Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Citaat:Je hoeft je wat mij betreft echt niet te verdedigen waarom je niet slaat, ik vraag alleen hoe jij een paard aanpakt dat niet zo keurig is opgevoed.
Citaat:Overigens vind ik een tik met rijden van een andere soort, dat is een versterking van je been en niet per se als straf bedoeld. Zo helderder wat ik bedoelde? Overigens was mijn reactie op Desiree wel wat flauw, sorry.
Desiree schreef:En hoe vertelt Monty Roberts dan eigenlijk aan die paarden dat ze elkaar onderling niet moeten slaan? Want dat doen ze, en wat is er dan zo mis mee dat wij het doen?
Stephany schreef:Zou het ook een verschil kunnen maken of je een paard koopt die al ouder is en verschillende eigenaars heeft gehad, of dat je een veulen zelf opvoed????
Wat denken jullie daarvan- over die specifieke opvoedingdmethodes en of het uitmaakt of je een ouder (al opgevoed) paard koopt -
Stephany schreef:Met mijn vraag had ik ook in gedachtende methode van Monty Roberts (en nog anderen methodes welke hier op lijken) Volgens die "filosofie" kun je ook zonder slaan!!
Zou het dan komen omdat deze mensen domweg gewoon meer tijd en geduld hebben om een paard te hanteren/op te voeden (er wordt dan b.v. gezegd: er bestaan geen valse paarden, die maken wij zelf!)
Marije"]
Consequent zijn, dat is misschien wel het belangrijkste wat ik in tijden heb geleerd. Ik ben niet zo'n sla-er, nooit geweest. Daarom liet ik paarden wel eens, als het ware, over me heen lopen. Nu laat ik me dat niet meer gebeuren. Als je het wel toelaat, kan het levensgevaarlijk worden!
[/quote]
Tja, zo was ik ook..
Totdat ik een keer tijdens het longeren met mijn merrie.. kwam ze behoorlijk in verzet dat ze steigert en op mij af kwam! Mijn eerst reaktie was stomverbaasde kijken, want dit had ze nooit eerder gedaan! Een stalgenoot zag het gebeuren en kwam meteen naar mij toe en gelijk sterk advieseren om de volgende keer wel met de longeer zweep letterlijk slaan zodat mijn merrie wat voelde, wat zo'n jong paard was ze mij aan het uitproberen en deze manier was levensgevaarlijk.. als ik het niet goed aanpakte, zou het paard geen respect hebben en ook nog eens een gevaarlijk situatie ontstaan.. kort daarop probeerde mijn merrie hetzelfde trucje, en toen haalde ik gelijk met de zweep over d'r heen, sindsdien heeft mijn merrie dat nooit meer gedaan.
[quote="Marije schreef:Maar onder consequent kun je veel verstaan. Meestal is het bij mij een stemverheffing, of een heel zacht tikje met de zweep. Maar een paard kan ook te ver gaan en als hij dat doet, kan ie van mij echt wel een flinke klap verwachten. Maar dan echt alleen als ie echt fout is. Als ie daarna alles weer braaf doet, krijgt ie een grote knuffel!