Gaan jullie paarden naar de tandarts?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 17:23

Mieke schreef:
Mijn paarden worden ook jaarlijks nagekeken door een tandarts. Dat lukt bij hen zonder sedering gelukkig.

Volgens mijn veearts is het onmogelijk dat goed te doen zonder verdoving. Al is het vanwege de reflexen van je paard.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 17:31

hmmz, bij ons op stal zijn er toch al tig paarden gevijld (vonden ze zelfs lekker!) en wolfstandjes getrokken zonder verdoving. 1tje moet echter altijd verdoofd worden, maar dat moet zelfs bij de hoefsmid, dus tja

SuzanneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 17:56

Wel handig om eerst allerlei ellendige dingen te laten zien aan het gebit en dan je diensten aanbieden.
Ik denk dat het hier ook om het woordje "arts " gaat. Aan mijn paard komt alleen een veearts.
Niet elk paard heeft het ook echt nodig, mijn vorige paard sleet zijn tanden heel regelmatig af en het was meer een kwestie van controleren. Maar altijd goed om daar aandacht aan te laten besteden.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 18:56

Cassidy schreef:
Mijn tandarts is al jaren dezelfde. Ik heb groot vertrouwen in hem. Het is Noel Dinjes uit Belgie.

Van waar is die? En vanop welke leeftijd moet je eigenlijk beginnen checken? Ik zit met twee veulens van tussen de 6 en 8 maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 19:21

stef schreef:
hmmz, bij ons op stal zijn er toch al tig paarden gevijld (vonden ze zelfs lekker!) en wolfstandjes getrokken zonder verdoving.

Stef, ik geloof je wel hoor, maar voor mij valt dat dus onder de onaanvaardbare praktijken.

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 21:20

aangezien mijn pony altijd onder verdoving moet als de p.t. komt (bij de hoefsmid overigens niet!) ben ik toch benieuwd welke praktijken je onaanvaardbaar vindt, is het vijlen zonder sedatie of bedoel je wat anders? Verward , bij Pepsi is het gewoon nodig omdat hij je anders de hele box doorsleept en vreselijk paniekerig wordt! Maar als een paard rustig blijft staan met vijlen etc. waarom dan toch verdoven? Volgens de d.t. die bij mijn paard komt doen ze sederen alleen (door een d.a.) als het echt niet anders gaat, ik vroeg mij ook af waarom sedatie belangrijker i.v.m. reflexen! (zoals lovely schrijft)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 11:29

sonjabelgium"]
[quote="Cassidy schreef:
Mijn tandarts is al jaren dezelfde. Ik heb groot vertrouwen in hem. Het is Noel Dinjes uit Belgie.

Van waar is die? En vanop welke leeftijd moet je eigenlijk beginnen checken? Ik zit met twee veulens van tussen de 6 en 8 maand.
[/quote]

Bij veulens kan hij nog niets doen. Tandarts kan pas kijken met 2,5 a drie jaar. Ik zou wel voordat ik er een bitje in zou doen, wolfstanden en doppen laten verwijderen. Zorg ervoor dat de paardenmond zo goed mogelijk is voorbereid voor het eerste keer dat het bit ingaat...

Waat Noel precies woont weet ik niet, ik heb zijn tel.nr. en zijn adres hier niet.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 12:18

Bij mijn paarden, zeker bij mijn merrie die alle aandacht even geweldig vindt, kun je gewoon een mondklem inbrengen en de hele boel gaan vijlen, daar is geen sedering voor nodig.

Daar komt bij dat veel veeartsen zelf te weinig ervaring met paardengebitten hebben (=nl. een ondergeschoven kindje bij de opleiding tot DA) en je doorsturen naar een zg. "paardengebitsverzorger". Iemand die geen DA is mag zich geen paardentandARTS noemen!!

Noie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 16:31

die van mij gaat 2 keer in het jaar.