discussie: paard wel of geen schaduw aanbieden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piecon

Re: discussie: paard wel of geen schaduw aanbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:45

Paarden hebben eigelijk geen last van temperaturen tussen de -20 en +40. Alles daarboven of eronder krijgen ze wel wat last van, maar ja....dat is nooit in Nederland he? Dat we ze een schaduwplek aanbieden is gewoon een luxe waar ze best wel gebruik van willen maken. Mijn paarden kunnen in onder een grote overkapping staan, maar ze staan er alleen maar als ze last van vliegen krijgen. Verder staan ze in de volle zon en 's winters in de regen (willen niet schuilen)

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:49

Bij echte felle zon vind ik dat het wel zo fijn voor de paarden..

Wij hebben thuis speciaal van die schaduwnetten aangeschaft. Heel handig vast te maken, zijn mooi stevig, geven genoeg schaduw en nog niet eens zo heel duur Lachen . We hebben ook maar één van die netten boven de 'buitenstal' bevestigd, aangezien ze eigenwijs genoeg zijn om dan ook nog eens buiten in de felle zon te gaan staan Nagelbijten / Gniffelen .

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:52

Shadow0 schreef:
Lara_Silver schreef:
Of hij hem nu gebruikt of niet, de mogenlijkheid behoort er altijd te zijn, evenals een schuilplek in de winter dus.

Ik ben wel benieuwd waarom je vindt dat dit 'behoort', ook als een paard het niet gebruikt, of als het welzijn van een paard niet in het geding komt (doordat oververhitting of onderkoeling op andere manieren voorkomen worden)?

Het is nu eenmaal mijn mening. Knipoog
Ik kan namelijk niet aan mijn pony vragen 'heb je het te heet? Of 'wil je een beetje schaduw?' Dus ik zorg gewoon dat het er is, zodat in het geval dat de pony schaduw wil hij deze ook ter beschikking heeft. Heel simpel. Ik vind dat het een van de 'basisuitrustingen' van een weide hoort te zijn. En dat is een mening waar ik steenvast bij blijf.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:56

bij ons is ook geen schaduw.
ik zit er dan ook aan te denken om haar snachts buiten te laten en overdag naar binnen. van 1 tot 5
maar dan staat ze alleen binnen.
dat vind ze echt niet leuk. en zal dan in het begin behorlijk gan stressen.
verder krijgt ze dan laat eten. zo 2 uur later. en ik vind rijden voor haar ontbijt ook zo wat.
moeilijk moeilijk,.
ze LIJKT er ook geen last van te hebben.
snachts zou ze niet alleen staan ofzo.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:57

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:59

piecon schreef:
Paarden hebben eigelijk geen last van temperaturen tussen de -20 en +40. Alles daarboven of eronder krijgen ze wel wat last van, maar ja....dat is nooit in Nederland he? Dat we ze een schaduwplek aanbieden is gewoon een luxe waar ze best wel gebruik van willen maken. Mijn paarden kunnen in onder een grote overkapping staan, maar ze staan er alleen maar als ze last van vliegen krijgen. Verder staan ze in de volle zon en 's winters in de regen (willen niet schuilen)

Dat van -20 en +40 geloof ik helemaal niets van, sorry.

Een paard voelt zich het lekkerst als het rond de 10 graden is. Het ene ras kan gewoon beter tegen warmte/kou/regen dan de ander. Een paard in de volle zon dag in dag uit kan een zonnesteek oplopen.
Maar als je geen schuilgelegenheid aanbied kunnen ze er ook geen gebruik van maken als ze dat willen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:02

kitty_gomez schreef:
Citaat:
Ik kan namelijk niet aan mijn pony vragen 'heb je het te heet? Of 'wil je een beetje schaduw?' Dus ik zorg gewoon dat het er is, zodat in het geval dat de pony schaduw wil hij deze ook ter beschikking heeft. Heel simpel. Ik vind dat het een van de 'basisuitrustingen' van een weide hoort te zijn. En dat is een mening waar ik steenvast bij blijf.

en niet iedereen heeft die mogelijkheid.

Er zijn genoeg mogenlijkheden schaduw te creeren, dmv panelen, schaduwnetten of een schuilstalletje. Mag je niks in de wei zetten is het gewoon uit den boze dat het paard tussen 12 en 3 in de wei staat. Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:03

Lara_Silver schreef:

Dat mag natuurlijk, maar je hebt toch wel redenen om die mening te hebben?

Citaat:
Ik kan namelijk niet aan mijn paard vragen 'heb je het te heet?
De meeste ervaren paardenhouders kunnen wel zien of een paard last heeft van de hitte of dat het zich gewoon goed voelt. Ik denk dan ook dat dat minstens zo belangrijk is.

Naar mijn mening moet het namelijk het welzijn van het paard zijn dat voorop staat en niet het principe. Dus als een paard zich in kou of regen gewoon heel ellendig voelt, dan zou dat voor mij gaan boven het idee van 'zoveel mogelijk naar buiten'. En als een paard echt last van de warmte heeft idem. Aan de meeste paarden kun je als je het paard kent en goed oplet meestal wel zien of het zich goed voelt of niet (extreem zweten, enorm opengesperde neusgaten, lamlendigheid zouden dingen zijn waar je op kunt letten - en ook hoe dat is in vergelijking met het normale gedrag.)

Citaat:
Dus ik zorg gewoon dat de het er is, zodat in het geval dat het paard schaduw wil hij deze ook ter beschikking heeft. Heel simpel. Ik vind dat het een van de 'basisuitrustingen' van een weide hoort te zijn.

Maar er zijn in dit topic al een aantal redenen aangegeven waarom het niet kan: bijvoorbeeld omdat het gewoon niet toegestaan is om iets in het weiland te plaatsen. Ook panelen en schaduwnetten mogen mogelijk niet.
Wat zie je dan als oplossing? Het paardenhouden in die gevallen verbieden (met als gevolg bovendien dat er veel paarden naar de slacht zullen moeten die op zich gehouden worden zonder dat hun gezondheid of welzijn in het geding is), of iets anders? Daar ben ik wel benieuwd naar.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:10

@Shadow0; heel simpel; Je haalt je paard van de wei tussen 12 en 3 uur 'smiddags. Dat is de tijd dat de zon het heetst is. Deed ik ook toen die van mij nog bij een pensionstalling stond. Dan zette ik hem een paar uur op stal.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:15

@ Shadow:

De rede van mijn mening moet langzaam denk ik duidelijk zijn. Gewoon aan alle behoeften van mijn paard voldoen, is het uit voorzorg of niet. Hier zullen uiteraard velen anders tegenaan kijken, dit kan ik begrijpen. Maar dit komt ook voort uit de situatie van paardenhouden. Ik ben gewend te beschikken over 5 hectare aan weilanden, met keuze tussen een schuilstal of bomen. Normale stallen zijn er ook, echter altijd ongebruikt. Ik snap dat niet iedereen de mogenlijkheid heeft zijn paard werkelijk alles te verschaffen en dat het verschil in situaties de meningen van mensen rijkelijk beinvloeden.

Mijn pony staat nu eenmaal niet op een pensionstal, dus over een wakend oog kan niet worden gesproken, ik ben op het heetst van de dag (12 tot 4) namelijk op school, ik kan pas in de namiddag naar mijn pony. Ik heb geen zin in oververhitting juist als ik er niet bij ben en dit dus niet kan zien en hier dus niets aan kan doen. Daarom moet ik rekening houden met voorzorgsmiddelen.

Ik snap je punt, maar ik vind je uitspraak over het naar de slacht moeten van vele paarden behoorlijk dramatisch. Een simpele oplossing is het paard op het heetst van de dag gewoon binnenhouden en hem de rust gunnen, rijden doe je toch ook niet op het heetst van de dag? Neem ik aan dan. Pas tegen de namiddag weer weidegang gunnen, of eventueel beweging geven; ' s morgens kan een paard natuurlijk ook naar buiten, en moet het tegen de middag weer binnen gezet worden.

Ik hoop dat dit mijn vorige bericht enigsinds toelicht?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:34

Lara_Silver: zeker, bedankt voor de toelichting. Ja

En inderdaad, mijn uitspraak over de slacht was ook dramatisch, maar het was me niet helemaal duidelijk of je andere methoden van beschermen tegen de zon (dus 's middags binnenhouden) ook principieel onjuist vindt.

Dat ik dat zo extreem heb gesteld, is omdat de roep om allerlei verboden sterker wordt, maar dat die regels soms niet goed doordacht worden en daardoor juist hele dramatische gevolgen kan hebben.

Daarom dat ik het even heel extreem stelde, ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik daarmee bedoelde?
Maar uiteindelijk verschilt jouw mening niet zo heel erg van de mijne, ik denk ook dat binnenhouden op het heetst van de dag en dan bv lekker de nacht buiten een hele fijne oplossing is als het creeren van een mooie weide met schaduw niet mogelijk is.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:36

singasong schreef:
piecon schreef:

Dat van -20 en +40 geloof ik helemaal niets van, sorry.

Een paard voelt zich het lekkerst als het rond de 10 graden is. Het ene ras kan gewoon beter tegen warmte/kou/regen dan de ander. Een paard in de volle zon dag in dag uit kan een zonnesteek oplopen.
Maar als je geen schuilgelegenheid aanbied kunnen ze er ook geen gebruik van maken als ze dat willen.

Ik denk dat je beter je huiswerk moet doen, want het is gewoon een feit hoor! Lees de boeken er maar op na. Bovendien heb ik dat in mijn studie ook geleerd.
Het is wel zo dat witte paarden meer last van zonnebrand kunnen krijgen...of paarden met erg witte neusjes.
Tuurlijk!!Keuze geven is altijd beter, alleen maken ze er niet altijd gebruik van, ookal vind je dat de paarden dat juist wél zouden moeten doen.
Laatst bijgewerkt door piecon op 07-05-08 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

NenaAisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:39

ik weet niet..
maar ik ben hier net nieuw kost dit geld?

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:41

Nee hoor!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:42

Shadow0 schreef:
Lara_Silver: zeker, bedankt voor de toelichting. Ja

En inderdaad, mijn uitspraak over de slacht was ook dramatisch, maar het was me niet helemaal duidelijk of je andere methoden van beschermen tegen de zon (dus 's middags binnenhouden) ook principieel onjuist vindt.

Dat ik dat zo extreem heb gesteld, is omdat de roep om allerlei verboden sterker wordt, maar dat die regels soms niet goed doordacht worden en daardoor juist hele dramatische gevolgen kan hebben.

Daarom dat ik het even heel extreem stelde, ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik daarmee bedoelde?
Maar uiteindelijk verschilt jouw mening niet zo heel erg van de mijne, ik denk ook dat binnenhouden op het heetst van de dag en dan bv lekker de nacht buiten een hele fijne oplossing is als het creeren van een mooie weide met schaduw niet mogelijk is.

Nu begrijp ik ook waar jij heen wou. Ja Inderdaad, dan verschilt mijn mening ook helemaal niet zo sterk van die van jou.
Ik denk dat het komt omdat ik nou ja gewend ben om alles ter beschikking te hebben, en dat klinkt verwend maar is 'in fact' een kwestie van puur geluk.
Ik sta op een 'alles mag, alles kan' plek, en weet dus niet hoe het is me aan allerlei regelingen te moeten houden. Maar al bij al, er zijn gelukkig ook voor mensen met een wei zonder schaduw goede alternatieven. Zolang het paard maar goed verzorgd wordt. Ook al geeft het paard niet aan dat het het te warm heeft is het nog beter het uit de volle middagzon te houden, ik neem aan dat je het met deze vorm van 'voorzorg' wel eens bent. Lachen

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:48

Wij hebben enkele dikke bomen in de wei staan, en een schuilstal. Paarden staan echter pal in de zon, of in de gietende regen! Ze zien er nooit uit alsof ze hier last van ondervinden ... enkel bij hele harde wind willen ze liefst zo snel mogelijk naar binnen.

Ik gebruik wel dekens ... hittewerend in de zomer en een regendeken in de andere seizoenen ...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:31

Lara_Silver schreef:
Dat hier uberhaupt nog een discussie over gevoerd moet worden. Scheve mond Is het niet gewoon hartstikke logisch dat je je paard schaduw moet verschaffen in de zomer?? Evenals een schuilplek in de winter. Een paard zonder beschutting in de volle zon zetten is even banaal als op het heetst van de dag gaan rijden!

Dat is een andere discussie, maar ook dat doe ik gewoon als dat zo uitkomt. Een trainingsritje duurt dan niet zo lang, maar zaterdag bijvb heb ik een Endurance wedstrijd en ja de start is ergens tussen half 11 en 13 uur dus rijd ik op het heetst van de dag. Veel koel en drinkwater mee. Goed laten eten en het tempo aanpassen, dan kan dat prima.

Ontopic:

Ik ben geen dekenfan in de wei en ben eigenlijk blij dat ik voorlopig weer zonder dekens kan. S'winters word mijn pony geschoren, omdat hij echt een megavacht krijgt. Zomers houd ik hem het liefst toch zonder deken, dan maar een bruin/zwarte pony Tong uitsteken

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 23:22

jullie hadden het over schaduwnetten... mag ik daar een foto van zien? ben ik wel benieuwd naar.

fijn trouwens dat de meeste schaduw hebben, en dat anderen het tot denken zet...

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:07

Ik vind dat een paard wel beschikking moet hebben over schaduw, bij mijn vorige vz-pony hadden ze ook geen schaduw, er mocht helemaal niks op van de gemeente, echt belachelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:12

Hier mag je ook niks. Maar ze willen op het heetst van de dag ook nooit naar binnen, pas tegen een uur of vier want dan wilen ze biks Haha!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:34

Ineke2 schreef:
Lara_Silver schreef:
Dat hier uberhaupt nog een discussie over gevoerd moet worden. Scheve mond Is het niet gewoon hartstikke logisch dat je je paard schaduw moet verschaffen in de zomer?? Evenals een schuilplek in de winter. Een paard zonder beschutting in de volle zon zetten is even banaal als op het heetst van de dag gaan rijden!

Dat is een andere discussie, maar ook dat doe ik gewoon als dat zo uitkomt. Een trainingsritje duurt dan niet zo lang, maar zaterdag bijvb heb ik een Endurance wedstrijd en ja de start is ergens tussen half 11 en 13 uur dus rijd ik op het heetst van de dag. Veel koel en drinkwater mee. Goed laten eten en het tempo aanpassen, dan kan dat prima.

Ontopic:

Ik ben geen dekenfan in de wei en ben eigenlijk blij dat ik voorlopig weer zonder dekens kan. S'winters word mijn pony geschoren, omdat hij echt een megavacht krijgt. Zomers houd ik hem het liefst toch zonder deken, dan maar een bruin/zwarte pony Tong uitsteken

Dat is inderdaad een andere discussie, waarover mijn mening trouwens net zo vast staat als over deze kwestie. Knipoog

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:49

Helaas kan het hier niet. Aan de andere kant van de sloot staat wel een loods en wat bomen helemaal achterin het land maar in de zomer is de schaduw niet lang genoeg. We hebben dan aan de voorkant van de wei wel bosjes maar die staan aan de noordkant dus daar hebben ze alleen als de zon ondergaat schaduw van. Ik wou dat het anders was maar ik kan ook niet zomaar even een boompje gaan planten en een parasol ofzo gaan ze ook niet onder staan. En op stal dat willen ze niet. Dus dan zit er weinig anders op. Haha!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:45

Ik ben zelf een voorstander van schaduw/schuilplaatsen voor de paarden die op het land staan, maar merk ook dat er zoveel paarden zijn die ondanks die mogelijkheid toch in de volle zon, regen, wind of sneeuw blijven grazen. Ze hebben dan in ieder geval een keuze! Helaas mag er bij ons op het land geen schuilgelegenheid gebouwd worden (polder) en zijn bomen ook niet in de meerderheid. Toch kies ik in dit geval liever voor geen schuilplaats dan helemaal niet het land op kunnen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 19:40

o, ik ben ook voor wei ipv stal hoor, maar schaduw lijkt mij wel belangrijk. iig dat ze de keuze hebben... wel raar dat je zelfs voor een boom planten toestemming van de gemeente nodig hebt. is dat echt zo???

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:50

Bij mij op stal zijn enkele weides gepacht, mag ook geen boom of niets op geplant worden... erg vervelend, die weides hebben dus geen schaduw.
Staleigenaresse doet de paarden van 7.00 tot 14.00 op de wei, in de koele periodes dus, en dan naar stal om te eten en hooi etc. Ik vind dit een goede oplossing Lachen

Ik ben meestal voor zoveel mogelijk zon, maar zelf vind ik het ook niet leuk om in de volle zon uren te staan, dus als er geen schaduw is, dan maar zo. Ja