wanneer ben je toe aan een eigen paard?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: wanneer ben je toe aan een eigen paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:00

Ik ben het hier mee eens, daarom vind ik wel dat een ervaren iemand mee moet gaan als je naar een paard gaat kijken. Je kan waarschijnlijk niet alles zien aan het paard en zo'n iemand waarschijnlijk wel meer.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:01

Je moet aan een eigen paard beginnen op het moment dat jijzelf denkt dat je het wilt en kunt. Als jij denkt er volgend voorjaar klaar voor te zijn moet je het zeker doen.. Wanneer jij je paardje hebt leer je het meeste.

Gewoon lekker doen.. En zoek een leuke tinker uit:) Succes ermee.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:06

jessy82 schreef:
hiermee wil ik niemand voor het hoofd stoten hoor..maar ik denk dat als je een eigen paard hebt,je in de praktijk ook heel veel leerd.
Ik bedoel..ik heb 2 kinderen maar ik heb nog nooit in een creche gewerkt!
En als ik (bijna) elke dag rij,leer ik het vast sneller!
Ik was ook van plan om een wat ouder paard te nemen..maar wat is te oud? Ik wil er wel nog wat jaartjes van kunnen genieten natuurlijk!! Pling
En inderdaad,met priveles leer je veel sneller! Ik heb ook een hele strenge instructrice! Ha,ha!

Ik schrik eigenlijk van de reacties hier: neem een verzorgpaard..
Je zit al in de beestenbranche, je hebt al een shetje (is toch een klein paard, niet??) en hebt de plaats, dus ik zou zeggen: waarom niet?

Ik leste op een manege, 6 maand, toen ik m'n pony kocht en ik moet eerlijk zeggen, had ik haar niet gekocht dan had ik de paardnewereld al lang vaarwel gezegd.
Ik had 13 jaar geleden (als kind) ook wel op de manege gereden en daar heb ik behalve rijden ,NIETS over paarden geleerd.
Ik wist niet eens hoe je hoeven moest schoonmaken ed.

Nu heb ik haar 1 jaar en ook aan huis en ik heb alles zelf moeten leren (en via Bokt). Gelukkig heb ik een heel goeie lesgeefster gevonden en hoef ik niet meer op de manege te gaan rijden. En aan haar kan ik ook al eens iets vragen.

Dus ik zou zeggen, GO FOR IT!

PS. toen ik 18 was, vond ik kinderen vieze schepsels met snottebellen. Nu heb ik 2 schatjes van mezelf en dat lukt ook zonder les te volgen of verzorgbabies. Lachen

Landallis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:08

Ik zou daar nog even mee wachten als je pas 4 maanden rijd er komt echt heel erg veel bij kijken, je moet er iederendag voor klaar staan ze kunne zelf hun stal niet openmaken of zelf voer gaan halen, ect ect. dit is n grote stap die je maakt en denk er goed over na. je moet altijd voor ogen houden als je op vakantie wil ofzo dat dat niet zomaar kan. veel succ6 met rijden

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:14

Paard aan huis, begeleiding, en buren met verstand van paarden.

Qua situatie zit je goed; maar je rijdt pas kort; weet je wel zeker dat je het over een aantal jaar nog wel leuk vind?
Zou eerst beginnen met een verzorgpaard, zodat je het gevoel van 'alleen buitenrijden' hebt, en van verzorgpaarden leer je erg veel.

heb zelf sinds een klein jaar een eigen paard; en kan je vertellen: niets is heerlijker dan iedere dag dat mannetje (of misschien bij jou wel vrouwtje) dat zo blij is als je er bent en geniet van de buitenritten!

Maak een weloverwogen keus, en heel veel plezier en succes toegewenst!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:16

Lieke_M schreef:
Ik leste op een manege, 6 maand, toen ik m'n pony kocht en ik moet eerlijk zeggen, had ik haar niet gekocht dan had ik de paardnewereld al lang vaarwel gezegd.
Ik had 13 jaar geleden (als kind) ook wel op de manege gereden en daar heb ik behalve rijden ,NIETS over paarden geleerd.

Nu heb ik haar 1 jaar en ook aan huis en ik heb alles zelf moeten leren (en via Bokt).

goh - dat klinkt niet erg verantwoordelijk. Die pony heeft wel al jouw onnodige fouten moeten ondergaan. Het had slecht af kunnen lopen....
Ik blij blij dat het wel goed is gegaan, maar om het nu te zeggen dat iedereeen dat moet gaan doen vind ik niet erg slim.

De vergelijking met kinderen vind ik iig nergens op slaan - je kent de taal en je bent zelf opgevoed (goed of slecht Clown ) en daarbij heb je nog zoiets al moeder-instinct Knipoog

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:55

Ik rijd nu 11,5 jaar paard.
Rijd nu 4 jaar op een paard van iemand anders, die ik beschouw als eigen rijd er ook wedstrijden mee enz.

En ik begin nu pas aan een eigen.

Het ligt helemaal aan jezelf, maar zou eerst gaan kijken of je het wel echt wilt, want het kost een boel tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:02

superwoman schreef:
goh - dat klinkt niet erg verantwoordelijk. Die pony heeft wel al jouw onnodige fouten moeten ondergaan. Het had slecht af kunnen lopen....
Ik blij blij dat het wel goed is gegaan, maar om het nu te zeggen dat iedereeen dat moet gaan doen vind ik niet erg slim.

Idd, hier ben ik het ook mee eens. Het is goed dat het zo gelopen is maar het had ook heel anders kunnen lopen. Waarschijnlijk heb je ook een echte goedzak als paard. Want er zijn best wat paarden die niet tegen de onkunde van de beginnende ruiter en worden vervolgens als 'vervelende rotknol' weer doorverkocht.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:29

superwoman schreef:
Lieke_M schreef:

Nu heb ik haar 1 jaar en ook aan huis en ik heb alles zelf moeten leren (en via Bokt).

De vergelijking met kinderen vind ik iig nergens op slaan - je kent de taal en je bent zelf opgevoed (goed of slecht Clown ) en daarbij heb je nog zoiets al moeder-instinct Knipoog

Er zijn mensen die jaaaaren rijden en ook nog de onnodige fouten maken. Foutloze ruiters bestaan niet.
Met de juiste begeleiding kom je al heel ver.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:30

Miss_Montana schreef:
superwoman schreef:

Idd, hier ben ik het ook mee eens. Het is goed dat het zo gelopen is maar het had ook heel anders kunnen lopen. Waarschijnlijk heb je ook een echte goedzak als paard. Want er zijn best wat paarden die niet tegen de onkunde van de beginnende ruiter en worden vervolgens als 'vervelende rotknol' weer doorverkocht.

Ik heb dan ook bewust een oudere pony gekocht die kan lezen en schrijven.

Evangeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:37

Ik begon met mijn 6e jaar op een manege, toen ik 9 jaar was kreeg ik mijn eerste pony, daar heb ik heel veel voor moeten doen.
Daarna keeg ik een paard Demaq en even later nog een paard Matadan.
Nu studeer ik, en heb ik Demaq verkocht wegens tijdgebrek.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:53

Iedereen leert van de gemaakte fouten..
En of je nu naar vier maand een paard koopt of naar 6 jaar rijden op een manege> WAT MAAKT HET UI!!!!
Iedereen leert met vallen en opstaan. Iedereen maakt fouten en ook jullie zijn alles behalve perfect met je paard.

Er was ooit eens een leuk topic hier op bokt: Wat was je domste fout ooit gemaakt.. Nou dan had je dat moeten lezen wat voor een domme dingen dat waren.

Het leren verzorgen / verantwoording nemen / het leren zien wanneer een paard ziek doe je niet op een manege en ook niet uit de boeken. Dat leer je pas wanneer je een eigen paard hebt. En leren doet iedereen met vallen en opstaan.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:19

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:26

Ik kreeg ook toen ik net een jaartje reed mijn eerste pony.
Je leerd veel meer van een eigen paard dan van op een manege rondlopen.
Neem gewoon min. 1x in de week les en als je iets niet weet vragen aan iemand.
Als ik jou was zou ik gewoon rustig opzoek gaan naar een leuk paardje waar je lekker mee buiten kunt rijden, jaartje of 10 oud dan kun je er ook nog heel wat jaren mee.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:29

Lieke_M schreef:
Er zijn mensen die jaaaaren rijden en ook nog de onnodige fouten maken. Foutloze ruiters bestaan niet.
Met de juiste begeleiding kom je al heel ver.

Wat andere mensen goed en fout doen, daar kan je mooi van leren. Dat andere mensen onnodige fouten maken = iets waar ik niet tegenop kijk maar juist op neer kijk.
Begeleiding zorgt ervoor dat je een hoop fouten niet hoeft te maken.
Je hoeft het wiel niet meer zelf uit te vinden, daarom heb ik het over onnodige fouten. Fouten maken is idd menselijk, maar onnodige fouten maken is gewoon stom.

jessy82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 19:36

je hebt gelijk hoor superwomen, tuurlijk wil ik geen fouten maken!
Maar er is altijd nog dit forum als ik vragen heb! Ha,ha!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:24

jessy82 schreef:
je hebt gelijk hoor superwomen, tuurlijk wil ik geen fouten maken!
Maar er is altijd nog dit forum als ik vragen heb! Ha,ha!

Je vuurdoop heb je nu gehad. En je snapt het zeker al: als je wel een 'fout' maakt, maakt BOKT gehakt van je Vork. Welkom hier en veel succes met je nieuwe paard.

PS Zorg vooral dat je iemand met kennis van zaken meeneemt als je een paard gaat aanschaffen, daarmee kun je al een hoop problemen voorkomen.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:35

Ik ben het helemaal met Kendra eens, neem een ervaren iemand mee als je een paard gaat bekijken, ik zou zelf ook iemand extra meenemen, 4 ogen zien altijd meer dan 2!

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:22

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Sandraah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 19:39

ik heb na 11 jaar een 1e pony gekocht
daarvoor alleen maar verzorg pony's gehad.

ik denk dat je eerst een verzorg paard ofz moet zoeken en dan over 2 jaar ofz verder moet kijken ervoor

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 07:58

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 08:18

Ik snap de reacties niet zo goed?...Zal waarschijnlijk wel aan mij liggen...

Zoals ik het hier lees, heeft iedereen eerst een verzorgpony gehad voordat ze aan een eigen paard zijn begonnen?..
Klinkt een beetje ongeloofwaardig hoor...sorry..

De meeste hebben een verzorgpony omdat ze de kosten van een eigen paard niet kunnen betalen of er geen genoeg tijd voor hebben...en toch willen genieten van een paardje..

TS, rijd pas kort..ja en?..Ze heeft tijd, ruimte, kan het bekosten en heeft mensen om haar heen die haar kunnen helpen..(ze heeft al een shet, dus die weet ze ook te verzorgen,toch?..

Ik zie het probleem niet zo...

jessy82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 10:35

hoi loody, ja dat wou ik net zeggen! Ik kan me ook haast niet voorstellen dat die mensen die eerst een verzorgpony hebben gehad niet liever gelijk een eigen paard/pony wouden hebben!
Maar ik kan me de reacties ook wel voorstellen,het klinkt mischien ook wel raar,net 4 maanden les en dan al denken aan een eigen paard! Haha!
Maar ik denk dat als je gewend bent om met dieren om te gaan,dat dat al in je voordeel is. En ja..voor mij is een paard ook gewoon een dier!
Ik denk dat ik daarin ook wat nuchterder ben als andere mensen!
En dat geeft ook niks! Zoveel mensen zoveel meningen!
Ik heb wel goeie tips gekregen hier, ik ga lekker door met lessen,en volgend voorjaar zie ik wel eens verder!
O,ja toch nog een vraagje..mijn vriend vind dat het paard een "echte' stal moet hebben,maar ik denk dat een schuilstal genoeg is..wat denken jullie?? Voor een stoere tinker dus hé?!

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 10:51

het zal eventueel wel kunnen. en je wacht ook nog tot volgend jaar...mijn zus reed ook nog maar 8 maanden toen ze een paard kocht...en we hebben ook nog 3 maanden gezocht ofzo...
en het bevalt haar super nu..!

als je maar een braaf paardje neemt dat niet zo gauw gekke dingen uit haalt...

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:12

Wanneer ben je toe aan een eigen paard? Goeie vraag....

Ik denk dat je toe bent aan een eigen paard als je sowieso de basis dingen weet (verzorging, rijden).
Dan kom je al een heel eind. Als het je eerste paard is dan zou ik aanraden om een hele brave te nemen, want daar kun je heel veel van leren. Dan kun je daarna een wat pittiger paardje nemen, als je dat zou willen. En zorg er voor dat je les hebt en begleiding waar je die nodig zou hebben, maar dat geldt eigenlij ook wel een beetje voor de mensen die al jaren een paard hebben.

En misschien eerst een verzorgpaard of bijrijdpaard nemen om te kijken of je het wel leuk vindt, want een eigen paard is een hele grote verantwoordelijkheid. Ja