Kan ik een hengst aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:23

Mindim Dat komt omdat ik slechte ervaringen met veel merries heb, die blijven vechten ik ook :+ Het botst bij mij met merries vaak in karakter. Zie veel mensen jong en oud in mijn omgeving die moeite hebben met, jawel hun merrie. Bij ruinen is dat vele male minder, bijna niet. Er gebeuren meer ongelukken, vaak uit onwetendheid, met merries en hun gedrag naar andere paarden toe. Naar mijn mening vergissen veel mensen (vooral beginners) zich in het karakter en temperament wat merries bezitten. Veel paarden met rooie strikjes op wedstrijden zijn merries. Daar heb bewust opgelet op verschillende wedstrijden. Heb lessen gereden waar merries tussen liepen die gericht naar andere paarden sloegen, naar de mannetjes alleen. Er zitten ook schatten tussen, ik wil niet alle merries over een kam scheren, maar die ben ik de afgelopen 27 jaar weinig tegengekomen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:30

Mindim schreef:
Dat lees je dan verkeerd. hengstengedrag komt voort uit hormonen. Niet al het verkeerde gedrag is echter hengstengedrag ;) Verkeerd gedrag dat komt door een niet consequente opvoeding is geen hengstengedrag, maar gewoon vervelend gedrag veroorzaakt door de mens en komt bij alle paarden voor. Gedrag dat voortkomt uit testosteron is hengstengedrag en hoeft niet perse verkeerd te zijn, alleen niet op alle tijden wenselijk.

Dat mensen een hengst beschouwen als een freak dat is triest en dat wanneer hengsten in goede en bekwame handen worden opgevoed ze heel fijne dieren zijn. Dat ze gewoon tussen/ naast andere paarden kunnen leven dat dat een heel stuk gefrustreerd gedrag kan voorkomen. Want laten we wel wezen, een gefrustreerde hengst wordt gecreeerd door de mens en vandaar dat ik een hengst liever in bekwame handen zie, met begrip voor zijn hengst zijn, dan bij iemand die dat niet heeft.

Dat is absoluut waar! Contact met andere paarden maakt een hengst vele malen makkelijker!
Mijn hengst staat dagelijks met mn shetje in de wei, die kriebelen elkaar (de hengst gaat liggen dan kan t shetje bij zn schoft om te kunnen kriebelen :+ http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 1659_n.jpg ) en spelen leuk met elkaar.

Ik heb een buitenstal met 3 boxen en de bovendeurtjes altijd open en binnenin halfhoog tralies zodat ze kunnen neuzen
Dan staat t shetje in t midden maar ik kan gerust met de ruin dicht langs de hengst zn box lopen met open bovendeurtje zonder gekkigheid of gebrul, hij is gewend aan contact met de ruin, met t shetje en vreemde paarden bij de clubles etc.

Dit zijn ze samen op buitenrit :D
links hengst rechts ruin, en ze zijn beide nog wat kijkerig dus botsen geregeld tegen elkaar aan, geen enkel probleem :)
van bovenaf hihi
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 9018_n.jpg

en poseren http://1.media.hyves-static.net/1428941 ... 41736.jpeg

dus ja het kan allemaal makkelijk, als je maar weet wat je doet en de mensen die jouw paard nog meer in handen hebben ook normaal maar consquent met hem omgaan :)

@ Sueno thanx voor je complimentje!

@aikon, ja merries kunnen er ook wat van := heb 2 moeilijke maar ook 2 ontzettend gelijkmatige lieve altijd vriendelijke merries gehad, achja zo is het met ieder geslacht wel wat ;)

@ariebren grappige foto! Daar moet je idd niet tussen staan nee!
Zo rent mijn hengst ook weleens achter t shetje aan(shetje is ook een hengstje) daarom hangt er op een paar plaatsen een stroomdraad op 1 m. waar de grote moet stoppen en de kleine veilig onderdoor kan, maar de shet rent dus ook zo achter de ruin aan en maakt dan nog indruk ook :')
Laatst bijgewerkt door Renske_ op 13-03-12 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:30

Wat bedoel je met een rood strikje in de staart ??
Heb dat nog nooit gezien in de western wereld.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:31

Het gaat in dit topic niet aan gelijk hebben.
Maar aan de concequenties die er kunnen zijn van het hebben van een hengst.

Ik ben ook een hengsten mens en heb meer ruzie met de merrie :+
Maar ik heb ook zat gezien met netjes opgevoede hengsten die opeens anders dachten over hun opvoeding.

We zijn het er allemaal over eens dat opvoeding en concequent zijn belangrijk is.....en ja inderdaad dat mogen sommigen mensen ook doen met de merrie en de ruin.....stel je voor dat die personen een hengst nemen...

En hormonen spelen wel degelijk een rol in het gedrag van een hengst want dat hormoon zorgt voor dat haantjes gedrag(mooi en zich groot maken)
Die kan je niet zomaar uitschakelen.........ja met ruinen en opeens heb je vaak een heel ander paard...

En wat ik ook al zei jij kan je hengst wel goed aan en weet wat je moet doen in kritieke situaties.....maar andere mensen niet altijd en dat kan voor gevaarlijke taferelen zorgen...

Dus ik denk dat niet iedereen geschikt is voor een hengst...........en hebben vaak meer baat misschien bij een brave merrie of hengst waar ze alles mee kunnen doen zonder op te letten..

Rood strikje betekend dat je niet te dicht bij dat paard moet komen;)
Laatst bijgewerkt door Barcelano op 13-03-12 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:31

dat betekend dat je paard schopt, dat moet je in de staart doen als waarschuwing.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:32

Ariebren schreef:
Wat bedoel je met een rood strikje in de staart ??
Heb dat nog nooit gezien in de western wereld.

dat betekend afstand houden omdat t paard slaat ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:40

Er wordt nog één heel belangrijk ding vergeten in dit topic.
Er zijn stamboeken die al heel lang alleen maar fokken op mooier, groter en sport gerichter.
En aan een heel belangrijk gebeuren wordt hierbij niet aan gedacht.

Het goede KARAKTER wat weg gefokt wordt door de extreme eisen die er gesteld worden.

Dacht je dat vroeger de boeren een merrie wilden hebben die een andere merrie het licht uit de ogen slaat in het span voor de ploeg ??
Is het KWPN niet ontstaan uit het oude type werkpaarden ??
Waarom hebben de Arabieren de naam, dat het zenuwlijers zijn ??
Waarom lopen er bij het NRPS zulke hittepetitjes rond ??

Gelukkig zijn er ook nog rassen waar de rust en het vertrouwen naar de mens nog goed inzit.

(En val mij niet aan op de uitzonderingen)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:43

In de western wereld word dat zelden tot nooit gebruikt. Al zouden sommige daar wel verstandig aan doen.

Ariebren, daar heb je ook een heel goed punt. Wel het uiterlijk niet het innerlijk. En steeds minder mensen die er mee om kunnen gaan, meer ongelukken. Gaat de goede kant op. :n

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:52

aikon schreef:
In de western wereld word dat zelden tot nooit gebruikt. Al zouden sommige daar wel verstandig aan doen.

Ariebren, daar heb je ook een heel goed punt. Wel het uiterlijk niet het innerlijk. En steeds minder mensen die er mee om kunnen gaan, meer ongelukken. Gaat de goede kant op. :n

Eerlijk gezegd heb ik dat onderling naar elkaar meppen van de western paardjes, alle rassen dus, nog nooit meegemaakt.
En ik heb wat wedstrijden mee gelopen.
Maar op één of andere manier is het western paard rustiger in zijn gedrag.

En er komen te veel mensen met paarden.
Je ziet soms oudere verzorg meiden zich aanbieden in advertenties.
Ze weten maar één opmerking.
Ik rijd al vanaf mijn 6de jaar.
Dan weet ik al genoeg, je kan nog geeneens een paard meenemen aan het touwtje.

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:09

Mindim schreef:
Sueno schreef:
@Aikon, ach joh verdedig je toch niet zo (zei de gek) hahaha.
Iedereen lijkt hier zijn gelijk te willen halen of een bepaalde mening iemands strot doordrukken.
Iedereen heeft zijn eigen mening en zijn eigen ervaringen. Ik durf te wedden dat het gross van de mensen die reageren nog nooit een hengst gehad hebben maar hun "ervaringen" van horen zeggen hebben , Of mss een etter van een hengst op stal hebben staan of zien staan en dan die dieren bestempelen met gevaarlijk of monsters etc.

Als TS zich perse een hengst wilt aanschaffen moet ze dat lekker doen, gaat ze op dr waffel ermee dan lezen we over een tijdje een ander topic dat de truuk misluuk is.. Gaat het goed , dan zullen we ook dat wel weer lezen. Laat dr lekker dr eigen ervaring opdoen, lukt het haar niet kan ze nog altijd hulp van buitenaf zoeken of de hengst laten castreren. Als ze maar beseft dat elk dier een potentieel gevaar kan zijn al dan niet door de "hormonen" .. Je kan namelijk een dier wel tegen de kop kijken maar niet erin.

Waarom ga je toch zo in de aanval? Omdat sommigen het niet met je eens zijn, hebben ze maar een etter van een hengst op stal of geen ervaring? Kan het toevallig niet zo zijn dat men gewoon een andere ervaring heeft dan jij?

Lezen is ook een kunst, ik zeg dat het gross geen ervaring met hengsten heeft , maar wel uitingen roepen omdat ze het gedrag van een hengst kennen van horen zeggen, verhalen op internet of een of ander oud pennyboekje. En een keertje een hengst in je handen gehad te hebben of ernaar gekeken te hebben is geen ervaring hebben. Mij maakt het niet uit of iemand het met mij eens is of niet, ik heb ook niemand persoonlijk aangevallen op zn mening... ik geef alleen mijn mening over mijn ervaring met hengsten, en ieder anders mening is ieder anders mening.
En TUUK showt een hengst , en TUUK dribbelt ie wel eens, maar dat maakt ook juist de vertoning van een hengst zo apart en mooi. En ja, ik heb idd ook commentaar op merrie's omdat die hier afgedaan werden als zijnde heilige boontjes, en oh zo braaf.... Nou geweldig als die dr hormoontjes opspelen en bitchie gaat lopen doen, of tijdens een wedstrijd bij elke 5 stappen de zeik eruit loopt te persen (DAT is hormoongedrag)
in je nek springen, ertussenuit kletteren, bijten, schoppen , klieren , etteren etc, DAT is ongewenst, AANGELEERD gedrag die elk paard voor de kiezen krijgt bij een slechte opvoeding.

Anoniem

Re: Kan ik een hengst aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:43

Heb mijn gevaarlijke hengst vandaag voor het eerst zadeltje op gedaan en gelongeerd.....het was 2 keer zwiepen met zijn staart.....levensgevaarlijk.. :+

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:45

die van mij is ook zo gevaarlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:12

Sueno schreef:
Lezen is ook een kunst, ik zeg dat het gross geen ervaring met hengsten heeft , maar wel uitingen roepen omdat ze het gedrag van een hengst kennen van horen zeggen, verhalen op internet of een of ander oud pennyboekje. En een keertje een hengst in je handen gehad te hebben of ernaar gekeken te hebben is geen ervaring hebben. Mij maakt het niet uit of iemand het met mij eens is of niet, ik heb ook niemand persoonlijk aangevallen op zn mening... ik geef alleen mijn mening over mijn ervaring met hengsten, en ieder anders mening is ieder anders mening.
En TUUK showt een hengst , en TUUK dribbelt ie wel eens, maar dat maakt ook juist de vertoning van een hengst zo apart en mooi. En ja, ik heb idd ook commentaar op merrie's omdat die hier afgedaan werden als zijnde heilige boontjes, en oh zo braaf.... Nou geweldig als die dr hormoontjes opspelen en bitchie gaat lopen doen, of tijdens een wedstrijd bij elke 5 stappen de zeik eruit loopt te persen (DAT is hormoongedrag)
in je nek springen, ertussenuit kletteren, bijten, schoppen , klieren , etteren etc, DAT is ongewenst, AANGELEERD gedrag die elk paard voor de kiezen krijgt bij een slechte opvoeding.

Weet je wat ik jammer van je vindt Sueno, dat je maar zuur blijft doen. En alleen op posts reageert die je uitkomen. Je zegt dat lezen een kunst is, ik lees tenminste alles. Jij schijnbaar niet, want dat had je dit niet hoeven typen.

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:23

ik zuur?? waar? Als ik zuur zou zijn zou ik heel anders reageren, dit is gewoon een discussie.
Ik val je ook niet aan ofzo hoor. Enne.... Ik lees alles, echter ik reageer niet overal op. En het is logisch als er dingen van mij gequote worden ik daar dan ook uiteraard op reageer.
Het lijkt voor jou mss zuur omdat ik niet zoveel die smiley's gebruikt, die men vaak ook min of meer als sarcastisch kan zien :+
Maare meis, nee hoor ben dus niet zuur of wat dan ook, geef gewoon mn mening.
En daarbij, soms is het best wel es leuk als je wat "feller" kan reageren :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:40

Sueno schreef:
ik zuur?? waar? Als ik zuur zou zijn zou ik heel anders reageren, dit is gewoon een discussie.
Ik val je ook niet aan ofzo hoor. Enne.... Ik lees alles, echter ik reageer niet overal op. En het is logisch als er dingen van mij gequote worden ik daar dan ook uiteraard op reageer.
Het lijkt voor jou mss zuur omdat ik niet zoveel die smiley's gebruikt, die men vaak ook min of meer als sarcastisch kan zien :+
Maare meis, nee hoor ben dus niet zuur of wat dan ook, geef gewoon mn mening.
En daarbij, soms is het best wel es leuk als je wat "feller" kan reageren :P

Ja, jij zuur.
Smileys gebruik ik zelf amper en ik ben niet zo naief dat ikjouw posts daar anders door interpreteer.
En ik kan ook fel hoor, maar ik hou mijn fatsoen maar 'meis'.

Maar wat ik vreemd vind dat je hier zegt dat je een enorm brave hengst hebt, maar in het castratietopic dat ik op je aanraden heb gelezen er toch wel wat probelemen aan het daglicht komen die je hier dan niet verteld. Ook dat hengsten soms erg last kunnen hebben van hun hormonen en dat je ogen in je achterzak moet hebben, dat hij toch wel moeite heeft met de mensen die de manege bezoeken. En dat je er zelfs aan denkt om hem te ruinen vanwege gedrag. Dat snap ik dan niet.

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:57

oh nee , heb ik dat hier niet gezegd? Dan lees maar eens een aantal pagina's terug, daar zeg ik toch duidelijk dat hij ook zn streken heeft en zijn nukjes... maar ik dit NIET wijt aan zijn "hormonen" ik zie dit meer als Peuterpuberen "puppiegedrag" .. beestje is ook pas 23 maanden.
En ja, hij is bijterig geweest naar de blagen die daar rondrennen, zal ook niet voor niks zijn, dat gillen, rondrennen en met halsters en zweepjes zwaaien gaat zo'n beest idd niet in de kouwe kleren zitten, geen enkel paard steld zoiets op prijs en raakt uit zijn doen, wat dus zijn happen en heen en weer springen in de stal verklaarde... vertel je er dan ook bij dat ik op aanraden van de stalhouder mijn paard niet laat castreren, omdat hij het een overhaaste beslissing vond?
Daarbij komt dat het vroor dat het kraakte, het dier niet naar buiten kon en dus zo fris was als het maar kon zijn.
En vertel dan ook gelijk dat hij de afgelopen weken VOORBEELDIG gedrag heeft, zijn oefeningetjes zeer goed doet en zich zelfs extreem rustig hield toen ik door mn rug was gegaan, wat ik daar ook vermeld heb? Niet alleen de negatieve dingen naar voren halen.

Je gebruikt het "meis" nu als zijnde sarcastisch, ik bedoelde het vriendelijk.. wie is er nou zuur.

Discussiëren prima, maar ik ga hier niet met je lopen bekvechten.
Wellicht zijn de paarden hier niet de enige die last van hun "hormonen" hebben

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:09

Ik denk dat ArieBren wel een punt heeft....
Paarden moeten uitblinken in de dicplines waarvoor ze gefokt zijn...
Daardoor komen er steeds minder gebruiks dieren die makkelijker te hanteren zijn voor de manege ruiter/ amateur ruiter...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:27

ik heb ook een hengst gereden (zie profiel), die super braaf was. je kon er alles mee. je kon alleen op buitenrit, met een merrie erbij, op de manege tussen de andere paarden etc. nooit showde hij. toen het dekseizoen eraan kwam deed die allemaal gekke dingen. hij gaf uit het niks rodeoshows weg en dat ging vaker zolang door totdat je eraf lag. of hij zichzelf daar nu voor moest laten omvallen of niet.

bedoel er mee te zeggen dat je toch beter voor een ruin kan kijken die iets later is gecastreerd als normaal is. die hebben meestal nog wel de hengsten look.
pittige merries heb je vaak genoeg ook :) hengsten moet je toch veel oplettender zijn. ik mocht op de manege ermee rijden, maar mocht niet aan lessen meedoen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:49

Sueno schreef:
oh nee , heb ik dat hier niet gezegd? Dan lees maar eens een aantal pagina's terug, daar zeg ik toch duidelijk dat hij ook zn streken heeft en zijn nukjes... maar ik dit NIET wijt aan zijn "hormonen" ik zie dit meer als Peuterpuberen "puppiegedrag" .. beestje is ook pas 23 maanden.
En ja, hij is bijterig geweest naar de blagen die daar rondrennen, zal ook niet voor niks zijn, dat gillen, rondrennen en met halsters en zweepjes zwaaien gaat zo'n beest idd niet in de kouwe kleren zitten, geen enkel paard steld zoiets op prijs en raakt uit zijn doen, wat dus zijn happen en heen en weer springen in de stal verklaarde... vertel je er dan ook bij dat ik op aanraden van de stalhouder mijn paard niet laat castreren, omdat hij het een overhaaste beslissing vond?
Daarbij komt dat het vroor dat het kraakte, het dier niet naar buiten kon en dus zo fris was als het maar kon zijn.
En vertel dan ook gelijk dat hij de afgelopen weken VOORBEELDIG gedrag heeft, zijn oefeningetjes zeer goed doet en zich zelfs extreem rustig hield toen ik door mn rug was gegaan, wat ik daar ook vermeld heb? Niet alleen de negatieve dingen naar voren halen.

Je gebruikt het "meis" nu als zijnde sarcastisch, ik bedoelde het vriendelijk.. wie is er nou zuur.

Discussiëren prima, maar ik ga hier niet met je lopen bekvechten.
Wellicht zijn de paarden hier niet de enige die last van hun "hormonen" hebben

Nukjes en streken vind ik wel luchtjes verwoord hoor. In je eerste post aldaar twijfel je zelf ook of het misschien niet toch zijn hormoontjes zijn.
Maar daar gaat het me helemaal niet om, maar dat dus inderdaad het gedrag ineens om kan slaan, zoals je zelf al vermeld. En dat het maaien zomaar weer kan beginnen, zelfs na een consequente opvoeding en dat ze zomaar naar iemand kunnen uitvallen ondanks een consequente opvoeding.

En dit is dan nog maar een jong hengstje, das toch nog weer andere koek dan een volwassen zelfbewuste hengst zonder puppiegedrag.

Dat een hengst voorbeeldig gedrag vertoond, kan dus met consequente opvoeding toch nog zomaar ineens omslaan. End at bedoelde ik met het enigszins tegenstrijdige verhaal. En nogmaals ik heb niets maar dan ook helemaal niets tegen hengsten, ze zijn alleen niet voor iedereen geschikt.

Verder zal ik me over wie last heeft van zijn hormonen maar verder niet uitlaten, die opmerking gaat nergens over, die zegt op zich genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:50

Heb wat bijgelezen maar ik moet wel akkoord gaan dat niet iedereen voor elk paard geschikt is.
Mijn hengst is relatief braaf, als ik op vakantie ga heb ik ook gelijk 2 mensen aan wie ik 'm kan toevertrouwen: mijn ex van wie ik 'm vorig jaar overkocht, of mijn lesgeefster. Vorig jaar heeft hij bij haar overwinterd, ze kent hem ook sinds de aankoop van m'n ex (hengst was toen zo'n 8 maanden, is nu 3,5 jaar) en ze heeft zelf ook ervaring met hengsten.
M'n stalbaas daarentegen, schat van een mens en ervaring genoeg met paarden, maar aan die persoon vertrouw ik 'm liever niet toe. Omdat die toch ietsje onzekerder is (andersmans paard en dergelijke) en daar profiteert hij geheid van.

Luxe, weet ik heel goed en daar ben ik ook erg blij om, dat er 2 mensen kunnen inspringen. Zelfs een 3e als ik wil.

Maar m'n merrie gaf ik ook niet graag uit handen. Die kon nog flink idioter gaan doen of onberekenbaar zijn dan m'n hengst en ik heb er ook wel degelijk de effecten van gezien wat er gebeude in foute handen toen ik na een blessure tijdje niet kon rijden. Heeft me achteraf zowat 2 jaar (!!) bloed zweet en tranen gekost om die onder het zdel weer ietwat veilig te krijgen.

Je moet ervan houden, dat klopt. je moet ervan houden om consequent te moeten zijn, om altijd te moeten opletten en nadenken en snel kunnen inspelen. Weet je van jezelf dat dat niet lukt, dat je liever slaapt op je paard met een "ik-zie-wel-waar-ik-uitkom" redenering, begin er dan gewoon niet aan. Sterker nog, begin dan zelfs gewoon niet aan eender welk paard met pit of karakter en hou je bij een brave loebas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:50

Barcelano schreef:
Ik denk dat ArieBren wel een punt heeft....
Paarden moeten uitblinken in de dicplines waarvoor ze gefokt zijn...
Daardoor komen er steeds minder gebruiks dieren die makkelijker te hanteren zijn voor de manege ruiter/ amateur ruiter...

Helaas wel, is met honden ook al een tijd een feit, daar wordt ook te veel op uiterlijk gefokt.

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:14

We hebben ook duidelijk aangegeven dat dit gedrag hoogstwaarschijnlijk te wijten was aan die blagen die daar rondrenden en hun nerveuze overbezorgde ouders. En hij hier nu niks meer van laat merken. Tempratuur is veranderd, we mijden die blagen uit onze gang, hij kan weer lekker naar buiten en zijn wolfskiezen zijn getrokken.
Hij weet verdomde goed wie de baas is en er is respect over en weer. Merkt hij onzekerheid bij mensen JA dan probeert hij uit, logisch ook. Als kinderen alles in hun achterste geschoven word en er worden geen regels gesteld of krijgen een onzekere opvoeding lopen die ook over je heen en proberen hun wil door te duwen.
Ik geef in dat topic ook duidelijk aan dat er ook sprake was van dominantie, het uitproberen van en dat dit niks met hormonen te maken heeft. Elk dier probeert te domineren en boven je te staan, mannelijk of vrouwelijk. En je hebt gelijk, je moet oppassen met een hengst, je moet consequent zijn met een hengst, maar wat ik al de hele tijd probeer te zeggen, dat moet je met een ruin of merrie ook.
Ben je met een merrie of ruin niet consequent dan proberen ook die je de baas te worden, laat je onzekerheid of angst merken proberen ook zij je de baas te worden, tis niet altijd een hormonen kwestie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:45

Sueno schreef:
We hebben ook duidelijk aangegeven dat dit gedrag hoogstwaarschijnlijk te wijten was aan die blagen die daar rondrenden en hun nerveuze overbezorgde ouders. En hij hier nu niks meer van laat merken. Tempratuur is veranderd, we mijden die blagen uit onze gang, hij kan weer lekker naar buiten en zijn wolfskiezen zijn getrokken.
Hij weet verdomde goed wie de baas is en er is respect over en weer. Merkt hij onzekerheid bij mensen JA dan probeert hij uit, logisch ook. Als kinderen alles in hun achterste geschoven word en er worden geen regels gesteld of krijgen een onzekere opvoeding lopen die ook over je heen en proberen hun wil door te duwen.
Ik geef in dat topic ook duidelijk aan dat er ook sprake was van dominantie, het uitproberen van en dat dit niks met hormonen te maken heeft. Elk dier probeert te domineren en boven je te staan, mannelijk of vrouwelijk. En je hebt gelijk, je moet oppassen met een hengst, je moet consequent zijn met een hengst, maar wat ik al de hele tijd probeer te zeggen, dat moet je met een ruin of merrie ook.
Ben je met een merrie of ruin niet consequent dan proberen ook die je de baas te worden, laat je onzekerheid of angst merken proberen ook zij je de baas te worden, tis niet altijd een hormonen kwestie
.

Dat zeg ik toch hetzelfde?

Citaat:
En tuurlijk hebben de merries ook last van hormonen en kunnen ze vreselijke hittepetiitten zijn, een pismerries zou ik dus ook niet een ieder aanraden, maar het gaat hier om de hengst.
En natuurlijk komen niet alle streken vanuit hormonen, maar sommige wel.

Dat lees je dan verkeerd. hengstengedrag komt voort uit hormonen. Niet al het verkeerde gedrag is echter hengstengedrag Verkeerd gedrag dat komt door een niet consequente opvoeding is geen hengstengedrag, maar gewoon vervelend gedrag veroorzaakt door de mens en komt bij alle paarden voor. Gedrag dat voortkomt uit testosteron is hengstengedrag en hoeft niet perse verkeerd te zijn, alleen niet op alle tijden wenselijk.

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:46

Ik was 11 jaar en ik kreeg van mijn ouders een shetlanderhengstje. Ze dachten ze wil zo graag een pony, hengst is het goedkoopst dus dan kopen we gewoon een hengstveulen! Was een super brave pony kon er alles mee doen (poetsen, wandelen in het weiland etc.) Totdat we de straat op moesten (steigeren, mij aanvallen etc.) en daar stond ik dan als 11 jarige te rillen op mijn benen, ook al was mijn paardje nog geen meter hoog. Uiteindelijk is mijn hengstje helaas 's nachts uit het weiland ontsnapt en dood gereden door een auto. Ik snap dat dit een hele grote fout is geweest van mijn ouders om een hengst cadeau te geven aan een 11 jarig meisje, maar kan me voorstellen dat dit vaker gedaan wordt door onwetende ouders met nul verstand van paarden. Daarnaast heeft een vriendin van mij ook een hengst, maar deze werd ook onvoorspelbaar (aanvallen etc). Ik snap dat dit vooral aan de ruiter/verzorger ligt, omdat je gewoon heel sterk in je schoenen moet staan...maar voor mij en voor heel veel anderen geen hengsten meer. Ben nu zo blij met mijn merrie en ruintje <3 Tuurlijk mijn merrie heeft ook zo haar nukken, maar goed die geeft het toch een stuk sneller op dan een hengst naar mijn mening. Aan de andere kant ken ik ook echt een onvoorspelbare merrie die ook echt al bestempeld is als "gek" en "rijp voor de slacht". Het verschild per paard.
Laatst bijgewerkt door horses1990 op 13-03-12 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:47

Gaf je bij m'n merrie 1 mm toe dan ging die los over je heen walsen en soms zelfs fysiek in de aanval uit dominantie.
Geen makkelijk paard, maar wat had ik daar een goeie band mee. Kon keihard botsen en ze kon verrekte smerig uit de hoek komen, maar dat heeft me wel zodanig gevormd dat ik nu bij elk paard steevast ogen in m'n zak heb zitten. En ik heb er verdomd goed van geleerd hoe je op een respectabele maar toch stevige manier kan aangeven aan je paard wie de baas is.

Misschien dat ik het daarmee zo makkelijk vind met m'n hengst? Dat het voor mij soms vanzelfsprekend is om bepaalde handelingen te doen waar andere verbaasd naar staan te kijken en dan zeggen "god, dat ik daar niet aan gedacht heb"? Geen flauw idee.

ik geef iedereen hier een stuk gelijk: een hengst blijft een hengst, het blijft bovenal in de 1e plek een (veel sterker) dier met eigen wil en karakter, met eigen dosis hormonen en instinct en niet iedereen is geschikt om daarmee om te gaan.
En veel dingen liggen inderdaad ook aan de opvoeding, wat ook ergens weer tot uiting komt als de hormonen gaan opspelen. Iemand wiens hngst correct is opgevoed heeft bij gierende hormonen altijd een stapje voor op een hengst die altijd het varken mag uithangen en dan helemaal losgaat...