dressuur=mode?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 11:29

Citaat:
dus dan 20 ruiters linksom en 10 minuten later rijden ze allemaal rechtsom.

Sorry, maar dat heb ik dus nog nooit gezien. Wel dat er individueel wel eens iemand rechtsom rijdt, maar het meeste is toch gewoon linksom. Ik heb in elk geval nog nooit gezien dat iedereen ineens rechtsom ging.

Vorige week tijdens een dressuurwedstrijd heb ik even bij de B dressuur gekeken. Als je zag hoeveel paarden daar in elkaar getrokken werden, witte vlekken op de plek van de sporen hadden (of zelfs helemaal opengereden). Er was een meid die in de B een paard met wielsporen reed, er was er eentje die met inrijden de thiedeman gebruikte en op één na liepen al die dieren lekker op de voorhand te sjouwen.

Het was een met witte hekjes afgezette ring met bloemstukken op de letters. Stuk voor stuk elke ruiter die de ring in ging praatte tegen het paard en vertelde hem dat er hekjes en bloemetjes waren...

Mijn stalgenootje was zo zenuwachtig voor die hekjes dat het springpaardje dat ze rijdt er ook gespannen van werd. Hij keek niet naar de hekjes, maar was gespannen omdat de ruiter gespannen was.

In de inrijring van springen zie ik eerlijk gezegd nooit slofteugels of andere hulpmiddelen dan een martingaaltje en spoortjes.
Die paarden kijken ook wel even naar de bloemstukken maar worden er gewoon doorheen gedreven. Doorlopen, niet zeiken.

Het is inderdaad wel zo dat het grootste gedeelte van de springruiters in de L en M professioneel ruiter is. Jammer voor de basisspringsport...

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 11:42

ff offtopic, maar
Citaat:
Er was een meid die in de B een paard met wielsporen reed
watis daar mis mee? Ik ben nu al wel L! maar reed mijn laatste B wedstrijdej ook met wielsporen hoor.. Verward

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 12:18

ik dacht dat het losrijden met hulpteugels verboden was???
zo niet, dan zou het mij een hoop tijd&moeite schelen als ik ff met slof zou rijden of met bijzet zou longeren!

enne wielsporen daar is nix mis mee vind ik, maar als je die in de B of de L al nodig hebt...dan mag je ook nog een zweep gebruiken! wat dan als je in de M komt en geen zweep meer mag gebruiken?en je paard regaeert niet op je sporen?veel scherpere sporen dan wielsporen zijn er niet!
ik rij nogsteeds met botte minispoortjes...in de M2 heb een heel lui paard dat niet graag wil werken, en hij is lang in zn lijf dus t kost me behoorlijk wat moeite om hem bij elkaar te rijden en dan ook nog ns voorwaarts te houden, dus misschien dat ik ga nadenken over scherpere sporen, maar aan de andere kant....een paard voelt een vliegje al op zn lijf zitten!dus wat moet ie wel niet voelen bij sporen?of bij hele scherpe sporen??

maargoed dat was ff off-topic.

ik praat ook vaak tegen mn paard als ik de ring in ga als er veel bloemstukken oid staan..maar dan zeg ik niet o kijk een das niet eng, ik ben iets 'grover' en rij dan met wat meer lef erlangs, springt ie opzij dan heeft ie mn binnenbeen heel hard tegen zn buik!
dat helpt beter dan vertellen dat er iets engs staat enz!

maar inderdaad, de meeste dressuurpaarden zijn kijkerig(mijne ook die is superonzeker) en degene die dat niet zo erg zijn worden zo gemaakt door een zenuwachtige ruiter, bij het springen vallen die paarden af, een kijkerig paard komt nooit het parcours rond!!

enne ik zie zo vaak dat alle ruiters als ze in een vrij kleine losspringbak aan het losrijden zijn dat ze allemaal linksom, dan weer allemaal rechtsom rijden!

dressuurruiters hebben vaak toch meer ruimte, zeker op een buitenwedstrijd!
groot grasveld voor dressuurruiters om los te rijden(zijn er ook meer dan springruiters!) en dan een afgezet stukje voor de springruiters waar wat hindernissen staan om los te springen, en die rijden vaak allemaal dezelfde kant op!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 12:27

Wat Kitty beschrijft over de stalgenoot die zich al vooraf druk maakt over hekjes, bloemen etc vind ik dus typerend voor een dressuurruiter. Een springruiter gaat daar toch anders mee om, ook al omdat je in het parcours best een keer wat scheef of kijkerig langs een vlag kan gaan zonder dat dat (veel) punten kost.

En vaak zie je dat een dressuurruiter zijn paard de schuld geeft van een fout in de proef, en een springruiter zichzelf.

En wat het overbluffen betreft, dat gaat de eerste paar keer nog goed, maar daarna trappen ze er ook niet meer in. Maar een paard dat veel gesprongen heeft is over het algemeen toch echt minder kijkerig (ook in de dressuurring). Ik spreek uit ervaring, Pablo is een enorme angsthaas maar door veel te springen is hij nu in de dressuurring ook een stuk makkelijker geworden (althans vorig jaar, ben benieuwd hoe het nu gaat na een klein jaar rust door een blessure).

Off topic, even een paar opmerkingen:
- longeren met bijzet is toegestaan
- losrijden voor dressuur is toegestaan met Thiedemann (t/m M2) en martingaal (op een trenshoofdstel)
- met springen t/m M (uit mijn hoofd) alleen losrijden met martingaal
- bij ons (Den Bosch/Eindhoven) wordt ook alleen linksom los gereden

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 12:35

Effe gewoon op de stelling terugkerend: dressuur is mode:
Nou, paardensport is denk ik mode, n.a.v. de bekendheid in de sport door met name Anky. WAarom is springen niet in de mode?
- te weinig spring instructeurs
- te weinig mensen die echt durven te springen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-02 12:56

Te weinig instructeurs klopt wel degelijk. Bij ons op de vereniging is maar 1 instructeur die Orun allround gedaan heeft. Tja, en doordat steeds meer mensen orun dressuur doen, krijg je minder springinstructeur en dus weer minder springruiters, en zo is het cirkeltje rond.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 13:06

al wilde ik me van de week nog op het laatste nippertje inschrijven voor de ORUN cursus allround in Oirschot, en die zat vol *snif*

Overigens heb ik toch niet het idee dat er minder gesprongen wordt dan 10 jaar terug, eerder meer. Ik won ooit een kringkampioenschap in het M met een weigering in het basisparcours omdat er max 15 deelnemers waren. Tegenwoordig zijn het er eerder 50 in het M.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 13:07

Lielle schreef:

Overigens heb ik toch niet het idee dat er minder gesprongen wordt dan 10 jaar terug, eerder meer. Ik won ooit een kringkampioenschap in het M met een weigering in het basisparcours omdat er max 15 deelnemers waren. Tegenwoordig zijn het er eerder 50 in het M.

Zal allemaal best maar van de 100 % wedstrijdruiters springt er misschien hooguit 20%.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 13:14

Laura schreef:
ff offtopic, maar
Citaat:
watis daar mis mee? Ik ben nu al wel L! maar reed mijn laatste B wedstrijdej ook met wielsporen hoor.. Verward

Ik zie sowieso niet in waarom je in de B & L sporen zou moeten dragen, voor wat is dat nodig?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 13:15

chantal1"]
[quote="Laura schreef:
ff offtopic, maar
Citaat:

Ik zie sowieso niet in waarom je in de B & L sporen zou moeten dragen, voor wat is dat nodig?
[/quote]

en wat is er mis mee?

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 13:17

Laura schreef:
ff offtopic, maar
Citaat:

Ik weet dat dit een andere discussie is, heb zelf ook niks tegen op sporen, maar ik vind het nogal wat dat je al wielsporen nodig hebt in de B om je paard goed te laten lopen.

Maar goed, dit lijkt mij nogal offtopic.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 13:18

sja, ik rijd ook met sporen. Kan ik net iets duidelijker over komen indien nodig.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 13:20

Ik rijd ook met sporen, maar ik heb het over wielsporen in de B.
Ieder zijn feestje, maar ik doe daar niet aan mee.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 13:38

nou nou nou, wat een vooroordelen toch allemaal weer! Ik ken mensen met wielsporen die helemaal niet scherp zijn, veel minder scherp dan een gewone spoor!

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 13:39

Kitty schreef:
Ik rijd ook met sporen, maar ik heb het over wielsporen in de B.
Ieder zijn feestje, maar ik doe daar niet aan mee.

Wielsporen in de B gaan mij ook wat ver, maar dat moet ieder idd voor zich weten. Die mensen moeten iig nooit bij de oosterburen gaan rijden.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 14:30

Ik heb van die wielsporen met een rond wiel en die zijn echt niet zo scherp hoor! Ze draaien mooi rond dus dat valt reuze mee. Ik heb helemaal niks tegen op sporen of zweep, mits
De ruiter weet hoe hij er mee om moet gaan en ze niet erin prikt omdat zijn beenligging niet stil is
Hij/zij er consequent mee omgaat dus reactie eist op een hulp met spoor of zweep. Ik kan me namelijk wel heel erg ergeren aan mensen die een klap geven en dan reageert het paard niet dus 5 minuten later weer een klap en dan weer en weer….grrrr. Niet reageren betekent een nog veel hardere tik.

Ik zit zeker in andere kringen want bij mij springen de mensen voornamelijk of rijden ze sgw. En bij ons liggen er juist héél veel tweedehands springzadels in de winkel en op de grote concoursen zijn die er ook in legio vormen en kleuren. En ik heb me rot gezocht naar een goed dressuurzadel voor ene nette prijs.

Verder zitten er in elke discipline slechte en goede ruiters. Een goede springruiter heeft zijn paard dressuurmatig ook goed voor mekaar, heeft een goede zit, goede balans etc. In de Z-dressuur zie je ook kneusen rondrijden. Verder werkt Anky denk ik gewoon nog steeds erg inspirerend. En terecht, ze is toch ook (wereld)top?!!

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 17:22

In principe voelt een paard een vlieg zitten, dus je been voelt hij helemaal, het is alleen de vraag hoe scherp jij hem afgericht hebt, zodat hij snel op dat been kan reageren, veel paarden zijn enorm traag aan het been gereden, zo erg zelfs dat ze elke pas bijgeduwd worden, ik zeg niet dat die van mij snel zijn, maar dat is ook een zwak punt van mij (een van velen) Daar komt bij dat een wiel soms fijner kan werken dan een knop- of stompe spoor. Verschilt ook per paard trouwens.

Ik ben het heel erg eens met die opmerkingen over hekjes en bloemetjes, het kan ontzettend lastig zijn maar uiteindelijk moeten ze er gewoon aan wennen, en dat leren ze alleen door veel te zien EN door een ruiter die ze er gewoon langsheen drukt zonder zelf te verstijven.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 23:50

Steef"]
In principe voelt een paard een vlieg zitten, dus je been voelt hij helemaal, het is alleen de vraag hoe scherp jij hem afgericht hebt, zodat hij snel op dat been kan reageren, veel paarden zijn enorm traag aan het been gereden, zo erg zelfs dat ze elke pas bijgeduwd worden
[/quote]

Kijk, dit zijn nou eens wijze woorden, als je dit kan (een paard goed aan je been hebben) vind ik persoonlijk dat je eens aan sporen moet gaan denken.

[quote="Lielle"]
[quote="chantal1"][quote="Laura schreef:
ff offtopic, maar
Citaat:

[/quote]

en wat is er mis mee?
[/quote]

Heb ik dat gezegd, ik vraag me alleen af waarom als iemand me dat nou eens op een goede manier kan beargumenteren snap ik het misschien.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 01:02

Citaat:

Ben je zo blond of moet ik deze vraag wel serieus nemen?

Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om hier op in te gaan, maar aangezien ik toch niks beters te doen heb: Aangezien Iwaldo in de ring nog wel eens terug valt (als in, hij is voorwaarts zat maar zodra ie de bak in komt is ie heel kijkerig en kom ik niet zo scherp meer door) qua tempo, kan ik hem met mijn grove wielspoor iets duidelijker maken wat en hoe. Ik rijd thuis met gewone knopsporen.

Ik wordt wel een beetje kotsmisselijk van de intonatie van de bovenstaande quote. Gaan we weer over in 'als je je paard zonder sporen kan rijden kan je pas echt goed rijden' Nou, ik zal eens even goed zeggen dat ik zonder sporen niet ver kom qua wijken enzo. Ben ik misschien een hele slechte ruiter Schijnheilig Maar ik nodig jullie van harte uit om eens op mijn tank te komen zitten.. Trouwens, ik snap ook wel eens niet waar al die geweldige ruiters eigenlijk uberhaupt een zadel voor nodig hebben.. zónder kan je pas echt goed rijden.. en zonder teugels.. en zonder bit.. Extreme duivel Frusty

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 12:11

Je mag me best blond noemen maar charmant en van enige inhoud is het zeker niet. Zegt mij weer genoeg.
Trouwens, ik heb al meerdere afgestompte "tanks" weer voor het been moeten krijgen dus vertel me er niks van.
Het verschil is dat ik het met mijn beentjes en zweepje moest doen, misschien nuttig om dat ook eens te leren voordat het volgende paard weer dezelfde "trekjes" heeft.

xXIreenXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 12:18

Het ligt gewoon aan het paardje: het ene paard kan ik zonder sporen makkelijk goed voorwaarts houden ook aan de teugel, en het andere is gewoon totaal ongevoelig voor de beenhulpen en panisch voor zwepen...wat moetje dan? ik rijd dan met sporen en dat bevalt me prima en dat wil ook helemaal niet zeggen wat voorn ruiter je bent

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 13:28

Juist Irene..
For your information rijd ik de vos ook altijd zonder sporen (goh moet ik me nou trots of beter voelen ofzo?) en Iwaldo met. Problemen mee?

Praat anders eerst even met Jippie of Steef of Tallie die zowel mij als mijn paard gezien en gevoeld hebben, voordat je weer met betweterige opmerkingen komt dat ik maar eens moet leren rijden. Makkelijk he, iedereen over één kam te scheren, dat jij nou altijd zo knap zonder sporen rijdt... pfff zeg. Moet nou zeker tegen je opkijken ofzo? Misselijk

Steefs opmerking daar sluit ik me helemaal bij aan. Ik weet ook best waar mijn minder sterke punten zitten. Ieder zijn ding, maar je hoeft een ander niet te veroordelen.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 21:33

HAHAHA, jij voelt je wel heel erg aangesproken, zit er misschien toch een kern van waarheid in?

Je trekt je wel heel erg veel aan van betweterige personen Haha!
Enfin, ik ga mijn mond maar houden voordat dit hele topic verziekt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 21:39

Om maar even terug te gaan naar de oorspronkelijke vraag. Dressuur zelf is dus geen modeverschijnsel, het is letterlijk ouder dan de weg naar Rome en dressuur zal ook zeker blijven. Binnen dressuur, of africhtingssystemen zie je wel modeverschijnselen opdoemen zo nu en dan. Naast alle modische stromen, blijft altijd nog de klassieke africhting. Dus nee, dressuur is geen modeverschijnsel, hetgeen mensen ermee doen, soms wel.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 00:28

Ik vind springen erg leuk om te doen, maar dressuurrijden ook. En het is helaas wel zo dat op maneges stukken minder springles word gegeven dan dressuurles, en dat is voor mij eigenlijk de reden dat ik uiteindelijk dressuurwedstrijden ben gaan rijden. Ik wilde wel springen, maar hoe kan ik in 's hemelsnaam een parcourtje springen als ik nooit fatsoenlijk springles heb gehad?
Nu is het anders voor mij, ik heb mijn eigen paard gekocht, ik laat hem zadelmak maken en daarna krijg ik natuurlijk sowieso les, want ik vind dat een paard inrijden niet iets is wat je zonder les kan doen, tenzij je heel erg goed kan rijden, en ik vind dat ik nog niet op dat niveau zit, en dat wordt priveles omdat dat voor het paard en voor mij beter is, je krijgt toch fulltime aandacht. Als mijn paard er tegen die tijd aan toe is om een sprongetje te maken en hij blijkt het leuk te vinden en te kunnen, zal ik er echt wel meer aandacht aan gaan besteden en misschien een wedstrijdje gaan rijden, lijkt me leuk.
Maar omdat ik dus van de 11 jaar dat ik rij 8 op een manege heb gereden waar dus ook zelden springles werd gegeven, is het springen erbij ingeschoten, en ik denk dat dat op veel maneges het geval is!