paard dan toch maar verkopen? :(

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: paard dan toch maar verkopen? :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:40

En als de bijrijder stopt?

Ik vind voor noodzaak een bijrijder eerlijk gezegt geen oplossing.
Leuk voor erbij, leuk als die wat mee betaald, maar er afhankelijk van zijn? Lachen

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:47

_Sigrid_ schreef:
5) Als je gaat studeren heb je meer tijd dan je nu hebt. Tenminste, je hebt minder uren op school en kan dus beter zelf je tijd indelen. Bovendien wordt je ouder en ga je meer verdienen.

Dat ligt er maar net aan wat je gaat studeren. Mijn studie kostte me me vaak de hele week, ook omdat er veel practica waren. Als je natuurlijk een studie hebt waar je meer moet lezen/schrijven (of hoe zeg je dat), heb je vaak minder contacturen. Een paard naast m'n studie was echt niet gelukt. Daarnaast hangt het natuurlijk ook nog af van het feit of je op kamers gaat of niet - dat kost ook best wat geld..

TS: ik hoop dat je iets hebt aan alle tips die voorbij komen. Ik denk dat het goed is dat je het probleem signaleert, maar doe er wat aan voordat je er te vast in zit.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:49

Denk inderdaad dat het toch het beste is om het paardje te verkopen. Als de bijrijder zou stoppen en de nood er dan zou zijn om het paard te verkopen ben je er al veel meer aan gehecht, waardoor het alleen maar moeilijker wordt om de knoop door te hakken. Of misschien je ouders vragen te sponseren, maar ja dan heb je het tijd gebrek nog niet opgelost.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:49

Een bijrijder is ook onzeker inderdaad. En stalling is gewoon rond deze prijs. Ik sta niet zo heel ver van jou vandaan en betaal 260 euro. Ik zou gewoon verkopen als ik jou was;

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 18:00

Cayenne schreef:
Moet 2 weken niet 2 maanden zijn? Omdat ik in de link in het profiel van de TS lees dat ze hem al sinds augustus heeft.

Nee ik rijd hem sinds augustus.. Heb hem 2 weken geleden gekocht en toen is hij hierheen gekomen.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 18:03

Apple schreef:
Dan vraag ik me af, kan dat paard niet gewoon terug naar dat weitje waar hij al 4 jaar lang in stond met wat merries?

Daar is het sowieso voor hem bekend, geen kosten, en wellicht kun je af en toe nog rijden op hem.

Helaas is dat geen oplossing. De vorige eigenaar moest al zijn paarden verkopen omdat hij gaat verhuizen en daar geen plek meer had voor zijn paarden.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 18:04

Billy schreef:
Jongens jongens jongens, wat overdreven weer. Natuurlijk heeft TS een fout gemaakt, maar kom op, doen we dat niet allemaal?
Ik heb ook jaren geleden een paard gekocht, en ik ben ook tegen dingen aangelopen die ik van tevoren niet voorzien had. Zo is het leven nou eenmaal.
En waarom zou het paard de dupe zijn? Ze verzorgt hem gewoon goed, en ze zorgt echt wel dat hij een goede baas krijgt...
Het is voor de TS al erg genoeg, maar eerlijk gezegd kan ik me persoonlijk drukker maken om de reacties hier dan over de TS die haar droom wilde najagen, en nu al erg genoeg baalt omdat ze het paardmoet verkopen.....

Dankje voor je reactie, ik wordt er ook niet echt vrolijk van nee als ik die reactie's lees. Tuurlijk weet ik dat ik een domme keus had gemaakt en ik had het van te voren beter moeten in schatten. Maar die 2 maanden voordat ik hem kreeg dacht ik alleen maar aan YES straks een eigen paard en ben ik hard gaan sparen om alle spullen voor hem te kopen.

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:08

Ik zou het nog even aan zien. Niet alleen het paard moet wennen aan een nieuwe omgeving, jij moet ook wennen aan een nieuwe situatie. Maak een goede tijdsplanning.
Kan je in de buurt van waar je woont studeren? Blijf dan lekker bij je ouders wonen = goedkoper. Maar ga wel studeren!!!! Krijg je later zoveel spijt van als je dat niet doet...
Verder zoek een verzorger/bijrijder. Als is het maar iemand die twee keer per week je paard poetst, wat aandacht geeft, misschien even losgooit. Genoeg meisjes die dat graag willen doen, en het geeft jou een aantal dagen per week wat lucht.

Verder, als je merkt dat je paard eronder begint te lijden, verkoop hem dan alsnog, maar geef het even de tijd denk ik.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 18:18

Bedankt voor alle reacties,
sommige waren misschien niet even aardig of meedenkend, het is natuurlijk waar dat ik dit van te voren had kunnen bedenken. Natuurlijk heb ik van te voren uitgerekend wat het zou gaan kosten en ik kán het ook wel betalen allemaal,
maar m'n school lijd eronder en ik vind het persoonlijk best belangrijk om volgend jaar te gaan studeren ipv fulltime werken om mijn paard maar te kunnen behouden.

Bedankt voor alle tips, denk dat een bijrijder en goedkopere stalling niet zo 1 2 3 dé oplossing is. En ik verkoop hem liever nu dan wanneer ik er over een half jaar super gehecht aan ben... (ook al doet de gedachte nu ook al veel pijn Boos! )

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 18:19

en natuurlijk zou ik ervoor zorgen dat hij een goed nieuw tehuis krijgt met een lief baasje!!!

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:25

De opmerking "Had je dat niet eerder kunnen bedenken" heb je niet zo veel aan. Je zit er nu eenmaal mee en zoekt een oplossing. Vergissen is menselijk ook al is hier een paard mee gemoeid. Ikzelf keek ook altijd rooskleurig tegen het hebben van een paard aan, maar de nadelen ervan wegen voor mij toch veel minder zwaar dan de voordelen. Ik zou het niet meer willen missen.

Nu heb ik een paard gekocht toen ik al werkte maar financieel gezien viel het in het begin best wel wat tegen. In mijn ogen heb je een paar opties:

Paard aan een goed adres verkopen;
Paard goedkoper stallen en/of een bijrijdster erbij (ik heb ook een bijrijdster en bevalt mij super);
Een betalende bijrijdster opzoeken en dus je paard en de rechten erop delen met een ander.

Heel veel succes met deze moeilijke keuze! Ik hoor graag nog wat je gedaan hebt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:25

Meid, je probeert het probleem goed op te lossen en als het dier andere paarden om zich heen gaat krijgen, voedsel, beweging en een ander lief baasje dan komt het echt wel goed!

Ik zie de enorme drama er om heen ook niet; je hebt er toch van geleerd?

Ohja, verzekeren is echt ook geen bad idee, hoor, als je geen buffer hebt en je paard krijgt wat ernstigs...Vandaar.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:29

Vind dat je de juiste keus maakt door hem nu te willen verkopen. Je kunt je straks weer volledig op je studie gaan gooien. En wat dan komt zie je dan wel een paard aanschaffen gaat altijd wel weer. Het is gelukkig geen baby Haha! en je kan het dus nog terugdraaien. Zo raar is het niet dat je nu ook de koude bibbers gaat krijgen. Naast het rijden is er ook de verantwoording en het heeft een hele inpact op je leven. Er zijn meer dingen in het leven dan alleen paarden. En geloof me je bent echt niet de eerste en laatste die dit is overkomen. En van de fouten die je nu maakt leer je later beter te kiezen Haha! . Dus zie het als een leerzame ervaring en zoek een leuk plekje voor je paard.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:32

jammer dat het zo gelopen is en dat het achteraf gezien dus een beetje tegenvalt..
zal hem verkopen als ik jou was en over een x aantal jaar weer eens kijken als het lukt met een eigen paard.
een ezel stoot zich namelijk geen 2 keer aan een steen Haha!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 19:16

bedankt voor de reactie's..
Jullie zien hem binnenkort wel op bokt verschijnen bij paarden te koop...

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:20

Goede keuze. Lachen Een eigen paard kan achteraf inderdaad goed tegenvallen (vooral qua kosten!), had je dat van te voren kunnen weten? Ja. Heb je er ook maar íets aan als mensen je dat nu gaan lopen inwrijven? Nee. Het is nu eenmaal gebeurd, en ik vind dat je nu de goede keuze hebt gemaakt door te besluiten hem te verkopen. Lachen
Wel jammer voor je. Ach gut Ik heb ongeveer in hetzelfde schuitje gezeten, alleen was dat niet door mijn toedoen (alles was over nagedacht, maar toen ik m'n paard eenmaal had gebeurde er iets wat niemand had kunnen voorzien, vandaar Knipoog ) en ik weet dat het rot is. Ach gut

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:36

Splash_ schreef:
Pffff. Had je dit niet eerder kunnen bedenken? Sorry, maar vind het nogal onverantwoord, en weer een paard dat er de dupe van wordt als ie nu weer verkocht moet worden.

Sorry hoor maar ik vindt de meeste reactie's wel wat overdreven. Misschien heeft ze er wel goed over na gedacht maar valt het nu tegen.

als je echt zo graag je paard wilt houden, en er mee verder wil zou ik gaan werken.
Anders krijg je misschien spijt als je hem verkoopt. Natuurlijk is een opleiding wel belangrijk maar misschien zou je een BBL opleiding kunnen volgen? (1x per week naar school, de rest werken).

Ik betaal zelf ook veel voor m'n eigen paard (binnekort misschien ook de stalling erbij). Omdat ik er niet meer tegen kon dat ik bepaalde dingen niet kon doen of betalen omdat ik op school zat heb ik voor m'n paard gekozen. Ben gelijk gestopt met school, en werk nu zodat ik verder kan komen in de paardensport. Over een tijdje wil ik een BBL opleiding gaan volgen, dan kan ik toch nog een diploma halen, en heb ik nog genoeg geld/tijd voor m'n paard. Misschien is dat ook wel een oplossing voor jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:48

Op zich is het mogelijk om een HBO te volgen naast je eigen paard.
Ik doe het zelf ook. vrienden enzo staan wel op en lager pitje maar ik ga gewoon uit wanneer ik zelf wil.
Mijn pony is niet te dupe, hou voldoende tijd over.
financieel is wel wat moeilijker, maar als jij net als ik gedaan heb straks een parttime baantje zoekt gericht op de opleiding die je gaat afronden kom je financieel al een heel eind.
Ik zal nu je nog niet zo ver bent geen overhaaste beslissingen nemen.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:00

waarom gelijk verkopen.
wat je ook kunt doen is een schema maken, dat doe ik ook.

ten eerste een goedkopere stalling zoeken.
dan ga je uitzoeken hoeveel geld je maandelijks hebt, en hoeveel je kwijt bent voor het paard, wat je overhoudt kun je zelf weten wat je ermee doet.
daarna qua tijd: maak een schema, hoe lang ben je op school, en wat doe je daarna.
Je zegt trouwens dat je een erg sociaal leven hebt, als je een paard hebt moet je nou eenmaal tijd maken voor het paard, over dat je liever tijd maakt voor vrienden dan voor je paard zou ik maar niks zeggen.
Je zou kunnen afspreken dat je bijv. 1x in de 2 weken op zaterdagavond gaat stappen met vrienden/vriendinnen of dat je met hun afspreekt. Ik hoop dat je er nog eens goed over nadenkt, het is namelijk geen stukje speelgoed wat je koopt, en terugbrengt naar de winkel omdat je het niet meer zo leuk vond als een maand geleden toen die net in de winkel lag.

Falling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:16

Vervelend voor je, vooral omdat de klachten eigenlijk wel erg ver gaan, voor zoiets leuks als een paard. Dit is nou precies waar we het over hebben, een paard willen maar niet weten waar je aan begint. Tja, het is nu eenmaal zo en deze keuze heb je gemaakt..nu is het inderdaad aan jou om te beslissen of je doorzet of het paard verkoopt. Je hebt twee keuzes dus, doe hier iets mee. Je zegt het te druk te hebben, ben je bijna klaar met school of nog niet? Misschien is het een optie om een vriendin om een gunst te vragen, laat haar een paar keer jou paard rijden zodat jij meer rust hebt. Het is vervelend om iets nieuws van jezelf te delen maar dit kan wel wat helpen tegen jouw vermoeidheid. Misschien een betaalde bijrijdster? zodat je ook wat meer geld voor je over hebt. En tja, je wilt een hbo opleiding gaan doen en dat raad ik je echt aan, maar zoiets kan je ook doen naast je fulltime baan en paard. Ik doe dit zelf ook, maar heb dan het geluk van een verzorgpony, deze deel ik dus met de eigenaresse waardoor we allebij ook vrije tijd hebben. Je zou net zoals ik kunnen gaan denken aan een thuisstudie, dit is een stuk sneller maar ook wat langzamer als je dat nodig hebt. Je hebt ze vanaf 45 euro per maand dacht ik, ligt aan de opleiding die je in gedachten hebt. Ga eens op sites kijken voor zo'n opleiding, als je eenmaal fulltime werkt heb je ook wat meer geld over voor een studie en voor jezelf en dan gaat het allemaal al wat makkelijker. Verder raad ik je dus echt aan om hulp te vragen aan iemand anders, voordat je spijt gaat krijgen van de snelle verkoop van je paard. Alle beetjes helpen, al heb je maar een bijrijder voor 1 dag in de week..dat is al heel wat.

Sites voor die opleidingen zijn makkelijk te vinden via google.nl. www.nti.nl is er al eentje en je hebt ook www.nha.nl. Misschien dat je zo je paard met je school en werk kunt combineren. In ieder geval veel succes en blijf naar je eigen lichaam luisteren. Zoals je merkt zal deze laten merken dat het niet goed gaat.

Falling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:19

Ik zie net pas dat je hem al wilt verkopen. Misschien dat je toch aan een thuisstudie kunt denken? Of wil je hem echt kwijt op deze manier? Erg jammer voor jou en voor het paard!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:28

Ik vind het toch vreemd dat een aantal denken dat alle paarden het meest gelukkig zijn bij hun huidige eigenaar en dat verkopen pas echt mag als zowel jij als je paard zo diep ongelukkig zijn geworden dat ze er allebei uitzien als zombies.
Nee hoor Deniece, het was gewoon onverstandig om een paard aan te schaffen. Ik geef je groot gelijk dat je gewoon een opleiding wil gaan doen en dat je daarbij de keuze maakt om voor Maestro een andere plek te vinden. Sterkte met de verkoop, zal nog wel lastig worden deze tijd van het jaar.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:06

mijn mening is dat ik het een raar verhaal vind maar daar laat ik me verder niet over uit.

ik heb van af mijn 12de een eigen paard van af mijn 18e betaal ik alles zelf (had er toen zelfs twee)
van af mijn 18e had ik dus 2 paarden tot mijn 19e en in die tijd werkte ik, deed ik een studie en had een leuk sociaal leven.
van af mijn 19e woon ik op mezelf, werk ik, heb ik een vriend die aandacht wil, 1 paard, volg ik een studie en ga ik regelmatig op stap met vrienden.

Het is een kwestie van afwegen en het ene laten voor het ander, studie kan je ook bbl doen ook met HBO.

Candorlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:13

Misschien een idee als je je paard aan iemand least? Of dat je hem aan iemand 'verkoopt' maar dat hij dan toch van jou is. Maar dat die gene hem dan voor een paard jaar koopt?

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 17:59

Dat iemand hem van me least heb ik ook al aan gedacht, Maar dan moet ik nu weer overstappen op een andere verzekering, en die kost echt véél meer dan die ik nu heb.

Vind het jammer dat sommige zeggen dat het zielig is voor het paard, ik vind het nu zielig dat ik niet genoeg tijd voor hem heb en ik een kliniek ed niet kan betalen als hij daarheen zou moeten.

Maargoed een thuisstudie is trouwens nogal heftig, alleen maar omdat je een paard hebt. Ik ben 17 en wil gewoon een goede hbo opleiding doen en ik ben van mening dat een thuisstudie daar niet aan voldoet.

Ik heb gewoon een verkeerde beslissing gemaakt ja, dat ontken ik ook niet. Maar ik ben nu gewoon opzoek naar de beste oplossing en dat is toch verkopen.