Als je paard niet luistert, slaan jullie hem dan?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 21:30

als het paard naar mij trapt, trap ik hem zo hard ik kan terug, voor de rest ben ik best wel lief hoor

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 21:32

Citaat:
Je hoeft je wat mij betreft echt niet te verdedigen waarom je niet slaat, ik vraag alleen hoe jij een paard aanpakt dat niet zo keurig is opgevoed.

Hoi Lielle,

de vraag was: sla jij je paard als hij niet luistert? Ik heb dat puur op mijn eigen paarden betrokken, die sla ik echt nooit. Een ander paard die door me heen probeert te denderen zal ik eerst waarschuwen, en helpt dat niet, dan deel ik ook een tik uit hoor!

Citaat:
Overigens vind ik een tik met rijden van een andere soort, dat is een versterking van je been en niet per se als straf bedoeld. Zo helderder wat ik bedoelde? Overigens was mijn reactie op Desiree wel wat flauw, sorry.

Je bent helder genoeg, en je grapje was niet eens zo slecht... daar kan ik best tegen hoor, anders moet ik niet op een forum gaan zitten Haha!

En wat die tik bij het rijden betreft: ik heb dravers, die zijn van zichzelf al voorwaarts genoeg *LOL*

Faustie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 22:10

Ben erom bekend dat ik nogal opvliegend ben ... Maar ik rijd nou niet echt de gemakkelijkste paarden , dusja ... !!
Faust heeft een strenge hand nodig anders gaat ie met je voeten spelen. Maar ik probeer eerst met mijn stem, dan een klein tikje en dan een combinatie van beiden. Ik heb nog maar 1 keer een paard een trap verkocht en dat was omdat ie naar mij trapte. Een bijtend paard (die dan wel echt bijt) krijgt ook een klap.
Maar Ritchie daarentegen heeft geen enkele klap van mij gekregen.
Het hangt dus echt af van het karakter van het paard. Ok, ik ben vrij streng , maar als ze luisteren ben ik de liefste persoon op aarde Haha! !!

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-02 22:12

Bedankt voor al jullie reakties! *LOL* Er wordt inderdaad verschillend over gedacht en ook naar gehandeld!
Met mijn vraag had ik ook in gedachten de methode van Monty Roberts (en nog anderen methodes welke hier op lijken) Volgens die "filosofie" kun je ook zonder slaan!!
Zou het dan komen omdat deze mensen domweg gewoon meer tijd en geduld hebben om een paard te hanteren/op te voeden (er wordt dan b.v. gezegd: er bestaan geen valse paarden, die maken wij zelf!)

Zou het ook een verschil kunnen maken of je een paard koopt die al ouder is en verschillende eigenaars heeft gehad, of dat je een veulen zelf opvoed????
Wat denken jullie daarvan- over die specifieke opvoedingdmethodes en of het uitmaakt of je een ouder (al opgevoed) paard koopt - Verward

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 22:24

Als het goed gaat word een paard tot ongeveer 2,5 jaar door soortgenoten opgevoed, daarna worden hem stalmanieren bijgebracht. Ik ben van mening dat een paard leert als je de balans tussen straffen en belonen gevonden hebt. Belonen voor goed gedrag, straffen voor fout gedrag. Hoe fouter het gedrag hoe groter de straf, hoe beter de prestatie (jaaa hij loopt in een keer langs de kruiwagen) hoe hoger de beloning. Soms is je stem alleen niet voldoende en moet je lijfelijk contact zoeken dmv slaan of aaien.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 22:28

Als Ivanka iets doet, tik ik haar vaak wel aan zo van: 'hee, let eens op!'. Niet dat ik haar helemaal in elkaar sla ofzo Haha! Natuurlijk niet Knipoog Gewoon een zacht tikje Knipoog
En het ligt er ook aan welk paard het is, toen ik nog op een stoeterij werkte, wist ik bij welke paarden ik op moest passen (met name de dekhengsten) en die kregen van mij geregeld een (harde) tik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 22:35

Voor de verandering sluit ik me weer eens bij Gijsenkim aan.

En ik weet niet wat voor beelden hier sommige zien bij slaan, maar een tikje noem ik in dit topic ook voor het gemak slaan.
Het is immers ook geen aai Lachen

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-02 23:01

ik heb de vraag bewust zo gesteld met het woord SLAAN! Ik had ook kunnen vragen'; geven jullie je paarden wel eens een tik etc. etc...... Maar ik heb het slaan genoemd -wat overigens een normaal nederlands woord is en niet wil zeggen dat je dan ook gelijk iets of iemand in elkaar slaat!!
Je kunt wel "tik"zeggen maar die kan ook heel hard zijn....
Met het woord "slaan" is duidelijk wat er bedoelt wordt!
Want je hebt hele harde tikken die je kunt uitdelen....en je kunt ook "zachtjes" slaan.... het gaat niet zozeer om de discussie over het woord zelf.
Met slaan weet iedereen wel wat je bedoelt en dat kun je hard of zachtjes doen............ of helemaal niet....
Ik lees vaak- hier, maar ook in tijdschriften- "in de natuur schoppen of meppen ze elkaar ook als ze iets duidelijk willen maken naar elkaar"......
maar toch vraag ik mij af Verward of wij ons gedrag kunnen vergelijken met wat paarden onderling doen.....ze zien ons toch als een ander "soort" ....wat wij uiteindelijk ook zijn! Zou interessant zijn om dat te weten! Want luisteren paarden nu-als je ze straft met een schop etc.- uit respect voor je...of uit angst??
Maar wat dan te denken van de Monty roberts methode.. (of is dat zo als ik hiervoor al zei een kwestie van veel meer tijd en geduld hebben??)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 23:10

Voor een paard ben jij gewoon een ander paard met een wel heel erg vreemd uiterlijk. een paard moet je als een paard behandelen en niet anders. Jij bent de leider van de kudde (om het heel simpel uit te drukken) en hij moet jou volgen.......

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 23:34

Mijn pony heeft mij geleerd om te slaan, maar eingelijk was het alleen met rijden nodig, hij is zelden vervelend in de omgang. Hij gooit alleen de hele tijd zijn neus hard omhoog als je je hand erop houdt. Meestal hou ik dan gewoon vast maar laatst was ik het zo zat dat ik hem een tik tegen zijn neus gaf, ik weet niet wie meer schrok, hij of ik, want ik ben geen tegenstander van slaan, maar wel op de neus.
Vandaag heb ik hem trouwens echt een rotschop verkocht, en hard, hij raakte er ook nogal van in de stress. Want hij had me gebeten terwijl ik aansingelde, dat doet hij nu echt niet nog eens.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 00:08

Tot nu toe heb ik alleen maar reacties gezien van mensen die "slaan", en maar 1 die knijpt. Meppen ben ik op zich geen voorstander van, maar wat moet, dat moet... In de kudde bijten ze elkaar in de hals. Kun je zelf ook doen, door gewoon een stuk vel uit de hals te pakken en eens flink rond te draaien en te knijpen. Maak je ze niet kopschuw en ze weten, vooral de eerste keer Haha! , niet wat ze overkomt. Het kost je alleen af en toe een paar nagels...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 10:42

En hoe vertelt Monty Roberts dan eigenlijk aan die paarden dat ze elkaar onderling niet moeten slaan? Want dat doen ze, en wat is er dan zo mis mee dat wij het doen?

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 10:55

als hij het er naar maakt, ja dan krijgt hij een klap...
de eerste maanden was Tos een moordbeest, hartstikke lomp en heel dominant... als ik hem uit de wei ging halen gewoon prberen over me een te lopen... nou, dan kan hij dus echt klappen vangen!
de eerste maanden had hij regelmatig een klap te vangen, bv naar me handen happen met het idee dat ie wel wat kreeg, nou... dat gedrag heb ik hem wel afgeleert.
Ook bokte hij een keer toen ik wou gaan opstappen, echt lomp was dat, toen had ik een zweep in me handen en heeft hij wat klappen gehad en nooit meer gedaan. Op de club kreeg ik toen ineens commentaar dat ik lomp was en weet ik wat, maar van de zomer heb ik toen toch wel gezien wat er gebeurt als je niet meteen ingrijpt *meisje kan niet meer normaal opstappen, omdat pony begint te bokken.... maarnee, een tik geven is zielig Frusty *

Je moet gewoon concequent zijn. zeg je de een keer alleen "foei" en de andere keer slaai je hem voor het zelfde gedrag een paar keer flin, dan ben je niet duidelijk naar het paard.

Gelukkig is Tos nu een braaf paardje, wat af en toe alleen een UH nodig heeft.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 10:56

Desiree schreef:
En hoe vertelt Monty Roberts dan eigenlijk aan die paarden dat ze elkaar onderling niet moeten slaan? Want dat doen ze, en wat is er dan zo mis mee dat wij het doen?

hij zal het ze wel toefluisteren Haha!

Paarden onderling bepalen de rangorde ook niet met een lief woordje..
dus van een tik gaan ze echt niet dood hoor...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 11:22

Stephany schreef:
Zou het ook een verschil kunnen maken of je een paard koopt die al ouder is en verschillende eigenaars heeft gehad, of dat je een veulen zelf opvoed????
Wat denken jullie daarvan- over die specifieke opvoedingdmethodes en of het uitmaakt of je een ouder (al opgevoed) paard koopt - Verward

Nu ik merk hoe goed (ook niet altijd maar wel vaak Haha! ) Fayette eigenlijk naar mij luistert en mij vertrouwt en zich precies zo gedraagt als ik graag zie bij een/mijn paard, zie ik er toch wel de voordelen van in om van jongsaf aan met een veulen bezig te zijn. Dus om een veulen jouw opvoeding mee te geven. Begrijp me niet verkeerd! Fayette heeft 'gewoon' ruim 1,5 jaar in de opfok gestaan met leeftijdgenootjes. Ik kwam dan eens in de 1,5-2 weken even langs. Halster omdoen, beetje poetsen, beetje wandelen en dan weer terug de groep in.
Het voordeel van zelf een veulen opvoeden vind ik dus dat je ze direct op jouw manier kunt opvoeden en (tot nu toe) heb ik met Fayette nog nooit hoeven strijden om de leiderschap: ik ben altijd al leider geweest en zij denkt er niet eens over na om dat te bestrijden (ze heeft ook nooit de kans gehad om daar over na te denken }> ). Als je een ouder paard koopt (en dan eentje wat al onder het zadel is en een tijdje gereden) heb je kans dat je er eentje koopt die bij zijn vorige baas allemaal dingen mocht doen terwijl hij dat bij jou niet meer mag doen. Dat moet je dan weer helemaal afleren en tja, iedereen hier weet ook wel: een paard iets afleren is veel en veel moeilijker dan een paard iets aanleren.
Maar voor het opvoeden van een veulen/jong paard moet je redelijk stevig in je schoenen staan en goed weten wat je doet! Anders krijg je of van die verwende sikken of van die doodsbange paardjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 11:42

Stephany schreef:
Met mijn vraag had ik ook in gedachten de methode van Monty Roberts (en nog anderen methodes welke hier op lijken) Volgens die "filosofie" kun je ook zonder slaan!!
Zou het dan komen omdat deze mensen domweg gewoon meer tijd en geduld hebben om een paard te hanteren/op te voeden (er wordt dan b.v. gezegd: er bestaan geen valse paarden, die maken wij zelf!)

Kijk dan een GOED naar de foto's van Monty Roberts aan het werk met moeilijke paarden..... Ik heb foto's gezien van paarden met een dun nylon draadje door hun mond heen naar de singel..... Lekker vriendelijk..... Ook 1 been opbinden (waar hij in zijn boek zo tegen ageert omdat zijn vader dat doet) is Monty niet vreemd....
Dan kun je beter af en toe je paard een mep verkopen....

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 12:01

En Iwaldo is ondertussen zo 'opgevoed' dat ik alleen mn arm op hoef te brengen en hoef te zeggen 'EHHH' dat ie dondersgoed beseft dat het fout is wat ie aan het doen is. Maar als ie aan het kloten is (en dan is bij hem vnl niet mee willen lopen, treuzelen en staken) zal ie een flinke tik oid krijgen hoor!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 14:53

Ja, hoor. Als een paard mij iets doet kan ie iets terug verwachten. Bijten is met m'n vinger een tik op z'n neus (hij bijt immers met z'n mond), schoppen is een schop terug waar ik hem op het moment kan raken, steigeren is ook een schop, over mij heen drammen is een por in zijn borst. Gelukkig hoef ik dit allemaal de laatste 2 jaar eigenlijk niet meer te doen. Alleen nog wel eens een por tegen zijn borst als ie mij voorbij wil. Verder is een bestraffende UH, niet doen al een hele goeie. Hij weet immers wat ie wel en niet mag, dus hij hoeft niet te proberen grenzen te gaan verleggen. Verder krijgt hij tijdens het rijden wel eens een tik met de vlakke hand net achter zijn oren. Meestal wanneer hij omhoog komt, of mij uit het zadel probeert te draaien. Maar dat is meer een pats dan een knal. Hij heeft een keer echt een flinke schop gehad, dat is ongveer een maand of 2 geleden toen ik met hem wandelde en hij vond het nodig om mij samen met hem voor een auto te duwen. Tja dat is gewoon gevaarlijk. Toen ben ik wel even pissig geworden.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 15:26

Marije"]
Consequent zijn, dat is misschien wel het belangrijkste wat ik in tijden heb geleerd. Ik ben niet zo'n sla-er, nooit geweest. Daarom liet ik paarden wel eens, als het ware, over me heen lopen. Nu laat ik me dat niet meer gebeuren. Als je het wel toelaat, kan het levensgevaarlijk worden!
[/quote]

Tja, zo was ik ook..
Totdat ik een keer tijdens het longeren met mijn merrie.. kwam ze behoorlijk in verzet dat ze steigert en op mij af kwam! Mijn eerst reaktie was stomverbaasde kijken, want dit had ze nooit eerder gedaan! Een stalgenoot zag het gebeuren en kwam meteen naar mij toe en gelijk sterk advieseren om de volgende keer wel met de longeer zweep letterlijk slaan zodat mijn merrie wat voelde, wat zo'n jong paard was ze mij aan het uitproberen en deze manier was levensgevaarlijk.. als ik het niet goed aanpakte, zou het paard geen respect hebben en ook nog eens een gevaarlijk situatie ontstaan.. kort daarop probeerde mijn merrie hetzelfde trucje, en toen haalde ik gelijk met de zweep over d'r heen, sindsdien heeft mijn merrie dat nooit meer gedaan.

[quote="Marije schreef:
Maar onder consequent kun je veel verstaan. Meestal is het bij mij een stemverheffing, of een heel zacht tikje met de zweep. Maar een paard kan ook te ver gaan en als hij dat doet, kan ie van mij echt wel een flinke klap verwachten. Maar dan echt alleen als ie echt fout is. Als ie daarna alles weer braaf doet, krijgt ie een grote knuffel!

Wederzijds.. zo denk ik er ook over! Knipoog

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 15:52

Ik sla mijn paard niet. Meestal is de stem genoeg. Vaak is het onbegrip als er iets gebeurd waar ik het niet mee eens ben, wie ben ik dan om gelijk te staan meppen???? Ik heb daar zo'n verschrikkelijke hekel aan. Voorbeeldje bij ons op stal: Staat een heel braaf paard, paard doet altijd wat er van hem gevraagd wordt, eigenaar zie ik 1 keer in de week bezig gaan met zijn paard, gaat over het algemeen leuk met zijn paard om. Paard loopt als een hondje achter hem aan (gewoon los, zonder touw ed) maar als ie dan los staat en hij verzet 1 pas wordt ie me toch boos, en krijgt hij gelijk meppen. Kan ik echt niet tegen. En zo zijn er naast hem nog vele anderen. Waar is het respect gebleven? Ik ben dol op mijn paard en mijn paard ook op mij, dat kun je gewoon merken in de omgang. Maar om zoiets pietluttigs ga je je paard toch niet slaan.
Zo dat moest ik even kwijt, verder niks met jullie discussie te maken denk ik, heb het niet eens allemaal gelezen.
Over het algemeen vind ik gewoon dat gemiddeld genomen best heel anders met paarden omgegaan mag worden.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 16:05

Ik moet jullie vertellen dat ik een ontzettend heet/ gevaarlijk paard een keertje op de grond heb gehouden door alleen maar te brullen tegen het beest.. Er reden wat meiden achter me die echt als de dood voor het beest waren. Ik heb hem geen mep of schop hoeven verkopen, puur de stem ( die heel hard kan zijn ) deed het hem!

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-02 16:07

hoi Kyra, wat jij nu hier neerzet was voor mij ook een reden om met deze vraag te komen, ik kan mij ook heel boos maken als ik zie dat paarden geslagen worden om de meest kleine dingen...en je mag er niet iets van zeggen Scheve mond ...ik probeer dan wel eens een discussie op gang te brengen met de eigenaar/es maar daar zijn ze over het algemeen niet van gediend...het is hun paard en zij bepalen zelf hoe daar mee om te gaan... is natuurlijk ook wel zo...maar toch....... Ik heb zelf toch altijd de neiging om het voor het dier op te nemen( in omstandigheden die naar m.i. het niet waard zijn om tikken uit te delen!)
Respect is hierin een heel belangrijk gegeven!!! Hebben jullie er wel eens wat van gezegd tegen een "baasje' van een paard, als jullie vinden dat hij onterecht gemept wordt?
Of hebben jullie zo iets daar bemoei ik mij niet mee......???????? Of reageren jullie toch in het voordeel van het paard?? *LOL*

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 16:11

Eerlijk gezegd bemoei ik me er niet mee. Ik weet toch dat het geen zin heeft. Op een enkele keer na, als het een jong kind betreft, die kun je er best suptiel op wijzen dat wat zij doet niet goed is. Meestal schrikken ze daarvan en doen ze het dan niet gauw weer. Bij volwassenen bemoei ik me er niet mee, die vinden je toch gelijk al een bemoeial. Aan de ene kant is het zwak, want ik heb dus wel commentaar erop, aan de andere kant geloof ik niet dat ik er wat mee opschiet als ik er iets van zeg. Hoe zit dat bij jullie?

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-02 16:14

is verschillend...er zijn er maar heel weinig (maar ze zijn er wel) die toegeven dat ze onredelijk waren om dat ze geen goede dag hadden of het paard niet...maar over het algemeen wordt het je niet in dank afgenomen...sterker nog je wordt dan met de nek aangekeken.......

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 16:23

Ik vind over het algemeen dat er erg weinig respect is. Als je alleen al kijkt hoe kinderen (bijna altijd gevoed door de ouders) om gaan met hun pony op wedstrijden. En alles moet maar in de krul, er moet gewonnen worden etc etc. Ik kan me herinneren dat ik toch heel anders met mijn pony omging. Ik heb zelfs een keertje gezien dat een pony weigerde met springen 2e keer weer, derde keer: ouders stonden aan de kant en gaven een zweep aan: kind mepte erop los, gevolg: gediskwalificeerd- en terecht! Maar dat is toch niet normaal.
Toch kun je dit terugbrengen naar de huidige maatschappij, alles en iedereen is veel harder geworden als je het mij vraagt. En ook in de huidige maatschappij, als je iets zegt van bepaald gedrag, dan kun je een grote b*k terug verwachten. Hoezo respect: het wordt weer tijd voor een normale opvoeding.....-zucht-... want vaak ligt daar toch de oorzaak