Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:31

Een ander voordeel van het werken met zoveel verschillende paarden is dat je ze qua opvoeding ook bruikbaar moet maken voor iedereen en dat er dus geen ellenlange gebruiksaanwijzing bij hoort te zitten.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:32

@Pienb, helemaal mee eens. Al betrap ik mezelf er wel eens op iets te soepel te zijn.....en bij paarden van een ander net iets strenger dan bij die van mij (die het dan ook even nodig heeft) :o

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:38

ja maar dat is ok. kijk, mijn paarden weten waar ze aan toe zijn en als je dan eens iets minder streng bent hoef je maar een beetje te doen en ze snappen het weer.
bv, als ik die van mij eens wel gras laat eten uit de hand merk je dat ze eerst aarzelen (huh? dat mag toch niet?) ik laat ze dan duidelijk merken dat het nu ok is. het gaat erom dat ze zoiets niet uit eigen initiatief (lees: wegtrekken voor een hapje gras) mogen doen.
bij een ander paard ben ik ook strenger omdat ik niet weet hoeveel respect die voor je hebben en ik dan liever iets te hard ben dan iets te zacht (en een paard op m'n teen heb)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:40

Deze oude doos uit de oude doos heeft nog een statement, opvoeden gaat altijd door en dat wordt nogal eens vergeten :)*

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:22

We leren elke dag allemaal nog een hele boel bij. Hoe ervaren je ook (denkt) te zijn, we leren aldoor.

Maar ik vind het ook een stukje karakter en opvoeding. Bij mijn kinderen ben ik ook streng, dat geld voor mijn honden en paarden net zo. Elk wezen zal grenzen aftasten, proberen en uitproberen. Elk mens wat daar leiding in neemt, moet die grenzen kunnen bepalen.

Een groot deel van de mensen kunnen dat niet, veelal onkunde. Maar fouten maken we allemaal, als we maar bereid zijn ervan te leren ;)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:24

HT2009 schreef:
We leren elke dag allemaal nog een hele boel bij. Hoe ervaren je ook (denkt) te zijn, we leren aldoor.

Maar er ligt steeds meer achter je dan voor je naar mate de tijd verstrijkt. ;)

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:25

Onopgevoed paarden? daar kunnen de paarden niks aan doe he!!! :(
Waarom zijn er zoveel onopgevoede mensen? Die in hun ogen alleswetend zijn en niet verder kijken dan hun neus lang is?
Laatst bijgewerkt door Sieppus op 29-04-09 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:25

nuttige reactie :(:) en had je nou gelezen he.... :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:43

Toch zit er wel wat in.... als je als mens niet consequent opgevoed wordt, kun je redelijkerwijs van zo iemand niet verwachten dat hij een dier kan opvoeden.
HT2009 schreef:
De hele maatschappij om ons heen verandert. Vroeger werkte veelal 1 ouder. Lagen de inkomens lager en was paardrijden meer een elite sport. Financieel niet voor iedereen weg gelegt. Zeker niet als het om de aanschaf van een eigen paard ging. Tegenwoordig werken veelal beide ouders en wordt er gedacht dat bepaalde instellingen zoals scholen en sportinstellingen een groot deel van de opvoeding waar zullen nemen.

Normen en waarden veranderen, kinderen worden brutaler en eerlijk gezegd vind ik ze veelal ook luier. Thuis krijgen ze al geen duidelijkheid, hoe moeten ze dat overbrengen op een dier?

Ik merk dat bij bepaalde lesklanten van mij ze moeite hebben met mijn directheid. Ook in mijn lessen is nee een nee. Kinderen willen te vaak te snel iets, maar begrijpen niet dat je dit niet kunt afdwingen. Daarbij ontbreekt vaak ook de kennis van de ouders die een rol speelt in de aanschaf en onderhoud/omgang van een paard/pony.

Als instructrice probeer ik mensen zoveel mogelijk goede bagage mee te geven. De meeste lesklantjes komen ook eerst lessen op verzorgpony`s (bij de clublessen). Voor ze over gaan op een eigen paard probeer ik ze zo bewust mogelijk te krijgen wat het inhoud.

Ik wil niet iedereen over 1 kam scheren, maar er is ten opzichte van vroeger wel een hoop verandert. Veel mensen met paarden ipv paardenmensen ;)

Dit is eigenlijk wat ik bedoel, veel mooier omschreven wel.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:48

suleilitha schreef:
Deze oude doos uit de oude doos heeft nog een statement, opvoeden gaat altijd door en dat wordt nogal eens vergeten :)*

Inderdaad!
Heb net mijn merrie van 17 weer even een bijscholing gegeven in het 'normaal naast je lopen' .....(en dus niet voor m'n schouder...)..

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:52

absoluut! ze hebben allemaal tussendoor wel eens een 'reminder' nodig

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:52

Dat de opvoeding van kinderen te wensen overlaat soms daar zijn we het denk ik allemaal wel over eens toch? Iedereen waaraan je dit om je heen vraagt zal dit beamen.

Ik vraag me dan toch wel altijd af van wie die kinderen dan toch wel zijn? :P

Zal met de paarden niet veel anders zijn, we zijn het erover eens dat ze opvoeding nodig hebben, via methode x of y maakt eigenlijk niet zoveel uit.

Van wie zijn dan toch die onopgevoede krengen als iedereen het met elkaar eens is? :+

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:53

Pienb:

Ik ben het voor het eerst volledig met je eens wbt jouw post op vorige pagina.
Ik denk er precies zo over :j

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:03

Waar ik ook een ontzettende hekel aan heb is van die excuses om je paard niet op te voeden:

Citaat:
Ach, het is en blijft een Ferro, he?

En vervolgens het beest niet corrigeren als ie je mee de voerton intrekt.

Citaat:
Je moet niet te veel willen en het beest ook zijn ondeugden gunnen

Beest rukte zich los op trapte na bij het in de wei zetten.

Citaat:
Deze pony heeft een verleden en kan niet aangepakt worden

Uitzonderingen daar gelaten.

Citaat:
Ze moet nog 6 worden, he?!

;( ;( ;(

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:05

ohoh deze zijn wel heeeeeel erg hoor......
daar gaat bij mij alles kriebelen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:07

Heb ook een pony met een verleden maar die word toch echt aangepakt als hij dingen uit steekt :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:07

LDRD: ik dit geval ben ik vrij te pleiten, ik heb geen kids en wil ze ook niet O:) dus ze zijn niet van mij O:)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:17

pharagirlke schreef:
Heb ook een pony met een verleden maar die word toch echt aangepakt als hij dingen uit steekt :=

Op de bbq ermee ;)

Maar goed, het ene beest is het andere niet. Ken er een die bij alles al begint de rillen. Ze is opgevoed, maar soms heeft ze haar nukken. Bij deze pony heeft het weinig nut om hem op zijn plek te zetten. (Ze staat zelf te beven als een rietje als ze haar amazone eraf heeft gekieperd.) Werkelijk waar, eerdat die toch vertrouwen kreeg in mensen...

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:18

maarja.... zo bang is ze niet dat ze het wel uit haar hoofd laat iemand eraf te gooien

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:20

IK heb van mijn oude paard (die nu 25 isi en lekker tussen leeftijdsgenoten van zijn pensioen geniet) heel veel geleerd (en die was volgesn anderen dusdanig verknipt (door mensen) dat hij niet op te voeden zou zijn) qua opvoeden van paarden waar ik nu veel profijt bij mijn "jonge" (6) paard heb.

leuke anekdote: ik heb een keer een Reiki reading bij mijn oude paard laten doen. Ik moest veeeeel strenger voor m zijn want hij kreeg veel teveel ruimte...vond hij zelf (er was verder niemand bij die m kende en dus d emevrouw in kwestie een en ander kon influisteren) . Hij vond zichzelf daarbij wel heel geestig....ik niet altijd...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:21

Yamcha schreef:
LDRD: ik dit geval ben ik vrij te pleiten, ik heb geen kids en wil ze ook niet O:) dus ze zijn niet van mij O:)

_O-

Ik wel, en die is nu bij een ander de boel aan het verzieken :P .

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:24

Pienb schreef:
maarja.... zo bang is ze niet dat ze het wel uit haar hoofd laat iemand eraf te gooien

Wel hoor, echt blinde paniek. ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:25

pharagirlke schreef:
Intuïtie als in aanvoelen wanneer het paard een "neen" nodig heeft en wanneer je kan toegeven omdat het iets aan geeft. Negative reinforcement zoals jij "the seven games" kennelijk noemt. Gaan puur om baasje spelen. "ik sta hoger dan jou!" maar buiten de bak is het peerd meestal de baas. :) Dan werk ik liever constant op mijn intuïtie en ga ik af en toe in de fout waarop ik 2x zo hard gecorrigeerd word door mijn merrie, dan dat mijn paard me overal de baas is behalve in de bak. :)

Misschien vraag ik het verkeerd, maar ik begrijp gewoon niet hoe je die twee dingen kan vergelijken?
Je vergelijkt een leerprincipe met gevoel/inzicht :? negative reinforment gebruik je als het goed is altijd (als je druk toepast) en intuitie is gewoon wat bepaalt waar, wat & wanneer je ervoor kiest iets te doen of te laten.
verder heb je trouwens helemaal gelijk. Dat is een veel voorkomend beginnersprobleem inderdaad :D je ziet het bijna altijd, dat iets in de bak goed gaat en dan buiten de bak is alles anders. geef er ook altijd aandacht aan als ik les geef.

Nog even over grondwerk. Ik zie in mijn grondwerk lessen dat mensen dat gewoon heel snel oppikken. Het is zo veel simpeler om mensen vaardigheden te leren op de grond als in het zadel, daarom zal ik inderdaad altijd eerst grondwerk aanraden. Rijden heeft een aantal factoren die het een stukje moeilijker maken om puur te kijken naar gedrag; houding & zit ruiter, spanning & angst van ruiter, ev. zadelproblemen, spanning van het paard voor de ruiter, onbewust tegengestelde signalen etc etc. Daarnaast is in het begin kijken naar hoe je paard reageert op een actie, wat makkelijker dan voelen wat hij doet ;) experimenteren met druk of bijv. enge voorwerpen etc. vind ik ook een stuk veiliger om eerst op de grond te hebben geoefend. Mocht er echt iets misgaan, hoef je alleen maar het touw los te laten en is er niets aan de hand.
Ik doe trouwens elke dag grondwerk, voor mij precies hetzelfde als rijden, maar dan ernaast :D Sommige dingen zijn makkelijker aan te leren onder het zadel en sommige dingen makkelijker ernaast.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:26

spatter schreef:
kazary :D
tja, opvoeden is natuurlijk wel een kunst

maar dat vind ik ook met kinderen
ik geef een klein kind liever een tik tegen de billen als dat ik dat kind ga bedreigen met "anders gaan we niet naar oma, de winkel, krijg je dat kadootje niet" enz

Opvoeden is inderdaad niet gemakkelijk. Maar ik begrijp niet goed waarom we hier deze twee keuzes krijgen, een tik tegen de billen of bedreigen. Allebei waardeloze negatieve opties en als middel om op te voeden weinig effectief.

Het schijnt trouwens dat mensen bijna altijd de kinderen (paarden) van andere mensen zoals bijvoorbeeld de buren heel erg onopgevoed vinden, nooit die van zichzelf. Zelf heb ik het geluk dat er iemand naast me woont met vier schatten van kinderen, die helemaal nooit brutaal of vervelend zijn. Die moeder kan echt opvoeden, enne gebeten, geslagen of geschopt wordt er helemaal nooit in dat gezin door niemand en ook door hun hond of pony niet.
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 29-04-09 16:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:28

Ook zo'n mooie dooddoener, "hij doet zo omdat ie is mishandeld!!!"
(afgelopen week bij een totaal onbedorven driejarige die nog niet helemaal halstermak was maar een half uur later braaf met me meeliep. De mishandeling had bestaan uit niet dagelijks poetsen en mee om trutten :D