Citaat:dus dan 20 ruiters linksom en 10 minuten later rijden ze allemaal rechtsom.
Sorry, maar dat heb ik dus nog nooit gezien. Wel dat er individueel wel eens iemand rechtsom rijdt, maar het meeste is toch gewoon linksom. Ik heb in elk geval nog nooit gezien dat iedereen ineens rechtsom ging.
Vorige week tijdens een dressuurwedstrijd heb ik even bij de B dressuur gekeken. Als je zag hoeveel paarden daar in elkaar getrokken werden, witte vlekken op de plek van de sporen hadden (of zelfs helemaal opengereden). Er was een meid die in de B een paard met wielsporen reed, er was er eentje die met inrijden de thiedeman gebruikte en op één na liepen al die dieren lekker op de voorhand te sjouwen.
Het was een met witte hekjes afgezette ring met bloemstukken op de letters. Stuk voor stuk elke ruiter die de ring in ging praatte tegen het paard en vertelde hem dat er hekjes en bloemetjes waren...
Mijn stalgenootje was zo zenuwachtig voor die hekjes dat het springpaardje dat ze rijdt er ook gespannen van werd. Hij keek niet naar de hekjes, maar was gespannen omdat de ruiter gespannen was.
In de inrijring van springen zie ik eerlijk gezegd nooit slofteugels of andere hulpmiddelen dan een martingaaltje en spoortjes.
Die paarden kijken ook wel even naar de bloemstukken maar worden er gewoon doorheen gedreven. Doorlopen, niet zeiken.
Het is inderdaad wel zo dat het grootste gedeelte van de springruiters in de L en M professioneel ruiter is. Jammer voor de basisspringsport...