Wanda is er niet meer....................

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 23:09

Heel veel sterkte de komende periode.

Je gaat toch op het advies van de DA af. Als wij het allemaal beter zouden weten, zouden die mensen niet nodig zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 23:17

chompie"]
[quote="easter"][quote="Cassidy schreef:
misschien was het voor de pony beter geweest als jullie haar gisteren het verlossende spuitje hadden laten geven....

Ik vind idd ook dat je de beslissing eerder had moeten nemen. Ik weet dat het makkelijk gezegd is, maar op zo'n moment moet je je gevoel even uitschakelen.

Heel veel sterkte.
[/quote]

Makkelijk gezegd van voor een toetsenbord! Ik ken een paard wat ook ten dode was opgegeven vanwege een heftige koliekaanval maar is hier wonder boven wonder bovenop gekomen door een handenoplegster.
Uiteindelijk probeer je toch alles ??
Deze eventuele methode is haar paard niet gegunt.
Ga nu niet prediken met : "als, als". Ze heeft al genoeg verdriet en waarschijnlijk een (onterecht) schuldgevoel!
[/quote]

Uiteindelijk probeer je toch alles....

Die indruk heb ik hier niet. Men heeft de dierenarts laten komen, maar de kliniek was geen optie. Vraagje: waarom niet? Dat een pony 19 jaar is mag daar geen reden voor zijn. Je hebt de verantwoording over het dier, neem die dan ook.
Tijd voor handenoplegsters heb je met koliek niet. Dan moet er meteen gehandeld worden.
En ja, ik heb makkelijk zeggen vanaf mijn toetsenbord. En niet alleen ik, maar iedereen die met paarden bezig is. Je moet namelijk voor iedere noodsituatie in je hoofd al een draaiboek klaar hebben liggen: wat te doen als....Ga niet peinzen en piekeren en onzeker doen. Maar laat een dier niet zo lijden dat hij vanzelf doodgaat, alleen omdat jij de beslissing niet durft te nemen. De dierenarts had al een ultimatum gegeven, en zei dat hij het somber inzag...en in dat geval heeft hij gewoon gelijk gehad.

In dit geval heb ik er duidelijk bijgezegd dat haar geen blaam treft en dat ik haar niet aanval. Het schuldgevoel (wel of niet terecht) zal er ook zijn zonder dat ik er wat van zeg. Mijn opmerking maakt het niet erger, maar ook niet minder.

Cleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 23:36

Naar mijn weten slaagt een koliek-operatie in 30% van de gevallen. Van de paarden die deze operatie wel overleven is het nog maar de vraag of ze ooit nog 'normaal' kunnen funktioneren.
Daarnaast is Kheops in dezer afhankelijk wat haar ouders willen: Géén kliniek... Hoop voor haar dat haar ouders haar steunen bij het verlies van haar paard.

easter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 00:02

Het slagingspercentage is geen 30% maar 50%. Ik kan me heel goed voorstellen dat je hem niet naar de kliniek brengt, want de reis en de operatie zijn echt heel zwaar.

Ik probeer haar helemaal geen schuldgevoel aan te praten, maar als je ziet dat je paard er zo aan toe is en de VA al zegt dat het er somber uit ziet.

ricoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 00:06

Nou meid, echt k*t dat je pony zoveel pijn heeft moeten lijden.... Maar goed je bent ps 15, en dus helemaal afhankelijk van het besluit van je ouders, dus voel je ajb niet schuldig.

Heel veel stertke meis...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 00:11

Hoe sneller je erbij bent, hoe beter.
Als je te lang wacht met het vervoeren van de dieren naar de kliniek is de kans groot dat de paarden gedurende transport overlijden.

Voor de geinteresseerden hier een artikel:

http://www.ping.be/paardekracht/koliek.pdf

Een quote uit het artikel:
Slagingspercentage van de operatie bij een gewone obstuctie: 95%
Slagingspercentage van een operatie bij een obstructie met afsnoering 75%

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 11:15

Sterkte nogmaals, maar had ik op msn al gezegd.
Je weet dat mijn merrie langere tijd terug ook is overleden, er werd gedacht aan koliek, dus ze zou naar de kliniek gaan, ze is helaas niet in de kliniek geweest, want overleed al eerder, maar dat bleek niet door de koliek te kunnen komen, dus had ze wat anders.
Nogmaals sterkte!

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 11:18

Verwijten dat ze het eerder uit zijn lijden had moeten verlossen heeft ze nu niets aan.
Denk je eens in hoe ze zich nu voelt?
Het is een les voor het leven, ze is pas 15 en zo'n inschattingsfout maakt ze vast niet meer! (edit: met inschattingsfout doel ik op het eventueel niet eerder uit zijn lijden te verlossen)

Heel erg veel sterkte. Zo'n verlies doet pijn. Je hebt niet bij hem kunnen zijn tot het laatste moment, geen echt afscheid kunnen nemen. Maar probeer het zonnig in te zien. Je paardje is in de paardenhemel, wordt niet meer ouder en daar kent het geen pijn meer. Hij is verlost van de ellendige pijn van de afgelopen dagen!

Hou je taai!
Laatst bijgewerkt door Kleintje op 14-12-02 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 11:52

Kleintje schreef:
Het is een les voor het leven, ze is pas 15 en zo'n inschattingsfout maakt ze vast niet meer!

Ik geloof niet dat hier sprake is van een inschattingsfout. Kheops is pas 15 en als je ouders dan niet willen dat er geopereerd word heb je weinig in te brengen als minderjarige zonder beschikking over eigen middelen.

Kheops, eigenlijk vind ik dat hier geen discussie over hoort te zijn, sterkte, ik voel met je mee.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-02 11:59

Dank jullie allemaal en idd mijn ouders beslissen. Daarbij is Wanda van de zomer ook erg ziek geweest. Ze had leverontsteking en was heel mager. Ze heeft de hele zomer met wintervacht gelopen. Ik was zo blij dat ze er nu weer bovenop is. Joris vind het ook niet leuk om alleen te staan daarom doen we in de stal ernaast de konijnen.

Mededeling: Wanda is waarschijnlijk niet aan koliek gestorven. Het leek een vorm van koliek, maar niet echt de precies verschijnselen! Ze lag ook niet steeds te rollen, maar meer lang uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 12:04

Heel veel sterkte!
Het is al verschrikkelijk om zo iets ooit mee te moeten maken en al helemaal als je 15 bent en zelf niets in te brengen hebt en alleen maar lijdzaam kunt afwachten. Ik hoop dat je dit nooit meer mee hoeft te maken.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 13:30

Meisie dit klinkt erg als mijn verhaal met Jona, ik heb haar nog geen maand terug verloren. Zij kreeg eerst koorts en men dacht ook aan een virus, de volgende dag kreeg ze er ook koliekverschijnselen bij, wij hebben ook het hele weekend de dierenarts over de vloer gehad, het ging hier om een 28-jarige pony, ze was ook weer drachtig. Ze waren bij Jona aan het twijvelen of ze koliek had, of dat ze d´r veulen aan het verwerpen was, ze konden namelijk niet echt een koliek "horen". Mijn paardje heeft ook pijnstillers, darmontspanners, en antibioticum gekregen. De laatste avond heeft ze ook nog een sonde met parrafine door d´r neus gekregen maar de volgende ochtend lag ze dood...
Natuurlijk kan je jezelf verwijten gaan maken, hád ik maar naar een kliniek gegaan, maar onze dierenarts vondt haar er ook nog niet erg slecht uitzien, de laaste dag leek ze zelfs iets op te knappen, en niet alle paardjes rollen, Jona ligt ook allleen plat als ze koliek heeft... Geef jezelf aljeblieft niet de schuld, dat helpt je niks. Pak je fotoboek erbij en ga een paar mooie foto´s van d´r uit laten vergroten en denk aan hoe fijn je het had met haar, en dat ze het bij jouw fijn gehad heeft...
Natuurlijk je voelt je nog een behoorlijke tijd klote, dat is niet anders, en verder héél héél veel sterkte... I know how you feel... Scheve mond

Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 13:39

Heel veel sterkte meid! Maar wees gerust, ze heeft nu geen pijn meer...

lizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 15:26

he aniek, wat ontzettend erg voor je! heel veel sterkte...

Suzzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 17:27

Heel veel sterkte met het verwerken van Wanda!!!
Ik hoop dat je je snel weer een beetje happy voelt!!

Groetjes Suzanne

rode_kool

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 17:44

Heel veel sterkte in de komende moeilijke tijd!

easter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 18:42

Sorry kheops, ik wis niet dat je ouders ook hierover beslissen.
Heel veel sterkte. Ik weet hoe k*t je je voelt.
Nogmaals sorry.

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 19:33

Kheops schreef:
Ook Dikkiedik de vader van Pepper (zoon van Zedra) is dood. Hij woensdagochtend doordat hij in het prikkeldraad is gekomen. Hij heeft toen alles kapotgescheurd en zijn hele been lag open.

dat heb ik ook een keertje meegemaakt. vicktor, het veulen van een fjord die ik toen verzorgde, is op een leeftijd van 3 maanden overleden toen hij in het draad terechtkwam.

nog heel veel sterkte gewenst!!

LBroekhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 19:36

aaach heel veel sterkte!!!
dat is echt rot voor je,
ik heb het ook met een geitje gehad maar
een paard is volgens mij nog ERGER!!!!
maar fijne kerstdagen Knipoog en heel erg veel sterkte Knipoog

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 20:11

heel veel sterkte in deze periode.....

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 20:12

ontzettend veel sterkte toegewenst !!!!!!!

pojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 20:20

Heel veel sterkte toegewenst met het verlies van Wanda.

Mijn paardje heeft vorig jaar een koliek aanval gehad en is met spoed op genomen in Utrecht, hij had niet veel kans maar hij heeft het gehaald, heb na de operatie veel ellende met hem gehad maar achteraf ben ik ook erg blij dat ik hem heb laten opereren, hij is nog bij me en hecht nu nog meer waarde aan mijn paardje dan voorheen. Omdat ik weet dat het zo voorbij kan zijn.

Gwen

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-02 20:01

Allemaal nogmaals bedankt. Ik heb vandaag Joris maar lekker verwend en foto's gemaakt.