Wat is het nut van paardrijden?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Wat is het nut van paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 10:14

Lein87 schreef:
Behalve plezier etc. wordt paardrijden ook gebruikt voor het ontwikkelen van evenwicht en balans voor mensen die dar moeite mee hebben. Daarnaast wordt paardrijden ook gebruikt voor mensen met een handicap of andere 'gebreken' om bijvoorbeeld dingen te stimuleren of te verbeteren.


precies! en ook (in mijn geval) om dingen te voorkomen. zorgen dat dingen minder snel verergeren. paardrijden is sowieso lekker om wel ook een beetje conditie te krijgen vind ik zelf. in een rolstoel (electrische) beweeg je zelf totaal niet, alleen je pols;)

paardrijden zorgt ook voor een betere doorbloeding.

verder denk ik dat in het algemeen paardrijden voor de lol is. voor de ruiter wel te verstaan. want voor het paard heeft het vast wel nut als je rijdt (met zicht op bespiering kweken ofzo), maar als je zo`n dier zelf laat bewegen in de wei zal het ook bespiering krijgen, en misschien nog wel veel gelukkiger zijn...

hamsterfan

Berichten: 4246
Geregistreerd: 09-11-07
Woonplaats: Velserbroek (bij Haarlem)

Re: Wat is het nut van paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:05

het is leuk om te doen en voor de lol
verder is er nut om je houding te verbeteren waardoor je beter recht op loopt en dat beter voor je rug is

Mloei

Berichten: 1774
Geregistreerd: 18-05-07

Re: Wat is het nut van paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:30

Het is inderdaad voor het plezier en voor eigen vermaak. Natuurlijk ook om je eigen houding etc te verbeteren en om mijn paard in een goeie conditie te houden Vork Tong uitsteken

Alana_Mareva
Berichten: 1
Geregistreerd: 02-02-08

Re: Wat is het nut van paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 02:51

Er is een nut hoor...ik heb last van evenwichtstoornissen en de dokter zei: ga eens paardrijden, dat kan helpen Haha!

Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Wat is het nut van paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 03:18

als ik gestrest ben, is met mijj pony bezig zijn de enige manier voor mij om even te ontspannen en alles om me heen te vergeten

lindake
Berichten: 11269
Geregistreerd: 29-04-07

Re: Wat is het nut van paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 00:06

Ik vind paardrijden heel nuttig. Je kan je helemaal ontstressen en komt dan helemaal tot rust. Je bent in contact met de natuur en je bent bezig in de buitenlucht. Het is goed voor je fysieke conditie. enz...

kensha

Berichten: 3915
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Haarlem

Re: Wat is het nut van paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:58

paardrijden wordt tegenwoordig als onstappening methode gebruikt meestal een uitvluch van het dagelijks drukke leven.

Sommige gaan veel wedstrijdne doen om zich zelf te uitten in een sport

vroeger werden paarden veel mishandeld in de militair maar een aantal werden natuurlijk goed behandeld en zeker de paarden van een koning/keizer.

Toen er voertuiggen kwamen stopte de militair met het rijden van paarden om zo sneller vervoer te krijgen. Een aantal mensen zien paarden als hun eige vriend en daardoor is het een ontspanning om dagelijks paard te rijden. Eigelijk kwam het allemaal door vroegere mensen die paarden alleen als vervoer zagen

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Wat is het nut van paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:59

wat heeft dit met aangepast rijden te maken??? kvind het niet in dit forum thuishoren eerlijk gezegd...

daNiielle_

Berichten: 7345
Geregistreerd: 21-11-06

Re: Wat is het nut van paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:02

Voor mij persoonlijk is het nut:

Plezier, natuur, ervaring, de omgang met dieren, alle emoties, en er gewoon even tussenuit.

Ik vind trouwens ook dat het hier nogal fout staat. Nagelbijten / Gniffelen

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Wat is het nut van paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:05

ik heb al getemd;)

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Re: Wat is het nut van paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 16:36

Verplaatst AP -> PP

Shetjjee__x

Berichten: 659
Geregistreerd: 25-01-07
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wat is het nut van paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 16:38

- 't is leuk
- je hebt een vriendje waar je alles tegen kan zeggen Tong uitsteken
- in evenwicht kunnen blijven

er zal vast nog wel meer zijn maar dat ik het ff niet weet! Knipoog

cindii_90
Berichten: 46
Geregistreerd: 03-02-08
Woonplaats: zwijndrecht

Re: Wat is het nut van paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:48

Ik denk dat het nut van paardrijden is om door middel van goeie samenwerking een leuke tijd te creeeren voor zowel paard als ruiter.

floppie44

Berichten: 31
Geregistreerd: 07-06-07
Woonplaats: De Bilt

Re: Wat is het nut van paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:50

voor mij is er geen 'nut' bij of voor paardrijden.
voor mij is het gewoon, leren van elkaar, en genieten van de rit die je rijd met je lieveling.

MyHorseGirl

Berichten: 3566
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Daar, achter die mooie duinen

Re: Wat is het nut van paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:54

als je van dieren houdt, is dit natuurlijk de ultieme sport Haha! Dus, voor de lol. maar ook voor bespiering van mensen die gehandicapt zijn. Bij ons op de manege zijn er ook gehandicapten lessen. En het is ook heel goed voor mensen met een storing. (authisme etc.)

am13
Berichten: 440
Geregistreerd: 02-11-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wat is het nut van paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:55

Het is voor mij geen kwestie van gewoon leuk ofzo: het is sterker dan ikzelf, mijn passie, hetgene waar mijn hart het snelst van gaat kloppen!!!!!
En dat was al duidelijk toen ik nog een kleuter was! Mijn moeder is doodsbang van paarden en heeft het geprobeerd te ontmoedigen, maar die zag al snel in dat dat onbegonnen werk was, haha!
Het feit dat je met zo'n prachtig en sterk dier een vertrouwensband opbouwt en samen, in harmonie een prestatie neer probeert te zetten (op welk niveau maakt me geen bal uit, een buitenrit is soms ook al een hele prestatie), vind ik echt geweldig!
Ik kan nergens zo ontroerd door raken als door een paard.