Praat jij tegen je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knakkertje

Re: Praat jij tegen je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:42

Ik praat ook heel veel tegen mijn paard en zeker tijdens het rijden. Hij heeft ook bijna altijd 1 oor naar achteren gericht.

Het is een jong dier wat de hulpen nog moet leren. Hij reageert heel goed op mijn stem en ik denk vooral op de toon. Meestal zijn het woorden zoals: "Hooo zachtjes (zachte toon), denk erom! (harde toon), Let op (normale toon) en natuurlijk Braaaaf! (hoge toon).

Tijdens het wandelen vertel ik constant hoe mooi de natuur is, wat voor geweldige auto er voorbij kwam en hoe braaf hij is maar dat is meer omdat het anders zo stil is onderweg Haha!

Ik heb in ieder geval nog nooit gemerkt dat hij er onrustig van wordt, integendeel, het werkt juist in mijn voordeel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:44

Ik praat heel veel
Op stal, met poetsen maar ook met rijden.
Ik ben heel veel met de stem bezig, zeker bij jonge dieren heb ik dat altijd heel erg gedaan.
Die moeten ook allemaal maar snappen wat wij van ze willen Lachen
Met de stem is dat vaak wel wat duidelijker Lachen

Steef_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:48

ik praat best veel
vooral om hem moet in te spreken en belonende woorden
ik rijd een pony die springen erg moeilijk vind en voor elke sprong zeg ik dan we kunnen het wel je kan het etc.
en het gaat al steeds beter *LOL* !

nomercy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:51

Ik praat ook tegen mijn paardje, met poetsen en als ik met hem wandel. Hij wordt daar altijd heel rustig van! Haha! Knipoog

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:52

als ik niet praat gaat het fout.
mijn tuiger merrie wordt dan erg bang en er ontstaan gevaarlijke situaties. vooral met buitenrijden is het erg belangrijk.
maar mijn fjord kan het volgens mij niets schelen. heb nog nooit wat bij hem er verschil in gemerkt.
mijn conclusie is dus dat het per paard anders is.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 22:01

Ik praat ook wel tegen mijn paard maar zeker geen hele banketstaaf verhalen. En soms doet ze zelf mee. Als we een lekker galopje hebben gedaan en ik geef haar een beloning (met mijn stem) en zij briest eens een paar keer.

kim_horsez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 08:28

Ik praat wel tegen mijn paard. Als ze het goed heeft gedaan en als ik boos ben. het helpt superr goed

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 08:30

Ik praat ook tegen mijn pony.
Hij is nog jong dus het is heel belangrijk dat hij weet als hij het goed doet, omdat hij nog niet zoveel gewend is.
Met rijden vergeet ik af en toe tegen 'm te praten, maar dat komt omdat ik ook op zoveel andere dingen moet letten. Bloos

xLovesunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:23

Ieder zijn eigen mening, maarja ik praat dus ook gewoon tegen mijn verzorgpaard.
Heb dan toch meer een idee dat we zeg maar een band hebben .

Chantal93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:44

Ik praat ook tegen mijn pony met rijden.
Ook buiten als ze schrikt ofzo , dan kalmeer ik haar ermee.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:46

Ik praat niet echt, maar af en toe heeft mijn paard echt iets van 'kom op je kunt het!' nodig. Ook al verstaat ze het dan niet, op de een of andere manier gaat ze er dan weer wat meer voor. Ja

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 17:22

praten is goed zo kan een paard horen of die het goed doet
alleen bij ieds engs zou ik ook niet weten wat ik zou doen in iedergeval beetje vertrouwt blijven voor je paardje en rustig

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:16

Ik praat best veel tegen mijn leasepony. Natuurlijk als ik eraan kom: 'HHHOOOOII Sammy!'
Maar ook bijvoorbeeld als ik lekker hard aan het galloperen ben, iets van 'goedzo meisje, kom op.' Dat vergroot de kik voor mij Tong uitsteken
Als er iets onbekends aankom zou ik niet praten, wel als ze al is geschrokken. Een hond leert ook door zijn baasje dat onweer eng is. Als het begint te onweren, hond ligt lekker lui te wezen. 'Oh woefie, braaf hoor. Er is niks aan de hand, het is niet eng. Goedzo woefie.'
Hond: "Elke keer als het onweert doet mijn baasje zo raar."
Geen wonder dat die hond het eng gaat vinden. Zo ook met paarden, denk ik.

Verder vertel ik wel soms hele verhalen tegen Sammy. Vooral als ik me even niet goed voel, stress heb of gewoon even 'alleen' wil zijn ga ik in de stal zitten en leg ik het hele verhaal uit. Sammy begrijpt het toch niet, maar het lijkt wel zo. En ze zeikt tenminste niet aan mijn kop, ze l*lt het niet door en bovendien vind ik het geluid van een hooi-etend paard rustgevend.

Loezle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:46

Ik praat enorm veel tegen mijn paarden.

Ik praat tegen ze als ik ze uit de wei haal, als ik ze poets, als ik erop zit enz. Ze vinden het helemaal niet erg ofzo, en ze worden er ook niet onrustig van maar juist rustig.

Ook heb ik gewoon het gevoel dat ze me ook echt begrijpen als er iets is. Als ik erg verdrietig ben zeg ik altijd alles tegen ze en dan komen ze altijd met me kroelen alsof ze me willen troosten.

G1ovanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:07

ik praat automatisch tegen het paard met rustig en hooo maar ook op stal als prut uit oogjes moet halen enzo.
best grappig als je er zo over nadenkt ook nog een luisterend oor.
maar wist nit dat het eigenlijk niet kon ofzo?

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:26

Ik praat altijd tegen mijn paard.
Misschien klinkt het stom,
maar als ik ergens mee zit,
dan vertel ik het tegen mijn paard Tong uitsteken
Vind dit altijd wel fijn, ze luisteren tenminste Bloos

Quieto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:18

Ik praat eigenlijk altijd tegen mijn paard, ook als ik bijv aan het rijden ben en ik heb niet genoeg buitenteugel erbij roep ik 'buitenteugel', dat is ook meteen een correctie van mezelf. Verder kan ik soms hele verhalen vertellen als mijn paard iets spannend vind en ik beloon of 'straf' hem tijdens het rijden altijd met mijn stem in combinatie met eventueel andere hulp. als ik 'uhh' zeg weet mijn paard al hoe laat het is. Zeker bij jonge paarden vind ik stem gebruik heel belangrijk, vooral om ze de hulpen te leren maar zeker ook om ze gerust te stellen, te belonen en te straffen.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:46

Ik praat altijd met mijn pony, al is het niet door middel van geluid, is het wel door gebruik van lichaamstaal. Bij enge dingen, zeg ik meestal een keertje braaaaf, of bijvoorbeeld fietser of vrachtwagen, dan heeft ze haar aandacht op mij gefocussed en weet ze dat er iets aan komt. En bijvoorbeeld fluiten, als ik 200m van stal vandaan de poort uitloop en een keertje fluit, hinnikt mevrouw een keer terug en staat ze al aan het hek van de weide te wachten.

Ik vind het gebruik van de stem een goede manier om paarden iets te "vertellen". zeker omdat ik zelf ook men, en je hierbij vrijwel geen lichaamstaal kan gebruiken. En natuurlijk ook ter verduidelijking, zoals op wedstrijd: links/rechts en de belangrijkste: BRAAAF Haha!

Heb een tijd een paard van iemand gereden, wat altijd erg heet was met rijden, en de eerste 10minuten van het rijden een Nederlands Liedje zingen, deed wonderen..Werd hij lekker relaxt van en hij werd niet zo gigantisch heet Lachen Merk ook bij mijn pony, dat ze tijdens poetsen en prullen, door een liedje te zingen, heerlijk ontspannen word!

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:33

Ik praat ook altijd tegen Het paardje dat ik rij!
Ze is een draver en is van haarzelf nogal erg voorwaarts, maar door de juiste hulpen en heel erg veel tegen haar praten is ze al veel rustiger geworden, het helpt echt, zodra ik tegen het paard praat dan wordt ze steeds rustiger!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:09

Ik praat ook altijd tegen de paarden waar ik op rij, hier worden ze rustig van.
De manier waarop je iets zegt doet heeeeeel veel.
Als er een tractor aankomt en jij begint zenuwachtig: hooo, kalm maar, ruuustig, het is niets,... dan kan je er zeker van zijn dat je paard vertrekt Clown
Dan kan je dus beter je mond houden..
Ik ken zo een paar mensen die hun paard spiegelen in zichzelf: ze zeggen: "mijn paard is bang voor fietsen, paraplu's, brommers, tractors, felle wind, bepaalde(felle) bomen,..." terwijl ze er eigelijk zelf bang van zijn.
Datzelfde paard kan met een andere ruiter in een fietswedstrijd terrecht komen waar het keihard waait en regent en dus iedereen een paraplu vast heeft, en het paardje kan dan zo rustig zijn als weet ik veel wat...

Volgens mij kan je tegen elk paard praten, maar de manier waarop je iets zegt zal invloed geven op de reactie van je paard.

youare

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:12

ik praat ook veel tegen mijn paard, vooral onder het poetsen en rijden Haha!

Lys_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:16

haha.. jaah Bloos maar dat is ook nodig hoor! bij opzadelen de hele tijd braaf goedzo braaf goedzo mooi paardje! heel erg blij praten word ze rustig van ze houd gewoon van aandacht! Clown

tijdens het rijden mijn vaste dingetjes zoals voorwaarts hobbel en terug vooor de bocht 1 2 3 4 stapjes naar achter! haha of Raar beest doe wat ik wil! maar ook bij het poetsen soms hele verhalen haha... .

Melis_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:01

Oh jahoor, ik praat er vrolijk op los. Maar zie wel wat in het niet-praten tegen je paard. Er zit wel veel logica in. Lachen

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:49

Ik praat altijd tegen m'n paard. Hij reageert er goed op, dus waarom zou ik het niet doen?

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 08:28

Hmm niet hele verhalen, maar wel woorden als 'braaf', 'nee' of 'het is goed', 'pas op'.
Mijn verzorgpony is ook helemaal op die woorden ingespeeld dus luistert er perfect naar. Vork