Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
gohya schreef:@maikeltje
Er denkt iemand dat ik jullie in de maling neem omdat ik zoveel vragen stel [o.a. over wormenkuur].
Ik wil gewoon heel veel andere meningen horen,daar kan ik van leren.
En als ik dan iets verkeerd heb gezegd of iets niet gelijk goed doe,dan ben ik nalatig aan de zorg v.d. merrie?iedereen mag best kritiek of commentaar geven,maar vind het l*lig als ik probeer zo goed mogelijk dingen te regelen voor de merrie en er dan gezegd word:je bent nalatig.Ik kan niet alles op staande sprong regelen.Fyanne is verder niet ziek,ik heb het nog speciaal gevraagd,ook gevraagd of ze niet schijndrachtig kan zijn of dat ze miss. ergens een onsteking zou kunnen hebben.Nee want de merrie oogt gezond en ziet er goed uit.Iemand zegt:je moet a.s. maandag de D.A. bellen,hallo,ik weet heus wel wat ik doe hoor.
Ook neem ik tips en bepaalde dingen aan,zoals o.a. een ander D.A nemen,een stal regelen,ben ik allemaal al mee bezig.Soms kán het niet sneller.
gohya schreef:@maikeltje
Ik snap wat je bedoelt,sorry dan dat ik zo warrig praatte,maar ik weet het soms ook niet meer.
Ik had verwacht,veearts,opvoelen,uitslag.Nog een keer veearts,opvoelen,scan en uitslag.
Dan hoor ik weer,slechte veearts [begrijpelijk nu], je moet dit doen,je moet dat doen.Nee je moet het zo doen,nee je moet dat niet doen hoor.Moeilijk allemaal.
Ik bel volgende week de Paarden D.A. en regel met hem wat ik moet doen áls ze wel drachtig is.
En zijn advies ga ik opvolgen,ongeacht wat sommige bokkers ervan vinden.
Ik probeer niet meer zo warrig over te komen.
cam schreef:1 keer per jaar ontwormen is echt veel te weinig
ook al haal je elke dag de mest uit de wei
misschien toch maar eens op zoek naar een goede dierenartsresistentie komt tegenwoordig ook al voor bij ivermectine
vooral op plaatsen waar veel jonge paarden staan
en vergeet vooral niet om elk jaar lintwormen en bloedwormen te behandelen
op dit moment zijn dat de wormen die het meest klachten geven
cam schreef:Mestonderzoek is goed maar ook niet heilig
Wormen kunnen zich in de darmwand of andere delen van het lichaam innestelen en dan is het mestonderzoek goed maar heeft je paard toch wormen
Alleen mestonderzoek en bloedonderzoek geeft 100% zekerheid maar is dan een moment opname
Wil niet zeggen dat je paard 2 weken later nog steeds worm vrij is
Denk maar eens aan hooi van weides waar paarden hebben gelopen of waar mest over is verspreid
via dat hooi kan je paard zo weer worden besmet
vooral bloedwormen willen nogal eens lang in het lichaam verborgen zitten voor dat ze problemen veroorzaken