Voel me zo schuldig ;')

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 23:32

Jeetje wat een nare situatie, maar het is gewoon een van die vervelende dingen die kunnen gebeuren als je paarden bij elkaar zet. Het kan 100 keer goed gaan en dan ineens niet meer. Ik denk niet dat jij er iets aan had kunnen doen. Je voelt je natuurlijk kei schuldig als zoiets gebeurt (paard van mijn beste vriendin sloeg dochtertje van de stal-eigenaar een gebroken arm, beest stond al als onbetrouwbaar bekend maar wat weet nou een kind van 8??).
Het is een kl*te situatie waar niemand iets aan kan doen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 12:30

Hoi Renske en Lisette
Ik lees / hoor (niet alleen op Bokt) soms tussen de regels door dat mensen het stiekem wel leuk vinden dat hun paard een dominante etter is, of dat nu met rijden is, tegenover andere paarden of in de omgang. Want dan heb je natuurlijk een heel bijzonder paard Haha!. Moeten ze zelf weten, als ze maar zorgen dat hun draak zijn truukjes voor henzelf reserveert en geen gevaar vormt voor zijn omgeving. Ik ga hier geen namen noemen, het is ook niet zo dat er nu iemand op bokt wat dit betreft echt uitspringt, maar wie zich aangesproken voelt ...
Kijk, als je met paarden omgaat en je gebruikt je gezonde verstand, dan snap je heus wel dat dit soort problemen niet leuk zijn. Je moet er alleen niet te lang mee rondneuzelen en gewoon echt actie ondernemen. Zoals Tiko nu. Super trouwens dat er mensen van Bokt zijn die haar hiermee willen helpen!

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 12:45

Tiko schreef:
"NH, dus op een natuurlijke manier met paarden omgaan, ja, dat vind ik goed. Maar de manier waarop personen als Emiel dat verwoorden vind ik niet goed. Geweldloos, nou paarden gaan alles behalve geweldloos met elkaar om! Die gaan ook krachtmetingen (dominantie gevechten) met elkaar aan dmv geweld."

Geweld, of krachtmetingen, lopen uit op gevaar. Dat is onbegonnen werk, als jouw paard je namelijk écht uit probeerd (dominantiegevechten, dus uitmaken wie van de 2 macht krijgt, hij zal dit als hij zelf dominant is altijd verdedigen), vecht deze terug, wat jij zelf dus ook merkt. Hij doet iets, jij straft, hij straft (dreigt). Paarden blijven dieren, die ook nog eens 100 keer sterker zijn, en krachtmetingen zijn dan gewoon een laatste waar je aan moet beginnen. (dit niet als aanvalling op jou, maar in het algemeen)

Ik hoop in elk geval dat de NH je weer op weg kan helpen.. Succes ermee!!

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-02 21:31

Weet je wat het hele gedoe zo moeilijk maak met tiek??? Zulke dagen als vandaag!

Ik kom op stal, hij hinnikt vriendelijk, hij krijgt een broodje. Vervolgens wacht hij geduldig tot ik zijn halstertje heb gepakt. Ik doe zijn stal open, hij gaat helemaal bij de uitgang staan, maar gaat niet zijn stal uit. Ik doe zijn halster om, blijf nog even staan praten, Tiko blijft keurig in zijn stal staan. Ik loopt met hem naar de poetspaal, hij gaat braaf halthouden. toen hebben we hem zeer uitgebreid gepoets (zeker 3 kwartier) waar hij heerlijk rustig bij bleef stilstaan.

Daarna nog wat ' oefeningjes' gedaan op het erf: Hij loopt keurig achter mij aan, gaat stilstaan als ik dat doe, deed zelfs (met een klein beetje druk op het halster) een pas achterwaarts als ik dat deed. Dit zelfde (behalve het achterwaarts) deed hij ook zonder touw. Naar stal gaf eveneens geen probleem, zuper braaf, en ook op zijn eten wachten hij rustig. Ik zat echt zo te denken: hmmm, stel dat nu een bokker mij komt helpen, denk hij echt dat ik het hele verhaal heb overdreven of uit mijn duim heb gezogen Knipoog

Hij was zo lief, braaf rustig gehoorzaam......

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 22:37

--
Laatst bijgewerkt door snowdon op 05-11-02 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-02 22:43

Heej Leon, bedankt voor je reactie!
Moeilijk is dat he, de ene dag een ander paard dan de andere. Kijk bijv. is naar deze foto, veel mensen denken bij het zien van zo' n foto dat ik en Tiko echt ee ngoede band hebben:
Afbeelding
Ook kan ik bijv. tijden het poetsen gewoon onder hem zitten, tussen zijn achterbenen en voorbenen doorkruipen, dat gaat allemaal prima. Ook kan ik gewoon op hem gaat staan, liggen en raar doen. Heel veel mensen die dat soort dingen zien, denken ook meteen dat de band super is! Helaas zeggen zulke dingen niet alles Verdrietig

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 22:49

--
Laatst bijgewerkt door snowdon op 05-11-02 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-02 23:04

JA, precies, dat is! Het bevestigt helemaal geen band, want iedereen kan het met Tiko!
Grappig en onverwacht, die overeenkomsten! Nog een: Tiek heeft ook een snor Knipoog

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 23:13

Vaak heeft dat meer te maken met vertrouwen, en een paardje met een dosis vertrouwen in de mens die ook al wat gezien heeft, laat dat wel toe. Vertrouwen is de basis van elke band/relatie, maar bevestigd niet direct dat je dan ook een echte speciale band hebt.
Die dagen dat het goed gaat snap ik niet. Niet als daarna weer een terugslag van hier tot ginter is. Hij lijkt je de ene dag met volle respect te accepteren en te behandelen, ziet jou duidelijk als leider, maar een volgende dag is dat gedaalt tot -3 Lachen Uiteraard kan het feit dat je je de ene dag zekerder voelt, wat lekkerder in je vel zit, meespelen, maar zoveel?? Ik vind het moeilijk het te snappen, en ben blij dat jij dat probeerd Lachen

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-02 23:17

Tja...dit snap ik dus ook niet! Maar ik denk dat je het zelf ook wel gezien hebt, in de tijd dat jij bij mij op stal stond. Het wordt nou wel steeds extremer. Het is niet echt zo dat Tiko erg vaak zo heilig is als vandaag. Drie dagen geleden bijv. liet hij mij alle hoeken van het erf zien Verward

Snap jij het, snap ik het??
Kon die toch maar een dagje praten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 00:25

Jeetje wat eng dat er zoveel hier ervaring mee hebben, ik had hier nog nooit van gehoord. Maar wat ik me afvraag, als je dat ziet gebeuren en je gaat er met de longeerzweep/of zo iets op af, en je tja slaat erop, reageert dat paard dan, of is het zo dat hij een zogezegd rood waas voor zijn ogen heeft dat hij daar niet op reageert. Dat vraag ik me eigenlijk nog af.

celinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 10:19

Ja, dat is poedersuiker. Dat heeft radetsky dus ook gedaan maar die is nu 15 dus die heeft al moeite om in galop te gaan an achter het paard aan te rennen. Maar het is ook zo poedersuiker want als het niet goed gaat en hij wil niet luisteren en als hij dan ook nog zo poedersuiker doet heb je gewoon zin om hem eens flink op zijn donder te geven.
Ik weet hoe het is en je moet niet opgeven, ooit krigj je hem wel zover dat hij heel goed naar je luisterd. Wees anders wat strenger en wat sneller boos.
en je vooral niet schuldig voelen
groetjes
celinde

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 10:59

--
Laatst bijgewerkt door snowdon op 05-11-02 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-02 11:49

Tiko heeft ook alles behalve respect voor de zweep!
Daar begin ik gewoon vrij weinig mee. Hij laat zich niet snel overhalen door geweld, en jammer genoeg ook nog niet dooor andere dingen.
Tijdens longeren bijv. Ik kan die zweep over zijn hele lichaam laten gaan, maar hij gaat er nauwelijkseen pas harder door. Als ik Echter zwaai met een lap stof Extreme duivel