Het moet toch niet gekker worden?? Jaarling gezadelt en al!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Het moet toch niet gekker worden?? Jaarling gezadelt en al!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:57

ja sorry,maar dat gebabbel over: ja dan schrikken ze niet zo van een dekje/zadel als het zover is.........waarom moet dat zo vroeg!
dan kan je ook wel alvast met het veulen beginnen als ie opgedroogd is,want ja als het zover is......

wat een onzin

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:51

Ik heb er op zich niets op tegen als er een keer een zadeltje op wordt gelegd of iets dergelijks. Ik ben zelf van mening dat je wel met je jaarling bezig kan zijn, mits je weet waar je mee bezig bent en ook weet wanneer het genoeg is voor je dier. Lachen
Die van mij heeft ook al vanalles op zijn rug geslingerd gekregen. Daarbij ga ik ook geregeld wandelen, ze loopt gewoon los achter me aan. Ik koppel simpele basis dingen (bv. voetje geven) aan clickertraining.

Ik vind dat persoonlijk véél beter dan drie jaar in de opfok gooien, niet naar het beest omkijken en met drie moet alles er maar vlug vlug ingestampt worden (ik weet dat dat niet overal zo is, maar verschillende mensen die opfok bijna heilig verklaren doen het wel zo...), tot de simpelste dingen toe. Let op, ik zeg níet dat een jong paard niet in een kudde hoort op te groeien. Die van mij staat ook 24u op 24u buiten in een kleine kudde. Ze heeft een jong speelkameraadje en twee volwassenere paarden. (Wat ík ook veel beter vind dan alleen jong grut bij elkaar gooien.)

Die van mij was héél bang toen ze bij mij kwam, je kon haar nog geen halster om doen. Ze kroop in het verste hoekje van de stal als je aankwam. Meelopen ging al bokkend en stijgerend. Ik ben blij dat ik haar niet in de opfok heb gezet, zodat ik regelmatig met haar aan de slag kon. Nu is ze echt helemaal opgeknapt en zelfverzekerder dan ooit. Haha! Ze leert ook heel snel en als ze er genoeg van heeft, merk ik dat ook gelijk. Maar ik ben dus blij dat ik stapsgewijs met haar werk.

Als ik in de wei kom, komt ze al aangedraafd, samen met haar speelkameraadje. Ik heb nooit problemen met haar te vangen, en als ik haar enkel uit de wei haal om te voeren, staat ze nadien nog vijf minuten aan de draad te kijken. Heb dus ook niet een idee dat ze het erg vindt dat ik wel eens wat met haar doe. Lachen

maaikee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:55

wat een poedersuiker zeg.
een paard moet pas op zijn derde rustig beginnen.
ik snap niet dat mensen dit zo willen.
mijne is nu zes en nu pas redelijk onder het zadel.
het ging wel rustig en relaxt.
en daar gaat het om toch !

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:39

Jeetje, zie hier juist op netlog foto's van een veulen met een dekje,zadel, peesbeschermers en op 1 foto hangt er ook een hoofdstel om(zonder bit) Lips are sealed Hamer

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:51

ik heb mijn paard ook al vanaf een jaar in de hand gehad. heb veel met hem gedaan, vooral veel in het verkeer laten wandelen (met halstertje vanaf 2 jaar met bit omdat het een hengst was). Dan deed ik onder het wandelen mijn arm op zijn rug en deed vanaf 2 jaar steeds meer met hem. longeren (niet zoals hoe we een volwassen paard longeren maar rustig en meer stappen dan draven of galoperen) ik legde ook wel eens een zadel op zijn rug. Of met 2 armen over zijn rug hangen (dus geweoon met mijn voeten op de grond) vanaf 2,5 ben ik met zadel en beugels los gaan longeren en met 3 ben ik echt gaan beleren.
het resultaat een mak paard dat overal aan gewend is 20000% verkeersmak en bomproef!!!

Zolang een jaarling niet het gewicht van een ruiter hoeft te dragen maakt het niet uit. een zadeltje zal echt geen schade aanrichten mits het goed word gebruikt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:54

Wadi_ schreef:
Jeetje, zie hier juist op netlog foto's van een veulen met een dekje,zadel, peesbeschermers en op 1 foto hangt er ook een hoofdstel om(zonder bit) Lips are sealed Hamer

Ok, een zadel op een veulen... Hangt een beetje van het zadel en van het veulen af. Dat zou ik persoonlijk ook niet zo snel doen.

Maar... Wat is er fout aan een hoofdstel omdoen zonder bit? Dan is het toch eigenlijk maar een halster met bakstukken aan? Dat kan toch geen kwaad?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:59

Momenteel rijd ik bij iemand die, toen ze hoorde dat mijn paard op vierjarige leeftijd was ingereden, dat ook nog veel te vroeg vond. Zij ziet ze liever op negenjarige leeftijd ingereden, of helemaal niet *LOL*

Symme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:52

Ik durf niet te zeggen hoe de beste man heet, maar hij heeft verschillende boeken op z'n naam staan soort parelli-figuur dus, die vind dat je bij de geboorte inderdaad er zo snel mogelijk moet bijzijn om het veulen aan jouw geur, gevoel, stem etc. te laten wennen, let wel zonder daarbij de moeder-veulen-relatie te verstoren, en ook moet aanraken etc.
Zie ook niet helemaal in wat er mis mee is als je op vroege leeftijd al spelenderwijs je veulen dingen leert, zoals been geven en spullen neerleggen of laten wapperen om zo eraan te wennen en geen schrikreactie te krijgen, alleen of voor een paard hetzelfde geld als een mens "jong geleerd is oud gedaan" tsja daar kun je over discusseren.
Maar ik vind absoluut dat je een zo'n jong paard nog niet moet berijden kom op zeg.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 20:00

Tieneke schreef:
Wadi_ schreef:

Ok, een zadel op een veulen... Hangt een beetje van het zadel en van het veulen af. Dat zou ik persoonlijk ook niet zo snel doen.

Maar... Wat is er fout aan een hoofdstel omdoen zonder bit? Dan is het toch eigenlijk maar een halster met bakstukken aan? Dat kan toch geen kwaad?

in de advertentie staat jaarling wel met hoofdstel +bit op de foto's

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 23:11

Tieneke schreef:
Wadi_ schreef:

Zonder bit kan het niet zo een kwaad nee, maar het veulen stond los met een halster om en daarover het hoofdstel en teugels rond de hals, het beestje moest maar eens verschieten en in de teugels verstikt raken

Edit: fout gekeken Bloos

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 23:19

heb niet alle post gelezen maar het meeste wel Knipoog
wat mij opvalt is dat hier de discussie oplaait over het wel of niet kunnen van [een keertje] een zadel op een jaarling leggen.
wat ik veel erger vind is het punt dat mensen zo hun jaarling adverteren.
het zou niet de eerste x zijn dat een lieve [maar onkundige] papa zo een pony voor dochterlief koopt.
zo breng je geen veulen/jaarling aan de man.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:38

mariska32 schreef:
heb niet alle post gelezen maar het meeste wel Knipoog
wat mij opvalt is dat hier de discussie oplaait over het wel of niet kunnen van [een keertje] een zadel op een jaarling leggen.
wat ik veel erger vind is het punt dat mensen zo hun jaarling adverteren.
het zou niet de eerste x zijn dat een lieve [maar onkundige] papa zo een pony voor dochterlief koopt.
zo breng je geen veulen/jaarling aan de man.

Ben ik het niet zo met je eens (dik gedrukte) Het is iig een andere discussie
Over dat andere wat je schrijft ben ik het zeker met je eens!
Discussie is er niet echt, maar ook niet over het wel of niet een keer zadelen van een jaarling.
Gaat meer over dat er nog steeds een helehoop advertenties zijn waar jaarling gezadelt wordt en twee jarige zelfs al gereden worden. En dan maar niet te spreken over de veulens..
Ik had laast gereageerd op een 2 jarige kreeg een mailtje terug dat er nu een meisje van 12 op rijd en hem dingen aan het leren was ohz. Huilen

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:53

Ik vind best dat je wat kan doen met je jaarling....zolang het binnen de perken en leuk blijft.
Heb zelf een shetlandjaarling,een speels en super sociaal dier,wat erg graag aandacht krijgt.
Hij staat 24/7 buiten in een kudde van verschillende grote en leeftijden,maar zodra ik aan kom rent hij naar het hek....ook als ik 1 van de andere eruit haal,probeert hij te ontsnappen,hij wil gewoon erg graag mee.
Doe verder niet veel met hem,hij kan nu vaststaan,voetjes geven,en is gewent aan water.Ook een zweet deken doe ik wel eens op.
Maar verder heeft hij gewoon een heerlijk rustig leventje in de groep.Maar als hij een paar dagen niet mee mag,dan word hij erg opdringerig en bijterig om aandacht.
Dus het scheelt ook wel per pony.
Maar om nu al op een 2 jarige te gaan rijden,is voor mij echt een no-no....

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:49

mmmmm
dat is niet echt goed nee,
je leert een kind van 5 maanden toch ook niet al lopen?

ik denk dat als ik zoiets tegen kom ik wel even vraag wat er aan de hand is ?

1Laura1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:58

Dat is echt niet normaal, je gaat een kind van 1 jaar toch ook geen zware tas op dr rug doen..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:04

Nee, maar een kind van 5 krijgt wel al eens een tasje op de rug. En bij 7 is dat tasje al iets zwaarder. Bij 12 is dat een grote, zware en vooral lompe boekentas.

Een kind van 1 kan je echt niet vergelijken met een paard van 1. Sowieso kan je een mens niet met een paard vergelijken. Gestel is totaal anders.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:21

ik snap niet dat sommigen hier zo moeilijk over doen.

mijn haflinger was 1 jaar toen ik hem kocht.
de eerste maanden veel gewandelt en getrut.
toen hij 1 1/2 was heb ik hem voor het eerst een zadeltje op gelegt. weer een paar maanden later aan de longeerlijn, met een halstertje om. toen hij dat snapte kreeg hij een hoofdstel in met longeeren en daarover het halster.
nu is hij 2,5 en longeeren we 2x per week 20 min met hoofdstel en vaak met longeersingel om of zadeltje er op hij snapt alles.
ik vind dit niet zo verkeert.
ik ga er niet eerder opzitten tot hij 3,5 jr oud is.
maar hij is nergens bang voor.

Tabpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:52

Het is belachelijk om eisen te stellen aan zon jong dier maar ik begrijp het probleem als je een paardje heb die je steeds wat nieuws aan moet bieden dat heb ik op het moment ook ze is alleen wel 2 jaar en 3 maanden en zo leergierig, ik weet straks niet meer wat ik met haar moet gaan doen behalve gehoorzaamheids oefeningen en poetsen met allerlei verschillende borstels en voetjes geven. Ideeen zijn hartelijk welkom. Maar om nou te zeggen: ,,ik zal alvast alle knoppen erop zetten" vind ik dan wel weer erg ver gaan. Ik hou het ook zo onopgedrongen mogelijk. Ik wil haar niks dwingen en tot nu toe hoefde dat ook absoluut niet. Ze reageert op mijn verzoeken.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:41

Toen ik begin dit jaar op MP aan het rondkijken was voor een poonie, schrok ik me ook rot hoor. Veel jonge dieren opgetogen en al.
een 1,5jarige met een zadel op en hoofdstel in, 2jarige met rijfoto's, of die licht ingereden zijn etcetc. (die zie je nog steeds)

Verdrietig

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:45

Ik ken wel mensen die zo nu en dan gewoon een dekje op hun jaarling gooien, af en toe peesjes om doen etc gewoon om te leren dat het normaal is. Ik denk dat dat niet veel kwaad kan.
Maar, je moet wel weten wanneer je moet stoppen Knipoog Een zadel op een jaarlig vind ik bijvoorbeeld al echt te ver gaan...

Diana_Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:35

Woow het is gewoon zielig dat het paardje nu al onder het zadel is terwijl hij nog moet groeien.
Je verpest er ook al z'n botten mee!!!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 22:57

De buren hebben hier net een mini-pony veulen gekocht. Het beestje is 5 maand en staat met 3 geitjes op de wei. Hun oudste dochter (10 jaar) is van plan om dat beestje alles zelf te leren (zadelmak ed). Nu zie ik ze vaak heen en weer rennen met dat veulentje erachteraan. Gisteren kwam ze eens met dat beestje bij ons, ik was van plan om ze eens met mijn pony samen te zetten, ik vond dat zo zielig dat ze alleen stond.
Dus, beestje komt hier en er wordt heen en weer mee gedraafd en gegaloppeerd aan het touw over een balk, waar dat veulen dus oversprong. Meisje vond dat fantastisch, en het veulen heeft dat moeten herhalen. Ze heeft ook al het zadel van mijn pony erop gelegd. 5 maand is dat beestje pas!! Uiteindelijk hebben onze pony's toch even aan elkaar mogen snuffen, maar toen moest het veulentje weer naar zijn weitje...
Iemand een idee of het veilig is als ik de 2 pony's samenzet? Ik heb nogal bang dat mijn pony gaat trappen ofzo naar dat kleine ding.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 09:06

Vie schreef:
Ik heb er op zich niets op tegen als er een keer een zadeltje op wordt gelegd of iets dergelijks. Ik ben zelf van mening dat je wel met je jaarling bezig kan zijn, mits je weet waar je mee bezig bent en ook weet wanneer het genoeg is voor je dier. Lachen

*knip*

Ik vind dat persoonlijk véél beter dan drie jaar in de opfok gooien, niet naar het beest omkijken en met drie moet alles er maar vlug vlug ingestampt worden (ik weet dat dat niet overal zo is, maar verschillende mensen die opfok bijna heilig verklaren doen het wel zo...), tot de simpelste dingen toe. Let op, ik zeg níet dat een jong paard niet in een kudde hoort op te groeien. Die van mij staat ook 24u op 24u buiten in een kleine kudde. Ze heeft een jong speelkameraadje en twee volwassenere paarden. (Wat ík ook veel beter vind dan alleen jong grut bij elkaar gooien.)

*knip*

Vooral de laatste alinea ben ik het wel met je eens. Opfok vindt ik persoonlijk wel goed, maar de veulens horen eigenlijks wel iedere dag aandacht te krijgen zodat mensen normaal worden voor ze.

En een keer een zadeltje erop doen kan imo geen kwaad, maar dan moet het wel spelenderwijs zijn dat de jaarling went als iets op zijn rug ligt.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:43

marjoleinft schreef:
ik snap niet dat sommigen hier zo moeilijk over doen.

mijn haflinger was 1 jaar toen ik hem kocht.
de eerste maanden veel gewandelt en getrut.
toen hij 1 1/2 was heb ik hem voor het eerst een zadeltje op gelegt. weer een paar maanden later aan de longeerlijn, met een halstertje om. toen hij dat snapte kreeg hij een hoofdstel in met longeeren en daarover het halster.
nu is hij 2,5 en longeeren we 2x per week 20 min met hoofdstel en vaak met longeersingel om of zadeltje er op hij snapt alles.
ik vind dit niet zo verkeert.
ik ga er niet eerder opzitten tot hij 3,5 jr oud is.
maar hij is nergens bang voor.

Ik ga een jaarling van 1,5 echt niet longeren. Veel te belastend voor een paard dat nog zo in de groei is. Waarom al zo vroeg een zadel op leggen en gaan longeren? Oke, voor een keertje is leuk, zadel opleggen. Maar om er al zo serieus mee aan het werk te zijn?

Mijn jaarling staat niet in de opfok, maar wel in een kleine kudde waar ik haar 1/2 keer per week uit haal om te poetsen en een stukje te wandelen. Deze kudde bestaat uit een 3-jarige merrie en een 5-jarige merrie met haar veulen van dit jaar. Prima speelmaatjes. Meer doen we niet, pas als ze 2,5 is kan er eens een zadeltje op gaan maar eerder niet. Voegt voor mij en mijn jaarling geen meerwaarde toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:50

Ik heb mn jaarling pas ook n zadel opgelegd Haha! Haha! Haha!
Heb dr ook een foto van Haha!