Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Moelie schreef:En dat ik bang ben, wil niet zeggen dat ik NIKS durf.. Ik durf wel veel hoor, maar sommige dingen niet en ik moet wat strenger worden.. maar dat gaat vast en zeker lukken!
zap schreef:Moelie schreef:En dat ik bang ben, wil niet zeggen dat ik NIKS durf.. Ik durf wel veel hoor, maar sommige dingen niet en ik moet wat strenger worden.. maar dat gaat vast en zeker lukken!
Je durft wel veel.... ik vraag me nu daadwerkelijk af wat je dan allemaal wel durft? Aangezien je aangeeft in je berichtjes dat je niks durft. Ik bedoel... niet met je EIGEN paard naar de wei durven wandelen... dat gaat er bij mij echt niet in. Je haflinger was te zenuwachtig, wat denk je dat je jaarling gaat doen?
Je moet wat strenger worden.. waarom maak je je het jezelf dan zo moeilijk? Waarom kies je dan niet gewoon voor een makkelijk en lief paard? Dat zal al moeilijk genoeg zijn, want elk paard wil een keertje niet. Waarom niet eerst vertrouwen opbouwen met een lief paard? Waarom wil je gelijk een jaarling? Die je zeker te weten gaat uitproberen (en dan echt niet alleen een beetje dribbelen voor andere paardjes) Jij moet een jaarling vertrouwen geven en niet andersom!
Moelie schreef:Nou zoals ik al had gezegt leer je juist het meest bij jonge paarden, en zoals ik al had gezegt; Ik wil een paard die naar mijn hand is geleert op mijn manier, met behulp van me vriend erbij dus. ...KNIP ... Dus ik ben van mening dat dit geen verkeerde keuze is (anders had ik het ook niet gedaan), en zowel; dan kom ik daar vanzelf achter.
chaatje16 schreef:Ik vind het een beetje raar van je dat je een 1 jarige neemt... je weet dat je bang bent en dan koop je een 1 jarige... je zegt dat je het leuk vind om een jong paard dat nog helemaal groen is alles te leren maar alles vind je eng :S dat is niet echt wat. Toen heb paard va jou weg liep voelde hij misschien jou angst. probeer je angst te overwinnen als je dit echt graag wilt lukt dat!! als je hem haalt neem koekjes of een wortel mee vertroetel hem. het is echt heel leuk om zo'n jong ding alles te leren. niet denken aan wat er allemaal kan gebeuren. als je dat doet kan je beter in huis blijven want ook als je op de fiets zit kan je aangereden worden of weet ik veel. niet denken aan die dingen doe gewoon wat leuk is !!
en ja als ik met mij paard ergens nieuw kom voor een wedstrijd of weet ik wat loop ik me hem het hele terrein over zodat hij alles kan zien en aan kan wennen. niet bang zijn dat voelt je paard. en laat het niet iemand anders doen want het is JOU paard. hij moet naar JOU luisteren.
Zeg tegen je zelf ik kan dit als je voor hem staat loop naar hem toe. er gebeurd echt niks. je moet eens weten hoe vaak ik mijn angst heb moeten overwinnen vroeger toen ik op paarden moest rijden. en nu zijn de paarden waar ik een angst voor had mij beste vrienden geworden doordat ik niet aan de dingen dacht die er wel eens kunnen gebeuren. en als het echt iet lukt laat je iemand mee lopen, laat haar niks doen ook niet roepen alleen mee lopen zodat jij je veiliger voelt.
zet hem op je kan het !!![]()
Wesseltje schreef:Ik snap hier helemaal niks van.. je bent angstig, neemt een 1 jarige die je maar even gezien hebt..
Ik heb vorig jaar een 3 jarige gekocht, na al heel wat ervaring, en meneer is mij op dit moment aardig aan het uitproberen, en daar moet je flink voor in de schoenen staan
En nee ik heb niks angstigs meegemaakt.
Ik snap niet dat je zonder kennis (je weet niet eens wat grondwerk inhoudt) en ervaring een 1 jarig paard koopt..
Mijn advies: paard in de opfok, en zelf in de tussentijd aan je angst gaan werken met paarden waar je wat van kan leren, en die je vertrouwen kunnen geven.
Of gaan voor een volwassen stabiel paard, waar je zelf mee uit de voeten kan.
Geen een paard, maar al helemaal niet zo'n jong paard heeft een onzeker iemand om zich heen nodig!
Almaz schreef:Dat het niet zo'n goede keuze is om zo'n jong paard te kopen, is nu wel duidelijk. Even een opmerking over Haflingers, staan bekend als cool, dit is alles behalve waar. Heb er zelf ook één en ken er meerdere in mijn omgeving niet allemaal even makkelijk en cool.
Nu heb je een paardje gekocht en daar staat je grote trots! Maar wat nu verder? Het is sowieso al goed van je dat je hulp hebt durven vragen. Het paard moet vertrouwen in jou krijgen, maar dat is onmogelijk omdat je bang bent en dat voelt een paard. Dus, voordat je aan je paard echt gaat werken en echt dingen gaat aanleren, moet je eerst zelf zekerder van jezelf zijn, anders leer je je paard alleen maar bang te zijn. Probeer iemand te zoeken, die jouw lichaamshouding kan verbeteren en je zekerder gaat voelen. Probeer je paard over zijn hele lichaam aan te raken. Leer de lichaamstaal van je paard, zodat jij goed herkent wat prettig is voor hem. Leer hem op een goede manier benaderen. Je paard wat aanleren? Natuurlijk, maar eerst jezelf. Hoefjes optillen, prima als je hulp het voor je doet, maar probeer, al is het maar één hoef op te tillen, maar dan zeker en zonder angst. En als jij je zekerder voelt, breng je dat over op je paard. Je beschreef ook het probleem in de wei, dat je paard de kont toekeerde, logisch toch? Hij kent je nog niet en moet ook z'n kudde beschermen. Probeer je paard naar je toe te lokken, ga niet jagen, als dat gelukt is ,gewoon even aanhalen, niets meer. laat je paard voelen dat het goed is bij jou. Lees boeken, Er zijn heel veel boeken, waar je echt veel van kan leren. Voor jou is het zeker belangrijk hoe je je moet gedragen tegenover je paard! En werk aan jezelf, zodat je elkaar in ieder geval goed begrijpt. Er zijn heel veel cursussen en clinics en misschien ook bij jou in de buurt? In jouw geval is het een aanrader om een cursus Free-style, Ttouch, erg leuk te doen met jonge paarden en goed voor de band. Veel succes en bovenal, Geniet van je paard.
itsdaantje schreef:Moelie schreef:Nou zoals ik al had gezegt leer je juist het meest bij jonge paarden, en zoals ik al had gezegt; Ik wil een paard die naar mijn hand is geleert op mijn manier, met behulp van me vriend erbij dus. ...KNIP ... Dus ik ben van mening dat dit geen verkeerde keuze is (anders had ik het ook niet gedaan), en zowel; dan kom ik daar vanzelf achter.
Naar mijn mening klopt dit al niet. Als onervaren/wat angstige ruiter leer je imo juist het meeste van een ervaren paard. En alles wat je leert van het omgaan met diverse ervaren paarden kan je later weer gebruiken om een jong paard mee op te voeden. Je kan ook wel leren om te gaan met een jong paard, maar daar heb je imo dagelijks (goede) hulp bij nodig. Voor zover ik opmaak uit jouw berichten is dat er niet.
Als je nu al te bang bent om haar van/naar het weiland te brengen, ben je imo nog niet toe aan een jong dier. Ik zeg hiermee absoluut niet dat jij niet met paarden om kan gaan, alleen neem je imo nu teveel hooi op je vork. En dat kan voor ruiter en paard gevaarlijke situaties opleveren.
Ja, ik ben hard, maar heel cliché groen x groen wordt blauw...
Begrijp overigens best dat je heel trots en blij bent met je paardje, maar jij vraagt om serieuze tips. Alle mensen die hier tips geven, willen alleen maar het beste voor jou en je paard. Ik heb het helaas al vaker fout zien gaan (gebroken botten + nog meer angst bij de ruiter en een zgn "vals"(onopgevoed) paard.)
Moelie schreef:Vertel mij nou eens hoe jullie erbij komen dat ik zo angstig, en onervaren ben?? .
Moelie schreef:Heel lief paard, maar hij had een iets te zenuwachtig karakter voor mij, want ik durf paarden niet goed aan te pakken.
Moelie schreef:Maar ik moet streng genoeg zijn, dat weet ik.. maar ik durf het gewoon niet.
Moelie schreef:Vandaag toen we ze hadden uitgeladen en naar de wei brachten durfde ik me eigen paard op een stukje niet eens vast te houden omdat we langs andere paarden moesten lopen.
Moelie schreef:toen kwamen we langs de wei met andere paarden en toen vroeg ik al meteen aan me vriendin of zij der wou overnemen omdat ik dat al eng vond
Moelie schreef:Hoevenkrabben zou ze ook allemaal moeten leren, ALLES.. maar ik ben gewoon te bang om der dat allemaal zelf aan te leren.
Moelie schreef:Zoiets wil ik voorkomen, ik wil zelf alles durven bij me paard en niet aan andere overlaten
Moelie schreef:Het enigste probleem is dat ik nooit zo goed doorzet, vanwege mijn angst. Bijv met beentjes optillen ben ik bang dat ze achter trappen.
Moelie schreef:Nog iets; Zou dit betekenen, vanwege mijn angst. Dat ik alleen maar oudere, ingereden paarden kan kopen? Ik wil zelf juist een jong paard, en ik laat dat niet verpesten door mijn angst. Ik heb vroeger gewoon wat dingetjes meegemaakt waardoor ik zo bang ben wat jonge paarden betreft, maar ik wil er overheen komen en ga er ook mijn best voor doen.
Moelie schreef:Omdat ik bij hem ging kijken, was eig niet zozeer opzoek naar een haflinger, maar toen ik hem zag wist ik het meteen; Dit word hem! En tis een geweldig rasMaar mijn voorkeur ging eigenlijk uit naar een Volbloed Arabier, mooi snoetje, mooi paard.
Moelie schreef:Ik weet dat dit een topic is voor het leven zonder paarden. Toch gaat dit over me paard, ik weet niet waar ik het anders moet plaatsen. Dus sorry als die verkeerd staat. Dit is misschien heel raar wat ik nu ga zeggen, aangezien me paard te koop staat. Maar is zit zooo enorm te twijfelen, zal ik hem wel verkopen, of zal ik hem toch maar niet verkopen. En eigenlijk heb ik de beslissing al helemaal genomen, om hem wel te verkopen. Maar als ik het er dan met bijv een vriendin overheb ga ik weer twijfelen, omdat ik er elke keer bij zeg dat ik hem het liefst wil houden. Ik ben ook bang dat als die eenmaal weg is, ik er enorm veel spijt van ga krijgen. Maar er zitten wat nadelen aan aan het houden, tis namelijk zo dat ik meer kan gaan werken over een tijdje; dan hou ik bijna geen tijd meer voor 'm over en dat vind ik zonde, omdat hij alle aandacht verdiend.. tis zo'n geweldig, lief paard! Ander nadeel is; dat ik er nog maar net mee rond kom per maand. Ik hou eigenlijk bijna niks over voor mezelf, sparen kan dus ook niet terwijl ik en me vriend toch een keer willen gaan samenwonen. Nog een nadeel; hij moet nog worden ingereden. Zo is die wel braaf, hij doet echt geen vlieg kwaad maar ik durf paarden niet in te rijden omdat ik bang ben er heel hard vanaf te vallen. En ook omdat ik bang ben dat het me niet gaan lukken, aangezien ik soms wat te lief kan zijn en omdat dit dan het eerste paard word dat ik ga inrijden.
Twijfelen is zo irritant, hebben jullie daar ook vaak last van? Over wat dan ook. Maar ik ben er toch bijna zeker van dat ik hem verkoop, hij staat al op internet enz en als er iemand is die hem wil kopen gaat dat ook zeker door. Anders zou ik hem ook niet op internet zetten.
Maar ik bedoel, je hebt van die twijfelmomenten, van zal ik het nou wel doen? Krijg ik er geen spijt van.. blablabla. Erg vervelend..
Hebben jullie hier ook last van, over wat dan ook..?
Groetjes Milou
Moelie schreef:Je eigen veiligheid staat altijd bovenaan, daarom ga en durf ik mijn eigen paard ook niet in te rijden..