Drachtig of gewoon Hollands Welvaren? [Filmpje op pag. 9]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: Drachtig of gewoon Hollands Welvaren? [Filmpje op pag. 9]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 20:14

@sassefras

Ik zou niet weten welke D.A. goed is.
Heb er meerdere gehad,maar teveel fouten gemaakt door ze.
Denk ik nu een goeie te hebben,valt die ook weer tegen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:54

gohya schreef:
@maikeltje
Er denkt iemand dat ik jullie in de maling neem omdat ik zoveel vragen stel [o.a. over wormenkuur].
Ik wil gewoon heel veel andere meningen horen,daar kan ik van leren.
En als ik dan iets verkeerd heb gezegd of iets niet gelijk goed doe,dan ben ik nalatig aan de zorg v.d. merrie?iedereen mag best kritiek of commentaar geven,maar vind het l*lig als ik probeer zo goed mogelijk dingen te regelen voor de merrie en er dan gezegd word:je bent nalatig.Ik kan niet alles op staande sprong regelen.Fyanne is verder niet ziek,ik heb het nog speciaal gevraagd,ook gevraagd of ze niet schijndrachtig kan zijn of dat ze miss. ergens een onsteking zou kunnen hebben.Nee want de merrie oogt gezond en ziet er goed uit.Iemand zegt:je moet a.s. maandag de D.A. bellen,hallo,ik weet heus wel wat ik doe hoor.
Ook neem ik tips en bepaalde dingen aan,zoals o.a. een ander D.A nemen,een stal regelen,ben ik allemaal al mee bezig.Soms kán het niet sneller.

Die vragen over wormenkuren mag je best stellen hoor, heb ik geen problemen mee en daar heb ik volgens mij ook niet op gereageerd. Wel weet ik dat, wil je de wormen in een grotere groep paarden onder controle houden, je dat ook beter in samenspraak met een dierenarts kan doen evt aangevuld met wormeitellingen. Dat het er nogal vanaf hangt welke wormenkuur je het beste kan geven of je land iedere dag gemest wordt of niet, of de samenstelling van de groep vaak verandert of niet, of je een evt wormbesmetting hebt of niet en zo ja of er paarden bij lopen die met bloedworm te kampen hebben of niet. Dit alles is via bokt vanaf een scherm moeilijk te beoordelen en wormbestrijding is wel een belangrijke en soms onderschatte klus. Ik laat zelf iedere 8 tot 12 weken mestonderzoek doen omdat mijn paarden al jaren in een vast groepje staan en de mest iedere dag opgeruimd wordt dus ik kom met mijn groepje toe met hooguit 1 a 2x per jaar ontwormen. In een grotere groep waarvan de samenstelling nogal eens varieert, denk ik dat je een streng ontwormbeleid moet hanteren in samenspraak met je dierenarts, wil je het goed doen. Je hebt dan niet zoveel aan bokt omdat bokkers vanaf een scherm niet kunnen beoordelen hoe jouw groep in elkaar zit en hoe die wel of niet varieert en of er een geschiedenis is ja of nee van wormbesmetting dus ik kan me sommige reakties dan wel een klein beetje voorstellen.

De grote issue bij mij is gewoon dat me opvalt dat je (volgens mij op 1 bladzijde) twee verschillende beweringen doet over het laten komen van een paardenarts. In de eerste plaats geef je (meerdere malen zelfs) aan dat je de arts er sowieso pas na 1 januari bij laat komen. Tevens geef je aan dat je niet tegen de onzekerheid kunt van wel of niet drachtig zijn van je merrie. Vervolgens reageert daar iemand anders op en dan zeg je weer dat je op zeer korte termijn een paardenarts, aangeraden door een andere bokker, gaat laten komen.

De reactie van " nalatig" op jouw post waarin je zegt dat het allemaal niet op een week aankomt en je in januari wel weer eens gaat kijken voor een dierenarts kan ik vanuit het oogpunt van die bokker dus wel enigszins begrijpen.

Schrijf gewoon hoe het is, dat scheelt een heleboel verwarring.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 21:17

@maikeltje

Ik snap wat je bedoelt,sorry dan dat ik zo warrig praatte,maar ik weet het soms ook niet meer.
Ik had verwacht,veearts,opvoelen,uitslag.Nog een keer veearts,opvoelen,scan en uitslag.
Dan hoor ik weer,slechte veearts [begrijpelijk nu], je moet dit doen,je moet dat doen.Nee je moet het zo doen,nee je moet dat niet doen hoor.Moeilijk allemaal.
Ik bel volgende week de Paarden D.A. en regel met hem wat ik moet doen áls ze wel drachtig is.
En zijn advies ga ik opvolgen,ongeacht wat sommige bokkers ervan vinden.
Ik probeer niet meer zo warrig over te komen.

wintersky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:11

gohya schreef:
@maikeltje

Ik snap wat je bedoelt,sorry dan dat ik zo warrig praatte,maar ik weet het soms ook niet meer.
Ik had verwacht,veearts,opvoelen,uitslag.Nog een keer veearts,opvoelen,scan en uitslag.
Dan hoor ik weer,slechte veearts [begrijpelijk nu], je moet dit doen,je moet dat doen.Nee je moet het zo doen,nee je moet dat niet doen hoor.Moeilijk allemaal.
Ik bel volgende week de Paarden D.A. en regel met hem wat ik moet doen áls ze wel drachtig is.
En zijn advies ga ik opvolgen,ongeacht wat sommige bokkers ervan vinden.
Ik probeer niet meer zo warrig over te komen.

Verstandige taal. Jij en jij alleen bent verantwoordelijk voor het welzijn van merrie en veulen. Komt vast goed dan.

A_nita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:29

Gohya, van mij een complimentje hoor hoe je je best doet!

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 00:41

En van mij ook +:)+ Ik denk dat je het juist heel goed doet. Ik vind het juist heel verstandig dat je rustig blijft, goed naar je paard kijkt want dat doe je volgens mij, en handelt zoals je handelt.

Je hoeft niet gelijk in paniek te raken en die merrie continu met onderzoeken te plagen. Ze ziet er goed uit, heeft geen enkel verschijnsel van ernstig ziek zijn, en als dat veulen nu al komt haalt een stal met een meter stro er in ook niets uit, want dan is het veel te vroeg...

Je houdt hier een topic bij waarin je gelijk meldt wat er gebeurd, wat je waarneemt en wat t laatste nieuws is. En dat heeft dan als gevolg dat je wordt aangevallen op hoe de situatie zich ontwikkeld. Dat zal dan wel typisch bokt zijn, maar ik vind het jammer.

Laat je niet gek maken..
Ik zou het jammer vinden als het topic gesloten wordt, ik volg het graag.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:44

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:21

Ceriadwen schrijft inderdaad wat ik je het hele topic al probeer duidelijk te maken.
je kan wel aan blijven kwakkelen, maar dalijk ligt er (misschien) een veulen dood te vriezen, en dat ga je jezelf nooit vergeven.
Bel nou die paardenarts welke je van Brainless hebt, en zorg dat je duidelijkheid krijgt zodat je eventueel voorbereidingen kan gaan treffen.

Die vragen over die wormenkuren is ook niks mis mee, maar ik denk dat er bedoelt wordt (althans zo zou ik het bedoelen), dat je voor iemand met een paardenopvang vrij naief overkomt, en vrij algemeen bekende dingen aan het vragen bent. Dingen die iemand die een opvang runt imo zou moeten weten...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 12:41

@kehdra

Dat snap ik wel,maar er zijn altijd mensen die nét iets meer weten.
Ik ontworm 1x per jaar omdat het weiland elke dag word uit gemest,en de D.A. die me belde i.v.m. dat recept zei dat dat prima was zo.Er zijn zoveel merken wormenkuur,welke is de beste?de winkel zegt dit merk een ander zegt Nee dat merk is beter.Als er dan meerdere een bepaald merk opnoemen dan kan ik er vanuit gaan dat die idd. beter zal zijn?
Iedereen kan bijleren, vooral van mensen die bepaalde dingen hebben mee gemaakt,die kennen de ervaring ervan.
Bijleren en ervaringen horen is altijd beter.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:44

Ook ik twijfel niet aan je goede bedoelingen, maar je komt gewoon niet erg zeker van je zaak over. Zoals je inmiddels wel weet, hebben wij ook een opvang en bij ons worden alle binnengekomen dieren door een da gecontroleerd en bij verdenking op dracht gescand. Wat jij doet moet jezelf weten natuurlijk. Het komt gewoon niet professioneel over, maar jij hebt geen dertig paarden en wij wel. Afgezien daarvan vind ik dat je wat je doet wel goed moet doen en zo ziet het er nu niet echt uit. Wij hebben eigen land en stallen en zijn dus niet afhankelijk van verhuurders oid. Daar wordt het allemaal een stuk lastiger van voor je.

Maar goed. Het ontwormen. Wij laten mestonderzoek doen, want dan weet je pas zeker wanneer je moet ontwormen en met wat, want de werkzame stoffen verschillen. Even wat info:

Om resistentie [= dat de wormen er niet meer dood van gaan] tegen te gaan, zou het raadzaam kunnen zijn om pasta's op basis van Pyrantel of Fenbendazol af te wisselen met een pasta op basis van Ivermectine [bijv. om de 4 tot 5 keer].

Tegen Ivermectine en Moxidectine is in het geheel nog geen resistentie bekend, zodat afwisseling met een andere werkzame stof dan ook niet nodig is.

Pyrantel
6-8 weken werkzaam
Pyrantel beschermt tegen de grote strongyliden, kleine strongilyden, aarswormen en spoelwormen.

Fenbendazol
6-8 weken werkzaam
Fenbendazol beschermt tegen grote strongyliden, kleine strongyliden, aarswormen en spoelwormen. Voor de bestrijding van de horzellarf is fenbendazol niet de juiste stof.

Ivermectine
8-10 weken werkzaam
Ivermectine beschermt tegen de meest voorkomende worminfecties bij paarden, zoals maagdarmwormen (grote strongyliden, kleine strongyliden), haarwormen, aarswormen, spoelwormen, veulenwormen, huidlarven, onchocera, longwormen en (breed spectrum).

Moxidectine
12 weken
Langwerkend tegen de meest voorkomende worminfecties veroorzaakt door maagdarmwormen, huidwormen, bloedworm en horzellarven bij paarden (breed spectrum).

Praziquantel
tot 26 weken
Beschermt tegen lint-wormen

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 16:13

1 keer per jaar ontwormen is echt veel te weinig
ook al haal je elke dag de mest uit de wei
misschien toch maar eens op zoek naar een goede dierenarts
resistentie komt tegenwoordig ook al voor bij ivermectine
vooral op plaatsen waar veel jonge paarden staan
en vergeet vooral niet om elk jaar lintwormen en bloedwormen te behandelen
op dit moment zijn dat de wormen die het meest klachten geven

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:23

Goyha, even ter informatie een stuk of wat worm besmettingen..Hoe je ze op loopt etc etc.. Alleen je mest weg halen is verre van afdoende. Zeker in een wisselende kudde ( jij vangt ze op dus heb je wissels) gaat de besmetting erg gemakkelijk. Plus.. je graaft niet om iedere hoop mest een vierkante meter grond weg omdat er daar ook larveneitjes kunnen zitten.

Vrijwel alle paarden in Nederland zijn min of meer besmet met inwendige parasieten. Vooral infecties door wormen en hun larven zijn belangrijk. Daarnaast zijn ook larven van de paardenhorzel vaak aanwezig.

De levenscyclus van een worm

Een paard wordt besmet door het opnemen van een larve of ei van een worm via de mond. In het lichaam van het paard groeit de larve uit tot een volwassen worm. Deze wormen leven doorgaans in de darmen van het paard. De volwassen worm legt eitjes, vaak vele duizenden, die met de mest van het paard mee naar buiten komen. Deze duizenden eitjes zorgen weer voor een nieuwe besmetting als zij door andere paarden worden opgenomen met het gras.

Bij sommige wormen, zoals de spoelwormen en de aarsmaden ontwikkelen de larven zich al in het ei. Deze wormen kunnen ook op stal al voor besmetting zorgen. In de eieren van andere soorten wormen, zoals longwormen komen de larven pas tot ontwikkeling als zij enige tijd in het gras van het weiland hebben gelegen. Deze wormbesmetting kunnen paarden dan alleen maar oplopen als zij in de wei lopen.
Hieruit blijkt echter wel, dat ook een paard dat geen weidegang krijgt een wormbesmetting kan hebben en ontworming nodig heeft!

Bij andere wormen komen alleen op het weiland uit de eitjes larfjes die weer andere paarden kunnen besmetten. Deze infecties met bijvoorbeeld de strongyliden treden alleen op bij paarden als zij in de weide lopen. Bij sommige wormen gaan de opgenomen wormen larven niet rechtstreeks naar de darmen, maar maken eerst een trektocht door het lichaam van het paard. Hierdoor wordt schade aangericht aan de organen en dat maakt het preventief ontwormen van uw paard zo belangrijk!

Welke wormen kun je bij het paard tegenkomen?
• veulenworm (strongyloides westeri)
• grote strongyliden
• kleine strongyliden
• spoelworm (parascaris equorum)
• aarsworm (oxyuris equi)
• lintworm (anaplocephala perfoliata)
• longworm (dictyocaulis arnfieldii)

Veulenworm

De larve van de veulenworm wordt door de merrie met de melk uitgescheiden. Het veulen wordt op deze manier gemakkelijk besmet. Ook kan een larve via de huid binnendringen en vervolgens een trektocht door het lichaam maken. De met de melk opgenomen, besmettelijke larven, worden in het lichaam van het veulen snel volwassen. Zo kan een besmet veulen al tien dagen na de besmetting eitjes in de mest uitscheiden. Na vier dagen ontstaan uit deze eitjes de besmettelijke larven. Deze kunnen weer door de huid heendringen en het veulen herbesmetten. Zestig procent van de Nederlandse veulens zijn geinfecteerd met de veulenworm. Besmette veulens hebben vaak diarree en koliek.

Grote strongyliden

Grote strongyliden zijn twee tot vijf centimeter grote wormen en zeker geen lieverdjes. Strongylus vulgaris maakt een trektocht door het lichaam. De larve kruipt door de darmwand en komt in de wand van de bloedvaten terecht. Vooral in de wand van de darmslagader, maar ook in de andere slagaders kunnen de larven ernstige beschadigingen veroorzaken. Uiteindelijk kruipen de larven weer naar de darmen, worden daar volwassen en leggen eitjes die met de mest in de buitenwereld terecht komen. Besmette paarden hebben diarree en soms koliek. Ze worden mager en hebben een doffe vacht. De eetlust is verminderd en ze kunnen koorts hebben. Ook kreupelheid en verlammingen kunnen het gevolg zijn van de beschadigingen die de larven in de slagaders veroorzaakt hebben.

Kleine strongyliden
De larven van dit kleinere broertje worm kunnen na opname in het darmslijmvlies in een ruststadium overgaan. In deze “winterslaap” kunnen ze wel twee jaar aanwezig blijven. In de rustfase zijn de larven ongevoelig voor de meeste wormmiddelen. In de winter en het vroege voorjaar komen de larven massaal uit de darmwand. Larven van deze kleine strongyliden zie je in deze periodes als kleine rode wormpjes van ongeveer 0,5 cm groot. Bij een ernstige besmetting zijn de gevolgen voor het paard groot. Vermageren, diarree, koliek en soms een zwelling van de onderborst kunnen dan optreden. In ernstige gevallen kan een paard aan de besmetting bezwijken. Deze infectie, ook wel cyathostominose genaamd, is eigenlijk de belangrijkste besmetting van onze paarden. Allereerst kunnen de gevolgen van een besmetting zeer ernstig zijn en daarnaast vraagt de preventie een gedegen en goed georganiseerde aanpak. Op plaatsen waar meerdere paarden bij elkaar gehouden worden kan dit het best overlegd worden met de dierenarts.

Spoelwormen
De spoelworm kan wel vijftig centimeter lang worden. Vooral veulens tot een leeftijd van zes maanden hebben last van deze worm. Na opname van het ei ontstaat hieruit de larve, die een trektocht maakt door het lichaam, waaronder de lever en de longen. In de longen worden de larven opgehoest en doorgeslikt, waarna zij in de darm terechtkomen en volwassen worden. De besmette veulens hebben een ruw haarkleed en een dikke buik. Ze groeien slecht en zijn snel moe. Ook de eetlust is slecht. Bij ernstige besmeting is het veulen sloom en wordt mager. Sommige veulens beginnen te hoesten en hebben last van neusuitvloeiiing. Als er zeer veel wormen aanwezig zijn, kan dat een verstopping van de darmen veroorzaken. Soms kan de darm zelfs scheuren, waardoor het veulen zal sterven.

Aarsworm
De aarsworm leeft in het achterste gedeelte van de darm van het paard. De wormen leggen eitjes rondom de anus. Wel achtduizend tot zestigduizend stuks. Dit veroorzaakt jeuk, waardoor het paard met zijn achterste tegen hekken en planken schuurt. De haren van de staart kunnen hierdoor afgebroken worden.

Lintworm
De lintworm leeft in de dunne en de blinde darm van het paard en kan enkele meters lang worden. Besmetting met deze worm kan koliek veroorzaken. Vaak zijn deze gevallen van koliek zeer ernstig. Bij besmetting met deze worm kunnen soms witte, platte wormen van ongeveer 3-4 cm lang in de ontlasting worden gezien. Behandeling tegen deze parasiet dient in overleg met uw dierenarts te gebeuren.

Longworm
Deze worm komt vooral voor bij ezels. De ezel heeft zelf zelden last van de besmetting. Worden paarden samen met ezels gehouden of geweid op land waar kort tevoren ezels hebben gelopen, kan het paard besmet worden. Een paard met een longwormbesmetting heeft een hardnekkige, droge hoest en een verminderde eetlust. De longen zijn aangetast door de wormen, waardoor het paard dampig kan worden.

Paardenhorzel
De paardenhorzel is geen worm, maar wel een inwendige parasiet van het paard. Het is een vlieg (Gastrophilus spp.) die vanaf mei maar vooral tussen augustus en oktober voor onrust onder de paarden kan zorgen. De vlieg legt zijn eitjes op de vacht van het paard met name op de onderbenen. Door likken neemt het paard vanaf de benen eitjes op. De larven komen in de maag van het paard terecht. Ze blijven daar meer dan een half jaar aanwezig en worden dan met de mest mee naar buiten gebracht. Via een popstadium ontstaat weer een nieuwe vlieg. De larven van de paardenhorzel kunnen maagbeschadigingen en vermagering veroorzaken. De eetlust is verminderd en de besmette paarden gapen vaak.

Behandeling en preventie
Besmetting is te voorkomen of te verminderen door:
1. niet teveel paarden tegelijk te weiden
2. de weiden regelmatig te maaien
3. de mest regelmatig uit de wei te halen
4. boxen van de paarden regelmatig te reinigen
5. bij een merrie met pasgeboren veulen de box dagelijks te reinigen en indien mogelijk dagelijks in de weide te brengen. Veulens kunnen op stal een grote Strongylidenbesmetting oplopen.

Ontwormen
Daarnaast moeten alle paarden regelmatig worden ontwormd. Afhankelijk van het gebruikte middel moet het paard om de zes, acht of twaalf weken behandeld worden. Niet alle wormen zijn gevoelig voor elk middel. Als larven en wormen niet meer doodgaan na gebruik van een bepaald product, noemen we dat resistentie of ongevoeligheid.

Bij paarden is wormbestrijding lastig zonder wormmiddelen, omdat ook volwassen paarden soms grote aantallen wormeieren uitscheiden. Bovendien worden paarden vaak in dichte eenheden geweid, zodat, op het verwijderen van mest na, beweidingsmaatregelen niet mogelijk zijn. Het hangt af van het gebruikte wormmiddel en van de leeftijd van de dieren hoe lang het duurt voordat eieren van de cyathostominae weer te vinden zijn in de mest. Bij jaarlingen gebeurt dit sneller dan bij veulens of bij oudere paarden. Na behandeling met pyrantel duurt dit zes weken, na behandeling met ivermectine acht en na behandeling met moxidectine minstens twaalf weken. Bij volwassen paarden duurt het in de regel veel langer, maar er bestaan grote verschillen tussen paarden.. Als tussen behandelingen van de hele kudde de bovengenoemde perioden worden aangehouden, wordt een groot deel van de paarden onnodig ontwormd. Het doel van de preventieve wormbehandelingen bij paarden is de wormuitscheiding laag te houden. Dit is alleen nodig wanneer de eieren zich daadwerkelijk kunnen ontwikkelen tot infectieuze larven. In de zomer duurt de ontwikkeling tot infectieuze larve ongeveer drie weken en als een wei eenmaal besmet is blijft deze verdacht tot het volgende voorjaar.
Als paarden verweid worden naar een schone wei duurt het dus ongeveer drie weken voordat de wei verdacht wordt.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:55

En daarom laat ik een mestonderzoek doen. Dan weet je of je moet ontwormen en waarmee. Je hoeft dan helemaal niet vaak te ontwormen, tenminste wij niet (meer).Elk nieuw paard of nieuwe pony wordt hier wel direkt ontwormd, als dat nodig is, zodoende kan het dier niet de anderen besmetten.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 18:17

Mestonderzoek is goed maar ook niet heilig
Wormen kunnen zich in de darmwand of andere delen van het lichaam innestelen en dan is het mestonderzoek goed maar heeft je paard toch wormen
Alleen mestonderzoek en bloedonderzoek geeft 100% zekerheid maar is dan een moment opname
Wil niet zeggen dat je paard 2 weken later nog steeds worm vrij is
Denk maar eens aan hooi van weides waar paarden hebben gelopen of waar mest over is verspreid
via dat hooi kan je paard zo weer worden besmet
vooral bloedwormen willen nogal eens lang in het lichaam verborgen zitten voor dat ze problemen veroorzaken

Boender123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:08

Er is zekker geen verschijnsel van ziek zijn .
Vandaag nog met der gereden en ze is heel vrolijk en heel fris.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 19:13

cam schreef:
1 keer per jaar ontwormen is echt veel te weinig
ook al haal je elke dag de mest uit de wei
misschien toch maar eens op zoek naar een goede dierenartsresistentie komt tegenwoordig ook al voor bij ivermectine
vooral op plaatsen waar veel jonge paarden staan
en vergeet vooral niet om elk jaar lintwormen en bloedwormen te behandelen
op dit moment zijn dat de wormen die het meest klachten geven

De D.A. die dit zei was een onafhankelijke D.A.eentje die ik niet eens ken!
Als je een wormenkuur koopt gaat dat toch op recept,je word dan gebelt door "een" D.A.die enkele vragen stelt.Dus m.a.w. ook deze D.A. is geen goede?
Elke nieuwe pony die hier binnen komt word ontwormt en na gekeken door een D.A.
Voor Lintwormen krijg ik een hele andere wormenkuur van de winkel waar ik ze koop.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:22

Je zou toch zeggen dat je met zo'n opvang verbonden zit aan een vaste (kliniek van) DA?

Ik heb al 20 jaar paarden en al 20 jaar komt hier dezelfde bij mijn paarden. Er zijn nieuwe artsen bijgekomen en de oudste is met pensioen maar ik raadpleeg al 20 jaar naar volle tevredenheid diezelfde kliniek.

Dat vind ik dan een beetje vreemd, je regelt dat soort dingen toch op voorhand wanneer je een opang start zodat je in geval van nood ook weet bij wie je aan de bel moet trekken. Zelfde betreft de hoefsmid.

Bel jij dan iedere keer zomaar een willekeurige DA? Dat lijkt me niet zo handig met een opvang.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 19:50

@maikeltje
Nee ik bel niet zomaar een willekeurige D.A. ik had een hele goeie,deze is helaas met pensioen gegaan.
Die ik daarvoor had [kliniek] maakte té veel fouten,en de andere leek wel bang voor paarden,die heb ik liever niet meer.Heel veel keus heb je hier niet,de andere zitten allemaal veel verder weg.
Hoefsmid heb ik al jaren een vaste en goede.
Nogmaals die D.A. die me belde over de wormenkuur is een anafhankelijke die ik niet ken en niet weet waar ze vandaan komt.
Daarbij als j na 18.00uur of in het weekend een D.A. moet hebben,krijg je degene die dán dienst heeft,dus niet je eigen D.A.Zo gaat dat hier nu eenmaal.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 20:22

cam schreef:
Mestonderzoek is goed maar ook niet heilig
Wormen kunnen zich in de darmwand of andere delen van het lichaam innestelen en dan is het mestonderzoek goed maar heeft je paard toch wormen
Alleen mestonderzoek en bloedonderzoek geeft 100% zekerheid maar is dan een moment opname
Wil niet zeggen dat je paard 2 weken later nog steeds worm vrij is
Denk maar eens aan hooi van weides waar paarden hebben gelopen of waar mest over is verspreid
via dat hooi kan je paard zo weer worden besmet
vooral bloedwormen willen nogal eens lang in het lichaam verborgen zitten voor dat ze problemen veroorzaken

Ik denk niet dat je mij iets hoeft te vertellen over wormbestrijding.
Ik weet heel erg goed hoe het in elkaar steekt.Te vaak ontwormen geeft juist meer kans op resistentie en daarom doen wij het op deze manier.
Voor degenen die dat niet weten , je kunt kijken op www.wormbestrijding.nl hoe wij het doen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 20:50

Maaaaar. buiten de wormenbestrijding om.

Feit is, merrie is nog altijd wel/niet drachtig en er heeft nog altijd geen correcte arts naar gekeken. Wil wel graag weten wanneer de nieuwe veearts komt kijken.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 20:53

ik denk niet dat gohya verantwoording hoeft af te leggen, paard is gezond en mischien drachtig, veul komt er nog niet aan

het is nog geen voorjaar, dat komt vast goed hoor :D

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 20:54

Nee het is nog geen voorjaar. Het is zelfs nog geen winter, maar surprise.. het veulen komt als het er in zit WEL ind e winter...

wintersky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 10:30

sassefras schreef:
ik denk niet dat gohya verantwoording hoeft af te leggen, paard is gezond en mischien drachtig, veul komt er nog niet aan

het is nog geen voorjaar, dat komt vast goed hoor :D

Weet je hoeveel veulens er in Januari/Februari geboren worden?? Heeuuul veeeuull!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 10:52

goya...ik vind dat je goed werk doet hoor!
Kun je haar niet laten scannen bij een kliniek?Dan weet je het zeker.
1x per jaar ontwormen....ik zou het niet doen,maar goed dat is eigen keus.
Zeker niet als je te maken hebt met veel komende en gaande verwaarloosde paarden.Ik ga er altijd vanuit dat als iemand ze geen eten geeft er zeer zeker ook geen wormkuur ingaat.
Ze hoeven dan maar 1 drol neer te leggen,met regen of met er doorheen lopen....net voordat jij hem weghaalt...en je land stikt van de eitjes.

Het is trouwens ook een misvatting dat een paard wat er goed uitziet geen wormen heeft.
Ik heb het laatst nog meegemaakt,het paard poepte nog vier dagen na de ontworming op halve dosering(anders had ze het vermoedelijk niet overleeft)bergen met kleine strongyliden.
Daarom had ze dus daarvoor ook koliek....
De eigenaar vond die chemische rommel in zijn paard niet goed..miljoenen wormen en wonden aan de binnenkant van de darmen is dan het alternatief.
Paard was mooi rond en stond te glanzen....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 11:01

@geerke
Fyanne is bij de vorige eigenaresse 2x ontwormt en bij mij zelf toen ze kwam ook 1x.
Natuurlijk kan ze wormen hebben ondanks de wormenkuren.Vind het wel raar dan v.d. veearts dat dit niet ter sprake kwam bij hem,en hij geen mest onderzoek zou aanraden.Het is niet zo dat hij een slechte veearts is,hij heeft alleen weinig tot geen ervaring bij opvoelen/scannen van drachtige paarden,wat hij me wel had moeten melden vind ik.Als de afspraak staat bij de andere D.A. zal ik ook een mest onderzoek vragen.