terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
S_uus

Berichten: 18981
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Hengel , een stukkie fietsen van me pony af

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:24

smurffie schreef:
GamblersCup schreef:
Ik vind het l*llig wat er gebeurd is en ik hoop van harte dat de pony in orde is/komt.

Maar ik vind het super onverantwoordelijk als 14-jarige, met een pony van een ander, in het donker, niet goed verlicht (reflectie is geen verlichting en is niet genoeg in het donker, zeker niet op de straat waar snelverkeer rijd!) op de straat te rijden.
Ik hoop dat je hier van geleerd hebt en dat je je niet meer in zo'n situatie begeeft, zeker niet met een pony.


als je goed had gelezen had je geweten dat ik niet alleen reflectie had Knipoog ik rij namelijk met een hesje dat van zichzelf lichtgeeft.
Ik heb met mensen van mijn stal gepraat die mij vaker met haar over straat hebben gelopen. en hebben gezegt dat ik echt niet te missen ben (en dat ik wel een grappige kerstboom ben)

DA is gister geweest en heeft haar nog 2 antibiotica spuiten gegeven.
ik moet de aankomende 3 dagen nog atibiotica pasta geven. en maandag komt hij de hechtingen eruit halen.
tot die tijd meot ik het behandelen. en dan komt alles goed Lachen

mijn enkel is nog gezwollen . maar ik kan er al beter op staan en het trekt goed weg Lachen

gelukkig maar Haha!
en tja dan maar een kerstboom, veiligheid voor alles!
veel sterkte nog blij dat het goed komt ook met je verzorgpony Haha!

hyppolyte

Berichten: 5912
Geregistreerd: 07-06-05

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:32

Citaat:
Overigens (los van dit voorval, dus voel je niet aangesproken TS ).. Als paarden toch zulke onvoorspelbare vluchtdieren met instinct zijn, niet te vertrouwen waardoor automobilisten ons alleen maar stapvoets mogen benaderen omdat ons paard gevaarlijk kan schrikken. Is het dan wel reeƫl dat we te paard ons in het verkeer begeven?


Nope, eigenlijk niet. Maar voor kinderen geldt hetzelfde, die fietsen doorgaans ook los rond en zijn ook vrij onberekenbaar. Als je paard gewoon verkeersmak is en rustig is buiten, dan is de kans dat ie flipt niet zo enorm groot. Maar er blijft altijd een onberekenbare factor, hoe kleiner die factor, hoe beter, het blijft altijd een risico, maar over het algemeen is het een aanvaardbaar risico.

Tevens vind ik hoe dan ook dat automobilisten wel degelijk rekening dienen te houden met hun mede weggebruikers, de meeste mensen gaan ook met een redelijke afstand en snelheid langs fietsers, dus mag je verwachten dat ze dat ook doen bij paarden. Sterker nog, ik zou dat juist verwachten, maar helaas is dat voor sommige mensen blijkbaar niet zo vanzelfsprekend, regelmatig worden paarden met minder afstand en een hogere snelheid gepasseerd dan fietsers.

Sietske94

Berichten: 417
Geregistreerd: 04-09-07
Woonplaats: alblasserdam (Z-H)

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:28

OH GOD!
het moet je maar overkomen veel sterkte en hopelijk een goeie genezing voor je verzorgpony! na dit verhaal wordt ik toch weer twijfel achtig om in het donker weg te gaan met Sietske.

Taarislief
Berichten: 28
Geregistreerd: 25-11-05

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:48

dat is echt balen! heel veel sterkte!

smurffie

Berichten: 11135
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 21:36

Vandaag zoals elke dag weer naar pebbels geweest
antibiotica gegeven en even lekker gepoetst daarna ook nog even gaan wandelen over het erf Lachen

DA heeft gezegt dat ze een half uur a 3 kwartier rustig werk mag doen.. ik heb nu de afgelopen dagen steeds een half uurtje met haar over t erf gestapt (en af en toe stukje draf) maar merk toch dat ze energie over begint te houden.. mogen mag ze dus even lekker 3 kwartier aan de longe stappen en draven (hou dr goed in de gaten Knipoog ) en nu niet verkeerd (normaal wel) springt ze aan de longe toch niet zo snel in galop en zolang je niet galopperd maakt ze ook geen gekke sprongen.

verder ziet de wond er al erg netjes uit Lachen er zit wel zo'n drean (hoe schrijf je dat?) in zodat het wondvocht eruit kan maar moet zeggen dat het wel mee valt hoeveel eruit komt Lachen

Anoniem

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:50

BRT --> PP.

asjemenou

Berichten: 9005
Geregistreerd: 02-05-06

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 23:05

Bienotje schreef:
Het nadeel van lichtgevende hesjes is dat die nogal hoog zichtbaar zijn, het beeld van een automobilist is laag op de weg. Reflectie werkt overigens ook alleen als er veel licht in de buurt is om te reflecteren. Daarbij verwacht men (logisch ook) in het donker helemaal geen paarden op de weg.

Idd. Ik scheur ook wel een paarden veel te hard voorbij.
Die hebben dan alleen een reflecterend hesje aan, en als je alleen klein licht ophebt, dan zie je dat echt niet. Meestal schrik ik me dus een ongeluk!
Terwijl als ik ze op tijd zie, ik gewoon netjes en ruim op tijd afrem en rustig inhaal.
Van die hesjes met knipperende lampjes erin zijn een stuk beter zichtbaar.

O ja, en niet alle reflecterde hesjes reflecteren ook echt!
Sommige zie je nog niet ookal schijn je er recht op met je lampen, altijd even iemand laten controleren dus of je wel goed zichtbaar bent.

smurffie

Berichten: 11135
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 23:53

ik heb een hesje met knipperende lampjes Knipoog dus die vallen wel degelijk op Knipoog + dat ik een geheel reflecterende uitrijddeken heb + 4 reflecterende bandages + een staart reflector die (als de batterije nog goed zitten) ook knipperd.
lijkt me kerstboom genoeg Knipoog !

vind het trouwens zelf ook onverantwoord als je met alleen een hesje over straat gaat Knipoog want dan ben je dus echt nauwelijks zichbaar. pas op het moment dat het licht op jou schijnt. en dat is zeker niet altijd het geval Knipoog

kaatje77

Berichten: 10447
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:46

http://www.mijnalbum.nl/Foto=SM3OKR6O
Zo ga ik meestal op pad.
Ik heb het reflecterend hesje ingeruild voor zo'n wegwerkersjas van oranje met reflecterende strepen en die geeft zowat licht in het donker.
Aan beide enkels draag ik de ruiterlampen met wit licht naar voren en rood naar achter.
Maar ik rijd niet als het echt donker is.
Meestal ga ik nu tegen een uur of 3 weg en kom tegen een uur of 1/2 5 thuis en dan is het schemerig.Bloos

Esther

Berichten: 4150
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:53

Gelukkig dat je er nog zo goed af bent gekomen.
Al vind ik het niet verstandig om in het donker alleen langs de weg te gaan rijden ook al heb je vanalles aan je pony hangen.

Toen ik nog over de weg naar de verenigingsles ging had ik ook een hesje aan, reflecterende dingen om de benen en lampjes aan mijn benen. Toch fietste mijn vriend altijd mee met een zaklamp om indien nodig extra te kunnen seinen.

Een ander voordeel van iemand op de fiets erbij is dat meestal het paard wat rustiger blijft omdat er iemand/iets bij is die geen schriksignalen afgeeft. Paard liep dan ook met zijn hoofd zo'n beetje op de bagagedrager rustig mee zonder dingen eng te vinden die wel eng waren als we alleen waren.

En paarden zijn erg gevoelig voor de signalen die je als ruiter afgeeft, het kan zijn dat je gespannen werd omdat je die auto aan hoorde komen en daardoor jezelf spande of de teugels extra strak vasthield. Daarmee geef je een signaal aan je pony dat er iets engs is en dit is meestal een garantie voor een schrikreactie als ze dan ook maar iets horen, al is het iets waar ze normaal gewoon langs zouden lopen. Wat ik meestal doe is de teugels juist losser laten als mijn paard ergens wat twijfelt, hij kan dan rustig kijken en stapt er dan meestal wel langs. Als hij zich om wil draaien dan heb ik nog wel genoeg kans om hem tegen te houden. Het is zelfs al zo erg dat als er iets engs is dat hij er juist naartoe loopt om het te bekijken en evt. te vernietigen. Haha!

MISTRAL94

Berichten: 14259
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:38

Gelukkig is het nog goed afgelopen Ach gut

Ik liep afgelopen zondag met mijn merrie langs de weg (gewoon overdag) als je ziet hoe hard ze langs je heen jakkeren is dat vragen om moeilijkheden. Maar om eerlijk te zijn ik heb ook nooit in de lessen meegekregen (ook niet in de theorieboeken) dat je een paard stapvoets moet naderen. Je weet het omdat je zelf in de paarden zit maar ik kan me goed voorstellen dat mensen die nooit iets te maken hebben met paarden dus ook niet weten hoe een dier reageren kan. Dus waar ligt die fout? De KNHS zou toen met een campagne starten ik heb hem geloof ik 1 keer gezien op tv daarna nooit weer? Wordt daar nog wel iets mee gedaan?

BertinaBvd

Berichten: 2228
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Oss

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:39

ik heb wel een vermoeden waar het gebeurd is
Die weg rijden de auto's gemiddeld 60 a 70 km per uur

veel te hard dus

Gelukkig hebben jullie allebei niks ernstigs !

smurffie

Berichten: 11135
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 17:33

eamane schreef:
ik heb wel een vermoeden waar het gebeurd is
Die weg rijden de auto's gemiddeld 60 a 70 km per uur

veel te hard dus

Gelukkig hebben jullie allebei niks ernstigs !


op de rijnsburgerweg Knipoog tussen voorhout en rijnsburg dus Knipoog en inderdaad. de auto's rijden hier per uitzondering op goede snelheid Knipoog

Caira
Berichten: 26090
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:42

Zo heb ik ooit eens bijna een een stalgenootje aangereden, die reed ook in het donker terug naar stal op een weg met veel bochten. Reflectiekleding is leuk, maar alleen zichtbaar bij licht dat erop reflecteerd, die kleine lampjes zijn vaak ook slecht zichtbaar. Als je door een bocht rijdt schijnen je lampen niet voor je op de weg, daardoor kun je vaak pas op het laatste moment de ruiter zien. Naar dat dit jouw gebeurt is, maar mijn advies: niet in het donker langs de weg rijden.

jupio
Berichten: 71
Geregistreerd: 24-11-07

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:08

He bah, wat zul je geschrokken zijn! Een automobilist heeft soms geen idee dat een paard flink kan schrikken, ik denk dat je het niet echt had kunnen voorkomen. Hopelijk valt het mee met de wond en houdt hij er geen angst voor langs de weg rijden voor over!!

arans

Berichten: 9585
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Nijmegen en Hoorn

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:31

Als wij met de pony naar buiten gaan, of ik allen is het de laatste tijd ook altijd met verlichting. Dit omdat het meestal al donker op stal is. Meestal ga ik er naast met mijn fiets, zodat we no beter verlicht zijn. ookal is er eigelijk bijna niemand in het donker.

Ook als we met het veuen an wandelen krijg hij reflectie om Lachen

Dit is echt gewoon een ongeluk, ik denk dat asl je dit wilt voorkomen je nog beter verlicht moet zijn, of niet meer over die ( gevaarlijke) weg rijden.

Veel beterschap nog met het paard!

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:38

Huertecilla schreef:
kaatje77 schreef:
Misschien een leer voor de volgende keer: laat er altijd iemand meefietsen die een lichtgevend hesje aanheeft en die dwars op de weg gaat staan en een auto gebaart om gas te minderen.


Doe dat maar niet. Dat mag niet en is levensgevaarlijk.

De les is dat je niet met een fris en schrikkerig paard het verkeer in moet gaan. Ook niet overdag.
Een andere les is dat je als ruiter het beste zelf preventief opzij kan gaan.

hc


Beslist niet mee eens! Dat heb ik dus een keer gedaan, toen wilde een auto zich er toch door wurmen omdat de bestuurder dacht dat 'het wel paste' en werd mijn paard nog net eventjes geraakt...(en hij sprong niet eens opzij)

Ik zou zeggen, ga als het kan met een paar man en rijd midden op je weghelft. Ga vooral niet opzij. Dan minderen ze wel vaart.
Overigens is alleen reflecterend materiaal niet voldoende. Je dient ook echt verlichting te voeren; wit naar voren en rood naar achteren.

moyra

Berichten: 9661
Geregistreerd: 19-02-04

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 01:28

eigenaar meld zich dan maar is. Ik had met katja afgesproken dat ze naar les( of naar buiten) mocht MITS er iemand mee ging. En zoals ik dus al vermoede is dit dus niet gebeurt , tot mijn grote teleurstelling. Mijn paard is mij heilig en daar hoort iedereen zuinig op te zijn. Maar dit bespreek ik met mijn bijrijder wel.

Thirza

Berichten: 9269
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:06

wat heftig zeg! sterkte

ik ben zelf ook wel eens bijna aangereden terwijl ik ook voldoende verlichting droeg.

en ik ben van de week ook heel erg geschrokken van twee ruiters (ze kwamen naar me toe gereden en reden dus aan de andere kant van de weg) die 's ochtends over een boeren landweg reden deze hadden nette verlichting en reflectie maar omdat er een tegeligger aankwam werd ik verblind door zijn koplampen en zag ik de paarden pas heel laat, ik ben echt blij dat ze niet voor mij reden.

moyra ik snap je teleurstelling maar ik vind het niet netjes dat je hier al dingen neer zet voordat je het met je bijrijder hebt besproken. Ook jou wens ik heel veel sterkte en ik hoop dat je paardje er geen last meer van heeft later.

asjemenou

Berichten: 9005
Geregistreerd: 02-05-06

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:13

Sorry??
Volgens mij is de bijrijder degene die dit topic begonnen is!
En het lijkt me niet meer dan normaal dat de eigenaresse hier dan op mag reageren!!

smurffie

Berichten: 11135
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 18:33

klopt Knipoog ondertussen heb ik ook al met eigenaar gepraat Knipoog

jammergenoeg had ik iemand die meeging Knipoog alleen die ineens wegmoest. hierdoor kwam het zo uit dat ik alleen reed Knipoog

verder gaat de terugweg altijd goed. normaal gesproken.
maar ik moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren als er nog een fiets tussenzat Scheve mond

Nannes

Berichten: 4314
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: Ridderkerk

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:36

jeetje, dat is wat! heel veel sterkte! Ach gut
hoe gaat het nu met het paard?

Thirza

Berichten: 9269
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:39

asjemenou schreef:
Sorry??
Volgens mij is de bijrijder degene die dit topic begonnen is!
En het lijkt me niet meer dan normaal dat de eigenaresse hier dan op mag reageren!!



tuurlijk mag de eigenaar reageren daar zeg ik ook niks over het gaat mij meer om het principe dat de eigenaar hier iets neer zet wat ze beter eerst met de bijrijder kan bespreken. Als jij de bijrijder was geweest en je had dit gelezen voordat je haar erover gesproken hebt ga je je misschien (onnodige?) vreselijke zorgen maken om het gesprek in te gaan.

Maar goed, dit is mijn mening die gebaseerd is op ervaringen door onnodige speculatie op het internet.

Fijn dat de eigenaar en bijrijder met elkaar gepraat hebben!

Carmen
Berichten: 2626
Geregistreerd: 04-02-07

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:43

Jeetje, balen Boos!
Maar het had erger af kunnen lopen. Zo, precies ZO ben ik mijn pony verloren Verdrietig

smurffie

Berichten: 11135
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 18:50

Carmenn_ schreef:
Jeetje, balen Boos!
Maar het had erger af kunnen lopen. Zo, precies ZO ben ik mijn pony verloren Verdrietig


heel veel sterkte met dit verlies!
hierom blijf ik herhalen dat het zo onwijs veel erger had kunnen zijn!

met pebbels gaat het goed zover dit kan Lachen
wond heelt erg netjes vind ik Knipoog 1 stuk is al helemaal netjes dicht (dit stuk was niet gehecht.)
en morgen komt de DA weer Knipoog dus we zullen zien wat die zegt Lachen