reportage vervoer konikpaarden en de mishandeling in beeld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: reportage vervoer konikpaarden en de mishandeling in beeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 09:06

het gaat er niet vriendelijk aan toe,maar zo schokkend is het ook niet.
het zijn geen zoete lieve paardjes die je met halsklopjes de wagen in leidt.

ik ben benieuwd hoe mensen dit anders aangepakt hadden?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 09:13

Pellie schreef:
nog even anders; stel dat dit mensen waren... hoe reageren jullie dan? Lachen
Als dit mensen waren hadden ze gewoon naar binnen gelopen,en als ze dat pertinent NIET wilden,dan waren ze naar binnen geslagen.
Kijk eens wat de oproerpolitie doet bij wedstrijden,supporters of relschoppers worden van een plaats verdreven,door de ME,met gummiknuppels.
(en ja,daar slaan ze mee,vele malen harder dan dat die man een voet op het paard afzette)

@Pellie: hoe had jij het aangepakt dan?
Als het jou koppel paarden was dat wild en ongetemd de wagen op zou moeten?
Had jij ze eerst allemaal halstermak gemaakt,en dan stuk voor stuk de trailer op laten leren lopen?
Het zijn wilde paarden,ze komen uit een natuurgebied.
Hoe hadden ze dit laden dan wel moeten aanpakken volgens jou?

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 09:14

Het kan inderdaad er nog harder aan toe gaan, maar dit vind ik al niet kunnen.
Zo ga je gewoon níet met een paard om!

owi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:21

Wat die man doet kan ik hooguit porren noemen. Wat die pony voelt is weinig meer dan het ene paard wat het andere een zet met zijn hoofd geeft.
En ja, zo zou ik mijn paard ook op de trailer laten zetten. (even daar gelaten dat die super netjes laadt) Als hij gaat staan neuzelen krijft hij ook een por en is dan weer bij de les.

Daarbij moet je niet vergeten dat het niet bepaald de bedoeling is dat die pony's mensen aardig gaan vinden. De relatie mens en voedsel/ vriendelijk leggen vind ik juist heel erg verkeerd bij paarden die het moeten redden in een natuurgebied.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 10:21

Hoe ik het voorstel heb ik al een paar keer geschreven TL en Maya, lees mijn posts Ja

Ik ben zonet door een inspecteur van de aid gebeld. Hij ging er iig wel wat mee doen, het vervoersbedrijf staat bekend. Ja

owi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:30

Ik vind het eerder schokkend dat er mensen zijn die hier aanstoot aan nemen Boos!
En dat meen ik echt. Als dit al dierenmishandeling genoemd gaat worden? Dan is er echt iets heel erg mis met ons beeld van paarden en natuurlijke gedrag.

Paarden zijn niet van suiker hoor.

Binnenkort mag mijn paard niet meer naar buiten met soortgenoten want ze bijten elkaar (tot kleine wondjes aan toe) en dat is zielig. Paardenmishandeling (door een ander paard op uitnodiging van mijn paard)

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:32

Ik hoop dat dat vervoersbedrijf jou aanklaagt voor laster Pellie.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:34

Pellie schreef:
zouden jullie dit bij je eigen dieren toelaten??
Geen problemen mee.

Lijkt me toch dat de AID wel iets beters te doen heeft dan dit.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:44

Vind het geen fijn beeld.
Oke, het zullen wel moeilijke paarden zijn, omdat ze niet extreem aan mensen gewend zijn.

Maar om nu jullie allemaal tegen Pellie te keren, die háar mening verteld???

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:47

Pellie schreef:
draumpje schreef:
het zijn geen dieren die echt contact met mensen niet direct gewend zijn , en ze moeten dalijk ook weer een natuurgebied in ...daar moet je juist geen half uur mee aan het mutsen gaan,

kun je me dat ook uitleggen?

ja hoor
wat ik bedoelde te zeggen is , de dieren zijn het contact niet gewoon
als je dan een hele tijd mee gaat staan proberen en doen heb je juist veel meer kans dat de stresslevels omhoog gaan
door de rode overalletjes Rolleyes (op 1 of andere manier vind ik dat echt heel erg irritant Verward ) de vrij veel mesneen die er op en omheen staan
en het stukje dat ze dalijk op hun nieuwe woonplaats ook weer "wild" moeten gaan zijn
dan wil je juist het contact kort houden

ik ben het ook niet eens met het stukje dat er met volle kracht getrapt zou worden

ik zie iemand die idd het hek vastpakt, maar niet zozeer om kracht te zetten maar om evenwicht te bewaren omdat hij op een schuine loopplank staat met een dier op de plank en een paar in de wagen en een heel setje dieren achter hem
ik zie hem ook absoluut niet voluit schoppen of trappen , (en geloof me ik weet hoe het eruit ziet als iemand echt vol lootp te schoppen , dat is echt een ander beeld)

ik ben het wel met je eens dat het anders had gekund, duidelijk
als de aanloopgang naar de wagen toe iets groter en langer was geweest , en ze er wat meer tempo op hadden gezet hadden ze op die manier de paarden met meer tempo kunnen opdrijven waardoor ze sneller de weg de vrachtwagen op hadden kunnen kiezen
risico daarvan is dat de dieren te veel haast krijgen , halverwege alsnog op de plank omdraaien , over de zijhekken heen willen komen , uit kunnen glijen , elkaar onder voet kunnen lopen en eventuele andere drama's

nu ik dit schrijf merk ik dus eingelijk dat ik zelf ook liever de versie heb van geen tempo erop en pas van onder aan de plank wat aanmoediging mocht mijn paard een "wild" paard zijn wat weer een natuurgebied in moet
maar ja, mijn paard is geen wild paard, maar een poownie die vrijdag de begrazing afkomt en ook gewoon braaf te laden is ..dus sja het is niet nodig

dus zouden jullie dit bij je eigen dieren toelaten? als mijn paard een "wild" paard is wat van het ene natuurgebied naar het andere natuurgebied verhuisd moet worden , ja dan zou ik dit toelaten
het ziet er an sich grof uit, maar er word absoluut geen bruut geweld gebruikt voor zover ik kan opmaken uit het filmpje

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:50

Pellie schreef:
nog even anders; stel dat dit mensen waren... hoe reageren jullie dan? Lachen

??
ik zal voor de sake of arguement de vraag beantwoorden , maar eerst wil ik duidelijk meldden dat ik helemaal niets kan met deze vraag
wat als het mensen waren ?? het zijn geen mensen , het zijn paarden en die twee zijn niet te vergelijken , punt.

als het dan toch mensen waren , dan waren ze idd , mochten ze niet de wagen opgewild hebben de wagen opgemept en getraangast door de ME, nou geef mij dit laadbedrijf dan maar

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:53

Sjuimpje schreef:
Ik hoop dat dat vervoersbedrijf jou aanklaagt voor laster Pellie.

Inderdaad zeg! Rolleyes

Ook erg jammer dat de DB en de AID zo'n reactie ook zo serieus nemen (of ze doen in ieder geval net alsof) ipv dat ze gewoon even duidelijk maken dat dit zeker niet met dierenmishandeling te maken heeft.
Ik mag hopen in ieder geval dat de AID hier verder niets mee doet, hoewel ik de DB er nog wel voor aanzie.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:58

Pellie schreef:
ik stel dieren wel gelijk aan mensen, ik begrijp niet dat wij mensen kunnen denken meer rechten te hebben dan dieren. wie dat ooit verzonnen heeft... Verward

ik ben blij dat ik geen dier bij jou ben Bloos ik heb liever hetzelfde bereikt als jou maar dan op een vriendelijke manier. je kan mij niet vertellen dat je dat amanda ook niet had kunnen leren ipv harde trappen, dan is dat een gebrek aan jou en niet aan amanda.

niet aan mij gericht, maar toch een reactie
je kunt dieren wel gelijk stellen aan mensen maar het feit blijft dat het twee totaal verschillende diersoorten zijn
die een totaal andere taal spreken kwa geluid en lichaam en een totaal verschillende belevingswereld hebben
en dat is iets wat je door paarden gelijk te stellen aan mensen al gauw voorbij gaat
een paard is ene paard , en mens is een mens en een konijn is een konijn
en dan heb je naast gebruikspaarden, ook nog verwilderde paarden waarbij het nuttig is als ze "wild" blijven

waar ik gewoon erg moe van word dat een duw met de voet
(ja een duw want nogmaals ik heb het filmpje meerdere malen bekeken met alle wil in de wereld kan ik er geen grof geschop , of uberhaupt geschop uithalen waarbij er kracht word gebruikt )
als idioot hard schoppen bestempeld word en er verwacht word dat dergelijke dieren lief de trailer opgeaaid worden , althans dat idee krijg ik er wel bij
en dta is gewoon niet realistisch , niet haalbaar en ook gewoon niet gewenst
die dieren hebben baat bij korte contact momenten waarbij het contact zo neutraal mogelijk verloopt
dus geen lief gedoe en gemuts (je wil ze "wild" houden zodat ze in de natuur bij mensen wegblijven ) en geen geschreeuw en ze gaan lopen slaan en schoppen , (want in nood moet je ze kunnen behandelen voor het 1 of ander )

en ja ik heb liever dta ze ene paard met de voet een duw in de goede richting geven dan dat er langzaam aan etc de trailer opegeleid worden waardoor de dieren tijd hebben om te flippen, om te draaien en weet ik het wat allemaal kunnen uitvreten waardoor een situatie als dit echt flink uit de klauwen kan lopen kwa veiligheid en heel blijven van de dieren en de mensen

en kom maar door, dan word ik maar als ruw en grof en weet ik het wat bestempeld, en dan heb ik maar een "gebrek" wat betreft omgang met paarden , maar een groepje als dit is heeeeeel wat anders dan een willekeurige huis tuin en keuken poownie die je op de trailer laad, het is gewoon niet te vergelijken
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 27-02-08 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:02

Als je dit al erg vind moet je het ook erg vinden dat de dieren naar een ander gebied gaan.

Hier in nederland hebben ze zeer zeker onwijs goed....daar in polen worden straks de jonge en zwakke veulens opgevreten door de beren en wolven en sterven de oude paarden of beesten met een mankement een soms vreselijke dood.
In polen zijn ze straks totaal aan hun lot overgelaten en gaat de natuur gewoon zijn gang.

Dat is toch in feite veel erger dan die paar schoppen(als dat al zo was) die dat paard kreeg omdat ie ff door moest lopen de veewagen op.

Ik heb op menig wedstrijd terrein wel ergere dingen gezien bij het laden.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:12

Ik kan het filmpje helaas niet zien omdat ik niet de goede mediaplayer heb op het werk. Ik kan dus niet aangeven of het echt zo erg is of niet.

Maar als de AID zegt dat het vervoersbedrijf bekend staat bij hen, dan denk ik dat dit niet de eerste klacht is geweest.

wat ik wel weer zeer apart vind: Heel bokt gaat over de zeik als er een paard te lang per dag binnen staat, of word gepord met sporen of word gemept met zweep. Dat kan allemaal niet.

En dan is er iemand die in haar ogen vind dat dit niet kan en die word neergesabelt, sorry hoor mensen!! Dat vind ik krom. Wees blij dat er mensen opkomen voor dieren, wild of niet wild, het blijft een dier Knipoog En als zij het ziet als mishandeling, dan is dat haar visie op de zaak.

Ik zal vanavond het filmpje kijken, het zal ongetwijfeld wel meevallen, maar jeetje, respecteer elkaar nou verdorie eens!!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:12

Citaat:
Ik vind het eerder schokkend dat er mensen zijn die hier aanstoot aan nemen
En dat meen ik echt. Als dit al dierenmishandeling genoemd gaat worden? Dan is er echt iets heel erg mis met ons beeld van paarden en natuurlijke gedrag.

Hier sluit ik me volledig bij aan.
Het lijkt wel of we in Nl onze beestjes steeds meer moeten gaan behandelen alsof ze van porselein zijn. Het kan echt ergens teveel overdreven worden hoor...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:17

Tallie_Ho schreef:
I
wat ik wel weer zeer apart vind: Heel bokt gaat over de zeik als er een paard te lang per dag binnen staat, of word gepord met sporen of word gemept met zweep. Dat kan allemaal niet.
Ik ga ook niet over de zeik als er sporen of een zweep op de juiste manier gebruikt worden.
Een paard dat de hele dag binnen moet blijven staan vind ik dan wel weer zielig tenminste als het ieder dag zo is. Als deze paarden iedere dag de vrachtwagen in gedrukt zouden worden had ik er ook meer moeite mee gehad maar voor een eenmalig transport zie ik geen problemen.

Wat betreft elkaar respecteren heb je helemaal gelijk maar dan moet de ts ook de transporteur respecteren vind ik.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 11:21

Katja schreef:
Pellie schreef:
zouden jullie dit bij je eigen dieren toelaten??
Geen problemen mee.

Lijkt me toch dat de AID wel iets beters te doen heeft dan dit.

dingen uit zijn verband trekken zijn mensen ook goed in Ja

en schijnbaar niet katja. Lachen

ik heb ook wel over ergere dingen gehoord, gelukkig nooit gezien, maar dat zijn voor mij geen redenen om dit erg te vinden. zo te lezen mankeert er nog wel wat aan diervriendelijkheid op bokt Ja maar ik ben zelf zo iemand die zelfs met de paddentrek haar normale route naar het werk overslaat en omrijdt, om zo wat kikkertjes en padden in leven te laten. Ja

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:24

Ik snap je reactie geloof ik niet helemaal.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:25

heb je niet gezien dat deze beesten veelste tam waren?
misschien is het wel goed zo, nu hebben ze angst van de mens en gaan ze de mens ook niet opzoeken..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:31

geen handige actie Lachen

maar absoluut geen mishandeling

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:35

Deze paarden waren niet echt wild.
Maar ik vind het niet nodig om ze zo de vrachtwagen in te trappen. Het is dan wel eenmalig, maar dat betekend toch nog niet dat je ze erin hoeft te trappen.
Ik vind het niet echt dierenmishandeling, maar het was niet nodig geweest. Ze hadden ook wel wat meer geduld op kunnen brengen.

Pellie geeft haar mening hier, zoals jullie ook doen. Waarom haar dan zo aanvallen?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:36

Citaat:
ik heb ook wel over ergere dingen gehoord, gelukkig nooit gezien, maar dat zijn voor mij geen redenen om dit erg te vinden. zo te lezen mankeert er nog wel wat aan diervriendelijkheid op bokt maar ik ben zelf zo iemand die zelfs met de paddentrek haar normale route naar het werk overslaat en omrijdt, om zo wat kikkertjes en padden in leven te laten.

Ahum….jij rijdt om…ik weet niet hoe lang hoor, maar stel het is een aantal km…op den lange duur vermoord je ze toch wel en waarom? Juistum…milieuvervuiling!!!
Moet je niet ver omrijden: topactie en ik zou hetzelfde doen…

arosafreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:38

goh, het kan aan mij liggen, maar ik zie hier gewoon pony's die bang zijn, nog nooit een veewagen gezien hebben naar alle waarschijnlijkheid.... en die laad je niet met lieve woordjes en een plukkie hooi. Dit is imo het meest efficient ten opzichte van stress lijkt mij. Het hele gebeuren heeft nog geen minuut geduurd. Wie weet hoe lang de pony's in de stress hadden gezeten als ze 1 voor 1 met een hoop poespas en goedbedoelde liefdadigheid van de mensenkant de wagen op had willen laden.
Maar ja, ik ben misschien ook wel een beetje van de spartaanse methode.. geen idee.....
ik dacht een enorme trappartij te zien.... ik vond het alles meevallen hoor! moet je eens op een boerderij gaan kijken daar worden koeien ook met een por van de laars in de zij verzocht op te staan.....

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:46

Ik zou eerst wel eens duidelijkere beelden willen zien van deze actie. In mijn ogen was de man niet zo hard aan het trappen en was er iets anders aan de hand namelijk (hij wilde 1 pony helpen, lukte niet helemaal, moest zich juist vastgrijpen om zijn evenwicht nog wat te bewaren zodat hij niet bóvenop of tússen de pony’s zou raken en struikelde er nog min of meer naast aan de rechterkant).
Dat de AID even erachteraan gaat vind ik niet verkeerd trouwens alhoewel ik denk dat er meer schrijnende situaties zijn (verwaarlozing etc.) die voorrang moeten krijgen. Ik zou zo zeggen: zie dit meer als een ‘stopklusje’, dat ze doen in wat rustigere tijden. Mocht het kwaad zijn geweest, dan is het nl. toch al geschied, maar moet de transporteur hier nog wel van komen te horen zodat het niet voor herhaling vatbaar is.

Het transport van deze dieren vergelijken met het transporteren van een huis-tuin-en-keuken paard vind ik totaal niet met elkaar opgaan en ook niet tegen elkaar afwegen. De opmerking over dierenrechten en mensenrechten vind ik in dit verband ook niet sluitend.

@ TS, goed dat je je voor het dierenbelang inzet hoor en dat je hier je vraagtekens bij plaatst. Wellicht als je het topic met een andere insteek was begonnen had je andersoortige reacties gekregen. Ik denk namelijk iets anders te zien dan dat jij in je beginpost concludeert.
Ik merk dat je een heftig verdedigster bent van de dierenrechten. Ooit erover nagedacht om jouw persoonlijke steentje nog sterker bij te gaan dragen door zitting te nemen in een dierenrechtenorganisatie of zelfs PvDD? Als je zó overtuigd bent van de dierenrechten etc. en zo n fervent ‘verdedigster’ bent vind ik dat je hiermee meer moet doen. Juist bij organisaties zoeken ze mensen die zo bezield zijn. En nee, is niet negatief bedoeld maar wellicht kun je beter op een groter niveau een steentje bijdragen dan zoals je het nu probeert…