Nieuw paardenblad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 13:15

Desiree"]
[quote="Cassidy schreef:
En Monty's vader heeft paarden niet ruw en onheus behandelt.
!

nee, dat zal niet! volgens mij bond die pa een paard aan een paal, geblinddoekt en al en begon hij hem geestelijk dood te trimmen! En toen Monty zei dat het anders kon, en heel de theorie en werkwijze van zijn pa daarmee onderuithaalde kreeg hij een behandeling van soortgelijke strekking.
[/quote]

Ik geloof dat je hier refereerd naar de beelden uit de BBC reportage over Monty Roberts, van de cowboy die een paard blinddoekte en vastbond? Deze cowboy is NIET Monty Roberts vader. Over de trainingsmethodes van MR's vader bestaat geen beeldmateriaal.

Maar ik zie hier iemand die compleet overtuigd is van de onschuld van Monty Roberts en de schuld van Monty's vader. Goede Marketing van Monty Roberts, ik moet dat eerlijk toegeven.

Mag ik het volgende boek ter lectuur aanbevelen?

Horse Whispers & Lies (Trading Truth for Glory, About Monty Roberts)
by Debra Ann Ristau, Joyce Martins Renebome

Of lees de volgende websites:

http://www.horsewhispersandlies.com

http://www.horsewhispersandlies.com/excerpt.html

Misschien een verfrissende andere kijk van familieleden op de "Almighty Monty"en je zult zien dat een heleboel feiten uit Monty's boek en uit Monty's verhalen niet kloppen...

Maar goed: we gaan gruwelijk off-topic....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 19:47

Kan het niet laten: toch nog even dit.

Marvin Roberts (Monty's vader) heeft een boek geschreven hoe hij zijn paarden traint.

Voor degenen die denken dat Monty Roberts de Join-Up methode zelf heeft onwikkeld: op pagina 308 van het Bovengenoemde boek van Debra Ann Ristau en Joyce Renebome staat de volgende methode van Monty's vader.

Training a Horse to catch: Marvin Roberts

-Use a corral about fifty meter in diameter, turn the horse loose.

-Take a rope about thirty-five feet long, toss it at the horse and pull it back

-Make him go one way around the corral an then the other

-When he slows, make him go on, but do not whip him

-Keep throwing the rope over his back or behind him.

-When he begins to tire, step in front of him, hands up and
say "Whoa"

-If he stops, walk up and pet him.

-If he runs away, throw the rope over him and make him continue to run

-Do this two or three times, soon he willface you when you walk toward him.

Ter vergelijking: Join-UP van Monty Roberts:

-Use a pen that is fifty feet in diameter

-Have a light sash thirty feet long

-Pitch the line toward his rear quarters, it will not hurt him

-Keep the horse moving, He is retreating, You must advance

-Get the horse canter five or six revolutions one way.

-Reverse and repeat

-When he wants to stop, coil the sash and assume a submissive mode

-If he stands and faces you, move closer to him, but not straight on

-Soon he will reach out with his nose to your shoulder, this is Join-Up

Dus wie heeft wat ontwikkeld? Kan Monty de methode niet van zijn vader hebben geleerd i.p.v. zelf hebben ontwikkeld? Natuurlijk is dat Marketingtechnisch niet slim, iets doorgeven dat je van een cowboy hebt geleerd, een zwaar mishandeld kind spreekt zoveel meer tot de verbeelding. Dus, zet een verhaal op over mishandeling en de wereld ligt aan je voeten...en als Queen Elisabeth II je ook nog over laat komen naar Engeland ben je helemaal binnen.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 22:07

Ondertussen heb ik een e-mailtje terug gekregen van Mediabokhorst bv, dit is wat hij schreef:

Geachte Jantine,
Alvast bedankt voor uw reactie. Helaas verzorgen wij alleen de opmaak van het blad "Het Showpaard". Ik heb hierover even contact gehad met Rijk van Vulpen en die gaf aan dat u altijd contact met hem kunt opnemen w.b.t. de inhoud van het blad en alles daarom trent.

Met vriendelijke groeten,
Media Bokhorst BV

Dus heb ik de e-mail nog even verder gestuurd. Ben benieuwd wat voor bericht ik terug krijg.
Natuurlijk zijn de methodes om te beleren uiteenlopend.
Maar om nou bij voorbaat je paard al opte binden of vast te knopen met zijn been, lijkt me niet de juiste. En al ZOU je hem gebruiken, zal mij een worst zijn, maar je zet zoiets toch niet open en bloot in een blad?
Of ben ik misschien gewoon te naief..... Verward

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 22:31

Nou ben benieuwd wat voor verdere reactie je krijgt, Jantine (*ahum* Schijnheilig )

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 07:56

Zeg, ik wil eerst dat gratis nummer hebben, altijd al willen weten hoe je ene paard op de juiste manier beleert Haha! Haha! Schijnheilig Extreme duivel

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 09:25

Nee, natuurlijk is er geen beeldmateriaal van hoe zijn vader een paard inleerde, maar Monty heeft tijdens een interview op tv verteld (heb ik gezien) wat zijn pa met hem deed toen hij heel de manier van zijn vader onderuit haalde. Monty heeft echt flink geslagen toen hoor.

Wat laatste redmiddel betreft Sjuimpje is oke, maar zo wordt het niet echt gebracht in dit verhaal. Je zult zelden een paard aantreffen waarbij dit noodzakelijk is. Veruit de meeste paarden zijn van goede wil en zijn indien ze je goed vertrouwen gemakkelijk zadelmak te maken.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 11:19

ik vind niet dat je gelijk moet gaan roepen dat het dierenmishandeling is voordat je precies weet hoe het zit en hoe de methode precies werkt. er zullen best situaties zijn waarbij dit een goede manier is. Maar...

ik denk wel dat het niet zo slim is om dit zo in een blad te zetten. mensen en ook kleine kinderen gaan dit uit proberen terwijl ze er helemaal geen verstand van hebben en niet weten waar ze precies mee bezig zijn. en dan word het dus dierenmishandeling omdat de methode verkeerd word gebruikt en schade aan kan richten.

denk dus ff na voordat je van alles gaat roepen en mensen beschuldigd van dierenmishandeling!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 12:48

De methode van een been opbinden heb ik ook wel eens gezien.
Alleen werd daar een touw om de buik gedaan en een voorbeen er aan vast gemaakt.
Natuurlijk niet de manier.
Maar wat er met dat paard al allemaal gebeurd was mag joost weten, maar het was op die manier nog een laatste poging tot zadelmak krijgen of het was de slacht.

Maar dit is dus het laatse wat er ten einde raad nog eens geprobeerd kan worden, niet iets waar je mee begint.

En het is al helemaal niks om open en bloot in een blad te zetten.
het zijn dingen voor zeer ervaren, vakkundige mensen, die weten wat ze doen.
Niet voor doorsnee ruiter/menner die dat wel ff na gaat doen omdat hij gelezen heeft hoe je een paard beleerd.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 12:40

Reactie van het Showblad. De reactie lag al even bij mij, had nog geen tijd gehad om dit te plaatsen.
Ik vond ze bijzonder snel met reageren, dat is ontzettend positief!
Dit is wat geschreven werd:

Beste Jantina,

De door U genoemde link, heb ik inderdaad bezocht.
Allereerst wil ik U danken voor het feit, dat U ons benadert en niet klakkeloos aanneemt wat daar wordt geschreven.
De gewraakte foto's staan inderdaad bij een artikel over het beleren van groene, onervaren paarden.
De trainer die zijn visie geeft in het bedoelde artikel, beleert veel paarden voor particulieren. Het zijn dus niet zijn eigen paarden. Dit is denk ik een belangrijk verschil. Is het een eigen paard, die je al van jaren op stal hebt en dus heel goed kent, dan weet het al, als het goed is opgevoed, dat jij de leider bent.
Dit is overigens iets geheel natuurlijks. De in het wild levende paarden bepalen ook onderling de rangorde en erkennen de leider van de kudde als de hoogste in rang. Toen honderden, zo niet duizenden jaren geleden, het paard als 'huisdier' gehouden ging worden, ging de mens die leidersrol overnemen.
Het zadelmak maken of betuigen van paarden is een als normaal geaccepteerd fenomeen.
Omdat het veel mensen aan kennis en ervaring ontbreekt dit zelf te doen, worden deze werkzaamheden veelal uitbesteed. De trainer die in Het Showpaard zijn visie geeft is één van hen.
Het artikel suggereert niet, dat het vooral op die manier gedaan moet worden, maar vertelt uitsluitend hoe hij werkt. Het is één methode, en het opbinden van het been duurt slechts enkele minuten, die bedoelt is voor de eigen veiligheid. Voor de meeste paarden is dit geen enkel probleem. Maar de reactie en het karakter van een paard zijn niet van te voren voor 100% in te schatten. Daarom kan dit, op een deskundige manier gebruikt, een hulpmiddel zijn, om de eigen veiligheid te garanderen.
Ook het vastzetten van de tong is maar tijdelijk en op een deskundige manier gedaan, onschuldig op zich. Maar inderdaad, dergelijke hulpmiddelen kunnen bij verkeerd gebruik juist gevaarlijk zijn. Maar dat geldt voor alle hulpmiddelen. Een zweep kan gebruikt worden als 'dirigeerstok', maar ook om een paard af te rossen. Het zelfde met sporen; hiermee kan een paard/pony worden geactiveerd, maar ook tot bloedens toe worden doorgereden. En daar zullen we het snel over eens zijn, dat moet veroordeelt worden en valt zonder meer in de categorie dierenmishandeling.
Het is bijzonder jammer, dat nu een negatieve discussie via het internet ontstaat, zonder de inhoud van het artikel te kennen. De foto's zijn zonder toestemming geplaatst en door de initiatiefnemer van een gekleurde mening voorzien, waardoor inderdaad een twijfelachtig beeld over de 'Het Showpaard' kan ontstaan.
Het magazine is een 'special interest' tijdschrift, dat op een specifieke doelgroep is gericht. Deze groep beschikt over een bepaalde basiskennis en kan het bewuste artikel op waarde schatten. Het is dan ook zeker niet bedoelt als een leidraad voor onervaren en/of jonge mensen, die nog nooit een paard hebben beleert en dat met dit magazine in de hand eens zullen gaan proberen.

Jammer dat, zonder dat de messten de inhoud van het artikel kennen, deze discussie is ontstaan. Hopelijk heeft deze toelichting Uw vraag beantwoord.

Met hartelijke groet,

Gelukkig ben ik in de gelukkige omstandigheden terecht gekomen dat ik mijn eigen paard kan beleren!

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 12:45

Grrrr, hebben ze een website? Dit soort praktijken mogen niet van de dierenbescherming. Walgelijk

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 13:02

Een beetje achterhaalde manier van africhten. Dit is meer van voor WOII. Ben benieuwd wat er in de volgende editie staat.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 13:07

Zo, ik kon het niet laten, aangezien de dierenbescherming niks mag doen omdat je in Nederland alles mag schrijven wat je wilt, heb ik alvast een mailtje gestuurd. Ik raad iedereen aan dit ook te doen:

Geachte heer/mevrouw,
In uw nieuwe, mooi vormgegeven blad zag ik een artikel over het betuigen van jonge paarden. Ik neem aan dat ik niet de eerste ben die u meldt dat dit een walgelijke manier van betuigen is, waar bovendien heel veel fout bij kan gaan. Geschreven door een proffesioneel trainer of niet, ik vind het een gemakzuchtige, pijnlijke en idiote manier van het betuigen van paarden die misbruik maakt van het vluchtgedrag en de angst die het bij paarden opwekt. Natuurlijk mag men in Nederland schrijven wat men wil, maar in dit geval hoop ik niet dat de jonge paardenhouders die deze steil van betuigen toch maar eens gaan proberen eindigen met paarden met een gescheurde tong, geblesseerde benen, en niet te vergeten, een groot psychisch probleem.

Met vriendelijke groet,

Daphne Hansen

Dat heb ik geschreven. Bombarderen die handel.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 13:14

Yep echt een goede manier om met je paar dom te gaan (not)
Ik ben van mening dat er echt wel andere manieren zijn om je paard te beleren. En die zullen ongetwijfeld een heel stuk paardvriendelijker zijn. De achtergronden hoef je bij zo'n stuk niet te kennen. Je moet er vanuit gaan dat de lezer helemaal niets weet en dat jij het hem moet leren. Dan doe je dat toch niet op een dergelijke manier.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 13:18

Ik heb nog steeds geen nummer ontvangen, dus ik word wel heel nieuwsgierig naar het artikel Haha!

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 14:27

Ik heb een mishandeld paard in mijn stal staan, een extra reden om fel tegen dit soort onzinnige manieren van paarden betuigen in te gaan.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 14:54

zullen we de rollen eens omdraaien en dit bij die trainer doen Extreme duivel Verneemt hij wat het dier verneemt

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 14:59

Wie nodigt hem uit? Haha!

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 15:14

We maken er een boktmeeting van! Knipoog

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 15:30

Lips are sealed Nog niks van gehoort.
maar aan de foto's te zien is het voor een paard geen aardig paardenblad...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 15:39

Telefonisch contact gehad met een van de redactieleden (bleek een collega te zijn).
Het blijkt dat Bokt niet de doelgroep is en het artikel dus ook niet op waarde kan schatten.
Op verzoek de foto's verwijderd.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 15:47

Maar op bokt zitten allerlei paardenliefhebbers en -kenners... Van jong tot oud, van beginner tot supergevorderd, van mensen die heel erg weinig van paarden weten tot mensen die superveel van paarden weten! Dan zitten er toch zéker wel een PAAR mensen op bokt die tot de doelgroep behoren? (nou moe... Verward )

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 16:29

hahaha, niet tot de doelgroep... Vraag me af welke doelgroep ze dan bedoelen?
Ik denk niet dat ze in de gaten hebben wat bokt is misschien. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 16:32

misschien zochten ze de doelgroep paardenverprutsers.nl Haha!
Want bokt lijkt me toch wel degelijk de goede doelgroep.
En meer dan genoeg mensen hier die ervaring hebben met jonge paarden en beleren.
Meer dan ze verwachten denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 18:22

Ja, hij zei ook Bokt verder niet te kennen maar omdat hij nu allemaal mailtjes kreeg van 12 en 13 jarige ponymeisjes schatte hij de gemiddelde leeftijd nogal laag.
Hij zou vanavond Bokt eens wat beter gaan bekijken.
Misschien plaatst hij hier zelf nog wel even een berichtje.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 18:59

Zou ik eigelijk wel leuk vinden!
Ik denk namelijk dat ik eigelijk wel tot die doelgroep behoor. In zoverre dat ik geen 100-en paarden beleer, maar wel bijzonder geinteresseerd ben in het aangespannen paard.