Ik wil zo graag van mijn angst af!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blablabla11

Re: Ik wil zo graag van mijn angst af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:16

even uit mijn profiel geknipt en geplakt.. zie het als een les wat angst kan doen........

mijn paarden leventje

Op mijn dertiende verjaardag kreeg ik een pony op mijn verjaardag een NRPS ruin van 1.50 m Deze pony heb ik nog steeds. Na een half jaar kreeg ik er nog een Haflinger merrie bij elsemiek van de Hiltre hoeve. Die heb ik op 2,5 jarige leeftijd weer verkocht.
Daarna heb ik door een hoop pech heel wat paardjes gehad

ik begon met een paard van 1.75m Fiesta daar ben ik zo hard van afgevallen dat ik mijn ribben had gebroken.. dit is nu ong. 6 jaar geleden.. ik durfde niets meer met dat paard. na 10 maanden heb ik besloten om dit paard te verkopen.. ik heb veel angst door dit paard overgehouden. Ik heb toen een veulen gekocht. Ik wou absoluut geen groot paard meer. veulen zou 1.60 worden. Na 2 jaar was hij 1.65 met flink overgroei en begon hij pittig mans te worden ( tegen me op stijgeren en mij omver walsen ) na moeilijke keus ook besloten deze weg te doen. Hierop kocht ik een trakehner merrie van 1.66m. Heb haar op het uiterlijk gekocht.. Ik zat met angst op haar was een pittige tante en het werd alleen maar erger naarmate ik haar langer reed.. Op het moment dat ik haar na een jaar weg wou doen kwam ik erachter dat ze atrose had dus heb ik haar weggegevn.. dag geld en dag plannen voor een nieuw paard.. De mensen die mijn paard kregen vonden dit erg sneu en die hadden nog een 3 jarige kwpn merrie staan.. Deze heb ik toen van hun gekregen een merrie van 1.60m .. dit was een heel angstig paard en moest nog beleerd worden.. ik heb haar weggebracht om haar te laten trainen.. nadat ze beleerd was ben ik er op gegaan.. maar ik merkte aan mijzelf dat ik nog teveel angst had maar vooral omdat zij ook super angstig werd.. na 5 maanden zag ik het niet meer zitten..
Dit was niets voor het paard en ook niet voor mij.. Ik heb haar verkocht en ben toen opzoek gegaan naar een paardje wat echt bij me paste en waarop ik stapte en mijn niet angstig voelde.. ( de merrie is naar iemand gegaan op het dorp en die ree er na een paar weken al hele buiten ritten mee ect ) Ik ben toen bij mijn merrie uitgekomen.. een merrie van 158,5 het klikte direct.. ik voelde weer vertrouwen terug komen.. het was een heel ander type paard als dat ik gewent was.. maar vond dat ik daar maar eens door heen moest kijken.. Ik heb nu weer plezier in het rijden heb weer lol op mijn knol.. doe weer gek en heb weer zin in het rijden.. Ik durf weer te rijden en ik kan weer rijden..
Dit paardje gaat niet meer weg..

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:19

Ik vind het een beetje raar van je dat je een 1 jarige neemt... je weet dat je bang bent en dan koop je een 1 jarige... je zegt dat je het leuk vind om een jong paard dat nog helemaal groen is alles te leren maar alles vind je eng :S dat is niet echt wat. Toen heb paard va jou weg liep voelde hij misschien jou angst. probeer je angst te overwinnen als je dit echt graag wilt lukt dat!! als je hem haalt neem koekjes of een wortel mee vertroetel hem. het is echt heel leuk om zo'n jong ding alles te leren. niet denken aan wat er allemaal kan gebeuren. als je dat doet kan je beter in huis blijven want ook als je op de fiets zit kan je aangereden worden of weet ik veel. niet denken aan die dingen doe gewoon wat leuk is !!

en ja als ik met mij paard ergens nieuw kom voor een wedstrijd of weet ik wat loop ik me hem het hele terrein over zodat hij alles kan zien en aan kan wennen. niet bang zijn dat voelt je paard. en laat het niet iemand anders doen want het is JOU paard. hij moet naar JOU luisteren.

Zeg tegen je zelf ik kan dit als je voor hem staat loop naar hem toe. er gebeurd echt niks. je moet eens weten hoe vaak ik mijn angst heb moeten overwinnen vroeger toen ik op paarden moest rijden. en nu zijn de paarden waar ik een angst voor had mij beste vrienden geworden doordat ik niet aan de dingen dacht die er wel eens kunnen gebeuren. en als het echt iet lukt laat je iemand mee lopen, laat haar niks doen ook niet roepen alleen mee lopen zodat jij je veiliger voelt.

zet hem op je kan het !! Schijnheilig OK dan!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:21

Moelie schreef:
En dat ik bang ben, wil niet zeggen dat ik NIKS durf.. Ik durf wel veel hoor, maar sommige dingen niet en ik moet wat strenger worden.. maar dat gaat vast en zeker lukken!

Je durft wel veel.... ik vraag me nu daadwerkelijk af wat je dan allemaal wel durft? Aangezien je aangeeft in je berichtjes dat je niks durft. Ik bedoel... niet met je EIGEN paard naar de wei durven wandelen... dat gaat er bij mij echt niet in. Je haflinger was te zenuwachtig, wat denk je dat je jaarling gaat doen?

Je moet wat strenger worden.. waarom maak je je het jezelf dan zo moeilijk? Waarom kies je dan niet gewoon voor een makkelijk en lief paard? Dat zal al moeilijk genoeg zijn, want elk paard wil een keertje niet. Waarom niet eerst vertrouwen opbouwen met een lief paard? Waarom wil je gelijk een jaarling? Die je zeker te weten gaat uitproberen (en dan echt niet alleen een beetje dribbelen voor andere paardjes) Jij moet een jaarling vertrouwen geven en niet andersom!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:23

zap schreef:
Moelie schreef:
En dat ik bang ben, wil niet zeggen dat ik NIKS durf.. Ik durf wel veel hoor, maar sommige dingen niet en ik moet wat strenger worden.. maar dat gaat vast en zeker lukken!

Je durft wel veel.... ik vraag me nu daadwerkelijk af wat je dan allemaal wel durft? Aangezien je aangeeft in je berichtjes dat je niks durft. Ik bedoel... niet met je EIGEN paard naar de wei durven wandelen... dat gaat er bij mij echt niet in. Je haflinger was te zenuwachtig, wat denk je dat je jaarling gaat doen?

Je moet wat strenger worden.. waarom maak je je het jezelf dan zo moeilijk? Waarom kies je dan niet gewoon voor een makkelijk en lief paard? Dat zal al moeilijk genoeg zijn, want elk paard wil een keertje niet. Waarom niet eerst vertrouwen opbouwen met een lief paard? Waarom wil je gelijk een jaarling? Die je zeker te weten gaat uitproberen (en dan echt niet alleen een beetje dribbelen voor andere paardjes) Jij moet een jaarling vertrouwen geven en niet andersom!

helemaal mee eens zie mijn stukje hboven jouw stukje zo heb ik het ook aangepakt ben eerst met mijn vertrouwen aan de gang gegaan ...

Fiesta14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:29

Moelie schreef:
Nou zoals ik al had gezegt leer je juist het meest bij jonge paarden, en zoals ik al had gezegt; Ik wil een paard die naar mijn hand is geleert op mijn manier, met behulp van me vriend erbij dus. ...KNIP ... Dus ik ben van mening dat dit geen verkeerde keuze is (anders had ik het ook niet gedaan), en zowel; dan kom ik daar vanzelf achter.

Naar mijn mening klopt dit al niet. Als onervaren/wat angstige ruiter leer je imo juist het meeste van een ervaren paard. En alles wat je leert van het omgaan met diverse ervaren paarden kan je later weer gebruiken om een jong paard mee op te voeden. Je kan ook wel leren om te gaan met een jong paard, maar daar heb je imo dagelijks (goede) hulp bij nodig. Voor zover ik opmaak uit jouw berichten is dat er niet.
Als je nu al te bang bent om haar van/naar het weiland te brengen, ben je imo nog niet toe aan een jong dier. Ik zeg hiermee absoluut niet dat jij niet met paarden om kan gaan, alleen neem je imo nu teveel hooi op je vork. En dat kan voor ruiter en paard gevaarlijke situaties opleveren.

Ja, ik ben hard, maar heel cliché groen x groen wordt blauw...

Begrijp overigens best dat je heel trots en blij bent met je paardje, maar jij vraagt om serieuze tips. Alle mensen die hier tips geven, willen alleen maar het beste voor jou en je paard. Ik heb het helaas al vaker fout zien gaan (gebroken botten + nog meer angst bij de ruiter en een zgn "vals"(onopgevoed) paard.)

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:32

Ik snap je hulpvraag niet zo goed. Vind dat je ook geen verstandige keuze hebt gemaakt, maar soms is de wil van het hart sterker dan die van het gezonde verstand...

Over je angst kan ik alleen zeggen: trotseer obstakels, ga niets uit de weg, maak een plan en houdt je daaraan!

Ook denk ik eerder dat je onzeker bent dan echt angstig. Onzekerheid kan je alleen zelf overwinnen.
Overigens spreek je zelf over "streng" zijn, maar dat is helemaal niet nodig. Je moet zelfverzekerd en consequent zijn en bij jonge paarden ook nog over een flinke portie geduld beschikken.

Verder: ga je goed verdiepen (eerst theorie dan praktijk) in paardengedrag en opvoeding van paarden. Lees boeken (zie bol.com). Vergroot je kennis. Kennis is macht.

Ik wens je veel succes, aarzel vooral niet op (op tijd) goede hulp in te schakelen als het nodig is. Doe geen dingen waar je achteraf waarschijnlijk spijt van krijgt.
En vooral, heb veel geduld. Realiseer je dat je niet 1,2,3 een band met een paard hebt opgebouwd. Dat duurt maanden, zo niet...jaren. En soms kost het bloed, zweet en veel tranen. Maar als het goed is, is dat het ook waard.

Reden_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:47

Allereerst heel veel suc6 met je paardje & dat je er maar veel plezier en geluk aan mag beleven.

Ook ik vind het een beetje een domme beslissing.
Je ruilt een haflinger die van nature al een stuk rustiger zijn dan kwpn'ers om voor een jaarling.
Deze jaarling die niets kan moet jij alles gaan leren en dus stevig in je schoentjes staan.

Ga gewoon rustig beginnen met kijken, aaien, borstelen, knuffelen, en de liefde geven die een jong paardje nodig heeft.
(zelf heb ik dit gewoon in het weiland gedaan. en als je paard er geen zin in heeft of hij loopt weg. Nou jammer dan.. dan probeer je het zometeen weer.)
En dan bouw je het steeds weer iets verder op. Dan een halstertje, dan een touwtje, dan loop je een stukje, dan zet je hem vast,enz..
Probeer zo min mogelijk te laten merken dat je bang bent. Dit voelt jou jaarling ook & zal hier dan ook lekker gebruik van maken. Want ja, wat is er (als jong paard) nou leuker dan lekker je baasje lopen treiteren en etteren.
Loop recht op, schouders naar achter en hoofd opgeheven. Laat duidelijk merken dat jij de baas bent.
Laat duidelijk weten wat wel en wat niet mag. Met een aardige stem of met een stemverheffing. (even een keer hea! zeggen)
Met de voetjes optillen zou ik als ik jou was nog even wacht. Als jij niet in jezelf vertrauwt of er al bibberend heen gaat, gaat dat een groot probleem worden.
Een jong paard is onstabiel. Als jij een voet pakt zal hij moeten leren op drie benen te staan. (vergelijk het er maar me dat jij vroeger moest leren staan op één been) In het begin zal het paard ook gaan wankelen en heen en weer springen. En een paar keer met het opgetilde been heen en weer slaan totdat jij los laat en hij weer op 4 beentjes staat.
Zelf heb ik de mijne vast gezet en gezorgt dt hij aan een kant tegen een muur kon hangen. De ander kant ben ik begonnen met voet optillen. deze voet heb ik netzolang vast gehouden totdat hij normaal op drie benen bleef staan. (met eventuele hulp van de muur) Dit heb ik bij allen muren gedaan. Iedere dag weer 1 of 2 keer. soms meerdere keren achter elkaar. Als hij sltil staat zijn viet weer loslaten en belonen.
Als je wat meer vertouwen in jezelf hebt bij het wandelen over het erf, door de bak, en in het weiland.
kun je mischien eens naar buiten gaan. (wel met een ander ervaren paard in het verkeer die nergens van schrikt) Als er 1 bang paard naast je jaarling loopt en ook nog een bange eigenaar. heb je zometeen een paard dat voor zijn leven getekend is. en overal van zal schrikken. En zo iedere keer een stapje verder.

Nou meid. Ik wens je nogmaals heel veel suc6. Zet hem op. En vooral: GELOOF IN JEZELF! Je kan het!
Ja

Dig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 00:13

Je ruilt een haflinger die van nature al een stuk rustiger zijn dan kwpn'ers om voor een jaarling.
Deze jaarling die niets kan moet jij alles gaan leren en dus stevig in je schoentjes staan.

Ja[/quote]
Ja ook ik ben het met de rest hier eens sorry voor al die negitiviteit ,maar het is toch echt de waarheid en ik begrijp dat je dat liever niet hoord.
Als je al bang bent in de omgang met je paard met bijv. hoefjes uitkrabben, en dat zijn je eigen woorden dan is het echt niet verstandig met een jong paard te beginnen.
Maar juist veel verstandiger om een wat ouder braaf paard te kopen waar je het vertrouwen in kan winnen.
En indd een haflinger is kwa karakter in bijna alle gevallen een stuk makkelijker en meestal een heel stuk cooler in het koppie als een jonge kwpn'r.
Ik wens je heel veel succes en hoop dat het je allemaal gaat lukken.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 00:58

Ik snap hier helemaal niks van.. je bent angstig, neemt een 1 jarige die je maar even gezien hebt..

Ik heb vorig jaar een 3 jarige gekocht, na al heel wat ervaring, en meneer is mij op dit moment aardig aan het uitproberen, en daar moet je flink voor in de schoenen staan Knipoog
En nee ik heb niks angstigs meegemaakt.

Ik snap niet dat je zonder kennis (je weet niet eens wat grondwerk inhoudt Knipoog) en ervaring een 1 jarig paard koopt..

Mijn advies: paard in de opfok, en zelf in de tussentijd aan je angst gaan werken met paarden waar je wat van kan leren, en die je vertrouwen kunnen geven.

Of gaan voor een volwassen stabiel paard, waar je zelf mee uit de voeten kan.

Geen een paard, maar al helemaal niet zo'n jong paard heeft een onzeker iemand om zich heen nodig!

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:22

Dat het niet zo'n goede keuze is om zo'n jong paard te kopen, is nu wel duidelijk. Even een opmerking over Haflingers, staan bekend als cool, dit is alles behalve waar. Heb er zelf ook één en ken er meerdere in mijn omgeving niet allemaal even makkelijk en cool.
Nu heb je een paardje gekocht en daar staat je grote trots! Maar wat nu verder? Het is sowieso al goed van je dat je hulp hebt durven vragen. Het paard moet vertrouwen in jou krijgen, maar dat is onmogelijk omdat je bang bent en dat voelt een paard. Dus, voordat je aan je paard echt gaat werken en echt dingen gaat aanleren, moet je eerst zelf zekerder van jezelf zijn, anders leer je je paard alleen maar bang te zijn. Probeer iemand te zoeken, die jouw lichaamshouding kan verbeteren en je zekerder gaat voelen. Probeer je paard over zijn hele lichaam aan te raken. Leer de lichaamstaal van je paard, zodat jij goed herkent wat prettig is voor hem. Leer hem op een goede manier benaderen. Je paard wat aanleren? Natuurlijk, maar eerst jezelf. Hoefjes optillen, prima als je hulp het voor je doet, maar probeer, al is het maar één hoef op te tillen, maar dan zeker en zonder angst. En als jij je zekerder voelt, breng je dat over op je paard. Je beschreef ook het probleem in de wei, dat je paard de kont toekeerde, logisch toch? Hij kent je nog niet en moet ook z'n kudde beschermen. Probeer je paard naar je toe te lokken, ga niet jagen, als dat gelukt is ,gewoon even aanhalen, niets meer. laat je paard voelen dat het goed is bij jou. Lees boeken, Er zijn heel veel boeken, waar je echt veel van kan leren. Voor jou is het zeker belangrijk hoe je je moet gedragen tegenover je paard! En werk aan jezelf, zodat je elkaar in ieder geval goed begrijpt. Er zijn heel veel cursussen en clinics en misschien ook bij jou in de buurt? In jouw geval is het een aanrader om een cursus Free-style, Ttouch, erg leuk te doen met jonge paarden en goed voor de band. Veel succes en bovenal, Geniet van je paard.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 20:05

chaatje16 schreef:
Ik vind het een beetje raar van je dat je een 1 jarige neemt... je weet dat je bang bent en dan koop je een 1 jarige... je zegt dat je het leuk vind om een jong paard dat nog helemaal groen is alles te leren maar alles vind je eng :S dat is niet echt wat. Toen heb paard va jou weg liep voelde hij misschien jou angst. probeer je angst te overwinnen als je dit echt graag wilt lukt dat!! als je hem haalt neem koekjes of een wortel mee vertroetel hem. het is echt heel leuk om zo'n jong ding alles te leren. niet denken aan wat er allemaal kan gebeuren. als je dat doet kan je beter in huis blijven want ook als je op de fiets zit kan je aangereden worden of weet ik veel. niet denken aan die dingen doe gewoon wat leuk is !!

en ja als ik met mij paard ergens nieuw kom voor een wedstrijd of weet ik wat loop ik me hem het hele terrein over zodat hij alles kan zien en aan kan wennen. niet bang zijn dat voelt je paard. en laat het niet iemand anders doen want het is JOU paard. hij moet naar JOU luisteren.

Zeg tegen je zelf ik kan dit als je voor hem staat loop naar hem toe. er gebeurd echt niks. je moet eens weten hoe vaak ik mijn angst heb moeten overwinnen vroeger toen ik op paarden moest rijden. en nu zijn de paarden waar ik een angst voor had mij beste vrienden geworden doordat ik niet aan de dingen dacht die er wel eens kunnen gebeuren. en als het echt iet lukt laat je iemand mee lopen, laat haar niks doen ook niet roepen alleen mee lopen zodat jij je veiliger voelt.

zet hem op je kan het !! Schijnheilig OK dan!

Hoi, bedankt voor je bericht. Het is niet zo dat ik ALLES eng vind, maar omdat ik haar nog niet goed ken vind ik wel wat dingen eng ja. Ik moet het paard altijd eerst beter leren kennen voordat ik wat meer ga durven. Dat is het probleem.. ik loop niet zo weg met een vreemd paard, jong of oud maakt niet uit. Het is bij mij gewoon dat ik paarden eerst beter moet leren kennen zodat ik een beetje weet hoe ze in elkaar zitten.
Het is ook niet zo dat me vriendin dan alles voor mij doet want dat wil ik ook niet nee, dan leer ik me angst ook niet af. Maar ik was idd van plan om haar erbij te halen als ik der bijv uit de wei ga halen voor de eerste keer, en ALS er dan iets zou gebeuren dat zij nog altijd zou kunnen inspringen.
Ik probeer mijn verstand echt op nul te zitten als ik met der aan het werk ga, en doe alsof mijn neus bloed.. dat werkt vaak wel bij me. Morgen ga ik der voor het eerst in stal zetten en dan probeer ik der alvast te borstelen enz zodat ze daar al aan kan wennen. Ik snap wel dat sommige mensen het me afraden om een jong paard te kopen, maar zoals ik al zeg; Het is bij mij bij elk paard zo, jong of oud.. ik moet ze eerst beter leren kennen voordat ik er alles mee durf. Dat had ik ook bij me haflinger, de eerste maand leerde we elkaar eerst kennen zodat we vertrouwen in elkaar kregen, en daarna durfde ik ook alles met hem. Dus het komt wel goed hoor. Me nieuw paard word alleen een stukkie groter dan die haflinger, ze word tussen de 1.65/1.70m geschat.
Bedankt voor je tips, en ik ga er echt aan werken!
Groetjes Milou

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 20:08

Wesseltje schreef:
Ik snap hier helemaal niks van.. je bent angstig, neemt een 1 jarige die je maar even gezien hebt..

Ik heb vorig jaar een 3 jarige gekocht, na al heel wat ervaring, en meneer is mij op dit moment aardig aan het uitproberen, en daar moet je flink voor in de schoenen staan Knipoog
En nee ik heb niks angstigs meegemaakt.

Ik snap niet dat je zonder kennis (je weet niet eens wat grondwerk inhoudt Knipoog) en ervaring een 1 jarig paard koopt..

Mijn advies: paard in de opfok, en zelf in de tussentijd aan je angst gaan werken met paarden waar je wat van kan leren, en die je vertrouwen kunnen geven.

Of gaan voor een volwassen stabiel paard, waar je zelf mee uit de voeten kan.

Geen een paard, maar al helemaal niet zo'n jong paard heeft een onzeker iemand om zich heen nodig!

kennis heb ik wel Knipoog Je kent me niet eens, ik ga al jaren met paarden om. Ik wist idd niet PRECIES wat grondwerk inhoud omdat ik dat nog nooit heb gezien of zelf heb gedaan. Maar als jij het ervan wilt maken dat ik geen kennis heb omdat ik niet precies weet wat grondwerk is.. Nou sorry hoor maar dan kun je maar beter niks zeggen want dat slaat dus nergens. Weet jij ook ALLES van paarden, maar dan ook echt ALLES? Ik denk het niet he Knipoog
Ik ben niet onzeker, zoals ik al meerdere keren heb uitgelegt ben ik in het BEGIN angstig bij een nieuw paard. Ik moet het paard eerst beter leren kennen, en het paard ook mij. Zodat we elkaar wat meer vertrouwen, en dan kom ik over mijn angst heen. Dus, maak ervan wat jij wilt. Ik weet zelf toch wel hoe ik in elkaar zit, en dat is iig niet zo zoals jij zegt.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 20:13

Almaz schreef:
Dat het niet zo'n goede keuze is om zo'n jong paard te kopen, is nu wel duidelijk. Even een opmerking over Haflingers, staan bekend als cool, dit is alles behalve waar. Heb er zelf ook één en ken er meerdere in mijn omgeving niet allemaal even makkelijk en cool.
Nu heb je een paardje gekocht en daar staat je grote trots! Maar wat nu verder? Het is sowieso al goed van je dat je hulp hebt durven vragen. Het paard moet vertrouwen in jou krijgen, maar dat is onmogelijk omdat je bang bent en dat voelt een paard. Dus, voordat je aan je paard echt gaat werken en echt dingen gaat aanleren, moet je eerst zelf zekerder van jezelf zijn, anders leer je je paard alleen maar bang te zijn. Probeer iemand te zoeken, die jouw lichaamshouding kan verbeteren en je zekerder gaat voelen. Probeer je paard over zijn hele lichaam aan te raken. Leer de lichaamstaal van je paard, zodat jij goed herkent wat prettig is voor hem. Leer hem op een goede manier benaderen. Je paard wat aanleren? Natuurlijk, maar eerst jezelf. Hoefjes optillen, prima als je hulp het voor je doet, maar probeer, al is het maar één hoef op te tillen, maar dan zeker en zonder angst. En als jij je zekerder voelt, breng je dat over op je paard. Je beschreef ook het probleem in de wei, dat je paard de kont toekeerde, logisch toch? Hij kent je nog niet en moet ook z'n kudde beschermen. Probeer je paard naar je toe te lokken, ga niet jagen, als dat gelukt is ,gewoon even aanhalen, niets meer. laat je paard voelen dat het goed is bij jou. Lees boeken, Er zijn heel veel boeken, waar je echt veel van kan leren. Voor jou is het zeker belangrijk hoe je je moet gedragen tegenover je paard! En werk aan jezelf, zodat je elkaar in ieder geval goed begrijpt. Er zijn heel veel cursussen en clinics en misschien ook bij jou in de buurt? In jouw geval is het een aanrader om een cursus Free-style, Ttouch, erg leuk te doen met jonge paarden en goed voor de band. Veel succes en bovenal, Geniet van je paard.

Bedankt voor je berichtje Lachen Dat het niet verstandig is dat ik een jong paard heb gekocht; daar ben ik het niet mee eens. Aan de ene kant klopt het miss wel, maar aan de andere kant niet. Want zoals ik al heb gezegt; als ik het paard nog niet goed ken ben ik idd angstig.. maar zodra ik het paard beter ken, vermindert mijn angst steeds meer tegenover dat paard. Ik heb vroeger iets akeligs meegemaakt met een jong paard waaraan ik miss een soort 'trauma' aan overgehouden heb. Eerst stapte ik op elk (jong) paard af, nu op niet meer, op geen jonge en ook niet op oudere. Dus dat ze jong zijn daar ligt het niet aan, want oudere paarden kunnen net zo goed vervelend ofzo zijn. Het is gewoon zo dat ik mijn nieuw paard het eerste maand echt moet leren kennen, zodra ik der beter ken is mijn angst ook weg. Mijn haflinger was idd nogal koel in zijn hoofd, iets zenuwachtig. Maar ik heb hem ook aangeleert om zijn beentjes op te tillen, ik ben ook voor het eerst zelf met hem over de weg gegaan, dus zo angstig ben ik niet. Alleen in het begin. Ik denk dat heel veel mensen mijn topic verkeerd hebben opgevat. En dat ze echt denken dat ik heel erg bang ben, maar dat valt dus wel reuze mee. Zo'n cursus is idd misschien wel wat ja. Ik zou eens informeren of dat hier ook in de buurt is en dan kan ik dat zeker eens gaan doen. Bedankt voor je tips Lachen

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 20:20

itsdaantje schreef:
Moelie schreef:
Nou zoals ik al had gezegt leer je juist het meest bij jonge paarden, en zoals ik al had gezegt; Ik wil een paard die naar mijn hand is geleert op mijn manier, met behulp van me vriend erbij dus. ...KNIP ... Dus ik ben van mening dat dit geen verkeerde keuze is (anders had ik het ook niet gedaan), en zowel; dan kom ik daar vanzelf achter.

Naar mijn mening klopt dit al niet. Als onervaren/wat angstige ruiter leer je imo juist het meeste van een ervaren paard. En alles wat je leert van het omgaan met diverse ervaren paarden kan je later weer gebruiken om een jong paard mee op te voeden. Je kan ook wel leren om te gaan met een jong paard, maar daar heb je imo dagelijks (goede) hulp bij nodig. Voor zover ik opmaak uit jouw berichten is dat er niet.
Als je nu al te bang bent om haar van/naar het weiland te brengen, ben je imo nog niet toe aan een jong dier. Ik zeg hiermee absoluut niet dat jij niet met paarden om kan gaan, alleen neem je imo nu teveel hooi op je vork. En dat kan voor ruiter en paard gevaarlijke situaties opleveren.

Ja, ik ben hard, maar heel cliché groen x groen wordt blauw...

Begrijp overigens best dat je heel trots en blij bent met je paardje, maar jij vraagt om serieuze tips. Alle mensen die hier tips geven, willen alleen maar het beste voor jou en je paard. Ik heb het helaas al vaker fout zien gaan (gebroken botten + nog meer angst bij de ruiter en een zgn "vals"(onopgevoed) paard.)

Vertel mij nou eens hoe jullie erbij komen dat ik zo angstig, en onervaren ben?? Ten eerste ga ik al jaren met paarden om, dat wil nog niks zeggen maar in die jaren (nou bijna 7 jaar) heb ik vaak verschillende paarden meegemaakt, zowel jonge en oudere paarden. Als jullie mij niet kennen, moeten jullie mij ook niet gaan lopen vooroordelen. Jullie denken allemaal een oordeel op te kunnen maken uit mijn verhaal, maar dat is maar een kort stukje dat ik vertelt heb. Het is zo; nog een keer voor de duidelijkheid; IK BEN IN HET BEGIN BIJ VREEMDE PAARDEN DIE IK NIET KEN IDD EEN BEETJE ANGSTIG, DAT IS OMDAT IK DIE PAARDEN DAN NOG MOET LEREN KENNEN. ZODRA IK ZE BETER KEN WORD MIJN ANGST MINDER, EN DAN DURF IK WEL ALLES. Zo moet het duidelijk genoeg zijn, want ik ga niet steeds vertellen hoe het WEL in elkaar zit. Want jullie denken allemaal dat jullie het beter weten en raden mij een jong paard af. Hoeveel mensen mij dat ook afraden, ik weet zelf wel dat ik het kan. Dat ik mijn haflinger na een halfjaar heb weggedaan was omdat wij niet de klik hadden, en dat vind ik toch wel belangrijk tussen paard en mens. Dus ga aub niet verder lopen zeuren dat ik onervaren ben of wat dan ook, want dat ben ik dus niet.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:39

Succes en wie weet groei je over je trauma heen. Gaat heus wel goed en overvraag jezelf niet!

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:20

Ik herken me wel aardig in jou verhaal (voor het hele verhaal zie mijn profiel), ik kreeg op mijn 8ste mijn eerste eigen pony was toen veel te wild voor mij (had ook al het nodige wild gemaakt + arabisch bloed) en heeft aardig mijn vertrouwen weggehaald. Toen kreeg ik Sharon en ik ben zo dankbaar dat ik haar heb van haar heb mogen genieten want zij heeft mij echt het vertrouwen en plezier weer teruggeven. Mijn tip aan jou is om een heel braaf paard te zoeken en heb geduld, dan moet het zeker goed komen. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:03

Joh, je begint wel ergens aan. Het is noodzaak om consequent te zijn, want anders heb je over een jaar of twee een ongeleid projectiel van 800 kg aan de andere kant van je halstertouw en ik kan je verzekeren dat komt je zelfvertrouwen met paarden niet ten goede.

Een beste tik/ mep/schop uitdelen is met die jonge beesten af en toe echt wel eens nodig, met vriendelijkheid kom je er niet altijd, dus wees er wel bereid toe. Ze proberen je aan alle kanten uit en speuren je angst en dat is niet helpend.

Jonge paarden zijn vaak niet de probleemoplossers voor angst. Het opvoeden vergt nogal wat, ze kunnen vreselijk onvoorspelbaar zijn. Je vriendin kan alles wel voordoen, maar jij moet het doen en als het paard angst bij je voelt gaat het fout. Je kan een paard met jou onzekerheid en angst vreselijk verknallen. Het is voor jou dan misschien prettig, maar is het ook eerlijk tegenover het paard?

Ik heb een hengstveulen gekocht, hij was een maand oud, met 5 maanden kwam hij bij mij. Ik had soms ook wat angst, maar zodra ik merk dat er een spelletje met me gespeeld wordt, zet ik hem wel op zijn nummer.
Hij is me er eens van door gevlogen aan het touw, superlink, hij ging zowat over de kop doordat hij op het touw ging staan en ook bokte hij behoorlijk, gevolg zijn hoeven vlogen langs mijn gezicht. Nou dat was een keer, de volgende keer dat hij vervelend werd heb ik hem een mep verkocht. En dan hebben we het over een "rustige" (nu inmiddels erg braaf) tinker van 1.53m. Zaterdag wordt hij 3 en is netjes opgevoed en erg braaf, maar ook dat heeft voeten in de aarde gehad, consequentheid, vriendelijkheid en af en toe een beste mep.

Ga bij je zelf goed na, of jij dit paard goed op kunt voeden tot een brave en nette 3 jarige. Moet je een ja schuldig blijven, verkoop haar dan alsjeblieft, want je doet haar dan geen recht.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:20

Moelie schreef:
Vertel mij nou eens hoe jullie erbij komen dat ik zo angstig, en onervaren ben?? .

Over onervaren zeg ik niks.. over angstig zeker wel. Ik heb maar even een paar quotes van je op een rijtje gezet! Je zegt zelf dat je zo angstig en bang bent! Dat verzinnen wij heus niet hoor. Jij schrijft een verhaal en daar oordelen wij op.. gek hè?

Moelie schreef:
Heel lief paard, maar hij had een iets te zenuwachtig karakter voor mij, want ik durf paarden niet goed aan te pakken.

Moelie schreef:
Maar ik moet streng genoeg zijn, dat weet ik.. maar ik durf het gewoon niet.

Moelie schreef:
Vandaag toen we ze hadden uitgeladen en naar de wei brachten durfde ik me eigen paard op een stukje niet eens vast te houden omdat we langs andere paarden moesten lopen.

Moelie schreef:
toen kwamen we langs de wei met andere paarden en toen vroeg ik al meteen aan me vriendin of zij der wou overnemen omdat ik dat al eng vond

Moelie schreef:
Hoevenkrabben zou ze ook allemaal moeten leren, ALLES.. maar ik ben gewoon te bang om der dat allemaal zelf aan te leren.

Moelie schreef:
Zoiets wil ik voorkomen, ik wil zelf alles durven bij me paard en niet aan andere overlaten

Moelie schreef:
Het enigste probleem is dat ik nooit zo goed doorzet, vanwege mijn angst. Bijv met beentjes optillen ben ik bang dat ze achter trappen.

Moelie schreef:
Nog iets; Zou dit betekenen, vanwege mijn angst. Dat ik alleen maar oudere, ingereden paarden kan kopen? Ik wil zelf juist een jong paard, en ik laat dat niet verpesten door mijn angst. Ik heb vroeger gewoon wat dingetjes meegemaakt waardoor ik zo bang ben wat jonge paarden betreft, maar ik wil er overheen komen en ga er ook mijn best voor doen.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:53

Nee joh dat klopt niet! Ze zegt toch dat ze er alleen in het begin last van heeft... Clown
Ik vond ook al dat je jezelf erg tegenspreekt in je berichten.
Maargoed heel veel succes ermee en ik hoop echt dat dit allemaal niet ten koste van je paardje zal gaan.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:55

Dit paardje is nu 1 jaar oud, is het dan niet beter om hem gewoon nog even te laten staan bij dat vriendje waar hij zo gehecht aan is? Hij moet niet alleen staan, dat is niet goed voor hem.

vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:04

ik snap dat het je leuk lijkt om een paardje alles te leren dat is ook leuk maar je zegt zelf ik vind het eng daar gaat dat paardje alleen maar gebruik van maken . ik zou zeggen gebruik je verstand want het is niet slim om een 1 jarig paard te kopen als je zelf bang bent !!!
als je hem wil houden wat ik best wel snap wens ik je veel succes en ik hoop dat je over die angst heen komt je zegt dat je bang bent en dat je veel ervaring met paarden hebt welke is het nou want de meeste mensen die ervaring met paarden hebben zijn niet bepaalt bang

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:22

En over een paar jaar komt er weer een 'onhandelbaar' paard binnen op een africhtingsstal. Frusty Ts is te jong om over eigen te kortkomingen heen te kijken in dit verhaal en te zien dat een leerpaard veel geschikter zou zijn.
Waarheid is hard!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:47

wie om kritiek vraagt moet het accepteren, ruil dat jonge ding om voor iets dat minder jong is en regel professionele hulp om je erbij te helpen voordat je paard een enkeltje Italie krijgt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:26

Mijn enige goede tip: Verkoop die hap en zoek ergens een goede manege of ervaren bijrijdpaard met degelijke begeleiding.

Als dat niet wil: laat dit paard in de opfokstal waar hij staat, laat die mensen hem de nodige opvoeding qua halster/voetjes en zo leren en neem ondertussen veel lessen op ervaren paarden. Laat hem dan op 4 jarige leeftijd inrijden en laat je grondig begeleiden.

Even de dingen op een rij:
- je bent onzeker
- je weet niet hoe je dingen moet aanpakken
- je kunt 3 dagen na elkaar niet naar je paard toe (is op deze leeftijd nog geen probleem)
- je kon je haf niet aanleren voetjes te geven omdat hij zijn benen niet stilhield, haf trapte met zijn achterbenen
- je kreeg van je haf haast een keer in trap in de wei toen jullie gingen 'spelen'
- haf vond op een gegeven moment alles eng

Voor je 2 jarige haf was je trouwens al druk een zadel en een bitje aant zoeken herinner ik me? Wanneer ging je dat diertje inrijden dan? Want eerst ging je dat pas volgend jaar doen, en toen alweer plots na de zomer. En toen ging je plots alweer beginnen longeren toen hij verdorie nog geen 2 jaar oud was Boos! Moelie @ [LO] Hoe leren te longeren?
Toen wou je hem verkopen wegens tijd- en geldgebrek en dan weer niet. En dan toch weer wel, nog steeds wegens ozgezegd tijdsgebrek.

Ik vind dat jij jezelf nogal eens tegenspreekt... Het klikt niet met die haflinger nochtans...

Moelie schreef:
Omdat ik bij hem ging kijken, was eig niet zozeer opzoek naar een haflinger, maar toen ik hem zag wist ik het meteen; Dit word hem! En tis een geweldig ras Haha! Maar mijn voorkeur ging eigenlijk uit naar een Volbloed Arabier, mooi snoetje, mooi paard.

En dit Moelie @ [LZP] Twijfelaar doet mij helemaal besluiten dat je niet rijp bent voor een eigen paard, zowel qua geld als qua ervaring helaas.

Moelie schreef:
Ik weet dat dit een topic is voor het leven zonder paarden. Toch gaat dit over me paard, ik weet niet waar ik het anders moet plaatsen. Dus sorry als die verkeerd staat. Dit is misschien heel raar wat ik nu ga zeggen, aangezien me paard te koop staat. Maar is zit zooo enorm te twijfelen, zal ik hem wel verkopen, of zal ik hem toch maar niet verkopen. En eigenlijk heb ik de beslissing al helemaal genomen, om hem wel te verkopen. Maar als ik het er dan met bijv een vriendin overheb ga ik weer twijfelen, omdat ik er elke keer bij zeg dat ik hem het liefst wil houden. Ik ben ook bang dat als die eenmaal weg is, ik er enorm veel spijt van ga krijgen. Maar er zitten wat nadelen aan aan het houden, tis namelijk zo dat ik meer kan gaan werken over een tijdje; dan hou ik bijna geen tijd meer voor 'm over en dat vind ik zonde, omdat hij alle aandacht verdiend.. tis zo'n geweldig, lief paard! Ander nadeel is; dat ik er nog maar net mee rond kom per maand. Ik hou eigenlijk bijna niks over voor mezelf, sparen kan dus ook niet terwijl ik en me vriend toch een keer willen gaan samenwonen. Nog een nadeel; hij moet nog worden ingereden. Zo is die wel braaf, hij doet echt geen vlieg kwaad maar ik durf paarden niet in te rijden omdat ik bang ben er heel hard vanaf te vallen. En ook omdat ik bang ben dat het me niet gaan lukken, aangezien ik soms wat te lief kan zijn en omdat dit dan het eerste paard word dat ik ga inrijden.
Twijfelen is zo irritant, hebben jullie daar ook vaak last van? Over wat dan ook. Maar ik ben er toch bijna zeker van dat ik hem verkoop, hij staat al op internet enz en als er iemand is die hem wil kopen gaat dat ook zeker door. Anders zou ik hem ook niet op internet zetten.
Maar ik bedoel, je hebt van die twijfelmomenten, van zal ik het nou wel doen? Krijg ik er geen spijt van.. blablabla. Erg vervelend..
Hebben jullie hier ook last van, over wat dan ook..?

Groetjes Milou

Nog een keer uit Moelie @ [OPG] Wie ook meegemaakt: paard op hol geslagen met jou erop

Moelie schreef:
Je eigen veiligheid staat altijd bovenaan, daarom ga en durf ik mijn eigen paard ook niet in te rijden..

Meisje, zie jij nu zelf niet in dat je hier de kennis, kunde, geld, tijd en geduld niet voor hebt?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:31

Poes, ik vrees het ergste, en ik vind het jammer dat de TS niet vanuit het belang van het paard denkt maar vanuit zichzelf