Paardenmensen en "Mensen met Paarden"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opgeheven

Re: Paardenmensen en "Mensen met Paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:49

In zekere zin begrijp ik goed wat je bedoelt maar het is toch ietwat kort door de bocht.

Ik ben een " paardenmeisje" al vanaf mijn vierde. Had het geluk dat ik in een gezin opgroeide waar de financiele middelen niet ontbraken om deze sport te gaan beoefenen. Jaren lang moest ik dagelijks in weer en wind naar stal fietsen en zorgde ik dagelijks voor mijn paarden en pony's. Ik moest zelfs van mijn vader een bijbaantje zoeken omdat ik niet koos voor een scooter maar voor een wedstrijdtopper en die stalling moest ik zelf betalen. Maar ik heb altijd goede zadels, hoofdstellen, rijkleding etc. gehad en mijn ouders hadden de dikste trailer van de rijvereniging. Nu ben ik 31, heb nog steeds een topper in mijn bezit, sta op een dure stal en heb duur spul liggen, dure hoefsmid, dure dierenarts en ...setjes..waarom? omdat ik het kan betalen..en omdat ik keuzes maak. Ik heb ook een carriere en een gezin en ik wil niet dagelijks de zorg meer hebben voor een paard. Daarnaast heb ik een verzorgster die dagelijks komt ...maar ik ben nog steeds een paardenmens...Knipoog Ik besteed alleen de zorg uit aan een ander.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 16:49

areke schreef:
Ik ben het niet geheel oneens met het stukje, maar vooral bij de 1e zin ga ik al denken hoe bepaal je dat vanaf een afstand.

Simpel lijkt me - Vroegah reden er veel minder mensen paard, nu vele malen meer en is het bij lange na niet meer de elitesport die het was. Hierdoor kunnen veel meer mensen de sport bedrijven en worden en veel meer paarden aangeschaft. Daardoor komen er steeds meer mensen met paarden, maar de vraag is - en ik zet dat openlijk ter discussie - komen er wel paardenmensen in hart en nieren bij? Ik zeg dus "nee"

Dat durf ik dus wel te stellen. Enigzins arrogant dat ik ben Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:50

ze heeft het toch niet over foto's? Lachen
Ken jij geen mensen in je omgeving met paarden waarvan je denkt...help...

Ik zal een voorbeeld geven.
Kom bij kennisen, hadden sinds kort pony's
1 daarvan was hen volledig de baas...lag niet aan de pony, maar aan de onkunde van de baasjes.
De pony joeg hun 9 van de 10 keer uit de wei.

Toevallig kom ik daar die dag, komt de moeder van dat gezin met een fotocamera blij op me af.
Zo gaaf, de dochter kan bij vlekje in de wei gaan zitten terwijl hij ligt en hij vind het nog oke ook Lachen
Hij is zo lief vandaag Lachen *hyper blij blij in de stem*

Paard lag dus met koliek in de wei...

Mensen met paarden, of paardenmensen?

Zo "moeilijk" kan het soms zijn om te oordelen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:50

Barmat schreef:
Wat jammer dat er steeds meer mensen met paarden komen.

Is dat wel zo?
Misschien komen er wel steeds meer paardenmensen bij ipv mensen met paarden. Weet jij veel.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:51

Heel mooi geschreven, ben het volledig met je eens!
Een klein puntje waar ik mezelf niet in kan terugvinden, is dat je het niet altijd in de eerste oogopslag ziet wie paardenmensen zijn en wie de mensen met paarden zijn. Dit is iets dat ik persoonlijk pas ontdek in de omgang met die mensen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:52

Citaat:
Het meisje met de oude shet van de buurman op de hoek, die het moet doen met ouwe rommel en rijdend in een joggingbroekje, kan meer gevoel hebben in haar rechterdium, dan haar nichtje die in de duurste spullen loopt, bij wijze van spreken. Daarom haalde ik het aan.

Waarom is het van belang dan? Zolang de desbetreffende shet een goed leven heeft is het toch niet belangrijk of dat paardenmeisje of dat meisje met paard komt rijden?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:53

mooi is dat, dat je alleen in deze discussie al de paardenmensen van de mensen met paarden kan onderscheiden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:54

Jovi... ik denk dat je wel kunt bemerken dat dit niet zo is Lachen

Mensen die totaal niet kunnen zien of hun paard bijv happy is, is er een voobeeld van Lachen
Mensen die vaak gedrags problemen hebben met hun paarden, niet toevallig eens 1, nee hebben dat bij veel paarden, het klikt nooit. En altijd de schuld van het paard uiteraard Lachen

kellyenmagic

KiWiKo schreef:
mooi is dat, dat je alleen in deze discussie al de paardenmensen van de mensen met paarden kan onderscheiden Lachen

dat vind ik een hele botte opmerking van jou kiwiko en wat ik ook al vroeg aan barmat, wie bepaalt dat jij dat mag bepalen.
Dat snap ik niet zo

Onali

Ik denk dat de mensen die het stukje anders interpreteren of als vervelend of tijdsverspilling zien of zich aangesproken voelen, euh hoe zal ik het netjes formuleren....... Toch wel een klein beetje het volk zijn waar Barmat zo netjes, correct en een beetje sarcastisch over schrijft.

Je moet ook niet alles letterlijk opnemen. Over die setjes en ditjes en datjes. Het gaat erom dat je bij sommige mensen kan zien of voelen dat het echte paardenmensen zijn.

Barmat ik vind het een heel mooi geschreven stukje. Bravo OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:55

Snap ik rkawa. Knipoog Het gaat mij erom dat Barmat beweert dat er steeds meer mensen met paarden komen ipv paardenmensen. De vraag is of dat wel zo ìs.

kellyenmagic

Barmat schreef:
kellyenmagic schreef:
wie ben jij om te bepalen wie een paardenmens is of het andere Clown

Over frustratie gesproken....

Het is mij duidelijk dat jouw frustratie naar mij toe ligt Kelly. En daarom per definitie alles wat ik schrijf niks vind. Jouw goed recht, maar jouw beweringen raken jammer genoeg kant noch wal, dus ben ik bij deze met jou uitgediscusiëerd Lachen

hoezo dan barmat

ik stel je toch gewoon een vraag en waarom ben je met mij uitgediscussieerd omdat ik geweigerd ben op jullie forum
ik beweer net zo weinig als dat jij beweerd of net zoveel

Goof

KiWiKo schreef:

Alleen iemand die dit kennelijk verschrikkelijk belangrijk vind kan dit zeggen Knipoog

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:56

Barmat schreef:
Het is zo jammer dat er nu weer zo de nadruk gelegd wordt op woorden als "setjes" en kleding terwijl dit feitelijk slechts ter schildering is, dat dergelijke zaken geheel niet van BELANG zijn! Nu lijkt het of het juist wél zo is en wordt de gehele discussie uit verband getrokken Lachen

Ik wil er alleen maar mee zeggen - vandaag de dag in de maatschappij waarin luxe en veel hebben een trend lijkt te zijn, is het hebben van dure spullen materiaal geen garantie voor ruitergevoel en het zijn van een paardenmens. Het meisje met de oude shet van de buurman op de hoek, die het moet doen met ouwe rommel en rijdend in een joggingbroekje, kan meer gevoel hebben in haar rechterdium, dan haar nichtje die in de duurste spullen loopt, bij wijze van spreken. Daarom haalde ik het aan.

Spullen maken niet de paardenman/vrouw, het gevoel en de aanleg des te meer.

Is het nu duidelijk Knipoog

Het was mij ook wel duidelijk, maar het gaat mij erom hoe bepaal je dat.
KiWiKo komt met een mooi en duidelijk voorbeeld, dat zijn mensen met paarden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:56

kellyenmagic, ik vind dat Kiwiko gelijk heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:58

Jovi
En mijn antwoord daarop is volmondig ja Lachen

De probleem paarden rijzen de pan uit....
...of was het dan eigenlijk probleem mensen? Tong uitsteken Clown

Vroegah kocht je als 12 jarige geen pony als je vader en moeder niet in de paarden zaten
Nu wel....
Ouders denken dat het een hond is oid.... hebben er ook geen verstand van...
Zie de topics hierover op bokt (en natuurlijk irl)

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:58

ik kan me ook heel goed voorstellen dat dat zo is hoor..daarom snap ik het stukje juist nou ook Knipoog...

Maar ik denk dat in eerste plaats het plezier voorop staat voor paard en mens...of je nou " setjes" draagt of het met oude vodden moet doen....

Als ik bij ons in het bos rij " zien" mensen al vaak dat ik bij die " ene" stal hoor, vaak zeg ik dan ook altijd als eerste goede dag, en dan zie je dat je iets deelt, namelijk de liefde voor het paard en het genieten ervan om hiermee op welke wijze dan ook mee bezig te zijn.

Je hebt in alle hobby's nou eenmaal verschillen in type mens...nee mnou bv. de autowereld...van de trabantclub naar de porsche rijders...allemaal delen ze hetzelfde maar op een totaal andere wijze en andere normen.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 16:58

IndianLady - Ik ben blij dat je ook inziet dat je niet alles al te letterlijk moet nemen...

Mijn hemel, ik heb zélf nota bene een Cavallo rijbroek Haha! Haha!

Humor is een juist een punt waarmee ik mensen op een gezonde manier wil laten nadenken over dit onderwerp. En zoals Kiwiko al aanhaalt - op deze manier kun je al precies merken waar de verschillen liggen Lachen Niets ten nadele van wie dan ook hoor Lachen

Het voorbeeld van RK vind ik ook typerend.... tja, je hebt ze er bij...

Of mijn hoefsmid die mij vertelde dat hij ooit een klant had die ijzers onder zijn shet wilde... niet omdat het moest, maar het klonk dan zo leuk op straat.... Tja..... feitelijk mishandelen ze een pony niet, maar je zet er toch je vraagtekens bij als je zoiets hoort he....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:59

kellyenmagic schreef:
KiWiKo schreef:

dat vind ik een hele botte opmerking van jou kiwiko en wat ik ook al vroeg aan barmat, wie bepaalt dat jij dat mag bepalen.
Dat snap ik niet zo

hoezoo Haha! snap niet wat je bedoeld Lachen

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:59

runningkawa schreef:
Jovi

Vroegah kocht je als 12 jarige geen pony als je vader en moeder niet in de paarden zaten
Nu wel....

daar zit wel een kern van waarheid in inderdaad...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:01

Gisteren weer een voorbeeld meegemaakt van dit fenomeen.
Jonge meid komt op les, met derde paard in anderhalf jaar. Ik vroeg, waar toch die mooie vos was gebleven. Die hadden ze niet meer, want hij bokte net zo gemeen en was net zo tegen de hand als haar vorige paard, wat ze al eerder van de hand hadden gedaan.
Geld speelt geen rol bij deze mensen, en het paard krijgt altijd de schuld.
Het eerste paard wat ze weg hadden gedaan is een tijdje later even doorgereden door een familielid van mij, niks mis mee, heel fijn dier....

Inderdaad rijzen momenteel de probleempaarden onderhand boven je oren uit. En de ouders van paardrijdende kinderen weten ook niet wat ze er mee aan moeten.
"Vroegah" had een twaalfjarige alleen een paardje als de ouders al paardenmensen waren, dat klopt....

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:02

Barmat ik ken inmiddels je humor en topics een beetje en ondanks dat er een serieuze ondertoon aan zit kan ik wel degelijk het sarcasme gemakkelijk onderscheiden. En idd een heleboel mensen voelen zich aangesproken. Dan is mijn vraag, waarom voel je je aangesproken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:03

runningkawa schreef:
Jovi
En mijn antwoord daarop is volmondig ja Lachen

De probleem paarden rijzen de pan uit....
...of was het dan eigenlijk probleem mensen? Tong uitsteken Clown

Nu wel....

Helemaal waar, dat gebeurt zeker.

Maar die "probleempaarden", waar komen die vandaan? Zijn dat wellicht ook de afgedankte "sportpaarden" van al die gedreven "paardenmensen"?
Nadenkertje. Knipoog

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 17:03

IndianLady schreef:
Barmat ik ken inmiddels je humor en topics een beetje en ondanks dat er een serieuze ondertoon aan zit kan ik wel degelijk het sarcasme gemakkelijk onderscheiden. En idd een heleboel mensen voelen zich aangesproken. Dan is mijn vraag, waarom voel je je aangesproken?

Dan zal er ergens toch wel een schoen staan die gepast moet worden zeg ik altijd Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:04

De probleempaarden die ik ken, waren NH-paarden....