Horse Event, mond vol over paardenwelzijn

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesD

Re: Horse Event, mond vol over paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:25

Beaux schreef:
@Marloes, jij bent nu voer voor de Naturals zoals jij het omschrijft. ik zie mijn paard het liefst overdag op de wei maar weet dat het niet voor iedereen haalbaar is. Mijn stelregel: zoveel mogelijk uit de box, in de paddock, wei, wandelen en contact met soortgenoten. Dus probeer dat iig voor hem te regelen.

Haha, laat mij maar lekker voer zijn. Ik weet dat ik alles probeer te doen voor mn paard en dat ik hem ook gewoon PAARD laat zijn.
Voor mij geen overdreven penny-dingen en ik zorg ook dat mn paard zoveel mogelijk uit zn box komt en ik heb Juul al verteld wat ik allemaal met 'm doe (bijv na het rijden als hij erg gezweet heeft, afspuiten, drooglaten stappen met een zweetdekentje op in de stapmolen, daarna lekker grazen op het grasveldje en vaak genoeg gaat hij in de paddock, maar dat vooral in het weekend en hij wordt regelmatig losgegooid en elke dag door het stalpersoneel in de molen gezet en wat we gaan proberen te regelen dat ze hem over een tijdje ook in de paddock gaan zetten, maar hij is pas bij ons op stal en vindt het eng om alleen buiten te staan, dus dat alleen wanneer er andere paarden zijn en genoeg mensen op stal die het doorhebben als er iets fout gaat)

Wat een lang stuk voor haakjes Tong uitsteken
Maar goed, al met al zal hij toch zeker 5 a 6 uur per dag uit zijn box zijn en dat is stukken meer dan het gemiddelde paard in hartje Rotterdam dat 1x per dag bereden wordt, haha.

Dus kom maar op Naturals, durf het eens te zeggen dat ik niet gek op mn paard ben en niet alles voor hem zal doen, wat in de macht van een 15-jarige gymnasiast ligt, die geen paardengezin heeft, haha.

Even voor de duidelijkheid, dit laatste is maar een grapje.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:27

Juul schreef:
Aah okee. Maar er wordt wel steeds meer over bekent door onderzoeken etc., toch? Waardoor mensen er meer verstand van krijgen hoe belangrijk het is.

nee Haha!

De wetenschap is er al eeuwen Lachen de laatste 20 jaar zijn er alleen heel veel mensen met paarden bij gekomen die het niet van het boertje wilde horen, want wat weet die ouwe gek nou???!!!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:29

Ik heb getwijfeld om hier een topic over te openen,maar wilde niet 90% van bokt over me heen krijgen Haha!

Waar ik bijzonder geschokt over was,waren de `buiten'boxen(net naast de welness hal):
Klein rothokje met groot paard,extra verhoogde deur tegen het eruit klimmen,nog een extra buis tegen het deur-knagen,kortom zelfs een groot paard moet zich daar behoorlijk uitrekken om zijn neus buiten te krijgen!
Dit lijkt mij dus niet alleen 'zielig' maar ook dom:het paard staat zo de hele dag in een giraf-houding die niemand wil zien als hij werkt.Het zou mij niets verbazen dat deze paarden moeite hebben netjes ' rond' te lopen.
Voor een leiding gevend opleidings instituut vind ik dit een grote fout!
En een deur verlagen kost geen kapitalen,dus het financiele argument is niet van toepassing.

Schokkend zijn ook veel reacties van mensen die zich blijkbaar aangevallen voelen.Mischien is het voor jullie geen slecht idee wat minder tijd te besteden aan spotten en neerhalen van mensen,en wat meer tijd nemen om je aftevragen of jouw paard net zo blij is met zijn mooie box als jij....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:34

jodi schreef:
Ik heb getwijfeld om hier een topic over te openen,maar wilde niet 90% van bokt over me heen krijgen Haha!

Waar ik bijzonder geschokt over was,waren de `buiten'boxen(net naast de welness hal):
Klein rothokje met groot paard,extra verhoogde deur tegen het eruit klimmen,nog een extra buis tegen het deur-knagen,kortom zelfs een groot paard moet zich daar behoorlijk uitrekken om zijn neus buiten te krijgen!
Dit lijkt mij dus niet alleen 'zielig' maar ook dom:het paard staat zo de hele dag in een giraf-houding die niemand wil zien als hij werkt.Het zou mij niets verbazen dat deze paarden moeite hebben netjes ' rond' te lopen.
Voor een leiding gevend opleidings instituut vind ik dit een grote fout!
En een deur verlagen kost geen kapitalen,dus het financiele argument is niet van toepassing.

Schokkend zijn ook veel reacties van mensen die zich blijkbaar aangevallen voelen.Mischien is het voor jullie geen slecht idee wat minder tijd te besteden aan spotten en neerhalen van mensen,en wat meer tijd nemen om je aftevragen of jouw paard net zo blij is met zijn mooie box als jij....

Weet je wat ik me nu altijd af vraag he. Je kan niet ín het hoofd van het dier kijken. En wat me nu heel erg tegen de borst stoot is het feit dat veel mensen die hun paarden "traditioneel" behandelen, open staan voor elementen van de naturals. MarloesDijs en KiWiKo hier als prachtige voorbeelden. (ook ik gebruik bepaalde dingen van de "naturals" ondanks dat ik toch echt geen typische NH'er ben Clown). Maar van een Natural moet je niet hetzelfde verwachten hoor, neeeeeen! Respect is vaak ver zoek. Ze zijn zo overtuigd van zichzelf...Dat ik me vaak af vraag of het paard ze misschien letterlijk gezegd heeft van "zo baas, wat heb ik het zoveel beter als die andere perfect verzorgde paarden zeg!"... Die van mij heeft me dat nog nooit gezegd, dus ik sta open voor andere methodes en als ik er wat in zie gebruik ik die ook zeker. Zodoende dus ook de Natural dingen. Maar een Natural zal nooit iets van iemand die op traditionele wijze met paarden om gaat aannemen. Want er is geen betere behandeling dan de natural behandeling! Knipoog

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:36

Wie heeft hier nou de mond vol over paardenwelzijn?

Jammer dat kritische vragen nagenoeg altijd onbeantwoord blijven.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:52

Het is erg jammer dat ik geen foto heb van de boxen waar ik het over heb.
Menig 'traditionel' zou er ook zijn tenen van samen knijpen en dat vind ik dus niet kunnen in een opleidings centrum.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:54

KiWiKo schreef:
[naam] schreef:
Aah okee. Maar er wordt wel steeds meer over bekent door onderzoeken etc., toch? Waardoor mensen er meer verstand van krijgen hoe belangrijk het is.

nee Haha!

De wetenschap is er al eeuwen Lachen de laatste 20 jaar zijn er alleen heel veel mensen met paarden bij gekomen die het niet van het boertje wilde horen, want wat weet die ouwe gek nou???!!!

Haha. Ach ik loop hier ook pas 18 jaar rond joh. Haha! Interessant allemaal, dat wel. Ja

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:04

@marloes: je wilt het blijkbaar graag horen, dus ik kop hem maar even in: als je geen paard kunt houden moet je het ook niet willen. En ja, ik vind inderdaad dat jouw paard geen paardwaardig leven heeft.

Verder ga ik met Kowiko mee.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:06

Wendy schreef:
@marloes: je wilt het blijkbaar graag horen, dus ik kop hem maar even in: als je geen paard kunt houden moet je het ook niet willen. En ja, ik vind inderdaad dat jouw paard geen paardwaardig leven heeft.

Verder ga ik met Kowiko mee.

edit: niet gezien dat hij geen weidegang kreeg, enkel de bak. Als ik ze dat niet kon gunnen nam ik ook geen paard. Paard moet paard kunnen zijn en lekker kunnen grazen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 16-09-08 18:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:07

MarloesDijs schreef:
Ik snap niet wat er zo erg is aan geen-weidegang. Ik heb zelf ook nergens in de buurt de faciliteiten hiervoor. Mijn paard staat elke dag een half uur in de stapmolen, ik rij hem minstens een uur, daarbij krijgt hij daarnaast genoeg aandacht, zet ik hem vaak in de paddock of gooi ik hem los in de bak. Daarbij jaag ik hem niet op, want hij gaat toch niet bokken of rennen of wat dan ook. Hij staat gewoon lekker rustig, beetje rollen etc.

En dit alles zou paard-onvriendelijk moeten zijn?

En zelfs als ze geen weidegang zouden hebben op Deurne, weten ze daar heus wel wat ze met paarden doen Lachen

Als IK mijn paard zo moest houden.. dan nam ik geen paard..
ze moeten toch ook kunnen spelen met soortgenoten, het sociale contact is heel belangrijk voor onze paardenvrienden..

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:10

Schokkend zijn ook veel reacties van mensen die zich blijkbaar aangevallen voelen.Mischien is het voor jullie geen slecht idee wat minder tijd te besteden aan spotten en neerhalen van mensen,en wat meer tijd nemen om je aftevragen of jouw paard net zo blij is met zijn mooie box als jij....[/quote]

Pardon?? Dit vind ik dan weer een behoorlijk botte uitspraak! Dus mensen die hier reageren hebben paarden in boxen?? ik begrijp hier niet zoveel meer van hoor.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:12

pharagirlke schreef:
edit: niet gezien dat hij geen weidegang kreeg, enkel de bak. Als ik ze dat niet kon gunnen nam ik ook geen paard. Paard moet paard kunnen zijn en lekker kunnen grazen.

Dat bedoel ik.
Ze moeten toch echt op z'n minst een paar uur per dag naar buiten Knipoog

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:14

FitzChivalry schreef:
MarloesDijs schreef:
Ik snap niet wat er zo erg is aan geen-weidegang. Ik heb zelf ook nergens in de buurt de faciliteiten hiervoor. Mijn paard staat elke dag een half uur in de stapmolen, ik rij hem minstens een uur, daarbij krijgt hij daarnaast genoeg aandacht, zet ik hem vaak in de paddock of gooi ik hem los in de bak. Daarbij jaag ik hem niet op, want hij gaat toch niet bokken of rennen of wat dan ook. Hij staat gewoon lekker rustig, beetje rollen etc.

En dit alles zou paard-onvriendelijk moeten zijn?

En zelfs als ze geen weidegang zouden hebben op Deurne, weten ze daar heus wel wat ze met paarden doen Lachen

Als IK mijn paard zo moest houden.. dan nam ik geen paard..
ze moeten toch ook kunnen spelen met soortgenoten, het sociale contact is heel belangrijk voor onze paardenvrienden..

En zo'n reactie lees ik nou nooit van iemand die geen eigen paard heeft om die reden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:15

Ben ik het mee eens, maar toch lijkt het me dat ze alles doet om het paard een goed leven te gunnen...Imo had hij slechter af kunnen zijn, om dan zo'n hard oordeel te vellen... Tja...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:16

ik heb nul moeite met stalpaarden...... heck als het moet staan ze bij mij ook op stal........ als het kan op het land.........

wat kan, kan........ wat moet, moet Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:18

Er zijn genoeg mensen die geen paard nemen omdat ze vinden dat ze een paard niet het leven kunnen geven wat het verdient. Zelf heb ik ook jaren in die categorie gezeten. Waarom denk je dat ik pas op mijn 25e mijn eerste paard kocht? Waarom denk je dat er zoveel studenten/scholieren zijn zonder eigen paard? Simpelweg omdat ze het paard niet het leven kunnen geven wat hij verdient. Ze kunnen het bijvoorbeeld niet betalen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:19

peerd op het land gooien is vele malen goedkoper dan een stalpaard houden Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:20

twee van de drie bij mij zouden het echt niet goed doen op 24/7 op het land staan... De kleine wel Clown

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:27

Beaux schreef:

Pardon?? Dit vind ik dan weer een behoorlijk botte uitspraak! Dus mensen die hier reageren hebben paarden in boxen?? ik begrijp hier niet zoveel meer van hoor.[/quote]

mariekie schreef:
Nanne schreef:
En wat is het nut van dit topic?

Horse Event afkraken
Tja je moet toch wat

Nou idd..

Gutteguttegut...

Paarden worden ook zooooo vreselijk behandeld op Deurne, laten we het spontaan gaan boycotten..

Dat betekend ook niet meer HE Arabesk..

Echt.. Ga wat nuttigs doen.

Och begin je weer.. Arabesk houdt het aub eens bij je eigen paarden en bemoei je niet zo met anderen.

Heb je nou niets te doen, ben je niet wijs of kick je erop om te lopen stoken? Graag eens wat uitleg waarom je altijd zo fel doet in dit soort dingen want het komt mij - en velen met mij - zo onderhand helemaal de strot uit. Vrijheid van meningsuiting vind ik super, maar er zijn grenzen. Opdringen is namelijk weer het andere uiterste.

Zijn dit geen botte opmerkingen dan?

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:34

Als je een paard zijn basisbehoeften niet kunt bieden (waar dus ook weidegang, sociaal contact met andere paarden, dus niet vanachter een draadje en een degelijke huisvestiging) kunt geven hoor je er gewoon niet aan te beginnen.

Ikzelf ben tegen het opstallen van paarden, maar ben geen natural, laat me mezelf wat meer in de stroom van KiWiKo vloeien, gewoon een jong mens maar een oude rot in het vak.
heb hier ook alles geleerd van een boer, die net dezelfde opvattingen zoals jij en ik hebben. Haha!
Met duidelijke paardentaal alleen al krijg je veel gedaan.
NH is ook zoiets dat nu pas opkomt, maar het wordt al jaren gebruikt hoor.

Over het feit dat traditionals wél iets willen aannemen van naturals maar niet omgekeerd.
Nou, ikzelf en mijn bijrijder rijden zowat het genre klassieke dressuur.
Rijtechnisch wil ik best veel leren van naturals, maar dan ook degenen die het kunnen zonder hulpteugels en gans de hutsekluts.

Arabesk; gelieve je hier ook nog eens te melden want ook ik vind dat er behoorlijk wat interessante vragen zijn in dit topic Ja

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:35

KiWiKo schreef:
peerd op het land gooien is vele malen goedkoper dan een stalpaard houden Lachen

Zelf bekappen is ook goedkoper, dekenloos is ook goedkoper, tuigloos is ook goedkoper... Als natural zou ik d'r mss nog wel 2 kunnen houden, maar die van mij gaat absoluut niet deken-, ijzer- en weetikveelwatloos rondlopen, daar is 't geen paard voor.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:36

KiWiKo schreef:
Ik snap dit topic wel hoor Haha! Deurne is waar de toekomst de opleiding krijgt.......... en als de opleiding feitenlijk niet echt bijzonder betrokken is bij weidemanagement dan is dat toch een redelijk trieste zaak.

hier wordt geleerd hoe met paarden om te gaan en hoe paarden te houden en hoe ermee te werken........ maar aan de basisbehoefte van een paard wordt erg makkelijk voorbij gegaan.

Nou moet ik zeggen dat Deurne misschien nu wel land heeft voor de paarden, 5 jaar geleden in iedergeval nog niet.......

en misschien moeten de stallen nog verbouwd worden, en zitten de "vriendelijkere" stallen in de pen....... en komt dat dus nog....

dat kan.

Maar ondertussen zijn we het er wel allemaal over eens dat paard een paard moet kunnen zien, ruiken en voelen.......

Inderdaad, volgens mij hebben ze overigens nog steeds geen weiland. Ik heb op het terrein in ieder geval niet gezien wat daar voor door kan gaan.

Een onderwijsinstituut moet toch een voorbeeld geven en zoals het er nu naar uit ziet gaat alles nog volgens de traditionele oude stempel manier. Ik zou het leuker vinden als ze diverse huisvestingssystemen daar zouden hebben zodat de leerlingen ook de verschillen kunnen ervaren etc.

Overigens doelt Arabesk niet op paarden van deelnemers maar op de paarden van de school die daar gehuisvest zijn.

De meeste paarden van deelnemers gingen 's avonds weer mee naar huis. Wij hebben onze demopaarden trouwens bij een stal 2 km verder op laten logeren. Daar konden ze overdag gewoon het land op Lachen

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:41

mijn paard gaat dus wel dekenloos en ijzerloos door het leven. Juist omdat het een paard is en geen watje.. en echt niet omdat dat goedkoper is.. want dat valt ook tegen hoor..
Wel staat ie lekker hele dagen buiten met zijn maatjes, ook als het regent of waait..
Ik snap dat het makkelijk is om altijd een schoon paard uit zijn stal te trekken. maar daarmee doe je een paard absoluut te kort in mijn ogen.

Zolang een groot opleidingscentrum als dat in deurne niet het goede (in mijn ogen dan) voorbeeld geeft zal er nooit iets veranderen voor het gros van de paarden.

Wel ben ik van mening dat ik moet doen wat ik goed vind voor mijn paard, en dat de rest het lekker zelf moet weten.. maar ik zou het liever anders zien..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:45

FitzChivalry schreef:
mijn paard gaat dus wel dekenloos en ijzerloos door het leven. Juist omdat het een paard is en geen watje..
Wel staat ie lekker hele dagen buiten met zijn maatjes, ook als het regent of waait..
Ik snap dat het makkelijk is om altijd een schoon paard uit zijn stal te trekken. maar daarmee doe je een paard absoluut te kort in mijn ogen.

Zolang een groot opleidingscentrum als dat in deurne niet het goede (in mijn ogen dan) voorbeeld geeft zal er nooit iets veranderen voor het gros van de paarden.

Wel ben ik van mening dat ik moet doen wat ik goed vind voor mijn paard, en dat de rest het lekker zelf moet weten.. maar ik zou het liever anders zien..

een ding moet je niet vergeten en dat is dat de paarden daar sportpaarden moeten zijn, dus NIET in een wintervacht kunnen zitten, NIET nat van het land geplukt kunnen worden om dan een uur in een les mee te lopen, NIET onder de bagger kunnen zitten want dat zit het tuig in de weg.

en most of all, geen blessures kunnen mogen oplopen omdat de meeste paarden in bruikleen zijn!!

DAAR zit het verschil in, neemt overigens niet weg dat ik wel van mening ben dat een groot opleidingsinstituut als Deurne daar wel een heel stuk meer aandacht aan mag schenken....... met goed management moet het mogelijk zijn om alle paarden minstens een dagdeel op het land te kunnen houden

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:46

Authentic schreef:
KiWiKo schreef:

Zelf bekappen is ook goedkoper, dekenloos is ook goedkoper, tuigloos is ook goedkoper... Als natural zou ik d'r mss nog wel 2 kunnen houden, maar die van mij gaat absoluut niet deken-, ijzer- en weetikveelwatloos rondlopen, daar is 't geen paard voor.

Ja tarara...
De HS komt hier nog steeds bekappen en eentje beslaan.
Dekenloos is mssn goedkoper, maar de hoeveelheid voer die je moet geven om hen warm te houden zul je ook van verschieten.
Tuigloos?
Al eens gekeken wat een bitloos hoofdstel kost?
Ik heb hier een gewoon hoofdstel liggen van 30 euro, maar nog geen enkel bitloos hoofdstel onder de 50 euro gevonden hoor...

Schei toch uit met het feit dat naturals hun paarden goedkoper kunnen houden...
Ik betaal misschien maar 350 euro per jaar aan pacht voor het land, maar mag wel zelf vetten, slepen, de omheining verzorgen, batterijtjes kopen voor de elektriciteit enz...
Ik denk niet dat ik veel goedkoper uit ben met een weidepaard dan met een stalpaard...