discussie: je paard een dag op stal laten staan...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 11:43

Ha ha ik ben net zo als jij hoor Mayo. Ook al is het maar een half uurtje Telles en Armanda komen er iedere dag wel uit. Verplaats je maar eens in hun situatie. Vreselijk om de hele dag in zo'n hokkie te staan.

Tamaar

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 12:42

tuurlijk is dat niet goed. het is sowieso al slecht om 22 uur in z'n box te staal laat staan 48 uur.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 12:43

Ik vind het dus echt onaanvaardbaar om je paard 24 uur op stal te laten staan. Ter vergelijk: sluit jezelf eens 24 uur op in de badkamer of nog beter, het toilet! Verhoudingsgewijs heb je dan evenveel ruimte als je paard in z'n box. Wedden dat je gillend gek wordt?

Dat de manegehouder een dag vrij wil, prima geen enkel prolbeem. Maar waarom wordt je dan de toegang tot je paard ontzegd? Jij bent toch met jouw paard bezig? Heeft hij daar dan zo'n last van? Laat ie de kantine (als die er is tenminste) sluiten en gewoon kenbaar maken dat hij die dag niet gestoord wil worden. Maar ik snap dus niet dat je niet met je eigen paard bezig zou mogen zijn - zonder hem lastig te vallen - die dag. Dat zou voor mij dus een reden zijn om acuut naar een andere stal op zoek te gaan. Kom nou, NIEMAND onzegt mij de toegang tot MIJN paard!

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 12:50

24 uur per dag op stal? Nee dat kan in mijn ogen echt niet.
Feestdag of niet, daar heeft jouw paard niets me te maken hoor.
Ik heb gelukkig de luxe dat mijn paard automatisch 2 x per dag haar stal uitgehaalt wordt.
s'Morgens vroeg een half uur in de molen, en 'smiddags lekker in de paddock met hooi. En eind v/d middag rijdt of doe ik iets anders met haar.
Maar dit is alleen s'winters. Zomers komt ze veel meer buiten.
Maar ik vind het absoluut niet paardvriendelijk hem 24 uur per dag op stal te houden.

Ik vind dat mijne al weingi buiten komt, liefst heb ik haar, weer of geen weer, de hele dag buiten, lekker met een goede deken op.
Dát is pas goed voor ze. Lekker paard zijn.

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 12:51

Ik heb er absoluut geen probleem mee om af en toe mijn paard eens een hele dag op stal te laten staan. Ik merk het ook nooit aan Jurga.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 12:57

Anneke schreef:
24 uur per dag op stal? Nee dat kan in mijn ogen echt niet.
Feestdag of niet, daar heeft jouw paard niets me te maken hoor.
Ik heb gelukkig de luxe dat mijn paard automatisch 2 x per dag haar stal uitgehaalt wordt.
s'Morgens vroeg een half uur in de molen, en 'smiddags lekker in de paddock met hooi. En eind v/d middag rijdt of doe ik iets anders met haar.
Maar dit is alleen s'winters. Zomers komt ze veel meer buiten.
Maar ik vind het absoluut niet paardvriendelijk hem 24 uur per dag op stal te houden.

Ik vind dat mijne al weingi buiten komt, liefst heb ik haar, weer of geen weer, de hele dag buiten, lekker met een goede deken op.
Dát is pas goed voor ze. Lekker paard zijn.

als je goed rekend is het meer dan 24 uur he. ze zou dan 1 heledag overslaan 24 uur plus de tijd die het duurt voor ze er weer is dat is meer dan 30 miss wel 40 of meer uur.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 13:05

alleen met absoluut noodweer (lees: storm inclusief onweer, bij de storm van laatst stonden ze gewoon buiten) blijven onze paarden op stal, ze worden dan wel allemaal lekker gepoetst enzo. Zo'n dag gebruiken we vaan om de fokmerries te toiletteren, dat komt er normaal niet echt van.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 13:20

bij ons gaan ze er altijd uit
op zondag wordt er nooit echt fanatiek bij ons gereden en de meesten paarden mogen dan los of gelongeerd of een beetje gereden
ik vind dat je een paard toch wel elke dag zijn benen moet laten strekken. het kan misschien geen kwaad maar een paard vind het altijd fijn om even de stal uit te gaan lijkt mij!

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 13:50

mayo jij bent net gek ! *LOL* Ik vind ook dat een paard naar buiten moet, en het liefst een hele dag lang..

Die van ons komen TE weinig buiten vind ik, in de zomer gaat het nog, maar nu het weer wat slechter wordt, staan ze weken binnen Verdrietig Boos! en met geluk 1x in de bak, en 1x buiten een half uurtje of wat... maar grotendeels op stal.

En daar komen juist de blessures van, tijdens het rijden te fel, tik, en kreupel. Mogen ze eens op de wei, te speels, krak en kreupel...

Jij bent dus echt niet gek Haha!

wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 19:53

Gelukkig sta ik op een stal waar m'n paard van 'smorgens half 9 tot meestal half 5 buiten staat in de winter. En in de zomer lekker de hele dag buiten. De stalhouder heeft wel een regel dat vanaf het moment dat de klok een uur vooruit gaat in oktober dat we dan in het weekend na 6en eigenlijk niet meer op stal mogen komen ivm eigen rust(uitzonderingen daargelaten). en verder zit er geen beperking op van wanneer je komt en tot hoelaat. 'szomers komt het nog regelmatig voor dat er tot 23 uur mensen op het erf zijn.
En laat je paard zo veel mogelijk paard zijn en dat hij lekker kan stoeien met andere paarden.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-02 21:55

Gelukkig ben ik niet de enige die er zo over denkt.

Kasmier kan flink energie opbouwen en een dribbelkont zijn, daarnaast heeft hij een hele zware rug/beenblessure gehad en daar bovenop zware koliek. Zijn spieren hebben het nodig om elke dag 'echte' beweging te hebben (i.p.v. rondhobbelen in z'n stalletje), al is het maar even wandelen. Ik merk het bij hem niet zozeer in zijn gedrag maar meer lichamelijk als hij te weinig beweging krijgt, dan heeft hij snel last, we zitten ook nog steeds in de herstelfase. Dus ik hou zijn lichamelijke toestand liever op pijl, anders heb ik na 1 dag stilstaan een aantal dagen een paard met een gevoelig lichaam.

Het maakt mij niet uit om vroeg op te staan, dan knal ik mezelf achteraf wel weer even onderuit op de bank Dromen

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 23:43

mijn pony staat elke week 1 keer en dat is op dinsdag, een hele dag op stal
ik merk noooit wat aan hem,hij doet zelfs beter z,n best op woensdag en is beter te genieten,ik heb ook weleens een pyama dagje hoor lig ik ook wel lekker in bed de hele dag,denk niet dat jaguar daar zo,n probleem mee heeft.
en stijfheid of stal benen nee hoor,denk dat het per paard anders is,wij zijn ook nie allemaal hetzelfde,de een is wat luier als de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 00:13

Wauw, ik stuit op een topic van z'n 18 jaar geleden. Daarmee vroeg ik mij gelijk af wat er is veranderd in die tijd? Wat denken jullie?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 00:38

AmoorM schreef:
Wauw, ik stuit op een topic van z'n 18 jaar geleden. Daarmee vroeg ik mij gelijk af wat er is veranderd in die tijd? Wat denken jullie?

Natural horsemanship :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 00:38

shilady schreef:
AmoorM schreef:

Natural horsemanship :+

Gezond verstand bij velen gelukkig.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 00:42

Ik heb zelf geen paarden meer (gelukkig).
Maar ik kom nog wel bij verschillende mensen die paarden hebben.
Kom je nog best tegen hoor, paarden of pony's die zo 1 of 2 dagen op stal staan.
Of met deze dagen even een uurtje eruit komen maar verder op stal staan.
Maar dat zijn vast allemaal mensen die niet op bokt zitten :)
Toch zijn de paarden van die mensen prima in orde, gezond en fit en lopen goed.
En natuurlijk zijn er zat dagen in het jaar dat ze wel lang naar buiten kunnen!
Laatst bijgewerkt door mika11 op 29-02-20 00:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 00:43

18 jaar geleden, wauw toen was ik 18 en bezig om mijn rijbewijs te halen :o

Maar goed inmiddels 35 en denk er nog steeds hetzelfde over hoor. Mijn paard komt elke dag buiten. Weer of geen weer. Maae goed ze staan bij een vriendin en met zn drieen hebben we een doe het zelf stal. Dus we hebben zelf de keuze.

Zelfs nu ook al is het een grote modderbende dan maar even met de benen de blub in. Ze staan in ieder geval even lekker buiten om de benen te strekken en lekker sociaal met zn drieen even lekker te kunnen kriebelen bij elkaar. S'nachts gaan ze wel naar binnen zodat ze droog kunnen liggen!

Sintara

Re: discussie: je paard een dag op stal laten staan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 00:52

Tja vorig weekend stond het weiland volledig onder water 1 dag, toen stond mijn vp ook een hele dag op stal.
Was wel voor het eerst in jaren en de dag erna waren er alweer stukken droog gelukkig..

DreamGuide

Re: discussie: je paard een dag op stal laten staan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 00:57

Persoonlijk vindt ik dat elk paard minimaal een aantal uur per dag gewoon vrije beweging buiten zijn box moet hebben.

Maar kijk eens naar 75% van de maneges in het land, hoeveel vrije beweging hebben die paarden per dag? Bijna niet.

Zie helaas hier in de omgeving ook vaak genoeg nog paarden die naast een uurtje rijden hun stal niet uit komen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 01:09

Hier staan de pony's alleen veilig een dagje binnen als het echt ernstig stormt. Anders waaien ze weg :=
En dan alsnog is dat alleen tijdens het hoogtepunt van de storm. Maar ik geloof wel dat mijn oudste de stal verkiest boven buiten in de wei met deze pokkeregen de hele tijd.

18 jaar geleden had ik nog geen pony's.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 29-02-20 01:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 01:15

Wauw 18 jaar geleden. Toen was k 11 en kreeg ik net mijn vp pony. Gelukkig 24/7 buiten toen met stallen waar ze als ze willen instonden.

Mijn paard nu, buiten van 06.00 tot 17.00, weer of geen weer. Storm of niet.
In de zomer is dit langer.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 01:49

Hier ook altijd buiten overdag. In de winter heb ik ze liefst wel s nachts op stal. Maar hier dan wel ten laatste 10u naar buiten en ten vroegste 20u naar binnen. Tenzij het echt zeikweer is, zoals de afgelopen dagen. Dan komen ze wel iets vroeger binnen, tegen 18u ofzo.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 01:52

AmoorM schreef:

Als ik het zo teruglees, was de algemene tendens in de reacties wel wat meer dat 'het best kan '. Zou nu gelukkig niet meer gebeuren denk ik.
Leuk om die verschillen te lezen!

drenthie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 02:02

18 jaar geleden werd ik uitgemaakt voor dierenbeul omdat ik mijn paard in de regen buiten had gezet
In de winter konden ze het land niet op dus ik zette hem wanneer het maar kon in de paddock. Wat voor weer het ook was.
Later een stal gevonden waar ze 24/7 buiten stonden.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 02:26

AmoorM schreef:

Bij mij niets. Zolang het kan gaan ze eruit. Ze hebben afgelopen week 1 dag binnen gestaan, maar toen werd er ook door de dames gemeld dat ze echt niet zo dringend eruit wilden. Als in mijn vos die demonstratief dan met dr hoofd onder de deur blijft van "ik ben er niet". Anders staat ze altijd met dr hoofd eroverheen, want ze mot en wil als eerste :D
Daarbij zijn mijn boxen nou ook niet vergelijkbaar met een toilet, nou ja ik mocht willen dat ik zon ruim toilet had :+ De dames hebben 7x4 en 5,5x5,5 tot hun beschikking. De Shet 3x4 en de haf heeft ook 3x4 maar die geef ik dan op zon dag de inloopstal erbij dan heeft ze 10x4 tot dr beschikking.
Moet ook zeggen, al 2 wekenlang hebben ze paddock met inloopstal, en de dames stonden alleen maar binnen te hikken. Ze konden eruit maar wilden niet.