25.000€ op m'n meisje geboden, wat zouden jullie doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

Re: 25.000€ op m'n meisje geboden, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 09:29

chanora schreef:
Suelza schreef:

Dat is onzin... Dat heeft niets met "geven om" te maken. Als je echt zoveel van je paard houdt dat je hem nooit wilt verkopen, dan zet je hem ook niet aan de straatkant omdat je te groot voor hem wordt maar dan zoek je een leuk ruitertje die er een paar keer in de week op hobbelt... Dan maar geen groot paard...

Maar ik rijd wedstrijden en moet hem verkopen als ik te groot word, ik heb ook nog een pony van 19 en die blijft altijd

dan alsnog vind ik dat suelza gelijk heeft.... of je m nou verkoopt voor het geld of met een 'reden' van te groot zijn, verkocht wordt ie dan toch... onzin om daar een verschil in 'geven om' in te maken.
de laatste 7 jaar heeft mijn pony op t land gestaan en hebben we gewandeld, was te groot, voor mij was dat een kwestie van prioriteiten stellen en rijden vond ik niet afwegen tegen mijn beestje houden

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 09:32

Suelza schreef:
chanora schreef:
Maar ik rijd wedstrijden en moet hem verkopen als ik te groot word, ik heb ook nog een pony van 19 en die blijft altijd

Er zit een verschil tussen moeten en willen... Je kunt ook stoppen met wedstrijden rijden...

Dat jij je pony verkoopt zegt toch niets over wel of niet geven om dat beest? Jij verkoopt hem toch ook en houdt hem toch ook niet tot zijn dood. Hoe kun je dan stellen dat TS niet om haar paard zou geven?

Als ze niet om haar paard zou geven had ze dit topic niet geopend en had ze hem al drie keer verkocht...

Ik vind het anders.. Of je je paard verkoopt omdat mensen veel bieden of omdat het moet..
Maar reageer der maar niet meer op.. Iedereen heeft zijn eigen mening Knipoog

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 09:33

Ik zou het niet doen
Mijn pony is ook meer waard dan voor wat ik hem gekocht heb, ongeveer het dubbele.. Maar verkopen NOOIT

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 09:34

Suelza schreef:
Tja, lastig... Ik heb ooit eens op concours diverse gegadigden gehad die heel veel geld wilden geven voor mijn paard. Deze is namelijk een kopie van zijn opa (internationale spring(dek)hengst) en bezit ook exact dezelfde techniek. Men vraagt met regelmaat naar de afstamming en dan krijg je alleen maar de reactie: "JA... dat zei ik al...!"...

Ik heb dit paard voor heel weinig geld gekocht en eigenlijk was deze voor de verkoop bestemd. Echter heb ik met dit paard zo vreselijk veel te stellen gehad dat ik ervoor gekozen heb om hem niet te verkopen. Tis geen makkelijk paard en de kans dat hij, ook voor die hoeveelheden geld, verkeerd terecht zou komen is te groot. Daarnaast was ik bang dat ik met al het geld van de wereld niet hetzelfde paard terug zou kunnen kopen met wie ik dezelfde band heb... Het is niet het mooiste paard wat ik ooit gereden heb, het is niet het beste paard wat ik ooit gereden heb, het is zeker niet het fijnste paard wat ik ooit gereden heb, maar het is wel het laatste paard wat ik ooit verkopen zal mocht de nood aan de man komen... Hij gaat nooit meer weg.

Nu heb ik nog een ander paard... Tja zou ik voor haar een heel gek bod krijgen (maar dan moet het wel heel gek worden) dan zou ik wellicht wel overwegen haar te verkopen en haar veulen (ze is drachtig) gewoon te houden... Ondanks het feit dat ik helemaal gek van haar ben...

Ik vind het heel moeilijk... Zou je echt zitten te springen om het geld, ja waarom niet, maar anders... tja als je het geld niet nodig hebt, waarom zou je?!?!

Als je haar straks Lichte Tour hebt en ze is elite dan krijg je het er ook nog wel voor... Overigens over dat laatste... Het is een stamboekmerrie (ik zag in je profiel dat ze naar de keuring was geweest), wat waren haar punten? Want ze is duidelijk geen ster geworden. Had ze bemerkingen op exterieur of op beweging. Als je haar aanhoudt in de hoop haar Elite te krijgen, dan mag ze geen bemerkingen hebben op exterieur want dan gaat het je never nooit lukken ben ik bang... Dan zal het altijd een PROK stb (mogelijk ook prestatie) merrie blijven...

Ze is inderdaad geen ster geworden, puur omdat ik zo eigenwijs was het weekende ervoor een 2daags concour te rijden.
De fokker waar ik sta en haar voorbracht, zij ook dat het m'n eigen schuld was, omdat ze niet los genoeg was(stap was daarintegen heel goed beoordeeld) en de fitheid die erbij hoort was er niet.
Ze kwam 5 puntjes te kort op beweging (ze had nu 75) Ze word makkelijk ster op het moment dat ik haar 2 weekjes van te voren door de fokker waar we bij staan laat trainen, dan is ze goed fit, en mega los.

conclussie: eigen schuld , dikke bult Tong uitsteken

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 09:36

Kaitlin schreef:
Suelza schreef:
Tja, lastig... Ik heb ooit eens op concours diverse gegadigden gehad die heel veel geld wilden geven voor mijn paard. Deze is namelijk een kopie van zijn opa (internationale spring(dek)hengst) en bezit ook exact dezelfde techniek. Men vraagt met regelmaat naar de afstamming en dan krijg je alleen maar de reactie: "JA... dat zei ik al...!"...

Ik heb dit paard voor heel weinig geld gekocht en eigenlijk was deze voor de verkoop bestemd. Echter heb ik met dit paard zo vreselijk veel te stellen gehad dat ik ervoor gekozen heb om hem niet te verkopen. Tis geen makkelijk paard en de kans dat hij, ook voor die hoeveelheden geld, verkeerd terecht zou komen is te groot. Daarnaast was ik bang dat ik met al het geld van de wereld niet hetzelfde paard terug zou kunnen kopen met wie ik dezelfde band heb... Het is niet het mooiste paard wat ik ooit gereden heb, het is niet het beste paard wat ik ooit gereden heb, het is zeker niet het fijnste paard wat ik ooit gereden heb, maar het is wel het laatste paard wat ik ooit verkopen zal mocht de nood aan de man komen... Hij gaat nooit meer weg.

Nu heb ik nog een ander paard... Tja zou ik voor haar een heel gek bod krijgen (maar dan moet het wel heel gek worden) dan zou ik wellicht wel overwegen haar te verkopen en haar veulen (ze is drachtig) gewoon te houden... Ondanks het feit dat ik helemaal gek van haar ben...

Ik vind het heel moeilijk... Zou je echt zitten te springen om het geld, ja waarom niet, maar anders... tja als je het geld niet nodig hebt, waarom zou je?!?!

Als je haar straks Lichte Tour hebt en ze is elite dan krijg je het er ook nog wel voor... Overigens over dat laatste... Het is een stamboekmerrie (ik zag in je profiel dat ze naar de keuring was geweest), wat waren haar punten? Want ze is duidelijk geen ster geworden. Had ze bemerkingen op exterieur of op beweging. Als je haar aanhoudt in de hoop haar Elite te krijgen, dan mag ze geen bemerkingen hebben op exterieur want dan gaat het je never nooit lukken ben ik bang... Dan zal het altijd een PROK stb (mogelijk ook prestatie) merrie blijven...

Ze is inderdaad geen ster geworden, puur omdat ik zo eigenwijs was het weekende ervoor een 2daags concour te rijden.
De fokker waar ik sta en haar voorbracht, zij ook dat het m'n eigen schuld was, omdat ze niet los genoeg was(stap was daarintegen heel goed beoordeeld) en de fitheid die erbij hoort was er niet.
Ze kwam 5 puntjes te kort op beweging (ze had nu 75) Ze word makkelijk ster op het moment dat ik haar 2 weekjes van te voren door de fokker waar we bij staan laat trainen, dan is ze goed fit, en mega los.

conclussie: eigen schuld , dikke bult Tong uitsteken

75 voor beweging is voldoende voor het STER predikaat. Wat had ze voor haar exterieur?

Anoniem

Jaren terug heb ik het bij Kawa ook gehad
We woonden net samen, net een huis gekocht, dus konden het goed gebruiken.
Maar zoals je in mijn profiel kunt zien is Kawa er nog steeds. En daar heb ik nog geen sec. spijt van gehad Lachen
Ben nog elke dag blij dat heerlijke koppie te zien

anniee

Tja lastige beslissing.
Wat ik zou doen is langs een aantal adressen gaan met goede paarden die ik van het geld (minder dan die 25.000 haha) zou kunnen kopen en kijken of daar wat tussenzit. Dan zou ik als er wat goeds tussen zit het paard verkopen en een nieuwe kopen.
Tenzij je paard echt méga talentvol is. Maar er lopen genoeg Z-paarden rond waarmee je wel een leuke klik kunt krijgen ongetwijfeld hoor. Mijn welsh zou weggaan voor een goed bedrag aangezien ik er zelf niet meer op rijd, maar dan moeten ze wel flink boven de waarde bieden. Mijn haf zou ook wel weggaan voor een flink bedrag denk ik. Heb met mijn paarden minder binding dan met mijn katten bijvoorbeeld; die heb ik constant om me heen en de paarden niet. Best raar eigenlijk, haha.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 09:37

Dagie schreef:
Ik denk toch verkopen, zelf zou ik zowiezo verkopen zker voor dat geld en ook omdat je puur hobbymatig bezig ben stel dat die morgen ze been breekt dan heb je er erg veel spijt van om zo maar te zeggen klinkt hard maar is wel zo (uit eigen ervaring) , maar het is en blijft jou keuze maar toch zou ik is goed overleggen wat je ouders ervan vinden en wat hun keuze is.

Ik zou mijn paard niet verkopen en al brak ze de volgende dag haar been er absoluut geen spijt van hebben. Mijn paard is mijn paard en ik zou het mooi vinden om met dat paard hoog te komen in de sport.

Als je puur hobbymatig rijd en je bent gelukkig met je paard waarom zou je haar dan verkopen?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 09:38

chanora schreef:
Ik vind het anders.. Of je je paard verkoopt omdat mensen veel bieden of omdat het moet.. Maar reageer der maar niet meer op.. Iedereen heeft zijn eigen mening Knipoog

Haha! Nee, doe maar niet meer...

Wij wachten wel totdat papa tegen jou zegt: "Schat, vanaf vandaag ben je oud genoeg om je paarden zelf te onderhouden. En als je dat niet kunt betalen, dan verkoop je er maar 1 Haha!

Het is altijd makkelijk praten uit de portemonnee van een ander...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 09:40

runningkawa schreef:
Jaren terug heb ik het bij Kawa ook gehad
We woonden net samen, net een huis gekocht, dus konden het goed gebruiken.
Maar zoals je in mijn profiel kunt zien is Kawa er nog steeds. En daar heb ik nog geen sec. spijt van gehad Lachen
Ben nog elke dag blij dat heerlijke koppie te zien

Ja, dat had ik met mijn vosje ook... Die dondersteen mag ook de rest van zijn leven blijven. De band die ik met hem heb, heb ik niet zo met mijn andere paard...

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 09:40

pfoee.. Moet ik even kijken hoor! Tong uitsteken

Ze had 65 exterieur, maar op de uitslagenlijst stond 70, dus we zijn met een Ster-paard naar huis gegaan, maar omdat ik een rode rozet had gekregen, klopte het niet! We zijn ook terug gegaan, waarbij de jury's bij elkaar geroepen zijn, en toen had ze wel weer 65 punten.
Dus we gaan het volgend jaar gewoon weer proberen!

nog even iets:
Die keuringen hebben voor mij persoonlijk geen meerwaarde,vind het interresant, óók voor mijn opleiding. Ik zou er ook niet van wakker liggen als ze ooit geen Elite zou worden!

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 09:41

Suelza schreef:
chanora schreef:
Ik vind het anders.. Of je je paard verkoopt omdat mensen veel bieden of omdat het moet.. Maar reageer der maar niet meer op.. Iedereen heeft zijn eigen mening Knipoog

Haha! Nee, doe maar niet meer...

Wij wachten wel totdat papa tegen jou zegt: "Schat, vanaf vandaag ben je oud genoeg om je paarden zelf te onderhouden. En als je dat niet kunt betalen, dan verkoop je er maar 1 Haha!

Het is altijd makkelijk praten uit de portemonnee van een ander...

Me ouders hebben gezegt dat ze hem noooit verkopen al word er op geboden.. Er is namelijk al 2x gevraagt of ze hem mochten kopen, maar dat doen we niet..

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 09:43

Kaitlin schreef:

Ze had 65 exterieur, maar op de uitslagenlijst stond 70, dus we zijn met een Ster-paard naar huis gegaan, maar omdat ik een rode rozet had gekregen, klopte het niet! We zijn ook terug gegaan, waarbij de jury's bij elkaar geroepen zijn, en toen had ze wel weer 65 punten.

nog even iets:
Die keuringen hebben voor mij persoonlijk geen meerwaarde,vind het interresant, óók voor mijn opleiding. Ik zou er ook niet van wakker liggen als ze ooit geen Elite zou worden!

Nee, ik reageerde erop omdat je zei dat je haar ooit Elite wilde krijgen. MAar als ze 65 had op exteireur dan zal ze geen Ster worden. Als ze op beweging achter blijft, dan kun je er een sportprestatie of een IBOP bijrijden maar exterieurmatig is het lastiger. Ik ben bang dat je dat dan niet gaat redden (ik vermoedde het ook al een beetje gezien de foto's uit je profiel)... Overigens zegt dit niets over haar kwaliteiten als sportpaard. Het kan nog steeds een enorme topper zijn uiteraard... Dan maakt een wat kortere hals, of een wat lager kruis echt niet zo'n dramatisch verschil...

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 09:45

Tsja als jij denkt dat jij dat niveau aankunt zou ik haar lekker houden en vooral veel leren met haar!
Even over dat je niet om je paard geeft als je m verkoopt, das natuurlijk onzin.
Het is nogal naief om te denken dat je paard alleen bij jou gelukkig kan zijn. Mijne is nu een half jr verkocht en ook al mis ik hem vreselijk, hij is bij zn nieuwe eigenaressen zeker zo gelukkig als bij mij. Als je echt om je paard geeft dan gaat het erom dat hij/zij het goed heeft, en niet of ie bij jou is of niet.
Ik zou echt niet weten wat ik zou kiezen en ben blij dat ik niet in jouw schoenen sta ( Hoewel ik ook wel zo'n vreselijk knap paard zou willen hebben ! )

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 09:50

Suelza schreef:
ksb schreef:

nog even iets:

Nee, ik reageerde erop omdat je zei dat je haar ooit Elite wilde krijgen. MAar als ze 65 had op exteireur dan zal ze geen Ster worden. Als ze op beweging achter blijft, dan kun je er een sportprestatie of een IBOP bijrijden maar exterieurmatig is het lastiger. Ik ben bang dat je dat dan niet gaat redden (ik vermoedde het ook al een beetje gezien de foto's uit je profiel)... Overigens zegt dit niets over haar kwaliteiten als sportpaard. Het kan nog steeds een enorme topper zijn uiteraard... Dan maakt een wat kortere hals, of een wat lager kruis echt niet zo'n dramatisch verschil...

klopt, als we het op de keuring niet redden gaat mijn trainster met haar naar de IBOP. (zelf heb ik daarvoor nog veel te weinig kilometers gemaakt)
Zelf heb ik er (jammer genoeg) *nog* weinig verstand van, de fokker waarbij ik sta en Gert-Jan van Olst zien veel in haar als fokmerrie (van wege haar bijzondere bloedvoering).Bijde hebben ook al gevraagd naar verkoop. Maar ik wil gewoon lekker met haar rijden, en het lijkt me wel leuk om een keer een veulentje te fokken als ze wat ouder is! Haha!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 09:54

Kaitlin schreef:
klopt, als we het op de keuring niet redden gaat mijn trainster met haar naar de IBOP. (zelf heb ik daarvoor nog veel te weinig kilometers gemaakt)
Zelf heb ik er (jammer genoeg) *nog* weinig verstand van, de fokker waarbij ik sta en Gert-Jan van Olst zien veel in haar als fokmerrie (van wege haar bijzondere bloedvoering).Bijde hebben ook al gevraagd naar verkoop. Maar ik wil gewoon lekker met haar rijden, en het lijkt me wel leuk om een keer een veulentje te fokken als ze wat ouder is! Haha!

Ibop is nutteloos als ze tekort kwam op exterieur... Dan wordt ze hooguit Stb PROK IBOP maar geen STER...

Daarnaast kun je haar ook gewoon Z2+1 rijden... dan hoef je niet naar de Ibop Knipoog

En een veulentje fokken kan altijd toch?!?! Daar hoef je geen keuringstopper voor te hebben.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:00

liever met spijt verkocht dan met spijt gehouden
Mijn eerste paard was een stermerrie met heel goede bloedlijnen (Gelders) iemand op de keuring bood 10.000,-gulden en ik dacht dat het een grapje was, niet dus !
Ik heb haar toen niet verkocht (dom!) een aantal jaren later was ik niks verder met haar gekomen, ik was haar eigenlijk een beetje moe onder het zadel ,ze was veel te sterk ,ik reed nog weining ,een bosrit was geen optie maar ze had wel een prachtig veulen aan de voet
Ik kon toen top voor haar krijgen mèt veulen : €3500,-
ik bedoel maar.....

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:08

hm, het is eigelijk wel een rot situatie.. het si wel heel wat geld.. maar ja, ik zou persoonlijk meer kijken naar mezelf.. geld maakt niet gelukkig zeggen ze altijd.. en ikzelf zou mijn eigen paardje er niet voor weg kunnen doen.. ik hou te veel van hem.. dusja. ik denk dat je eerst naar jezelf moet kijken en dan naar het geld.. maar dat is voor mij makkelijk praten.. ik hoop dat je eruit komt!!

groetjes!!

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:11

Ik zou er houden Ja

Het is toch je maatje? Wat is nou belangrijker?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:12

Objectief gezien is het een hoop geld voor een paard van die leeftijd die 'pas' M2 is en zou er inderdaad een stik omheen moeten.

Aan de andere kant moet je je goed afvragen of je écht ambitie hebt voor meer. Is dat het geval dan zou ik zeggen: je weet nu wat je hebt. Zoals al eerder gezegd is het geld is zo verdampt. Een dergelijk paard krijg je niet makkelijk weer voor normaal geld en de klik is er met dit paard.

Laat het emotionele deel maar even buiten beschouwing, want hoe bot het ook klinkt, dat is een kwestie van uithuilen en verder gaan.

Wij zitten met dezelfde overweging en hebben besloten dat ambitie en sportplezier voor gaat, maar dat is voor ieder een persoonlijke afweging natuurlijk. Knipoog

Succes met je beslissing.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 10:15

bedankt voor jullie reactie's!!
Ik ga nu op concours en zal later vandaag de andere reactie's bekijken/beantwoorden.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:19

De enige juiste beslissing is de beslissing die jezelf maakt. Ik zou het niet weten wat ik zou doen, voor mij is het makkelijk praten omdat me het geld niet geboden is. Aan de ene kant zeg ik houden en aan de andere kant strikkie erom.

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 12:25

Voor dat geld gaat die van mij echt de deur niet uit. Dan had ik dat allang kunnen doen...
Denk nou is na, je hebt nu een fijn paard onder je kont, voor die E25.000 koop je een leuk jong paard, maar geen Z topper ofzo..
Probeer maar is zo'n fijne terug te vinden voor dat geld, dus ik zou het echt niet doen als ik jou was Knipoog

MissDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 12:31

Als mijn paard verkocht zou kunnen worden voor zoveel geld, zou ik twijfelen.
Ik denk dat ik het wel zo doen, dus investeren in de toekomst, maar ik zou wel vragen aan de koper of ik haar/hem zou kunnen bezoeken of dat er iig contact blijft met de koper.

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 12:38

Ik denk dat het er aan ligt, hoe talentvol dat het paard is. Als je weet dat er meer in zit dan alleen het Z, zou ik dr houden. Als dat de top is, zou ik dr weg doen. Ze is qua leeftijd niet echt hoog gekwalificeerd, maar als ze de kwaliteiten heeft voor het hogere werk, moet je dr zeker houden!