Ergste blessure overgehouden aan paardrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 00:15

Mijn ergste?? Um ik was er niet afgevallen en het was ook niet de pony zijn schuld maar wel tijdens paardrijden! Ik ben namelijk vergeten te bukken toen ik onder een deurpost doorreed en daar is misschien wel iets mis gegaan in mijn nek. Daar heb ik wel last van maar om nou te spreken van echt pijn? Niet echt. Van de 6 keren die ik eraf ben gavallen ik een beetje hoofdpijn het ergste!

bloemkooltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 00:16

jeetje wat een verhalen allemaal. zit met mijn hand op mijn maag sommige "blessures" te lezen Lips are sealed .. tsja, zal mijn rijtje is opnoemen:
- kneuzingen (overal: vooral pols en enkel...
- gebroken sleutelbeen
- gebroken/gekneusde neus
- zware hersenschudding
- schedelbasisfractuurtje
- gescheurde trommelvlies
- gescheurde enkelband
en zoals iedereen: teveel blauwe plekken en krasjes om op te noemen Haha! .. dacht dat de lijst van ongelukjes bij mij wel aardig meeviel... Haha!

paulanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 00:52

leuk he dat paardrijden!! }>

kom er nog heel makkelijk af,1 maal lichte hersenschudding en ben een keer verkeerd gevallen en sindsdien af en toe last van onderrug,verder wel eens wat schrammen en blauwe plekken maar heb zowieso nog nooit wat gebroken

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 01:01

Een keer m'n nekspieren verrekt doordat de pony waarop ik reed struikelde in galop. Ik had net m'n 5e les of zo en vloog over z'n hoofd Scheve mond
Een keer met Bill onderuit gegaan en mijn knie in puin, is met fysiotherapie helemaal goed gekomen. Hij was nogal druk met galopperen en de houtsnippers in de bak waren glad Frusty

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 15:37

verrekte kniebanden toen ik eraf viel en door mijn knie ging. Verder verschoven wervels toen ik hard van Pablo viel. Eigenlijk geen grote dingen *klopt nu heel hard af*

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 15:43

Ik heb nog nooit wat ernstigs overgehouden aan het paardrijden,
in de omgang ben ik wat minder fortuinlijk.
Ik heb aardig wat klappen geïncasseerd maar nooit zo ernstig dat ik de volgende dag niets kon o.i.d.
Ik ben er wel 1 keer goed afgedonderd met zadelmak maken, de helper hield niet goed vast en ik werd gekatapulteerd (met thanks to Sjef *LOL* ) eenmaal op de grond mikte die rotbok met zijn voorbeen en landde met geweld net naast mijn borstbeen.
Ik kan je vertellen, ik hoef niet na te denken over siliconen o.i.d. want ik heb een paar weken met een grotere borst rondgelopen, was echt te heavy hoor *LOL*

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 15:47

gekneuste rug.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 02:07

Flink wat kneuzingen als ik vliegles kreeg van een jong paard tijdens het inrijden.
Een gekneusde schouder omdat de rem 'zoek' was en we dus ondersteboven op straat belande.
En een verbrijzelde voet, omdat het paard schrok en omviel boven op mijn voet.
En tsja asvalt geeft niet mee he....

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 04:04

Hmmm, de ergste blessure die ik aan paardrijden heb overgehouden, is toch wel een zeer ernstige ziekte; men noemt het paardengekte/paardenliefde.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 08:53

gebroken enkel, gekneusd staartbotje.

Ik geloof niet dat paardrijden gevaarlijker is dan andere sporten. Het is goed voor je coordinatie, en procentueel gebeurt er niet vaak wat. Zwemmen glijdt iemand vaker uit dan dat er wat me rijden gebeurt. De meeste ongelukken gebeuren in de stallen (niet op het paard), vaak in maneges omdat die mensen minder ervaring hebben.
Met skien krijgt 4% va nde mensen wat. Ik heb jaren geschaatst, en ook daar wel wat van gekregen (snijwondne omdat een ander over je heen schaatste na een val), hersenschudding.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 12:07

Volgens onderstaande tabel (NOC*NSF) staat absoluut gezien paardrijden op de 9e plaats qua sportongevallen, maar procentueel gezien staat paardensport op de een na hoogste plaats!!!!! (47%!!!!!)

NOC*NSF schreef:
Gemiddeld zijn 4 van de 10 blessures zo ernstig, dat er medische hulp (door bijvoorbeeld arts of fysiotherapeut) ingeschakeld wordt.

Hieronder een overzicht van het aantal van deze sportblessures per tak van sport, alsmede het percentage van die blessures waarvoor medische hulp nodig was.

Top 20 van sporttakken met de grootste absolute bijdrage aan de acute blessureproblematiek. Per sporttak staat het totaal aantal en, tussen haakjes, het percentage medisch behandelde blessures.

1992/1993 aantal blessures totaal (procentueel)
1 Veldvoetbal 620.000 (44)
2 Volleybal 142.000 (35)
3 Turnen/gymnastiek 141.000 (32)
4 Zaalvoetbal 109.000 (31)
5 Veldhockey 101.000 (25)
6 Zwemmen 92.000 (31)
7 Buitentennis 90.000 (39)
8 Skiën 79.000 (41)
9 Paardensport 77.000 (47)
10 Schaatsen 68.000 (31)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 12:18

Euhm...... in mijn eerste paardrijdjaar bij mijn allereerste val heb ik tot nu toe mijn ergste blessure opgelopen: een week lang een giga-stijve nek. En verder Verward Na die eerste val had ik door wat ik moest doen als ik viel en heb ik nooit meer iets ernstigs aan overgehouden als ik weer eens ging zand happen. Verder een keer een jaar lang een blauwe teennagel gehad omdat een van de manegepaarden het wel handig vond om op mijn teen te gaan staan. En ik rij toch alweer 11 jaar dus hopelijk blijft mijn ernstigste blessure bij die stijve nek Haha!

Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 13:43

Gebroken neus en een glip in mijn wenkbrauw...

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 14:41

Tijdens de training op Duindigt gelanceert en daar 2 beschadigde ruggewervels aan over gehouden en een pietepeuterig klein breukje in een nog kleiner botje in m'n linker enkel. Gevolg: 3 maanden in een brace (rug) en 4 weken loopgips. Heb er gelukkig verder nooit last van gehad.

Daarna gebeten door een 3-jarig hengstje met voernijd: mis dus nu de rechterhelft van m'n onderlip en heb een lidteken van toch wel een cm of 3 in m'n gezicht en een wat smaller bekkie.

Na een val in heel mul zand linker enkel gebroken. Die knobbel aan de binnenkant van je enkel (is eigenlijk het onderste stukje van je scheenbeen). Vastgezet met 2 schroeven, 4 weken loopgips, 6 maanden schroeven en op de dag af na 6 maanden die dingen eruit laten halen. Wat een opluchting! Die enkel kan dus nu ietsje minder ver buigen dan de ander, maar dat is alles.

Al met al eigenlijk toch nog wel heel veel mazzel gehad, maar toch vind ik dit wel weer genoeg. Meer hoeft niet.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 14:45

ehm dat ik mijn neus heb gebroken Haha! en 2x aan geopereerd ben

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 15:06

- Nagel kwijt

- Gekneusde tenen ( tja *LOL* )

- Gescheurde enkelbanden

- Op een nippertje na net mijn nek niet gebroken op mijn 12e. 2 jaar lang met een kraag om mijn nek gelopen, zeer intensieve behandelingen, heel veel pijn. Daarbij lag mijn gezicht ook helemaal open, wat godzijdank helemaal is weggetrokken. Mijn nek zal altijd maar 90% goed zijn, wat ik genoeg vind.

Had ik deze val gemaakt op deze leeftijd dan was ik er niet meer geweest.. Verdrietig

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 18:10

Ehh, nou niet zo heeeel veel eigenlijk, het gaat pas echt fout als ik iets anders ga doen dan paardrijden Schijnheilig
Het ergste is denk ik toen ik in de *sloot* viel, en toen m'n voet had verstuikt Verward meer kan ik me niet meer herinneren, alleen blauwe plekken Lips are sealed

en ben tog al ongeveer 50 keer gevallen onderhand Bloos

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 22:17

Ik heb een paard keer klem gelegen onder een paard vanuit de galop. Dus blauwe bil en heup en een week vreselijk spierpijn.
Gekneusde voet, van "he he' effen anders staan hoor"
Maar het allerergst vond ik Bloos na erge lange ritten, blaren op mijn k.....

My Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 01:01

trap tegen me knie
nu altijd een knakkende knie
waar ik op sommige dagen niet op kan lopen Verward

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 02:00

Pffffffff dat word een lijstje
Party!! enkelbanden gescheurd, enkel gebroken. (salto van mijn paardje lande netjes op mijn voeten maar mijn enkel kon er niet tegen)
Party!! adams appel beschadigd (iemand vond leuk om een ijzeren kabel tussen twee bomen te spannen in het bos)
Party!! kapsel van mijn schouder beschadigd en stukje afgebroken. (klap tegen mijn schouder)
Party!! vinger gebroken (oeps touw sloeg om mijn vinger en paard ervandoor)
Party!! ribben gekneusd (paard boven op mij gevallen)
Party!! schouder gekneusd (klem tussen muur en paard)
Party!! pols gekneusd (poging tot val breken)
Party!! stukje van mijn stuitje afgebroken (op het asvalt geland auw)
Party!! heup zwaar gekneusd (idem)
Party!! ribben gebroken (paard liep mij omver en over mij heen)
Party!! inwendige beschadigingen van darmen, galblaas en lever (Idem)
Party!! bovenbeen gekneusd (idem)

Dat waren de ergste blessures
Laatst bijgewerkt door shasta op 21-01-03 02:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 02:08

gebroken arm, gebroken vinger en een mega-litteken op mijn arm dankzij een bijt direct op mijn vlees, had geen mouwen aan mijn shirt...

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 09:16

Een hersenschudding!
En men 2 voortanden eruit( maare eigelijks kwam het wel goed uit, want ik had ontzettende hazetanden, nu dus niet meer, maja het is jammer dat het op zo'n manier moest gebeuren Knipoog )
en men vinger vast in een mond van een ruintje!
En die liet niet meer los, maar hij zit er nog aan Haha!
Aantal kneuzingen.
Maar dit zijn mijn ergste dingen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 20:56

Mijn knieen zijn beide compleet verwoest. Ik kan moeilijk meer springen omdat ik niet te lang te kort kan zitten. Ik kan niet op mijn hurken zitten of te lang met mijn benen opgevouwen zitten. Komt echt alleen van het vele vallen wat ik gedaan heb toen ik nog zo stoer was dat ik wel als eerste op een paard ging Haha! Haha! En gelukkig ben ik niet meer zo stoer

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 21:35

ehhhhh niet veel eigenlijk! blauwe voet ofzo, of iets gekneusd, nooit gebroken!
en dat terwijl ik al 12 jaar rijd en toch super veel zand hebt gehapt hihhi,

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 21:40

Ik val er niet af... Ik val alleen met paard.
Ben dus met paard over de bakrand heen gelazerd, ikke tus het paard en de klinkers in. hele gezicht aan puin, neus haaks en miste 5 tanden + bot.
En een jaartje geleden een ponnie op me gehad en dus mn bekken gebroken, hooladiee 4 maandjes revalidatie.
Ennuh verder trap langs mn slaap en een hoofd als een meloen en dan paars, geel en rood en vooral BLAUW!!