Wandelaars op ruiterpad...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Re: Wandelaars op ruiterpad...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:22

Silence schreef:
Eigenlijk heb ik geen last van wandelaars op het ruiterpad, aangezien het bos hier zo immens groot is, dat je maar zelden mensen tegen komt. Alleen op de hele grote doorgaande paden kom ik soms wandelaars tegen. Maar ik moet zeggen dat ik er nog geen problemen mee gehad heb. Mensen staan netjes stil tot ik gepasseerd ben met eigenlijk 10 van de 10 keer een vriendelijke begroeting. Honden worden eigenlijk ook altijd vast gepakt tot we weer op veilige afstand zijn.

Same here! Nooit problemen gehad. Ook niet met mountainbikers, die gaan netjes aan de kant. Mijn paard kan nogal schrikkerig zijn, als hij van een mountainbiker schrik krijg ik altijd excuses terwijl ze er niet eens wat aan kunnen doen! Haha!

Toen ik nog in de duinen bij Wassenaar reed had ik wel vaak last van hardloper op het ruiterpad. Heel irritant. In het begin bleef ik beleefd maar na de zoveelste keer was dat lastig, meestal ik ging er zonder op of om te kijken langs, in het tempo waarin ik toevallig reed, dus soms ook in galop... Bloos

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:26

Hier worden inderdaad ook vaak excuses gemaakt, als mijn paard door hun ´schuld´ schrikt.
Dan zeg ik ook wel, dat het geen probleem is, dat hij nog veel moet leren.
Maar ik waardeer het wel.

Het is hier gewoon zo heerlijk rijden.....zo veel ruimte en geen zorgen voor aanvaringen met andere mensen Dromen
(Droomt dat de bossen weer snel wat droger zijn en we weer volop naar buiten kunnen)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:28

Ja, graag droog weer en langer licht! Lekker het bos in.

Je merkt gewoon dat er meer ruimte is en dat mensen toch wel een andere mentaliteit hebben dan in de randstad. Tenminste, de lui die ik hier tegen kom hebben wat meer begrip voor wat loeit en bloeit (of wat hinnikt en bloeit Haha! ).

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:31

Tja, en wat ga je doen als je op dat ruiterpad een andere ruiter tegen komt? Dan race je toch ook niet in rengalop door?? Sorry, maar meestal is een ruiterpad ook wandelpad, dus moet je toch een beetje rekening houden met de medeweggebruikers, of het nou een wandelaar is of een soortgenoot te paard. 't Is wel zo vriendelijk als ze even ruimte geven, maar dat vind ik een primaire fatsoensnorm.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 21:31

Ruiter hoort op een ruiterpad...een wandelaar niet....Dus houd je wel rekening met ruiters en niet met wandelaars Knipoog

Van mij mag de zomer weer komen, niets aan dat vieze weer. Vandaag was het wel supermooi weer trouwens! Tot half 6 licht Haha!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:32

Als je even terug leest, kun je de definitie van ruiterpad vinden Knipoog

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:33

_Skess_ schreef:
Ruiter hoort op een ruiterpad...een wandelaar niet....Dus houd je wel rekening met ruiters en niet met wandelaars Knipoog

Van mij mag de zomer weer komen, niets aan dat vieze weer. Vandaag was het wel supermooi weer trouwens! Tot half 6 licht Haha!

Wat een onzin, wel aan de kant gaan voor een andere ruiter te paard, maar niet even aan de kant gaan voor een wandelaar? Lekker tolerant zeg.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 21:33

Ze moeten voor mij aan de kant gaan....op een RUITERpad horen geen wandelaars niet te lopen. De naam zegt het al...wij rijden toch ook niet op de stoep of op wandelpaden? Dit pad is speciaal voor ruiters of paard en wagen.

*edit* nogmaals speciaal voor jou:

Een ruiterpad is een speciaal zandpad waarover ruiters in de natuur met hun paarden kunnen rijden. Een ruiterpad ligt voor het grootste gedeelte vrij van het overige verkeer waardoor een ruiter met zijn paard geen overlast bezorgt aan andere weggebruikers.

Ruiterpaden zijn met een bordje aangegeven en alleen toegankelijk voor bereden paarden. Fietsen of wandelen is er verboden om zo een optimale veiligheid voor mens en dier te creëren. Er bestaan zowel smalle als brede ruiterpaden. Op brede ruiterpaden is mennen soms ook toegestaan.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:36

Ik vind het ook wel netjes als de wandelaars op de hun toegewezen paden blijven. In de duinen liggen letterlijk honderden km's aan wandelpaden en in vergelijking luttele km's aan ruiterpad. Die heel duidelijk aangegeven staan. Daar horen ze niet te komen. Vaak als je er wat van zegt krijg je een grote mond of halen ze hun schouders op. Minimaal 1x per week kwam ik die zotten tegen, op een gegeven moment is je geduld op. Zal wel niet fatsoenlijk zijn maar ik ben menselijk en verlies mijn geduld dus wel es...

Als ik hier (oosten vh land) al mensen op het ruiterpad tegen kom krijg ik heel andere reacties en passeer ik ze ook gewoon netjes zoals het hoort.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:37

Hm, oke, ik woon blijkbaar in een gebied waar mensen niet zo moeilijk doen over 'van wie' het pad is. Ik denk dat veel mensen toleranter zouden zijn tegenover ruiters en meer rekening met ze zouden houden wanneer dit omgekeerd ook zo is. Veel ruiters klagen erover dat andere verkeersdeelnemers geen rekening met ze houden, maar als je de ruiterpaden gaat 'opeisen' dan kweek je ook niet erg veel goodwill natuurlijk. Oke, het zullen de regels zijn en dat is ook heel goed dat ze die voor de veiligheid hebben bedacht. Bij ons kun je gewoon als ruiter langs de weg en door bospaadjes die eigenlijk geen ruiterpad zijn, zonder dat je ruzie krijgt met andere wandelaars en fietsers.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:40

Ja, wij kunnen ook wel op alle paden komen.
Zowieso ook, omdat we vrijwel nooit iemand tegen komen.
Maar als het wel gebeurd, dan maken wandelaars er geen probleem van, dat wij op ´hun´ paden lopen.
Vaak staan we wel even te kletsen of willen ze Silence even wat aandacht geven (grote aantrekkingskracht volgens mij)
Het gaat er hier allemaal zo ongeloofelijk vriendelijk aan toe. Daar sta ik nogsteeds van te kijken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:43

Ik denk dat het heel erg te maken heeft met hoeveel ruimte iedereen heeft. Ik kom mss over als iemand die per definitie wandelaars vd sokken rijdt, maar dat valt best mee. Ik woon nu in een gebied waar iedereen de ruimte heeft en daar heb ik nooit problemen. Ook al lopen er af en toe wandelaars op het ruiterpad. In de randstad is dat echt anders. Ten eerste is de frequentie van wandelaars op die paar ruiterpaden die er zijn een stuk hoger, de reactie die krijgt als je ze er (netjes!) op aanspreek is ook van een ander kaliber. Op een gegeven moment reageerde ik dus niet altijd even netjes meer. Niet tolerant etc nee. Als je het gevoel hebt dat het over het algemeen van 1 kant moet komen, die van de ruiter, dan houdt dat een keer op bij mij.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:49

Doet me denken aan de keer dat ik bijna een (vrijend?) stelletje heb overreden.

Zater heerlijk met elkaar te rollebollen (liggend) half OP het ruiterpad. Door het lange gras aan weerszijden van het ruiterpad zag ik ze pas op het állerlaatste moment. Gelukkig heeft mijn blinde dibbes superoren en vond hij het al dusdanig verdacht dat zijn remmen ongewoon goed waren. Van voluit rengalop naar een bedeest drafje in recordtijd Haha!

Die arme mensen schrokken zich een ongeluk. En ik ook! Had er niet aan moeten denken dat je over ze heen rijd Bloos! Zeker niet Thijs met die grote stampers van hem, brr!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:57

Ja wandelaars op een ruiterpad zijn erg irritant, heb het een keer in Haamstede gehad op een heel smal paadje, waar je dus eigenlijk niet kan passeren. Die wandelaars moesten toch de bosjes in, want wij kwamen met een grote groep paarden. En nog boos ook, ongelofelijk!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:57

Ik ken dat nog niet zo: ruiterpad, wandelpad.
In ieder geval vind ik dat als er maar weinig ruiterpaden zijn in een gebied, de wandelaars er af moeten blijven.
Naar mijn mening moet de ruiter altijd maar rekening houden met de wandelaars en omgekeerd niet.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:09

_Skess_ schreef:
ruiters mogen over een fietspad rijden.....Knipoog

Nee hoor dat mag officiëel helemaal niet

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:11

Officieel niet, maar ik doe het zelf wel als het echt niet anders kan Bloos
In Oktober moet ik een stuk met Silence langs een drukke weg.
Zo´n 6km.
Die weg is een 80km weg. No way dat ik daar met Silence op ga rijden.
Ik pak het fietspad/berm toch mooi even op dat moment Bloos

mriinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:14

Ik heb vrij weinig problemen met wandelaars op de ruiterpaden. Vaak gaan ze gewoon netjes aan de kant en groeten aardig. Honden worden vaak wel even vast gepakt als ik langs kom.
Afgelopen zondag kwam ik wel een uitzondering tegen. Ik was rustig aan het draven, komt er opeens een grote Duitse herder achter me aan. Hij wilde m'n paard maar al te graag in haar benen happen. Mijn paard natuurlijk flink in paniek, probeerde de hond ook te trappen, was helaas steeds mis. Die hond is in totaal 3 keer naar me toe gekomen!
Dus ik ga naar die eigenaar van de hond toe, zegt hij alleen: sorry. Ik dacht: Ben jij niet goed bij je hoofd, ik had er gigantisch hard vanaf kunnen vallen, of m'n paard had gewond kunnen zijn.
Komt hij alleen met 'sorry' aanzetten! Boos!

ulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:20

heb t ook een keer meegemaakt in de duinen, toen kwamen er een paar hardlopers achter ons aan. hierdoor schrok t paard waarop ik reed, en ik lag er naast, met een elleboogfractuur,
de hardlopers bieden geen excuses aan en wisten even niet wat ze moesten doen.
ze hebben uiteindelijk ons wel geholpen totdat de ambulance kwam.
dus ook ik vind dat deze mensen op t wandelpad oid moeten blijven, t zijn toch dieren waarmee je te maken hebt.

90Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:41

Ik snap best dat je je er aan ergert. Maar soms is het heel onduidelijk aangegeven. Ik liep ook ineens onverwacht op een ruiterpad, en werd bijna onder de voet gelopen door een groepje ruiters.
Tuurlijk hun fout niet, maar ook de onze niet, zo onduidelijk was het aangegeven.

Tsjah de voetgangers kunnen op hun minst een beetje respect voor je tonen als je ze daarop aanwijst natuurlijk.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:49

Silence schreef:
Officieel niet, maar ik doe het zelf wel als het echt niet anders kan Bloos
In Oktober moet ik een stuk met Silence langs een drukke weg.
Zo´n 6km.
Die weg is een 80km weg. No way dat ik daar met Silence op ga rijden.
Ik pak het fietspad/berm toch mooi even op dat moment Bloos

Ik ook hoor daar niet van... Ik heb op een stal gestaan vlakbij een enorm druk verkleerplein (bekend fileknooppunt) nou dan ga je toch echt niet over de rijbaan rijden met je paard. Als je dat zou doen daar in de buurt (in de wet staat dat je een bestuurder bent als je op een paard rijd, er achter zit of er naast loopt en bestuurders horen op de rijbaan) dan word je toch vriendelijk doch dringend verzocht op het fietspad te gaan door meneer de agent Haha!

Vanuit veiligheidsoogpunt word het dus wel gedoogd om als ruiter op het fietspad te rijden, maar het mag eigenlijk dus niet.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:40

Lekker krom eigenlijk he Knipoog

In mijn ogen is het ook gewoon vragen om problemen, als ik op die 80km weg ga rijden.
Deze is op veel punten erg onoverzichtelijk en 50% rijd er echt veel harder dan 80.
Levensgevaarlijk vind ik het om daar te gaan rijden.
En ik ga op zondagochtend daarlangs, dus dan zal ik heus niet omver gereden worden door de gigantische hoeveelheid fietsers.
En anders is er altijd nog een brede berm tussen de weg en het fietspad, dus kan ik altijd nog uitwijken.
Maar nogmaals, op die weg rijden vind ik levensgevaarlijk....ik had Silence graag nog wat langer dan die dag.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:05

af en toe is het erg irritant ja.
Afgelopen zomer ging er ook een vrouw tussen het hoge gras knielen met haar hond, ze wist schijnbaar niet veel van paarden af. Dus wij vragen vriendelijk van: u kunt voortaan beter gaan staan, want paarden kunnen zo schrikken als u opeens een beweging maakt en ze zien u niet.

Die opmerking stelde ze geloof ik niet op prijs ...
Maar voetgangers vind ik het irritantste nog niet, het vervelendste vind ik mountainbikers, ze horen sowieso niet op het ruiterpad, maar ze zijn vaak nog eens te beroerd om wat rustiger te gaan fietsen, en ze worden nog boos ook als je niet voor ze aan de kant gaat!!
Sorry hoor .. maar ze zijn toch geen ruiters?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:26

Ligt eraan _Jennifer_ want bij ons lopen de mountainbike routes op sommige stukken over de ruiterroutes.
Dus dan hebben ze evenveel recht om daar te rijden, dan wij.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:12

Behalve dat ik paardrij, wandel ik ook graag. Meestal halen we daarvoor routes van Internet of uit boekjes van bijv de ANWB. En het gebeurt dus echt regelmatig (zeker een kwart van de keren) dat in bosgebied een deel van die route over ruiterpaden blijkt te gaan. Dus of het nou echt niet mag? Het gaat dan niet om kilometers, maar het gebeurt gerust dat een wandelpad ophoudt aan een ruiterpad, en je zo'n 100 meter over het ruiterpad moet om weer op een volgend wandelpad te komen.