Sueno schreef:We hebben ook duidelijk aangegeven dat dit gedrag hoogstwaarschijnlijk te wijten was aan die blagen die daar rondrenden en hun nerveuze overbezorgde ouders. En hij hier nu niks meer van laat merken. Tempratuur is veranderd, we mijden die blagen uit onze gang, hij kan weer lekker naar buiten en zijn wolfskiezen zijn getrokken.
Hij weet verdomde goed wie de baas is en er is respect over en weer. Merkt hij onzekerheid bij mensen JA dan probeert hij uit, logisch ook. Als kinderen alles in hun achterste geschoven word en er worden geen regels gesteld of krijgen een onzekere opvoeding lopen die ook over je heen en proberen hun wil door te duwen.
Ik geef in dat topic ook duidelijk aan dat er ook sprake was van dominantie, het uitproberen van en dat dit niks met hormonen te maken heeft. Elk dier probeert te domineren en boven je te staan, mannelijk of vrouwelijk. En je hebt gelijk, je moet oppassen met een hengst, je moet consequent zijn met een hengst, maar wat ik al de hele tijd probeer te zeggen, dat moet je met een ruin of merrie ook.
Ben je met een merrie of ruin niet consequent dan proberen ook die je de baas te worden, laat je onzekerheid of angst merken proberen ook zij je de baas te worden, tis niet altijd een hormonen kwestie.
Dat zeg ik toch hetzelfde?
Citaat:
En tuurlijk hebben de merries ook last van hormonen en kunnen ze vreselijke hittepetiitten zijn, een pismerries zou ik dus ook niet een ieder aanraden, maar het gaat hier om de hengst.
En natuurlijk komen niet alle streken vanuit hormonen, maar sommige wel.
Dat lees je dan verkeerd. hengstengedrag komt voort uit hormonen. Niet al het verkeerde gedrag is echter hengstengedrag Verkeerd gedrag dat komt door een niet consequente opvoeding is geen hengstengedrag, maar gewoon vervelend gedrag veroorzaakt door de mens en komt bij alle paarden voor. Gedrag dat voortkomt uit testosteron is hengstengedrag en hoeft niet perse verkeerd te zijn, alleen niet op alle tijden wenselijk.