Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
HT2009 schreef:De hele maatschappij om ons heen verandert. Vroeger werkte veelal 1 ouder. Lagen de inkomens lager en was paardrijden meer een elite sport. Financieel niet voor iedereen weg gelegt. Zeker niet als het om de aanschaf van een eigen paard ging. Tegenwoordig werken veelal beide ouders en wordt er gedacht dat bepaalde instellingen zoals scholen en sportinstellingen een groot deel van de opvoeding waar zullen nemen.
Normen en waarden veranderen, kinderen worden brutaler en eerlijk gezegd vind ik ze veelal ook luier. Thuis krijgen ze al geen duidelijkheid, hoe moeten ze dat overbrengen op een dier?
Ik merk dat bij bepaalde lesklanten van mij ze moeite hebben met mijn directheid. Ook in mijn lessen is nee een nee. Kinderen willen te vaak te snel iets, maar begrijpen niet dat je dit niet kunt afdwingen. Daarbij ontbreekt vaak ook de kennis van de ouders die een rol speelt in de aanschaf en onderhoud/omgang van een paard/pony.
Als instructrice probeer ik mensen zoveel mogelijk goede bagage mee te geven. De meeste lesklantjes komen ook eerst lessen op verzorgpony`s (bij de clublessen). Voor ze over gaan op een eigen paard probeer ik ze zo bewust mogelijk te krijgen wat het inhoud.
Ik wil niet iedereen over 1 kam scheren, maar er is ten opzichte van vroeger wel een hoop verandert. Veel mensen met paarden ipv paardenmensen
Citaat:Ach, het is en blijft een Ferro, he?
Citaat:Je moet niet te veel willen en het beest ook zijn ondeugden gunnen
Citaat:Deze pony heeft een verleden en kan niet aangepakt worden
Citaat:Ze moet nog 6 worden, he?!
pharagirlke schreef:Heb ook een pony met een verleden maar die word toch echt aangepakt als hij dingen uit steekt
pharagirlke schreef:Intuïtie als in aanvoelen wanneer het paard een "neen" nodig heeft en wanneer je kan toegeven omdat het iets aan geeft. Negative reinforcement zoals jij "the seven games" kennelijk noemt. Gaan puur om baasje spelen. "ik sta hoger dan jou!" maar buiten de bak is het peerd meestal de baas.Dan werk ik liever constant op mijn intuïtie en ga ik af en toe in de fout waarop ik 2x zo hard gecorrigeerd word door mijn merrie, dan dat mijn paard me overal de baas is behalve in de bak.
negative reinforment gebruik je als het goed is altijd (als je druk toepast) en intuitie is gewoon wat bepaalt waar, wat & wanneer je ervoor kiest iets te doen of te laten.
je ziet het bijna altijd, dat iets in de bak goed gaat en dan buiten de bak is alles anders. geef er ook altijd aandacht aan als ik les geef.
experimenteren met druk of bijv. enge voorwerpen etc. vind ik ook een stuk veiliger om eerst op de grond te hebben geoefend. Mocht er echt iets misgaan, hoef je alleen maar het touw los te laten en is er niets aan de hand.
Sommige dingen zijn makkelijker aan te leren onder het zadel en sommige dingen makkelijker ernaast. spatter schreef:kazary![]()
tja, opvoeden is natuurlijk wel een kunst
maar dat vind ik ook met kinderen
ik geef een klein kind liever een tik tegen de billen als dat ik dat kind ga bedreigen met "anders gaan we niet naar oma, de winkel, krijg je dat kadootje niet" enz