nieuw paard voor westrijden, hoe moet ik het vertellen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mahitri

Re: nieuw paard voor westrijden, hoe moet ik het vertellen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 16:58

Dan wacht ik dat nog even af om te kijken of ik mijn mening herzie Haha!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:04

Bubsj schreef:
Tja dan heb ik daar een andere kijk op. Er zijn nou eenmaal mensen die het GELUK hebben dat ze ouders hebben die achter de sport staan en het kunnen betalen. Dan is het gewoon een ander verhaal. Ze heeft dit paard al 6 jaar, ze was toen dus 8 jaar. Een klein meisje op een recreatie paard is leuk, maar na jaren rijden ga je toch uiteindelijk opzoek naar iets uitdagenders.

Vind je het een ander verhaal als een volwassen vrouw zegt. Ik betaal voor mijn paard maar die kan niet meer op wedstrijd en heeft slechte benen, dus nu wil ik een ander paard. Dat is toch ook ikikik

Bovendien is het hele paardrijden gebaseerd op IK IK IK, want als de keus bij het paard lag liepen ze allemaal in het land met oneindig eten.

Ik vind Ts ook best verwend klinken hoor.

IK heb al een paard waar ik leuk op kan rijden, maar IK wil een andere. Dat haar ouders nu even hun huis aan het verbouwen zijn (eigenhandig, want blijkbaar geen geld voor een aannemer) en dat zoiets klauwen vol geld kost, komt niet in haar op. Ze zijn niet eens onredelijk, ze willen haar een paard geven als de verbouwing voorbij is, dan is TS 16. Maar nee, ze wil hem NU.

Weet te TS, paarden kosten erg veel geld. En jij hebt in je hele leven nooit een dag gewerkt, maar neem van de grote mensen hier aan dat dat met véél moeite verdiend wordt. Als je het eenmaal hebt zijn er prioriteiten. Het hebben van een dak boven je hoofd staat hoog. De 14-jarige dochter die blijkbaar niet beseft wat een voorrecht het is uberhaupt een eigen paard te hebben staat terecht iets lager.

Wees nu even redelijk, je paard krijg je heus wel als je ouders ervoor gezorgd hebben dat jij een dak boven je hoofd hebt. Tegen dan kan je misschien ook een baantje nemen zodat je beseft hoeveel je iedere dag al van hen krijgt.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:22

Klara16 schreef:
Ik vind Ts ook best verwend klinken hoor.

IK heb al een paard waar ik leuk op kan rijden, maar IK wil een andere. Dat haar ouders nu even hun huis aan het verbouwen zijn (eigenhandig, want blijkbaar geen geld voor een aannemer) en dat zoiets klauwen vol geld kost, komt niet in haar op. Ze zijn niet eens onredelijk, ze willen haar een paard geven als de verbouwing voorbij is, dan is TS 16. Maar nee, ze wil hem NU.

Weet te TS, paarden kosten erg veel geld. En jij hebt in je hele leven nooit een dag gewerkt, maar neem van de grote mensen hier aan dat dat met véél moeite verdiend wordt. Als je het eenmaal hebt zijn er prioriteiten. Het hebben van een dak boven je hoofd staat hoog. De 14-jarige dochter die blijkbaar niet beseft wat een voorrecht het is uberhaupt een eigen paard te hebben staat terecht iets lager.

Wees nu even redelijk, je paard krijg je heus wel als je ouders ervoor gezorgd hebben dat jij een dak boven je hoofd hebt. Tegen dan kan je misschien ook een baantje nemen zodat je beseft hoeveel je iedere dag al van hen krijgt.

Altijd een lastig geval. Sommige mensen vinden het verwend, en sommige zien het als geluk. Kom op, als jij als kind zijnde (en misschien is dat ook wel zo) een pony van je ouders had gekregen had je dat ook met beide handjes aangepakt.

Wat het dikgedrukte gedeelte betreft. TS vermeld niet duidelijk om wat voor beenblessure het gaat, het klinkt als artrose of iets dergelijks. Ze zegt wel dat hij 3 a 4 keer kan lopen per week. Ik denk dan aan veel stappen, niet springen, niet in te zware bak, niet te intensief. Als je wedstrijdambities hebt is dat gewoon niet hetgene waarnaar je op zoek bent. Je zet inge de bruin toch ook niet in een opblaas badje in de tuin?

Vooralsnog vind ik omdat we 1 niet weten wat de blessure is en 2 niet weten waarom het paard er pas over 2 jaar kan komen we er niet helemaal over kunnen oordelen. Als blijkt dat het gewoon financieel niet mogelijk is ja dan is dit verwend gedrag, maar dat weten we niet. Hoe dan ook je kan van wedstrijden heel veel leren en dan maakt die 2 jaar verschil toch best wat uit. Ik wacht dus nog even op antwoorden voor ik hier de stempel verwend op druk.

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:33

als ik jou was zou ik gewoon rustig 2 jaartjes wachten.
Er staan zoveel paarden te koop.
misschien over 2 jaar zie je je droompaard of wel iets beters ofzo.
laat je ouders nou maar even rustig verbouwen...

Oke je kan er over beginnen maar niet zeggen van ik wil een niet paard want ik wil wedstrijden rijden...Ik denk ook niet dat ze op dit moment voor vervoer etc kunnen zorgen voor als je op wedstrijd ga, dus dan heb je er zowiezo niks aan?

geniet met het paard wat je nu heb.Je heb je paard al best een tijd had ik gelezen.
Sommige kinderen/mensen dromen van een paard met of zonder gebrek..

veel succes;)

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:16

Bubsj schreef:
Altijd een lastig geval. Sommige mensen vinden het verwend, en sommige zien het als geluk. Kom op, als jij als kind zijnde (en misschien is dat ook wel zo) een pony van je ouders had gekregen had je dat ook met beide handjes aangepakt.

Ts hééft al een pony. Een paard zelfs. Maar ze vindt dat hij niet goed genoeg is. Mijn ouders konden indertijd mijn pony nét betalen en ik heb het nooit in mijn hoofd gehaald om te zeggen dat ik een duurdere wilde hebben.

Citaat:
Als je wedstrijdambities hebt is dat gewoon niet hetgene waarnaar je op zoek bent. Je zet inge de bruin toch ook niet in een opblaas badje in de tuin?

TS heeft goed ambities koesteren van het (beperkte) geld van haar ouders. Succes is dubbel zo leuk als het niet op andermans kosten behaald wordt. Als TS zelf een baantje heeft kan ze zelf voor haar paard zorgen. Dat ze dan maar haar wedstrijdambities probeert waar te maken.

Citaat:
Vooralsnog vind ik omdat we 1 niet weten wat de blessure is en 2 niet weten waarom het paard er pas over 2 jaar kan komen we er niet helemaal over kunnen oordelen. Als blijkt dat het gewoon financieel niet mogelijk is ja dan is dit verwend gedrag, maar dat weten we niet.

Ze krijgt hem pas over 2 jaar omdat haar ouders eerst de verbouwing van hun huis moeten betalen. Lijkt me duidelijk, toch?

Citaat:
Hoe dan ook je kan van wedstrijden heel veel leren en dan maakt die 2 jaar verschil toch best wat uit.

Over 2 jaar is TS zestien. Dat is nog héél erg piep dus nog 2 jaar op een wat minder sportief model rondrijden zal haar heus niet voor de rest van haar leven handicappen.

TS wil teveel te snel. En op andermans kosten.

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 20:27

Lovely1 schreef:
Mag ik vragen hoelang je dit paard nu hebt en wat er precies mankeert aan de benen? En had hij dit al toen je het paard kocht?

ik heb mijn paard nu 6 jaar. en ze had zo'n zwakke benen gekregen dat we der 2 jaar geleden al bijna in moesten laten slapen... maar daar is ze bovenop gekomen en ze heeft een half jaar geleden een peesblessure gehad die nog steeds niet helemaal over is!! en daarom rijd ik ook 3 keer in e week een half uurtje en dan is het alleen stappen en misschien 5 minuten draven ofzo..!!

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 20:33

ik wil niet verwend over komen en wil nu ook niet gaan uitsloven ofzo (voordat jullie da gaan denken) maar financieel lukt het gewoon... maar ik heb zelf zowieso geen tjid om 2 paarden te verzorgen. en op mijn manege kun een trailer huren en een auto hebben we er al voor...!!!

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:36

Ik zie in een ander topic van je dat je je paard wilt laten dekken, maar dat zou ik maar niet doen als ik jouw was als ze zwakke benen heeft Knipoog Ik zou idd gewoon een bijrijdpaard zoeken, ik heb ook een verzorgpaard waar ik ontzettend veel plezier van heb en er misschien ook wedstrijdjes mee mag rijden, en ik betaal er niks voor. Dus misschien kan je ook zo'n leuk verzorgpaard zoeken Knipoog

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 20:48

xxxAmyxxx schreef:
Ik zie in een ander topic van je dat je je paard wilt laten dekken, maar dat zou ik maar niet doen als ik jouw was als ze zwakke benen heeft Knipoog Ik zou idd gewoon een bijrijdpaard zoeken, ik heb ook een verzorgpaard waar ik ontzettend veel plezier van heb en er misschien ook wedstrijdjes mee mag rijden, en ik betaal er niks voor. Dus misschien kan je ook zo'n leuk verzorgpaard zoeken Knipoog

ik wou der inderdaad laten dekken..want dan kon ik later op der veulen rijden, maar ik had de da gebeld en die zei dat ik dat dan beter niet kon doen!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:54

Heb even het e.e.a doorgelezen. Ik begrijp dat je jong bent en denk dat jij niet het volledige zicht hebt op de financieen van je ouders. Daar kun je weinig over zeggen mijn inziens.

Misschien dat je er zelf ook wat voor moet gaan doen. Wat dacht je van een baantje zoeken en er zelf ook voor gaan sparen. Dan laat je, je ouders zien dat je ook zelf er wat voor over hebt. Dan krijg je ze eerder om dan te roepen pap ik wil een nieuw paard. Knipoog

Daarbij 2 jaar wachten is het eind van de wereld niet hoor. Heb een beetje geduld en ga gewoon lol hebben met het paardje wat je nu hebt en zoek evt. een bijrijdpaardje waar je meer wedstrijdgericht mee kan rijden. Dan rij je bijvoorbeeld je eigen paardje 3 x per week lekker recreatief en ga je de overige dagen naar je bijrijdpaardje om wedstrijd gericht te rijden.

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 21:00

Thats_Me schreef:
Misschien dat je er zelf ook wat voor moet gaan doen. Wat dacht je van een baantje zoeken en er zelf ook voor gaan sparen. Dan laat je, je ouders zien dat je ook zelf er wat voor over hebt. Dan krijg je ze eerder om dan te roepen pap ik wil een nieuw paard. Knipoog

ik ben pas 14 en mag en kan nog nergens werken..!! (krantewijk heb ik al eens gedaan en was niks voor mij:P)

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:03

Ik snap 1 ding niet?

Je zou wel min. 3jaar kunnen wachten totdat je op het veulen zou kunnen rijden, maar je kunt geen 2 jaar wachten totdat de verbouwing klaar is?

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:05

Niks voor jou?
Geld is toch geld.. zo zie ik het, en een kranten wijk is niet echt veel werk toch?

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:05

Pelryo schreef:
Ik snap 1 ding niet?

Je zou wel min. 3jaar kunnen wachten totdat je op het veulen zou kunnen rijden, maar je kunt geen 2 jaar wachten totdat de verbouwing klaar is?

Min 4 jaar, het paard moet eerst drachtig worden. Clown

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:07

kel_tje schreef:
Thats_Me schreef:

ik ben pas 14 en mag en kan nog nergens werken..!! (krantewijk heb ik al eens gedaan en was niks voor mij:P)

Het kan wel, zo als je zegt krantenwijk. Ligt er aan hoe graag je het wilt. Iedereen moet werken voor z'n dingen. Doe je dat niet dan kan je gewoon veel minder en paarden blijven nou eenmaal luxe.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:21

Ik zit met exact hetzelfde probleem...
ik wil ook verder, en mijn paard kan dit door een hoefprobleem niet meer aan...
ze mag niet meer springen en het best is enkel stappen en draven, geen galop meer...
en het ergste is dat ik haar heb gekocht als paard om verder mee te geraken...

ik ken het gevoel dat je je afvraagt wat je met dat 'domme beest' bent...
maar denk tegelijk ook eens aan hoe het zou zijn zonder je knollie die je al zo lang hebt en die altijd voor je klaar gestaan heeft...

als je het echt wil, en als je beseft wat de gevolgen zijn voor je oude paardje (75% kans op slacht), dan kun je beginnen spreken met je ouders...

leg het hen gewoon eens voor, vertel hen ook hoe je je erbij voelt en zeg ook wat je wil voor je oude paardje...

De pony die ik het langst heb, heb ik al 7 jaar, en zou ik écht niet kunnen missen, ik vermoed dus dat jij het ook moeilijk zou hebben je paard te missen...

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 21:28

ik heb dan die 3 jaar ''nog iets te doen'' een veulen kan je ook al dingen aanleren... maar mijn paard laten dekken gaat zowieso al niet door. en natuurlijk zal ik mijn paard missen en wil der liever niet naar de slacht brengen natuurlijk. ik wil dat ze gewoon nog gelukkig verder kan leven bij een baasje die echt van der houd.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:39

je kan met dit paard ook nog dingen doen...
staat je paard aan huis of niet?
anders is het misschien mogelijk er een 2e paard bij te nemen en een verzorgster te nemen voor je oude paard...

Maareh... dat je niet genoeg tijd hebt voor 2 paarden... daar moet je tijd voor maken...
Op jou leeftijd had ik mijn 2 pony's en een arabier, dat ging ook best, is meer een kwestie van willen en er andere dingen voor opgeven...

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 21:42

_JL_ schreef:
je kan met dit paard ook nog dingen doen...
staat je paard aan huis of niet?
anders is het misschien mogelijk er een 2e paard bij te nemen en een verzorgster te nemen voor je oude paard...

Maareh... dat je niet genoeg tijd hebt voor 2 paarden... daar moet je tijd voor maken...
Op jou leeftijd had ik mijn 2 pony's en een arabier, dat ging ook best, is meer een kwestie van willen en er andere dingen voor opgeven...

mijn paard staat op een manege Knipoog
als ik straks weer naar school moet heb ik geen tijd voor 2 paarden.... mijn ouders zijn soms best streng met school enzo...!! en ik heb nu ook al echt veel op moeten geven voor het paard dat ik nu heb...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:46

Ik vind TS niet verwend overkomen hoor. Ze wil verder in de sport en dit paard is daar niet geschikt voor. Als haar ouders dat goed vinden (en ze geeft gewoon aan dat ze dat gaat vragen), is het toch prima?

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:49

Ik kan natuurlijk niet oordelen over jouw situatie...

ik weet alleen dat ik mijn arabier verkocht heb om een toekomst te kunnen hebben met een wedstrijdpaard, toen was ik bijna 15...
en daar heb ik énorm veel spijt van...
ik ben egoistisch geweest dat ik enkel naar mezelf heb gekeken en niet naar mijn paard,
dat paard (dat tevens in mijn profiel mooi bespierd staat) ziet er nu helemaal anders uit...

Een week na de verkoop van die arabier, kocht ik mij een kwpn flemmingmerrie, de merrie met dat hoefprobleem nu...

denk even goed na of jij ook zo'n schuldgevoel wil hebben als het niet goed blijkt te gaan nadien...

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:53

Zulke reacties kreeg ik ook in mijn HAW topic, omdat er stond dat ik mijn lieve "oudje" weg ging doen, omdat ik ook verder wou in de sport.
Ik heb er helemaal geen spijt van gehad, aangezien mijn oude pony maar een paar kilometer hier vandaan staat, en ze het echt heel erg goed heeft Lachen
De mensen die je 'verwend' vinden, weten niet hoe het is om een eigen pony/paard te hebben.
Zelf zou ik het gewoon rustig met je ouders overleggen, en hopelijk heb jij binnekort een lief paard waarmee je wél verder kan in de sport en dus meer kan genieten!
Succes

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:59

Wedstrijdambities zijn zeker prima en fijn dat je een goed thuis wilt zoeken voor je huidige paardje.
Maar als ik lees dat je vindt dat je weinig tijd hebt met school (gaat zeker voor!) en dat je vindt dat je nu al veel moet opgeven voor je paardje, ben ik bang dat je niet kunt overzien wat je allemaal moet opgeven om écht serieus wedstrijden te rijden...

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:59

Ik vind TS eigenlijk helemaal niet zo verwend klinken..
Zeker niet voor haar leeftijd!

Als ik TS even voor het gemak met mezelf op die leeftijd.. Oef nou was ik toch echt verwender..
Nu heb ik ook het geluk dat mijn ouders mij totdat ik uitgestudeerd was flink gesponserd hebben..

Als ik iets wilde, wilde ik het nu Knipoog
Heb overigens mijn pony toen naar rusthuis gebracht en 1 pony is helaas overleden..

Op het moment dat ik op paarden overstapte moest ik alles zelf gaan betalen en dan denk je wel beter na..

Ik moet wel zeggen dat ik vanaf mijn 12e "moest" werken. Ik had een krantenwijk, maar mijn ouders liepen mee.. En toen ik eenmaal oud genoeg was om legaal te werken, werkte ik op koopavonden en zaterdagen in een bloemenwinkel.
Dat geld moest ik wel inleveren bij mijn ouders overigens..

Dat ging naar mijn paardjes (eten, VA, en natuurlijk kleertjes voor ikke Tong uitsteken)

Maar ik dwaal af..
Voor TS zou ik zeggen gewoon bespreekbaar maken bij je ouders..
En er is zeker wel vraag naar brave paardjes, die nog voor lichte recreatie gebruikt kunnen worden. En rusthuis, ik heb nog wel 2 adressen voor je. Die niet zo duur zijn, dus mocht je die willen weten, stuur maar PB'tje

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:05

Bij mij kriebelt de opmerking: Ik zou hem liever niet niet de slacht brengen Verward
Dat is een keuze die je helemaal in eigen hand hebt.