Een nieuw paard kopen deel VIII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: Een nieuw paard kopen deel VIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:33

Als het dier je al niet zoveel lijkt bij het voorrijden, hoef je er zelf natuurlijk ook niet meer op te rijden ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:42

Willem47 schreef:
Wat voor paard zoek jij dan Ikke?

Ik heb een paard dat voldoet aan mijn eisen.

Dees schreef:
Als het dier je al niet zoveel lijkt bij het voorrijden, hoef je er zelf natuurlijk ook niet meer op te rijden ;)

Of JUIST wel; om te controleren of het paard zo slecht loopt of dat de ruiter het paard zo slecht voorrijdt }:)

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:46

Haha precies ikke :') Nee maar zonder gekheid ik snap wat je bedoelt maar je weet natuurlijk nooit wat er uit te vallen haalt. Hoop dat ze echt rekening houden met me budget en niet een paard met wauw gangen laten zien en vervolgens het prijsje laten weten. Vind heel spannend allemaal en word ook me eerste paard dus vandaar!

Ik ken wel iemand die wel mee wilt om te oordelen maar die heeft een zoontje van een paar weken oud dus ga liever eerst alleen natuurlijk.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:50

Zonet een bloedmooie rubinero x weltmeyer ergens in een weitje aangetroffen ... volgende week terug om het gangwerk te beoordelen! :-D

Lies gefeliciteerd!

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:50

ben ook nog steeds op zoek...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 23:05

ikke schreef:
[naam verwijderd] schreef:

Of JUIST wel; om te controleren of het paard zo slecht loopt of dat de ruiter het paard zo slecht voorrijdt }:)

Heee, als het paard je al tegenvalt voor dat je erop zit, dan koop je het toch niet.
Dus waarom nog erop klimmen? Bespaar jezelf (en de verkopende partij!) die moeite.

Willem47

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 23:14

Dees schreef:
[

Heee, als het paard je al tegenvalt voor dat je erop zit, dan koop je het toch niet.
Dus waarom nog erop klimmen? Bespaar jezelf (en de verkopende partij!) die moeite.

Precies!
Ik wil altijd eerst het paard los zien bewegen, als hij mij dan al niet aanstaat zeg ik gelijk dat het niet is wat ik zoek. Bespaard voor beide partijen een hoop tijd.

Willem47

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 23:23

lovey_ou schreef:
Gefeliciteerd lies!

Even een vraagje ik las hier dat mensen vaak het paard voor laten rijden. Hoe doen jullie dat als je meerdere paarden gaat bezichtigen? Dus stel der zijn een stuk of 3 a 4 paarden die je graag wilt rijden dan ben je wel een tijdje bezig als je ze eerst wilt zien voorrijden en dan er zelf ook nog op moet of maakt dat voor jullie niks uit? :)

Voorrijden is meestal ff stap, draf en galop op beide handen, dus dat hoeft nog geen 10 minuten te duren, daarna er zelf op. Dus op een dag, als ze op hetzelfde adres staan, kan je er makkelijk 8 kijken.

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 23:28

Hmm ik zit een beetje met een dilemma. Die Democraat x Metall wordt dus a.s. maandag gekeurd. Nu ben ik nog even aan het mailen met de eigenaar en die geeft nu aan cash geld te willen en ziet een koop contract niet zitten. Ik heb aangegeven dat ik toch echt graag een koopcontract wil voor de verzekering en als "eigendom bewijs". Hij heeft hier nooit mee gewerkt dus vond dit niet nodig, en denkt te weten dat een paspoort het eigendom bewijs is.. (Even voor jullie informatie, het gaat niet om een oude boer (not to step on any toes) maar gewoon een jonge jonge van een jaar of 22.

Wat vinden jullie?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 23:34

Paspoort is geen eigendomsbewijs.
Mijn paard is een Oldenburg, daarbij heb ik een Eigendomspapier (Eigentumsorkonde??) Dat is mijn papierlijke bewijs :)
Ik weet niet hoe dat zit met kwpn?
Wettelijk is geloof ik de eigenaar die zn stalling, voer, da kosten ed betaald.
Iig dat is mij ooit verteld
Ik heb mijn paard ook cash betaald en verder geen contract oid.
Laatst bijgewerkt door Romanoff op 25-07-12 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 23:36

Romanoff schreef:
Paspoort is geen eigendomsbewijs.
Mijn paard is een Oldenburg, daarbij heb ik een Eigendomspapier (Eigentumsorkonde??)
Wettelijk is geloof ik de eigenaar die zn stalling, voer, da kosten ed betaald de eigenaar.
Iig dat is mij ooit verteld.
Ik heb mijn paard ook cash betaald en verder geen contract oid.

Ja klopt, je moet in ieder geval duidelijk kunnen aantonen dat jij diegene bent die maandelijkse standaard kosten betaald, ergens in die richting!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 23:38

Die wil dat natuurlijk zwart hé xalm. ;)
Dat contante geld zou ik niet over vallen, ik heb nog nooit een paard niet contant betaald en als ik verkoop wil ik het zelf ook contant. Dat vind ik bijna vanzelfsprekend :+
Maar ik zou wel op z'n minst een vodje papier eisen wat ondertekend is door beide partijen en waar de naam en het aankoopbedrag van het paard op vermeld staat + eventuele extra afspraken zoals proeftijd etc...
Dat kan op een A4-tje of op de achterkant van een hoekje van een poster die toevallig in de manege hangt. (zo heb ik eens één gekocht :+ ) Als het maar op papier staat.
Een echt pagina-lang contract is onder particulieren hier (in België) dan weer niet de gewoonte maar een simpele 'koopovereenkomst' zoals beschreven is toch wel redelijk ingeburgerd. :j

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 23:39

Ik had het dus laatst gegoogled en kwam onder andere ook een aantal links naar bokt tegen waar dus eigenlijk iedereen zij dat de kosten, nog het paspoort eigendomsbewijzen zijn.

Want stel dat bijvoorbeeld je ouders de stallen betalen, dan zijn zij volgens die regeling de eigenaren?

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 23:40

Nee over dat contante val ik ook niet. Dat vind ik geen probleem, maar ik had gewoon een koopcontract paard opgezocht en daar stonden gewoon wat standaard dingen in over wanneer en waar levering, wie wat en wanneer heeft betaald. Om welk paard + kenmerken het gaat. En dat er een wettelijke regel is dat als er binnen 4 weken een stalgebrek wordt vast gesteld door een dierenarts de koop terug gedraaid wordt.

Er staan niet echt minpunten in of iets dergelijks dus snap eigenlijk niet waarom hij het niet zou willen..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 23:41

xalm schreef:
Ik had het dus laatst gegoogled en kwam onder andere ook een aantal links naar bokt tegen waar dus eigenlijk iedereen zij dat de kosten, nog het paspoort eigendomsbewijzen zijn.

Want stel dat bijvoorbeeld je ouders de stallen betalen, dan zijn zij volgens die regeling de eigenaren?

In principe wel, want hoe zou die andere kunnen aantonen dat het paard dan van haar is? (dus dochter bijv) Het wilt niet zeggen dat je als je stalling kan aantonen dat je de rechtmatige eigenaar bent, maar je staat er wel mee sterker in je schoenen..

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 23:44

xalm schreef:
Er staan niet echt minpunten in of iets dergelijks dus snap eigenlijk niet waarom hij het niet zou willen..

Omdat hij het zwart wil houden natuurlijk.
Als jij als aankopende partij zo'n contract gaat gebruiken in jouw eigen boekhouding kan hij het niet meer ontkennen natuurlijk.
Je kan maar iets zwart doen zolang beide partijen het "off the record" doen hé. ;)

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 23:46

Aha, zo had ik het inderdaad nog niet bekeken. Maar nogmaals ik wil het dus eigenlijk gewoon allemaal vast hebben staan. Dit wordt mijn eerste eigen paard en wil gewoon nog voor on-aangename verassingen komen te staan dus ik wil gewoon dat alles vast staat en beide weten wat we kunnen verwachten. Of stel ik de strenge eisen?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 23:52

Als dat voor jou belangrijk is moet je het zeker niet nalaten. Dan zou ik dat gewoon aan de verkopende partij ook op die manier communiceren; Dat de contante betaling geen probleem is maar dat je wel staat op een verkoops-overeenkomst.
En vermeld er dan eventjes langs je neus weg bij dat dat alleen 'voor de zekerheid' is, bij dingen die eigenlijk geen probleem mogen zijn (zoals verborgen gebreken) en niet bedoeld is om te gebruiken in enige officiële papierwinkel. ;)
Of verwijs even naar een slechte ervaring van een (denkbeeldige) vriendin ofzo waardoor je er zo aan vast houdt.
En wacht dan ff de reactie af van de verkoper? Misschien begrijpt hij het dan wel?

Willem47

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 23:53

xalm schreef:
Hmm ik zit een beetje met een dilemma. Die Democraat x Metall wordt dus a.s. maandag gekeurd. Nu ben ik nog even aan het mailen met de eigenaar en die geeft nu aan cash geld te willen en ziet een koop contract niet zitten. Ik heb aangegeven dat ik toch echt graag een koopcontract wil voor de verzekering en als "eigendom bewijs". Hij heeft hier nooit mee gewerkt dus vond dit niet nodig, en denkt te weten dat een paspoort het eigendom bewijs is.. (Even voor jullie informatie, het gaat niet om een oude boer (not to step on any toes) maar gewoon een jonge jonge van een jaar of 22.

Wat vinden jullie?

Ik heb je een pbtje gestuurd. Maar cash snap ik wel, dat zie je vaak. Maar een contractje is echt niet raar en er zijn hele mooie standaard contractjes die je kunt gebruiken.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 05:57

cash is gebruikelijk
geen contract willen zou bij mij alarmbellen doen rinkelen......

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 07:26

Bij twijfel laten staan.
Geen contractje ondertekenen vind ik ook raar.
Alsof jij bij de FIOD oid zou werken....Wat heeft de verkoper te verbergen, of misschien wil hij er niet aan hangen als jij over een week of wat teruggave gaat proberen af te dwingen....

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 07:45

hier ook nog nooit met contract oid verkocht cash betalen stamboek/paspoort overhandigen en verder niet.. maar hebben de mensen die hier een dier gekocht hebben daar ook nooit naar gevraagd :o

ik zou er niet moeilijk over doen.. zou iemand dat willen :)

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 08:32

Ook nog nooit iets met contract aangekocht of verkocht.. ik zou dr ook niet moelijk over doen maar hecht er zelf totaal geen waarde aan.
Verkocht is verkocht, beetje op je gevoel afgaan.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 08:48

Ik meld me ook weer, wat gaan jullie weer snel zeg! :)

Boschher1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 09:12

Ik zou hem ook niet kopen zonder contract, als hij niet wil tekenen, zou ik het paard laten staan. Het lijkt wel of hij iets te verbergen heeft. Zonder contract en bij contante betaling kun jij niet bewijzen dat je het paard bij hem hebt gekocht, op welke datum en voor welk bedrag.