zie steeds meer topics over het te vroeg inrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 14:51

Ik heb ook een paardje wat ergens in maart 3 jaar wordt (precieze datum weet ik niet). Je kan echt merken dat ze in haar koppie nog heel erg jong is en ze is nog heel onhandig. Er is verder nog nooit iets mee gedaan. Heb er alleen een paar keer mee buiten gewandeld. Ik heb alleen een probleem dat ze iig tot de zomer in Friesland staat en ik in Zuid Holland woon. Ik kan dus alleen in de vakantie heen. Ga misschien de volgende vakantie (begin maart) beginnen met leren longeren en natuurlijk weer buiten wandelen. Dan komt er daarna weer een vakantie (eind april) en kan ik een beetje verder gaan met longeren en wandelen. In de zomer ga ik dan beginnen met zadelmak maken en beginnen met de beginselen. Eerste paar dagen met rijden 10-15 min per keer, maar wel een paar dagen achter elkaar. Dan weer ff een paar dagjes stilzetten. Na de vakantie komt ze naar huis toe, als ik dan stalling heb. Anders mag ze misschien nog wel ff in Friesland blijven staan. Als ze dan thuis komt te staan dan ga ik gewoon rustig aan verder. Even kijken hoe het gaat! Ik vind 2,5 wel een beetje vroeg. En wat er wordt gezegd over laat in rijden dat je dan problemen tegen kan komen vind ik ook onzin. Heb een merrie van 8 jaar ingereden en dat ging ook hardstikke goed. Maar ik begin dus wel met 3 jaar en 4 maanden, omdat ik dan hulp het met inrijden en het anders zelf moet doen. Ik vind dan dat ik beter iets eerder kan beginnen met hulp dan dat ik bijv nog een half jaar wacht en dan alles alleen moet doen.

Verder wel rustig aan doen met zo'n jong paard. Ik ben zelf helemaal niet wedstrijd gericht, dus daar zal het bij mij niet aan liggen.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 14:59

ik zie ook vaak topics daarover,
Ik denk altijd, 1e jaar lekker bij de moeder
2e jaar lekker in de wei
3e jaar ben je niet meer vrij

Ik heb altijd zoiets van laat inrijden kan geen kwaad,
De meeste pony's die te vroeg ingerden worden houden er later chade aan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 15:40

Ik denk dat mensen die b.v. op een paard van 2 jaar gaan zitten dit doen omdat ze dan nog overmacht hebben. Die mensen zouden dus helemaal niet op een paard mogen zitten naar mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 15:57

sarabande schreef:
Ik denk dat mensen die b.v. op een paard van 2 jaar gaan zitten dit doen omdat ze dan nog overmacht hebben. Die mensen zouden dus helemaal niet op een paard mogen zitten naar mijn mening.

En daar sluit ik me voor 300% bij aan.
Omdat het paard dan minder sterk is durven ze het nog net.
Maar als het zo moet ben je gewoon niet kundig genoeg en moet je het aan ervaren mensen overlaten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 11:29

stef schreef:
Dat regeltje van in januari worden ze een jaar ouder is niks officieels aan, dat hebben een stel juppen van de wedstrijdsport bepaald. Het paard wordt pas een jaar ouder op zijn/haar verjaardag.

Dat is dus de definitie van officieel (als je de ondertoon even negeert)!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 11:32

misschien wel, maar die hebben wel vaker rare regeltjes. Jamaica zou nu theoretisch 4 zijn. Maar of ze dat is????
Hon nu dan 9??? nee hoor, dat wordt ze 2 mei pas.
Wel leuk op zich, heb je eenpaard dat laat geboren is, september ofzo, ok, in januari wordt ie 3, zit je er dus nog met 2.5 op.
Nee, ik vind dat regeltje geen goede maatstaaf

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 11:52

Stef, je verwart nu een aantal dingen. Die regel is niet een maatstaf voor het klaar zijn om ingereden te worden, die regel is bedoeld om het uitbrengen in de wedstrijden te structureren. Je geeft zelf al aan dat je moet inschatten of een paard eraan toe is om zadelmak gemaakt te worden. En sommigen kunnen dat makkelijk met 2,5, anderen zijn er met ruim drie nog niet aan toe. Dat staat dus los van de leeftijd die je voor een wedstrijd aanhoudt. Idee achter die regeling is dat je kunt sturen in de startgerechtigheid van een paard. Een driejarige mag alleen B starten, pas na 1 oktober ook L1. Hij mag pas B springen als hij 4 is (of na 1 oktober van het jaar dat hij drie wordt, dat weet ik niet zeker meer). Als je daarvoor de daadwerkelijke geboortedatum van het paard hanteert is het veel moeilijker te controleren. En uiteindelijk is het de verantwoordelijkheid van de eigenaar om zijn paard te beschermen tegen overbelasting.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 12:53

Tuurlijk, maar zo redeneer jij!. Niet iedereen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 13:08

Maar stef, de verantwoordelijkheid met alles ligt bij de eigenaar.
Die regel is om op wedstrijden regels makkelijk te maken.
De jury zou gek worden in het omrekenen van geboortedatums om te kijken of een paard wel mag starten.

Als ruiter ben je zelf verantwoordelijk of je paard zadelmak gemaakt kan worden.
De leeftijd 3, is een min. indikatie.
Maar ik ken ook genoeg paarden die nog een jaar langer in de groep bleven staan omdat ze er nog te veulenachtig uitzagen.
En iemand met verzond gestand zal zo ook redeneren.
Want een overbouwd paard met een slappe achterhand zal, om maar ff iets te noemen, bij onderdeel 1 van een preof al door de mand vallen.
Dus wat heb je eraan om zulk paard al te starten?

En vaak zie je dat verstand en ervaring met de jaren komt, en zie je ook ervaren ruiters rustig een paard een jaar langer laten staan, en de onervaren ruiters een paard maar vast gaan longeren, zadelmak maken enz. voor de 3
Anders zijn ze bang dat het paard te sterk is.

Ervaren mensen weten dat het zoveel niet scheelt, en met kundig aan het werk te gaan dat ook een 4 jarige geen probleem geeft.
Ook niet als ze zo uit een groep komen en er niet elke dag mee gehannest is.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 13:36

Nou, runningkawa, ik ben het helemaal met je eens!!!

ik heb zelf een 2.5 jarige, maar daar ga ik cker nog niet opzittten. Domweg omdat hij nog te veulenachtig is, en ik vind dat een paard pas op zn 3e mag worden ingereden.
Ik neem ook de tijd voor hety inrijden, verwacht niet dat hij na 2 weken al een uur les mee kan lopen (zoals veel dat wel willen)
ben hen nu aan het zadelmak maken. (longeren met zadel) Maar daar is hij wel aan toe. Hij leert graag nieuwe dingen, en daar moet je toch ook gebruik van maken????

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 15:25

Klopt, zo redeneer ik; en velen met mij, runningkawa beschrijft het prima.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 17:26

Lielle, ik begrijp jou ook heel goed hoor. Gisteren op de manege zag ik dus een 2.5 jarige merrie, onder t zadel en al. Beessie kon nog amper normaal lopen. Hup kop in de krul trekken, en zodra er 1 pasje niet goed ging, of t hoofd n stukkie omhoog kwam, bammmm zweep erover... ik moet bijna huilen joh, wat sneu was dat!!!
Ik doe t bij baloe wel anders.....
die krijgt gewoon de tijd om sterk te worden, en t leren. Kop hoeft neit gelijk in de krul, laat hem 1st maar netjes voorwaarts lopen, dan komt het neerwaarts vanzelf, toch?

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 18:26

er zijn toch steeds weer discussies over het inrijden van een 2,5 jarige.
de een vind dit en de ander dat. iedereen heeft zijn eigen mening.
ikzelf heb een 2,5 jarige tinker. 4 juli wordt ie 3 jaar. ik wil er in augustus rustig aan eens op gaan rijden.
verder longeer ik hem nu sinds een poosje. longeer hem dan 1 (hoogstens 2 keer) in de week ongeveer 10 minuten tot een kwartiertje. hij draagt dan een longeersingeltje. of ik loop achter hem aan de lange lijnen. wat ik met hem doe is niet veel. doordeweeks haal ik hem uit de wei om te eten en een beetje te poetsen, zaterdags doe ik wat met hem.
ben ik te vroeg? ik vind van niet. ik kijk wat ie aan kan en als ie aangeeft dat het te zwaar wordt stop ik. maar hij vind het leuk om wat te doen en eruit te zijn. bovendien heb ik het er met een van mijn dierenartsen (kliniek heerde, oa paul de vries) over gehad en hij vind dat ik rustig wat mag doen met hem.
ik kan op die van mij rustig gaan zitten, dat interesseert hem ook absoluut niet. ik heb dat dan ook al eens gedaan, maar dan wel zitten en er weer af. quin vind het super als ik eens gek doe met hem. of hij nu gelongeerd wordt, of dat ik (met behulp van een krukje waar ik nog wel op blijf staan) eens een been over hem heen leg ofzo.of een beetj ga hangen. maar dat is alleen op zaterdag dan. en ik kan hem ook rustig een poos wegzetten dat ie alleen maar eten krijgt en niks hoeft te doen.

(en erop zitten of ermee weg stappen is een heel verschil vind ik)

Faustie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 20:09

Nathalie schreef:
Maar als je paard er klaar voor is, waarom wachten?

Daar ligt nou net het probleem. Als je paard er écht klaar voor is , dan is er geen probleem (als je rustig begint). Maar veel mensen dénken dat hun paard er wel klaar voor is , 'want hij is toch zo braaf'. In feite zijn die paarden er helemaal niet klaar voor. Als je zegt dat er tussen 2,5 en 3 niet zo veel tijd zit , waarom wacht je dan 'dat kleine half jaartje' niet?