Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
)Maanling schreef:Toen ik in de zomer een boek over paardengedrag zat te lezen op stal werd ik nogal raar aangekeken. Daar lees je toch geen boek over? Je hebt toch een paard dus weet je toch hoe het zit?
runningkawa schreef:Maar niet iedereen leert door lezen
Je kunt ook leren door te kijken bij andere, clinnics, door vragen.
Ik ben zelf gewoon niet zo'n boeken mens, ik ga liever irl dingen opvangen, dan blijft het voor mij beter zitten. Zeker omdat ik boeken vaak te algemeen zijn, maar welk dier is anders

Maanling schreef:Jep Judje, het natte aap principe. Kan ik me ook mateloos aan ergeren! Zeker als relatieve nieuwkomer die gewoon overal met haar GBV over nadenkt. En dan moet je opeens dingen doen 'omdat dat zo hoort'. Nou niet dus.

. Moest wel even iemand regelen die mijn paard een momentje vast wilde houden. Er liep een man op het erf rond, die in de mensport zit. Zo'n type waar ik eigenlijk niets mee heb. Maar ja, ik moest wat, dus vroeg vriendelijk of hij bereid was Sam even vast te houden.
. Toen ik dat ontdekte, heb ik hem vriendelijk verzocht hem GEWOON vast te houden. Waarom meteen weer die dwang
???? Mijn paard staat prima stil, zeker toen ik zijn voet optilde, dus doe het eerst even normaal en lukt iets echt niet, ga dan verder kijken hoe je het doet. Ik ga niet zo met mijn paard om en ik wil ook niet hebben dat anderen dat doen. Nou weet ik dat de botte boeren mij een watje vinden, moeten zij weten, mij een zorg. Ik denk dan maar zo, ik heb tenminste een paard wat plezier heeft in het samen zijn met de mens, die graag werkt, vriendelijk is, niet trapt, niet bijt (wel wat ongeduldig met zijn voet kan maaien, maar hij had ook pijn). Moest die man zelfs uitleggen dat Sam best mocht kijken, toen we met zijn voet bezig waren. Hij kijkt graag, doet hij nu nog elke dag als ik die voet inspuit, dan hangt 'ie heel lief met zijn hoofd over mijn schouder met zijn lipjes over mijn arm. Gewoon nieuwsgierigheid, waarom moet dat meteen de kop ingedrukt worden????
Pluizebolpum schreef:Oja, daar kun je mij ook heerlijk mee op de kast krijgen...'Omdat het zo hoort'. Ook de 'die heeft er verstand van want die heeft er voor doorgeleerd/zit al 100 jaar in de paarden/rijdt op zz nivo' trouwens...
Judje schreef:Nog iets, waar ik mij zwaar aan irriteer binnen de gehele paardenhouderij: alles wordt gedaan 'omdat het altijd zo gaat.' Paarden, die kilo's krachtvoer krijgen, te weinig ruwvoer en bijna tot niet buiten komen en dan NOG die Rotbok! de schuld geven dat hij niet luisterd met rijden. Echt waar, mensen...
mijn vader had meer verstand van koeien en ponylief kreeg dus iets van 3 kg brok per dag wel met veel hooi... ze ging wel dagelijks naar buiten, maar mevrouw reageerde erg sterk op de brok... ik heb heel wat vlieglessen gehad die winter
maar van je fouten leer je! nu staat ze trouwens wel als hoogste in het krachtvoer... ze krijgt zelfs nog meer als mijn rijpaard
maar goed ze is nu 30 en ze begint een beetje af te takelen
maar goed dat is het voordeel en ook het nadeel omdat ik zelf mag beslissen wat en hoe ik het doe

Ik was kwaad. Dus ik zeg ook tegen haar: wil je even gewoon doen tegen mijn paard?
Ik had laatst het boek "het probleempaard" Dacht.. DAAR MOET ik wat aan hebben....... maar nee, zulke basisproblemen, met zulke basis oplossingen ...... zonde van mijn tijd 

ikke20 schreef:be het hier dus heel erg mee eens. je ziet het tegenwoordig zo vaak. heb een vriendin is gestopt met wedstrijden want pony kan niet meer(pony kan oefeningen uit het Z) eigenlijk kan zei het niet pony kan het makkelijk. maar ook dat je op wedstrijd bent en de paarden er dan weer van lang krijgen zonder dat ze iets fout deden maar fout echt wel bij de ruiter lag.