Een nieuw paard kopen deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:49

Pion schreef:
Bij paarden is dat ook zo, maar niet persee rasgebonden.
Je moet echt kijken naar het paard zelf :j

Uiteraard kun je wel een beetje generaliseren; fjorden zijn over het algemeen wat koeler in het hoofd dan een KWPN-er.
Echter, sommige KWPN-ers zijn koeler in het hoofd dan een fjord.

Net als friezen, sommige zijn super koel, maar je hebt ze ook behoorlijk heet!

Zoek dus een paard wat aan je eisen voldoet. :)
Je kunt jezelf natuurlijk wat 'beperken' door graag een warmbloed te willen, of een koudbloed en dan bijvoorbeeld een tinker.
Echter is dit meer omdat dat type je erg aanspreekt of meer geschikt is voor het doel wat je voor ogen hebt.

Ik ken Tinkers die ik nog niet zou willen, al kreeg ik geld toe! Heeft niks te maken met tinker, maar alles met het karakter van het paard!

Nog erger: ik ken een paard met een papier waarvan een prof vroeg aan de eigenaar: en daar ga jij vrijwillig OP zitten!?! Ik heb meerdermalen op dat paard gereden en ze is GEWELDIG! Echter, ze is dat geweldige paard bij de gratie van de opvoeding die het paard van diezelfde eigenaar krijgt. In foute handen is het in no-time inderdaad een levensgevaarlijk paard. Dat is helaas proefondervindelijk vastgesteld (maar op tijd hersteld).

Voor TS: Je kunt vanalles "eisen" aan je nieuwe paard, maar wat heb JIJ te bieden aan het paard?? Dat zie ik nooit in lijstjes staan........

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:51

Laatst bijgewerkt door meredith op 07-02-12 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:52

Calypso84 schreef:
thnx Mw De Ruigter en Mw Pion ;)
wist ik niet

@ Pion: tja, zat naar een arabier te kijken bijvoorbeeld, alleen vind die dunne staart niet zo mooi...
Tinker vind ik heel mooi, maar wil liever een wat slanker type. Ben wel visueel ingesteld, erg he? Maar goed, moet echt verliefd worden op een paard.. 'love at first sight' dus

Maar wat voor paard zoek je? Kun je een beetje omschrijven wat voor extrieur en karakter je zoekt?
En waar is het paard voor bedoelt? Recreatie? Dressuur of springen? wedstrijd?

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:54

Met een stokmaat van min 1.50 wordt een fjord of haflinger knap lastig, ze zijn er wel maar dan is de keus wel heel beperkt. Met tinkers kom je denk ik iets verder, maar je moet er van houden.

Alle paarden hebben veel beweging nodig. Geen uitzondering. Hou wel rekening met huisvesting. Koop je een paard die al 10 jaar 24 uur buiten staat en jij gaat hem op een pensionstal zetten met 3 uur paddock per dag dan kan die lieve brave goedzak nog wel eens wat veranderen in karakter.

Wat wil je ermee doen ? Alleen recreatie of ook dressuur of zelfs springen. Ik zou in alle gevallen zoeken naar een wat meer ervaren paard. Zoek op leeftijd en stokmaat en selecteer vervolgens op karaktereigenschappen. En neem iemand mee met verstand van zaken.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:56

Calypso84 schreef:
..
Karaktereigenschappen wat ik belangrijk vind : betrouwbaar, lief, teamplayer, rustig. Ik ben ook wel rustig, maar dit heeft soms tijd nodig, en dan moet ik een paard hebben die mij die rust ook kan geven.
Minimaal 1,50 / 1.55 hoog en een mooie verschijning.. nou ga d'r maar aan! ;) ondertussen druk aan het zoeken hier en daar.

gr Kim

toevallig had ik dus al gezegd dat ik zelf ook een rustig paard moet hebben, omdat ik zelf soms ook onrustig kan zijn. Dan moet het paard mij om mn gemak kunnen stellen. In 8 van de 10 gevallen kan ik dit heel goed jegens het paard, maar soms moet hij/zij mij ook een handje helpen. Heb zo ook mijn nukken ;)
Vurig is dus niets voor mij, maar karakter hou ik wel van. Net een tikkeltje eigenwijs zeg maar.. ben ik ook :P

uiterlijk: ik vind mooi, de fries, maar niet zwart (dus geen fries _O- ) ze zijn allemaal zo .. eh..zwart haha. De optie daarnaast is de Tinker. Ongeveer zelfde bouw, maar dan kwa uiterlijk een stuk gewaagder. Heb er ooit op gereden. Leuk paard!
Zoek hoger dan 155 cm en niet al te groot. Ben recreatief en hier en daar eens een Onderlinge wedstrijd bij de paardenvereniging. Moet er dus een leuk L proefje mee kunnen rijden. Niet iedere dag rijden, wel zo'n 3 a 4 keer per week. Lekker tuttelen en nogmaals ik vind een teamverband ideaal. moet een paard hebben waar ik mee kan lezen en schrijven. Heb dit tot nu toe ook wel gehad hoor. Ook paarden waar mensen dachten: rij jij daarop? Mij gooit hij er altijd af! Nu ook, rij op een Ferro, en kan de rust wel aaridg overbrengen :j
Dat vertouwen doe ik dus op 1 of andere manier altijd wel goed :o
Laatst bijgewerkt door Calypso84 op 06-02-12 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoekiej

Re: Een nieuw paard kopen deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:57

Ik heb DWH nog een keertje gemaild over de Djerkoh (Indoctro) en over E (Zanzibar).

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:59

Mailen kan natuurlijk altijd Snoekiej :))
Die indoctro moet haast wel een sprongetje kunnen maken.
Ik zie E niet staan?

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:01

Heel onze stal staat vol met kwpn-ners. Het voordeel ervan is dat je keuze hebt uit alle soorten en maten natuurlijk.. pff.. moet er echt nog wel ff over nadenken. Toch wel lastig.

Ben wel van mening dat je niet 'zomaar' een paard moet aanschaffen. Je moet je zeker wel bedenken of het ras wel bij je past! (en of jij bij dat ras past ;) )

Snoekiej

E staat onder hengsten. Echt een geweldig knap paard, heeeelemaal mijn type <3

deruijter

calypso en mag ik vragen in welke prijsklasse je zoekt? ik snap het heel goed als je dit niet wilt zeggen haha!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:02

Calypso84 schreef:
Heel onze stal staat vol met kwpn-ners. Het voordeel ervan is dat je keuze hebt uit alle soorten en maten natuurlijk.. pff.. moet er echt nog wel ff over nadenken. Toch wel lastig.

Ben wel van mening dat je niet 'zomaar' een paard moet aanschaffen. Je moet je zeker wel bedenken of het ras wel bij je past! (en of jij bij dat ras past ;) )

Of het paard bij jou past, en jij bij het paard ;)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:03

Snoekiej schreef:
E staat onder hengsten. Echt een geweldig knap paard, heeeelemaal mijn type <3

Oei, erg aansprekend!

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:15

Prijsklasse tussen 2 en 3 d. Markt ligt op zijn gat, dus.. Wel een goede tijd om een paard te kopen. Ben trouwens niet iemand voor een onervaren paard. Rij al lang paard maar altijd recreatief. Ben nie zo goed hoor haha

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:15

ja, E is een ontzettende knappert!

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:20

Calypso84 schreef:
Prijsklasse tussen 2 en 3 d. Markt ligt op zijn gat, dus.. Wel een goede tijd om een paard te kopen. Ben trouwens niet iemand voor een onervaren paard. Rij al lang paard maar altijd recreatief. Ben nie zo goed hoor haha

http://dieren.marktplaats.nl/paarden/52 ... nd=31&fs=1

misschien is dat wel iets?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:23

deruijter schreef:
Calypso84 schreef:

Is tijd lang niet langs de weg geweest. Hoewel het een braaf dier lijkt dat wel.
Als ik naar de advertentie kijk, heb ik een beetje een 'strand' gevoel. :+

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:25

pion wat bedoel je met ''is tijd lang niet langs de weg geweest''?

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:27

oh ik heb het al gezien! naja het is al een ouder paard en heeft veel ervaring, en heeft in het verleden wel langs de weg gereden, zal een paard niet snel verleren lijkt me.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:28

Ik vind m net iets aan de oude kant. 7, 8, 9 is oud zat. En zoals ik t leed is t een manegepaard geweest..

deruijter schreef:
Calypso84 schreef:

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 01:29

Maar je wilt dus geen manege paard? Wil je echt een paard dat concoursen heeft gelopen of wat?

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 08:44

@johnnydepony

met mijn grote vos gaat het goed. Helaas is onze binnenbak keihard dus rijden behoort niet echt tot de mogelijkheden.
Het is een boef, dat wel, echt nog een kleuter (3,5 jaar) die nog zijn grenzen zoekt :) maar ben er nog altjid blij mee want hij is lekker braaf onder het zadel

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:02

Calypso84 schreef:
Ik vind m net iets aan de oude kant. 7, 8, 9 is oud zat. En zoals ik t leed is t een manegepaard geweest..

deruijter schreef:

Deze pony staat te koop wegens over compleet, het is een erg leuk en lief dier.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:09

deruijter schreef:
Maar je wilt dus geen manege paard? Wil je echt een paard dat concoursen heeft gelopen of wat?

Ik lees het op die manier dat hij gebruikt is voor in de manege. Dat hij dus iedere dag een aantal keer bereden is.. Mijn ervaring met manegepaarden is dat hij daardoor nooit consequent is opgevoed. Een groot min puntje dus.

Of lees ik het fout?

Citaat:
Heeft bij ons in de manegelesjes gelopen, ze is lekker voorwaarts en braaf

maar het is wel een heel leuk paard! Hij lijkt kwa uiterlijk op de fries, met de kleuren van de new forest. Wel heel leuk :j
Laatst bijgewerkt door Calypso84 op 07-02-12 10:11, in het totaal 3 keer bewerkt

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:10

Calypso84 schreef:
deruijter schreef:

Ik lees het op die manier dat hij gebruikt is voor in de manege. Dat hij dus iedere dag een aantal keer bereden is.. Mijn ervaring met manegepaarden is dat hij daardoor nooit consequent is opgevoed. Een groot min puntje dus.

Of lees ik het fout?

Ik denk niet dat je het zo zwart-wit kan zien. Hij heeft idd manegelessen gelopen, maar dat hoeft niks te zeggen over zijn karakter of opvoeding.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:15

Ohja, en de leeftijd zoals ik eerder zei. Zij of het moet toch echt onder de 10 zijn. Ik wil het paard voor altijd kopen, en het zou jammer zijn dat als ik een paard van 14 koop, dat wij hierdoor minder lang een team zullen zijn dan dat ik een paard van 8 jaar koop.

ps, vind de tips wel fijn hoor! Alleen ben bang dat dit nét niet het paard voor mij is. Ben ook rustig aan het zoeken. Maar heb geen haast.
Laatst bijgewerkt door Calypso84 op 07-02-12 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt