Bokt en Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 23:32

Zover ik weet is Antoine niet aanvallend aangesproken? Verward

Ik voel me iig enorm aangesproken door het commentaar en dat vind ik bijzonder |u||ig, ik heb duidelijk gezegd dat ik me echt wilde openstellen voor zijn methode en gedachtengang, maar het kwam gewoon niet uit de verf.
Mijn paard heeft het afgelopen jaar gewoon nog niet zo slecht gelopen en meer kan ik er niet van maken.
Sorry.
Ik had deze ervaring niet willen missen maar had wel leukere dingen kunnen doen met 50 euro.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 23:35

Ik was er ook bij vandaag en heb eigenlijk ook niet veel nieuws gehoord... op de buitenteugel rijden krijg ik ook te horen van mijn instructrice, als ie niet luistert of als het niet helemaal lekker gaat zelfs de contrastelling... Ik heb een heel stuk midner verstand ervan dan de anderen hier,m dat geef ik meteen toe, maar er was een pount waar ik heel erg over struikelde: zijn theorie van de bolle/holle kant...
De holle kant zou komen doordat de spieren daar sterker zijn en sterke spieren zijn korter...
nou heb ik toch echt met mijn fysiologielessen (studeer fysiotherapie) gehad dat spieren zich aanpassen aan de lengte waarop ze het meest gebruikt worden. Dit heeft verder niets met de kracht van de spier te maken... Schaatsers hebben bijvoorbeeld kortere spieren aan de voorkant van het bovenbeen, doordat die zich bij het schaatsen in een verkortte positie bevinden, andersom, als spieren zich veel in een verlengde positie bevinden, zullen ze langer worden.
Ik ga nu niet helemaal uitleggen hoe het werkt enzo, maar dit werkt iig zo bij mensen en ik neem aan ook bij paarden. De lengte van de spieren heeft dus (voor zover ik weet) niets met de kracht te maken... Dit ga ik overignes nog wel even op school navragen zodra ik de kans heb...
Ik heb ook even bij Rocco staan kijken, wat mij heel erg bij jou opviel was dat je minstens 10 keer hebt moeten vragen wat je nou eigenlijk moest doen, omdat hij daar geen duidelijk antwoord op gaf... Kan aan mij liggen natuurlijk, maar dat merkte ik wel erg duidelijk...
En bij Sjuim, ik had Ozep nog nooit zien lopen, maar ik vond dat ie tijdens de les eerder minder dan beter ging lopen, itt andere paarden die ik heb gezien.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 23:54

dat viel mij ook op bij rocco.
er werd duidelijk een paar keer gevraagd , wat moet ik doen, en daar kwam een heel ander verhaal uit.
dat viel me vaker op dat er met grote regelmaat met namen rondgestrooid werd aan wie hij les gaf en dat die en die niet goed reden op die en die wedstrijd.

nou zegt mij dat niks, dus dat had voor mij wel achterwege kunnen blijven.
ik kijk liever naar wat ik op de dag zelf zie.
en dan maakt het nivo wat ik zie niet uit.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 23:57

En als ik nog heel even nog wat mag zeggen... Ik vind het erg apart dat je er in principe geen been bij mag houden van Antoine... Dat heeft hij echt duidelijk gezegd, dat je eigenlijk geen been aan je opaard mag houden. Hoe moet je dan een paard in hemelsnaam van achter naar voren rijden (zoals hij zelf ook zei) zondat dat je hem achter activeert met je been?

Rocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 00:10

dr_jacksel"]
De holle kant zou komen doordat de spieren daar sterker zijn en sterke spieren zijn korter...
[/quote]
Ik heb hem dat niet horen zeggen (kan aan mij liggen hoor), ik hem wel horemn zeggen dat aan de holle kant de spieren stijver zijn omdat die korter zijn.

[quote="dr_jacksel schreef:
Ik heb ook even bij Rocco staan kijken, wat mij heel erg bij jou opviel was dat je minstens 10 keer hebt moeten vragen wat je nou eigenlijk moest doen, omdat hij daar geen duidelijk antwoord op gaf... Kan aan mij liggen natuurlijk, maar dat merkte ik wel erg duidelijk...

Ja, ik moest het antwoord er wel een beetje uitrekken. De eerste 2x was het alleen: Nee, nee, nee, dat is niet goe. Maar ik heb m'n antwoord Haha! .

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 00:25

Rocco schreef:
Ja, ik moest het antwoord er wel een beetje uitrekken. De eerste 2x was het alleen: Nee, nee, nee, dat is niet goe. Maar ik heb m'n antwoord Haha! .

hoi,

ja... dat klopt, is me ook wel vaker opgevallen, ook vorige keren.
Ik denk dat dit komt omdat hij tevens bezig is, met het publiek.
Op het moment dat je bijv. rustig met Antoine praat, krijg je alle antwoorden op de vragen die je stelt.
Wel is het zo, dat hij graag 'voorbeelden' aanhaalt, vanuit verhalen & ervaringen, en laat het antwoord soms even op zich wachten, maar daar heb ik niks op tegen... Uiteindelijk wordt het antwoord er soms alleen maar duidelijker door Haha!
Ten tijde v. de les is het lastig.. (ik heb een keer meegereden),want je vraagt je wel constant af; wat moet ik nou, ik doe iets verkeerd... wat moet ik dan wel?
Maar misschien doet ie het ook wel 'bewust' en wil hij, dat je er eerst zélf eens over nadenkt en soms vráágt hij ook hoe je dit of dat moet 'voelen' en bekijkt misschien zo hoe jouw kennis is... Verward

overigens vond Antoine dat jij & Rocco een zeer leuke combinatie waren, en zei nog dat de amazone openstond, vragen stelde, zelfs een grap kon maken en lachend op het paard zat... en deed hem goed. *LOL*

Is alles verder goed gegaan, was Rocco niet in de war, zo bij ons 2 dgn. op stal & nu weer naar huis? *LOL*

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 00:47

Volgens meneer de bodt kan het paard van De Soto niet uitstrekken (terwijl hij er wel een goed cijfer voor krijgt).
Volgens meneer de bodt bereikt hij in eigen persoon een eindeloze rij successen, waarvan wij dan maar moeten aannemen of het daadwerkelijk is zoals hij zegt.

Het is hartstikke jammer dat ik (samen met nog wat mensen) vandaag toevallig net te laat kwam en net te vroeg weer weg ging, waardoor ik net de interessante combinaties heb gemist en in de tijd dat ik er wel was (van 11 tot 5), dat waren kennelijk net geen goede voorbeelden om het werk van meneer de bodt tot zijn recht te laten komen. Althans, dat maak ik op uit wat Colinda hierboven schrijft.

Overigens vind ik het geen goed teken wanneer een instructeur een aantal keer zegt dat iets niet goed is (nee, nee, nee op een nogal dwingende toon), maar er niet direct bij vertelt wat er precies fout is en wat dan wel een goede aanpak zou moeten zijn. Als je les hebt of een clinic rijdt, dan moet je je dat soort dingen niet af hoeven vragen. Gebrekkige instructie bewijst zich in het uitblijven van de juiste informatie op het juiste moment. Een instructeur hoeft niet perfect te zijn en altijd het perfecte antwoord te hebben, maar het is aardig als die tenminste probeert om iets nuttigs aan te dragen. Een goede instructeur zoekt in een combinatie naar een werkbare oplossing voor iets en schotelt een combinatie niet een altijdwerkende onomstotelijke methode voor, zoals meneer de bodt dat doet bij elke afzonderlijke combinatie.
Trouwens, ik heb niet een paard zien galopperen, hoort dat er niet bij???

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 00:53

Lovely schreef:
Trouwens, ik heb niet een paard zien galopperen, hoort
dat er niet bij???

jawel hoor, als het allemaal goed gaat en hij vindt dat je eraan toe bent Knipoog
Zo hebben we de laatste zien galopperen, zowel links- als rechtsom, maar ook oa. appuyeren, schouderbinnenwaarts zien doen.
Ze vroeg v. tevoren netjes of ze dit (al) mocht gaan doen....

groetjes

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 00:55

Bij die ene zij hij er wel wat bij (die hij vorige week al had gehad) daar was dat paard nog niet aan toe ofzo... het beestje ging bokken als ie moest galloperen, dus hij had pijn, dus hi mocht nog niet in galop... De rest weet ik niet Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 01:01

Lov heb je ooit een clinic van Henk van Bergen mogen meemaken.
Hij begon bij een combinatie, hoe slecht ook, eerst de goede punten op te noemen. Dan krijgt de ruiter een goed gevoel en ontspant zich, gevolg het paard ontspant zich. Daarna ging hij er op heel tactische manier verder mee werken. Ik heb het vaak gezien en telkens was het weer een openbaring hoe de combinatie beter werd. Geen hokus pokus of geklets, gewoon zelfvertrouwen en kennis. Hij doet het niet meer helaas en ik zou niet weten wie hem dat op dit moment nadoet. Zonder ijdelheid, met een enorme inleving, meeleving, gedrevenheid en concentratie, dat leverde andere beelden op dan deze zo veel besproken Belg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 01:27

Sarabande, dat is denk ik een stukje didaktiek. Paar jaar geleden heb ik Henk van Bergen meegemaakt op een clinic en ik heb op stal gestaan bij een leerling van hem en die vertelde er veel over. Een clinic of les staat of valt met de manier van communiceren van de leerling en de instructeur. Zo heb ik clinics en lessen gereden bij instructeurs die ook graag van mij wilde weten hoe ik de rit meemaakte. Vaak hoor je dat instructeurs dingen benoemen en dat ze vaak een verlegen 'ja' krijgen van de leerling, terwijl niet duidelijk is of die 'ja' ook echt uit eigen beleving komt.

Jacksel: de bodt zei letterlijk: "de lange kant van een paard is de slappe kant" en dat heeft hij ook nog een paar keer herhaalt en ook in de omgedraaide vorm over de korte kant.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 01:30

Yep en hij zei ook dat de sterke spieren kort zijn en die opmerking kan ik toch echt niet hebben hoor Haha! Maar dat ga ik nog even navragen, ik bedoel, ben pas eerstejaars fysio bij mensen natuurlijk (al ga ik er toch vanuit dat die spiermechanica het zelfde is bij mensen en paarden)...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 01:33

Jacksel, ik heb begrepen van mensen die het vak doceren op een hogeschool dat dat inderdaad zo is.
Je kunt je tegelijktijd afvragen welke spier de meeste ruimte inneemt: eentje die ontwikkeld is (of stijf aangespannen wordt) of een die niet ontwikkeld is, slap dus.
(Kijk gerust even naar je bovenarm terwijl je je pols naar je schouder brengt)

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 01:35

Hmmm dat is ook weer een verschil hoor, een korte spier of een aangespannen spier, zit ook weer verschil tussen Haha! . Maar goed, ik ga even op school een discussie aan met een docent, kijken wat die er over denken... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 01:39

Jacksel, er zijn een paar aspecten denk ik, de eigenschappen van spieren in rust, dynamisch aangespannen (in activiteit dus) en statisch aangespannen (spanning zonder activiteit, stijf dus). En natuurlijk hoe je een spier traint naar lengte of juist niet, onder welke invloed een spier dus eigenlijk verandert.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 01:44

Een spier is zo lang als de lengte waarop hij normaal het meeste staat... Als een spier normaal het meeste 'kort'staat zal de spier kort zijn en andersom, dus zo is het verschijnsel holle/bolle kant wel te verklaren (mensen zijn ook links/rechtshandig...) het enige waar ik het niet mee eens ben is wat hij zei dat sterke spieren automatisch kort zijn, dat heeft te maken met de normale positie van die spier en niet de kracht...
Een korte spier is alleen in zo verre stijf als dat ie dus kort is en dus minder ver zal kunnen uitrekken, maar verder zal een kortere spier echt niet per se verkrampt ofzo moeten zijn (als een apard van nature scheef is zal dat toch niet, lijkt me niet prettig voor het paard Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 01:52

Jacksel, ik ben met je eens dat een sterke spier niet per definitie kort hoeft te zijn, dat zou ook niet kunnen omdat je dan bijvoorbeeld bewegingsflexabiliteit zou beperken (de schaatser). Een kortere spier hoeft niet stijf te zijn inderdaad.
Bij het scheefgaan van een paard is er ook nog een deel dat gaat over onttrekking. Een paard kan zich onttrekken door zich aan die zijde niet aan te spannen en zodoende de hulpen niet accepteert. Dat merk je als ruiter doordat het bit niet aangenomen wordt, je been aan die kant minder aanleuning heeft en dat er minder contact is via de zitbeenknobbel. De achtereenvolgende verklaringen zijn: hals niet over de schouder aan willen spannen naar de nek (atlas) toe om daar de hand te accepteren, het been aan die zijde niet willen laten activeren om op de juiste wijze onder te zetten en om de ruiter niet op de kant te dragen waar het paard zich niet aan wil spannen, maar liever de ruiter wat scheef te laten zitten op de andere kant, dat draagt makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 02:08

Nog een puntje n.a.v. vandaag, waar ik het vanmiddag ook al even over had met Colinda:

Het ligt dus allemaal aan de instructie, en dat je een slechte instructeur hebt is niet helemaal aan jezelf te wijten want je weet niet beter. Bovendien is goede instructie "hoogdrempelig".

Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Ik ben ook op de manege begonnen, kom niet uit een "paardenfamilie" (mijn vader kan nog geen paard vasthouden...) heb gewoon bij de ponyclub les gehad van iemand met een commandantencursus en toch heb ik het in mijn nog redelijk korte ruiterperiode voor elkaar gekregen om de juiste mensen te vinden van wie ik wat kon leren. Als ik dat kan, kan iedereen het!

Je merkt toch op een gegeven moment dat je vastloopt (al is het maar omdat je op concours niet meer boven de 140 punten uitkomt of omdat je paard zó vreselijk aanvoelt) en dan ga je toch eens nadenken?? Toen ik 16 was heb ik Ton & Mieke de Kok eens opgebeld of ik in de vakantie stage mocht komen lopen. Hartstikke veel geleerd in 3 weken, en dat kan iedereen doen! Ik herinner me een interview met Albert Voorn waarin hij stelt dat er haast nooit iemand komt vragen of ie het vak mag komen leren.

AdB is in wezen wat laagdrempeliger vanwege de clinics, die niet door grote organisaties op touw worden gezet maar door (over;))enthousiaste vrijwilligers. Maar dan nog betaal je 50 euro om mee te rijden, volgens mij betaal je dat bij Anky ook! dus zó laagdrempelig vind ik hem nu ook weer niet.

Het is tegenwoordig zo makkelijk om informatie te verzamelen, alleen al via bokt. Hoe kan je dan al die jaren nooit verder gekeken hebben dan de staldeur en aangenomen hebben dat jou "de juiste weg" verteld werd terwijl je paard in die jaren alleen maar slechter ging lopen??

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 02:12

Hmmm maar Lotje, dan heb je ook mensen als ik, die altijd op een manege hebben gereden. PAs sinds ik wat meer op internet zit begin ik meer te weten van rijden enzo, een jaar geleden had ik het nog leuk over aan de teugel, en zo lang het paard met het koppie in de krul liep, was het goed... Wist ik veel over ontspanning en vwnw rijden enzo. Van rechtrichten had ik nog nooit gehoord...
Ik krijg op moment een snelstoom cursus over rechtrichten enzo, maar op die manege heb ik dat soort dingen nooit geleerd... Ik rijd 8 jaar, bijna 9, maar ik heb al die tijd niet beter geweten, reed alleen manegewedstrijden en daarbij altijd in de winstpunten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 02:20

Ik denk dat je, als je een poosje met hetzelfde paard aan de gang was gegaan, je veel eerder tegen problemen aangelopen was en wel was gaan zoeken. Ik denk, maar da's misschien een gevaarlijke uitspraak, dat het moeilijk is om technisch verder te komen op het gemiddelde manegepaard, al was het maar door de talloze ruiters die erop zitten. Voor je basisvaardigheden als ruiter is het onontbeerlijk, maar als je een stapje verder wilt (wat rechtrichten imo toch wel is, een ruiter die nog bezig is om niet van z'n paard te vallen zodra die aandraaft denkt nog láng niet na over rechtrichten oid)

Ik zit wat oude topics door te spitten en lees reacties van mensen die in 22 jaar (!!) nog nooit te horen hebben gekregen dat ze hun paard recht moeten maken en die dus ook nog nooit hebben gevoeld hoe een volkomen los en nageeflijk paard aanvoelt. (geen wonder dat je m dan in de prak rijdt, maar dat zal ik wel niet mogen zeggen Lips are sealed)

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 02:27

Hmmm ik vond de methode erg veel druk van voren en dan komt ie vanzelf nageeflijk niet erg paardvriendelijk, zo heb ik wel een poos geleerd om te rijden op mijn manege (a voelde ik me er niet totaal gelukkig mee)... Ik was met de (vaste) manegepony deie ik reed L2 met manegewedstrijden, maar zij werd (en wordt nog steeds) ook uitgebracht op officiele wedstrijden, dus misschien had ik het geluk om een redelijk goed gereden manegepony tegen te komen... Zij had ook niet een duidelijke makkelijke of moeilijke kant, was op allebei de handen hetzelfde te rijden...
Maar goed, ik denk dat zelfs dit nog niet genoeg is om echt te voelen en merken dat een paard scheef is, bij Amadeus merkte ik het meteen ,die heeft heel duidelijk een makkelijke kant en een moeilijke kant, ondertussen zat ik toen al een half jaar online dus dan weet je wel ongeveer hoe het zit...
Met hem leer ik dus pas echt rechtrichten enzo, terwijl ik toch al wel wat langer niet meer heel erg bezig ben met het niet eraf vallen (5 jaar carrousel gereden, met iedere jaar NK enzo)...
Dus over het voelen dat je paard scheef is, ik denk dat je het wel moet weten dat een paard daar last van kan hebben, voordat je het gaat voelen en daarna je het ook weet op te lossen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 02:30

Tijdens de les van Sjuimpje heb ik wat dingen op papier gekladderd over wat er gezegd werd door meneer de bodt.

Om te beginnen werd verteld dat de algemene veronderstelling is dat een rechtgericht paard met zijn voorhand voor zijn achterhand loopt, er werd ons medegedeeld dat dat volstrekte nonsens is.

Zodra meneer de bodt zag dat Sjuimpje het LRD systeem hanteerde, vertelde hij ons dat het LRD systeem de reden is van vroege slijtage bij paarden. De gemiddelde leeftijd van het Nederlandse paardenbestand is 7 jaar op dit moment, aldus meneer de bodt. De oorzaken van de vermeende verergerde slijtage in het LRD systeem zijn volgens hem:
- De paarden worden te kort in de hals gereden;
- De bovenlijn wordt vastgehouden;
- Op die manier kan een paard zijn hoofd nooit stilhouden;
- Het paard kan nooit in de ontspanningsfase komen.

In de tussentijd demonstreerde meneer de bodt een handeling waarbij hij aan de voorkant het paard recht maakt, waarbij ik wil opmerken dat de hals van het paard daarbij in een zogezegde 'afgestelde' houding werd gezet.

Met dit in het achterhoofd werd Ozep aangehaakt aan de longeerlijn in handen van meneer de bodt.
De longe wordt aan de buitenteugel bevestigd (de ruiter heeft die teugel nog gewoon in de hand) met als doel daar in te werken zodat Ozep de bovenlijn los zal laten. Het is tevens de bedoeling dat Ozep langer moet gaan worden aan de voorkant. Tegelijkertijd merkt de bodt op dat Ozep zoekt naar beneden en volgens hem is dat helemaal fout en zou Ozep naar boven moeten komen. Vervolgens meldt hij dat het fout is dat het paard achter de loodlijn loopt met zijn neus.
Wat het lopen betreft zegt hij dat Ozep zijn voorbeen te lang laat staan, namelijk tot na het moment dat het been zich onder de loodlijn van de ruiter bevindt en dat is te laat. Bovendien moet Ozep de middellijn van zijn hals laten zien. Meneer de bodt concludeert dat Ozep wordt ingebogen voordat hij zich recht maakt en dat is fout. Tussendoor vertelt hij Sjuim dat ze Ozep niet in zijn eigen tempo mag laten lopen, dat mag je namelijk nooit doen volgens hem.
Het is in het algemeen de bedoeling dat Ozep zijn bovenlijn loslaat en zijn buikspieren aanspant.

Als voorbeeld voor de ultieme verzameling schetst meneer de bodt het plaatje van een paard dat over het hek staat te eten (en daar moeite voor moet doen). In die situatie bevinden de voor- en achterbenen zich dicht bij elkaar terwijl de neus helemaal tot de grond komt, volgens hem schetst dit plaatje het principe van een verzameld paard.

Waar het het verschijnsel HKO aangaat, beweert hij dat alle paarden die aandoening hebben aan hun lange kant. 80% van de paarden is rechtsgebogen (korte kant rechts) en dus heeft 80% van de HKO patienten die aandoening aan hun linkervoorbeen. Een rechtsgebogen paard zou voor 2/3 op het linkervoorbeen lopen.

Volgens meneer de bodt passeert het rijden in 3 fasen:
1- ontspanningsfase waarin het paard de bovenlijn los moet laten
2- het van achteren naar voren in aanleuning rijden
3- oprichten

Bij punt twee heb ik even de opmerking dat meneer de bodt op een ander moment in de clinic vertelt dat hij de paarden nooit of te nimmer op been rijdt. Gedurende de clinic heb ik gemerkt dat het vooral ging over het deel van het paard dat voor het zadel zit**. Het van achteren naar voren rijden betekent zoveel als het naar voren 'veren' (mijn woordkeuze in dit geval) met de hand zodat het paard de lengte in de hals wil opzoeken en dus niet terugwerken met de hand, dat zou het paard alleen maar beknopter maken.
** waar ik zag dat een paard achter het zadel nog steeds scheef was merkte hij op dat dat met een week of twee in dit systeem vanzelf op gelost zou zijn zolang je de voorkant maar bewerkt zoals hij zegt. Nergens heb ik iets gehoord over het aansturen van het achterbeen recht naar voren toe.

Et voilá.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 02:34

Ehm er waren 5 fasen, lov... ontspanning, aanleuning, rechtrichten, verzamelen, oprichten Haha!
Overigens heb ik te horen gekregen wat een rechtgericht paard kan wat een gewoon paard niet kan terwijl jullie koukleumen in de kantine zaten Knipoog Hij stelde die vraag namelijk toen ook nog aan mij Scheve mond
Een rechtgericht paard kan op allebei de handen op de buitenteugel buiging geven

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 02:40

En ook nog zegt Antoine dit :
met 'sommige' mensen is het 'zinloos' een discussie aan te gaan... Scheve mond
Et voilá
Denken jullie daar ook over na... of is het dan écht niets anders dan 'eenrichtingsverkeer' en ben ik zo'n beetje de 'enige' stommerd die waarschijnlijk nog een beetje kan begrijpen waarom hij zulke dingen zegt?!

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 02:41

Helaas, toen jij in de kantine zat, hoorden wij dat alleen een rechtgericht paard kan ontspannen en nageven Knipoog. Wat jij opnoemt zijn de fasen van het klassieke systeem dat zijn achtereenvolgens:
-Ontspanning
-Rechtrichten
-Aanleuning
-Takt
-Impuls
-Durchlassigkeit
-Cadans
-Schwung
-Verzameling en
-Oprichting
(Eddy bedankt!)

Ik kan nog wel wat dingetjes opnoemen die een rechtgericht paard beter kan dan een scheef paard .