Paard is "eigenwijs", wil niet luisteren.bla..bla....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Re: Paard is "eigenwijs", wil niet luisteren.bla..bla....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:16

ik doe alles op de manier die ik zelf wil
als ik mijn pony,s maar kwart schep brok geef omdat ze gewoon niet meer nodig hebben dan hoeft echt niemand tegen me te zeuren dat ik te weinig voer...kijk in mijn profiel......mijn meisjes zien er super uit....

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 07:50

Oja, daar kun je mij ook heerlijk mee op de kast krijgen...'Omdat het zo hoort'. Ook de 'die heeft er verstand van want die heeft er voor doorgeleerd/zit al 100 jaar in de paarden/rijdt op zz nivo' trouwens...

Ik heb het grote geluk gehad heel veel op mezelf te mogen uitvogelen, zonder te weten 'hoe het hoort' maar door gewoon, met het beetje 'wijsheid' dat ik had, uit te proberen wat werkt en wat niet. Geduld, rust, relativeringsvermogen en een fikse dosis humor schijnen een hele goede combi te zijn met paarden, heb ik mogen merken...

Zelfsstudie naar alles op paardengebied is er nog zo eentje. Ik ben van mening dat je, ooit op tv gehoord van een cowboy, minstens drie levens nodig hebt om alles te leren wat er te leren valt over paarden. Ik geloof werkelijk dat die man gelijk had. De laatste 10 jaar zit ik, als ik niet op of om een paard ben, met de neus tussen de boeken en tijdschriften en nog ben ik niet uitgeleerd. Komt de hoefsmid of de VA, staat miepje er met haar snufferdje bovenop, gewoon omdat ik ook dat vreselijk interessant vind. En vaak vinden die vaklui dat prachtig, die interesse, en krijg ik gratis colleges over waar ze mee bezig zijn.
Zo leer ik ook nog heel veel van mijn eigenaar (een beetje het 'ouwe boertjes'-'melkboer' type, maar dan de iets jongere versie) die zelf ook regelmatig nog in de boeken zit om bij te leren. Zo leuk is dat; heeft hij wat gezien ergens, neemt hij het mee zodat ik het kan lezen en andersom.
En dan hoor je zo'n dressuurmuts, terwijl ze druk bezig is het bit naar de oren te flossen, zeggen dat ze al drie jaar rijdt, alles al weet en geen les meer nodig heeft...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 07:53

Ja! Zoooo herkenbaar!

Ik lees ook veel over paardenspul/gedrag/opvoeding enz. Alle boeken in de bieb al gehad. Internet pluis ik nog bijna dagelijks uit.

Toen ik in de zomer een boek over paardengedrag zat te lezen op stal werd ik nogal raar aangekeken. Daar lees je toch geen boek over? Je hebt toch een paard dus weet je toch hoe het zit?

Jaaaahooorrrr Dromen

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:11

Ik ben mijn eigen bieb maar begonnen, die bieb in het dorp kan mijn leeslust niet aan. Ik bezit nu dus al een aardige collectie en die wordt nog regelmatig uitgebreidt ('helaas' een site ontdekt met paardenboeken, daar gaan mijn spaarcentjes weer Haha! )
En dan ben je ook nog kattengek, 'moet' je daar ook nog alles van weten...zucht...
Ach, ik heb nu eenmaal een onbevredigbare nieuwsgierigheid...heel irritant af en toe, dat wel.

Maanling schreef:
Toen ik in de zomer een boek over paardengedrag zat te lezen op stal werd ik nogal raar aangekeken. Daar lees je toch geen boek over? Je hebt toch een paard dus weet je toch hoe het zit?

Zo ken ik ook het 'Ja maar je kunt toch al Western? Dan hoef je toch geen les meer?'
Daar geef ik ze dan ook helemaal gelijk in, je zult toch zomaar eens iets leren wat je nog niet wist...het idee alleen al...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:13

Maar niet iedereen leert door lezen
Je kunt ook leren door te kijken bij andere, clinnics, door vragen.
Ik ben zelf gewoon niet zo'n boeken mens, ik ga liever irl dingen opvangen, dan blijft het voor mij beter zitten. Zeker omdat ik boeken vaak te algemeen zijn, maar welk dier is anders Lachen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:15

runningkawa schreef:
Maar niet iedereen leert door lezen
Je kunt ook leren door te kijken bij andere, clinnics, door vragen.
Ik ben zelf gewoon niet zo'n boeken mens, ik ga liever irl dingen opvangen, dan blijft het voor mij beter zitten. Zeker omdat ik boeken vaak te algemeen zijn, maar welk dier is anders Lachen

Het is niet of/of, het is en/en.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:18

en en is bij mij niet zoveel... heb erg weinig paardenboeken.
Is mijn leer ding niet Lachen
Kan voor een ander natuurlijk anders zijn...maar niet voor mij

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:35

Imo gaat het er niet zo zeer om op wat voor een manier je leert, want idd niet iedereen is een geboren boekenwurm, maar dat je openstaat voor nieuwe dingen en wat anderen te vertellen hebben. En dat kan, denk ik, net zo goed (soms misschien wel beter, zelfs) door te kijken, luisteren naar anderen en bv clinics en lessen te volgen.
Dat is het leuke van leren, dat kan op zoveel verschillende manieren...

Het degelijk kunnen schiften van alle info en het bruikbare kunnen inpassen in de situatie waarin je je verkeerd is ook nog een kunst op zich, geloof ik. Als een blinde kip achter de eerste de beste 'goeroe' met 'de waarheid' aanrennen is ook niet helemaal alles...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:36

juist, jij omschrijft beter wat ik bedoel Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:24

Maanling schreef:
Jep Judje, het natte aap principe. Kan ik me ook mateloos aan ergeren! Zeker als relatieve nieuwkomer die gewoon overal met haar GBV over nadenkt. En dan moet je opeens dingen doen 'omdat dat zo hoort'. Nou niet dus.

Whahaha, ik sta zelf op zo'n stalling waar ze alles doen, omdat het nou eenmaal 'zo hoort'. Ze snappen niet dat ik me juist afvraag waarom we die dingen maar tot in den eeuwigheid blijven doen, die er eigenlijk allang niet meer toe doen (zoals bv. links opstijgen/links je paard leiden e.d.). Ik doe het dus anders, heb altijd vragen gesteld bij een hoop dingen in het leven, waaronder. Haha!
Zal best lastig zijn (geweest) voor sommige mensen, maar het lijkt mij mijn goed recht. Tong uitsteken

Kan me mateloos ergeren aan dat vast blijven houden aan onzinnige 'regeltjes'. Clown
Ieder zijn ding, hoor, maar ik kan prima uitleggen waarom ik links EN rechts opstijg en afstijg. Is beter voor mijn paard, beter voor mijn beugelriemen EN beter voor mij (wordt je als ruiter ook wat rechtgerichter van). Tong uitsteken

Maar goed, met dat soort dingen kan ik nog leven. Ik kan niet zo goed leven met de stelling dat ze jonge kinderen leren dat zij de baas zijn over het paard, terwijl ze absoluut geen leiding kunnen geven, niet goed kunnen corrigeren, niet in kunnen schatten waarom een paard reageert zoals hij reageert, vaak de hulpen zeer onduidelijk geven etc., etc. En dat vervolgt zich vaak verder als ze groter worden. Zie er al een paar jaar de ellende van bij ons, nou nee, not my cup of tea, hoor.
Ik kan dat werkelijk NIET begrijpen.

Net als dat ze tegen me zeggen dat mijn paard onderdanig moet zijn aan mij. Ik moet hem overrulen, de baas zijn, hem 'dwingen', hij heeft maar te doen wat ik wil. Jaaa, zo gaat dat daar. Denk je dat ze begrijpen dat ik mijn paard 'toestemming' vraag om hem op te zadelen??? Hahahaha, nou, echt niet. Als men daar gaat rijden, wordt dat zadel er op geknald of het beestje wil of niet. Niks even laten ruiken of even laten zien wat je gaat doen, welnee.

Tja, ik doe dat anders en ik ga om met mijn paard op basis van respect en vertrouwen aan beide kanten. Mijn paard moet natuurlijk doen wat ik vraag, maar ik moet hem dat eerst vragen op een respectvolle, duidelijke, vriendelijke manier. Doe ik dat niet, ben ik zelf fout. Daarbij kijk ik altijd naar zijn uitdrukking of hij plezier heeft in het werk. Paarden werken heel graag samen, zijn vaak echte pleasers. Mits je ze met respect behandelt. Ik zie bij ons veel paarden die het allang opgegeven hebben, hun dingetjes op de automatische piloot doen, geen plezier meer hebben, zich verzetten zelfs. Vind ik vreselijk, maar ik kan er niets aan doen. Het zijn mijn paarden niet en ik zie het ook op andere plekken. Veel mensen in de paardenwereld vinden het blijkbaar normaal.

Laatst had ik hulp nodig van iemand, toen de DA bij mijn paard kwam. Mijn paard wilde niet dat de DA zijn been optilde, hij was het spuugzat, dat gedoe aan zijn voet. Dus bood ik aan het been op te tillen, zodat de DA kon onderzoeken, want bij mij doet mijn ietwat eenkennige paard dat niet Knipoog . Moest wel even iemand regelen die mijn paard een momentje vast wilde houden. Er liep een man op het erf rond, die in de mensport zit. Zo'n type waar ik eigenlijk niets mee heb. Maar ja, ik moest wat, dus vroeg vriendelijk of hij bereid was Sam even vast te houden.

Bleek dat hij Sam zijn lip had omgedraaid (als soort van praam) tijdens het vast houden Boos! . Toen ik dat ontdekte, heb ik hem vriendelijk verzocht hem GEWOON vast te houden. Waarom meteen weer die dwang Verward ???? Mijn paard staat prima stil, zeker toen ik zijn voet optilde, dus doe het eerst even normaal en lukt iets echt niet, ga dan verder kijken hoe je het doet. Ik ga niet zo met mijn paard om en ik wil ook niet hebben dat anderen dat doen. Nou weet ik dat de botte boeren mij een watje vinden, moeten zij weten, mij een zorg. Ik denk dan maar zo, ik heb tenminste een paard wat plezier heeft in het samen zijn met de mens, die graag werkt, vriendelijk is, niet trapt, niet bijt (wel wat ongeduldig met zijn voet kan maaien, maar hij had ook pijn). Moest die man zelfs uitleggen dat Sam best mocht kijken, toen we met zijn voet bezig waren. Hij kijkt graag, doet hij nu nog elke dag als ik die voet inspuit, dan hangt 'ie heel lief met zijn hoofd over mijn schouder met zijn lipjes over mijn arm. Gewoon nieuwsgierigheid, waarom moet dat meteen de kop ingedrukt worden???? Verward
Ik snap daar niets van. Daar krijg je nou maffe paarden door en dat kan ik heel goed begrijpen. Ik geef mijn paard altijd wat ruimte in dit soort gevallen. En ik merk dat het zo gewaardeerd wordt, dat hij mag zijn wie hij is en omdat ik respectvol met hem omga, mag ik eigenlijk alles met hem doen. Hij heeft zo'n vertrouwen gekregen hierdoor en ik pluk daar de vruchten van..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:39

Pluizebolpum schreef:
Oja, daar kun je mij ook heerlijk mee op de kast krijgen...'Omdat het zo hoort'. Ook de 'die heeft er verstand van want die heeft er voor doorgeleerd/zit al 100 jaar in de paarden/rijdt op zz nivo' trouwens...

Vreselijk is dat. Ik verzorg pony's bij een boer die er zelf de ballen verstand van heeft. Maar hij fokt er mee en de hengstenhouder weet volgens hem alles 'want die heeft al jaren goede hengsten'. Dat die man er zelf aan wil verdienen en bovendien niet echt zachtaardig met paarden omgaat ontgaat hem volledig.

De paardenwereld is zo traditioneel, en er zitten heus goede dingen tussen, maar zoals al gezegd is; het probleem is dat mensen dan dingen gaan doen omdat het nou eenmaal zo hoort en er niet zelf over na gaan denken.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 11:53

Judje schreef:
Nog iets, waar ik mij zwaar aan irriteer binnen de gehele paardenhouderij: alles wordt gedaan 'omdat het altijd zo gaat.' Paarden, die kilo's krachtvoer krijgen, te weinig ruwvoer en bijna tot niet buiten komen en dan NOG die Rotbok! de schuld geven dat hij niet luisterd met rijden. Echt waar, mensen...

zo waren wij in het begin ook Bloos mijn vader had meer verstand van koeien en ponylief kreeg dus iets van 3 kg brok per dag wel met veel hooi... ze ging wel dagelijks naar buiten, maar mevrouw reageerde erg sterk op de brok... ik heb heel wat vlieglessen gehad die winter Clown maar van je fouten leer je! nu staat ze trouwens wel als hoogste in het krachtvoer... ze krijgt zelfs nog meer als mijn rijpaard Haha! maar goed ze is nu 30 en ze begint een beetje af te takelen Ach gut

ben zelf trouwens ook erg leergierig en wil altijd alles weten van de gekste dingen! en ik doe ook erg veel om maar het juiste te voeren aan mijn beestjes... sommige mensen vinden wel eens dat ik overdrijf omdat ik bijv. ff 35 km verderop een zak voer ga halen omdat ik dat wil uitproberen.

en ik bekijk het altijd vanuit mijn eigen ogen... met opstrooien bijv zou ik ook niet graag half op het beton liggen dus gaat er een flinke laag stro in. en schone voer en drinkensbakken ben ik ook altijd een zijkert in Haha! maar goed dat is het voordeel en ook het nadeel omdat ik zelf mag beslissen wat en hoe ik het doe Tong uitsteken

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 11:58

Ach ik zie ze zovaak voorbij komen. En dat bij de jeugd, je zou toch denken dat ze het voor hun lol doen.

Ik maak er meestal wel een grapje van, als iets niet wil lukken. Bijvoorbeeld: Maaaamm hij doet het niet meer. En nadat ik een jury heb getroffen die vond dat Maiko alles uitzichzelf deed is de opmerking: Hij heeft een nieuwe harde schijf nodig er ook wel ingebleven Clown

Als iets niet lukt, zeker op wedstrijd, kun je wel gaat zitten schoppen en trekken maar daar los je het toch niet mee op.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:55

@Nadya: ik snap precies wat je bedoeld.
Mijn vorige verzorgpaard Amanda, was ook een karakterpaard. De eigenaar ging HEEL straffend met zijn paarden om: gevolg: als hij in de buurt was was zij 1 bonk stress en liep ze de trailer NIET in zonder gedonder. Ook met rijden was dat behoorlijk irritant. Als hij er niet bij was ging het goed, als hij kwam kijken werd ze zo gespannen dat het niet goed meer ging. Hij stond dan maar te schreeuwen van dit en dat. Tot ik op een gegeven moment hoorde dat hij op AL zijn paarden had gereden, behalve op haar, omdat hij dat niet durfde. Toen hij dan weer tegen mij tekeer ging, zei ik altijd: 'Dan laat je toch even zien hoe het moet?' En dan taaide hij weer af.
Iedere week, voordat wij naar de manege gingen, ging hij zijn sigaartjes uit de woning halen en dan gingen een andere rijdster en ik in draf de schuur door, naar de trailer om haar zonder problemen in te laden als hij er niet bij was. Nagelbijten / Gniffelen

Ook stond ik pas met mijn eigen paardje met de buurman te praten. Komt het meisje, dat bij mij in de bak rijdt bij ons staan. Mijn paard gaat met zijn koppie naar haar verzorgpony en ipv dat ze tegen mij wat zegt, gaat ze mijn paard met haar zweep op zijn neus slaan! Boos! Ik was kwaad. Dus ik zeg ook tegen haar: wil je even gewoon doen tegen mijn paard?

Vaak is het inderdaad ONmacht volgens mij. NIet meer weten wat ermee aan te moeten. De meeste paarden zijn helemaal niet zo moeilijk en eigenwijs als JIJ er maar mee om weet te gaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 17:48

ik ben gewoon te eigenwijs om mezelf te kunnen identificeren met een stroming Lachen

ik ben ook echt een praktijk mens, en zeker een praktijk mens wat graag leert, maar niet uit boeken Lachen Lachen Ik had laatst het boek "het probleempaard" Dacht.. DAAR MOET ik wat aan hebben....... maar nee, zulke basisproblemen, met zulke basis oplossingen ...... zonde van mijn tijd Lachen

Ik zit altijd met mijn neus overal bovenop, wil altijd alles weten, en vraag door....... ben soms net die 5 jarige........ Wahaaroohoom???

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:44

@KiWiKo: hadden we maar meer van die 5jarige kleuters. Tong uitsteken
Ik snap precies wat je bedoeld, een tijdje terug zou ik een paard van een bekende bij gaan rijden. Zij rijdt het paard dus 'LDR' (niet echt LDR, maarja ze noemt het wel zo, maar het is eigenlijk in de krul trekken). Vraag ik waarom ze zo rijdt: 'Omdat mijn instructrice dat zegt'.
Dan heb je het dus over een volwassen jongedame, van 24 á 25 jaar, die al meerdere paarden heeft gehad. Van zo'n iemand zou je toch verwachten dat zij wel weet waarom ze zoiets doet, maar nee hoor.

Ook mensen in de (sub)top of anderen met veel ervaring hoef ik niet meteen te geloven, sterker nog, dat doe ik vaak juist niet.
Aangezien de meeste alles doen, zoals het gebeurd hoef ik dat niet te doen. Mijn instructrice op de manege is gewoon gestopt vanwege al het gedoe daar en zij was de enige, die dingen serieus nam. Bijv: tijdens het poetsen reageert het paard op zijn rug met stevig borstelen. Een volwassen instructrice (ruim boven de 40) verteld mij dat dat aanstellerij is. JA JA.
Mijn instructrice (26 als ze dat al haalt) zorgt meteen dat ik op een ander paard kan rijden. Behalve pas, toen het om een nieuw paard ging, want toen werd haar verteld dat het nog niet eerder was geconstateerd en dat het waarschijnlijk spierpijn was.
Nou het spijt me, maar de voorzitter, die dit nieuwe paard heeft gekocht heeft er ook geen kaas van gegeten. Leuk paard voor mij noemde ze dat: [VVDD] "Heel leuk paard voor je" Wat een flater
Helaas kon ik niet op de dag van de ledenvergadering en kan ik de voorzitter steeds niet bereiken, maar zodra ik haar aan de telefoon krijg ga ik wel vertellen wat ik ervan vindt.
Dat paard had me een bek van beton en nog had de voorzitter tegen mijn instructrice gezegd: 'Het is zo'n leuk paardje om te rijden met goede gangen.'

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:51

be het hier dus heel erg mee eens. je ziet het tegenwoordig zo vaak. heb een vriendin is gestopt met wedstrijden want pony kan niet meer(pony kan oefeningen uit het Z) eigenlijk kan zei het niet pony kan het makkelijk. maar ook dat je op wedstrijd bent en de paarden er dan weer van lang krijgen zonder dat ze iets fout deden maar fout echt wel bij de ruiter lag.

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:07

ikke20 schreef:
be het hier dus heel erg mee eens. je ziet het tegenwoordig zo vaak. heb een vriendin is gestopt met wedstrijden want pony kan niet meer(pony kan oefeningen uit het Z) eigenlijk kan zei het niet pony kan het makkelijk. maar ook dat je op wedstrijd bent en de paarden er dan weer van lang krijgen zonder dat ze iets fout deden maar fout echt wel bij de ruiter lag.

ben het met je eens hoor