Wat voor ras als je zwaar bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:09

Ellen__ schreef:
een tinker van 1.70? :wow:
is het een kruising?

zeker niet!
hij is er 1 van Vegilin van Claerbergen ;)
Een begrip in de Tinkerwereld

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:26

FireAndIce schreef:
Ellen__ schreef:
een tinker van 1.70? :wow:
is het een kruising?

zeker niet!
hij is er 1 van Vegilin van Claerbergen ;)
Een begrip in de Tinkerwereld

haha oke :D
ik heb geen verstand van tinkers hoor maar zo groot had ik ze nog nooit gezien :o

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 09:47

Bandida schreef:
mamma4kids schreef:
de vraag is wat een goed ras zou zijn als je wat zwaarder bent.
antwoord.. zoek een ras (ik denk bv een tinker of iets in die trant, en kijk dan goed wat bij je je past een goed gebouw sterk beestje wat wel wat hebben kan.

Dat blijft maar terug komen op bokt, al jaren..
Om veel gewicht te dragen neem je best een vierkant paard met een korte rug, en liefst eentje van een ras dat een paar honderd jaar op 'rijpaard' geselecteerd is. Trekpaarden (Belgen, Tinkers, Friezen, Haflingers..) vallen juist af, ze hebben doorgaans een te lange rug en een rug en schouder van een type die gebouwd is op een zware last vooruit trekken (en niet om een gewicht te dragen net achter die schouder).

Houden jullie er rekening mee dat zadel, dekje, singel enz.. ook een gewicht heeft? En meer dan je zou verwachten. Mijn eigen zadel is quasi alleen een boom (geen zweetbladen en zo) maar als ik alle toebehoren bij mekaar neem, m'n chaps aan doe en helm op zet en ik ga op de weegschaal staan dan is er vlot 10 kg bij gekomen!

Een Arabier bijv. die zijn jaar in - jaar uit gebruikt als lastdieren, of het nu in de woestijn is of in de oorlog (incl. harnas), ze zijn sterk, snel en flexibel. Hier dragen ze zonder enige moeite 120 tot 150 kg. Zijn dan nog even lichtvoetig en wendbaar. Ze zien er heel breekbaar uit, maar mensen vergeten vaak dat het een oeroud ras is dat in alle geschiedenislijnen opduikt. Bij napoleon, alexander de grote, de bedoeinen, noem het maar op... Het zijn paarden die door koningen en adel gehouden worden. Overigens is duidelijk op alle tekeningen van napoleon te zien dat hij gezien werd als een wat gezette figuur.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 09:55

Ik denk alleen niet dat die last-arabieren ook draven en galopperen met dat gewicht op hun rug, toch? Je praat dan (schat ik zo) over een karavaan met lastdieren, dat gaat niet zo hard. Als je echt op een paard wil rijden, d.w.z. ook draven en galopperen is dat toch wel een ander verhaal.

Zelf heb ik een Belg en een Arabier (zie profiel) , ik weet dat het verleidelijk is om te zeggen, Oh een Belg kan dat wel dragen, maar bedenk wel dat een Belg gefokt is om te trekken niet om te dragen . Zelf denk ik dat 100 kg op een Belg nog wel gaat hoor, en een heel stevig Gelders paard zal 't ook echt wel kunnen houden. Maar op een Arabier? Nee.

opisop_shop

Re: Wat voor ras als je zwaar bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 09:59

Ik stap JUIST niet op onze arabier, zo'n iel dinkie zie je mij niet opstappen hoor!
Heb een haflinger waar ik met mijn postuur prima mee uit de voeten kan en voor het "echte" werk straks heb ik nu een fries x gelderse van 1,65.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:05

oh ik weeg nog echt geen 100 kg maar ik zou echt niet op een arabier durven stappen

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:09

Hmmz. Ook draf en galop... We hebben hier een m2 dressuurpony volbl. arab. van 1.46 hoog, compacte vierkante bouw, die jaar in jaar uit met een ruiter tussen 100 - 120 kg rijd. inmiddels 19 jaar oud en nog even sterk in de rug en benen, volledig pijnloos en geen slijtage (echo, xray, uitgebreid onderzoek) te vinden, niet op de rug en ook niet op de benen.

edit: http://www.easpstamboek.nl/index2.php?p ... Orientalis

Hier lees je meer over de andere bouw van het arabisch volbloed.
Laatst bijgewerkt door peach2001 op 14-06-09 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:21

Heeft ze al een keuze gemaakt ?

maar zou een Noordzweedspaard niet een optie zijn ?
ik weet niet of ze een budget heeft ?
ze zijn namelijk niet heel erg goedkoop!
Ze zijn er nog niet veel in Nederland maar Stal Castelein heeft er een paar !
Ze hebben ook een internet site !

vivrelavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:05

Zou kiezen voor een paard, geen pony. En indd een stevig het paard, geen slank rank ding. En wat een onzin zeg dat ze niet zou kunnen rijden met 100 kilo. Dat kan gerust mits je een paard zoekt die bij haar past. En dat is wat lastiger dan iemand met een normaal postuur die overal op kan gaan zitten. Maar het is zeker niet uitgesloten!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:25

Wauw, wat een geruzie hier.
Ik zou zeggen: beginnen op een goed stevig paard, een beetje redelijk leren rijden en intussen proberen een beetje af te vallen. Dan kan ze daarna misschien wel op een flinke Haf gaan rijden :)

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 15:03

wreckh schreef:
Nou, ik vind 100 kilo helemaal niet overdreven veel hoor. Hoeveel doorsnee mannen hebben dat gewicht niet. Ik zelf zit nu net iets onder de 100 kilo (Ben al wat aan het afvallen) Ik heb een draver gehad (was toen nog 90 kilo) Heb nu een groter/zwaarder paard gekocht. AndaXRijpaard. Is 165 en lekker stevig gebouwd. Hier kan ik prima op, hij heeft echt geen last van mij. (Zie profiel). Ik denk wel dat het per paard verschilt. Het ene paard is sterker als een ander, eenlange rug zal meer last hebben als een korte rug en zo zijn er nog veel meer factoren die meespelen.
Rij ook op de haflinger van mijn moeder en die kan het ook prima hebben. Ik vind het echt onzin dat je direct bij een trekpaard terecht
komt. Maar als je echt een pony wil zal ik denk ik aan een tinker ofzo denken.
jij hebt een mooi bont paard. Maar ik vind 100 kilo ook niet echt zwaar voor een paard, bijna alle doorsnee mannen zijn bijna dat gewicht of zwaarder zelfs, daar heeft een paard ook geen last van. Dus het zou op zich geen probleem zijn.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 15:14

williejanne schreef:
wreckh schreef:
Nou, ik vind 100 kilo helemaal niet overdreven veel hoor. Hoeveel doorsnee mannen hebben dat gewicht niet. Ik zelf zit nu net iets onder de 100 kilo (Ben al wat aan het afvallen) Ik heb een draver gehad (was toen nog 90 kilo) Heb nu een groter/zwaarder paard gekocht. AndaXRijpaard. Is 165 en lekker stevig gebouwd. Hier kan ik prima op, hij heeft echt geen last van mij. (Zie profiel). Ik denk wel dat het per paard verschilt. Het ene paard is sterker als een ander, eenlange rug zal meer last hebben als een korte rug en zo zijn er nog veel meer factoren die meespelen.
Rij ook op de haflinger van mijn moeder en die kan het ook prima hebben. Ik vind het echt onzin dat je direct bij een trekpaard terecht
komt. Maar als je echt een pony wil zal ik denk ik aan een tinker ofzo denken.
jij hebt een mooi bont paard. Maar ik vind 100 kilo ook niet echt zwaar voor een paard, bijna alle doorsnee mannen zijn bijna dat gewicht of zwaarder zelfs, daar heeft een paard ook geen last van. Dus het zou op zich geen probleem zijn.

Hoe komen mensen toch aan zulk soort wijsheden? Evenals dat paarden 1/3 van hun eigen gewicht kunnen dragen, nonsens is het! En anders bewijs graag.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 15:36

1/3 van hun eigen gewicht dragen?? Dus op een paard van 600 kilo kan makkelijk iemand van 200 kilo gaan zitten :+ Volgens mij gaat er echt iets mis bij je als je daarvan overtuigd bent.
Ik merk aan mijn paard een duidelijk verschil, ik heb zelf behoorlijk geschommeld met mijn gewicht (tussen 55 en 76 kilo) en ik merk het verschil duidelijk. Een vriendin van rond de 80 kilo heeft er wel eens op gereden en die vind dat mijn paard het makkelijk kan hebben en voelt er niks van. Maar ik weet hoe het oók kan voelen en dat er wel degelijk verschil in zit hoe ze loopt. Al loopt ze altijd met de oortjes erop en geeft ze verder geen pijn oid aan. Ik heb trouwens een 3/4 arabier, van 1.60m.
Omdat ik het verschil zo duidelijk heb gemerkt zal ik er niet meer opstappen als ik weer veel zwaarder word (maar goed, dat gaat niet gebeuren, weeg nu 64).
Wat ik alleen maar probeer te zeggen, is dat je eerlijk naar je paard moet kijken. Het gaat niet alleen om je eigen lol, maar om het welzijn van je paard. En als je écht te zwaar bent, moet je gewoon niet gaan paardrijden. Sommige dingen gaan gewoon niet. Niet alles is voor iedereen weg gelegd.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:47

Ik merk het eerlijk gezegd ook, heb op mijn paard gezeten terwijl ik 67 woog (is helemaal niet zo zwaar dus) en nu weeg ik 59, dat is dus 8 kilo verschil. Maar dat merk ik dus wel degelijk aan hoe hij loopt. Niet dat het een te zwaar zou zijn en het ander niet, maar natuurlijk merkt het paard dat wel! Ook het verschil tussen mij en mijn bijrijdstertje (die ergens tussen de 40 en 46 zal wegen) merk je heel goed en dat is natuurlijk ook logisch want als er meer gewicht op zit dan heeft zo'n paard logischerwijs ook meer moeite om zijn achterbeen goed onder die massa te krijgen. Dus bij mij moet hij sowieso al harder werken.

Dat is toch logisch? Neemt niet weg dat je met 100 kilo best kunt rijden als je je keuze daarop aanpast, maar nee, ik zou dan echt niet op een Arabier gaan zitten.

kristientjjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:49

een fries of haflinger :P

x

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:39

Die discussie vind ik dus helemaal niks, :+

tuurlijk kan je met 100 kg rijden,
er worden hier allerlei dingen herhaald.

Ze wil graag weten welk ras geschikt zou kunnen zijn,
en niet de discussie van wel / niet kunnen rijden met 100 kg. :=

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:32

Jezus wat een gezeur allemaal zeg.
Ik ben zelf ook niet 1 van de slankste , maar mijn ritjes met mijn tinker zijn heerlijk ! Ook rijd ik vaak op de fjord van mijn vriendin of op andere paardjes op stal. Geen een die ter aarde stort als ik opstijg hoor.

Ik zou idd wel voor een wat steverige pony/paard gaan.
Bv een tinker, haflinger , fjord enz.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:59

waarom gezeur?
omdat iemand een andere mening aandoet?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 23:09

Meningen zijn waarheid, en feiten zijn nonsens.... zo komen we er wel.
Arme paarden...

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 23:41

Bij mij op de manege rijdt een vrouw die ook rond de 100 kg weegt en die rijdt gewoon op een E pony..
paardje lijkt er verder geen last van te hebben :n

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 00:03

Snoevie schreef:
waarom gezeur?
omdat iemand een andere mening aandoet?

Het is gezeur omdat het niet is wat mensen willen horen. Je wilt gewoon horen wat er wel kan.

Maar als iemand een topic opent wat voor paard er wel in een stal van 2 bij 2 past, ga je ook reacties krijgen dat een stal van 2 bij 2 te klein is voor welk paard dan ook. Dat lijkt iedereen logisch te vinden.

Echter, zodra het ze persoonlijk raakt, is het welzijn een andere zaak. Want het paard laat niet zien dat ie het te zwaar vind of pijn heeft. Dus het zal wel goed zijn. Nee, een paard gaat ook niet huilen als ie in een te kleine stal staat, zo zijn paarden nu eenmaal.
Daarom ben je als eigenaar verantwoordelijk en vind ik het geen vanzelfsprekendheid dat je met dergelijke gewichten probleemloos paard kan rijden. Ik zeg niet dat het niet kan, maar let zeker extra goed op de rug van je paard en laat dat ook door professionals controleren.

Nogmaals, paardrijden is geen basisrecht.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 07:13

hoho ik had het ook tegen degene die het gezeur vond dat paardrijden niet voor iedereen is weggelegd

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:53

hmmz... naarmate ik meer lees krijg ik het idee dat mensen bij een gewicht van 100 kilo ook automatisch een figuur neerzetten.

Zal ik eens vertellen dat ik 1.60 hoog ben, op dit moment maatje 34/36 kledingmaat heb én 80 kg weeg? maatje 32/34 wanneer ik weer 20 kg ben afgevallen, maar het verschil is minimaal hoor, je ziet het bijna niet.

Lornaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:17

Haflingers?

lasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:18

Een groot paard of een grote fjord/tinker!