Verbod slofteugel op pensionstal in Duitsland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje77

Re: Verbod slofteugel op pensionstal in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:50

@mistral. Inderdaad.
Daar sluit ik me volledig bij aan. *LOL*

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:48

Ik zou iig niet op die stal gaan staan. Niet omdat ik met slof rijd, maar omdat ik uit principe niet wil dat een stalhouder mij de dienst voor schrijft over de manier waarop ik train.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:01

Heb niet alles gelezen maar het zou mijn stal niet zijn iig.
Ik wil zelf bepalen hoe ik met mijn paarden omga, ik laat me niet de wet voorschrijven door een pensioneigenaar.

blonde_sien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:20

Beetje rare actie Verward
Zou idd mijn stal ook niet zijn...houdt er niet zo van om gecommandeerd te worden Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 17:22

blonde_sien schreef:
Beetje rare actie Verward
Zou idd mijn stal ook niet zijn...houdt er niet zo van om gecommandeerd te worden Knipoog

Dus het welzijn van de dieren is een rare actie?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:23

Pfff .. alsof het welzijn van een paard alleen van een slofteugel afhankelijk is Clown

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 17:25

Fitzroy schreef:
Pfff .. alsof het welzijn van een paard alleen van een slofteugel afhankelijk is Clown

Misschien moet jij eerst even het hele topic doorlezen Knipoog

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:27

Sorry maar ik vind dit echt te ver gaan. Vooropgesteld: ik ben geen liefhebber van de slofteugel, maar dat doet er imo niet toe.

Het leggen van een acceptatiegrens door de staleigenaar is realistisch- bijvoorbeeld, indien iemand zijn paard geregeld (onterecht) een pak rammel geeft kan ik mij voorstellen dat hij/ zij een andere stal kan gaan zoeken. Dit gedrag hoeft niet op het terrein geaccepteerd te worden (ongeacht of dit de stal's imago kan schaden of omdat het gewoon rot is om naar te moeten kijken)

Maar wanneer we het hebben over materialen die bij paardentraining gebruikt worden, is een grens in mijn ogen veel vager. Een normaal slofgebruik kan in mijn ogen minder kwaad dat slecht passend zadel, een sterk op de stang gericht gebruik van de stang&trens, een slechte hoefsmid, een verwaarloosd gebit, verkeerd spoorgebruik, 'scheef' longeren en zo kan ik nog wel even doorgaan. gaat de staleigenaar hier dan ook stappen tegen ondernemen?

natuurlijk staat het paardenwelzijn voorop, maar tegen welke prijs? Ik vind deze regel van mijnheer een typisch geval van "zwart-wit" denken. betutteling. Er zijn 1001 manieren om je paard te verzieken, de slof is imo altijd de spreekwoordelijk gebeten hond.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:27

In je beginpost staat alleen het verbod op slofteugel dus daar reageer ik op.
Misschien had je dan een completer stuk hier neer moeten zetten.

*edit* was reactie op mistral.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 17:32

Ik had ook alles over kunnen typen maar dat is me iets teveel werk Haha! Overigens denk ik dat je pas kunt oordelen na het lezen van het hele stuk. Daar komt bij dat je niet verplicht bent om daar te gaan staan. Er zijn gelukkig nog mensen die bezig zijn met het welzijn van het dier je moet ergens beginnen. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd Vork

Nazarma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:35

Ik hoop niet dat ik bij de volgende reactie heel bokt over me heen krijg Schijnheilig.
(heb ook niet het hele topic doorgespit)

Van de ene kant snap ik het principe van de staleigenaar wel, ik zou op mijn stal ook niet graag mensen zien die hun paard/pony met een slof "in de krul trekken". Toch vind ik deze regel wel overdreven, want er zijn ook mensen die wel verstandig met hun slof omgaan, bovendien vind ik het verbod van een slof, niet meteen stukken beter voor het welzijn van het paard. Ik zie bv. voldoende mensen die hun paard/pony werkelijk over een hindernis slaan. En daar word dan niets van gezegd, want dat gaat inmiddels niet bij iedereen zo. Maar dit geld ook voor een slof, sommige mensen gebruiken het niet op de goede manier maar er zijn ook ruiters die het wel goed gebruiken. En dit gaat met heel veel dingen in de paardensport zo. (nu zeg ik met mijn voorbeeld niet dat springen slecht is hoor, ho, maar het was gewoon even een voorbeeld. Lachen

Groetjes kristy Doei!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:36

Sinds wanneer staat het welzjn van het paard voorop als de slofteugel er verboden is? Om er fijn te staan zijn wel meer dingen nodig..

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:37

Aan de andere kant kun je mij niet wijs maken dat die mensen daar allemaal bezig zijn met het welzijn van hun paard. Er zal vast wel een zijn die het bit er een keer doorheenragt oid!

Dus dat ze bezig zijn met het welzijn van hun dier door op een stal gaan staan waar slofgebruik verboden is imo onzin Knipoog

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:29

Waarschijnlijk heeft deze staleigenaar erg slechte ervaringen met de slof. En het is natuurlijk zijn goed recht om dat te verbieden. Het is immers zijn stal met zijn regels, hoe idioot soms ook. Het heeft mijns inziens niets met een diervriendelijk imago te maken. Er gebeuren veel ergere dingen op stallen waar vaak tegen opgetrede moet worden.
Bij ons op stal zijn hier niet echt regels voor. Wanneer een ruiter zijn of haar paard meerdere paarden dieronvriendelijk behandeld dan wordt hij hier wel op aangesproken in een informeel gesprekje.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:39

Ing schreef:
........

Maar wanneer we het hebben over materialen die bij paardentraining gebruikt worden, is een grens in mijn ogen veel vager. Een normaal slofgebruik kan in mijn ogen minder kwaad dan een slecht passend zadel, een sterk op de stang gericht gebruik van de stang&trens, een slechte hoefsmid, een verwaarloosd gebit, verkeerd spoorgebruik, 'scheef' longeren en zo kan ik nog wel even doorgaan. gaat de staleigenaar hier dan ook stappen tegen ondernemen?

natuurlijk staat het paardenwelzijn voorop, maar tegen welke prijs? Ik vind deze regel van mijnheer een typisch geval van "zwart-wit" denken. betutteling. Er zijn 1001 manieren om je paard te verzieken, de slof is imo altijd de spreekwoordelijk gebeten hond.

Hier kan ik mij enigszins wel in vinden. Bloos

Hoe vaak zie je wel geen paarden met een niet passend zadel?
En dan nog niet eens te spreken over de juiste rijstijl etc etc etc.
Paardenwelzijn is idd van heel veel factoren afhankelijk, daar ben ik het zeer zeker mee eens.
Dus misschien denkt deze man wel te zwart/wit en is de belangstelling voor klandizie wel van anti-slof ruiters. Vork

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:46

Ik rijd momenteel lekker met een slof, paard leeft nog steeds en ontspant
zich veel eerder.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:50

MISTRAL94 schreef:
Ik had ook alles over kunnen typen maar dat is me iets teveel werk Haha! Overigens denk ik dat je pas kunt oordelen na het lezen van het hele stuk.

He.. jammer dat je het niet hebt overgetypt.. Clown Knipoog Maar zou je wel willen samenvatten wat de slechte ervaring van die stalbaas is? Heeft er een paard dankzij een slof een koprol gemaakt en z'n nek gebroken? Of heeft 'ie gewoon een hekel aan die dingen..?

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:54

Ik heb het artikel ook gelezen en vind het zeker goed! Ik heb het zoiezo niet zo op hulpteugels, mits goed gebruik maar het mooist is natuurlijk als alles zonder kan! Ik snap ook goed wat de pensioneigenaar bedoelt, vind het zeker een idee maar wel denk ik dat er klanten van afschrikken. Van de andere kant gezien zul je wel weer mensen krijgen die er ook op tegen zijn.
Het is dus maar net wat je zelf van de slofteugel vind denk ik zo.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:57

Vind het persoonlijk maar een rare actie om slofgebruik te verbieden. Iedereen mag toch zelf kiezen waarmee en hoe hij zelf traint? Ik ken iemand die even een slof heeft gebruikt maar na 1 week de slof er al af heeft gelaten. Dat paard loopt momenteel heel mooi en ontspannen, gebruikt zijn rug goed en zijn motor werkt goed. Ik vind het jammer dat dergelijke mensen hierdoor naar een andere stal moeten.

Uiteraard heb je als eigenaar van een stal heel wat te zeggen over de regels enz... Maar ik vind persoonlijk dat je zich niet mag bemoeien in de trainingsgewoonten van je klanten.

Ikzelf zal mijn paard er met plezier zetten. Dat komt omdat ik geen hulpteugels, sporen, straffe bitten en dergelijke gebruik omdat ik er tegen ben.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:02

Een staleigenaar kan zijn/haar eigen regels en eisen opstellen voor de klanten.
Het is aan de (toekomstige) klant om te beslissen of hij/zij zich ook in die eisen kan vinden.
Persoonlijk zou ik niet op een stal willen staan met mijn paard waar ze het gebruik van hulpteugels verbieden. Vooral bij het longeren maak ik gebruik van hulpteugels en dus ook van de slof.
Ik vind het belangrijk dat mijn paard goed verzorgd wordt en veel de wei in kan, daarnaast wil ik trainen/rijden op een manier die ik goed acht. Wanneer een stalhouder mij zou verbieden om op die manier te rijden, lijkt het mij tijd om een andere stal te zoeken.

Kyra_Pino_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:21

Hij moet het zelf weten, het is zijn stal, maar ik vind dat mensen zelf mogen weten of ze met slof rijden.. ik zou het nooit meer doen, want door de slof heeft mijn paardje problemen in de hals gekregen. Maar ik vind dat hij het kan verbieden voor zijn kinderen ofzo ( als die die heeft ) maar voor de mensen die op stal staan bij hem,, nee dat echt niet.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:34

In mijn ogen mag een stalhouder verbieden waar hij zin in heeft, zijn terrein.

Ik zou er nooit gaan staan. Ik heb mijn paard nog nooit met slof gereden en zal het nooit doen ook, dus daar gaat het niet om. Mijn paard is echter wel mijn paard en niet die van de staleigenaar. Ik wil niet op een stal staan waar een staleigenaar zich zo vergaand met de paarden bemoeit.

soenylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 09:29

maar waarom niet dan moet de pension houder dan de koste betalen als er iets gebeurt?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 09:31

Ik vind dat hij gelijk heeft. Hij wil niet geassocieerd worden met die manier van trainen van paarden.

Wie wel zo wil trainen gaat maar ergens anders heen Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 09:31

Sorrie hoor, maar ik heb werkelijk dit weekeinde nog niet zo hard gelachen...... wat een onzin!

alsof het welzijn van een paard afhangt van slofgebruik Haha! Haha! Haha!

Belachelijk