Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mikkie schreef:Het valt me op dat veel van ons (ruiters) het erover hebben dat hondeneigenaren hun dieren ten alle tijden onder controle moeten kunnen hebben en dat vind ik een beetje opvallend. Laten we heel eerlijk zijn, kunnen wij altijd en eeuwig de controle over ons paard houden? Volgens mij niet. Doorgaans zijn het bij geoefende ruiters uitzonderingsgevallen dat dit gebeurt, maar toch. En hoe vaak hoor je niet, als je aan de rand van een bak/ wedstrijdring staat: "hij doet niet wat ik wil"?
Zo is het met een hond ook. Soms ben je even de controle kwijt en soms doet ie ook niet wat je wilt. Het is en blijft een dier. De een is een vluchtdier, gaat op de kletter en stopt niet, de ander is een jachtdier, gaat achter zijn "prooi" aan, ziet en hoort verder niks meer, dus ook baaslief niet die staat de roepen. Mijn mening is dan ook dat beide partijen hierop moeten inspelen.
Helaas voor ons heb je hondenbezitters die zich niet kunnen verplaatsen in de leefwereld van een paard, maar aan de andere kant heb je ook paardeneigenaren die zich niet kunnen verplaatsen in de leefwereld van een hond.
Wellicht is en campagne: Paarden en honden, wel iets voor de toekomst. Als opvolger van: Paarden in het verkeer.
Epona_ schreef:De hond een riem aan doen wanneer hij een paard ziet afkomen is het slechtste dat je kan doen. Oftewel denkt de hond dat er iets eng is omdat je hem in becherming neemt en wordt bang vn paarden. Oftewel denkt de hond dat zijn baasje bescherming nodig heeft en dan wordt ie agressief naar het paard.
Flor, ik denk dat je deze vraag beter op een hondenforum stelt. Wij bezien het hier allemaal door de ogen vh paard + eigenaar en niet in die vd hond.
Mijn hond loopt altijd los in de wei en stallen, ook als ik rij en heeft dus geen probleem met aankomende paarden. Zo toch, hij luisterd goed
LiNdA1986 schreef:Ik word ook soms doodmoe van mensen die hun hond niet de baas kunnen. Die dus keihard op je paard afkomen en dan gaan blaffen en in het ergste geval gaan bijten. En de eigenaars ook maar doen alsof er niks aan de hand is, daar erger ik me kapot aan.
Of als je heel netjes vraagt of ze hun hond aan kunnen lijnen omdat je paard bang is, dan krijg je soms van die reacties
Blondie_ schreef:Ik erger me dood aan mensen die hun hond los laten lopen, een hond mag geneens los op openbare plekken!.