Pava schreef:Als je op 3 hoog in een een 1-kamer appartement woont, neem je toch ook niet een Deense dog in huis?
Ik had het niet beter kunnen verwoorden... geweldig!!!
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
germie schreef:Veel maneges met stands hebben weinig tot geen bodembedekking, en gene weidegang. En dat vind ik dus wel verkeerd.
Maar een stand is dus niet per definitie verkeerd.
Pava schreef:Als ik moet kiezen tussen een krappe behuizing voor een paard of geen paard, dan kies ik toch echt geen paard hoor. Ik ga iedere avond lekker naar mijn ruime huis en mijn twee-persoonsbed, terwijl mijn paard lekker in een stand moet staan????? Als je op 3 hoog in een een 1-kamer appartement woont, neem je toch ook niet een Deense dog in huis?
Pava schreef:Als ik moet kiezen tussen een krappe behuizing voor een paard of geen paard, dan kies ik toch echt geen paard hoor. Ik ga iedere avond lekker naar mijn ruime huis en mijn twee-persoonsbed, terwijl mijn paard lekker in een stand moet staan????? Als je op 3 hoog in een een 1-kamer appartement woont, neem je toch ook niet een Deense dog in huis?
Citaat:Ik wil het zelfs nog wel anders stellen als hij doet: een paard dat elke dag niet even los (minimaal 1-2 uur) buiten (in paddock of wei) de benen kan strekken, zou van mij ook bij de huidige eigenaar weg mogen. Ik vind dat je beter wat van je persoonlijke comfort kan inleveren, dan dat je paard 3x3 24/7 staat. Soms merk ik hier in topics: mijn paard had het wel beter, maar ja, voor mij zelf liet het te wensen over: ik had geen binnenbak! Nou vraag ik je? Laat je dan een keer nat regenen, als je paardje het maar goed heeft, daar draait het toch om. Zodra jij je omdraait en naar huis gaat, staat je paard daar nog steeds. Dag in, dag uit!
phoenix4ever schreef:ja sonja maar dan zie je een paard dus niet meer als dier en da's dus het probleem. het blijft een levendweze waar je het over hebt een dier waar de eigenaar verandwoordelijk voor is en dus dier vriendelijk moet behandelen. er is ook altijd nog de optie om ze met z'n tweeen in een box te zetten met het voordeel dat ze kunnen rond lopen en liggen.
Appie"]
[quote="Pava schreef:Als ik moet kiezen tussen een krappe behuizing voor een paard of geen paard, dan kies ik toch echt geen paard hoor. Ik ga iedere avond lekker naar mijn ruime huis en mijn twee-persoonsbed, terwijl mijn paard lekker in een stand moet staan????? Als je op 3 hoog in een een 1-kamer appartement woont, neem je toch ook niet een Deense dog in huis?
Sonja schreef:En toch vind ik het jammer dat bijna niemand vanuit de ogen van een manegehouder kan/durft/wil kijken.
Jullie redeneren allemaal vanuit jezelf, dus een pure luxepositie; het paard als hobby, als troeteldier.
Een manegehouder heeft gewoon stomweg brood op de plank te verdienen, en zal er over het algemeen zo veel mogelijk voor doen om te zorgen dat z'n dieren het goed hebben. Een manege draait immers om de paarden dus als die het niet goed hebben, blijven de klanten weg en heb je geen eten.
Toch vind ik dat je wel rekening moet houden met de beperkingen die een manege heeft; een beperkt budget, beperkte ruimte etc.
Laat ik het eens zo stellen:
Stel, je hebt een manege op beperkt grondgebied en kunt kiezen: 50 paarden houden in stands (volgens de voorwaarden die ik eerder al beschreef), met binnenbak, buitenbak, kantine en een grote losgooiweide.
Of je kunt dezelfde ruimte en hetzelfde kapitaal gebruiken voor 30 boxen van 2.5 x 3 met een klein binnenbakje, normale buitenbak, kantine en geen losgooimogelijkheid.
Waar zou je keuze naar uit gaan?
Ik zou het wel weten....