Een nieuw paard kopen Deel VII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 06:31

Geryon schreef:
Pff, waarom moet dit beestje nou weer zo ontzettend lief zijn, het is een DRAVER := Als ze niet zo lief was hadden we er niet eens aan gedacht om haar te houden.

Nou nou, zo erg is het ook niet met Dravers hoor :\ Het zijn over het algemeen lieve, werkwillige paarden en ja, ze kunnen best met kinderen.

Romanoff

Re: Een nieuw paard kopen Deel VII

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 07:59

Wat is er mis met dravers Geryon?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 07:59

Ja snap ik ook niet, dravers zijn meestal echt brave beestjes :j

mg911

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 08:38

Inderdaad, snap ook nooit waarom er zo'n schrikbeeld van dravers is :P.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 08:42

Omdat de meeste mensen met die mening ergens in hun leven een Draver hebben gereden wat niet zo'n succes was. :+ Maar aangezien er tussen Dravers onderling nogal wat verschil zit (het is een stamboek wat fokt voor de sport, wat hard loopt is goed, maakt niet uit hoe het eruit ziet), zit er ook nogal wat verschil in dressuurmatige aanleg en gangenaanleg. Maar als je alleen al kijkt naar degene in mijn profiel en hoe verschillend die zijn (verschil in bouw, verschil in stokmaat van zo'n 15 cm), dan kan je je hopelijk ook wel voorstellen dat er bij de rest van de Draverspopulatie ook wat verschil in zit :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 08:51

mg911 schreef:
Inderdaad, snap ook nooit waarom er zo'n schrikbeeld van dravers is :P.

Omdat men niet de moeite wil nemen zich te verdiepen in de specifieke grappen en grollen die veel dravers vanuit hun opvoeding meebrengen en waar je dus wel van moet weten en moet begrijpen hoe je daarmee om moet gaan. Het is allemaal niet spectaculair, maar als je het niet weet, kun je nogal onverwachte reacties krijgen.
Hard gaan zit dravers in de genen; dat maakt ze vaak minder geschikt om met meerdere paarden te rijden, omdat ze een veel hoger basistempo hebben dan de meeste "rijpaarden". Dat is ook een belangrijke reden dat je ze vaak in de endurance-sport terug ziet.

WendyBZ schreef:
Omdat de meeste mensen met die mening ergens in hun leven een Draver hebben gereden wat niet zo'n succes was. :+ Maar aangezien er tussen Dravers onderling nogal wat verschil zit (het is een stamboek wat fokt voor de sport, wat hard loopt is goed, maakt niet uit hoe het eruit ziet), zit er ook nogal wat verschil in dressuurmatige aanleg en gangenaanleg. Maar als je alleen al kijkt naar degene in mijn profiel en hoe verschillend die zijn (verschil in bouw, verschil in stokmaat van zo'n 15 cm), dan kan je je hopelijk ook wel voorstellen dat er bij de rest van de Draverspopulatie ook wat verschil in zit :+

Om heel eerlijk te zijn, ik ken ook maar heel weinig dravers die zich ontwikkeld hebben tot fijn rijpaard.
Laatst bijgewerkt door ikke op 29-06-12 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 08:59

Plus dat ze meestal niet de hele wereld kosten als ze uitgekoerst zijn en er onervaren mensen aan beginnen, waardoor ze niet goed 'omgeschoold' worden. :D En dat ligt natuurlijk aan het paard en niet aan de ruiter.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 09:06

MyWishMax schreef:
Plus dat ze meestal niet de hele wereld kosten als ze uitgekoerst zijn en er onervaren mensen aan beginnen, waardoor ze niet goed 'omgeschoold' worden. :D En dat ligt natuurlijk aan het paard en niet aan de ruiter.

En die zie je dan met de meest uiteenlopende "smoezen" terug op Marktplaats en al die matig tot slecht omgeschoolde paarden doen de reputatie geen goed.

Ik heb iin GB enkele keren met een draver gereden en die deed het erg goed. Dat dier was wel omgeschoold door iemand die wist waar ie mee bezig was en dat dier had ook nooit op de baan gelopen. Als je hem zag lopen, gaf je er geen stuiver voor, maar hij reed uiterst comfortabel.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 09:13

MyWishMax schreef:

Uiteraard :+

Overigens kan je m.i. beter een Draver hebben die al een tijdje op de baan heeft gelopen, dan een die twee koersen heeft gelopen en dan aangeboden wordt. Een Draver die gekoerst heeft, is blijkbaar prima in orde, alleen hebben ze vaak niet genoeg talent om mee te komen, en dan blijf je in dezelfde winsomklasse hangen. Geld verdienen is wel essentieel, gezien de trainingskosten van 600 euro in de maand :+ Maar een paard wat een paar koersen loopt en altijd in galop springt, daar is iets mis mee.
Met consequent rijden kan je heel wat van die competitiedrang er wel uitkrijgen. Net als een hoog basistempo. Als ze goed dressuurmatig gereden worden, kunnen ze best een normaal tempo lopen. Maar het gros van de recreatieruiters (no offence :+ ) heeft geen zin/tijd/kunde om dat eruit te rijden.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 09:23

ikke schreef:
Hard gaan zit dravers in de genen; dat maakt ze vaak minder geschikt om met meerdere paarden te rijden, omdat ze een veel hoger basistempo hebben dan de meeste "rijpaarden". Dat is ook een belangrijke reden dat je ze vaak in de endurance-sport terug ziet.

Dat is ook een aanname en niet per definitie waar. Een volwassen koerspaard kent echt het verschil wel tussen rustig uitrijden (lees draven) en snelwerk in de partij. En ook in een snelwerk hebben ze geleerd achter een ander paard te blijven, naast een ander paard te blijven en pas na commando er voorbij te gaan.
Een hoop trainers trainen ook in het bos naast op ipv het werk op de baan en daar wordt ook echt niet iedere dag voluit gegaan hoor. De meeste dagen wordt er lekker rustig uitgereden, voor de conditie en de kilometers.
Met onze eigen koerspaarden hebben wij ook altijd voor de kar in het bos gereden en ik ging op de uitrijdagen vaak mee met een pony of een rijpaard. Niks aan de hand. De dravers wij ook onder het zadel hadden zijn ook vaak zat meegegaan in een groepje rijpaarden en ponys naar het bos. De trigger om voluit te gaan bij een volwassen opgevoed paard komt echt pas als ze in de partij werken of op de baan, als het check opgaat en de kar er achter hangt.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 09:24

Ik zie ook geen enkel bezwaar tegen dravers, beetje afhankelijk van je doel en de begeleiding die je krijgt. Maar vind het prima paardjes!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 09:29

Sythaa schreef:
ikke schreef:

Dat is ook een aanname en niet per definitie waar. Een volwassen koerspaard kent echt het verschil wel tussen rustig uitrijden (lees draven) en snelwerk in de partij. En ook in een snelwerk hebben ze geleerd achter een ander paard te blijven, naast een ander paard te blijven en pas na commando er voorbij te gaan.
Een hoop trainers trainen ook in het bos naast op ipv het werk op de baan en daar wordt ook echt niet iedere dag voluit gegaan hoor. De meeste dagen wordt er lekker rustig uitgereden, voor de conditie en de kilometers.
Met onze eigen koerspaarden hebben wij ook altijd voor de kar in het bos gereden en ik ging op de uitrijdagen vaak mee met een pony of een rijpaard. Niks aan de hand. De dravers wij ook onder het zadel hadden zijn ook vaak zat meegegaan in een groepje rijpaarden en ponys naar het bos. De trigger om voluit te gaan bij een volwassen opgevoed paard komt echt pas als ze in de partij werken of op de baan, als het check opgaat en de kar er achter hangt.

Dat is geen aanname, dat is een vaststelling. Ik ken redelijk wat dravers en zie dit met regelmaat langs komen.
Dat dat (voor een deel) aan de berijder ligt is me ook bekend, maar je hebt ook beduidend minder mogelijkheden om kennis te vergaren op het moment dat je zelf je draver om wil scholen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 09:30

Ik heb wel les gegeven aan dames met een draver. Viel mij op dat ze werkwillig zijn :j

Maar als je écht de sport in wilt, dan vind ik een draver niet zo voor de hand liggend ;)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 09:37

Ik snap niet zo goed waarom je een dier wilt omscholen, als er tig paarden te koop staan die al reeds geschikt zijn voor het doel...
Maar dat is mijn mening. :D

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 09:37

Een draver is niet duur :)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 09:38

en het zijn hartstikke leuke paarden :+

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 09:41

Needje schreef:
Ik snap niet zo goed waarom je een dier wilt omscholen, als er tig paarden te koop staan die al reeds geschikt zijn voor het doel...
Maar dat is mijn mening. :D

het ligt er ook een beetje aan wat het doel is he. Niet iedereen wil dressuur rijden, niet iedereen heeft de ambitie om de wedstrijdsport in te gaan.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 09:41

Ikke dat is dan jouw vaststelling :D

Wij zitten al jaren zelf in de dravers en de rijsport en er zijn er meer dan zat prima geschikt voor de rijsport, recreatief in de bak of lange afstanden. Wij hebben al veel uitgekoerste paarden aan een nieuw baasje geholpen en in alle gevallen naar volle tevredenheid van de nieuwe eigenaren. Er is er zelfs 1 bij die echt geen koersmentaliteit had, uitbreken en slaan en als hengst echt een galbak was. Hij is geruind en doorgereden en verkocht en wordt inmiddels ingezet in werken met gehandicapte kinderen, die zitten ook op zijn rug, en hij is het gevoeligste, voorzichtigste en liefste paard wat die mensen hiervoor konden wensen.

Natuurlijk zijn er ook zat die niet geschikt zijn maar dat geldt ook voor een hoop gewone rijpaarden en rijponys waar een kop ofzit of die in het bos niet zijn te houden.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 09:50

Gisteren paard laten keuren, goedgekeurd en staat nu lekker bij ons de wei.
Heerlijk beestje van 6 jaar, M springen , rechtstreeks van de fokker
Waterbakje was nog een beetje spannend , emmertje wilde hij wel drinken

smouffies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 09:58

Babootje schreef:
Johnnydepony schreef:
Die schimmel zou ik persoonlijk laten staan. Die loopt niet tof. Goed nu ben ik niet verder gekomen dan 1 jaar diergeneeskunde maar rechtsachter lijkt niet helemaal super.

zie er nix aan. Lijkt me een fijn springpaard. Een beetje hoger gaat ie echt springen :D :D

Ja dat denk ik ook wel.. Hij is zo precies een beetje te veel op zijn gemak :-) en wordt ook belabberd gereden, denk als je daar wat been aanzet dat al een heel ander paard is....

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:01

Gefeliciteerd, en veel plezier ermee!

smouffies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:04

En idd gefeliciteerd!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:17

FuegoJoy schreef:
Gisteren paard laten keuren, goedgekeurd en staat nu lekker bij ons de wei.
Heerlijk beestje van 6 jaar, M springen , rechtstreeks van de fokker
Waterbakje was nog een beetje spannend , emmertje wilde hij wel drinken

Leuk! foto?

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:18

Gefeliciteerd! :)

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:29

Goh, wat een verhalen allemaal over wat er wel niet gedaan wordt om een paard te verkopen. Drogeren, uitputten ed. Dan wordt je ook wel huiverig. Aan de andere kant; ik probeer mijn paard eerlijk te verkopen en dan heb je mensen die dingen toezeggen en niet doen. Bijv: niet terug bellen. Zelfs iemand die wou komen kijken, ik afgesproken om een ruiter te regelen (ik kan niet ivm gebroken pols) zouden weer bellen voor tijd etc. Bellen gewoon niet meer. Kan ik die ruiter weer afbellen. Ik zou het heel normaal vinden om ff af te berichten. Ook met spullen is dat zo.