Niet natural, niet normal, maar LOGICAL!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barmat

Re: Niet natural, niet normal, maar LOGICAL!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 14:38

arno8 schreef:
Nou wil ik het feest niet bederven... maar...

Voor sommige mensen zal het ook wel logisch zijn om je paard op stal te houden als je in de randstad woont... en als je paard heel de dag stilstaat in zijn eigen urine, is het logisch dat dat de hoeven slecht worden en afbrokkelen, dus dan is het ook logisch dat je er ijzers onder slaat in plaats van iets aan de oorzaak van het probleem te doen.

Een paard dat wekenlang de hele dag op stal staat, flipt logischerwijs de pan uit als hij eindelijk een keertje buiten komt. Dus dan is het logisch dat je er een flink scherp bit inhangt. Naar de oorzaak kijken kan ook, maar dat doet niemand op stal, dus dat is niet logisch.

Als al je vriendinnetjes op stal zeggen dat scheren en een dekentje opdoen echt hoort bij een paard, is het logisch dat je je shetlander ook scheert en een dekentje opdoet, je wilt er logischerwijs wel bij blijven horen toch?

Wat ik wil zeggen: iedereen heeft z'n eigen logica. Ik snap dat dit vakje populair is, want iedereen vindt van zichzelf dat hij logisch bezig is. Als ik van mezelf zou denken: "Wat ik nou doe, slaat echt nergens op!" dan zou ik iets anders gaan doen. Dat geldt voor iedereen.

Je denkt toch niet dat normals zo doen alleen maar omdat ze hebben besloten normal te zijn? Dat is geen besluit. Net zomin als er een besluit bestaat 'natural' te zijn. Het is niet zo dat je op een dag wakker wordt en denkt: "Hee, ik ga voortaan alles volgens het natural vakje doen zonder er zelf bij na te denken."

Je leest bijvoorbeeld ergens dat het goed is voor hoeven om een paard veel buiten te laten staan, dus doe je dat. Daardoor wordt je paard rustiger en kun je bitloos rijden. En opeens *floep* zegt iedereen dat je een natural bent. Nou, okee dan.

Ik hoop dat ook normals niet klakkeloos dingen doen omdat ze 'normal' zijn, maar omdat ze zelf zien dat het werkt. Tot op zekere hoogte is het ook zo. Paardje loopt met pijn doordat iets mis is in de voet. IJzertje eronder, *ploep* pijn weg, paardje loopt goed, probleem opgelost. Mooi! IJzers zijn goed! (alleen de oorzaak van het probleem is niet weggenomen en ettert door...)

Op zich heel logisch dat je ijzers dan goed vindt. Maar ik volg een andere logische gedachtengang en vind ijzers niet goed.

Je vergeet één ding: GEZOND VERSTAND

Zoland je daar voldoende van hebt, kan het imo weinig mis gaan Lachen

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:39

Barmat schreef:
Ir111 schreef:

Ik vind de voorbeelden die je noemt overigens niet heel goed (met nadruk op ik vind Lachen ). Waarom zou je een sportpaard moeten scheren of op ijzers zetten? Naar mijn mening onzin.

Het stuk wat je er onder schrijft ben ik het zeker wel mee eens. Maar met name het stukje oordelen en veroordelen achterwege laten blijkt voor een hoop mensen nogal lastig helaas.

Dan lees je het naar mijn mening niet goed (genoeg)

Ik zeg ook: "als het beter, gezonder of mooier is" nergens staat dat het MOET Knipoog Als jij je fijner voelt je sportpaard niet te scheren of blootvoets te laten lopen, dan moet je dat gewoon DOEN Lachen

Zo staat het er ook en zo is het ook bedoeld

Eigenwijs kreng als ik ben lees ik het toch anders. Vork Ik lees nl. heel duidelijk een verschil tussen een sport en ander soort paard (wat dat dan ook zijn mag). Maar goed, dat is niet heel belangrijk, ik snap nu de strekking van je verhaal. Lachen

Barmat schreef:
- Iemand die zijn sportpaard scheert omdat het gezonder, beter of mooier is, maar een weidepaardje dat het niet per definitie nodig heeft, gewoon in zijn eigen vachtje laat;
- Iemand die zijn sportpaard van ijzers voorziet maar zijn binnen in de bak hobbel knolletje dat alleen op het zand komt, gewoon lekker blootvoets laat lopen als er geen ijzers nodig zijn (scheelt weer geld);

Wat niet wegneemt dat ik dit wel een leuk topic vind. Ik ben er door gaan denken iig. Eerlijk gezegd denk ik dat veel mensen zichzelf graag in een hokje stoppen (zie ook reacties in dit topic Haha! ). Mensen die graag wat uitdragen willen dat graag labellen. Dat maakt de marketing een stuk eenvoudiger. Is er iets mis mee? Nee, dat denk ik niet. Het zit nou eenmaal in de aard van de mensen om dingen in hokjes te plaatsen, dat maakt je wereldbeeld overzichtelijker.

Dat daarna vaak direct geoordeeld en veroordeeld wordt vind ik wel verkeerd. De wereld zou mooier zijn als dat wat minder gebeurde.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:41

arno8 schreef:
Ik snap dat dit vakje populair is, want iedereen vindt van zichzelf dat hij logisch bezig is. Als ik van mezelf zou denken: "Wat ik nou doe, slaat echt nergens op!" dan zou ik iets anders gaan doen.

Haha!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:43

Ik vind dat hele Natural - Normal gedoe sowieso een beetje vaag, wat maakt het nou allemaal uit Verward

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:44

Leuk topic, ik ben het helemaal met je eens!

Laat de logicals de wereld overheersen!!! ROFL

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:45

Fiffill schreef:
Ik vind dat hele Natural - Normal gedoe sowieso een beetje vaag, wat maakt het nou allemaal uit Verward

Voor je paard maakt het alles uit.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:45

Ik voel me ook logical.
Mn paarden staan zomer en winter overdag buiten. Wel op een droge wei/paddock en niet in de blubber. Er wordt 4x per dag ruwvoer gegeven en 2x krachtvoer. Ze hebben een dekentje om (zomerexceem), dragen geen ijzers, puur omdat ze dat totaal niet nodig hebben maar van zichzelf goede hoeven hebben. Als het wel nodig is krijgen ze die wel.
Ze komen elke avond binnen in een schone stal met een hele berg stro erin. Ze zien er prima uit en ogen erg gelukkig en tevreden.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:46

boven logica gaat bij mij wel bewustwording en/of bewustzijn!!!!!!!

bewust zijn waarom je de dingen doet zoals je ze doet. Interesseert me niet of je het nou voor je paard of voorjezelf doet (nou ja eigenlijk wel natuurlijk Duivel ) als je maar hebt nagedacht over je keuze,je motivatie en de consequenties die daar bij horen.

arno8

@Barmat

En wie beoordeelt wie gezond verstand heeft en wie niet? In mijn oordeel ontbreekt het veel paardeneigenaren aan gezond verstand. Laatst zag ik op een buitenrit een hele kudde paarden die allemaal voortdurend met hun hoofd zaten te schudden. Er hingen gigantische bitten in.

Onze paarden (bitloos) schudden niet met het hoofd. Ontbreekt het die mensen aan gezond verstand? Of ontbreekt het mij aan gezond verstand? In hun ogen ben ik misschien helemaal gestoord dat ik zonder bit een buitenrit ga maken, want zonder bit kun je (denken zij) absoluut geen controle over je paard hebben.

Misschien denken zij dat ik geen gezond verstand heb, en ik denk dat zij geen gezond verstand hebben. Tsja... wie bepaalt het?

Fenrir

Sim0ne schreef:
Fiffill schreef:

Voor je paard maakt het alles uit.

Ik bedoel de mensen die zich zo noemen, niet de methodes Lachen

zimbabwe

Altijd weer een moment voor sommigen om opnieuw de hele discussie te openen, maar ik ben er blij mee!!!

Mijn paardjes staan buiten mits het weer en de omstandigheden het toelaten en als het echt nodig is gaan ze op ijzers of worden ze geschoren en anders niet. En ik vind een bit, slof, sporen en zwepen niet bij voorbaat zielig bij goed gebruik...

Ik was nergens welkom, maar voel me nu helemaal op mijn plek...hihi

Logical, that's what I am!!!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 14:50

Fiffill schreef:

Dát is nu ook juist de strekking van mijn verhaal, waarom ik het topic in de eerste plaats geopend heb! Knipoog

Het MAAKT ook helemaal niet uit! Alleen die hokjesgeest, die strijd tussen de hokjes, dát noem ik pas vaag, alsof er persé één bepaalde stroming "goed zou zijn"... kom op zeg! Ga niet in een hokje zitten omdat je dat zo aangewezen wordt, maar kies je eigen pad, je eigen stijl.

Ik heb geen ijzers onder mijn Tinker, ben het ook niet van plan ze er onder te laten slaan... maar mocht het zo zijn dat hij ze nodig blijkt te hebben, dan gaan ze er onder.. simpel, punt uit. Logische denkwijze. Hij gaat lekker op de weide, elke dag, liefst zo lang mogelijk en hij geniet er van. Maar in de avond komt hij lekker op stal, en je merkt dat hij dat ook fijn vindt, in volle galop komt hij er aan gerend (want eten) en iedere ochtend vind ik hem languit in het stro, heerlijk knorrend van plezier, om met evenveel plezier weer de wei op te rennen... mét een deken, zodat zijn teddyvacht binnen de perken blijft. Logische denkwijze...
Mijn shet staat zonder deken, hij werkt niet en hij maakt voldoende vacht aan. Logische denkwijze...
Ik rijd mét bit en boomzadel, "later" wil ik overstappen op een boomloos zadel denk ik, mits het mij en mijn paard bevalt. Even aankijken... Logische denkwijze...

Kortom.... ik schaar mezelf niet in een bepaalde stroming... ik volg natural en normaal door elkaar heen, wat mij bevalt, mijn paarden bevalt... en dat noem ik Logical.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:54

Barmat schreef:
mét een deken, zodat zijn teddyvacht binnen de perken blijft. Logische denkwijze...
Mijn shet staat zonder deken, hij werkt niet en hij maakt voldoende vacht aan. Logische denkwijze...

Nogmaals; wat jij logisch vindt hoeft een ander niet logisch te vinden. Lachen

En ik begrijp geloof ik toch echt niet waarom je perse een naam wilt geven aan je denkwijze als je zo tegen hokjes bent. Moet ik 'logica' dan zien als 'overige'?

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:56

@Arno8

Mijn paard staat in het weide seizoen 24/7 buiten, dus van april tot en met oktober (dat zijn 7 maanden).
In heb tijdens 1 weide periode geprobeerd bitloos te rijden. Na 2 weken heb ik dat ding in mijn kast gehangen en niet meer gebruikt. Waarom, omdat mijn paard volledig in paniek raakte. Nee niet 1 dag, maar elke dag flipte hij opnieuw.
Uiteindelijk weer het bit ingehangen en er was totaal geen probleem meer.

Mijn (uiteindelijke) keuze voor het bit is dus mijn keuze geweest en niet omdat iedereen met bit rijdt. Ik heb nagedacht over wat bitloos met mij en mijn paard deed. En de conclusie daarvan was niet goed.

Ik heb ook een BF testzadel gehad, maar ik kon daar zelf door mijn rugproblemen niet goed in zitten. Ook geen boomloos zadel dus voor mij.

Zo denk ik dat er veel meer mensen zijn geweest die bepaalde afwegingen hebben gemaakt, bewust of onbewust.

Ik vind dus, nu met ons nieuwe hokje Knipoog dat we elkaar niet van te voren moeten beoordelen. Gewoon uitgaan van het goede in de mens.
Als je iets anders tegenkomt, het op een nette manier bespreekbaar maken.

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:56

hehe eindelijk Clown

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 14:57

arno8 schreef:
@Barmat

En wie beoordeelt wie gezond verstand heeft en wie niet? In mijn oordeel ontbreekt het veel paardeneigenaren aan gezond verstand. Laatst zag ik op een buitenrit een hele kudde paarden die allemaal voortdurend met hun hoofd zaten te schudden. Er hingen gigantische bitten in.

Onze paarden (bitloos) schudden niet met het hoofd. Ontbreekt het die mensen aan gezond verstand? Of ontbreekt het mij aan gezond verstand? In hun ogen ben ik misschien helemaal gestoord dat ik zonder bit een buitenrit ga maken, want zonder bit kun je (denken zij) absoluut geen controle over je paard hebben.

Misschien denken zij dat ik geen gezond verstand heb, en ik denk dat zij geen gezond verstand hebben. Tsja... wie bepaalt het?

Logisch verstand en open staan voor andere en hun mening(en) gaan voor mij hand in hand. Mijn eerste paard was fijner te rijden zonder bit dan mét en dus reed ik hem zonder bit, ook buiten, terwijl het een joekel van een paard was, met zijn stokmaat van 1.80m Lachen Voor mij niet meer dan logisch - hij had zijn voorkeuren en waarom zou ik daar niet op inspelen? Mijn tweede paard werd een duveltje zonder bit, maakte gruwelijk misbruik van mij en mijn goedheid, terwijl ik hem prima kon rijden met een simpel bitje in. Voor mij een logische stap om hem mét bit te rijden. Het is een kwestie van aanvoelen, je eigen ego laten varen, luisteren naar je paard en van je eigen fouten (willen) leren. Wat voor jou werkt, kan voor mij niet werken, en andersom. Ik denk ook niet dat er slecht één methode is, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en zolang je daarvoor open staat, ben je al halverwege Lachen

Bitloos, boomloos... eindeloze discussies over wat "beter" is kunnen we er over voeren denk ik, maar ik denk dat je het wel met mij eens zult zijn als ik zeg dat alle middelen in de handen van de juiste of verkeerde persoon een fijn of juist marteltuig kunnen zijn. En dat het ego van de mens vaak meespeelt in het welzijn van de paarden om ons heen Lachen

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:57

ik zou mijzelf trouwens meer opschrijven van een vanalles wat, met de wil om te blijven leren en als doel het beste voor mijn paard natuurlijk

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:58

hier ook een "logical" Haha!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 15:01

Ir111 schreef:
Barmat schreef:
mét een deken, zodat zijn teddyvacht binnen de perken blijft. Logische denkwijze...

Nogmaals; wat jij logisch vindt hoeft een ander niet logisch te vinden. Lachen

En ik begrijp geloof ik toch echt niet waarom je perse een naam wilt geven aan je denkwijze als je zo tegen hokjes bent. Moet ik 'logica' dan zien als 'overige'?

Ja, zo zou je het kunnen zien Haha! Zie het niet als een echte "stroming" maar meer als een (zoals mn mamma altijd mooi kon zeggen) "janboerenl-u-llenverstand" gebeuren Haha! Gewoon een kwestie van nadenken over oorzaak en gevolg, en de rest komt vanzelf.

Niet een bepaalde stroming volgen omdat het "in" is, maar omdat je er over nadenkt, het zelf bedacht hebt bijvoorbeeld.

Ik vind mijn bovenstaande juist enorm logisch - een paard dat zelf een dikke vacht aanmaakt heeft voldoende bescherming, maar zal ook sneller nat worden én blijven bij zweet (en dus inspanning). Een shet die niet werkt zal minder zweten en heeft dus geen deken nodig, waardoor hij lekker zijn eigen natuurjasje kan/mag creeëren, met mijn Tink werk ik en voor hem vind ik het prettiger dat hij sneller droogt, en dus wil ik zijn teddy-vachtje wat dunner houden, vandaar een nep-jas Lachen

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:03

Het gaat er toch om dat we allemaal het beste met onze paarden voor hebben ongeacht welke stroming je volgt? En dat je kijkt naar wat het beste bij jou en je paard past. Dat is voor mij een combinatie van zoveel mogelijk 'goede' dingen voor mijn paard.
Hij staat de hele dag op de wei en gaat 's avonds naar stal. Heeft een deken op in de winter omdat hij bij 10 graden al staat te klappertanden Haha! . Vanaf het voorjaar staat hij bloot Bloos buiten.
Hij is beslagen omdat hij een platvoet heeft en deze zonder ijzers erg snel te plat worden. Wat hem dan weer veel last bezorgt.
Mijn andere paarden zijn nog jong (3/4), maar als het niet nodig is (dus als ze geen probleem hoeven krijgen) krijgen ze geen ijzers. Ze worden gewoon op tijd bekapt. Zij staan 24/7 buiten zonder dekens, hebben een lekkere dikke berenvacht. De twee 4 jarigen heb ik vorige zomer zadelmak gemaakt en de hele winter met rust gelaten zodat ze lekker kunnen doorgroeien. Komend voorjaar pak ik ze weer op en dan zie ik wel waar we uit komen. De twee 3 jarigen zijn deze zomer aan de beurt om zadelmak gemaakt te worden en ook zij mogen dan komende winter weer lekker doorgroeien.
Ik ben zelf geen grote voorstander van boomloos, omdat ik een aantal voorbeelden in de praktijk gezien heb van ruggen, die daar erg onder te lijden hebben gehad vanwege de slechte drukverdeling van boomloze zadels. Dit wil niet zeggen dat het voor een ander dan ook niet goed is.
Natuurlijk zijn er ook genoeg voorbeelden van boomzadels die de nodige problemen opgeleverd hebben. Het blijft toch een kwestie van gezond verstand en goed kijken wat voor jouw paard het beste is.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:05

@Barmat: Maar is het niet ook logisch dat mensen zich in meer dan ijzers verdiepen? Is het niet heel erg ONlogisch om ijzers onder een levend dier te slaan? Het is toch ook onlogisch dat zoveel paarden ijzers nodig zouden hebben? Terwijl dat bij andere lastdieren (ezels, kamelen, olifanten) niet nodig is?

En dan is het weer logisch dat je daarover na gaat denken (en dan kom je al snel op een heel logisch opgebouwde website uit). Ik vind het van mezelf heel logisch dat ik, na het lezen van heel wat informatie en het in de praktijk toepassen, absoluut geen ijzers meer wil en veel liever hoefschoenen gebruik als ik in de problemen zou komen. Ik snap dat je met het gebruiken van gezond verstand kunt denken dat ijzers een oplossing zijn, maar ik denk ook dat iemand met hetzelfde gezonde verstand die ook wat boeken doorneemt, begrijpt dat ijzers geen oplossing zijn.

Nu wil ik niet over ijzers gaan discuzeuren, maar ik wil erop wijzen dat het heel moeilijk te bepalen is wanneer iemand gezond verstand gebruikt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:10

Ir111 schreef:
Barmat schreef:
Wat mij daarbij tegen de borst stuit is dat er té veel de nadruk gelegd wordt op het hokjesprincipe...

En daarom creëer je nog maar een hokje? Verward

Inderdaad.

Ik doe al jaren niks anders dan logisch nadenken en verder kijken dan me neus lang is.
Ik wil niet en pas ook niet in een hokje.

Waarom zou je per se een 'stroming' moeten volgen? Het draait hier op bokt toch alleen maar uit op rellen.
Doe gewoon normaal en houd geen bord voor je kop als iemand eens een andere mening heeft en denk daar eens over na.

Wat mij betreft mag dat hele onderdeel natural wel geschrapt worden op bokt ....of kan het beter 'reltopics ' heten.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 15:10

arno8 schreef:
@Barmat: Maar is het niet ook logisch dat mensen zich in meer dan ijzers verdiepen? Is het niet heel erg ONlogisch om ijzers onder een levend dier te slaan? Het is toch ook onlogisch dat zoveel paarden ijzers nodig zouden hebben? Terwijl dat bij andere lastdieren (ezels, kamelen, olifanten) niet nodig is?

En dan is het weer logisch dat je daarover na gaat denken (en dan kom je al snel op een heel logisch opgebouwde website uit). Ik vind het van mezelf heel logisch dat ik, na het lezen van heel wat informatie en het in de praktijk toepassen, absoluut geen ijzers meer wil en veel liever hoefschoenen gebruik als ik in de problemen zou komen. Ik snap dat je met het gebruiken van gezond verstand kunt denken dat ijzers een oplossing zijn, maar ik denk ook dat iemand met hetzelfde gezonde verstand die ook wat boeken doorneemt, begrijpt dat ijzers geen oplossing zijn.

Nu wil ik niet over ijzers gaan discuzeuren, maar ik wil erop wijzen dat het heel moeilijk te bepalen is wanneer iemand gezond verstand gebruikt.

Zoals ik al zei: er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, en dat geldt ook voor ijzers/geen ijzers en noem maar op. Zolang je je open stelt voor alle mogelijkheden, ben je al halfweg Lachen

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:12

Barmat schreef:
Niet een bepaalde stroming volgen omdat het "in" is, maar omdat je er over nadenkt, het zelf bedacht hebt bijvoorbeeld.

Mee eens. Maar ik denk dat praktisch iedereen denkt dat hij zo denkt. Zoals hier al ergens gezegd is, niemand denkt 'wat ik nu doe slaat nergens op' maar ik doe het wel gewoon... Lachen

Barmat schreef:
Ik vind mijn bovenstaande juist enorm logisch - een paard dat zelf een dikke vacht aanmaakt heeft voldoende bescherming, maar zal ook sneller nat worden én blijven bij zweet (en dus inspanning). Een shet die niet werkt zal minder zweten en heeft dus geen deken nodig, waardoor hij lekker zijn eigen natuurjasje kan/mag creeëren,

De redenering is volkomen logisch. Ja

Het hangt dan af van de conclusie die je er aan verbindt wat je acties zijn.

Barmat schreef:
met mijn Tink werk ik en voor hem vind ik het prettiger dat hij sneller droogt, en dus wil ik zijn teddy-vachtje wat dunner houden, vandaar een nep-jas Lachen

Jij hebt jouw conclusie getrokken en als actie komt daar dan uit dat je je Tinker een deken op doet.

Ik trek mijn conclusie en mijn actie is dat mijn paard (die ook gewerkt wordt) zonder deken staat.

Wat is dan dan logisch? Wat is gezond verstand?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 15:13

@cowgirl: volgens mij heb je niet goed gelezen, aangezien ik aangeef dat mijn "logical" verhaal min of meer een humoristische verwijzing is, en geenzins bedoeld om een hokje te creeëren Lachen

Als je het hele topic leest, kom je daar ook achter.

Wat je overigens zegt over dat het hele natural-gebeuren geschrapt mag worden, vanwege het rellen, is natuurlijk tactisch gezien niet slim, omdat zo'n reactie natuurlijk tot een rel kan leiden Knipoog