Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:20

@twilight: ik hoop voor jou hetzelfde! Spannend, maar fijn dat het zo snel kan!

Nog even een algemene vraag; voor het ontsmetten van de wondjes gebruik ik betadine. Wat gebruiken jullie voor wondverzorging? Ik gebruik nu iets van iemand anders.. heb zelf alleen uierzalf staan, maar weet niet of dat op schaafwonden kan.. Wat jullie?

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:34

Honingzalf werk echt uitstekend, eerst de wond ontsmetten en daarna honingzalf erop :) het lijkt net pindakaas, maar werkt perfect!

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:54

@ Jotoma: geweldig om te lezen dat het zo goed gegaan. Sneu dat hij het zo spannend vond op de trailer en wat lakschade heeft opgelopen, maar daar kan hij nu lekker van herstellen bij jullie op stal.
Erg is het voor zo'n vorige eigenaar. De eigenaresse van Bumble heeft ook een traantje gelaten. Ik ben sowieso emotioneel-incontinent, dus dat ik het niet droog ging houden, was bij voorbaat al bekend.

Voor wondjes gebruik ik doorgaans ook betadine en afhankelijk van de plek uierzalf of calendulazalf.

Ik ga dit weekend foto's van Bumble maken op zijn nieuwe plekje, dan zal ik er ook nog wat posten op bokt. Rij-foto's laten nog heel even op zich wachten. Ik zit namelijk niet heel charmant op mijn leenzadel. Dinsdag komt de zadelmaker en dan hoop ik snel te kunnen rondsturen met mijn nieuwe zadel.

Wat hebben jullie trouwens voor verzekering? Ik twijfel tussen Equine risk en Hippozorg.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:03

studiemiep schreef:
Pst ik ben nog altijd sporthorses aan het na speuren en ik kwam mij toch een advertentie tegen (paard denk ik in de hogere prijsklasse met een beetje aparte tekst (nogal arrogant) en dan ook nog de opmerking keuren kosten koper. owja en proefrijden is niet zomaar mogelijk...) moeten jullie maar eens zoeken op GibraldiX JazzX Belisar

Ben benieuwd (je zou toch denken als je je paard verkocht wil krijgen..dan lijkt een vriendelijkere advertentie toch wel belangrijk..) of ben ik nu gek :+

Proefrijden is wel mogelijk, maar niet voor mensen die denken "proberen kan altijd", wat betreft budget of rijvaardigheid van de ruiter. Als er veel "go" in zit kan ik me voorstellen dat lang niet iedereen daar zo op weg rijdt, dan moet je zó snel kunnen zijn in je hulpen. Heb vanochtend even gekeken toen een stalgenootje ging rijden, die heeft toevallig ook een Gribaldi, maar man wat is die heet!! Daar kun je echt niet iedereen op zetten!

Jotoma schreef:
Bedankt allemaal voor de felicitaties :D ! Wat een prachtige dag vandaag he? Hier schijnt het zonnetje en ik heb al 12 uur lang een gekke lach op mijn gezicht en een kriebel in mijn buik!

Ik zal nog even verslag doen van gister! Valentijn zijn nieuwe (roep)naam is Djairo!

Om 14 uur waren bij de kliniek. Djairo is niet gewend om op de trailer te staan, stond op een trailer met een relatief laag dak en kwam zwaar bezweet, trillend en ook gewond (had zijn hoofd gestoten en wat wondjes bij oor, hals en benen) van de trailer (zieltje |( ). Klinische keuring deed hij fantastisch, hij moest even wennen aan nieuw terrein dus brulde soms wat, maar stond bv bij buigproef rustig om zich heen te kijken. De klinische keuring ging vrij snel, maar alles gelukkig goed!
Toen voor mij het spannendste, de rontgen keuring. Nou ja, Djairo vond het denk ik net zo spannend whaha. We hadden afgesproken dat DA naar mij toe zou komen als hij een bevinding had gedaan, dan zouden we namelijk stoppen. Nou dan duren 20 foto's erg lang! Toen ze eindelijk klaar waren vroeg ik: 'en is hij goedgekeurd'. Daar gaf de DA niet gelijk antwoord op, dus ik schrok al. Maar toen gingen we alle foto's langs en het waren 1'tjes of tussen de 1 en 2 in. Omdat hij de 2'tjes uit ging leggen zei hij dus: "hij is dus gewoon goedgekeurd, maar de 2'tjes wil ik eerst allemaal uitleggen, dat zijn we verplicht''. Nou prima, alle spanning om niets bijna *\o/* .

Zijn oude baasjes vonden het erg moeilijk om afscheid te nemen, logisch, hij heeft daar jaren gestaan. De vrouw heeft thuis al afscheid genomen en de man was dus helemaal alleen. Vond wel echt triest, is een man richting 70 die alleen met paardje op stap gaat en ook alleen weer terug moet. ;(
Ook het inladen ging wat moeizaam. Gelukkig hadden we toch nog transportbeschermers meegenomen :).
Eenmaal thuis zat onze kantine vol met stalgenoten die heel blij voor mij zijn! Bij het uitladen kwam hij er weer trillend en zeiknat vanaf. Hebben m snel in de stal gezet en kon hij alvast met zijn buren kennis maken. Ondanks sedatie van de rontgen keuring was het toch nog erg spannend. Hij ging dus ook al stro eten, terwijl dat eigenlijk niet mag, maarja, je zet een paard ook niet in een lege box. Na een uurtje heb ik ff lekker getut, geborsteld en zijn wonden behandeld. Gaf hij ook geen kick om _/-\o_ . Toen heb ik hem in het paddock gezet en dat vond hij erg prettig. Hij heeft zijn omgeving wat bekeken, lekker gelopen en er waren nog twee aan het rijden en toeng ging hij mee lopen. Daarna ging lekker rollen! Heb nog eventjes gefreestyled (volgen, leiden, stappen) en daar reageerde hij al super op!
Toen mocht hij weer lekker zijn stal!

Vandaag gaan we alles passen! Ik hoop dat het tijdelijke zadel past. Vandaag en morgen even longeren en omgeving verkennen en zaterdag rijden! Volgende week komen hoefsmid en tandarts langs!
En ik mag nu alles gaan kopen!

Sorry voor het lange verhaal :9k

Haha ik ken dat gevoel! Fijn dat hij het zo goed oppikt! Djairo vind ik inderdaad ook mooier dan Valentijn haha!

Jotoma schreef:
@twilight: ik hoop voor jou hetzelfde! Spannend, maar fijn dat het zo snel kan!

Nog even een algemene vraag; voor het ontsmetten van de wondjes gebruik ik betadine. Wat gebruiken jullie voor wondverzorging? Ik gebruik nu iets van iemand anders.. heb zelf alleen uierzalf staan, maar weet niet of dat op schaafwonden kan.. Wat jullie?

Wondzalf van de Groene Os! http://www.dochorse.nl/DEGROENEOSGROENE ... detail(886).aspx Klinkt beetje zweverig, maar het werkt goed. :j

Mikkie schreef:
@ Jotoma: geweldig om te lezen dat het zo goed gegaan. Sneu dat hij het zo spannend vond op de trailer en wat lakschade heeft opgelopen, maar daar kan hij nu lekker van herstellen bij jullie op stal.
Erg is het voor zo'n vorige eigenaar. De eigenaresse van Bumble heeft ook een traantje gelaten. Ik ben sowieso emotioneel-incontinent, dus dat ik het niet droog ging houden, was bij voorbaat al bekend.

Voor wondjes gebruik ik doorgaans ook betadine en afhankelijk van de plek uierzalf of calendulazalf.

Ik ga dit weekend foto's van Bumble maken op zijn nieuwe plekje, dan zal ik er ook nog wat posten op bokt. Rij-foto's laten nog heel even op zich wachten. Ik zit namelijk niet heel charmant op mijn leenzadel. Dinsdag komt de zadelmaker en dan hoop ik snel te kunnen rondsturen met mijn nieuwe zadel.

Wat hebben jullie trouwens voor verzekering? Ik twijfel tussen Equine risk en Hippozorg.

Courage is verzekerd bij Equipe! Oja, we hebben trouwens toch maar gekozen voor een ziektekostenverzekering haha!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:14

@Mikkie: wanneer gebruik je calendula en wanneer uierzalf? Hij heeft op zijn hoofd bij zijn oor, halverwege zijn bles en op de hals schaafwonden die dus nog wel wat open zijn. Ik heb het idee dat calendula beter is dan uierzalf, maar waarom ik dat denk weet ik niet haha.
Ik ga trouwens niet verzekeren, maar zelf een riant bedrag per maand sparen :)

@studiemiep: ik ga je linkje even bekijken! Thanksss! Het is inderdaad een hele opluchting dat hij bij ons ook zo snel rustig is en alles verkent. Ben dus ontzettend blij met mijn keuze :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:33

mijn paard was bij hippozorg verzekerd

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:51

Ik smeer op zijn hoofd eigenlijk altijd uierzalf, maar waarom ik daarbij zweer weet ik niet :'] Maar het sluit goed af en de wondjes genezen heel snel, Fares is zo'n kneusje dat constant zijn hoofd stoot dus ik sta elke dag wel te smeren.

Ik lees overigens nog altijd graag hier mee ook al is mijn zoektocht al weer een anderhalf maandje voorbij en ik ben nog steeds heel gelukkig met hem. Vind dat jullie hier ook allemaal mooie paarden meegenomen hebben en hoop dat jullie over anderhalf maandje nog net zo gelukkig zijn als ik ben! (:

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:55

@maryground: ja, ik heb dus ook alleen uierzalf staan, maar ineens begon ik gisteren te twijfelen omdat het zo huis-tuin-en-keuken is en niet een of ander duur goedje. De werking vind ik prima!
Heb net bij de winkel nog maar even calendulazalf meegenomen.
Straks eerst even wat poetsen en met hem aan het werk, daarna wondjes schoonmaken met betadine en calendula gebruiken.
Ik las net trouwens dat in uierzalf ook een citronella goedje zit, dat is dan weer goed om de vliegen mee weg te houden. In calendula zou weer iets homeopatisch zitten wat goed werkt voor de heling van de wonden..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:57

@lioony: mooi onderschrift heb je trouwens.
Ik lees net dat Jairo betekend: God verlicht.
Mooie betekenis, wat een toeval!

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:15

Uierzalf is vetter en maakt de huid zachter (dat is mijn ervaring, en is niet theoretisch onderbouwd hoor). Op plekjes was de huidje niet zachter mag worden, smeer ik sowieso calendula. En ik moet eerlijk bekennen dat dat sowieso mijn voorkeur heeft. Weet niet waarom, maar zal eerder de calendula uit de kast trekken dan uierzalf.

@ Jotoma: Ben je de D al verloren. :D Het was toch eerst Djairo en nu Jairo. Of vergis ik me nu?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:32

haha nee de D ben ik niet verloren. Zijn naam heb ik bedacht als Jairo, maar de mensen op stal spreken het dan uit als jjjjairo.. en je moet het uitspreken als Djairo :+ Daarom als introductie hier gesproken als Djairo, dan spreken jullie het goed uit en snappen jullie het idee van de naam. Nu gaat hij weer gewoon verder onder Jairo :D

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:33

Gefeliciteerd Jotoma :D!

Ik heb Unique (nog) niet verzekerd, wel zet ik elke maand wat extra's apart op mijn spaarrekening voor het geval dat :)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:48

Ik gebruik ook calendula zalf (van vsm) gebruik het voor paard en ook voor mijzelf :D

Fijn Jotoma dat hij eindelijk thuis is! nu lekker gaan genieten!! en op naar HK topic 8-)

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:24

Fijn Jotoma! Haha, we hebben de naam goed hoor ;) Ben benieuwd naar foto's!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:51

Ik heb zelf nog maar een paar foto's, was zo aan het genieten dat de foto's er nog niet van gekomen zijn. De pensioneigenaren hebben gelukkig alles vastgelegd, dus daar ben ik erg benieuwd naar!

Ik krijg net een sms van een stalgenoot dat de introductie met de leiders van de kudde goed en rustig is verlopen. Heeeel fijn om te horen (deze dag duurt zo lang!). Hij staat nu lekker rustig te grazen. Heb er kriebels van in de buik.

Weet iemand zo naar welk ander topic ik kan? Ik vond het hier juist zo gezellig haha :P. Ik blijf hier ook nog wel een beetje hangen ;). Ben erg benieuwd hoe het met de anderen gaat tijdens hun zoektocht!

@studiemiep: vsm heb ik gisteravond ook gebruikt. Ik wou dat het half 5 was, wil naar mn paardje toe!

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 15:12

Ik wil ook naar het HK-topic, maar ik wacht eerst tot het officieel is. :P
Het hangt alleen nergens meer vanaf, alleen tot ik weer kan rijden met mijn arm, volgende week dus.
Of ik probeer het dit weekend stiekem al..
Maar die hechtingen mogen natuurlijk ook niet losgaan. :=

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 18:04

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 18:20

@ jatoma ; Fijn dat hij zo lekker rustig is op zn nieuwe plekkie! Veel plezier met hem! Gauw even wat foto's posten!

Ik werd gister door die mevrouw gebeld dat ze hem het liefst toch aan mij verkoopt :D, a. omdat ik juist de sportambities heb en hij daar erg geschikt voor is en b. omdat ik opzich niet ver van haar weg woon en ze het een super fijn idee vind dat ie niet naar midden nederland vertrekt. Dus de vraagprijs is rond zeg maar :D. Ze zijn nu 2 weken op vakans dus de keuring moet even wachten, ze vind het afscheid nemen van hem wel erg moeilijk, maar ben iig erg opgelucht.
Kreeg vanochtend nog sms van haar dat die mevrouw die er ook belang bij had zelfs nog meer had geboden dan de vraagprijs.. toen kneep ik em wel even! Maar ze heeft bij mij toch het beste gevoel qua nieuw huis voor der paard :).

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:28

stomme laptop,
heel stuk getypt doet internet het nniet meer dus nu op mijn vaders maar ga niet alles weer typen.
@romanoff, super fijn dat ze hem alsnog aan jou wil verkopen :D

morgen krijg ik te horen of ze doorgaan op keuren dan worden de foto's nagekeken die 25 mrt 2011 zijn gemaakt,
als daar niets op te zien is gaan we door naar de keuring op dinsdag 13.00
(hij is dus 25 mrt 2011 al helemaal rontgenologisch goedgekeurd voor de sport)
klein paspoortje:
3 jaar
ruin sinds een klein jaartje heeft al een veulen rondlopen
donkerbruin/zwart
3 maanden onder het zadel
Moeder: June | Vader van moeder: Pele | Vader van Pele: Abgar XX
Vader: Oscar | Vader van vader: Wolfgang | Vader van Wolfgang: Farn http://www.bokt.nl/wiki/Farn
Vooral vaders lijn is erg bekend oud bloed

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:31

Is goed bloed hoor!

Mijn manneke was ook een achterkleinzoon van Farn en kleinzoon van Darco

en degene die ik op het oog heb is ook een zoon van Oscar ;-)

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:39

Zo ik heb net gewoon even zonder zadel en hoofdstel(nee ook geen halster) door de wei gereden, gewoon draf en wat stappen, en wat was hij braaf! Had dat niet gedacht :D

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:41

haha jasmijn super leuk

en silly je ziet het niet zo veel dit bloed juist omdat het al zo oud is

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:47

Klopt, maar schijnt super goed bloed te zijn.
Ik ben er niet zo bekennd mee, maar dat vertelde men me.

Leuk jasmijn!

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:02

ja die meneer die met mij mee was vertelde dat farn en wolfgang allebij in zijn boek stond met de 100 hengsten die de meeste invloed hebben gehad in de fokkerij van de KWPN
dus idd erg goed bloed het is aan die kant springbloed maar oscar was weer een dressuur en moeders kant was ook dressuur,
hij heeft ook al een keer onder het zadel een klein kruisje gesprongen en dat vond die helemaal leuk dus dat is wel erg fijn

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:04

klopt, ik ga zelf op zoek naar een allrounder en de Oscars doen het zeer goed in de dressuur, maar ook in de springsport