Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
papagroom schreef:iedereen kan zich voorstellen wat een kind doet,,,,,voor paarden is dat een tikkeltje anders,bovendien gaat de gemiddelde nederlander er van uit dat op de weg uitsluitend ervaren ruiters,en dito paarden rondlopen,en eerlijheids halve moet ik zeggen dat dat ook zo zou moeten zijn.
wel gaan ze vaak asociaal met zijn 3en naast elkaar op een fietspad en wijken niet uit als ze je inhalen
Lara_Silver schreef:x_Elise schreef:Je kan die wielrenster niet de schuld geven van het feit dat jij je paard niet onder controle hebt
Precies wat ik dacht. Als je je paard niet meer kunt overtuigen voor of achteruit te gaan, stap dan gewoon even af. Druk haar om zodat ze te minste niet met haar kont op het fietspad staat. Ik snap niet waarom jij je ergerde aan de wielrenner terwijl jou paard de moeilijke situatie veroorzaakte? Ik ben waarschijnlijk de enige die dit een vrij speciale (negatief bedoeld) denkwijze vind. De meeste wielrenners hier bellen ruim van tevoren en groeten ook nog eens netjes. De weg is van iedereen, dus ook van de wielrenners, net als van jou en je stakende paard. Misschien je probleem eens aan de bron aanpakken, dwz niet de schuld bij de medeweggebruikers leggen maar bij de verstandhouding tussen jou en je paard.
Juist! stef schreef:Weet je, ik ben er eigenlijk klaar mee dat een hele groep hier te kakken wordt gezet omdat individuen zich niet gedragen.
Have fun verder.
iana schreef:Het komt hier elke zomer op tv in "Kijk uit", dat paarden vluchtdieren zijn en angst kunnen hebben...veel effect heeft het niet in elk geval.
Citaat:Ik ga gewoon niet meer opzij en gebruik de rijbaan zoals het hoort, dit is jammer genoeg de enige manier om sommigen af te remmen
Huertecilla schreef:iana schreef:Het komt hier elke zomer op tv in "Kijk uit", dat paarden vluchtdieren zijn en angst kunnen hebben...veel effect heeft het niet in elk geval.
Zie boven...Citaat:Ik ga gewoon niet meer opzij en gebruik de rijbaan zoals het hoort, dit is jammer genoeg de enige manier om sommigen af te remmen
Met een paard heb je een éxtra stel verantwoordelijkheden. Onder meer voor het welzijn van het dier.Of je nu voorrang of wat voor ´recht´ ook meent te hebben; wanneer het onverhoopt fout gaat is door jouw assertieve gedrag jouw rijdier gewond geraakt.
Ik vind dit een zeer slechte mentaliteit waarmee iemand niet op een paard hoort te zitten.
Je eerste verantwoordelijkheid is de veiligheid van de overige verkeersdeelnemers, de tweede die van jouw paard. Jouw eigen ´recht´, jouw ego hoort niet op het lijstje te staan, maar in de zadelkamer aan het haakje te hangen.
Wat maakt het uit of je voorrang hebt; voorkom gewoon dat je paard wat overkomt en kwaad worden? Dat maakt je niet veiliger in het zadel.
Gééf gewoon voorrang met een brede zwaai (met of zonder hoed) en ga verder met genieten van de rit op je goed opgeleide betrouwbare rijpaard.
amykimmie schreef:HC: Dram jij maar lekker door dat een paard geen vluchtdier is, bij mij is en blijft het een vluchtdier.
amykimmie schreef:Dat een wielrenner mijn paard ondersteboven rijdt is ook niet erg bevorderlijk voor het welzijn van het dier.
Huertecilla schreef:papagroom schreef:iedereen kan zich voorstellen wat een kind doet,,,,,voor paarden is dat een tikkeltje anders,bovendien gaat de gemiddelde nederlander er van uit dat op de weg uitsluitend ervaren ruiters,en dito paarden rondlopen,en eerlijheids halve moet ik zeggen dat dat ook zo zou moeten zijn.
Dat schrijft de wet zelfs voor.
Het verbied ook inherent ´vluchtdieren´.
1. Je dient je voertuig te beheersen.
2. Dat voertuig mag dus niet inherent onvoorspelbaar, onbeheersbaar zijn.
Verder mógen verkeersdeelnemers ervan uitgaan dat de overigen zich aan de regels houden.
De ruiterij is bezig zichzelf naar alleen ruiterpaden te verbannen door het totaal foutieve ´vluchtdier´ als alibi voor gevaarlijk weggedrag te gebruiken.
Dat is eenvoudigweg geen excuus. Als het inherent onbeheersbaar is, hoor het niet op de openbare weg.
Denk dus éven na voor je claimt dat je jouw rijdier nu eenmaal niet kán beheersen omdat het een ´vluchtdier´ zou zijn.
amykimmie schreef:Zelfs als ik in de berm rijdt wordt ik nog gewoon aangereden. Heb al paar keer meegemaakt dat het stuur mijn beugel/been raakte.
Huertecilla schreef:amykimmie schreef:Zelfs als ik in de berm rijdt wordt ik nog gewoon aangereden. Heb al paar keer meegemaakt dat het stuur mijn beugel/been raakte.
Dat geeft je nog steeds geen recht op het fietspad, nog minder om je paard in gevaar te brengen.
Bedenk verder dat je ook in de berm NUL recht hebt maar gedóógd wordt en blijkbaar rij je niet ver genoeg in de berm.