stands, ja of nee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 10:02

Pava schreef:
Als je op 3 hoog in een een 1-kamer appartement woont, neem je toch ook niet een Deense dog in huis?

Ik had het niet beter kunnen verwoorden... geweldig!!!

Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 10:22

germie schreef:
Veel maneges met stands hebben weinig tot geen bodembedekking, en gene weidegang. En dat vind ik dus wel verkeerd.

Maar een stand is dus niet per definitie verkeerd.

Nou dan ben je het toch met hem eens? Hij stelde toch ook dat het nog een overblijfsel van vroeger was, toen de paarden nog moesten werken de hele dag, daarna de wei in mochten en 's avonds op stal gingen. Hij had er op deze manier niet echt moeite mee.

Het gaat juist om het misbruik van deze stands op veel maneges en daar ben ik het roerend mee eens! Ik wist al langer van het bestaan van Duitse regelgeving op dit gebied af en ik vraag me al tijden af waarom dit in Nederland niet het geval is. Ik hoop echt dat daar nu dus verandering in komt, want het is natuurlijk ronduit belachelijk hoe deze beestjes erbij staan Boos! !

Daarnaast vind ik dat hij altijd heel veel goede artikelen heeft. Zeker dat stukje opinie vind ik geweldig. Het zijn altijd gedachtes die volgens mij enorm leven, en natuurlijk moet hij het dan ook wel eens heel zwart-wit stellen, maar dan krijg je tenminste een discussie op gang en gaat er misschien eens wat veranderen. Ik vind het goed van hem, dat hij zo rechtstreeks voor iets uitkomt in een veelgelezen blad, want hij zal er veel tegenstanders door krijgen. Ook is hij ontzettend gevarieerd, want het gaat over allerlei onderwerpen. Hij had laatst ook een stukje over het FPS.

Het is in ieder geval duidelijk dat hij het welzijn van paarden in een hoog vaandel heeft staan, en hij zit in een uistekende positie om daar gebruik van te maken.

Ik wil het zelfs nog wel anders stellen als hij doet: een paard dat elke dag niet even los (minimaal 1-2 uur) buiten (in paddock of wei) de benen kan strekken, zou van mij ook bij de huidige eigenaar weg mogen. Ik vind dat je beter wat van je persoonlijke comfort kan inleveren, dan dat je paard 3x3 24/7 staat. Soms merk ik hier in topics: mijn paard had het wel beter, maar ja, voor mij zelf liet het te wensen over: ik had geen binnenbak Huilen ! Nou vraag ik je? Laat je dan een keer nat regenen, als je paardje het maar goed heeft, daar draait het toch om. Zodra jij je omdraait en naar huis gaat, staat je paard daar nog steeds. Dag in, dag uit!

Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 10:37

Even nog voor de duidelijkheid: ik heb nog nooit een stand gezien van 2,5 x 3 meter Verward

Houd het gemiddeld maar op 1 x 2 meter. Voor het probleem zouden ze dus de afscheiding ertussen weg kunnen halen en er een duobox van kunnen maken.

Ik had dat andere stukje over die duoboxen ook gelezen en vond het bijster interessant dat het nu ook wetenschappelijk bewezen is. Wij hebben al jaren 2 pony's zo staan als zij gereden hebben (voor de rest staan ze in de paddock / wei) en ze hadden het altijd heel gezellig. Dus volgens mij is dat dan meteen de oplossing voor die maneges, al zou het wel een stukje breder mogen dan 2 meter. Maar 3 x 4 meter zou een mooie maat zijn, om 2 pony's in te zetten. Dan ga je dus van 3 stands naar 1 box. Dit houdt in dat je 66 % van je capaciteit overhoudt.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 10:48

Pava schreef:
Als ik moet kiezen tussen een krappe behuizing voor een paard of geen paard, dan kies ik toch echt geen paard hoor. Ik ga iedere avond lekker naar mijn ruime huis en mijn twee-persoonsbed, terwijl mijn paard lekker in een stand moet staan????? Als je op 3 hoog in een een 1-kamer appartement woont, neem je toch ook niet een Deense dog in huis?

Amen!

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 11:35

Pava schreef:
Als ik moet kiezen tussen een krappe behuizing voor een paard of geen paard, dan kies ik toch echt geen paard hoor. Ik ga iedere avond lekker naar mijn ruime huis en mijn twee-persoonsbed, terwijl mijn paard lekker in een stand moet staan????? Als je op 3 hoog in een een 1-kamer appartement woont, neem je toch ook niet een Deense dog in huis?

Ik dacht precies hetzelfde toen ik die opmerking las Haha! .

Waar gaat het nu uiteindelijk om? Blijkt toch weer dat veel mensen toch voor zichzelf kiezen en dat het paard op de 2e plaats komt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-02 11:58

Nou, ik heb liever een paard in een stand dan geen paard. Ik heb genoeg stands gezien, en daar stonden paarden in van particulieren en die werden perfect verzorgd. Ik heb het dan wel over dagelijkse weidegang.
Het probleem zijn sommige maneges, daar staan de paardne alleen maar in stands en komen eruit om te werken.
En die Fabian probeert alles over 1 kam te scheren, net zoals sommigen hier, en dat kan niet. Je moet het per paard, per situatie bekijken. EN DUS NIET VERBIEDEN!!!

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:04

ik ben er helemaal en voledig tegen.
je ontneemt het dier zijn bewegings vrijheid. iets wat hij in een box nog een beetje heeft. hij kan zich niet omdraien om te zien wat er achter hem gebeurd. iets wat vreeselijk beangstigend is.
plus dat ze niet of nouwelijks kunnen liggen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-02 12:08

Citaat:
Ik wil het zelfs nog wel anders stellen als hij doet: een paard dat elke dag niet even los (minimaal 1-2 uur) buiten (in paddock of wei) de benen kan strekken, zou van mij ook bij de huidige eigenaar weg mogen. Ik vind dat je beter wat van je persoonlijke comfort kan inleveren, dan dat je paard 3x3 24/7 staat. Soms merk ik hier in topics: mijn paard had het wel beter, maar ja, voor mij zelf liet het te wensen over: ik had geen binnenbak Huilen ! Nou vraag ik je? Laat je dan een keer nat regenen, als je paardje het maar goed heeft, daar draait het toch om. Zodra jij je omdraait en naar huis gaat, staat je paard daar nog steeds. Dag in, dag uit!

Dit gaat mij ook te ver. Je kunt niet voor iedereen spreken. Een sportpaard kan niet altijd zomaar inde wei. Je kunt dan je best doen om het zo goed mogelijk te maken, maar toppaarden zie je niet vaak los in de wei. Die hebben echt geen slecht leven hoor.
Dan moet je dekens, scheren, enz. ook gaan verbieden. DAt gaat ook tegen de natuur in.

Ik laat mij dus wel natregenen, rij het liefst buiten, maar je kunt niet voor iedereen spreken.

Iedereen doet zoals hij of zij denkt dat het goed is. Een paard dat een keer 2 weken op stal staat omdat het weer het niet toelaat naar buiten te gaan vind ik echt niet zielig. Hier in Nederland moet je roeien met de riemen die je hebt. Niet iedereen heeft land, stal en bak bij huis. Ook veel pensionstallen ehbben niet genoeg land. Nederland is dichtbevolkt, dus wat jij voor ogen hebt is gewoon niet altijd en overal mogelijk.

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:12

Ik probeer ook om Extreme zoveel mogelijk beweging te geven, maar hij kan niet op de wei omdat hij geschoren is. En geef nu toe, welke manege- eigenaar koopt nu weidedekens? En extreme is soms een beetje vernielzuchtig Schijnheilig. Maar hij komt alleen door mij buiten(voor de verkoop) en dat is dus rijden en als ik de kans heb longeren. Nu met dat ongeval van zondag, gaan een paar vriendinnen hem als de piste vrij is, hem in de piste wat loslaten, gewoon omdat hij nu zeker met dat ongeval te gestrest gaat zijn om met iemand anders te rijden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:14

Ik ken bijna geen manege zonder stands. Meestal zijn de stands afgescheiden door een balk die aan een touw hangt dus er is volop contact onderling. De manegepaardne moeten vele uren per dag lopen dus die kijken er heel anders tegen aan dan een particulier paard dat amper zijn stal uit komt.
Ik denk dat je je paard best in een stand kunt plaatsen (al vind ik het niet optimaal) mits je ervoor zorgt dat hij er niet te veel in staat.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 24-12-02 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:16

Geen manege zonder stands? Ik ken er genoeg hoor Lachen.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:24

ach zelfs al doe ik alles heb ik mijn eige stal staan mijn paardjes elke dag 12 uur buiten denk ik nog steeds wat kan ik nog verdeteren en dat moet ook vind ik zelf.
een stand is geen stal. daar is ie ook nooit voor bedopeld geweest. het is een voederplaats. dat wist ik al voordat het bit verscheen hoor.
ook manege ponys horen een plek te hebben waar ze veilig kunnen liggen.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:25

Een paardeneigenaar is verantwoordelijk voor het welzijn van het paard. Zoals ik al zei, als je niet de ruimte hebt, hoe vervelend ook, dan moet je geen paard houden. Je hebt altijd nog de keuze om een paard bij een boer, pensionstal of manege te stallen in een fatsoenlijke stal. Geen wei, maar wel een ruime box en uitloop vind ik 10x paardvriendelijker dan wel een wei en een stand.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:27

Een paardeneigenaar is verantwoordelijk voor het welzijn van het paard. Zoals ik al zei, als je niet de ruimte hebt, hoe vervelend ook, dan moet je geen paard houden. Je hebt altijd nog de keuze om een paard bij een boer, pensionstal of manege te stallen in een fatsoenlijke stal. Geen wei, maar wel een ruime box en uitloop vind ik 10x paardvriendelijker dan wel een wei en een stand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:29

En toch vind ik het jammer dat bijna niemand vanuit de ogen van een manegehouder kan/durft/wil kijken.
Jullie redeneren allemaal vanuit jezelf, dus een pure luxepositie; het paard als hobby, als troeteldier.
Een manegehouder heeft gewoon stomweg brood op de plank te verdienen, en zal er over het algemeen zo veel mogelijk voor doen om te zorgen dat z'n dieren het goed hebben. Een manege draait immers om de paarden dus als die het niet goed hebben, blijven de klanten weg en heb je geen eten.
Toch vind ik dat je wel rekening moet houden met de beperkingen die een manege heeft; een beperkt budget, beperkte ruimte etc.

Laat ik het eens zo stellen:
Stel, je hebt een manege op beperkt grondgebied en kunt kiezen: 50 paarden houden in stands (volgens de voorwaarden die ik eerder al beschreef), met binnenbak, buitenbak, kantine en een grote losgooiweide.
Of je kunt dezelfde ruimte en hetzelfde kapitaal gebruiken voor 30 boxen van 2.5 x 3 met een klein binnenbakje, normale buitenbak, kantine en geen losgooimogelijkheid.

Waar zou je keuze naar uit gaan?
Ik zou het wel weten....

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:33

ja sonja maar dan zie je een paard dus niet meer als dier en da's dus het probleem. het blijft een levendweze waar je het over hebt een dier waar de eigenaar verandwoordelijk voor is en dus dier vriendelijk moet behandelen. er is ook altijd nog de optie om ze met z'n tweeen in een box te zetten met het voordeel dat ze kunnen rond lopen en liggen.

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:35

Maar, dan kan je ook kiezen voor iets grotere boxen, met twee paarden per stal. Of een deel ponyboxen(per twee) en een deel paardenboxen(per twee).

Maar ik begrijp het ook, wij hebben ruimte genoeg op de manege om stallen bij te bouwen, mag het natuurlijk niet Frusty .Maar we hebben toch geen stands...

Maar ik vind echt, als een paard heel de dag op wei staat, en dan desnoods 's nachts in een stand, en dan terug op de wei 's morgens, dan hebben ze het écht niet slecht!

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:36

phoenix4ever schreef:
ja sonja maar dan zie je een paard dus niet meer als dier en da's dus het probleem. het blijft een levendweze waar je het over hebt een dier waar de eigenaar verandwoordelijk voor is en dus dier vriendelijk moet behandelen. er is ook altijd nog de optie om ze met z'n tweeen in een box te zetten met het voordeel dat ze kunnen rond lopen en liggen.

Maar kijk dan eens naar de dieren waar Brooke voor op komt? Je mag er zeker van zijn dat die liever hier in een stand komen staan hoor!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:37

Ja en dan krijgen we weer gezeur dat dat niet veilig is voor de klanten die het paard moeten poetsen en opzadelen, dus daar kunnen we ook weinig mee.
Waarom ziet een manegehouder een paard eigenlijk niet meer als een dier? Verward We maken nou eenmaal niet allemaal een cavia van het paard....

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:44

op avi was het altijd zo. die hadden ook stands maar niet zoveel
en ik vind dat je de paarden van brookhostipal mag vergelijken. wij mogen onze dieren niet zo behandelen.

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:51

Natuurlijk, maar stands kan je zielig vinden, maar als je het daarmee vergelijkt, mag je nog blij zijn met een stand. Natuurlijk, het beste is een ruime wei met schuilstal, nooit werken en nog een privébos met meer en bergen. Tja, welk paard wil dat niet.
Maar we wonen nog altijd in België(jullie nederland), daar is nu eenmaal niet zoveel plaats.

vertigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 13:14

In onze buurt is er gelukkig geen enkele manege met stands.
Ik zou het voor onze paarden geen optie vinden, evenmin 23 uur in een box staan, dan liever geen paarden.
Elementair voor een paard vind ik paardengezelschap, zoveel mogelijk vrije beweging, en ruwvoer verspreid over de dag.

Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 13:17

Appie"]
[quote="Pava schreef:

Ik dacht precies hetzelfde toen ik die opmerking las Haha! .

Waar gaat het nu uiteindelijk om? Blijkt toch weer dat veel mensen toch voor zichzelf kiezen en dat het paard op de 2e plaats komt.
[/quote]

Ik sluit me hierbij aan !

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 13:36

Sonja schreef:
En toch vind ik het jammer dat bijna niemand vanuit de ogen van een manegehouder kan/durft/wil kijken.
Jullie redeneren allemaal vanuit jezelf, dus een pure luxepositie; het paard als hobby, als troeteldier.
Een manegehouder heeft gewoon stomweg brood op de plank te verdienen, en zal er over het algemeen zo veel mogelijk voor doen om te zorgen dat z'n dieren het goed hebben. Een manege draait immers om de paarden dus als die het niet goed hebben, blijven de klanten weg en heb je geen eten.
Toch vind ik dat je wel rekening moet houden met de beperkingen die een manege heeft; een beperkt budget, beperkte ruimte etc.

Laat ik het eens zo stellen:
Stel, je hebt een manege op beperkt grondgebied en kunt kiezen: 50 paarden houden in stands (volgens de voorwaarden die ik eerder al beschreef), met binnenbak, buitenbak, kantine en een grote losgooiweide.
Of je kunt dezelfde ruimte en hetzelfde kapitaal gebruiken voor 30 boxen van 2.5 x 3 met een klein binnenbakje, normale buitenbak, kantine en geen losgooimogelijkheid.

Waar zou je keuze naar uit gaan?
Ik zou het wel weten....

Dit is dus weer puur geredeneerd vanuit een manege-eigenaar.
Ik redeneerde helemaal niet puur uit mezelf, maar puur vanuit het paard.
En dat zou elke manege-eigenaar ook moeten doen, met de beperkte middelen die iemand heeft toch ervoor zorgen dat de paarden op de 1e plaats staan.
Jij zegt dat een manege draait om de paarden, zo zou het moeten zijn ja, maar ik al heel veel maneges gezien waarbij het meer draait om de verdiensten. Dus wordt er bezuinigd op alles omtrent de paarden.
Als je als manege teveel beperkingen hebt om goed paarden te kunnen houden, moet je toch eens nagaan wat het belangrijkste is.
En die 2 voorbeelden die je noemt zijn natuurlijk wel erge extremen. Ik zou bijv. bij die eerste optie de 50 stands veranderen in 25 boxen. Dan ben je maar wat kleinschaliger, maar bij mij gaat het welzijn van de dieren voorop, niet de klanten, niet het geld.

Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 13:36

Germie, ik weet dat het bij veel pensionstallen niet mogelijk is om je paard naar buiten te doen. Ik vind dit dan ook niet kunnen, pensionstalhouders zouden hiertoe verplicht moeten worden. Dit is vrij eenvoudig te realiseren middels paddockjes. Goed gedraineerd, zand erin en klaar is kees. Natuurlijk gaat dat van de ruimte van je weiland af, maar wat is nou beter? Een stukje waar je elke dag in kan, of datzelfde stukje waar maar 4 maanden per jaar een paard op mag (want dat is nu over het algemeen het geval). Ik heb het ook over 1-2 uur door die beperkingen, terwijl ik dat persoonlijk voor mijn eigen paarden nog niet eens acceptabel vind. Mijn eigen paarden staan 's winters 8 uur buiten en 's zomers 12 uur. Mijn pony's en onze jonge garde staan dag en nacht buiten in paddocken met inloopstal. Het is maar net waar je prioriteiten liggen en bij mij is dat het geluk van mijn paarden.

Trouwens, uit onderzoek is naar voren gekomen, dat prestaties niet wil zeggen dat een paard een goed leven heeft. Oftewel, als een paard goed presteert, wil dat niet zeggen dat het welzijn van dat paard goed is. Dus ja, ik vind ook dat sportpaarden meer zouden moeten kunnen bewegen (buiten). Ook is er in verhouding tot 15 jaar geleden veel meer blessureleed onder de sportpaarden. Reden? Doordat ze veel langer stilstaan dan vroeger is er te weinig doorbloeding door de benen, waardoor de bot- en gewrichtkwaliteit afneemt. De botstructuur is bij deze paarden veel brozer geworden, ook kunnen de afvalstoffen na de training niet voldoende afgevoerd worden, omdat de paarden er of niet meer uitkomen of alleen nog een keertje de stapmolen ingaan.
Maar ja, je hoort juist vaak: "ik kan mijn paard niet buiten zetten, want dan loop ik zo'n grote kans op blessures". Een beetje omgekeerde wereld-verhaal is dat. Als je paard geregeld buiten komt, zal hij ook niet zomaar uit zijn stekker gaan en wordt de beenkwaliteit hoger. Wij hebben nu al meer dan 16 jaar paarden op deze manier en er is er nog nooit eentje in de wei geblesseerd geraakt. Wel tijdens het rijden! Er zijn zelfs 6 paarden/pony's bij ons een tijd geweest die artrose / hoefkatrol hadden en deze paarden zijn binnen een half jaar zo opgeknapt als gevolg van een goede doorbloeding, dat ze weer helemaal regelmatig liepen.

Sonja, wat heeft een paard nou weer met een cavia te maken Verward Die hebben vaak helemaal een beroerd leven. Het gaat hier toch niet over tuttelen met je paard, maar gewoon je paard een paard laten zijn. Door vrije beweging, frisse neus en sociale contacten. Daar kan omgang met mensen echt niet aan tippen hoor!