'Ik eet geen paardenvlees want dat is zielig'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: 'Ik eet geen paardenvlees want dat is zielig'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:07

Breghje schreef:
Er worden hier in de regio Brabant toch echt wel behoorlijk grote kudden shetten gehouden die speciaal voor de slacht groot worden gebracht hoor. Er is vraag, dus is er ook produktie. Alleen valt een kudde shetten in een wei niet zo op als produktie dier, terwijl een varkensstal een duidelijk voorbeeld is.

Echt waar? Ik dacht dat er in Nederland nog nauwelijks echt voor de slacht paarden gefokt werden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:07

Ivonka schreef:
Vind het allenmaal een beetje dubbel dat vegetarische gedoe. Waar zijn jullie zadels/tuig en leren rijlaarzen van gemaakt? Van de overblijfselen van wat vleeseters eten.

Even een verschil maken tussen vegetariers en veganisten. Vegetariers eten geen vlees, maar gebruiken wel producten die van dieren afkomen zoals kaas, melk, karnemelk enz. Veganisten gebruiken helemaal geen dierlijke producten, dus ook geen gelatine, of leer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:09

Maartje_M schreef:
Breghje schreef:
Er worden hier in de regio Brabant toch echt wel behoorlijk grote kudden shetten gehouden die speciaal voor de slacht groot worden gebracht hoor. Er is vraag, dus is er ook produktie. Alleen valt een kudde shetten in een wei niet zo op als produktie dier, terwijl een varkensstal een duidelijk voorbeeld is.

Echt waar? Ik dacht dat er in Nederland nog nauwelijks echt voor de slacht paarden gefokt werden.

De shetten worden doorgaans ook niet voor de slacht gefokt. Het zijn de mannelijke dieren die naar de slager gaan omdat niemand ze hebben wil, en er in Nederland veel te veel van rondlopen. Hetzelfde geldt voor veel mannelijke trekpaardenveulens.

rooz1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:11

sorry dat ik het zeg,
maar paardenvlees is het diervriedelijkste vlees was er is.
een paard word niet dik om ik een klein hokje opgesloten te worden.
maar moet juist getraint worden.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:11

Cassidy schreef:
Maartje_M schreef:

De shetten worden doorgaans ook niet voor de slacht gefokt. Het zijn de mannelijke dieren die naar de slager gaan omdat niemand ze hebben wil, en er in Nederland veel te veel van rondlopen. Hetzelfde geldt voor veel mannelijke trekpaardenveulens.

Ja, oké... maar dan zijn het dus geen productiedieren. Ze worden er dus niet speciaal voor gefokt.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:12

Cassidy schreef:
Ivonka schreef:
Vind het allenmaal een beetje dubbel dat vegetarische gedoe. Waar zijn jullie zadels/tuig en leren rijlaarzen van gemaakt? Van de overblijfselen van wat vleeseters eten.

Even een verschil maken tussen vegetariers en veganisten. Vegetariers eten geen vlees, maar gebruiken wel producten die van dieren afkomen zoals kaas, melk, karnemelk enz. Veganisten gebruiken helemaal geen dierlijke producten, dus ook geen gelatine, of leer.

Ja dat bedoel ik ermee. Of je bent veganist of je eet geen vlees omdat je het niet lekker vind of uit principe en dan vegetarisch bent maar zeur niet over zielig (het ene dier wel en de andere niet Verward )
Laatst bijgewerkt door Ivonka op 19-07-08 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:12

ik ben vegatarisch ik heb gewoon toen ik het nog niet was paardenvlees gegeten, ik vind dat koeien en varkens ook niet in kleine hokjes gehouden mogen worden netzoals een paard slecht behandeld word en daarna naar de slacht gaat

meestal zijn varkens, koeie en kippen nog erger omdat die ik kleine hokjes worden geduwd
Laatst bijgewerkt door tjalk op 19-07-08 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:13

De kudden die ik bedoel, mogen lekker het hele jaar buiten staan, zich vermeerderen en na verloop van tijd gaat het overschot richting de slacht. Of het mannelijke of vrouwelijke zijn dat weet ik niet, daar heb ik niet op gelet eerlijk gezegd maar dat zou heel goed kunnen Cassidy, klinkt ook best logisch eigenlijk.

Maar ik heb er niet zoveel moeite mee, ze hebben een beter leven achter de rug dan menig kistkalf of mestvarken als ik het zo bekijk. En idd, paardenvlees is kwalitatief goed vlees. Bewust zal ik het niet eten, vind het vrij droog, maar onbewust zal ik er heus veel van binnenkrijgen.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:14

Ivonka schreef:

Maar dat noem je restproducten.. En voor leer worden geen dieren gefokt en apart gehouden.

Citaat:
Voor leder worden, in tegenstelling van bont geen dieren apart gehouden en gefokt.

Bron; Wikipedia

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:16

Maar dat noem je restproducten.. En voor leer worden geen dieren gefokt en apart gehouden.

Citaat:
Voor leder worden, in tegenstelling van bont geen dieren apart gehouden en gefokt.

Bron; Wikipedia[/quote]

Nee, maar ze moeten wel eerst geslacht en gegeten worden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:17

Maartje_M schreef:
Ja, oké... maar dan zijn het dus geen productiedieren. Ze worden er dus niet speciaal voor gefokt.

Ik durf te beweren dat er maar heel weinig paarden in Nederland zijn die speciaal voor de slacht gefokt worden. Het zijn de dieren met blessures, of de dieren met een psychische beschadiging, die bij de slager belanden (de gezonde paarden uitgezonderd die er beland omdat er geen koper voor komt, helaas komt dat ook voor).

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:17

hier nog een vega.. als sinds mijn 7e.

Daarvoor wel een paardenvlees gehad, maar bah is echt niet te eten.

Ik vind het altijd zo grappig als mensen zeggen ik wil geen fricandel want daar zit paardenvlees in...
tja in krokketten, hamburgers, knakworsten metworsten enz ook.....maar dat eten ze dan weer wel.

Mijn zus ook, die eet geen jongvlees. Echter eet ze wel shoarma bij de vleet. En echt niet die simpele goedkope van koeien..

Ach ja, vleeseters zijn rare mensen...

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:19

Pistasche schreef:
Ivonka schreef:

Citaat:

Bron; Wikipedia

Is helemaal waar!!! Als melkkoeien aan hun einde zijn(ouderdom, geen melk of kalveren meer geven) dan worden ze vaak geslacht om het leer.
Tenzij ze natuurlijk dood in de wei liggen, dan gaan ze meestal met de rendac mee. Maar soms worden ze daar ook nog van hun huid afgeholpen.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:20

Ivonka schreef:

Ja
Alleen ze worden niet voor het leder etc geslacht.
Daarom gebruik ik dat wel..

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:22

Dus als ik het goed begrijp gebruiken ze alléén oude runderen voor het leer? Dat wist ik niet. Weer wat geleerd Knipoog

EDIT:
Maar ik neem aan dat ze toch ook wel het leer van de (consumptie) slachtdieren gebruiken?
Laatst bijgewerkt door Ivonka op 19-07-08 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:22

Cassidy schreef:
Maartje_M schreef:

Ik durf te beweren dat er maar heel weinig paarden in Nederland zijn die speciaal voor de slacht gefokt worden. Het zijn de dieren met blessures, of de dieren met een psychische beschadiging, die bij de slager belanden (de gezonde paarden uitgezonderd die er beland omdat er geen koper voor komt, helaas komt dat ook voor).

Dan klopt het beeld dat ik in mijn hoofd had dus toch. Dank je Lachen

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:23

Ivonka schreef:
Dus als ik het goed begrijp gebruiken ze alléén oude runderen voor het leer? Dat wist ik niet. Weer wat geleerd Knipoog

Ik denk niet alléén..
Zullen ook wel andere dieren zijn.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:23

rooz1993 schreef:
sorry dat ik het zeg,
maar paardenvlees is het diervriedelijkste vlees was er is.
een paard word niet dik om ik een klein hokje opgesloten te worden.
maar moet juist getraint worden.

Ah nee joh. Goed getrainde paarden worden geslacht en gaan enkele reis biobak.
Jonge dieren willen ze het liefst, met nog soepel en malse spieren.

Taaie spieren zijn helemaal niet te eten(ja door bodybuilders die halen daar weer bepaalde vitamines uit)

Maar de echte Bourgondiër wil paardenbiefstuk van jonge paarden.

Voor salami kun je nog eventueel wel oudere paarden gebruiken, maar zeker niet zwaargetrainde. Daarom doen shetlanders het ook zo goed voor de salami. Dik maar weinig spier.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:24

Pistasche schreef:
Ivonka schreef:

Ja
Alleen ze worden niet voor het leder etc geslacht.
Daarom gebruik ik dat wel..

Ik ook. gebruik ook leer, heb ook leren schoenen.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:24

Pistasche schreef:
Ivonka schreef:

Ik denk niet alléén..

Ja vleeskoeien

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:26

Ivonka schreef:

Citaat:
Ik denk niet alléén..

Citaat:
Ja vleeskoeien

Aha, dus toch eerst gegeten worden
Laatst bijgewerkt door Ivonka op 19-07-08 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:27

Maar dan zijn het alsnog restproducten en worden ze daarvoor niet geslacht.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:27

Ivonka schreef:
Ivonka schreef:

Ik denk niet alléén..

Citaat:
Ja vleeskoeien

Citaat:
Aha, dus toch eerst gegeteren worden

jup, maar ze worden niet geslacht voor het leer. Maar voor het vlees. En het leer is een leuke bijkomstigheid. Maar ze worden gefokt voor het vlees!

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:30

Ivonka schreef:

Dat zeg ik hier toch? Overblijfselen zijn toch restprodukten!!!
edit: Dus eigenlijk maar goed dat er vleeseters zijn anders was het leer niet te betalen,
Laatst bijgewerkt door Ivonka op 19-07-08 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:30

Ivonka schreef:
Cassidy schreef:

Ja dat bedoel ik ermee. Of je bent veganist of je eet geen vlees omdat je het niet lekker vind of uit principe en dan vegetarisch bent maar zeur niet over zielig (het ene dier wel en de andere niet Verward )

ehm ik ben al jaar en dag vegetarier, geen veganist in de enge zin van het woord. ik zal nooit leren schoenen kopen of ander leer voor mezelf of voor ons huis. echter, mijn zadel zal van leer zijn, ook mijn hoofdstel... daarmee dat ik mezelf geen veganist noem, want ik heb dus ook leer Bloos

ik ben vegetariër, uit principe. ik eet geen vlees en geen vis. ik eet niets waarvoor een dier is gestorven. dus ook geen gelatine of iets waarin gelatine is verwerkt, ook bepaalde kazen haal ik niet in huis, omdat daar stremsels inzitten van dieren...

"maar zeur niet over zielig"
dit snap ik dus niet he.
ofwel moet ik dit opvatten als: vegies mogen niet zeuren dat het zielig is? of 'vleeseters' (om het nu ff zo uit te drukken dat het verschil duidelijk is Knipoog ) mogen niet zeuren dat het zielig is omdat ze nog vlees eten?

ik heb het hier nog maar net gezet... de wet van vraag en aanbod. betrek die op vegetarisch leven en dan heb je al 1 oplossing waaraan je zelf actief kan meewerken Knipoog

en even ter info, er worden zéér zeker dieren gefokt enkel en alleen voor het leer! grote runderen die geslacht worden, worden echt niet netjes gevild hoor.
er zijn veel kwekerijen waarin dieren worden gekweekt, enkel en alleen voor hun pels. gelukkig mag in België sinds een paar jaar honden en kattenbont niet meer ingevoerd of geproduceerd worden, maar believe me, veel bont en leer is van honden en katten gemaakt hoor