1. Hoezo wegteren op een afgelegen weitje?
Waar in hemelsnaam baseren jullie dit op? Volgens mij is dit voor degenen die dit hier neerzetten, gewoon een argument om niet verder te hoeven denken. Als een paard met pensioen gaat teert deze weg, dus dat is zielig. Goedkope oplossing: breng hem naar de slacht?!

2. Lielle: er zijn genoeg plaatsen waar je voor minder dan 300 gulden in de maand 's winters je paardje kan wegzetten. Goed zoeken is voor jou misschien een oplossing? Natuurlijk zal het dan een groepshuisvesting worden, maar dit is voor het paard gezelliger. En uiteindelijk neem je het gemiddelde per maand, of zie ik dit verkeerd? Dus 's zomers 150 's winters 300 is 225 per maand. Bij mij staan trouwens pony's all in voor 90 Euro per maand met pensioen.
3. Tallie is onder meer samen met mij bezig met het opzetten van een pensioenfonds voor manegepaarden.
Het is toch gewoon te gek voor woorden, dat deze paarden zich jaren moeten uitsloven onder vaak niet al te beste omstandigheden en vervolgens als ze 'niet meer inzetbaar zijn' gewoon afgedankt worden?
Lees (inleiding van enquete die binnenkort door ons gehouden wordt):
In Nederland is het heel normaal dat men na het arbeidsleven van een pensioen kan genieten. Helaas is dit voor een paard eerder uitzondering dan regel. Met name voor manegepaarden is het bijzonder slecht gesteld op dit gebied. Manegepaarden werken vaak hun leven lang in de manege en bezorgen veel mensen fijne belevenissen. Zij verdienen het dat de mensen ook even bij hun 'pensioen' stilstaan. Doen we dat niet, dan verdwijnen die paarden meestal naar het slachthuis.
Wij zijn van mening dat uitgewerkte paarden die nog redelijk gezond zijn, een goede oude dag verdienen. En we zouden zo graag willen zien dat mensen en maneges hier bewust over na gaan denken en er vervolgens mee aan de slag gaan. Vandaar deze enquête: middels deze enquête willen we graag onderzoeken hoe er over dit onderwerp gedacht wordt en wat de eventuele mogelijkheden op dit gebied zijn, zodat ook voor manegepaarden een pensioen de normaalste gang van zaken wordt. Want daar hebben ze toch recht op?
Persoonlijk vind ik het ronduit wreed, dat je jarenlang van je paardje geniet, vervolgens is hij uiteindelijk niet meer geschikt voor de doeleinden waarvoor je hem gebruikt en dan is het voor jou afgelopen? Dat is dan je maatje waar je al die jaren mee getraind hebt? Je zet je ouders na hun arbeidsleven toch ook niet bij het grof vuil? Dat is respectloos.
Maar helaas ben ik er al geruime tijd achter, dat lang niet iedereen er zo over denkt. Blijkbaar gaat de paardenliefde niet zo ver...........
Daarnaast zijn er nog genoeg paardenrusthuizen zonder wachtlijst (alleen een kwestie van goed zoeken, maar dat zal dan wel te veel werk zijn voor een paardje waar je jaren gebruik van gemaakt hebt).
http://www.kossehoeve.nl/
http://www.drentsrusthuisvoorpaarden.nl/
4. Ik las gelukkig

Dan kunnen jullie meer info krijgen over de vorderingen tot nu toe en wellicht een handje meehelpen.