Af laten maken of.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 11:40

sabina1998 schreef:
Nou, voor de baas? het is een fijner idee als je je paardje in een aspotje hebt , dan dat hij in hondenvoer zit, of een frikandel.. of in een plastic verpakking zit.

En wie gaat dat cremeren dan betalen? Jij? van je zakgeld?

Tumba

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 11:43

Ik zou het wel doen. Mijn ouders zouden dat echt
wel voor me betalen, als het zó belangrijk voor je is...

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 11:45

Ik ga persoonlijk voor een spuitje. ;) Ik, en mijn ouders, betalen de spuit en het cremeren dan echt wel. :)

Maar ik heb er opzich geen moeite mee om anderen zich hun mening te laten uiten om hun paard naar de slager te doen. Hiermee lijdt je paard wel minder pijn en is in één keer weg. Je hoort steeds vaker dat er bij het inslapen het paard echt niet wil en gewoon blijft staan en wankeld. Dit zou mij echt pijn doen. Maar mijn pony ook. Ik vind persoonlijk een spuitje, maar ik ben het ook eens met de reactie's voor de slacht. Het woord is misschien cru-er dan dat het daadwerkelijk is. ;)

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:47

Ok effe een vraagje hoeveel kost het ongeveer om een paard laten cremeren?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:11

Quartusje schreef:
Ok effe een vraagje hoeveel kost het ongeveer om een paard laten cremeren?

Ligt aan het gewicht. Tussen de 2000 en 4000 euro.
Je paard kan bij Rendac ook gecremeerd worden.

Het is weer een hoop in de lucht geschreeuw hier! Bel Rendac maar eens en vraag naar de mogelijkheden. Zoals apart op laten halen met een trailer en het cremeren...

Ennuh... al die mensen die een vliegenmiddel gebruiken op basis van hertshoornolie... Dat is o.a. gemaakt van de hoeven van paarden. Er wordt inderdaad niets weggegooid van de dieren bij slacht of verwerking...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:37

sabina1998 schreef:
Ik of maar de slacht , vermoord worden en in een pakje rookvlees eindigen? en heb el ens op het nieuws gezien dat bij varkens de naar de slacht gaan soms half dood zijn, en die worden daarna in kokend water gegooid. om schoon te worden? maar sommige leven dan nog:S

Vermoord worden bij de slager? En bij het inslapen? Daar worden ze 'uit hun lijden verlost' dan? Leg het verschil eens uit.

En maar goed dat dat varkens waren, en niet je paard, maar dan moet je misschien best eens even een klein beetje meer moeite doen en lezen hoe paarden slachten er werkelijk aan toe gaat, in plaats van je te baseren op wildwest filmpjes van dieren die niet eens paarden zijn :D . Dat je kiest voor inslapen jouw keus, maar doe het dan wel omdat je je er goed over geïnformeerd hebt (net zoals je doet als je voor de slager kiest), en niet op basis van vreemde veronderstellingen die kant nog wal raken.

Cremeren kost een een hele hoop geld, net zoals apart laten ophalen door rendac, zou het er zelf nooit aan uitgeven. Maar dat is eigen keus, als jij echt niet kan slapen met het idee dat je paard niet netjes tot een potje as wordt verbrand en je hebt er het geld voor, dan moet je dan maar wel doen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:40

Apart ophalen met een trailer en lepel door de rendac kost ongeveer 500 euro.
Dat valt opzich nog wel mee.
Maar daarna bij de rendac wordt hij net zo behandeld als de rest.
Maar dat zie je dan niet meer, dat scheelt.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:42

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:34

Hier zoals het op de site van Rendac staat....

Nieuwe categorie-indeling destructiemateriaal

Met ingang van 1 mei 2003 is nieuwe Europese destructiewetgeving van kracht. In de nieuwe EU-verordening (EG 1774/2002) is bepaald dat destructiemateriaal als categorie 1-materiaal, als categorie 2-materiaal, of als categorie 3-materiaal moeten worden beschouwd. Tot 1 mei werd in de destructiewetgeving destructiemateriaal als Laag Risico Materiaal (LRM) of als geSpecificeerd hoog Risico Materiaal (SRM) gekwalificeerd.

Op hoofdlijnen is hieronder een opsomming gegeven van de destructiematerialen die, zoals beschreven in EU-verordening EG 1774/2002, als categorie 1-, categorie 2- of als categorie 3-materiaal aangemerkt dienen te worden. Een volledige opsomming vindt u uiteraard terug in de betreffende EU-verordening.

Dierlijke (rest)materialen die niet meer mogen worden hergebruikt en dus vernietigd moeten worden zijn aangemerkt als categorie 1- of categorie 2-materialen. Met grote zorg dienen deze materialen gescheiden ingezameld en verwerkt te worden. Alle kadavers zijn aangemerkt als categorie 1-materiaal, zo ook honden en katten.

Rendac vernietigt dierlijk restmateriaal en kadavers
Voor de duidelijkheid: Rendac verwerkt uitsluitend categorie 1- en 2-materiaal tot veilige en bruikbare brandstoffen. De melen en vetten, die overblijven na verwerking, hebben als eindbestemming: vernietiging door middel van verbranding.

Van categorie 3-materiaal naar hoogwaardige en veilige producten
Sonac, Harimex en Smits Vuren verwerken resp. categorie 3- materiaal, gelatin grade and food grade grondstoffen tot hoogwaardige en veilige producten, die onder de naam van Sonac worden verkocht aan de afzetmarkten: petfood, feed, meststoffenindustrie, food en pharma.

Categorie 1-materiaal
Gespecificeerd risicomateriaal (niet zijnde afkeur);
Kadavers van runderen, kalveren, schapen en geiten;
Bloed van runderen zonder negatieve BSE-test;
Kadavers van gezelschapsdieren;
Residuen uit afvalwater van bedrijven waar categorie 1-materiaal vrijkomt;
Mengsels van categorie-1 materiaal met categorie 2- of categorie 3-materiaal.
Categorie 2-materiaal
Vrije mest;
Varkensdarmen, indien niet ontdaan van ongeboren mest;
Afgekeurde en bedorven delen van geslachte dieren, niet zijnde categorie 1-materiaal;
Kadavers, niet zijnde categorie 1-kadavers;
Bloed van runderen na negatieve TSE test;
Bloed van kalveren;
Bloed van schapen en geiten;
Residuen uit afvalwater van bedrijven waar geen categorie 1-materiaal vrijkomt;
Mengsels van categorie-2 materiaal met categorie 3-materiaal.
Categorie 3-materiaal
LRM-materiaal is door de nieuwe wetgeving aangemerkt als categorie 3-materiaal:
Delen van ante en post mortem goedgekeurde dieren;
Huiden, hoeven, horens, en varkenshaar van ante mortem goedgekeurde dieren;
Bloed van ante mortem goedgekeurde varkens, konijnen en pluimvee;
Varkensdarmen van ante en post mortem goedgekeurde dieren die vrij zijn van ongeboren mest.
Stickers
Alle recipiënten (bakken, containers, silo’s, kliko’s) waarin destructiemateriaal opgevangen en aangeboden wordt, dienen volgens de EU-verordening 1774/2002 voorzien te zijn van een duidelijke, goed leesbare aanduiding. De recipiënten voor categorie 1-, categorie 2- en categorie 3-materiaal dienen respectievelijk te zijn voorzien van onderstaande teksten.
Categorie 1 “uitsluitend geschikt voor verwijdering”
Categorie 2 “niet voor dierlijke consumptie”
Categorie 3 “niet voor menselijke consumptie”
De stickers met de hierboven vermelde tekst zijn verkrijgbaar bij de chauffeurs van Rendac.

Er is dus wel het 1 en ander veranderd door de jaren heen... Paarden en ook huisdieren worden wel verwerkt in diermeel, maar worden nadien verbrand. Dus niet hergebruikt...

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:43

Ik heb al een keer een paard naar de slacht gebracht en ik zou het altijd weer doen. Natuurlijk, het is verschrikkelijk, maar het is een bewuste keuze. Ik heb er geen moeite mee dat het paard dient voor menselijke consumptie, ik eet zelf vlees en vis en vind het dus hypocriet om te stellen dat dit nu ineens "zielig" is omdat het om een paard gaat.

Ja, het is een verdrietige kwestie, je paard verliezen, maar dat maakt niet uit op welke manier. Zo'n Rendac grijper is voor mij net zo naar als een pats-boem pin door het hoofd. Kies je een slachter met gevoel in zn donder, dan kan zo'n afscheid net zo mooi of waardevol zijn als jij zelf wilt, ook na het schieten kun je vaak nog een laatste aai geven, ik mocht dat tenminste nog wel.

Ik heb hier een pony van 25 staan waarvan ik hoop dat ze het nog 10 jaar uithoud, maar waarvan ik geen minuut twijfel als haar tijd gekomen is... dan krijgt ze een waardig afscheid, maar gaat ze dus wel naar de slacht.

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:36

ok een paard naar de slacht brengen is nooit leuk integendeel maar als je weet dat het je eigen paard is zou ik het toch veel erger vinden omdat je het dier gekent hebt dus daarom snap ik ook niet dat mensen hun eigen paard naar de slacht kunnen doen :n

frutsel33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:53

Sharitje schreef:
ik heb mijn vorig paardje een spuitje laten geven...
Hij had zijn been gebroken door een trap te hebben gehad van een ander paard op de weide. Ik had dus niet veel keuze dan hem te laten inslapen door een spuitje...
Ik wist helemaal niet dat dit trager ging dan in de slacht?

Ik zou mijn paard niet kunnen laten slachten denk ik... maar ik moet wel zeggen dat hij hem toch wat verzet heeft tegen de 1e spuit (verdoving)...

vreselijk... |(

Trouwens, ik heb altijd horen zeggen dat paarden het 'voelen' (ruiken??) als ze in het slachthuis zijn... zou dat?

Hi,ik zelf heb in mijn leven met paarden helaas meerdere paarden moeten laten afkeuren.Ikzelf heb ze persoonlijk naar t slachthuis gebracht,vond t makkelijker om te doen dan laten inslapen daar ik slechte ervaringen meeheb...Ik vind dat die keus gewoon persoonlijk is en dat je moet doen wat je goed dunkt...Deze discussie zal nooit eindigen daar iedereen zijn mening over heeft :-)
Ik weet wel zeker dat de paarden t niet al weten dat ze gedood worden of "de dood" ruiken...
Weet wel dat als de paarden ingeslapen worden t daarna ook niet op een humane manier afgehandelt word daar ze met een kraan getakeld moeten worden of uit een stal gesleept moeten worden...Dus nogmaals ik vind dit gewoon een hele persoonlijke kwestie..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:59

Quartusje schreef:
ok een paard naar de slacht brengen is nooit leuk integendeel maar als je weet dat het je eigen paard is zou ik het toch veel erger vinden omdat je het dier gekent hebt dus daarom snap ik ook niet dat mensen hun eigen paard naar de slacht kunnen doen :n

dat is heel makkelijk. Ik ben lachend met onze zelfgefokte driejarige naar binnen gelopen, en heb handenwrijvend het geld zitten tellen. Dat was nog eens winst maken, daar heb je wat aan.

Dat is sarcastisch, dat moge duidelijk zijn. Nog helemaal los van emotionele zaken, dekgeld, 3 jaar opfok en talloze dierenartsrekeningen zijn veel malen meer geld dan dat schijntje van de slager. Ik vind het stuitend dat mensen zonder enige kennis van zaken op een dergelijke manier durven te oordelen over anderen, die in bijna alle gevallen heel goed hebben nagedacht over een verschrikkelijk onderwerp en in het belang van hun paard de keuze maken. Quartusje, ga je diep schamen!

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:25

Quartusje schreef:

Ik vraag me toch af, voor wie het dan erg is. En wat het verschil is, tussen een paard, wat je hebt gekend, met een pin laten doden, of met een spuitje. In beide gevallen gaan ze dood, het ene wat sneller dan het andere.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:41

Ik heb het gevoel dat sommige mensen denken dat inslapen per definitie zo gaat: Paard: "Oh tjonge leuk, mijn baasje is me al drie kwartier hysterisch huilend aan het knuffelen! Oh tjonge leuk, die ruikt naar Dierenarts! Oh tjonge leuk, spuitjes! Oh tjonge, ik voel me een beetje slaperig...geeeuw...ik ga lekker slapen...slaapwelzzzzzzzz"

En slachten per defintie:
"Wat is dit? Waar zijn we? Ik zie bloed! Ik ruik bloed! Ik zie dood! Ik ga hier dood! Baasje ik wil niet! Baasje waarom geeft die meneer je geld! Baasje laat me niet gaan! Baasje nee die meneer is gemeen! Baasje waarom rukt die mijnheer me hier naar binnen! Baasje ik wil geen frikandel worden!"

Terwijl ik net hetzelfde horrorverhaal kan verzinnen bij inslapen. "Baasje waarom ben je zo lang aan het wenen, je maakt me nerveus? Oh baasje, ik ken die mijnheer! Die mijheer is hier al vaker geweest, ik vind hem niet leuk. Baasje wat heeft die vast? Ik ken die dingen, die dingen toen me pijn. Ik wil niet dat hij in mijn buurt komt! Hij gaat weer iets doen, ik voel het! Ik wil vluchten! Oh nee, wat gebeurt er? Ik voel mijn benen niet meer, ik ga vallen! Nee, nee ik wil niet verlamd worden. Ik wil weglopen! Ik moet weglopen! Ik kan niet! Baasje waarom help je me niet!"

Bovenstaande is pure zwaar emotioneel overdreven flauwe kul. Het viseert mensen die hebben gekozen voor inslapen alsof ze egoïstisch zijn en dat het onbegrijpelijk is dat mensen zoiets hun paarden zouden aandoen. Als dit als pure mening werd gegeven, was het heel kwetsend, want als je al zo'n zware beslissing hebt genomen om je paard in te laten slapen dan wil je zulke dingen die één kans op de zoveel gebeuren niet horen alsof ze bij elke inslaping normaal zijn.

Als je hebt gekozen om je paard naar de slager te brengen, dan heb je er ook weinig behoefte aan om te horen dat mensen jouw veroordelen met kwetsende opmerkingen als 'ik snap niet dat iemand zijn eigen paard dit kan aandoen'. Je hebt die keuze net zo hard doordacht, misschien zelfs harder, dan iemand die gekozen heeft voor een spuitje. Dus dat maakt dat je evenveel van je paard hebt gehouden, en dat het heel goed te snappen is waarom je voor zo'n keuze kiest.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:51

Iedereen denkt er goed over na, daar ga ik van uit. Maar mensen, die wel eens echt de keus hebben moeten maken, en voor de slager hebben gekozen, zitten niet te wachten op praatjes dat het voor je paard beter is om in een potje op de schoorsteenmantel te staan. Verder heb je dan een pot als een melkbus nodig.

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 01:42

Mag ik even een applaus voor Katleentje _/-\o_

En voor de dames die vragen of paarden 'de dood' ruiken als ze een slachthuis binnengaan ...
Mijn paard volgde me netjes naar binnen. Keek niet op of om. Alleen toen de slager het halstertouw van mij wilde overnemen kwam hij in protest... maar ja ... dat protest was standaard voor hem want hij zag het nooit echt zitten om door mensen als bijv paardentandarts/dierenarts benaderd te worden. Zijn wantrouwen was eigenlijk zowiezo al tegen het hele mannelijke ras hoor. De slager was echt geen uitzondering.
De slager heeft mij netjes uitgelegd wat er gebeuren ging. Kwam heel dicht bij mij staan omdat hij op het moment supreme wel het halstertouw in zijn handen wilde hebben (voor mijn veiligheid). We stonden even rustig te praten. Paard was rustig. Kreeg een worteltje van de slager ... paard was lekker blij begonnen zijn worteltje te vermalen ... slager gaf mij het afgesproken seintje ... touwtje verwisselde van hand ... ik deed twee passen naar achter ... pang ... nog voor hij kon reageren op het geluid lag hij met zijn worteltje op de grond.
Slager ging naast hem zitten, controleerde of hij echt dood was, deed heel netjes zijn halster af ... en ik ging met mijn halstertje en lege trailer terug naar mijn lege stal om die voor de laatste keer uit te mesten.

Voor mijn paard kreeg ik toen 1200 gulden. Die konden mijn tranen niet drogen hoor. Was wel fijn dat ik dat geld kon verrekenen met de dierenarts rekening van 3000 gulden. Al had ik nog veel liever nog eens 3000 gulden aan die beste man betaald als ik daarmee mijn hartedief had mogen houden.

Zijn er echt mensen die nu vinden dat ik niet gehandeld heb uit liefde voor mijn paard??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 01:57

beiden is niet leuk.........

en ik vind beiden acceptabel :) als het paard nog vervoerd kan worden gaat die naar de slager......

lukt dat niet dan probeer ik het dier thuis te laten schieten (kan tegenwoordig)

maar die spuit, dat is niet mijn ding........... als laatste redmiddel is het voor mij acceptabel.......... maar liever niet

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 02:08

Ik heb beide gedaan (niet met hetzelfde paard, dat mag duidelijk zijn :') ) en het inslapen was voor mij "prettiger" omdat dat paard heel romantisch met z'n hoofd in mijn armen is ingeslapen. Toch ging dat ook niet geheel vlekkeloos, hij vond het in de kliniek een beetje spannend (doorgewinterd wedstrijdpaard van 24, was bepaald niet voor het eerst op vreemd terrein) en het duurt dan even voor ze suf raken.

Het paard bij de slager heeft er veel minder van gemerkt. Die liep heel onbevangen naar binnen, ging ook even in de "ho" toen de slager hem overnam maar zodra ik hem zelf weer vasthad en hem door zijn manen kriebelde ontspande hij, en het volgende moment was hij weg.

Voor mij was het inslapen mooier/fijner/emotioneel beter te behappen maar ik weet zeker dat het tweede paard er allemaal veel minder van meegekregen heeft. Toch weet ik niet of ik mijn eigen paard (bovenstaande paard was van mijn moeder en heb ik wel een tijd lang mee gewerkt, maar daar heb je toch meer afstand mee) zou kunnen laten schieten. Dan kies ik misschien toch voor mijn eigen emotie dat ik hem de dood in wil knuffelen. Ik hoop die beslissing overigens nog lang uit te kunnen stellen!

Met het idee dat het vlees eventueel geconsumeerd kan worden heb ik dan weer niet zoveel moeite. Mooier scharrelvlees kun je volgens mij niet krijgen. Die koe of dat varken op je bord is veel "zieliger" dan dat paard dat na een mooi leven een afscheid krijgt als z'n tijd gekomen is.
Laatst bijgewerkt door Equimotion op 22-06-09 02:12, in het totaal 1 keer bewerkt

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 02:12

xKatleentjex: vind dat jij het helder en duidelijk beschrijft.
Ik heb me dat altijd afgevraagd, of paarden 'ruiken' of 'weten' dat ze dood gaan.
Als ik jouw verhaal lees, denk ik dus van niet.
Als het gaat zoals jij beschreven hebt, zou ik idd. de slacht ook overwegen.
Terwijl ik een aantal jaren geleden zeker wist dat ik zou kiezen voor in laten slapen op eigen terrein.

Dat was toen ik nog in Nederland woonde...
Jullie hebben de keuze. En ik ben ervan overtuigd dat iedereen het allerbeste en de snelste oplossing voor zijn dier wil!

Hier, in Portugal, is die keuze niet. Nu heb ik me er nog niet echt in verdiept, maar ik zou niet weten of hier een destructie is.
Ook een slachterij zou ik niet weten te vinden in deze regio.
Wél heb ik een hele goede DA, die uitsluitend paarden doet. Dus ik moet dat eens met hem overleggen, voor het geval dát.
Denk dat het hier een spuitje zou worden. En begraven op eigen terrein (8 hectare).

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 02:26

Het hoort bij het leven om na te denken over de dood. Wij mensen zijn nou eenmaal "gezegend" of "vervloekt" met het vermogen daarover na te denken. Het is iets wat immers onlosmakelijk verbonden is aan het leven.

Door er over na te denken, voor jezelf, je omgeving en je dieren, en dan bedoel ik serieus nadenken, kan je het moment supreme dat onherroepelijk ooit gaat komen, zo prettig mogelijk maken in elk geval voor je dieren. Bij mensen zijn er helaas nogal wat wetten en regeltjes die waardig sterven vaak onmogelijk maken (onlangs helaas nog mee mogen maken, was echt te gruwelijk voor woorden en zou je je ergste vijand niet toewensen). Voor onze dieren hebben we redelijk wat mogelijkheden om het dier op een waardige manier te laten sterven, en wat die manier is en wat op dat moment het beste is hangt van de situatie af.

Ik vind het egoistisch om te stellen dat je dier maar moet inslapen, zelfs als die een bloedhekel heeft aan de DA en die het liefste opvreet maar wel vrolijk wordt zodra de trailer aangekoppeld wordt. Net zoals het egoistisch is een paard dat doodsbenouwd is voor vreemde situaties en omgevingen en een broertje dood heeft aan de trailer in te laden en naar het slachthuis te brengen.

Mijn merrie is altijd haantje de voorste als er een trailer wordt aangekoppeld, het kost bijna moeite haar er NIET op te laten gaan. Trailer is voor haar een feestje: Lekker naar een bos waar ze eindeloos kan galopperen, rondracen en freewheelen, of vakantie op een rustige, groene weide. Als mijn meiske dus vervoerbaar is als het zover komt, en dat komt het vroeg of laat, dan gaat ze naar de slager.

Ik denk alleen dat het woord zo'n negatieve bijklank heeft dat het veel mensen afschrikt. Zowiezo denk ik dat veel jongere mensen meer moeite hebben met de slager dan wat oudere mensen (grofweg 20+) alleen al om de bijklank die er aan dat woord zit. Het woord lijkt immers aan te geven dat het om een sadist gaat die er genoegen in schept dieren te doden. In de praktijk zijn het echter vaak hele lieve mensen, die op hun manier proberen de levens van dieren waardig en zorgvuldig af te sluiten.

Heb trouwens nog nooit gehoord van een moderne slachterij waar dieren de dood "ruiken" of "voelen". In ouderwetse slachterijen is dat mischien mogelijk, maar met al die regeltjes van tegenwoordig betwijfel ik of die nog bestaan. Het gaat gewoon in een schone ruimte, die niet heel veel afwijkt van een normale stal en de enige emotie die ze meekrijgen is die van het baasje. Als het baasje volledig over de toeren is zal het paard niet snel meelopen met de slager, als het baasje rustig is of in elk geval een vertrouwd persoon rustig is loopt het paard gewoon mee.

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:05

Lielle schreef:
Quartusje schreef:

dat is heel makkelijk. Ik ben lachend met onze zelfgefokte driejarige naar binnen gelopen, en heb handenwrijvend het geld zitten tellen. Dat was nog eens winst maken, daar heb je wat aan.

Dat is sarcastisch, dat moge duidelijk zijn. Nog helemaal los van emotionele zaken, dekgeld, 3 jaar opfok en talloze dierenartsrekeningen zijn veel malen meer geld dan dat schijntje van de slager. Ik vind het stuitend dat mensen zonder enige kennis van zaken op een dergelijke manier durven te oordelen over anderen, die in bijna alle gevallen heel goed hebben nagedacht over een verschrikkelijk onderwerp en in het belang van hun paard de keuze maken. Quartusje, ga je diep schamen!

Juist, dit heb je perfect verwoord kan niet anders zeggen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:13

Ik bekijk het ook per paard.
Heb mijn merrie wel een paar weken terug bij huis in laten slapen, maar dat was juist bij haar de beste manier. Geen angst voor DA's, spuiten enz. Zij is heel rustig en zonder gevecht heengegaan.
Heb er ook eentje, die echt doodsbang voor DA en spuiten is. Dan wordt het dus wel een ander verhaal...
Ik wil wel het liefste gewoon bij huis alles laten doen. Dus niet op trailer en slachthuis, maar alles gewoon bij huis. Ik hoorde ook al, dat paarden ook bij huis geschoten kunnen worden, dus misschien is dat dan de manier voor dat paard... Inderdaad... ik denk er nu al over na... en vind het ook niets meer als normaal om goed na te denken over hoe je paard is en wat de manier is.

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:25

Daar zeg je wat

Mocht het zo zijn dat ik mijn paard thuis MOET laten inslapen ... en het is mogelijk om haar te laten schieten ipv het spuitje ... goh dat zou een oplossing zijn. Kan me zo voorstellen dan je dan naar het weiland gaat ... paard staat rustig te grazen ... pistooltje erbij ... dan is het gedaan voor ze er erg in heeft gehad. Snel, schoon, pijnloos. Dat gun ik haar wel.

Liever geen spuitjes meer voor mij. Met een vorige paard is dat zo'n ontzettend drama geworden. Maar ja, zoals ik ook al eerder aangaf ... het hangt ook helemaal van de situatie af. Soms heb je gewoon geen keus.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:22

je kan dit alleen maar begrijpen als je het zelf moet meemaken. Dan moet je je er wel in verdiepen, en als je veel van je paard houdt hou je alle opties open en kies je het beste voor jouwn paard. Hier houdt ik me bij, diegene die blijven mekkeren dat de slager zielig en slecht is hebben zich er wss nog niet in verdiept, doet mij ook pijn als er tegen mij gezegd blijft worden dat het zo vreselijk is dat mijn paard naar de slager is gegaan. En dat zeggen mensen dan die geen paarden hebben etc,.. "als jij doodgaat ga je toch ook niet naar de slager" ajb zeg.. Kortzichtig.