Ik heb het een beetje gehad..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pasdedeux

Re: Ik heb het een beetje gehad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:26

Je kunt je paard ook in training zetten bij een professional waardoor die wellicht wat makkelijker voor je te rijden wordt en ook meer kan. Als ik zo je foto's zie is het wel een heel leuk paard en elk normaal gebouwd paard zou in principe naar de z kunnen.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 10:29

Dat wil ik niet pasdedeux, ik wil zelf het z gaan bereiken met hem, ik wil hem er zelf naartoe rijden.. snap je?

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:31

Tja, heel moeielijk verhaal zo natuurlijk!

Maar wat ik persoonlijk altijd vindt is dat plezier het belangrijkste is!
Je hebt als doel hogerop komen in de dressuur maar miss (ik zeg misschien, niet aanvallend bedoeld o.i.d.) focus je je daar wel te veel op en verlizen jullie daardoor beide het plezier in het rijden...

ALs je gaat rijden probeer dan niet te veel te focussen op de oefeningen die je per se moet doen voor je proefje maar zorg voor afwisseling. Hierdoor ben jij weer met andere dingen bezig en moet je paard ook attent zijn en zal doro de afwisseling het werk leuk gaan vinden.

Zet bijv. een paar pionnetjes in de bak en ga slalommen, balkjeslopen, bosritje, klein sprongetje of ga samen rijden met iemand anders als je die mogelijkheid hebt.

Een dipje kan altijd gebeuren maar het is aan jou om er weer uit te komen door je niet op het probleem te focussen maar op de oplossing!

Ik hoop van harte dat het helemaal goedkomt met jou en je paardje en dat je weer plezier gaat krijgen in het rijden!

En zoals mijn motto in mijn onderschrift al aangeeft: Zonder enthousiasme is alles gedoemd te mislukken!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:36

x_lieze schreef:
Je begrijpt het verkeerd plutolover qua het grondwerk. Ik vind het wel leuk, maar Odiso geeft aan dat hij het niet leuk vind

Dan heb ik het verkeerd begrepen sorry. mijn excuus.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 10:38

Maakt niet uit Knipoog Als ik mijn verhaal terug lees vind ik heb ook onduidelijk Nagelbijten / Gniffelen

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 11:55

Liez Ach gut
Niet opgeven! Ik heb dit ook gehad met Mila, ze deed helemaal niks meer. Als ik ging rijden zette ze het alleen maar op een rennen.
Ik heb er toen ook serieus over nagedacht of ik het nog wel wilde. Uiteindelijk heb ik doorgezet, en de band tussen Mila en mij is er alleen maar sterker van geworden. In die periode heb ik niet veel met Mila gedaan, alleen gewandeld en gewoon gepoetst. Na een lange tijd beginnen met longeren, en dan rustig aan weer proberen. Meid, heel veel sterkte! Jullie komen er vast wel weer bovenop!
Anders mag je altijd bij mij komen uithuilen Ja Ach gut

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 12:07

In deze situatie zit ik nu ook even met mijn paard.. Maar het gaat nu weer beter, dus misschien heb je er wat aan dat ik het hier neerzet.
Je verteld dat hij niet blij is om je te zien, dat is dus iets waar je mee moet beginnen. Haal hem uit de weide met bijvoorbeeld voer, degene met de voerschep is het persoon wat ze onthouden heb ik gelezen. Ga hem poetsen, en maak lekker een wandeling. Lachen
Grondwerk is niet het allerleukste.. Maar ik longeer mijn paard vaak, niet op een gemene manier maar wel zodat ze mij als leider ziet. Na het longeren laat je hem los, en ga je met hem lopen..Het gevoel dat als hij je volgt, is fijner dan je je eigenlijk kunt voorstellen. Zeker als het even niet zo goed gaat.
Ik heb nu al bijna 2 weken niet meer gereden, en het begint echt weer te 'kriebelen' om te rijden. Maar houd het voor jezelf aan het vooral niet te doen. Een band tussen jou en je paard is het belangrijkste! En die band moet er van bijde kanten zijn. Een paar weken alléén maar longeren,poetsen, knuffelen en wandelen. Daar is mijn paard tenminste stukken van opgeknapt, en onze band is nu véél beter. Je kunt doorgaan met wedstrijden, maar wat is nu belangrijker? Ik vind toch zeker dat het fijn moet gaan tussen mij en mijn paard, dan dat het met tegenzin goed gaat op wedstrijden.

Niet opgeven, het komt wel weer goed!

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 12:08

x_lieze: als ik het zo lees denk ik ook dat jullie dip door het volgende komt...

je zegt dat je op de stal waar je nu staat er eigenlijk altijd "alleen" bent. geen vriendin(nen) om samen vanalles te paard mee te doen? (dat heb ik begrepen, het kan zijn dat dit verkeerd is. Ik heb dit ook begrepen uit het feit dat je reactie om vakantie met je paard te gaan doen je helemaal geweldig zou vinden omdat je dan met je vriendin vanalles kan doen en plezier kan hebben met jullie paarden...

misschien komt daar die dip van? omdat je altijd alles alleen doet.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 12:11

Misschien wel Wirobelgje. Toen ik Odiso kreeg had ik het me heel anders voorgestelt. Lekker mensen meenemen en samen genieten. Lekker gek doen met vriendinnen bij de paarden. Maar niemand heeft tijd en zin en een andere stal waar Odiso het net zo goed heeft is er niet in de buurt..

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:21

Ik vind je verhaal heel duidelijk Lies. Ik heb dat met mijn eigen paard ook gehad. De eerste 2 maanden waren leuk, de rest heb ik er eigenlijk constant mee in mijn maag gelopen. Maarja, mijn paard mankeerde van alles, dus dat is niet te vergelijken.

Met Donna had ik precies hetzelfde in het begin, deed net of ik lucht was. Ik kon en mocht er alles mee doen, ze liet alles toe, maar liet niet blijken wanneer ze iets leuk/fijn/vervelend vond... Nu doet ze dat nog wel eens hoor. Maar dan ga ik gewoon door met mijn ding doen en draait ze vanzelf wel weer bij. Dit is ook meestal wanneer ik eventjes niet ben geweest (mevrouw is dan boos). Ook Donna is zoals je weet ontzettend lang, en ook ik merk hier de grote nadelen van. Heb ook erg veel last gehad van mijn lijf. Maar bij mij kwam het doordat ik wilde dat Donna zich anders toonde, waardoor ik mezelf schrap ging zetten om meer effect te krijgen. Ik spande dus allerlei spieren onbewust aan. Heb jij dit ook niet?

Ik probeer er nu bewust op te letten dat ik dan weer ontspan, en dan heb ik er eigenlijk nooit last van. En Donna loopt er ook niet minder door.

En over die band... Ik denk dat je die zeker wel hebt na meer dan een jaar. Dat Odiso dat niet altijd laat blijken is iets anders. Dat heb je met mensen ook. De een laat eerder blijken datie gehecht is aan je dan de ander...

Ik zou iig zeker niet over 1 dag ijs gaan, maar ik verwacht ook niet van je dat je dit doet.

Sterkte!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:23

x_lieze schreef:
Misschien wel Wirobelgje. Toen ik Odiso kreeg had ik het me heel anders voorgestelt. Lekker mensen meenemen en samen genieten. Lekker gek doen met vriendinnen bij de paarden. Maar niemand heeft tijd en zin en een andere stal waar Odiso het net zo goed heeft is er niet in de buurt..

Bij ons op stal staat ook een jonge meid tussen de 'oude vrouwen', die vindt het vast ook wel eens saai bij ons Bloos . Ik heb zelf vroeger op een erg gezellige stal gestaan, dus ik weet hoe belangrijk het is dat je het naar je zin hebt en samen met andere mensen dingen kunt doen. Kletsen, rijden, zadels poetsen, wat dan ook. Ik heb haar de mogelijkheid gegeven een vriendin mee te nemen die dan op één van mijn paarden rijdt, kunnen ze ook eens lekker lachen en gek doen - en dat gebeurt dan ook. Ik vind het ook wel gezellig, zij neemt regelmatig mensen mee en soms is het een drukte van belang. Misschien dat zoiets ook bij jullie kan?

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 17:16

Bij mij wil er niemand mee (nee niet omdat dat ik een enorme bitch ben, maar omdat ze óf tever wegwonen en niet zo van paarden houden óf dat ze zelf paarden hebben en het te druk hebben)

En hier is ook geen andere stal in de buurt waar we het zo goed hebben als hier

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:25

Heeft iedereen niet eens een dal? Ik heb het zelf tenminste ook gehad met mij pony samenta.. Ik had er totaal geen plzr meer in het rijden, ze hing op mijn armen heel erg, ze gaf geen stelling enz. Verder had ik ook niet een geveol dat we een echte band hadden (wat ik juist wel had met de vorige pony waar ik te groot voor was geworden).. Soms kwam ik gwn huilend binnen, omdat ik gwn wou dat het goed ging omdat ik samenta ook niet kwijt wou.. na wat met mijn moeder gepraat te hebben.. Had ik besloot het nog ff te proberen wou het niet ? dan mogt ik een ander paard.. Me moeder hielp me soms 'k ging elke week naar les (daarvoor ook al hoor;)) .. En het ging steeds beter,, we krgen meer een band en ze liep steeds meer naar m'n hand.. Nu zijn we M-startgerichtd.. Miss een kwestie van doorzetten ?!!? .. En pauze is miss ook niet zon slecht idee ...

orion_ schreef:
Soms is het de dapperste beslissing om een ander plekje voor je paard te zoeken...

Hier ben ik het helemaal mee eens Vork

edit: wat toegevoegd Knipoog
Laatst bijgewerkt door Yaka op 19-05-08 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:28

Afwisseling, mijn eigen paard is precies zo. Ga eens aan de grond bezig, laat van de andere kant eens zien dat je hem graag mag en niet alleen het rijden.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 17:41

Ik ga er woensdag weer op met de les. Heb gister met hem gewandelt, en vandaag heeft hij vrij. Morgen denk ff rondje aan het halster longeren en dan zien we verder wel Ja

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:55

ikzelf sta op een privestal en we zijn daar maar met 6.
daarvan ben ik en een vriendin die alle dagen mee carpooled de enigen die echt rijden, dressuur. de andere zijn mensen die hun paard eigenlijk alleen maar op de wei zetten.
de keren dat ik dan alleen aan het rijden ben krijg ik ook al wel eens dat gevoel. Het is gewoon niet leuk om elke keer in je eentje rond te hobbelen. Delen is veel plezanter.

Vermits het voor jou niet mogelijk is om met je paardje te verhuizen of om vriendinnen tot bij jou te krijgen weet ik niet goed hoe je dit kan oplossen.

Je bent 16 dus zelf paardenvervoer regelen en er op uit trekken met je knollie zit er nog niet in.

Verzin zelf een spelletje?
Ik en die vriendin hebben een balspel te paard uitgevonden. volgende week steken we dat opnieuw in het programma voor de afwisseling. en het is gewoon lollig om met de paarden te spelen op die manier

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 14:33

Ik sta maar met 4 mensen op stal. Waarvan er twee 'rijden' maar niet met mij. En verhuizen zit er helaas niet in. Ik rij dus altijd alleen.

Ik heb gister een beginnetje gemaakt met het 'freestylen' uit het boek, waar ik een beetje bij vals speels (ik beloon hem af en toe met eten) en dan vind hij het al een stuk leuker Ja

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:35

zo moet het Haha! je moet je niet altijd aan de regels houden, verzin maar iets wat jullie leuk vinden om te doen

komt wel goed zo OK dan!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:41

Herkenbaar verhaal....

Ik zit nu ook te dubben over mijn merrie, dressuur trainen is vaak geen lolletje met haar (zwaar, lui, stijf...) springtraining is wel leuk, maar wedstrijden rijden weer niet....

Helaas heeft deze merrie een onbekende 'blessure' waardoor ze niet door de klinische keuring zal komen en ik haar dus niet kan verkopen. Wellicht kan ze weg met de verzekering maar dat vind ik wel een erg grote stap!

Dat je zegt dat je verder wil komen herken ik ook, dat wil ik ook graag, alleen weet ik niet of het met dit paard lukt. Het lijkt wel of ik er 100x harder voor moet werken dan een ander, met minder genoegen en minder plezier.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 14:43

Ik mis het rijden nu al een beetje, ik heb sinds vorige week vrijdag niet gereden Tong uitsteken
Vanavond het ik les Ja
Even met mijn instructrice over deze questie praten.
Waarschijnlijk 2x per week les, waarvan 1 thuis en dan dat zij er eventjes opgaat elke keer om dingen te bevestigen, want daar loop ik ook altijd zo mee te klooien Clown

majolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:46

Lees je eigen onderschrift.
Probeer dat gevoel weer terug
te krijgen.
En... Don't worry be happy!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:49

Een heel goed boek om voedselbeloning op veilige wijze mee te nemen in de training is Grondwerk Van Inge Teblick. Voedselbeloningen zijn helemaal niet moeilijk of gevaarlijk, mits je ze juist inzet! Ze kunnen net heel goed zijn om het plezier erin te houden!

Verder, is Z rijden wel jouw droom en niet die van je ouders?

Ik weet ook niet je scheelt lichaemlijk, maar dit is mss iets wat je op elk paard zou hebben, dus daarom zou ik em niet wegdoen.
Hou de moed erin iig, iedereen heeft wel eens een dip, alles lijkt soms zo traag te gaan terwijl een buitenstaander het net super vindt.

damiano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:49

Het is niet, dat je er geen zin meer in heb, het is gewoon, dat jullie er samen geen zin meer in hebben!!
Niet negatif gemeent, maar positif. Haha!
Als je een nieuw paard krijgt, is het net of je iemand nieuws (mens) kenneleert.
In het begin is alles nieuw en leuk, voor beide kanten, maar naar een tijde word het messchien een beetje eentonig. Hoop dat ik het goed uitleg. Dat wil zeggen, laat weer eens een keer iets nieuws in je routine met je mooie paard gebeuren. Iets waar jullie samen plezier hebben, zonder drang altijd hoger op te willen. Bij ons paarden is dat namelijk het zelfde probleem, hoe meer je hun dwingt, hoe meer hun op stoer zetten!!!
Probeer je les met hem eens kreativer ze maken. Messchien gewoon vantevoren een einde in het bos je oefeningen (dressur) te doen. Weet namelijk dat dat heeeeeeel leuk kan zijn. En je paard mag eens een keer iets anders doen, als alleen maar de oefeningen in de bak???? Ach gut
Heb hier een vriendin die de laatste tijd echt alleen noch maar rondhangt, die in alles geen zin meer heeft!!! Haar paard maybe ziet nu al zo uit als haar, en verhous zich ook zo. Echt verschrickelijk. Zelfs op de wei heeft ze er geen zin in om bij haar aardgenoten te staan. De Heilpraktiker heeft gezegt: zij straal haar gemoed, op het paard af. Dus probeer werkelijk aan jouw tewerken, voordat je het paard veroordeel. Heb je aan jezelf gewerkt, dan eerst kan je iets van je diertje vraagen. Hoop dat het verder berg op met je gaat, en motiveer hem. Knipoog
LG,
Nadia

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:50

Je zegt dat er in de buurt geen goede stallen zijn, maar misschien zijn er op die stallen ook mensen die op zoek zijn naar een (buiten)rijmaatje. Kun je daar niet eens naar informeren? Dan hoeft je paard niet te verhuizen, en heb jij iemand om mee te rijden. Je spreekt bv onderweg af, of je gaat de ander ophalen voor een buitenrit (of een uurtje samen in de bak, rij je tenminste niet in je eentje rond).

Is clubles misschien een idee? Je leert er meestal minder van dan van privéles, maar het is wel gezellig, ook voor je paard.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:51

Lekker makkelijk gezegd, don't worry be happy, ik mag van geluk spreken als mijn merrie 1 keer in de 2 weken fijn te rijden is, de andere keren zit ik me dood te ergeren....lijkt me niet helemaal de bedoeling...wel?!