. Als ik sommige ruiters hier in de pensionstal zie rijden verschiet ik dat de paarden nog willen luisteren en dat ze zich maar zo lichtjes verzetten. (Een ruiter zit bv altijd in de mond te sleuren en te trekken. Dat paard steigert nogal hoog als reactie maar dan denk ik geef nog een giga bok en dan ligt die rotzak er af. Het is gewoon niet om aan te zien. En zo kan ik nog vb'tjes geven van ruiterfouten en protesterende paarden).
Ook bij mezelf merk ik veel fouten op waarop mijn paardje verkeerd reageert. Bv. Als ik hem op de zit wil terug rijden zit ik om de een of andere reden heel gespannen en daarom reageert het paard niet op mijn zit. Als ik mijn beugels dan uit doe zit ik om de een of andere reden toch ontspannener en beter en dan slaag ik er wel in om het paard op de zit terug te rijden.
Een schrikreactie is geen fout. Iedereen kan verschieten. En zoals kim al zei: het is de ruiter die verkeerd reageert op de schrikreactie van het paard als er iets fout gaat. (uiteraard kan het ook gebeuren dat het paard zo in paniek is dat de ruiter echt niets kan doen)