Natural <-> Normal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aspirer

Re: Natural <-> Normal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 14:11

Ik ben ook gewoon mezelf Clown

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 14:23

Ik ben ook een NaNo Haha! Paard in de zomer 24/7 in de weide, in de winter overdag in de paddock, 's nachts op stal. Geen deken, alleen zweetdeken dan Knipoog Ijzerloos, maar rijdt wel met shanks.
Hebben wel al een HK topic? Vork

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:57

Ik ben beniewd of ik volgens jullie ook bij de nano's hoor Haha! .
Mijn paard staat vierkant op ijzers ivm stekende en slepende gangen. Soms zijn na 8 weken zijn ijzers zo versleten dat ze onder zijn voeten breken. Blote voeten is dus geen optie.
Die slepende en stekende gangen heeft hij omdat hij artrose heeft in zijn bekken, hals en eerste nekwervel. Daarom pak ik hem in de winter lekker dik in met een halsdeken.
Ik rijd gewoon met een westernzadel met bit.
Onze 2 paarden krijgen wel veel hooi, maar niet onbeperkt. Het andere paard die bij de mijne staat heeft geen ik zit vol rem als het om hooi gaat en ze vreet zichzelf te barsten als ze de kans krijgt.
Ze staan ook niet 24/7 op de wei omdat we te weinig wei hebben daarvoor.

Tot nu toe allemaal behoorlijk Normal maar wel met redenen. Haha!

Ze hebben wel elk een stal van 3 bij 4, met een uitloop van 12 bij 30 en we hebben niet eens deuren.
Ook doe ik grondwerk met mijn ventje omdat hij nogal eens "spoken" ziet en ik hem graag met iets meer zelfvertrouwen zie.

Het totaalplaatje lijkt meer Normal als Natural toch voel ik me niet echt thuis bij Normal. Ik doe alles wat ik kan om mijn vent gezond en gelukkig te houden en ik sta ook altijd open voor suggesties hoe het evt beter kan.

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 17:10

Ik blijf het een hoop gedoe om niets vinden. Ziek
Goed paardenverstand is toch het belangrijkste?

Ben het trouwens niet eens met de hele 'normal' definitie.
Er zijn 'naturals' die geen zier van paarden kennen, huppakee wat parelli erbij en ineens zijn ze dé échte paardenmensen. Jaja... Rolleyes
Dan zijn er mensen die alleen maar geven om het perfect getrimde paardje, dus op stal met een dekentje en niet op de wei want dan kan paardlief vies worden. Verdrietig

Maar normaal of 'normal' is volgens mij toch gewoon paardengevoel volgen waarbij je respect hebt voor de natuur van het paard. Dus; ijzers alleen als het nodig is door werklast of medische oorzaak, geen of zo'n zacht mogelijk bit, passend zadel, zo veel mogelijk weidegang met soortgenoten, etc...
Roberts, Parelli en andere 'naturals' zijn niet de uitvinders van gezond paardenverstand, wél van de marketing er omheen. Wat niet wegneemt dat ze waarschijnlijk heel wijze dingen zeggen, maar om naturals als tegenovergestelde van normale paardenmensen voor te stellen...

Ik wil maar zeggen, kunnen we het niet gewoon bij de oude "paardenmensen en mensen met paarden" onderverdeling houden? Clown

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 17:13

Je bent ook een NaNo Haha! Dan kun je alle kanten uit.. Je bent een beetje van dit en een beetje van dat. Als wij meer weide hadden liepen ze bij mij 's winters ook in de wei. Helaas hebben we dus niet genoeg en daarom maar een paddock waar ze zoveel mogelijk in lopen met veel hooi.
We hebben nog geen HK topic, wie o wie Pling Ik weet niet hoe dat moet Clown

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 17:15

Yuna schreef:
Ik wil maar zeggen, kunnen we het niet gewoon bij de oude "paardenmensen en mensen met paarden" onderverdeling houden? Clown

En hoe is die verdeling volgens jou dan?
Horen de 'normals' bij de paardenmensen,en de 'naturals' bij de mensen met paarden?
Dan zou ik dus gewoon een mens met een paard zijn volgens die verdeling.
(dan ben ik het er dus niet mee eens..)

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 17:29

Nee Tinkerloos, de hele onderverdeling 'normals' of 'naturals' gaat dan niet op. Lachen

Mensen met paarden: hebben een paard voor hun plezier, paard is er voor hen en niet andersom
Paardenmensen: hebben een paard voor plezier van het paard én henzelf, zij zijn er voor het paard en het paard is er voor hen

Zo zie ik het tenminste Bloos

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 17:33

Yuna schreef:
Nee Tinkerloos, de hele onderverdeling 'normals' of 'naturals' gaat dan niet op. Lachen

Mensen met paarden: hebben een paard voor hun plezier, paard is er voor hen en niet andersom
Paardenmensen: hebben een paard voor plezier van het paard én henzelf, zij zijn er voor het paard en het paard is er voor hen

Zo zie ik het tenminste Bloos

Jaaaa, zo bedoel ik het ook... Helemaal mijn woorden (ben trouwens paardenmens, leef voor mijn paarden...)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 17:56

ik ben een mens met een paard (en een pony) en ik stop mezelf in het hokje natural, dus die onderverdeling gaat niet op
Ik ben geen paardenmens, want ik heb de programma's van Pat Parelli hard nodig gehad om met mijn paard om te leren gaan, ik heb 5 jaar op een stalhouderij gewerkt, maar ik had het duidelijk niet....... helaas.....

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:30

Ik ben een nano, ik vind het wel grappig die hokjes, maar kijk inderdaad naar mijn paarden en wat zij nodig hebben. Of dat natural of normal is weet ik niet het is zo als ik denk dat het goed is en waarvan ik merk dat het werkt. Bij de verdeling paardenmensen en mensen met paarden wordt vaak gesproken over het onderscheidt tussen mensen die opgegroied zijn tussen de paarden of op latere leeftijd paarden hebben gekregen en daar kan ik me dan weer niet in vinden. Sommige oude boertjes hebben voor mijn gevoel minder notie van het dier paard dan menige later gestarte paardenhouder.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:55

@sonjimm, ben het helemaal met je eens. Er zijn genoeg mensen die zijn opgegroeid met paarden en als je ziet hoe sommige daarvan met hun paarden omgaan.. Ben zelf ook opgegroeid met paarden, maar ben ook een paar jaar niet actief rijdend geweest. Was te groot voor de ponies en ouders hadden niet genoeg money om paard voor mij te kopen.onderhouden. Heb wel wat bij anderen gereden deze jaren, maar is toch anders. waarom ik denk daik een paardenmens ben is omdat ik echt alles voor m'n paarden overheb. Ga niet op vakantie (misschien i9n de toekomst en de paardjes dan mee) Als ik thuiskom van werk of iets anders ga ik eerst naar de paarden. Zij krijgen eten voor dat ik ga eten en als het nodig is zit ik de hele nacht(en) bijv. bij ziekte bij ze. Probeer alles zo goed mogelijk te doen en sta wel open voor meningen van anderen ook van naturals. heb al goed dingen van ze langs zien komen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:33

Oke dan ben ik geen paardenmens ik ga zonder paard op vakantie, maar niet voordat alles honderd procent geregeld is. En zoals vandaag heb ik ook de halve dag rondgelopen met een zieke pony (koliek) en ben ik iedere 2 uur op stal om te kijken of het nog goed gaat, aangezien hij ondanks de spuiten nog steeds niet helemaal lekker lijkt te zijn. Misschien doe ik niet alles omdat ik zo geleerd heb van mijn ouders (ik ben namelijk niet opgegroeid met paarden en mijn zus en ik beleren het paard van mijn ouders) maar ik zoek wel altijd uit hoe ik iets op kan lossen en vandaag zei mijn vader dat heel mooi. Als je het zelf doet dan kun je ook altijd indien nodig een stap terug doen. Laat je het paard beleren dan weet je niet wat er gebeurt is voordat hij het kon dus moet je eigenlijk altijd weer hulp inschakelen. Dit in het kader van zelf het paard beleren voor de kar of wegbrengen om te beleren. Door het uit te zoeken en niet blind te (kunnen) varen op de ervaring van je ouders leer je zelf nadenken over de keuzes die je maakt en de gevolgen daarvan.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:49

Ik bedoel eigenlijk (had dit ook moeten verwoorden, sorry) dat je mensen hebt die een paard hebben voor: "Om tegen andere mensen te kunnen zeggen: ik heb een paard" en die er verder niets voor over hebben. Heb helaas zelf twee keer meegemaakt met pensionpaarden dat de eigenaren alleen kwamen als het mooi weer was (eentje vond zelfs borstelen nog teveel werk). Als er wat met paard was dan kon ik alles opknappen (ook met foto's ed) Als ze een scheet voor het kontgat hadden zitten waren ze al te ziek om naar paardje te komen.... Het paard wordt ja wel verzorgd door een ander. enz. enz. Niet omdat iemand op vakantie gaat hoor!! Begrijp me niet verkeerd. Ik kan nou eenmaal niet zonder m'n paarden.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:58

Ik begreep je niet verkeerd, maar maakte een grapje, hihi. Die mensen ken ik ook inderdaad of bah ik moet zelf de stal bijhouden, ben ik ook nog verplicht om iedere dag naar mijn paard te gaan, dan ik waaat, ik ga minimaal 2 keer per dag.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 22:02

eentje van deze pensionklanten (was voorheen ook nog vriendin) heeft het 1 x gepresteerd om zich drie weken niet te laten zien, omdat het weer niet zo mooi was. Heb trouwens niet lang daarna (na al heeeel lang me eraan te hebben geergerd) haar gezegd dat ze beter op zoek kon gaan naar een andere stal. Ze heeft het paard nog een paar weken gehad nadat hij bij ons is weggegaan. Toen was de lol er blijkbaar helemaal vanaf...

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 01:01

Uiteindelijk komt het er gewoon op neer dat als je naar eer en geweten, alle kennis en middelen die je hebt, gebruikt om je paard gezond en gelukkig te houden, en open blijft staan voor nieuwe ideeen die mischien wel beter zijn voor je paard, je gewoon goed bezig bent.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 01:24

Beiden termen spreken mij niet aan, voel mij noch normal, noch natural. Ik probeer mijn paard te behandelen n.a.v. de emoties die ik bij hem zie. Zo maak ik hem niet blij met een urenlange rit en niet met dagen achter één op een koude wei. Ik handel dus naar zijn belang. Kortom: ik observeer en probeer liefdevol te handelen naar wat ik gezien heb.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 06:45

Paardenmens dus. Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:14

Nou, Zammie, ik ga wel op vakantie zonder paard, want ik heb een gezin. Maar ben ik daarom misschien geen paardenmens? Ik zorg er altijd voor dat er iemand is, die op hem let en die me vrijwel dagelijks smst/belt hoe het met hem is. En als ik afscheid van mijn paard neem voor de vakantie, sta ik te janken. Terwijl mijn paard er echt niet van wakker ligt, als ik een weekje weg ben, hoor. Die staat prima in zijn kudde. Zodra ik terug ben, zie je mij zo snel mogelijk weer bij mijn paard, want ik mis hem wel heel erg altijd. Net als mijn twee lieve katten trouwens. Lachen
Maar ik kan niet tegen mijn man en dochter zeggen; 'sorry jongens, mama wil niet mee op vakantie, want dan laat ik de dieren achter'. Knipoog

Verder hou ik mijn paard wel zo natuurlijk mogelijk door hem het hele jaar door buiten te laten in een kudde en niet op te sluiten op een stal, omdat hij daar doodongelukkig wordt. En ik ga 1 a 2x per dag naar hem toe, rij bitloos (hij is volop aan het wisselen en daarbij zie ik de toegevoegde waarde van een bit niet zo Clown ), lig wakker als er iets niet goed met hem is en benader ik hem zonder enige vorm van geweld. Hij is mijn maatje, nog veel meer dan dat eigenlijk. Ik ben dolblij dat hij op mijn pad terecht gekomen is (en andersom ook, weet ik door een reading) en geniet van alles wat hij mij geleerd heeft en nog steeds leert. Ik kijk altijd naar wat hij aangeeft en hou daar rekening mee. Dat betekent ook wel eens dat ik bij langdurige regen in de winterperiode een ongevoerde regendeken opgooi, terwijl ik niet echt van de dekens ben. Maar ik vind dat je naar elk paard individueel moet kijken.

Ik heb vanaf mijn 6de gereden andersmans paarden bereden en vooral verzorgd en heb pas op mijn 35e mijn eerste eigen paard gekocht. Juist omdat ik toen zeker wist dat ik mijn paard toen echt kon bieden wat hij nodig heeft. Ik had eindelijk geen fulltime werk meer (ik werkte meer dan 40 uur per week en moest vaak de avonden en weekends naar concerten/tv- en radio opnamen e.d.). De combi met een eigen paard was toen echt onmogelijk. Daarbij had ik ook genoeg van de ellende die ik vaak zag op de diverse pensionstalling (maneges heb ik altijd vreselijk gevonden) en wilde me daarvan distantieren. Mijn liefde voor paarden is altijd gebleven. En gelukkig is nu de tijd aangebroken dat ik nooit meer zonder paarden hoef te leven. Lachen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:17

@nadya, ik heb het al een keer anders verwoord, het was niet mijn bedoeling om te zegen dat mensen die op vakantie gaan slecht zijn voor hun paarden. Dit heb ik al een keer uitgelgd, zou dus nog een keer de berichten hierboven van mij lezen, dan begrijp je hopelijk wat ik bedoel met mensen die een paard hebben. Vind het trouwens ook kort door de bocht om te zeggen dat je alleen goed bezig bent als je zonder bit rijdt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:51

Zammie schreef:
@nadya, ik heb het al een keer anders verwoord, het was niet mijn bedoeling om te zegen dat mensen die op vakantie gaan slecht zijn voor hun paarden. Dit heb ik al een keer uitgelgd, zou dus nog een keer de berichten hierboven van mij lezen, dan begrijp je hopelijk wat ik bedoel met mensen die een paard hebben. Vind het trouwens ook kort door de bocht om te zeggen dat je alleen goed bezig bent als je zonder bit rijdt.

Ik heb je uitleg niet gelezen, dus mijn excuses daarvoor.
Maar ik zeg helemaal niet dat je alleen goed bezig bent als je bitloos rijdt. Ik zeg wel dat voor MIJN paard het veel fijner is om bitloos ingereden te worden en aangezien dat super gaat ik het nut niet zie om er na het wisselen alsnog een bit in te doen. Knipoog
Dus hoezo kot door de bocht? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:24

Ik pas ook niet echt in een hokje. Mijn paarden staan overdag buiten en in de nacht binnen. Beiden hebben geen ijzers, de een heeft een deken de andere niet.

Ik probeer naar het paard te kijken, als een paard het ergens niet goed mee redt, bijvoorbeeld± mijn oude paard kan zichzelf niet meer goed kan warm houden in de winter zonder erg te vermageren, ondanks al het ruwvoer, dan leg ik haar een dekentje op om haar te helpen en nog wat extra ruwvoer. Wat kruiden geef voor haar gewrichten en stalbenen. Ze komt nu prachtig de winter uit. Of dat nu normal is en de kruiden natural of iets, zal me worst weten.

Ik probeer op mijn manier het beste voor mijn paarden te zijn en als ik zie dat ze happy zijn, dan zal me de sticker die ik daarmee opgeplakt krijg een zorg zijn. Als mijn paarden maar blij zijn.
Ik behoor ook niet in een bepaald hokje, ik gebruik dekens, maar ben ook zeer geinteresseerd in grondwerk en vind weidegang reuze belangrijk.

Wat ik jammer vind van sommige hokjes bewoners is dat elkaars visie elkaar door de strot wordt geduwd. Als ik vraag wat voor soort deken het best past bij mijn paard, zit ik niet te wachten op iemand die mij verteld dat mijn paard geen deken nodig heeft in hun visie. Dat vind ik vervelend.
Vooral omdat ik in mijn beleving erg goed ben voor mijn paarden en iemand die mij en mijn paarden niet kent zal me dan vertellen, dat ik niet goed ben voor mijn paarden.
Bovenstaande is niet gebeurd hoor, het zijn slecht voorbeelden die ik wel eens tegen kom op bokt.
Ik denk wel eens bij mezelf over sommige hokjesbewoners, als ze bij me aan de deur stonden zoals de eerste de beste jehova, had ik allang de deur dicht geklapt.
Ik probeer van beide werelden de goede dingen die voor mij werken er uit te halen. Lieten mensen elkaar maar es wat meer in hun waarde.

Just_me_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:54

Ik ben wel gewoon 'normaal' qua paarden, maar heb zeker wel interesse in natural ! Vind het altijd echt interessant en heb er ook weleens informatie over opgezocht.

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:49

sonjim schreef:
Oke dan ben ik geen paardenmens ik ga zonder paard op vakantie, maar niet voordat alles honderd procent geregeld is. En zoals vandaag heb ik ook de halve dag rondgelopen met een zieke pony (koliek) en ben ik iedere 2 uur op stal om te kijken of het nog goed gaat, aangezien hij ondanks de spuiten nog steeds niet helemaal lekker lijkt te zijn.

Jij klinkt mij toch als paardenmens als ik het zo lees hoor. Haha!

Over 'wat is nu een paardenmens/mens-met-paarden' zijn op bokt al tig topics geweest, denk ik. Maar bij de definitie die ik hierboven gaf, maakt de leeftijd of hoe lang iemand al met paarden omgaat an sich niet uit. Natuurlijk heeft iemand die al meerdere jaren met paarden intensief bezig is meer kans om paardengevoel te hebben, maar dat is zelfs echt geen garantie. En ook iemand met paardengevoel kan in principe een mens-met-paarden zijn, als wedstrijden rijden ten koste van het paard mogen zijn bijvoorbeeld. Maar goed dat is mijn mening he. Knipoog

Het probleem dat ik met de hele benaming naturals heb, is dat de naam suggereert dat het iets 'nieuws' is. Terwijl een groot deel, als ik het goed begrijp, gewoon goed paardenverstand gebruiken is. En dat deden al héél veel mensen voor die hele hype begon ook al.
Plus, sommige richtingen binnen het hele 'natural'-gebeuren komen soms nogal sektarisch over. Scheve mond
En dat doet imho soms af aan de goede dingen die 'naturals' meer op de voorgrond (kunnen) brengen.

Vandaar dat ik persoonlijk liever de oude onderverdeling heb. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:03

Paarden mens of een mens met paarden. Ik zou het als volgende definieren.

Mens met paarden: Je hebt een paard, een raspaard, ieder mag het weten. Vervolgens komt hij alleen de wei aan huis uit voor een ritje 1x in de maand. Dan moet er wel een mooi hoofdstel op, dus we gaan altijd met enthousiasme naar de ruitersportzaak. Met de warme dagen is het de pensionklant die elke dag checkt of er nog water beschikbaar is. In de wintertijd staat het paard aan huis op stal, als de pensionklant het paard samen met de anderen niet buiten zet, blijft het paard eigenlijk altijd op stal. Gereden wordt eigenlijk alleen met mooi weer. De pensionklant mest de stal uit, anders staat het paard erg lang in een vieze stal. Ook voorziet de pensionklant het paard van vers water en wat ruwvoer tussen de middag..
Gevolg voor paard zonder de pensionklant: In de zomer af en toe uit de wei en met warme dagen kans op geen water. In de winter een vieze stal waar het paard 24/7 in staat met wat wat geluk 1x per week opgestrooide stal en even de benen strekken en alleen in de ochtend en in de avond wat ruwvoer en water.

De eigenaren van het paard in het bovenstaande verhaaltje vind ik mensen met paarden: een paard voor de heb, die je als het je belieft even de stal uit kunt halen voor een ritje, waarbij het paard er wel mooi uit moet zien. Verder weinig aandacht voor enige behoefte van het paard. Het kunnen zeggen dat je een paard hebt, maar er eigenlijk verder weinig voor willen doen.

De pensionklant vind ik een paardenmens. Behalve haar eigen paard, zet ze dagelijks het paard van de eigenaar en nog een ander paardje (welke het al net zo heeft als het paard van de eigenaar)naar buiten.
Ze verschoont dagelijks alle drie de stallen, ook die niet van haar zijn, zodat die paarden niet met hun hoeven in de rotzooi hoeven te staan en ook lekker kunnen liggen. Geeft alle paarden water en voer. Ziet of de paarden iets mankeert, meldt dit dan aan de eigenaar. In de zomer checkt ze het waterpeil in de waterbakken en vult ze bij. Eventueel haalt ze paarden ook weer binnen. Kan ze een dagje niet en de eigenaar heeft de stallen voor de verandering eens gedaan?? Dan zijn de stallen van de eigen paarden gedaan en die van de pensionklant niet.

Dit is een beetje mijn definitie van een mens met paarden en een paardenmens, hart voor het dier en zijn welzijn hebben.