Een nieuw paard kopen deel XI

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 11:58

@Goos horses wij keuren vaak voordat we met de paarden aan de slag gaan dus rond de 2,5 jaar oud. Anders steek je je tijd ,energie en geld in een paard wat misschien niet goed is en dat is gewoon zonde.

Met tuigers heb ik geen ervaring alhoewel ik het wel een spectakel vind hoe ze vaak draven .

Goos_Horses

Re: Een nieuw paard kopen deel XI

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 12:02

Wij hebben weinig jong spul in de verkoop, toevallig momenteel wel 4 jonge hengsten er staan.
Wij fokken zelf niet en alles wat onze stal binnen komt is nagenoeg al goedgekeurd, is wel beetje afhankelijk hoe wij ze verkrijgen en de prijsklasse. Voor verkoop keuren wij ze allemaal rontgon

Pletje inderdaad veel problemen met de verzameling in de galop, maar met een arbeidsdrafje redde je het destijds niet in de M1 zonder verzameling in de draf.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 12:13

studiemiep schreef:
Maar stel he, jij wilt je paard verkopen! prijsklasse >10.000 je zet hem van te voren bij een gerenormeerde paarden kliniek helemaal op de foto inclusief rug/hals want dan weet je wat je verkoopt. Paard krijgt op basis van deze uitslag (allemaal 1 en 2tjes) een positief advies (maw geschikt voor de "hogere" sport). Na een tijdje komt er een mogelijke koper die wil het paard opnieuw keuren (dus echt alle foto's opnieuw trekken).

Betalen de mensen (die nu dus de verkoper zijn..)die zo hard schreeuwen ggk:koper afgekeurd verkoper..nog steeds die fijne keurings kosten als er een andere paarden arts is die zegt dat stukje vind ik toch een 3 waard...
(zo kun je bezig blijven hoor, jij laat als verkoper je paard uigebreid keuren bij een dito kliniek en vervolgens zegt een andere flip dat ie toch niet goed is...)

In zo'n geval zou ik de kopers eerst de foto's van de keuring aan hun eigen DA laten zien voordat ze gaan overkeuren.

Om die reden laat ik zelf niet eerst keuren als ik verkoop, want als men het paard wil verzekeren moeten er recente foto's bij en als je paard een tijdje te koop staat moet het dan dus toch opnieuw.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 12:16

Wij laten altijd eerst onze foto's nakijken, sturen we door naar potentiele kopers en zij laten de foto's nakijken door hun dierenarts mochten er twijfel foto's tussen zitten worden die al eerste geschoten blijkt neit goed stoppen we direct en vallen de kosten voor de kopende partij mee.
Bij ons is het altijd keuren kosten koper dus ook afkeuren zijn voor de kopende rekening.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 12:31

Alane schreef:
De ronaldo merrie is een stermerrie

Vwb keuren: dit is niets meer en minder dan een korte termijn verwachtig diengeheel niets zegt over de toekomst van het dier, een momentopname.
Dat iets zichtbaar is zegt niet gelijk dat het dier er last van moet of zal krijgen.
Er is immers niet voor niets een antidateringstermij cq geldigheidstermiijn van foto's
Prok idem: laat ik op 3 jarige leeftijd foto's maken voor prok en peerd zou het certificaat krijgen adhv de foto's heb ik toch maar 3 maand de tijd om de foto's aan te leveren, prok certificaat is levenslang geldig :?

Vwb keuren kosten koper: overal lees je " als het peerd gekeurd, over laten keuren, neem het zekere voor het onzekere" koper 1 laat peerd keuren en ziet er toch vanaf... Kosten voor de eigenaar (peerd heeft een positief aankoopadvies voor de sport, maar tot welk nivo?)
Koper 2: wil over laten keuren, en is ook in geen velden of wegen meer te bekennen... En wederom draait de koper voor de kosten op.....

Ik heb ze meegemaakt: " laat maar keuren, heb daar en daar een afspraak en als ie goed is is ie verkocht". NOT
laat maar castreren en dan haal ik volgende week op.... Never niet weer gezien

En dat zijn dan de kopers....
Neuh, keuren prima... In de hogere prijsklasse of als ik zekerheid wil laat ik ze keuren...
Maar een paard van 1500 euro zet ik niet rondom op de foto om vervolgens een overkeuring ook nog eens te betalen... Mocht blijken dat het dier compleet verrot is volgt er overleg... En zal het geen problemen opleveren.

Ja dat is ook de reden dat wij dit niet doen. Onze jonge merrie mag voor 1000 opgehaald worden voor een goed tehuis. Dan zie ik keuren niet zitten. Kost hier rond de 500 euro. Vind dat niet realistisch. Denk dat 1000 euro zonder keuren een leuk prijsje is voor een jong leuk bewegend paard van 4 wat niks kent. Goedkoop een leuk projectje waar je met zekerheid wat heel leuks van maken kan. Kan wel janken dat ik het zelf niet meer kan.

romygic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 12:44

Ik heb een paard gehad die uit een rijpaard vader kwam en een tuigpaard moeder, was een super leuk paard had idd veel front en heel sterk achterbeen. Helaas heb ik die moeten verkopen toen hij 4 was.. Zat wel karakter in het paard en heel veel looplust, zal wel bij tuigpaard weg komen..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 12:46

Iemand uit mijn regio start meerdere tuigers. En ook in het Z2.

romygic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 12:55

Ik vind ze wel stoer, maar ja de ze moeten dan wel een goede stap en galop hebben en dat is vaak een beetje een probleem

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:37

Ik zoek iemand die via filmpje even een paard wil beoordelen via pb ;).

Thx!

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:40

kom maar op belsje
graag wel verdere informatie erbij anders is het niet eerlijk oordelen :)

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:41

Goos_Horses schreef:
kom maar op belsje
graag wel verdere informatie erbij anders is het niet eerlijk oordelen :)

Inderdaad!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:41

kom maar op

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:43

Ik kwam deze advertentie tegen op mp, vooral het 2e veulen spreekt me erg aan. http://link.marktplaats.nl/593680643 Er staat geen prijs bij en ik heb werkelijk geen idee in welke richting ik moet denken. Heeft iemand een idee wat zo'n veulen ongeveer zou moeten kosten?

Ik vond het zo stom om alleen te bellen om te vragen wat ze moeten kosten..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:50

Denk iets van 2500.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:51

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 14:05

Pletje: gefeliciteerd met je nieuwe Rhodium. Leuk bloed :) ;) Ben er ook helemaal weg van. Er lopen er hier zoveel in de omgeving die zoooo ontzettend leuk zijn ( en braaf) veel plezier ermee.

Seven heeft ook goed nieuws. Leuke Uphill, beetje bloot nog maar dat komt wel goed.

Verder nog wat discussies heen en weer over wie welke kosten betaalt bij het keuren. Zelf heb ik mijn 6-jarige gekocht en die was al gekeurd. 2 foto's waren onduidelijk, vlekjes erop omdat het apparaat waarschijnlijk net verschoven was toen de foto geknipt werd.
Deze 2 a 3 foto's opnieuw laten maken en klaar is kees. Een klinische keuring erachter aan en gewoon bij afkeuring kosten verkoper, en goedkeuring voor mij.
Zelf heb ik ook 2 sportpony's verkocht van rond de €10.000. Deze keurde ik zelf al op voorhand voordat ze verkocht werden (rontgen +klinisch). Dat laatste omdat ze naar het buitenland zou gaan. Alleen toen kwam er een leuke meid uit de omgeving en die heeft haar nog voor de aanvang contractdatum gekocht :+ Op het klinisch rapport werd vermeld dat ze rotstraal gevoelig was. Ten tijde van verkoop nog even naar hun da gegaan of dit wel een probleem was voor de sport. ( Het waren echte paardenmensen maar gingen over alles twijfelen, dat is ook irritant maar goed. ) Ze werd al behandeld met Dry Feet en de da zij dat ze het goed open moesten houden en dat ze om de 6 weken de straal moeten laten behandelen door de hoefsmid. Ze had iets of wat platvoeten dus altijd gevoelig zou ze daarop blijven. Dit heb ik ook netjes vermeld ten tijde van bezichtiging.
De da kosten werden trouwens door de kopende partij betaald natuurlijk, ik ben geen geldboom :o

Ik vind; afkeuren kosten verkoper. goedgekeurd kosten koper. En je bepaalt zelf of je dit zowel rontgen doet als op de rug. Want ik begrijp best dat als je als verkopende partij zegt: Alleen klinisch en rontgen betaal ik maar de rugfoto's zijn voor je eigen risico.

Voor degene die echte sportpony's zoeken om mee bovenin mee te rijden PB gerust. Ik vekoop er ongeveer 1 per jaar, maar dan ook wel un heeele goeie. Hogere prijsklasse.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 14:28

Oh wauw, romanoff! Niets voor mij zo'n veulen, dier zou totaal niet tot zn recht komen bij mij- ben maar een simpele ruiter. Daarnaast heb ik er vast de centjes niet voor, hihi.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 14:29

switt schreef:
Ik kwam deze advertentie tegen op mp, vooral het 2e veulen spreekt me erg aan. http://link.marktplaats.nl/593680643 Er staat geen prijs bij en ik heb werkelijk geen idee in welke richting ik moet denken. Heeft iemand een idee wat zo'n veulen ongeveer zou moeten kosten?

Vraag ik me af waar je dat aansprekende ziet.

Die tweede en derde gaan echt helemaal nergens over als in: hoe zet ik m'n veulen op de foto zodat je er tenminste helemaal niks van kunt zien. Die eerste twee foto's zijn duidelijk van een prof; die andere vier zijn even snel gemaakt zodat er iets op de plaat staat. Het haalt zelfs de kwalifikatie "kiekje" niet eens........

AnneV76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 14:35

switt schreef:

Daar kun je rustig gaan kijken, goed gefokt, fijne merrielijntjes!

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 14:42

amarial schreef:
De rontgenfoto die ik jullie gister beloofd heb.

[img*]http://i50.tinypic.com/2i1owsy.png[/img]

De normale straalbeenopname.

[*img]http://i46.tinypic.com/2s6oacz.jpg[/img]

(Voor de duidelijkheid, dit was van mijn vorige paard die ik in Maart heb moeten laten inslapen, paard kon niet meer lopen!)
Laatst bijgewerkt door amarial op 29-09-12 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 14:45

Bovenstaande foto kan nooit, maar dan ook nooit beoordeeld worden met een 2, alleen al gezien de vele kanalen en inkepingen in het straalbeen. Is er serieus een dierenarts geweest die hiervoor een 2 gegeven heeft?

Bij onze casus is momenteel ook een discussie bezig. Mijn dierenarts vindt dat er een cyste in het hoefbeen zit (met een verhoogd risico/een tikkende tijdbom), haar eigen dierenarts heeft verklaart dat het 'alleen' een afvlakking is, die slechts een zeer gering verhoogd risico heeft. En dan...
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 29-09-12 14:48, in het totaal 2 keer bewerkt

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 14:46

Ja die is serieus op een 2 beoordeeld :+.
Maarja, dan was het natuurlijk wel de DA van de tegenstaande partij.
Eentje die alles voor de vingers kijkt, en voor vele stallen keurt.
Natuurlijk, want alles word er goedgekeurd als je hem goed kent. :')

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 14:46

Was dit een 2tje!? Mijn hemel...
Maar goed als je als kopende partij er geen doel over hebt, geloof je het wel.

Amerial; Mag ik pb bij welke praktijk dit is gebeurd!?

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 14:48

Jammergenoeg kwam ik er niet achter VOOR de aankoop, maar naar de aankoop toen het paard dus kreupel liep.

AnneV76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 14:49

Somebody welke dierenartsenpraktijken gaat het in jouw casus om?

Amarial verschrikkelijk zeg dat dat paard is goedgekeurd maar vooral het verdriet wat je er uiteindelijk om hebt om je dier weg te brengen.