Ellen__ schreef:een tinker van 1.70?
is het een kruising?
zeker niet!
hij is er 1 van Vegilin van Claerbergen

Een begrip in de Tinkerwereld
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Bandida schreef:mamma4kids schreef:de vraag is wat een goed ras zou zijn als je wat zwaarder bent.
antwoord.. zoek een ras (ik denk bv een tinker of iets in die trant, en kijk dan goed wat bij je je past een goed gebouw sterk beestje wat wel wat hebben kan.
Dat blijft maar terug komen op bokt, al jaren..
Om veel gewicht te dragen neem je best een vierkant paard met een korte rug, en liefst eentje van een ras dat een paar honderd jaar op 'rijpaard' geselecteerd is. Trekpaarden (Belgen, Tinkers, Friezen, Haflingers..) vallen juist af, ze hebben doorgaans een te lange rug en een rug en schouder van een type die gebouwd is op een zware last vooruit trekken (en niet om een gewicht te dragen net achter die schouder).
Houden jullie er rekening mee dat zadel, dekje, singel enz.. ook een gewicht heeft? En meer dan je zou verwachten. Mijn eigen zadel is quasi alleen een boom (geen zweetbladen en zo) maar als ik alle toebehoren bij mekaar neem, m'n chaps aan doe en helm op zet en ik ga op de weegschaal staan dan is er vlot 10 kg bij gekomen!
wreckh schreef:jij hebt een mooi bont paard. Maar ik vind 100 kilo ook niet echt zwaar voor een paard, bijna alle doorsnee mannen zijn bijna dat gewicht of zwaarder zelfs, daar heeft een paard ook geen last van. Dus het zou op zich geen probleem zijn.Nou, ik vind 100 kilo helemaal niet overdreven veel hoor. Hoeveel doorsnee mannen hebben dat gewicht niet. Ik zelf zit nu net iets onder de 100 kilo (Ben al wat aan het afvallen) Ik heb een draver gehad (was toen nog 90 kilo) Heb nu een groter/zwaarder paard gekocht. AndaXRijpaard. Is 165 en lekker stevig gebouwd. Hier kan ik prima op, hij heeft echt geen last van mij. (Zie profiel). Ik denk wel dat het per paard verschilt. Het ene paard is sterker als een ander, eenlange rug zal meer last hebben als een korte rug en zo zijn er nog veel meer factoren die meespelen.
Rij ook op de haflinger van mijn moeder en die kan het ook prima hebben. Ik vind het echt onzin dat je direct bij een trekpaard terecht
komt. Maar als je echt een pony wil zal ik denk ik aan een tinker ofzo denken.
williejanne schreef:wreckh schreef:jij hebt een mooi bont paard. Maar ik vind 100 kilo ook niet echt zwaar voor een paard, bijna alle doorsnee mannen zijn bijna dat gewicht of zwaarder zelfs, daar heeft een paard ook geen last van. Dus het zou op zich geen probleem zijn.Nou, ik vind 100 kilo helemaal niet overdreven veel hoor. Hoeveel doorsnee mannen hebben dat gewicht niet. Ik zelf zit nu net iets onder de 100 kilo (Ben al wat aan het afvallen) Ik heb een draver gehad (was toen nog 90 kilo) Heb nu een groter/zwaarder paard gekocht. AndaXRijpaard. Is 165 en lekker stevig gebouwd. Hier kan ik prima op, hij heeft echt geen last van mij. (Zie profiel). Ik denk wel dat het per paard verschilt. Het ene paard is sterker als een ander, eenlange rug zal meer last hebben als een korte rug en zo zijn er nog veel meer factoren die meespelen.
Rij ook op de haflinger van mijn moeder en die kan het ook prima hebben. Ik vind het echt onzin dat je direct bij een trekpaard terecht
komt. Maar als je echt een pony wil zal ik denk ik aan een tinker ofzo denken.
Volgens mij gaat er echt iets mis bij je als je daarvan overtuigd bent.
Snoevie schreef:waarom gezeur?
omdat iemand een andere mening aandoet?