Eufemismen in de paardenwereld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

imaudy

Re: Eufemismen in de paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:06

Topoverkonte schreef:
Ik denk dat het hier gewoon gaat over hoe de schrijver van het stukje tekst zijn woorden gekozen heeft.

-> Hoe beschrijven de meeste mensen springschoenen met pinnen? Hulpmiddel of marteltuig?

Het gaat hier denk ik over hoe raar het is dat de schrijver voor 'hulpmiddel' gekozen heeft. Het gaat over wat we zien als hulpmiddel en wat als marteltuig. Een sloft kan misschien nog 'op een goede manier' gebruikt worden, maar ik vraag me toch af hoe je springschoenen met pinnen goed kan gebruiken (als dat al mogelijk is, wat ik dus sterk betwijfel). Dus waarom het een hulpmiddel noemen, is dat niet een beetje zwak uitgedrukt?

(weet je wat ik raar vind? dat de mensen van de eerste pagina voluit in aanval op de TS gingen, zonder eerst eens na te denken over het woordgebruik? Waarom? Zoals Pellie zegt: stilstaan bij onze handelingen...)

Inslapen is idd ook een eufemisme (vind ik), zo zijn er nog meer in de paardenwereld -> wie vindt ze?

Een “weerstandbiedende hand" voor trekken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:09

Trekken heet bij mij gewoon trekken hoor Haha! Haha!.

Een "weerstandbiedende hand" zie ik een ruiter voor me die de hand gewoon op dezelfde plek laat.

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 21:24

imaudy schreef:
Topoverkonte schreef:

Inslapen is idd ook een eufemisme (vind ik), zo zijn er nog meer in de paardenwereld -> wie vindt ze?

Een “weerstandbiedende hand" voor trekken.

Een goeie.

Apple: het gaat er volgens mij niet om dat een ruiter zijn hand op dezelfde plaats houdt. Het gaat om het feit dat er mensen echt trekken, maar hun actie omschrijven ze (of anderen) als een 'weerstandbiedende hand'. Dat is juist het eufemisme.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 21:32

Ooowwhhh Zij zijn groot en ik is klein!

Sorry, zat niet op te letten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 00:28

precies topoverkonte. een hoop mensen noemen een flinke tik op de kont ook 'bijtikken'. bij mij is bijtikken even lichtjes aanraken met de zweep. een halve ophouding blijkt ook maar al te vaak een benaming voor een flinke ruk.

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 12:18

Apple schreef:
Ooowwhhh Zij zijn groot en ik is klein!

Sorry, zat niet op te letten.

niet erg hoor Knipoog

Ik kan mij nogal ergeren als mensen zeggen 'hij loopt heel erg fijn' of anders 'hij loopt mooi aan de teugel'
Terwijl ik een paard zie dat helemaal in de krul aan het lopen is. (buiten discussie gelaten of vakkundige mensen dit goed kunnen toepassen, ik zie gewoon teveel niet-vakkundige mensen met een paard in de krul!)

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 21:33

Fitch schreef:
Arno, ik kan me 100% in jouw woorden vinden. Imo is ALLES wat je nodig hebt om iets van je paard gedaan te krijgen een hulpmiddel. En daardoor een martelwerktuig in meerdere of mindere mate

Hoi Fitch,

Ook ik kan me vinden in Arno's stelling.
Dat elk hulpmiddel automatisch in mindere of meerdere mate een marteltuig wordt, ben ik met je oneens. Het wordt een martelwerktuig, als je een bepaalde grens gaat overschrijden. Daarbij spelen zaken mee als: schade toebrengen, evenredigheid en bijvoorbeeld stelselmatig gebruik.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-04-08 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:45

Een hulpmiddel dat gebruikt wordt als hulpmiddel is gewoon een hulpmiddel.
Bij ondeskundig gebruik verandert een hulpmiddel in een martelwerktuig, vaak te zien bij ruiters die meer willen dan dat ze kunnen.
En die mensen blijf je houden, misschien ook wel omdat niemand ze durft te zeggen dat ze niet goed bezig zijn. Of omdat ze les hebben van een zogenaamd goede instructeur die dit soort praktijken stimuleert en de mensen dus gewoon niet beter weten dan dat het zo hoort.

Er zijn ook nog mensen namelijk die, om een voorbeeld van Arno te gebruiken, een paard laten kijken bij de boomstronk waar hij overheen moet, hem vertrouwen geven en dan nogmaals aanrijden. Waarbij ik ook nog denk dat het heel vaak de onzekerheid is van de ruiter die ervoor zorgt dat het paard stopt.

In het krantenartikel wordt ook gesproken van een "ongeoorloofd hulpmiddel", dat is dan weer een eufemisme van een martelwerktuig...

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:53

zeer interresssant juist.
want het is wel zo Lachen
het blijft triest, mensen kijken alleen maar naar de winst.
en geduld is ver te zoeken

Selma204

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 15:48

katiavl schreef:
En tot slot, bitloos, bit, longe, vork, men, lepel wanneer je wilt kan alles een pijnprikkel worden

mee eens het gaat erom hoe je het gebruikt
je kan een paard helemaal lens slaan met een zweep,, maar je kan ook een zacht tikje geven,, (bijv. omdat hij niet oplet)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 15:55

ik heb toch echt een paar jaar geleden iemand met hulpmiddelen de zaak uitgeholpen........ en dat ging echtwel gepaard met pijnprikkels Lachen Lachen

maargoed ik snap wel wat arno zegt (en ik heb ondertussen geleerd me niet meer persoonlijk aangesproken te voelen omdat ik eigenlijk altijd wel met hulpmiddelen rij Lachen )

Ik zie zoveel trieste dingen dagelijks voorbij komen, en dan vooral door mensen die gewoon echt niet beter weten en denken dat ze Anky in de dop zijn....... en zeker geen les oid nodig hebben.......

En dan denk ik wel eens............ Paard, paard, paard WAT laat je je gebeuren.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:57

OPG --> PP.