Paarden openrijden met Sporen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Re: Paarden openrijden met Sporen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:22

MSQuincyTE schreef:
Ik heb het ook nog nooit gezien.
Dan moet je denk ik wel heel erg bruut met je paard omgaan als dat gebeurt, of mega scherpe sporen hebben

Dat hoeft dus helemaal niet.
Er zijn ook paarden die zo'n waanzinnig gevoelig, dun huidje hebben die kunnen echt niks hebben.

Ik denk dat de meeste onder ons wel eens een keer een paard open hebben gereden waarvan ze achteraf toch wel schrokken.. je doet dat immers niet voor je lol..

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:28

Wat gebeurd dit vaak... Ik vermoed dat 5% van de ruiters die sporen draagt ze daadwerkelijk als verfijning gebruikt. Die dingen zouden verboden moeten worden! Want waarom eigenlijk!?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:32

Fitch schreef:
Wat gebeurd dit vaak... Ik vermoed dat 5% van de ruiters die sporen draagt ze daadwerkelijk als verfijning gebruikt. Die dingen zouden verboden moeten worden! Want waarom eigenlijk!?

En het ergste is nog.. dat die stompe sporen worden benoemd als zachte sporen, terwijl deze juist meer schade aanrichten als de stompe wielen.. (maar dan praat ik waarschijnlijk meer over verfijning van de hulp, ipv aansporen op de manege...)

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 09:33

Één van mijn paarden heeft ook een plek aan één kant, een Kale plek waar witte haartjes groeien.. Dit is nog van de oude eigenaar, die zich door een 'westernrijdende' (Zag niet hoe, Het moest Western voorstellen Nagelbijten / Gniffelen). liet zeggen dat met 'Wieltjes rijden en dan maar hard genoeg duwen' Fire meer doorliep .

Ik rijd zelf met stompe knoppen, om Fire meer voorwaarts te krijgen, ze is een tijd immuun geweest voor het been Scheve mond . Puur en alleen door die sporen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 11:00

Ja heb ik gezien en vreselijk is dat. Daar draait je maag echt van om.
2 grote bulten (1 aan elke kant), die niet dicht waren.
Na een opmerking zei de eigenaar alleen maar, ach daar smeren we wel even wat zooi op. En zogezegd werd er groene klei opgesmeerd. De volgende dag begon de ellende weer

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 11:02

ja, ik heb een keer een paard open gereden. Ik schrok me rot, maar bij controle van mijn (knop) sporen bleek er een scherpe haal aan te zitten (waarschijnlijk langs een muur gelopen oid)
Dus sporen gelijk maar weg gegooit

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 11:03

Ik was een keer op wedstrijd in brabant,
kwam er een meisje met een pony aan, ze ging aan haar vader een keertwending laten zien ( pony had al open plekken van de sporen)
Bam ze schopte met dr spoor in die open plek, scheurde dat nog verder in het het bloed spoot er zowat uit, ronduit dierenmishandeling geweoon..Boos!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:09

Als je bij een paard aan beide zijden van de buik (ter hoogte van waar het been van de ruiter zou hangen) 2 ribbels voelt van de huid in de vorm van ronde schijven is het dier dan vroeger met sporen bewerkt?

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:01

Op mijn verzorgpony is ook altijd gereden met sporen, ik vind dit zelf niet nodig omdat ze goed aan het been is! Waarom zou ik dan sporen omdoen?? (heb ze trouwens wel maar nog nooit gebruikt),, <<--- de vorige verzorger heeft haar niet aan het bloeden gemaakt hoor Tong uitsteken Maar vind het echt te erg voor woorden!! Ik zou willen dat dat mens er dan met een super hoge bok afgebokt werd en dat ze accuut zou stoppen met rijden!! BAH wat sneu Huilen

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:41

Horse_ schreef:
Als je bij een paard aan beide zijden van de buik (ter hoogte van waar het been van de ruiter zou hangen) 2 ribbels voelt van de huid in de vorm van ronde schijven is het dier dan vroeger met sporen bewerkt?

Ja dat kan heel goed! Ik weet van een paard die kapot is gereden dat hij dit eraan over gehouden heeft. De eigenarese is gelukkig wel tot bekering gekomen nadat het paard 1 keer open gereden was.

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:47

ik heb het ook wel is gezien
diegene had nieuwe sporen om.
en waarschijnlijk wat te scherp.
toch weer op andere sporen overgegaan.
dr zaten alleen 2 stipjes.
DUs niet extreem.
Okee tis niet fijn, maar een keertje oerongelijk.. tsja,, je leert dr van dus niet meer met die sporen te rijden

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:48

edit : perongelijk

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 09:16

Mijn pony heeft aan 1 kant ter hoogte van waar je sporen komen
ook een dikte..

maar die is gekomen in de wei... collega paard? paaltje? nobody knows...
Ik heb het zelfs nooit open gezien.. ze stond toen 4 maand
gras te eten, bij een vriendin van me in de wei...

(en die rijdt nooit met sporen.. als ze uberhaupt toen gereden heeft.. volgens mij
1 x het bos in.. dus tja.. )

schijf zegt ook niet alles..

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 09:30

Charlottte schreef:
Ik was een keer op wedstrijd in brabant,
kwam er een meisje met een pony aan, ze ging aan haar vader een keertwending laten zien ( pony had al open plekken van de sporen)
Bam ze schopte met dr spoor in die open plek, scheurde dat nog verder in het het bloed spoot er zowat uit, ronduit dierenmishandeling geweoon..Boos!

Hierbij liepen de rillingen over me rug.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:25

2misty2 schreef:
Jeetje ik schrik eigenlijk van de vele reacties!
Het gebeurt dus gewoon te vaak!Ik begrijp gewoon niet waarom mensen dit doen.
Het paardje liep ook zo mooi,en ik kijk naar me eigen paard die loopt niet constant nagevelijk maar ben bezig om eerst het voorwaartse erin te krijgen ZONDER sporen.Dit heb ik dus liever dan dat ik de basis oversla en me paard rond wil schoppen met sporen.
Ik kan gewoon niet geloven dat dit soort dingen gebeuren,deze mensen hebben gewoon geen gevoel!
En ik schrik dus enorm dat vele paarden dit overkomen.Net zoals de andere dingen die genoemd worden,het bit enz!

Sorry hoor, maar jullie hebben het allemaal over dat het expres wordt gedaan, bij mij zoals eerder verteld ging het echt niet expres.. Er was ineens wat.. Het heeft ook geod de kans gehad om te helen, en nu is t weg.. Beweer je dan gelijk dat ik geen gevoel heb...

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:28

Ik denk dat ze de mensen bedoeld die het BEWUST doen.. Die dus zien 'Oh ik rijd me paard open met die sporen, BOEIÚÚH!!'
Ik denk en weet bijna wel zeker dat ze die mensen bedoelt Ja .

Wat jou is overkomen, dat kan gebeuren, Je sporen kunnen tegen de muur hebben geschaaft, waarbij er een scherppuntje aan kwam.. En dan krijg je dat helaas.. Daar is niets aan te doen, dat kan je gewoon overkomen.

Sterkte ermee, (Las dat ze er binnenkort niet meer is)

Judith76

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:41

nee nog nooit gezien maar wel paarden met kale plekken op die plek. dan zou ik als eigenaar me toch echt al gaan afvragen of ik iets verkeerd deed en niet doorgaan tot het gaat bloeden!

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 12:35

Ik bedoel inderdaad dat het met opzet wordt gedaan en dat het de mensen niks kan schelen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:41

Ik heb bij een subtop wedstrijd gezien dat een deelneemster met aan allebei de kanten van haar paard een vlak van ruim tien bij tien centimeter kaal en littekenachtig weefsel eruit gestuurd werd, ze zat m ook een partij te beuken, niet normaal meer. Jury zei letterlijk dat als ze dit nodig had om haar paard de baan rond te sturen, ze niet in de wedstrijdring thuishoorde.

Als ik het zie als ik zit te jureren, gaat een ruiter er ook uit maar gelukkig heb ik het nog niet gezien.

Kale plekjes kun je niets van zeggen, dat kan inderdaad bij gevoelige huid best snel. Recent nog verzocht mijn instructeur mij met andere sporen te rijden en vrijwel direct erna (vond het al niet fijn aanvoelen) had ik een plekje waar wat haren weg waren. Heb zo weer teruggewisseld naar mijn eigen sporen!

En een goeie tip, controleer de uiteinden van je sporen regelmatig want zoals Stef hierboven ook al schreef, heb ik dus ook gehad. Dit waren echter gloednieuwe sporen die gewoon niet goed afgewerkt waren!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:40

femmefatale1 schreef:
Fitch schreef:

En het ergste is nog.. dat die stompe sporen worden benoemd als zachte sporen, terwijl deze juist meer schade aanrichten als de stompe wielen.. (maar dan praat ik waarschijnlijk meer over verfijning van de hulp, ipv aansporen op de manege...)

hoe bedoel je dat? want ik rij met knopspoortjes, de kleinste.
naar mijn inziens zijn die de zachtste die er zijn. natuurlijk rij ik ermee voor de verfijning maar als er totaal niet reageert wordt op mijn hulp wordt de spoor ook even goed gevoeld hoor. liever 1 keer wat harder, dan een uur lang drijven, das ook niet goed.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:44

en dan te bedenken dat een paard heel gevoelig is, ze voelen een vlieg al zitten op hun huid...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:45

Ik heb het ook wel eens gezien. Was een westernruiter, met flinke sporen.
Ik heb er wat van gezegd, maar kreeg een grote muil terug en ze gingen gewoon door. Echt vrezelijk om te zien, de wond was best groot en bloede flink, maar gewoon door blijven prikken

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:49

Ik heb het eens op een dressuurwedstrijd gezien. De desbetreffende amazone reed op een zwart paard. Vlak voordat ze de ring in moest, werd er even een zwart stukje tape over de open gereden vlek heen geplakt. Zeker niet mijn manier, mensen die dit doen moeten zich diep schamen!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:07

milo schreef:
hoe bedoel je dat? want ik rij met knopspoortjes, de kleinste.
naar mijn inziens zijn die de zachtste die er zijn. natuurlijk rij ik ermee voor de verfijning maar als er totaal niet reageert wordt op mijn hulp wordt de spoor ook even goed gevoeld hoor. liever 1 keer wat harder, dan een uur lang drijven, das ook niet goed.

Je kan met sporen prikken, duwen en ritsen..
Ik doel op het ritsen, het omhoog trekken van de hak terwijl de spoor het paard raakt.
Door deze beweging trek je eigenlijk aan de huid.
Een grof wiel daarintegen lijkt scherp, maar glijd over de huid, en is dus een stuk vriendelijker..

Dat is wat ik bedoel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:15

Zelf heb ik dit eigenlijk nog nooit echt gezien , gelukkig.

rakni schreef:
ik heb dit ook weleens gezien en vind het enorm sneu!!
ik hou er dan ook totaal niet van.

Maar die reactie van er totaal niet van houden, waarom dan niet?
Als je juist om gaat met je spoor, is er toch niks aan de hand? Lachen