Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
. We hebben ook maar één van die netten boven de 'buitenstal' bevestigd, aangezien ze eigenwijs genoeg zijn om dan ook nog eens buiten in de felle zon te gaan staan
. Shadow0 schreef:Lara_Silver schreef:Of hij hem nu gebruikt of niet, de mogenlijkheid behoort er altijd te zijn, evenals een schuilplek in de winter dus.
Ik ben wel benieuwd waarom je vindt dat dit 'behoort', ook als een paard het niet gebruikt, of als het welzijn van een paard niet in het geding komt (doordat oververhitting of onderkoeling op andere manieren voorkomen worden)?

piecon schreef:Paarden hebben eigelijk geen last van temperaturen tussen de -20 en +40. Alles daarboven of eronder krijgen ze wel wat last van, maar ja....dat is nooit in Nederland he? Dat we ze een schaduwplek aanbieden is gewoon een luxe waar ze best wel gebruik van willen maken. Mijn paarden kunnen in onder een grote overkapping staan, maar ze staan er alleen maar als ze last van vliegen krijgen. Verder staan ze in de volle zon en 's winters in de regen (willen niet schuilen)
kitty_gomez schreef:Citaat:Het is nu eenmaal mijn mening.
Ik kan namelijk niet aan mijn pony vragen 'heb je het te heet? Of 'wil je een beetje schaduw?' Dus ik zorg gewoon dat het er is, zodat in het geval dat de pony schaduw wil hij deze ook ter beschikking heeft. Heel simpel. Ik vind dat het een van de 'basisuitrustingen' van een weide hoort te zijn. En dat is een mening waar ik steenvast bij blijf.
en niet iedereen heeft die mogelijkheid.
Lara_Silver schreef:Het is nu eenmaal mijn mening.
De meeste ervaren paardenhouders kunnen wel zien of een paard last heeft van de hitte of dat het zich gewoon goed voelt. Ik denk dan ook dat dat minstens zo belangrijk is.Citaat:Ik kan namelijk niet aan mijn paard vragen 'heb je het te heet?
Citaat:Dus ik zorg gewoon dat de het er is, zodat in het geval dat het paard schaduw wil hij deze ook ter beschikking heeft. Heel simpel. Ik vind dat het een van de 'basisuitrustingen' van een weide hoort te zijn.
singasong schreef:piecon schreef:Paarden hebben eigelijk geen last van temperaturen tussen de -20 en +40. Alles daarboven of eronder krijgen ze wel wat last van, maar ja....dat is nooit in Nederland he? Dat we ze een schaduwplek aanbieden is gewoon een luxe waar ze best wel gebruik van willen maken. Mijn paarden kunnen in onder een grote overkapping staan, maar ze staan er alleen maar als ze last van vliegen krijgen. Verder staan ze in de volle zon en 's winters in de regen (willen niet schuilen)
Dat van -20 en +40 geloof ik helemaal niets van, sorry.
Een paard voelt zich het lekkerst als het rond de 10 graden is. Het ene ras kan gewoon beter tegen warmte/kou/regen dan de ander. Een paard in de volle zon dag in dag uit kan een zonnesteek oplopen.
Maar als je geen schuilgelegenheid aanbied kunnen ze er ook geen gebruik van maken als ze dat willen.
Shadow0 schreef:Lara_Silver: zeker, bedankt voor de toelichting.![]()
En inderdaad, mijn uitspraak over de slacht was ook dramatisch, maar het was me niet helemaal duidelijk of je andere methoden van beschermen tegen de zon (dus 's middags binnenhouden) ook principieel onjuist vindt.
Dat ik dat zo extreem heb gesteld, is omdat de roep om allerlei verboden sterker wordt, maar dat die regels soms niet goed doordacht worden en daardoor juist hele dramatische gevolgen kan hebben.
Daarom dat ik het even heel extreem stelde, ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik daarmee bedoelde?
Maar uiteindelijk verschilt jouw mening niet zo heel erg van de mijne, ik denk ook dat binnenhouden op het heetst van de dag en dan bv lekker de nacht buiten een hele fijne oplossing is als het creeren van een mooie weide met schaduw niet mogelijk is.
Inderdaad, dan verschilt mijn mening ook helemaal niet zo sterk van die van jou.
Lara_Silver schreef:Dat hier uberhaupt nog een discussie over gevoerd moet worden.Is het niet gewoon hartstikke logisch dat je je paard schaduw moet verschaffen in de zomer?? Evenals een schuilplek in de winter. Een paard zonder beschutting in de volle zon zetten is even banaal als op het heetst van de dag gaan rijden!

Ineke2 schreef:Lara_Silver schreef:Dat hier uberhaupt nog een discussie over gevoerd moet worden.Is het niet gewoon hartstikke logisch dat je je paard schaduw moet verschaffen in de zomer?? Evenals een schuilplek in de winter. Een paard zonder beschutting in de volle zon zetten is even banaal als op het heetst van de dag gaan rijden!
Dat is een andere discussie, maar ook dat doe ik gewoon als dat zo uitkomt. Een trainingsritje duurt dan niet zo lang, maar zaterdag bijvb heb ik een Endurance wedstrijd en ja de start is ergens tussen half 11 en 13 uur dus rijd ik op het heetst van de dag. Veel koel en drinkwater mee. Goed laten eten en het tempo aanpassen, dan kan dat prima.
Ontopic:
Ik ben geen dekenfan in de wei en ben eigenlijk blij dat ik voorlopig weer zonder dekens kan. S'winters word mijn pony geschoren, omdat hij echt een megavacht krijgt. Zomers houd ik hem het liefst toch zonder deken, dan maar een bruin/zwarte pony