Paarden en honden en vooral hondeneigenaars!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

Re: Paarden en honden en vooral hondeneigenaars!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:16

hoe grof het ook klinkt, ik heb mijn paard wel eens een hond laten trappen. Ik reed in het Amsterdamse bos, waar honden verplicht aangelijnd moeten.. Was iemand zijn mechelse herder aan het uitlaten op het ruiterpad. De herder liep los en stierde onmiddelijk op mijn paard af, beet in haar sokken en ging vervolgens in haar staart hangen. Ik vroeg erg vriendelijk aan de eigenaar of hij zijn hond van mijn paard wilde halen.. Kreeg ik de meest belachelijke opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd.. Dat ik mijn paard (notabene op het ruiterpad) dan ook maar aan moest lijnen.. Ondertussen hing de hond er nog steeds en mijn paard werd nu wel wat humeuriger.. Ik gaf hem nog 1 laatste waarschuwing: Meneer, u kunt NU uw hond van mijn paard afhalen. Meneer: ach die laat vanzelf wel een keer los, zeik niet zo.. Daarna was het "Toe maar!!!" Paard mocht eindelijk uithalen, hond ging kermend naar de baas toe, die me nog even na schold over het feit dat mijn paard zijn hond pijn had gedaan.. Het feit dat mijn paard ook pijn had deed er blijkbaar niet toe..

ik waarschuw altijd ruim vantevoren als ik in de verte een hond zie lopen "PAARD IN AANTOCHT!!!" 99% van de hondeigenaren pakken hun hond dan even beet, maar net die ene laat hem gewoon lopen. Ik passeer een hond ook altijd in stap en ik verwacht ook enige medewerking van de eigenaar van de hond. Gebeurt dit niet, dan ben ik ook niet erg vriendelijk meer, om de veiligheid van mijn paard te waarborgen. Klinkt misschien stom, maar in het bos heb ik een zweep bij me om onhanteerbare honden te slaan. Ik wil nooit meer meemaken zo'n aso baas tegen te komen die zijn hond gewoon in mijn paard laat hangen..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:45

Mikkie schreef:
Het valt me op dat veel van ons (ruiters) het erover hebben dat hondeneigenaren hun dieren ten alle tijden onder controle moeten kunnen hebben en dat vind ik een beetje opvallend. Laten we heel eerlijk zijn, kunnen wij altijd en eeuwig de controle over ons paard houden? Volgens mij niet. Doorgaans zijn het bij geoefende ruiters uitzonderingsgevallen dat dit gebeurt, maar toch. En hoe vaak hoor je niet, als je aan de rand van een bak/ wedstrijdring staat: "hij doet niet wat ik wil"?
Zo is het met een hond ook. Soms ben je even de controle kwijt en soms doet ie ook niet wat je wilt. Het is en blijft een dier. De een is een vluchtdier, gaat op de kletter en stopt niet, de ander is een jachtdier, gaat achter zijn "prooi" aan, ziet en hoort verder niks meer, dus ook baaslief niet die staat de roepen. Mijn mening is dan ook dat beide partijen hierop moeten inspelen.
Helaas voor ons heb je hondenbezitters die zich niet kunnen verplaatsen in de leefwereld van een paard, maar aan de andere kant heb je ook paardeneigenaren die zich niet kunnen verplaatsen in de leefwereld van een hond.
Wellicht is en campagne: Paarden en honden, wel iets voor de toekomst. Als opvolger van: Paarden in het verkeer.

maar.. je kunt je hond toch een riem omdoen op het moment dat je in de verte een paard ziet aankomen? ik heb een ontzettende angsthaas van een hond, die van zich af bijt en dus ook mensen/dieren luid blaffend achterna rent puur uit angst. maar omdat ik de hond in de gaten houd kan hij gewoon los en bij andere dieren moet hij gewoon aan de riem. gaat supergoed Ja
mensen waarvan ik zie dat ze hun hond proberen terug te halen maar beest krijgt het jacht instinct ineens te pakken, dat vind ik iets anders... maar 99% van de keren ligt het gewoon aan de eigenaren die te laks zijn om hun dier vast te lijnen of te roepen.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:29

De hond een riem aan doen wanneer hij een paard ziet afkomen is het slechtste dat je kan doen. Oftewel denkt de hond dat er iets eng is omdat je hem in becherming neemt en wordt bang vn paarden. Oftewel denkt de hond dat zijn baasje bescherming nodig heeft en dan wordt ie agressief naar het paard.

Flor, ik denk dat je deze vraag beter op een hondenforum stelt. Wij bezien het hier allemaal door de ogen vh paard + eigenaar en niet in die vd hond.
Mijn hond loopt altijd los in de wei en stallen, ook als ik rij en heeft dus geen probleem met aankomende paarden. Zo toch, hij luisterd goed Knipoog

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:43

Sommige mensen kan ik me echt aan ergeren met honden. Wij wandelen altijd met onze shetlanders en dan lijkt het wel alsof het dan niks meer uitmaakt dat die hond er achter aan gaat. Als argument word dan bijna altijd gebruikt 'ooh.. hij dacht vast dat het een grote hond was'
1 van de shetlanders is weleens gebeten door een klein jack russeltje word de pony ook nog uitgemaakt voor rotpony Verward en dat terwijl de pony niet eens trapte alleen maar naar voren sprong. Toen was ik echt stomverbaasd.

Wij passeren honden altijd in stap en als ik zie dat een honden eigenaar zijn hond probeert aan te lijna ga ik altijd even staan wachten zodat ze daar ook even goed de kans voor krijgen. Als een hond net iets te nieuwsgierig word griep ik meestal naar de halsband of ik spreek ze even streng toe meestal gaan ze dan wel weg. Als wij met onze eigen honden een paard tegen komen -met uitzondering van mijn shetlander- lijnen wij ze ook gewoon even aan.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:58

Als honden blaffen of bijten dan moeten ze aangelijnd worden.. verder vind ik het helemaal niet storend als andermans honden rond mijn paard lopen.. Ik heb zelf ook altijd loslopende hond mee en die loopt dus ook om die mensen heen.. ook als ik zonder die hond ga vind ik het nog niet storend.. ik ben altijd blij voor de honden dat ze los lopen Haha! Met een jong paard vind ik het ook niet erg, paard moet het van mij gewoon leren!!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:36

Epona_ schreef:
De hond een riem aan doen wanneer hij een paard ziet afkomen is het slechtste dat je kan doen. Oftewel denkt de hond dat er iets eng is omdat je hem in becherming neemt en wordt bang vn paarden. Oftewel denkt de hond dat zijn baasje bescherming nodig heeft en dan wordt ie agressief naar het paard.

Flor, ik denk dat je deze vraag beter op een hondenforum stelt. Wij bezien het hier allemaal door de ogen vh paard + eigenaar en niet in die vd hond.
Mijn hond loopt altijd los in de wei en stallen, ook als ik rij en heeft dus geen probleem met aankomende paarden. Zo toch, hij luisterd goed Knipoog

Het is inderdaad slecht om een hond aan een lijn te doen als elke keer als er een paard aan komt, om de redenen die jij noemt, maar wanneer je dit niet doet is de hond vaak agressief of angstig tegenover het paard. Eigenlijk zouden we alle honden een soort paardencursus moeten laten doen, maarja, dat zit er ook niet in Knipoog dus dan maar het zekere voor het onzekere toch? Je hond los laten lopen met de kans dat hij een knal tegen zijn hersenpan krijgt, of niet. Dan maar liever zeker weten dat dit niet gebeurd.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:06

Tsja, het komt inderdaad van twee kanten.

Waar ik woon zijn speciale 'uitlaatgebieden' en dit zijn officieel de enige gebieden waar je honden los mag laten rennen. Als ik naar een goed buitenrijgebied wil komen, gaat dat het makkelijkst door een van deze gebieden. Dat is naast hondenuitlaatgebied echter ook een voetgangersgebied en ik vind dat ik daar met mijn paard dan ook niets te zoeken heb, ookal is het voor mij het makkelijkst. Je weet het namelijk maar nooit met paarden en honden en ik vind niet dat ik kan verwachten dat iedereen zijn hond aan gaat lijnen omdat ik zo nodig met mijn paard ergens moet rijden waar ik niets te zoeken heb.

Neemt niet weg dat ik ook heel wat hondeneigenaren ben tegengekomen die zich imo heel asociaal gedroegen. Zoals een dame met een boxer die ze fysiek voort moest slepen toen ik met een pony het natuurgebied in kwam lopen. De boxer trok haar bijna om ver om bij de pony te komen, ze had het dier overduidelijk voor gaan meter onder controle en toch liet ze hem enkele minuten later los in datzelfde gebied, terwijl ze wist dat wij er ook rondliepen (dichtbij).

Al gauw was het raak: hond door het dolle en in vliegende vaart achter de pony aan, die vervolgens echt helemaal door het lint ging en er vandoor ging. De hond hapte naar neus en achterbenen en presteerde het zelfs nog een keer bijna onder de pony terecht te komen door vlak voor de voorhoeven ons pad te kruisen, waardoor de pony bijna struikelde. Al;s dat was gebeurd was de pony bovenop de hond en op mijzelf terecht gekomen, een ervaring die ik al eens eerder meegemaakt had en die ik liever voor een tweede keer over zou slaan. Echt, de adrenaline spoot mijn oren uit!

Toen ik de pony eindelijk tot stilstand had gebracht bleef de hond maar uitvallen. Ik had geen zweep en ik kan niet tegelijkertijd bij de neus en de achterbenen zijn. Man, wat een gevecht was dat!

Komt de eigenaresse echt na 7 minuten eens aankakken: 'ja, ik was hem al kwijt' Whoosh! Niet vragen hoe het met ons ging, nee alleen 'ik was hem al kwijt' ja GEK he?

Sindsdien heb ik altijd een flinke zweep bij me op buitenrit, al is het maar voor mijn idee. De eerste de beste hond die dreigt zijn tanden in mijn paard te zetten, krijgt een mep. Gelukkig is dat ons nog nooit overkomen. Zo wild als de boxer deed, hij wilde alleen maar spelen.

Mijn ervaring is dat honden die erg agressief reageren vaak eerder bang zijn. De meesten denken waarschijnlijk iets als 'dat is een groot paard!' en willen gewoon spelen. Daar kan je paard helaas heel anders over denken...

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 21:48

@Epona - Mjah daar heb je een punt.. met dat de hond bang wordt of agressief.. maar aan de andere kant, als ik een hond heb (die hebben we gehad) wil ik niet hebben dat hij op iets of iemand hard afrent en eventueel gaat blaffen. Ook niet op andere honden, of op andere mensen. Wat een bokker eerder zei, over de hond die had aangeleerd om in de berm te gaan liggen als er een paard aankwam, dat is wel interessant. Maar het is natuurlijk niet echt doenlijk om dat alle honden in heel Nederland aan te leren Haha!.

Marlies1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 23:29

wij hebben zelf ook 2 honden maar die reageren er niet op als ik een paard aan zie komen dan pak ik de honden altijd bij de halsbanden vast... ik sta ook wel achter je ik zie het van bijde kanten Bloos!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 07:32

Deniese Es, ik ga bij iedere puppycursus op onze vereniging met mijn paard de puppygroep in, zo kunnen de pups kennis maken met een paard en leg ik de eigenaren v/d pups uit hoe om te gaan met hun hond als ze een paard tegen komen, dus een klein beetje opleiding voor de pup hoe om te gaan met een paard Haha!
Ik weet het, niet iedere hond gaat naar cursus, maar je moet ergens beginnen.

Flor, de tip om je hond los te laten en het uit te laten vechten zou ik niet zo heel veel mee doen, word iedere keer een dure dierenartsrekening hoor, want er gaat er 1 het onderspit delven en dat gaat niet zonder kleerscheuren.

Honden hebben idd vaak een jachtinstinct waardoor ze achter andere dieren aanschieten, maar bij de meeste honden is het angst, ze rennen met een hoop kabaal op je af waarmee ze proberen om dat grote enge object weg te jagen, gaat dat object er voor op de loop en heeft de hond succes waardoor deze het de volgende keer weer zal doen.

Honden hebben vaak alleen kennis gemaakt met paarden die in een rotgang voorbij komen, want helaas zijn er heel wat ruiters niet zo netjes als jullie om een mens/dier in stap te passeren.
Ook kan het gebeuren dat het baasje het paard niet aan heeft zien komen waardoor deze te laat is met aanlijnen.
Anyway, het beste is eigenlijk om het paard naar de hond toe te draaien, honden zullen dan vaak door hebben dat dat grote enge beest niet aan de kant gaat voor hun geblaf, en heeft de baas de tijd om de hond aan te lijnen.
Helaas is er veel onbegrip tussen de hondeneigenaars en ruiters.

Ik moet wel zeggen dat ik ook geen begrip heb voor hondeneigenaars die totaal geen moeite doen om hun hond terug te halen, dan trek ik wel even van leer.

Maar als een hond op mijn paard afschiet en het baasje doet moeite om de hond terug te halen, kan gebeuren en breng ik het geduld wel op om even stil te blijven staan.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:27

Dat is al een begin Haha!, en zou eigenlijk best goed zijn, en zelfs geregeld kunnen worden wanneer ze een manege ofzo hierop aanspreken, het is namelijk (natuurlijk Knipoog) ook in het voordeel van de ruiters... Net als dat er met het rijbewijs tegenwoordig veel meer aandacht wordt besteed aan ruiters Knipoog

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 13:26

@Tinkermuts - Ik kreeg laatst juist de bevestiging dat de honden gaan vechten als er eentje vast zit. Meestal (met nadruk op meestal, want er zijn natuurlijk situaties waarin het wel gebeurt) 'vechten' honden niet echt als ze elkaar ontmoeten, ze moeten gewoon even kijken hoe de verhoudingen zijn. Ik reed laatst de straat uit en er was een vrouw met een hond aan een lijn en een vrouw met een hond los. Die gingen mooi wel 'echt' aan het vechten en ze konden er niks aan doen omdat ze allemaal met elkaar en de lijn in de knoop zaten. Dan heb je ze toch liever apart, als ze willen vechten doen ze dat toch wel (tenzij je natuurlijk allebei de hond aan de lijn hebt).

Ik kwam gister trouwens op buitenrit een vrouw tegen die het heel goed deed met haar hond. Was op een lang, recht zandpad en zij kwam van tegenovergestelde richting aan, hond liep gewoon los. De hond lette echt totaal niet op ons, maar mijn paard let tegenwoordig wel op honden dus die zat al wat te hyperen. Toen we dichterbij kwamen wachtte die vrouw tot zij en haar hond op dezelfde plek stonden, liet de hond naast zich zitten (gewoon los), bleef zelf stilstaan en aaide de hond over zijn kop. Toen we voorbij waren liepen ze rustig verder. Dat was echt super Haha!.

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:30

Je moest eens weten wat voor smak ik heb gemaakt. En hoe..juist ja, door zon groot #*&%^beest wat losliep en mijn paardje aanviel. Paard in de stress ervandoor en wou me eraf hebben in zijn blinde angst. Paard raced naar huis, ik met de benenwagen naar huis. En het paardje was echt wel verkeersmak. Juist ja. Thank you he!

Saskia71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:41

LiNdA1986 schreef:
Ik word ook soms doodmoe van mensen die hun hond niet de baas kunnen. Die dus keihard op je paard afkomen en dan gaan blaffen en in het ergste geval gaan bijten. En de eigenaars ook maar doen alsof er niks aan de hand is, daar erger ik me kapot aan.
Of als je heel netjes vraagt of ze hun hond aan kunnen lijnen omdat je paard bang is, dan krijg je soms van die reacties Boos!

Andersom geldt het helaas ook wel eens.
Ik liep met mijn 3 honden in een losloopgebied voor honden, komt er een amazone te paard aan. Ik vraag haar vriendelijk even te stoppen en te wachten tot ik rustig mijn honden heb kunnen aanlijnen (ik wil ze inderdaad niet in de stress werken door zelf gestressed met riemen te rotzooien). Helaas negeert ze mijn vraag en komt recht op ons af. Weliswaar in stap, maar toch. De enige hond die ik nog niet aangelijnd had, schiet naar voren en gaat op onderzoek uit bij het paard. Niets aan de hand, zowel paard als hond blijven rustig, maar jammer vond ik het voorval wel. Waarom niet even 10 seconden stil staan, zodat we allemaal ongestoord onze weg kunnen gaan. Nog daarlatende dat het duidelijk hondenlosloopgebied was en ik dus eigenlijk mijn honden niet had hoeven aanlijnen. Ik heb het fatsoen dat wel te doen, jammer dat zij het fatsoen niet had, daar even op te wachten.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:47

Ja Saskia, en dan vragen we ons af hoe het komt dat de 'paardenmensen' zo'n slechte naam hebben...

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:54

het moet van 2 kanten komen vind ik.
De ruiter moet de eigenaar de kans geven om zijn honden aan te lijnen, dus niet doordenderen in volle galop.
Maar de eigenaar moet ook uitkijken naar ruiters, want als een paard in volle galop ergens rent(hond ruikt en ziet meer als jou), gaat een zeer groot deel van de honden zijn instinct achterna.
Ik weet niet wat mijn hond doet??? daarom probeer ik het ook niet uit en ga ik naar gebieden waar ruiters niet mogen komen.
Een groot deel van de honden is zo onder de indruk van een paard dat ie vaak uit angst begint te blaffen en de echte rotzakken die gelijk beginnen te bijten, mogen van mij of nooit meer los of een laatse ritje naar DA.
Zulk soort honden zijn levensgevaarlijk.

Tuurlijk moet je begrip hebben voor elkaar, want als ik van mijn paard val en paard gaat er vandoor, komt een hond tegen die zo schrikt dat ie 1 keer hapt. Tja, kan ik weinig aan doen.

Maar ik ben mijn hond ook al eens kwijtgeraakt(10 sec.) en in die tijd kan een hond ook ver komen.
Als die van mij een haas ziet rennen,gaat ie er achteraan als ik niet op tijd 'af' roep.

Kortom om een lang verhaal kort te maken :

Het moet van beide kanten komen, respect hebben voor elkaar.
Ik ben niet alleen op de wereld...zo denk ik erover

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:01

Honden kunnen echt wel tegen een trap van een paard, en ze leren het niet zo rap af...
Mijn jack russel liep vroeger altijd bij onze paarden op de wei en hij heeft meer dan 1 keer een ferme schop gekregen (paard is vierkant beslaan) en hij bleef ze steeds in de benen bijten, aan hun staart hangen,... Onze hond was 2 tanden kwijt enzo door steeds maar schoppen te krijgen. Hij heeft het nooit afgeleerd!
Maar het is inderdaad heel vervelend als de mensen hun hond niet bij zich houden als er een paard langs komt, ik heb er weinig last van mijn paard is niet bang voor honden en als er 1 iets te dicht in zijn buurt waagt krijgt die direct een schop... Spijtig voor de hond, maar het baasje moet maar op zijn hond letten!

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:03

Mijn herder is vanaf pup al bij de paarden en heeft heilig ontzag voor ze. Maar op het moment dat ze voor zijn idee van hem weglopen komt zijn herderinstinct boven en zal hij proberen om ze te gaan drijven, incl. hakkenbijten. Mag hij natuurlijk niet en hij staat ook keurig onder appèl, ook in het bos. Als ik een ruiter aan zie komen roep ik m'n hond bij me en laat hem zitten, zodra het paard weg is laat ik hem de andere kant oplopen en kijkt hij niet meer naar het paard om. Brave hond! Haha!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:07

Mijn paard heeft niks van honden, ik heb het tot nu toe ook nog niet meegemaakt dat hondenbaasjes hun hond niet bij zich riepen als ze ons aan zagen komen. Ik dank ze er altijd wel heel vriendelijk voor, wat ook altijd in goede aarde valt Haha!

Mijn paard staat altijd vreselijk te klieren met de stalhond, die hond is zo blij om aandacht te krijgen van de paarden dat ze er echt om staat te vragen, ik heb haar toen ze klein was altijd weggestuurd, maar ze blijft het doen. En van de week zette mijn paard een keer de tanden erin bij haar ( niet gemeen, maar paardenlike zeg maar ) dat deed wel even zeer.. Maar na goed 9 maanden iedere keer waarschuwen denk je wel een keer: dan maar voelen Clown

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:38

mijn hond is bang voor paarden als ze in galop langs komen.
maar ik laat mijn hond zowiezo niet los omdat hij niet zo lief is tegen andere honden.

en mijn pony.. tja als ik aan het wandelen ben en er komt opeens een hond op me afscheuren en blaft dan schikt ie wel ja maar dat vind ik logies.

veder vind ik dat als er een hondenlosloopgebied is naast een ruiterpad dat je er rekening mee moet houden als er opeens een paard langs komt galoperen

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:44

Op een ruiterpad zijn honden naar mijn weten hier zelf VERBODEN! Ofwel als mensen dat al doen moeten ze ervoor zorgen dat de hond paarden gewent is en rustig bij je blijft Knipoog

vriendin van mij neemt haar hond ook altijd mee op buitenritten over strand en duin.. maar als je denk dat die meer dan 2 meter bij haar wegblijft heb je het goed mis Knipoog

en als je als ruiter op een hondenlosloopgebied loopt ben JIJ degene die rekening met de honden moet houden, als je dan een paard heb die niet tegen honden kan moet je naar mijn idee maar ergens anders heenrijden Knipoog je kan daar de hondenweigenaren nergens op aanspreken.

Igorr_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:12

Ik kom als ik op buitenrit ga ook veel loslopende honden met eigenaren tegen. Goed, ik ben zelf ook honden bezitter, en mijn hond vindt het super als hij soms even los kan, en binnen de bebouwde kom mag dat gewoon niet.
Al lijn ik hem wel meteen vast als ik iemand met een paard aan zie komen.
Gelukkig heeft er nog nooit een hond tegen mijn paard staan blaffen of andere agressieve reactie's vertoond. Mensen bieden ook gelijk hun excuses aan, dus erg moeilijk ga ik er niet over doen.
Mijn paard reageert er amper op, als we een hond tegen komen.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:07

Ik erger me dood aan mensen die hun hond los laten lopen, een hond mag geneens los op openbare plekken!

Opeens komt er een hond de straat op gerend mijn pony schrikt natuurlijk.. tegenlijk komt er een auto aan. heel veel geluk gehad de auto heeft mijn pony kunnen ontwijken maar wel een kreupel been overgehouden met een hondenbeet.

Ander keer.. 2 grote honden komen in het bos achter me aan en het regent, de paden zijn onregelmatig en glad en daar ga je dan in rengalop...

andere keer komt er weer zon poedersuiker beest en mijn pony schiet er bokkend vandoor ik val er vanaf vol op mijn hoofd, mn pony rent daar los met een slofteugel om, met alle gevolgen van dien.

en dan zijn er nog genoeg keren geweest dat ik op het RUITERpad aan t rijden bent en een hond komt op me af.

Nu neem ik altijd een lange zweep mee als ik naar buiten ga en als ik de kans krijg sla ik zon beest vol op zn snuit en het liefst het baasje erbij.

BoktponyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:12

ik vind dat niet erg netjes van die mensen dat ze em dan niet aanlijnen... maar ik ben het er wel lichtjes mee eens dat ze het af leren als ze een keer getrapt worden of gebeten worden Bloos maar goed dat moeten die mensen dan maar gewoon thuis doen ofzo Knipoog onze hond loopt trouwens altijd los op eigen terrein, maar hij is ook wel eens de straat opgeschoten per ongeluk... met paarden is ie trouwens heel goed Haha! hij doet alleen neusjes likken als ze veilig in hun stal staan Clown voor de rest blijft ie op een afstandje en rent/speelt met ze, maar hij heeft nog nooit gebeten of er echt achteraan gegaan ofzo...

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 02:01

Blondie_ schreef:
Ik erger me dood aan mensen die hun hond los laten lopen, een hond mag geneens los op openbare plekken!.

Er zijn genoeg openbaren plekken waar je hond wel los mag lopen.
Sterker nog, de meeste losloopgebieden zijn openbare plekken.

Zo is het park hier bij ons zowel recreatiegebied als officieel losloopgebied.
En zo ken ik nog wel een aantal plaatsen.