Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Wadi_ schreef:Jeetje, zie hier juist op netlog foto's van een veulen met een dekje,zadel, peesbeschermers en op 1 foto hangt er ook een hoofdstel om(zonder bit)![]()
Tieneke schreef:Wadi_ schreef:Jeetje, zie hier juist op netlog foto's van een veulen met een dekje,zadel, peesbeschermers en op 1 foto hangt er ook een hoofdstel om(zonder bit)![]()
Ok, een zadel op een veulen... Hangt een beetje van het zadel en van het veulen af. Dat zou ik persoonlijk ook niet zo snel doen.
Maar... Wat is er fout aan een hoofdstel omdoen zonder bit? Dan is het toch eigenlijk maar een halster met bakstukken aan? Dat kan toch geen kwaad?
Tieneke schreef:Wadi_ schreef:Jeetje, zie hier juist op netlog foto's van een veulen met een dekje,zadel, peesbeschermers en op 1 foto hangt er ook een hoofdstel om(zonder bit)![]()
Ok, een zadel op een veulen... Hangt een beetje van het zadel en van het veulen af. Dat zou ik persoonlijk ook niet zo snel doen.
Maar... Wat is er fout aan een hoofdstel omdoen zonder bit? Dan is het toch eigenlijk maar een halster met bakstukken aan? Dat kan toch geen kwaad?
mariska32 schreef:heb niet alle post gelezen maar het meeste wel![]()
wat mij opvalt is dat hier de discussie oplaait over het wel of niet kunnen van [een keertje] een zadel op een jaarling leggen.
wat ik veel erger vind is het punt dat mensen zo hun jaarling adverteren.
het zou niet de eerste x zijn dat een lieve [maar onkundige] papa zo een pony voor dochterlief koopt.
zo breng je geen veulen/jaarling aan de man.
Vie schreef:Ik heb er op zich niets op tegen als er een keer een zadeltje op wordt gelegd of iets dergelijks. Ik ben zelf van mening dat je wel met je jaarling bezig kan zijn, mits je weet waar je mee bezig bent en ook weet wanneer het genoeg is voor je dier.
*knip*
Ik vind dat persoonlijk véél beter dan drie jaar in de opfok gooien, niet naar het beest omkijken en met drie moet alles er maar vlug vlug ingestampt worden (ik weet dat dat niet overal zo is, maar verschillende mensen die opfok bijna heilig verklaren doen het wel zo...), tot de simpelste dingen toe. Let op, ik zeg níet dat een jong paard niet in een kudde hoort op te groeien. Die van mij staat ook 24u op 24u buiten in een kleine kudde. Ze heeft een jong speelkameraadje en twee volwassenere paarden. (Wat ík ook veel beter vind dan alleen jong grut bij elkaar gooien.)
*knip*
marjoleinft schreef:ik snap niet dat sommigen hier zo moeilijk over doen.
mijn haflinger was 1 jaar toen ik hem kocht.
de eerste maanden veel gewandelt en getrut.
toen hij 1 1/2 was heb ik hem voor het eerst een zadeltje op gelegt. weer een paar maanden later aan de longeerlijn, met een halstertje om. toen hij dat snapte kreeg hij een hoofdstel in met longeeren en daarover het halster.
nu is hij 2,5 en longeeren we 2x per week 20 min met hoofdstel en vaak met longeersingel om of zadeltje er op hij snapt alles.
ik vind dit niet zo verkeert.
ik ga er niet eerder opzitten tot hij 3,5 jr oud is.
maar hij is nergens bang voor.