Pion schreef:Bij paarden is dat ook zo, maar niet persee rasgebonden.
Je moet echt kijken naar het paard zelf
Uiteraard kun je wel een beetje generaliseren; fjorden zijn over het algemeen wat koeler in het hoofd dan een KWPN-er.
Echter, sommige KWPN-ers zijn koeler in het hoofd dan een fjord.
Net als friezen, sommige zijn super koel, maar je hebt ze ook behoorlijk heet!
Zoek dus een paard wat aan je eisen voldoet.
Je kunt jezelf natuurlijk wat 'beperken' door graag een warmbloed te willen, of een koudbloed en dan bijvoorbeeld een tinker.
Echter is dit meer omdat dat type je erg aanspreekt of meer geschikt is voor het doel wat je voor ogen hebt.
Ik ken Tinkers die ik nog niet zou willen, al kreeg ik geld toe! Heeft niks te maken met tinker, maar alles met het karakter van het paard!
Nog erger: ik ken een paard met een papier waarvan een prof vroeg aan de eigenaar: en daar ga jij vrijwillig OP zitten!?! Ik heb meerdermalen op dat paard gereden en ze is GEWELDIG! Echter, ze is dat geweldige paard bij de gratie van de opvoeding die het paard van diezelfde eigenaar krijgt. In foute handen is het in no-time inderdaad een levensgevaarlijk paard. Dat is helaas proefondervindelijk vastgesteld (maar op tijd hersteld).
Voor TS: Je kunt vanalles "eisen" aan je nieuwe paard, maar wat heb JIJ te bieden aan het paard?? Dat zie ik nooit in lijstjes staan........