Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:02

Weet je, ik ben er eigenlijk klaar mee dat een hele groep hier te kakken wordt gezet omdat individuen zich niet gedragen.

Have fun verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:06

De paarden waar ik op rijd zijn het wel gewend dat er wielrenners voorbij 'zoeven'.
Ze doen er ook niks op als de wielrenners schreeuwen of bellen.
Maar ik vind het als persoon gewoon niet kunnen uitgescholden te worden, terwijl er niets aan de hand is en ze er gewoon langs kunnen.

Ja stef, dankjewel. Ik hoop dat jij eens zo'n groep tegen komt, dan praat je ook wel anders.
Jij vindt het blijkbaar normaal om uitgescholden te worden?
Ik zet niemand te kakken, maar vindt het gewoon zo respectloos van ze om te gaan schelden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:06

papagroom schreef:
iedereen kan zich voorstellen wat een kind doet,,,,,voor paarden is dat een tikkeltje anders,bovendien gaat de gemiddelde nederlander er van uit dat op de weg uitsluitend ervaren ruiters,en dito paarden rondlopen,en eerlijheids halve moet ik zeggen dat dat ook zo zou moeten zijn.

Dat schrijft de wet zelfs voor.
Het verbied ook inherent ´vluchtdieren´.

1. Je dient je voertuig te beheersen.
2. Dat voertuig mag dus niet inherent onvoorspelbaar, onbeheersbaar zijn.

Verder mógen verkeersdeelnemers ervan uitgaan dat de overigen zich aan de regels houden.

De ruiterij is bezig zichzelf naar alleen ruiterpaden te verbannen door het totaal foutieve ´vluchtdier´ als alibi voor gevaarlijk weggedrag te gebruiken.
Dat is eenvoudigweg geen excuus. Als het inherent onbeheersbaar is, hoor het niet op de openbare weg.
Denk dus éven na voor je claimt dat je jouw rijdier nu eenmaal niet kán beheersen omdat het een ´vluchtdier´ zou zijn.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:07

Ik vind hun snelheid gewoon ni te doen, je hoort ze bijna niet aankomen en zoefen voorbij...geen enkele mindert vaart.
Wij hebben hier een mooi fietspad langs de spoorweg, gezellig voor familie en kids maar je moet steeds uit je doppen kijken of er geen racefiets aankomt.
Meestal zit er geen bel op, je moet zelf constant hun in de gaten houden...terwijl zij vaart moeten minderen in de buurt van een paard.
Het is de laatste jaren enorm toegenomen dat ontkent niemand. Het is niet voor niks dat ze "wielerterroristen" genoemd worden.

Het komt hier elke zomer op tv in "Kijk uit", dat paarden vluchtdieren zijn en angst kunnen hebben...veel effect heeft het niet in elk geval.
Ik ga gewoon niet meer opzij en gebruik de rijbaan zoals het hoort, dit is jammer genoeg de enige manier om sommigen af te remmen ;(

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:07

stef schreef:
Weet je, ik ben er eigenlijk klaar mee dat een hele groep hier te kakken wordt gezet omdat individuen zich niet gedragen.

Terwijl het juist de ruiterij is die breed en diep zichzelf achter ´vluchtdier´ verschuilt.

Rennie89

Re: Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:09

Ik heb persoonlijk nog niet echt problemen gehad met wielrenners, maar kan ook dat ik het verdrongen heb :') wel gaan ze vaak asociaal met zijn 3en naast elkaar op een fietspad en wijken niet uit als ze je inhalen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:12

Wet dit, wet dat.
Er is geloof ik ook een grondwet waarin staat elkaar te respecteren?

HC: Dram jij maar lekker door dat een paard geen vluchtdier is, bij mij is en blijft het een vluchtdier.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:13

Lara_Silver schreef:
x_Elise schreef:
Je kan die wielrenster niet de schuld geven van het feit dat jij je paard niet onder controle hebt ;)

Precies wat ik dacht. Als je je paard niet meer kunt overtuigen voor of achteruit te gaan, stap dan gewoon even af. Druk haar om zodat ze te minste niet met haar kont op het fietspad staat. Ik snap niet waarom jij je ergerde aan de wielrenner terwijl jou paard de moeilijke situatie veroorzaakte? Ik ben waarschijnlijk de enige die dit een vrij speciale (negatief bedoeld) denkwijze vind. De meeste wielrenners hier bellen ruim van tevoren en groeten ook nog eens netjes. De weg is van iedereen, dus ook van de wielrenners, net als van jou en je stakende paard. Misschien je probleem eens aan de bron aanpakken, dwz niet de schuld bij de medeweggebruikers leggen maar bij de verstandhouding tussen jou en je paard.

_/-\o_ Juist!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:13

stef schreef:

Have fun verder.

Volgens mij wordt er hier helemaal niet een hele groep te kakken gezet hoor, ik heb nml vaak genoeg gelezen dat mensen heus wel snappen dat dit niet voor alle wielrenners op gaat. Maar goed, als je daar overheen wilt lezen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:14

Ik ga ook even met regels gooien.
Nummer 10!

http://www.eigenpaard.nl/regels-buitenrijden.aspx

En waarom ik niet af ben gestapt, staat ook al een aantal keren in het topic.
Plus dat het een groot paard betrof, en ik daar alleen op kan komen dmv een krukje.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:15

iana schreef:
Het komt hier elke zomer op tv in "Kijk uit", dat paarden vluchtdieren zijn en angst kunnen hebben...veel effect heeft het niet in elk geval.

Zie boven...

Citaat:
Ik ga gewoon niet meer opzij en gebruik de rijbaan zoals het hoort, dit is jammer genoeg de enige manier om sommigen af te remmen ;(

Met een paard heb je een éxtra stel verantwoordelijkheden. Onder meer voor het welzijn van het dier.
Of je nu voorrang of wat voor ´recht´ ook meent te hebben; wanneer het onverhoopt fout gaat is door jouw assertieve gedrag jouw rijdier gewond geraakt.

Ik vind dit een zeer slechte mentaliteit waarmee iemand niet op een paard hoort te zitten.
Je eerste verantwoordelijkheid is de veiligheid van de overige verkeersdeelnemers, de tweede die van jouw paard. Jouw eigen ´recht´, jouw ego hoort niet op het lijstje te staan, maar in de zadelkamer aan het haakje te hangen.

Wat maakt het uit of je voorrang hebt; voorkom gewoon dat je paard wat overkomt en kwaad worden? Dat maakt je niet veiliger in het zadel.
Gééf gewoon voorrang met een brede zwaai (met of zonder hoed) en ga verder met genieten van de rit op je goed opgeleide betrouwbare rijpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:16

Huertecilla schreef:
iana schreef:

Zie boven...

Citaat:

Met een paard heb je een éxtra stel verantwoordelijkheden. Onder meer voor het welzijn van het dier.Of je nu voorrang of wat voor ´recht´ ook meent te hebben; wanneer het onverhoopt fout gaat is door jouw assertieve gedrag jouw rijdier gewond geraakt.

Ik vind dit een zeer slechte mentaliteit waarmee iemand niet op een paard hoort te zitten.
Je eerste verantwoordelijkheid is de veiligheid van de overige verkeersdeelnemers, de tweede die van jouw paard. Jouw eigen ´recht´, jouw ego hoort niet op het lijstje te staan, maar in de zadelkamer aan het haakje te hangen.

Wat maakt het uit of je voorrang hebt; voorkom gewoon dat je paard wat overkomt en kwaad worden? Dat maakt je niet veiliger in het zadel.
Gééf gewoon voorrang met een brede zwaai (met of zonder hoed) en ga verder met genieten van de rit op je goed opgeleide betrouwbare rijpaard.

Dat een wielrenner mijn paard ondersteboven rijdt is ook niet erg bevorderlijk voor het welzijn van het dier.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:17

amykimmie schreef:
HC: Dram jij maar lekker door dat een paard geen vluchtdier is, bij mij is en blijft het een vluchtdier.

... en hoor je dus niet op de openbare weg met een dergelijk inherent onbeheersbaar, gevaarlijk voertuig.

Dit kortzichtige alibi voor gebrek aan opleiding is een brevet van ongeschiktheid.
Dat is echt héél dom van de ruiterij. Ze verklaart zichzelf een inherent gevaar op de weg.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:18

Nee, maar jij hoort natuurlijk in de eerste plaats al niet op het fietspad.

Anoniem

Re: Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:21

Zelfs als ik in de berm rijdt wordt ik nog gewoon aangereden. Heb al paar keer meegemaakt dat het stuur mijn beugel/been raakte.

Mijn paard is niet onbeheersbaar. Hij kan altijd schrikken of ergens bang voor zijn, hoe goed je hem ook opleidt.
Zelfs politie paarden, die een aantal jaren dagelijks schriktrainingen ed doen, heb ik wel eens zien schrikken, steigeren of niet meer van de plaats willen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:22

amykimmie schreef:
Dat een wielrenner mijn paard ondersteboven rijdt is ook niet erg bevorderlijk voor het welzijn van het dier.

Dus ga je erop gokkend dat ze zullen/kunnen stopen midden vóór rijden??

Ik ga vlot en veilig opzij.
Mijn paard is ook bij schrik instant aan de hulpen en doet weerstandloos wat ik aangeef. Ik geef veilig ontwijken aan ook al heb ik ´recht´. Ik heb geen recht op het misbruiken van mijn paard om een ego-punt te maken. Ik heb de plicht het veiligheid te beiden.

Geen wonder zeg dat zoveel paarden van hun ruiter vluchten.....

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:24

Huertecilla schreef:
papagroom schreef:
iedereen kan zich voorstellen wat een kind doet,,,,,voor paarden is dat een tikkeltje anders,bovendien gaat de gemiddelde nederlander er van uit dat op de weg uitsluitend ervaren ruiters,en dito paarden rondlopen,en eerlijheids halve moet ik zeggen dat dat ook zo zou moeten zijn.

Dat schrijft de wet zelfs voor.
Het verbied ook inherent ´vluchtdieren´.

1. Je dient je voertuig te beheersen.
2. Dat voertuig mag dus niet inherent onvoorspelbaar, onbeheersbaar zijn.

Verder mógen verkeersdeelnemers ervan uitgaan dat de overigen zich aan de regels houden.

De ruiterij is bezig zichzelf naar alleen ruiterpaden te verbannen door het totaal foutieve ´vluchtdier´ als alibi voor gevaarlijk weggedrag te gebruiken.
Dat is eenvoudigweg geen excuus. Als het inherent onbeheersbaar is, hoor het niet op de openbare weg.
Denk dus éven na voor je claimt dat je jouw rijdier nu eenmaal niet kán beheersen omdat het een ´vluchtdier´ zou zijn.

Inderdaad, het zich beroepen op het feit dat een paard "nu eenmaal een vluchtdier" is, en daardoor niet te verwachten is dat het beheersbaar is, impliceert dat je dan maar beter helemaal niet op de openbare weg hoort te verschijnen met een paard. :j
Als maar genoeg ruiters dat "vluchtdier" excuus gebruiken bij ongelukken, dreigt er vanzelf op een dag een wakkere wetgever een hele vervelende streep door buitenrij mogelijkheden te trekken.

Overigens: voor de wielrenners heb ik ook een boodschap: men hoort zijn voertuig tot stilstand te kunnen brengen binnen de afstand waarover men de weg kan overzien, en deze vrij is.
Dus de snelheid mag zo hier en daar best wat minder. Van jezelf en je fiets een projectiel maken in de verwachting dat de rest van de medeweggebruikers wel opzij zullen gaan, is niet goed voor het imago van de wielrennerij.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:26

amykimmie schreef:
Zelfs als ik in de berm rijdt wordt ik nog gewoon aangereden. Heb al paar keer meegemaakt dat het stuur mijn beugel/been raakte.

Dat geeft je nog steeds geen recht op het fietspad, nog minder om je paard in gevaar te brengen.

Bedenk verder dat je ook in de berm NUL recht hebt maar gedóógd wordt en blijkbaar rij je niet ver genoeg in de berm.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:27

Tsja, andere weggebruikers weten veelal niet wat ze moeten doen bij het passeren van een paard. Hier gaat dat meestal gewoon goed, zowel bij automobilisten als fietsers.

In principe zorg ik er altijd voor dat er voldoende ruimte is om te passeren en anders ga ik vlot en veilig op zij. Maar als iemand als een idioot aan komt rijden wil ik me nog wel eens juist extra breed maken zodat desbetreffende bestuurder wel af moet remmen voor hij of zij mij passeert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:28

Dat snap ik niet? Ik rijd gewoon in de berm, ik rijd gewoon door? Ze hoeven niet voor mij te stoppen. Wel kunnen ze even een klein bochtje langs me heen maken, zodat er afstand blijft. Onze berm hier is namelijk niet heel breed.

Ik weet niet wat jij allemaal voor je ziet. Mijn paard gaat er niet vandoor, mijn paard zal niet steigeren. Als hij/zij schikt, maakt hij/zij een sprong voorwaarts, of gooit zn hoofd even in de lucht.
Dat dit paard stilstond, was omdat ze bang was. Ik had haar kont kunnen keren, maar als wielrenster daar mij geen tijd voor geeft, al was het maar 10 seconden, wat moet ik dan doen?

En ik weet niet of je met die laatste zin op mij doelt, maar als de paardjes zo'n hekel aan mij hadden, of bang waren, kwamen ze niet naar me toe, maar renden ze weg.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:28

amykimmie schreef:
Nummer 10!

Eeeh.... regel twee en drie doen nu even niet mee...?
Het wordt daar logisher wijs wel gedoogd maar mocht er een ongeval gebeuren en als het gaat om de schuldvraag.
Tja.
Laatst bijgewerkt door HolyPope op 02-08-12 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:30

Huertecilla schreef:
amykimmie schreef:

Dat geeft je nog steeds geen recht op het fietspad, nog minder om je paard in gevaar te brengen.

Bedenk verder dat je ook in de berm NUL recht hebt maar gedóógd wordt en blijkbaar rij je niet ver genoeg in de berm.

Ik heb ook geen recht op het fietspad. Wel MAG ik in de berm rijden. En aangezien die berm niet breder is dan een halve meter, zou men toch iets een bochtje moeten/mogen maken.

Als ik verder in de berm zou gaan rijden, beland ik op de 80 weg waar gerust 100 wordt gereden.

Haha, paard in gevaar brengen. Kom op, ik ben geen dierenbeul ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:30

HolyPope schreef:
amykimmie schreef:
Nummer 10!

Eeeh.... regel twee en drie doet nu even niet mee...?
Het wordt daar logisher wijs wel gedoogd maar mocht er een ongeval gebeuren en als het gaat om de schuldvraag.
Tja.

Men.
Ik reed in de berm!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:32

Nee, je stond dwars over het fietspad ;)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:32

Je moet in zoverre in de berm rijden dat mensen op de stoep of het fietspad geen last van je hebben. Zo wel dan hoor je daar gewoon niet te rijden. Simpel