hier word ik boos om......

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BlackEyed

Re: hier word ik boos om......

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:07

Bij ons in de buurt heb je grofweg 2 type automobilisten:

1. Houdt geen rekening met je, wil het liefst over je heen rijden.
Rijdt knetterhard.

2. Is suuuuuuper voorzichtig, op het irritante af (lees: heel de weg achter je aan sluipen, totdat de gelegenheid tot inhalen zich
aandiend.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 21:01

Het is jammer dat iedereen zijn lesje niet gewoon in een keer leerd zodra het gebeurd..

Ik bedoel toen ik voor het eerst en voor het laatst in galop een persoon gepaseerd ben heeft mijn paard me even duidelijk gemaakt dat dat niet de regels zijn.. En dat heb ik gevoeld (tja van galop naar stap word meestal vliegen)..
Jammer dat niet allen paarden zo zijn opgevoed! Knipoog

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 21:23

Ik ben ook een menner. Maar als ik ruiter(s) tegenkom ga ik stappen en nader ik ze van achter, ga ik stappen en vraag netjes of ik ze in draf mag passeren en ik hou als ik in draf gepasseerd ben nog wel even de paarden in de gaten of ze niet gek oid gaan doen. Merk wel dat sommige paarden de wagen eng vinden. Dus daar probeer ik wel rekening mee te houden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 17:22

Heb het helaas ook al meegemaakt, ik was met twee vriendinnen (eentje op haar pony, en eentje met haar shetlander aan de hand) gaan rijden, mijn paard is nog groen (ook al is hij al 6) en kan nogal onverwacht reageren, daarom dat ik altijd met hun samen wandel, de ene pony is bomproof en al 22, dus heel relaxed.

We waren dus gezellig aan het stappen op een bosweggetje, en zien in de verte drie meisjes op hun paard komen aangalopperen. (ik dacht al: oh oh, als ze hier voorbij crossen, crosst de mijne gezellig mee) maar 100m voor ons waren ze zo vriendelijk om te stoppen! Dachten we...

Toen ze op gelijke hoogte met ons kwamen, stoven ze er opeens vandoor in galop. Noah flipte helemaal en probeerde erachteraan te crossen, "gelukkig" botste hij op de shetlander (z'n vaart was dus al geremd Haha! ) en stond daarna de bomproof pony in de weg. Tegen dat ons kluwen paard ontwart was, waren de meisjes al uit het zicht verdwenen en werd hij gelukkig terug rustiger. Maar hij had er net zo goed achteraan kunnen kletteren, met alle gevolgen van dien... (ik stapte toen nog enkel op wandeling).

jainy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 17:44

Ik heb het ook gehad die mensen stoppen gewoon niet ook niet als je vraagt of ze even willen stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:13

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:14

Mij is dat ook altijd geleerd. Hoe zit dat eigenlijk met paard en wagen? Wij rijden wel eens met paard en wagen, en dan soms stukjes over een auto weg. Tweebaans, niet druk maar wel met verkeerd. Nu liep er op het voetpad aan de andere kant iemand met een paard, maar wij bleven doordraven vanwege het feit dat we op een autoweg reden. Paard werd wel een beetje hyper, maar dat ging nog goed verder gelukkig. Maar hoe wordt hier tegenaan gekeken?

Onder de man ga ik altijd in stap over als ik andere ruiters passeer. Dat vind ik niet meer dan logish.

Marusch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:41

Ik heb dat met andere ruiters nog nooit gehad, maar ik wandel altijd met mijn jonge paard naar de manege (nouja, ik erop en iemand ernaast. En als je dan ziet hoe hard mensen er langs crossen met auto's, ongelofelijk. Maar het ergste vind ik nog dat ze zowat tegen de achterbenen aan rijden, zo dicht zitten ze erop. Mensen hebben echt niet het besef wat er kan gebeuren als zo'n paard schrikt!

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:21

Tancreda4 schreef:
Mij is dat ook altijd geleerd. Hoe zit dat eigenlijk met paard en wagen? Wij rijden wel eens met paard en wagen, en dan soms stukjes over een auto weg. Tweebaans, niet druk maar wel met verkeerd. Nu liep er op het voetpad aan de andere kant iemand met een paard, maar wij bleven doordraven vanwege het feit dat we op een autoweg reden. Paard werd wel een beetje hyper, maar dat ging nog goed verder gelukkig. Maar hoe wordt hier tegenaan gekeken?

Onder de man ga ik altijd in stap over als ik andere ruiters passeer. Dat vind ik niet meer dan logish.

In principe behoor je als aanspanning op de rijbaan, maar volgens mij mag je niet op de autoweg rijden. Ik rij ook regelmatig over de weg. Mijn paard reageerd alleen licht op vrachtwagens.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:32

Hermelientje schreef:
Mijn broer roept altijd heel hard als mensen rakelings langs hem scheuren: Hé je verliest wat!
Als ze dan langzamer gaan zegt hij heel rustig: "Je snelheid".

Haha! Haha! Haha! Dat is een hele leuke, die ga ik onthouden!
Niets zo aso als dit soort mensen die dus eigenlijk niet op een paard horen te zitten! Scheld ze dan ook helemaal de vernieling in als dit gebeurd! Kan me er ongelovelijk kwaad om maken alhoewel het hier in de buurt niet vaak gebeurd hoor! DE stallen en paarden zijn meestal bekend en dan laat je het denk ik eerder uit je kop om in volle galop iemand te passeren.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:54

Zelf vind ik dat je van al het overige verkeer zo ongeveer alles moet kunnen verwachten (helaas, zou heel aardig zijn als iedereen rekening met elkaar hield), uit asocialiteit of onbekendheid met het fenomeen paard. Dat laatste vind ik dan nog enigzins begrijpelijk, maargoed.
Ruiters horen imo beter te weten en elkaar netjes te passeren, rekening houdend met elkaars dieren en hun gedrag. Dat er zoveel 'ruiters' zijn die die moeite niet eens nemen vind ik eigenlijk best schokkend.
Zelf heb ik het gelukkig nog niet meegemaakt, diegenen die ik eens tegenkwam reden al in stap of namen netjes gas terug. Zelfs een keer gehad dat een meisje naast me kwam rijden en heel netjes vroeg of mijn paardje er wel tegen kon als ze voor me uit ging galoperen. Echt super!
Zelf mag ik ook wel graag wat rekening houden met andere paarden, aangezien ik weet dat niet elk paard zo heerlijk bomproof als die van mij is en behalve dat, ik vind het gewoon getuigen van beleefdheid als je even in stap terug gaat...

moos2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 21:34

kan me voorstellen dat je daar boos om wordt. Ik maak het zelden mee. Ik rijd heel veel buiten en kom altijd heel veel paarden tegen. De meeste mensen gaan direct stappen als ze een ander paard zien. De keren dat ik het heb meegemaakt was met een groep manegeruiters die achterop kwamen.
Wel rijdt er in de buurt een draver/trainer met sulky rond en hij stopt voor niets of niemand. Er zijn al diverse paarden uit de buurt door die jongen op hol geslagen. Als ik hem zie aankomen ga ik ook met het hoofd die kant op staan (en niet van achterop) want dan schrikt mijn paard niet. Hij mindert geen vaart, neemt de hele weg in beslag, is niet aanspreekbaar op zijn gedrag, en je doet er niets tegen. Echt de schrik van de buurt. Punt is dat dit soort lui of ze nu in een auto, brommer, of paard zitten overal rondlopen en je er op moet anticiperen dat je er mee te maken kan krijgen. Je moet je plan al klaar hebben om jezelf veilig te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:21

BRT --> PP.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 12:18

ik maak dit hier ook vaker mee, ik men en ik rij. Ik kom ruiters tegen die zelfs nog boos zijn als ik met een jong paard voor de kar in stap passeer, ipv stil te blijven staan. Dat probeer ik best, maar niet ieder jong paard heeft de stopknop er al zo goed opstaan. Qua ruiters rijden er hier nog al wat enduranceruiters, die op hoog niveau trainen en dus km willen maken, zij gaan een halve meter achter je terug naar draf en naast je alweer in galop. Ik heb me hier in het verleden behoorlijk aan geergerd, maar nu lach ik erom en als ik ze aan zie komen (een vaste groep) dan stap ik even af. Afgeleerd krijg je het deze mensen niet, ze denken er niet over na aangezien het tijdens de wedstrijden hetzelfde eraan toe gaat. Dat imijn paard dit niet gewend is, daar denkt men helaas niet bij na.

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 12:33

Ik heb dit ook al wel is meegemaakt,ik moest (als ik met mijn (oud)verzorgpony naar het bos wou) altijd een klein stukje op het fietspad, als er een grote vrachtwagen langs komt dan is daar net genoeg ruimte voor.
Een vrachtwagen komt van achter, begint te toeteren, pony helemaal gek. gaat stijgeren knalt bijna tegen de stoep aan en de vrachtwagen chauffeur maar toeteren en gas geven tot dat ik weg was. Dat vind ik nou asociaal.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:30

wij hebben in de buurt ook een geweldig crosspad en daar ga ik met mijn paard ook regelmatig heen. op het moment dat ik een ander paard in de verte zie ga ik meteen stappen. ik passeer ook met ruime afstand ertussen.

ik heb 1 keer met een vriendin gehad dat er 2 (sorry dat ik het zo zeg) pennymeisjes kwamen aangegaloppeert op hun pony's. ze bleven maar doorgaloperen totdat ze redelijk dichtbij kwamen en totaal niet aanstalten maakten om te gaan stoppen. wij zijn toen gewoon midden op het pad gaan rijden van je gaat maar stappen en anders is het jou probleem.

ik heb zelf gelukkig een paard die ik zelf goed in de hand kan houden maar ik heb wel eens op de staleigenaresse haar paard buiten gereden als je daarmee galoppeert en je rijd niet als voorste gaat hij als een gek bokken en hij is niet te stoppen als de rest ook niet stopt. dan is het niet fijn als je op zo een paard door een paar ruiters in galop word ingehaald

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 17:29

Ik heb dat ook wel eens gehad in het bos, toen liep ik daar met mijn jaarling pony en dan komt er iemand in volle galop voorbij, dan denk ik, hou rekening met elkaar, het bos is van iedereen en paseer elkaar rustig Boos!

youreperfect

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:46

Op wandeling heb ik het ook wel eens voor, maar dan zijn het geen vreemde mensen die voorbij komen gestormd, maar vrienden die in dezelfde club als ik zitten.. & Meestal komen ze me dan eerst voorbij gestormd en dan gaan ze net voor de hoeven van het paard waardat ik op rijd lopen en dan gaan stappen. Daar word ik pas boos van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:53

Ik maak het zeer vaak mee, nu ben ik wel iemand die op tempo rijdt. Maar passeer altijd alles en iedereen in stap, hoe dan ook.
Mijn paard reageert er dan niet zo heftig op, maar heb nog wel eens paarden mee die door het lint gaan.

Ga altijd midden op het pad lopen met heb, ook bij auto's e.d. mochten ze toch in volle galop langs komen hebben ze een probleem. Mijn paard heeft namelijk losse beentjes, en ga op zulke momenten totaal geen moeite doen om te voorkomen dat ie uit haalt.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:02

ik ga ook altijd midden op het pad rijden. Ik rij meestal met mijn dochters en nog 2 meisjes. We komen steeds meer ruiters tegen en tot nu toe paseren we elkaar stapvoets. En als het weer vertrouwdt is gaan we weer draven.

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:06

ja, ik heb 2 van die verzorg-meiden hier in de buurt, mijn pony is nogal dol op andere paarden, en word altijd erg gefokt als ze andere paarden ziet.. als ik dan bijvoorbeeld alleen buiten rij, op mijn pony.. gaat ze meteen stilstaan, en heel opgefokt rond kijken.. maar hier in de buurt zijn 2 meisies die altijd knoeper hard voorbij komen gegallopeerd, ik vind het zelf niet heel erg, want ik vind dat mijn pony toch dr mee moet leren omgaan, maar toch vind ik het niet erg netjes van ze.

zelf passeer ik wel altijd iedereen in stap, of een rustig drafje ( licht er net aan waar je bent ,en hoe de ander jou passeert ) en zeg altijd vriendelijk gedag. dit kan nooit kwaad, en hou je andere ruiters ook tevriend. Dit komt altijd later ten goede.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:14

Helaas heel herkenbaar. Soms loopt een ruiterpad vlak langs een voetpad en dan galopperen sommige ruiters ook langs de voetgangers! Ik kan me voorstellen dat die daar ook niet blij mee zijn. Op een keer misdroeg mijn knul zich ook door in volle galop langs dat pad te gaan en ik schaamde me diep.....

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 22:24

Pff, dat kan idd echt niet zeg! Zo aso! Boos! Echt, ik kan niet begrijpen, dat die mensen niet snappen hoe belangrijk veiligheid is!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 22:43

Voor de mensen die zich afvragen, of je met een paard voor de kar ook stapvoets hoort te passeren: Ja. Die regel staat zelfs op het koetsiersbewijs.

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 08:11

Ik ben een keer van achter door 2 dravende pony's gepasseerd, waarvan de ruiters dit niet even van te voren aankondigten.. Volgens mij hebben die 2 toen een wijze les geleerd, want mijn oude verzorgpony, waar oik toen op reed, trapt als je te dicht langs rijd en het pad was behoorlijk smal. Als ze ff hadden geropen had oik mijn pony aan de zijkant van het pad gestrrud en even mijn binnen been aangelegt (waardoor ze weet dat ze op dr donder krijgt als ze trapt..) en was er niks aan de hand geweest. Nu had een van die 2 bijna een achterbeen tegen dr paard, omdat ze er dus veel te dicht en onverwacht langs reden...

Ik passeer met mijn eigen pony andere ruiters ook altijd rustig en mocht ik nog een iemand tegen komen die zo asociaal doet, gooi ik mijn pony er denk ik gewoon maar voor (die van mij is zo rustig buiten dat het hem toch niks uitmaakt Knipoog )