Dit is te zielig gewoon!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 11:06

Ik heb geen tijd om dit hele topic door te lezen, maar dat is helaas ook niet nodig om mij dood te irriteren.

1. Hoezo wegteren op een afgelegen weitje?
Waar in hemelsnaam baseren jullie dit op? Volgens mij is dit voor degenen die dit hier neerzetten, gewoon een argument om niet verder te hoeven denken. Als een paard met pensioen gaat teert deze weg, dus dat is zielig. Goedkope oplossing: breng hem naar de slacht?! Misselijk Over bord voor je kop gesproken. Ik kan hier weinig respect voor opbrengen hoor, als er zo kortzichtig over gedacht wordt. Ik nodig deze mensen dan ook uit om eens bij mij te komen kijken. Er leven bij ons 5 pony's boven de 20, waarvan eentje op dit moment 36 jaar is. Nee, deze beestjes lijden echt ontzettend hoor! Ze teren helemaal weg, ik heb bijna elke dag de Dierenbescherming over de vloer. Frusty

2. Lielle: er zijn genoeg plaatsen waar je voor minder dan 300 gulden in de maand 's winters je paardje kan wegzetten. Goed zoeken is voor jou misschien een oplossing? Natuurlijk zal het dan een groepshuisvesting worden, maar dit is voor het paard gezelliger. En uiteindelijk neem je het gemiddelde per maand, of zie ik dit verkeerd? Dus 's zomers 150 's winters 300 is 225 per maand. Bij mij staan trouwens pony's all in voor 90 Euro per maand met pensioen.

3. Tallie is onder meer samen met mij bezig met het opzetten van een pensioenfonds voor manegepaarden.
Het is toch gewoon te gek voor woorden, dat deze paarden zich jaren moeten uitsloven onder vaak niet al te beste omstandigheden en vervolgens als ze 'niet meer inzetbaar zijn' gewoon afgedankt worden?

Lees (inleiding van enquete die binnenkort door ons gehouden wordt):
In Nederland is het heel normaal dat men na het arbeidsleven van een pensioen kan genieten. Helaas is dit voor een paard eerder uitzondering dan regel. Met name voor manegepaarden is het bijzonder slecht gesteld op dit gebied. Manegepaarden werken vaak hun leven lang in de manege en bezorgen veel mensen fijne belevenissen. Zij verdienen het dat de mensen ook even bij hun 'pensioen' stilstaan. Doen we dat niet, dan verdwijnen die paarden meestal naar het slachthuis.

Wij zijn van mening dat uitgewerkte paarden die nog redelijk gezond zijn, een goede oude dag verdienen. En we zouden zo graag willen zien dat mensen en maneges hier bewust over na gaan denken en er vervolgens mee aan de slag gaan. Vandaar deze enquête: middels deze enquête willen we graag onderzoeken hoe er over dit onderwerp gedacht wordt en wat de eventuele mogelijkheden op dit gebied zijn, zodat ook voor manegepaarden een pensioen de normaalste gang van zaken wordt. Want daar hebben ze toch recht op?

Persoonlijk vind ik het ronduit wreed, dat je jarenlang van je paardje geniet, vervolgens is hij uiteindelijk niet meer geschikt voor de doeleinden waarvoor je hem gebruikt en dan is het voor jou afgelopen? Dat is dan je maatje waar je al die jaren mee getraind hebt? Je zet je ouders na hun arbeidsleven toch ook niet bij het grof vuil? Dat is respectloos.

Maar helaas ben ik er al geruime tijd achter, dat lang niet iedereen er zo over denkt. Blijkbaar gaat de paardenliefde niet zo ver...........

Daarnaast zijn er nog genoeg paardenrusthuizen zonder wachtlijst (alleen een kwestie van goed zoeken, maar dat zal dan wel te veel werk zijn voor een paardje waar je jaren gebruik van gemaakt hebt).
http://www.kossehoeve.nl/
http://www.drentsrusthuisvoorpaarden.nl/

4. Ik las gelukkig Lovers ook nog hier reacties die er ongeveer hetzelfde als mij over denken. Dus mensen: willen jullie er echt aan meehelpen dat er een mentaliteitsverandering op gang komt. En dus wat voor deze uitgewerkte (maar nog lang niet uitgeleefde Lachen ) paardjes betekenen, stuur dan een mailtje naar paardenpensioenfonds@hotmail.com

Dan kunnen jullie meer info krijgen over de vorderingen tot nu toe en wellicht een handje meehelpen.

Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 11:20

Bij punt 4 doel ik trouwens vooral op Promptertje, Knuffelbabe en Rockylove.

En Ethelate 100 Euro per les Verward ? Voor een paardenpensioen. Bij onze berekeningen tot nu toe, komt het neer op 1 Euro per les extra, dat de klant zou moeten betalen om ervoor te zorgen dat de paarden van die manege uiteindelijk een goede oude dag krijgen. En natuurlijk worden ze dan van het bedrijf afgehaald, zodat ze geen ruimte daar meer innemen.

Het gaat hier trouwens over paarden, dat het leven van alle dieren in de intensieve veeteelt ronduit verschrikkelijk is, waren we al achter. Dat is geen reden om niet aan deze paardjes te denken, die ook vaak een niet al te best leven achter de rug hebben. Is 33 jaar dan een mooie leeftijd? Niet als daarvan 20 jaar in een manege is doorgebracht. Al weet ik ook wel dat er gelukkig nog maneges zijn die hun paardjes wel paardvriendelijk houden.

En ik begrijp van Merilyn dat ze in haar vorige leven een paard is geweest Knipoog ?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 12:56

Ik ken helaas ook voorbeelden van mensen die een oud manegepaard kochten en zogenaamd een 'goede oude dag' voor dat paard kochten waar ook weer niks van terecht kwam. Wat gebeurde er: 5 mensen van de manege kochten het paard en brachten het naar een boer, waar ie in gezelschap van andere paarden van z'n oude dag mocht genieten. In het begin gingen ze iedere dag kijken, maar jullie snappen het, iedereen had het druk en een dagje overslaan kan ook wel........ werd een week je overslaan....... Ik kwam hier achter omdat ik hier in de buurt een oud krakkemikkig paard in de wei zag lopen - dus ik even vragen, die man zorgt gewoon goed voor z'n paarden, dus dit paste gewoon niet. Om een lang verhaal kort te maken: hij heeft die mensen geadviseerd het paard af te laten maken omdat ie gewoon echt wegkwijnt en ook niet echt lekker meer loopt. Nou, de hele club werd weer wakker, dierenarts erbij.....geld was geen probleem, paard wordt weer half opgelapt......alles beter dan naar de slager............. Nou loopt dat paard daar nog steeds - ik weet het niet hoor, die boer zit er mee omhoog, paard is duidelijk niet goed op streek. Mensen hebben het gevoel dat ze een goede daad verrichten, maar echt veel paardenverstand zit er dan toch niet achter. Wel veel vals sentiment.
Laatst bijgewerkt door Kendra op 25-01-03 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 12:57

Dus dit voorbeeld geldt voor alle paarden?

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 17:56

Ik kan begrijpen, dat een manegehouder zijn paarden naar de slacht brengt. (dat wil nog niet zeggen dat ik het daar mee eens ben)

Ik weet ook dat iedereen anders over paarden denkt. Bij de ene is het hobby en bij de andere werk. Ik zelf zou nooit een paard verkopen, dat niet meer aan mijn beeld voldoet of onvoldoende presteerd. Het gaat mij ook niet om het rijden maar om de verzorging en alles daar om heen. Ik zie een paard ook niet als een gebruiksmiddel, maar als mijn beste vriend.

Doch kan ik het wel inzien, dat je, je paard verkoopt als je er echt verder mee wil. Maar dan is het ook voor het paard beter. Hoe zou het voelen als je elke dag moet trainen, en je baasje is niet tevreden. Want het zou beter moeten gaan, dan is het voor een paard toch echt wel beter, als het verkocht zou worden. Aan iemand die niet zo wedstrijd en prestatie gericht is.

Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 18:16

Op dit punt ben ik het met je eens, maar dan zorg je dus dat je paard weer een ander baasje krijgt. Dat is iets anders, dan hem naar de slacht sturen, omdat hij voor jou niet langer kan voldoen.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 18:40

Je hebt gelijk, ik las het verkeerd wat iemand hiervoor gepost had. Ik had begrepen, dat diegene het paard wel weg zou doen, maar niet dat het zou betekenen, dat het paard ook naar de slacht zou moeten.

Overigens vind ik het wel een heel goed idee van jou (fries en Tallie) Dat is wel hetgeen wat nederland en eigenlijk overal heel erg mist, naar mijn idee!

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 18:43

Fries schreef:
Ik heb geen tijd om dit hele topic door te lezen, maar dat is helaas ook niet nodig om mij dood te irriteren.

1. Hoezo wegteren op een afgelegen weitje?
Waar in hemelsnaam baseren jullie dit op? Volgens mij is dit voor degenen die dit hier neerzetten, gewoon een argument om niet verder te hoeven denken. Als een paard met pensioen gaat teert deze weg, dus dat is zielig. Goedkope oplossing: breng hem naar de slacht?! Misselijk Over bord voor je kop gesproken. Ik kan hier weinig respect voor opbrengen hoor, als er zo kortzichtig over gedacht wordt. Ik nodig deze mensen dan ook uit om eens bij mij te komen kijken. Er leven bij ons 5 pony's boven de 20, waarvan eentje op dit moment 36 jaar is. Nee, deze beestjes lijden echt ontzettend hoor! Ze teren helemaal weg, ik heb bijna elke dag de Dierenbescherming over de vloer. Frusty
Er zijn pony's die echt wel zouden wegteren, als ze uit hun vertrouwde omgeving gehaald worden, dat is dikwijls toch ook bij oude mensen? (iets van oude bomen verplaats je niet?)
Maar je kan nu eenmaal niet de gedachten van een paard lezen, maar je hebt ook wel een beetje een bord voor je kop, ik snap wat je bedoelt, iedereen gunt paarden een prachtig pensioen, maar het is nu eenmaal altijd niet mogelijk.

2. Lielle: er zijn genoeg plaatsen waar je voor minder dan 300 gulden in de maand 's winters je paardje kan wegzetten. Goed zoeken is voor jou misschien een oplossing? Natuurlijk zal het dan een groepshuisvesting worden, maar dit is voor het paard gezelliger. En uiteindelijk neem je het gemiddelde per maand, of zie ik dit verkeerd? Dus 's zomers 150 's winters 300 is 225 per maand. Bij mij staan trouwens pony's all in voor 90 Euro per maand met pensioen.
Dit hangt af van de omgeving waar je woont, hier geraak je bij een pensionstal niet onder de 200€. Meestal ongeveer 300€!(soms nog meer, bij ons geloof ik 350€)
Weien zijn op sommige plaatsen amper te vinden, vanaf dat je dicht bij een stad woont, heb je bijna geen weidemogelijkheid soms! En Nederland is dan nog dichter bevolkt dan België, en hier zijn in de gemeenten rond een stad al weideproblemen.

3. Tallie is onder meer samen met mij bezig met het opzetten van een pensioenfonds voor manegepaarden.
Het is toch gewoon te gek voor woorden, dat deze paarden zich jaren moeten uitsloven onder vaak niet al te beste omstandigheden en vervolgens als ze 'niet meer inzetbaar zijn' gewoon afgedankt worden?
Dit is fantastisch, als het mogelijk is. Zo'n pensioenfonds.Ik hoop voor je dat het lukt.
Persoonlijk vind ik het ronduit wreed, dat je jarenlang van je paardje geniet, vervolgens is hij uiteindelijk niet meer geschikt voor de doeleinden waarvoor je hem gebruikt en dan is het voor jou afgelopen? Dat is dan je maatje waar je al die jaren mee getraind hebt? Je zet je ouders na hun arbeidsleven toch ook niet bij het grof vuil? Dat is respectloos.
Daar heeft iedereen zijn mening over, ik begrijp beide partijen, met een eigen paard zou ik dat echt moeilijk vinden, een manegepaard is op dat gebied toch anders, die heeft zich meestal niet aan één persoon speciaal gehecht, daar was dus ook niet echt een band.
Maar helaas ben ik er al geruime tijd achter, dat lang niet iedereen er zo over denkt. Blijkbaar gaat de paardenliefde niet zo ver...........

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 18:44

Wat Fries doet is appels met peren vergelijken. Mijn ouders zijn geen paarden Knipoog
Daar komt bij dat paarden niet zo iets kennen als "toekomst", een paaard is zich er nooit van bewust dat hij na zijn werk zal worden afgedankt, een mens wel. Dat is het grote verschil. Mensen hebben een bewustzijn.

Ik vraag me echt af of je een paard van 33 met licht artrose (want daar ging het toch om Verward ) en nog een plezier mee doet om in een weitje te staan. Paarden zijn hele cooperatieve dieren. Ze willen graag werken, het is voor hun van levensbelang om in een goede conditie te verkeren.
Als ik de eigenaar van die manege was, had ik het dier een maand in een weilandje gegunt, zodat iedereen afscheid kon nemen. En daarna was het ook einde verhaal geweest.

Aan de andere kan zijn er heel veel jonge manege paarden die bijvoorbeeld naar de slacht gaan omdat die eigenaar het niet kan betalen om ze een jaar op rust te zetten an een blesurre. Dat vind ik wel een kwalijke zaak en daar zou het paardenpensioenfoend uitkomst kunnen bieden. (hoewel ik het wel begrijp waarom ze dat zouden doen.)

En Fries, niet zo aanvallend, het is ieders goed recht om ZELF te beslidssen wat hij of zij met zijn paard doet. ( binnen redelijke grenzen)

RoCKyLoVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 21:36

fries rullez!!
Ik vin het heel cool wat jullie allemaal voor de oudere paarden doen!!

RoCKyLoVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 23:12

Nou..
Ik zou er als paard niet vanuit gaan dat als je je hele leven voor iemand gewerkt heb dat je dan naar de slager moet.. Je wil nie weten hoe paarden daarnaar toe vervoert worden..

Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 11:24

We hebben twee oudjes met ....... precies: artrose staan. Waarschijnlijk hebben de meesten er nog nooit van gehoord dat door veel beweging de bloedsomloop op gang blijft en de pijnklachten van artrose hierdoor vermindert sec. geheel verdwijnen? Bij ons staan de paardjes dag en nacht in een paddock ('s winters) of wei ('s zomers) met inloopstal, dus ze kunnen zelf hun beweging doseren en dat gaat perfect.

Dus als je niet weet of je een paardje er een plezier mee doet: mijn uitnodiging staat nog steeds, dan kan je zien hoezeer ze hier genieten. En ik met hen, want iets mooiers dan hun te zien genieten, bestaat er eigenlijk niet.

En natuurlijk reageer ik fel, is dat niet logisch, als je er ondertussen achter bent op hoeveel maneges deze afgedankte dieren een eenmalige reis slachthuis krijgen? Ik vind dat in een beschaafd land niet normaal meer. En zeker niet als dat met zeer zwakke argumenten afgedaan wordt. Argumenten die vaak kant nog wal raken, omdat mensen zonder ervaring hiermee gewoon even conclusies trekken over wat paarden voelen of denken. Misschien dat dit de reden van het ontstaan van bio-industrie is? Alles wordt doorlopend goedgepraat, ik vind dat ongelooflijk. Het is jammer, dat door een verkeerde beredenering, onjuiste beslissingen worden genomen, waar deze paardjes de dupe van zijn.

Ook snap ik niet, dat mensen altijd denken dat paarden een mens nodig hebben, om gelukkig te zijn Verward Ze kunnen beweging vaak wel op prijs stellen (zeker als ze 24/7 in een box of stand staan), maar je moet ook weer niet te naïef op dit punt zijn. Het is een kwestie van gewenning, een keertje borstelen om zo een beetje aandacht te geven hebben ze echt wel genoeg aan hoor!

Maar ik begrijp dat paarden die in het wild leven/ leefden een erg ongelukkig bestaan altijd hadden, aangezien wij mensen toen niet met ze gingen rijden Schijnheilig .

Daarbij vind ik dat Wennie helemaal een aparte stellingname heeft, het is weer iets wat jij denkt of aanneemt, maar dat zijn dus verkeerde veronderstellingen. Het ging hier trouwens ook niet specifiek om dat paard van 33 (het topic is een beetje afgedwaald), maar om antwoord op je vraag te geven: ja, ook zo'n beestje kan echt nog (heel veel) plezier hebben in zijn leven. Ik heb hier beestjes gehad die bijna van de pijn niet meer konden lopen, dat is echt verschrikkelijk, maar de oorzaak hiervan ligt erin dat ze vaak al tijden stil stonden, in de hoop dat ze zouden opknappen. Als ze eenmaal zelf hun beweging kunnen doseren (in de natuur leggen paarden kilometers per dag af) dan knappen ze ontzettend op. Ik had hier ook een pony, die kon alleen maar een stukje lopen en moest daarna weer gaan liggen. Zo'n beestje moet je dan niet gaan dwingen met iets, dat komt vanzelf. Nu (na 1 maand) zie je helemaal niets meer aan haar. Ze loopt te dollen en gek te doen, fantastisch gewoon. Ook is hier een jaar lang een paard met hoefkatrolontsteking geweest in fase 4. Zij is na een jaar ook helemaal regelmatig weggegaan en loopt nu nog steeds goed. Maar Wennie op dat punt van die jonge paarden, heb je inderdaad gelijk, daar zaten wij ook al aan te denken.

Natuurlijk kan je ouders niet met gepensioneerde paarden vergelijken, maar je kan het wel als voorbeeld geven. Waarom zouden mensen na jaren werken wel die rechten hebben en worden paarden gewoon afgevoerd?

En Angelke: ik had het niet over de Randstad, waar je je paard met pensioen moet zetten. Ik denk sowieso niet dat je je paard met een 'stalpensioen' een plezier doet. Dan staan ze dus 24/7 stil, dat schiet inderdaad niet op. Ik zet ook niet voor niks de link naar een rusthuis in Drente e.o. daar neer. Voor een wat goedkopere oplossing moet je naar Drenthe, Friesland of Groningen uitwijken. Wij wonen trouwens zelf wel in de Randstad, maar onze prijzen zijn hier grote uizonderingen.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 11:49

Iemand die ik ken heeft ook gewoon een paard met atrose staan, het maakt haar niets aan dat ze er niet op kan rijden, omdat ze van hem houd Lovers en op de andere kan ze ook rijden.
Ik vind het een super goed plan van fries, en van dat wegteren klopt echt niets paarden vinden het super op de wei met nog een maatje, en trouwens wat is er nou moeier dan ze een goed oud dagje te geven? Lachen Snap het echt niet dat als je paard nietmeer zo goed het doet om hem naar de slager te brengen Lips are sealed Jeetje dan hou je echt van je paard....

En waarom mensen shetlanders kopen? Omdat ze super gaaf, liev aangehankelijk, onduigend verrasent knuffelig zijn Lovers Elise is zo gaaf en ik kan er nog zoveel mee, springen mennen rijden wandelen, spellen knuffelen Zo dat zijn denk ik wel genoeg redens

Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 12:19

Dank aan Avantilover .

Ik bedacht me opeens: wat is nu wat het verschil maakt tussen mensen en dieren. Misschien inderdaad wel dat wij vooruit kunnen denken en ons van meerdere dingen bewust kunnen zijn.

Maar juist dat, maakt de meeste van ons beesten: wij weten het, maar doen er niets aan/mee. Wij veroordelen die beestjes daardoor tot een vreselijk leven (bio-industrie of anderszins) of zoals bij de paardjes tot een dood na jarenlang werken.

En daar zit dus juist het verschil: die paardjes weten het niet, dat ze na jaren lopen door ons afgedankt worden, maar wij weten het wel. En ergens weten wij ook wel dat dat niet zo netjes is. In mijn ogen: Misselijk .

Mensen zouden beschaafder dan dieren moeten zijn, maar helaas heb ik maar al te veel dingen gezien, die mij daar sterk aan laten twijfelen.

vinniefun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 12:52

Fries schreef:
Mensen zouden beschaafder dan dieren moeten zijn, maar helaas heb ik maar al te veel dingen gezien, die mij daar sterk aan laten twijfelen.

Waar haal je het vandaan..
Sorry hoor maar dat is echt zo utopisch allemaal, het is geweldig als mensen hier hun idealen en dromen neerzetten maar hier is het niet anders dan dat 'iemand' zich een hele held kan voelen omdat 'de mens' zo slecht voor dieren is. Generaliserend en wat infantiel.
Kortom leuk om op dwingende en chanterende wijze anderen te corrigeren.....

Ja wij hebben een shet puur voor lol en fun en een paard naar de slacht zouden we nooit kunnen doen maar dat wil nog niet zeggen dat we opeens boven anderen staan die niet in de gelukkige positie zitten om de PURE LUXE te hebben zoiets te kunnen!!
Geweldig dat er rusthuizen zijn en dat steunen we dan ook... in stilte

Als er nou echt ophef moet zijn kan dat beter niet aan een uiting van verdriet die iemand hier zet omdat die een paard moet missen; iedereen gelijk op zijn stokpaardje

Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 13:22

Hoi Vinniefun ,

je hoort mij niet zeggen, dat alle mensen slecht voor hun dieren zijn hoor. Wel constateer ik dat een slechte behandeling van dieren te vaak voorkomt. Of dat dan generaliseren is? En juist, omdat mensen beter weten, een geweten moeten hebben, vind ik dit des te erger.

Zo leven er jaarlijks in Nederland meer dan 550 miljoen dieren in de bio-industrie. Ik vind dit dus te veel. Maar daar gaat dit topic voor de rest niet over (zijn er trouwens ook al genoeg over geweest).

Daarnaast is dit topic inderdaad geopend door iemand die het erg vind dat een manegepaardje bij hun, zo maar afgevoerd werd, en ik kan me dat dus heel goed voorstellen. Maar dit topic is inderdaad een beetje daarvan afgedwaald: het is in een breder perspectief komen te staan.

vinniefun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 13:51

Ja, dat begrijp ik wel maar het is juist zo pijnlijk als je daar geen keuze in hebt.
Ik denk dat iedereen wel een Saskia achter de bar wil hebben die de gepensioneerde lekker in de wei laat staan maar zo werkt dat gewoon niet!
Zo lijkt het alsof het een misdaad is om een paard naar de slacht te brengen.

Ik begrijp ook wel dat he een manier van doen is die op een gegeven moment als vanzelfsprekend aangenomen wordt, goed om er mensen bij stil te laten staan, terwijl er vaak een alternatief is.

Wat me er een beetje dwars aan zit is dat her aan een pensioen voor paarden gewerkt wordt in een maatschappij die ook nog armoe en onderdrukking kent. Eenmaal wat stoom afgeblazen zou het zo kunnen zijn dat mensen misschien eerst eens wat bewuster van hun handelen moeten worden voordat het belang van een verandering ingezien wordt, in tegenstelling tot de assumptie dat het altijd al zo gedaan werd...
Tja, je laat in elk geval je licht niet onder de korenmaat,

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 14:06

Dat slaat nergens op Vinniefun. Het zit je dwars dat er gewerkt word aan een paarden pension terwijl er ook armoe in de wereld is, nou sorry maar wat is het verschil opzich nou met paarden waar je op rijd en niet, dat ligt toch helemaal bij de eigenaar Verward Hoezo zou je dat dan met armoe gaan vergelijken????

Verder zou je dan 100x beter kunnen kijken aan mensen die voor superveel geld aan paarden spullen gaan kopen en heleboel onzinnige dingen ervoor, inplaats van mensen die paarden een gewelig aantal laatste jaren geven.

Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 18:38

vinniefun schreef:
Ja, dat begrijp ik wel maar het is juist zo pijnlijk als je daar geen keuze in hebt.
Ik denk dat iedereen wel een Saskia achter de bar wil hebben die de gepensioneerde lekker in de wei laat staan maar zo werkt dat gewoon niet!

En daarom moet er dus dat 'paardenpensioenfonds' komen Lachen . Je hebt gelijk dat er daarnaast ook eigenlijk min of meer een mentaliteitsverandering op gang moet komen.

En dat er zelfs in Nederland nog mensen in armoede leven, is inderdaad verschrikkelijk, mede voor mij de reden om links te stemmen. Maar voor mij geen reden, om op dierenvlak mijn ogen toe te knijpen.

Toch heb ik niet het idee, dat wij zo ver uit elkaar zitten Knipoog .

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 18:48

Sjuimpje"]
[quote="Marije schreef:
Op mijn vorige manege brachten ze paarden die het werk op de een of andere manier niet meer aankonden, naar vrienden met een grote wei, een rusthuis o.i.d. Daar was ik altijd wel erg blij mee!

Geloof je dat?
Zo ken ik er ook nog een paar
[/quote]

Tegenover de kinderen wordt het op de manege waar ik rij altijd: 'verkocht aan een boertje in Frankrijk' genoemd.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 18:57

Ik weet niet of we dat Frankrijk erg letterlijk moeten nemen maar ik heb wel moeite met manege's die hun oude dieren door een opkoper laten meenemen waarbij ze dan vervolgens op transport gaan naar Frankrijk of Italie. Dat hebben die dieren niet verdiend.
Als ze afgemaakt worden op een goede manier bij een slager in Nederland heb ik er geen problemen mee.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 19:01

Deze manege-eigenaar doet zijn oude paarden aan het begin van de zomer weg. Dan komen ze bij een paardenslager op de wei te staan. Die slacht ze vervolgens ergens in september.
De paarden hebben dus sowieso enkele maanden op de wei als 'pensioen'. Hij maakt ook een afspraak met de paardenslager dat deze de paarden niet doorverkoopt aan derden.
Persoonlijk vind ik dit wel een goede oplossing voor oude manege-paarden.
('Frankrijk' hoef je dus niet letterlijk te nemen).

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 20:15

Ik dacht al dat je niet bedoelde dat ze naar Frankrijk gingen maar er zijn natuurlijk wel manege's die hun paarden op transport laten gaan en dat gaat mij te ver.

Zoals jullie manege het doet, vind ik het ook prima.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 20:35

vinniefun schreef:
Wat me er een beetje dwars aan zit is dat her aan een pensioen voor paarden gewerkt wordt in een maatschappij die ook nog armoe en onderdrukking kent.

Hoi Vinnie, ik ga ook maar eens met je in discussie Knipoog Bovenstaand argument (armoe en onderdrukking) betekent niet dat we dan ook maar onze ogen moeten sluiten voor dieren die het wat beter zouden kunnen hebben. (eh... zo hoogdravend bedoel ik het niet)

Zolang onze regering nog miljarden uitgeeft aan joint strike fighters ipv aan armoedebestrijding, zolang er nog miljoenen omgaan in milieu-vervuilende sporten als auto- en motorracen (en wij ons afval maar scheiden), zolang ontwikkelingsgeld nog steeds wordt omgezet in wapenaankoop voel ik me niet heel erg verantwoordelijk voor het oplossen van de ellende in de wereld.

Ik geef zo veel ik kan missen aan goede doelen, maar in Afrika kan ik persoonlijk niet zo veel uitrichten. Dichter bij huis het leven van een paar paarden wat aardiger maken kan ik wel, dus richt ik me daar dan maar op. Ik koop biologische melk en biologisch vlees wanneer het maar kan, en eieren van kippen die het net wat leuker hebben en ik koop de straatkrant wanneer ik die tegenkom. Maar ik ben niet persoonlijk verantwoordelijk voor de ellende van de hele wereld, dus ik laat niet het wat simpelere werk vallen omdat er ook nog mensen zijn die het slecht hebben. Ik moet keuzes maken, dat doet onze regering ook (...) en ik ben blij dat ik de vrijheid heb om te kiezen voor dingen die ik belangrijk vind.

Oh ja, en ik heb links gestemd, maar ik moet nog maar zien of en wat daarvan in de regering komt...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 21:11

Het is nu eenmaal zo dat onder de huidige omstandigheden mensen moeten beslissen over paarden. Ik ga ervan uit dat de meeste mensen dat doen op een verantwoorde manier - en uitwassen zijn er altijd (zowel de ene kant op als de andere; sommige mensen laten hun paard pas afmaken als het letterlijk niet meer overeind komt en de ander doet z'n uiterste best om het bij de eerste serieuze blessure z'n paard af te laten keuren). Maar hoe je het ook went of keert - een paard is het BEZIT van een mens en dat geeft hem of haar de vrijheid (binnen de regels van wetgeving op het gebied van dierenwelzijn) er mee te doen wat hij of zij wil. En het heeft ook als konsekwentie dat je financieel verantwoordelijk bent - er is nu eenmaal niet een WAO voor paarden..........

Het omgekeerde, waarbij paarden zo natuurlijk mogelijk leven en minder afhankelijk zijn van beslissingen van de mens, zie je bijvoorbeeld bij de kuddes wilde Koniks, en dat valt ook niet bij iedereen goed....

Voor het overige doe ik wat een paar mensen hierboven ook hebben gezegd: ik probeer zo goed mogelijk te zijn voor alles wat ik zelf bezit, en probeer niet een oordeel uit te spreken over anderen zonder dat ik hun beweegredenen weet.