Konden paarden maar praten .....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 13:34

Dames, dames.

Nou niet verder meer bekvechten, we komen hier toch niet meer uit. Tenslotte is dit niet de opzet van deze topic geweest.

Het gaat erom dat we allen op onze eigen manier ons super de best doen om te zorgen dat onze paarden het enorm naar hun zin hebben. Soms zitten we mis, dat kan en het is fantastisch dat we daarvoor uitkomen om er van te leren. LEREN dus, en niet om elkaar de grond in te boren. Een ieder heeft zo zijn eigen methodes en zien dingen nou eenmaal anders, respecteer dat en laat een ieder in zijn eigen waarden. Waar het tenslotte wel om draait is dat de paarden van ons niet pijn lijden door ons toedoen en dat we daar goed voor waken. Ik neem aan dat iedereen dat voor ogen heeft maar net wat op een andere manier benaderd of voelt.

Ik ben er heilig van overtuigd dat Fitzroy het allerbeste voor haar paard over heeft. En ik neem hierbij aan dat zowel Chantal en Fabienne dat ook doen (al ken ik jullie niet persoonlijk).

Laten we nu voornamelijk op deze topic hebben over hoe we in de toekomst kunnen voorkomen dat onze paarden benadeeld wordt door ons toedoen (en geloof mij, dat doen we allemaal Chantal wel eens in ons leven) en dat we van elkaar leren van onze fouten. Dat gaat stukken beter dan elkaar afkraken!

Marieke22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 13:35

Goed, om een beetje bij het topic te blijven, toch nog maar even mijn reactie.

Ik snap heel goed hoe je je voelt, Fitzroy. Het is vreselijk om er later achter te komen dat je paard bepaalde oefeningen niet of niet goed kon doordat hij lichamelijk niet in orde was. Met mijn vorige bijrijdpaard hetzelfde verhaal eigenlijk. Er was al veel met dat paard geprutst, en uiteindelijk mocht ik proberen om er iets van te maken onder het zadel. Het paard bleek ontzettend veel moeite te hebben met stelling/buiging, zat enorm vast in haar rug, kon er echt helemaal niets mee beginnen. Helaas wilde de eigenaar er niets van weten, en deed het af met "dat zal wel in haar karakter zitten". Heb nog een hele tijd doorgeprutst, maar op een gegeven moment was de maat vol. Ik wilde dat de eigenaar het paard liet onderzoeken, of ik stopte ermee. Ik wilde niet doorgaan met het idee dat ik haar enorm in de weg zat. Eenmaal in de kliniek werd heel veel duidelijk. Het paard had hoefkatrolontsteking factor 4 aan beide voorbenen, had artrose, en maakte een bepaald slijmbeurs niet aan waardoor ze alles behalve soepel was. Door de pijn in haar benen is ze helemaal verkeerd gaan lopen, en daardoor is haar rug helemaal vast komen te zitten. Een en al ellende, dus. De arts in de kliniek gaf aan dat er waarschijnlijk niet veel meer mee gedaan kon worden, tenzij een speciaal zooltje o.i.d zou kunnen helpen.

De eigenaar en ik zaten niet op één lijn wat betreft de bedoelingen met het paard. Uiteindelijk besloot ik er helemaal mee te stoppen, omdat ik het absoluut niet over mijn hart kon verkrijgen haar nog aan het werk te zetten, ondanks alle narigheid en pijn. Op dit moment wordt ze door iemand anders bereden, heb ik gehoord. Hoe dat gaat, weet ik niet.

Ik voelde me echt vreselijk toen ik hoorde wat ze had. Wat een pijn moet ze hebben gehad, en al die tijd bleef ze nog zo lief voor me. Al die tijd gewoon braaf weer aan het werk, iedere keer een enthousiaste begroeting als ik kwam, terwijl ze dondersgoed wist dat Marieke, pijn lijden betekende. Vreselijk hoor, die gedachte.

Ik snap dus heel goed hoe je je voelt, en dan ging het in mijn geval niet eens om mijn eigen paard. Ik hoop dat het helemaal goed komt met je paard, en dat je je niet teveel aantrekt van de negatieve reacties hier. Dat zijn nou juist die dingen die je NIET kunt gebruiken nu.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 17:35

Als ik zoiets als dit lees of hoor denk ik altijd hetzelfde, sommige paarden hebben echt een superkarakter dat ze met pijn nog zich dood voor je willen werken.

Fijn dat je nu een probleem opgelost hebt en tis te hopen dat je verschil merkt met rijden!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 18:00

Of het paard werkelijk zo'n pijn heeft tijdens het rijden weet ik trouwens ook niet helemaal zeker. Als je zelf een knoop in je spieren hebt bijvoorbeeld, heb je daar wel last van, maar het doet pas ECHT pijn op het moment dat de arts of fysiotherapeut er precies op drukt, dan ga je door de grond!!!!!!

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 18:58

Pipo

Citaat:
Daarbij zeg ik niet dat dit soort dingen er ALTIJD!! ingereden worden, maar 9 van de 10 keer wel. En al die krakers ed, die zijn gewoon commercieel errug slim. En iedereen trapt erin.

Pipo het paard vraagt geen aandacht maar de eigenaar. Knipoog

En dat krijgen ze. Tong uitsteken

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 19:08

Pipo schreef:
Fijn dat ie weer goed is, nu is het alleen belangrijk dat dit rijtechnisch bijgehouden wordt. Want ik blijf van mening dat krakers heel goed zijn, maar het probleem is naar mijn mening nog steeds de ruiter. Ken veel paarden die naar de kraker zijn geweest, en gekraakt zijn. En vervolgens 3 weken later hetzelfde probleem hebben, omdat de ruiter ze niet recht kan rijden.

Een paard kan ook vastgelegen hebben of gevallen zijn...
Komt geen ruiter aan te pas en toch foute boel en goed ook, heb het 2x keer meegemaakt, domme pech en niet op te lossen met rijden. Nou was het paard in kwestie 'gelukkig' echt duidelijk kreupel vanuit de rug, maar voor hetzelfde geld zijn dat soort dingen de oorzaak van 'vage' klachten waar dan toch de ruiter de schuld van krijgt terwijl die er niets aan kan doen.
Wel heel erg kort door de bocht dit!

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 19:13

Citaat:
domme pech en niet op te lossen met rijden.

Is geen domme pech.
Zorg dat een paard minimaal een box van 12 a 15 vierkante meter binnenwerks heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 19:15

Ook dan kunnen ze vast liggen
En sommige zelfs eerder in een grote box omdat ze dan uitgebreid gaan rollen, wat dus niet kan Lips are sealed

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 19:19

In de paddock schrikken van een 'spook' en dan onderuit klappen...
Schrikken op de stenen en uitglijden...
Naast de laadklep stappen...
Om willen draaien op plaatsen waar dat toch echt niet kan...
Een welgemikte dreun van een ander paard...

Zoveel mogelijkheden! En toch echt pech als je het je overkomt. Je maakt mij echt niet wijs dat je alles kunt voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Margreet op 25-10-02 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 19:20

Citaat:
Ook dan kunnen ze vast liggen
En sommige zelfs eerder in een grote box omdat ze dan uitgebreid gaan rollen, wat dus niet kan

Dat is weer een antwoord naar de eigenaar toe.
Kost geld een fantsoenlijke leefomstandigheid.
Maar ja echt varkensboer denken.
Hoeveel kan ik er op een vierkante meter kwijt.

Al die trouble was veel minder als een paard behandeld werd als een paard.
Ruimte in beweging. letterlijk en fig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 19:25

Hoezo kortzichtig troef
Ik ken mensen die prive 6 zeer grote luxe stallen hebben.
En er van ellende 1 doormidden hebben gedaan omdat het paard altijd vast lag.
Op aanraden van mensen die hetzelfde hadden.
Het paard heeft sinds dien nooit meer vast gelegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 19:30

Sommige problemen kun je niet rijkunstig oplossen, maar als er dan hulp van buitenaf is geweest in de persoon van een kraker, osteopaat, fysiotherapeut of psychiater, dan ben je als ruiter wel verplicht om die behandeling rijkunstig voort te zetten. Het staat voor mij als een paal boven water dat je door verstandige beweging (training) je paard gezond houdt en met onverstandig werk help je hem niet.
Hoe de problemen ontstaan zijn is soms niet duidelijk of aanwijsbaar, het voortduren in sommige gevallen wel. Als ruiter heb je en hou je de eindverantwoordelijkheid en dan maakt het imo niet uit hoeveel nono's iets tegenspreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 19:34

Natuurlijk heb je daar zelf de verantwoording voor.
Maar ik ga er vanuit dat een kraker of wie dan ook uitlegt wat er aan de hand is en ook vertelt hoe je dit kan proberen te voorkomen.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 19:35

Citaat:

En nu hebben ze 12 paarden.

Vastliggen in een grote box of in een kleine box geeft wel een zeer groot verschil in eventuele blessures.

Kortom Nederlands houden graag dieren in een te kleine ruimte.

Nederlanders sluiten hun dieren graag op.
Laatst bijgewerkt door Troef op 25-10-02 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 19:35

Lovely schreef:
Sommige problemen kun je niet rijkunstig oplossen, maar als er dan hulp van buitenaf is geweest in de persoon van een kraker, osteopaat, fysiotherapeut of psychiater, dan ben je als ruiter wel verplicht om die behandeling rijkunstig voort te zetten.

Dat is wel eventjes iets heel anders dan dat de ruiter vrijwel altijd de veroorzaker is....
En dat was het punt waar ik over viel, er zijn namelijk nog veel meer oorzaken mogelijk, het 'vrijwel altijd' gaat volgens mij echt niet op, hooguit is er sprake van 'vaak'.
Laatst bijgewerkt door Margreet op 25-10-02 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 19:39

Troef schreef:
Citaat:

En nu hebben ze 12 paarden.

Vastliggen in een grote box of in een kleine box geeft wel een zeer groot verschil in eventuele blessures.

Kortom Nederlands houden graag dieren in een te kleine ruimte.

Nederlanders hun dieren graag op.

Wat kan jij l*llen joh
ze hadden er toen 2 en nu nog steeds.
Heel toevallig waren er bij dat huis 6 grote stallen en maarliefst 12 kleine (3,5 x 3 ).
Allemaal leeg dus.
Die kleine zijn in een aparte schuur dus vandaar dat ze het paard daar niet in hebben gezet.

En dat van die blessures is kink klare onzin
ga jij maar aan echte paarden mensen vragen wat hun ervaringen zijn.
En dan heb ik het over DA's hoefsmeden enz.
Mensen die op veel plaatsen komen en voor hun kost winning niet veel paarden op een kleine ruimte willen zetten.

Maar ik ga hier verder niet meer op jou in
Is te off topic
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-10-02 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 19:40

Ik denk dat het heel veen mensen weleens overkomen is of gaat overkomen, je kunt gewoon niet alles weten en het alles zien.
Mij is het gebeurd met de paardentandarts (die een enorme haak afvijlde en daarna stuiterde ik zowat van m''n paard omdat ze ineens veel ruimer ging draven) en vervolgens met de zadelmaker - een man die ik vertrouwde heeft een niet passend zadel verkocht, ook dat probleem is nu verholpen. Maar m''n paard heeft wel te lang met een zadel dat niet goed lag gelopen, daar kan ik me heel erg over opwinden, maar dat heeft nu geen zin meer.
Volgende stap zal de fysio zijn op zeer korte termijn, misschien dat ik dan nog wel een veel beter paard krijg, en dat zij zich nog ebter gaat voelen. Maar als je haar 's morgens aan de gang ziet in het land zou je niet zeggen dat het paard problemen heeft, zulke uitbundige sprongen kan ze maken. Voor mij een teken dat het wel een blij paard is.

Toch zijn mijn merrie en ik absoluut een team. Ik denk niet dat een paard snapt dat het 'aan jou ligt' dat hij zo lang met pijn rondgelopen heeft, zo redeneert een paard niet.
Het is mooi dat hij nu pijnvrij is. Het verleden kun je toch niet meer beinvloeden!
Leontine, ik word toch graag op de hooget gehouden van Fitz zijn vorderingen, ben heel benieuwd of hij nu beter gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 19:42

Margreet, zulke rugproblemen kunnen ook door verkeerde belasting veroorzaakt en verergerd worden, het duurt alleen veel langer dan bij een accuut trauma zoals vallen, glijden, botsing, vastliggen en andere krachtexplosies (om het verschil even aan te duiden).

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 19:49

Nog even aan Fitzroy:
Je paard moet jou wel errug lief vinden, anders was hij niet zo ver met je gekomen. Lovers
Hopelijk komt het weer snel goed, en fantastisch voor jou EN je paard dat het nu ontdekt is waarom hij problemen had!

Over krakers:
Niet elke kraker is alleen maar commercieel bezig.
Commercieel daarmee bedoel ik dus: het paard kraken, aan de eigenaar terug geven, die er weer hetzelfde probleem inrijdt door 'verkeerde zit' of iets dergelijks, en twee maanden later terug komt.
Niet iedereen is zoals Pipo denkt... Haha!

Ik ken een kraker en die kraakt het paard. Maar daar blijft het niet bij.
Hij geeft de ruiter oefeningen voor het paard mee, bijv. op een bepaalde manier longeren of bepaalde oefeningen onder het zadel.

Verder geeft hij ook raad aan de ruiter, waar de fout bij de ruiter zit of zou kunnen zitten, en wat deze er aan kan doen om niet (opnieuw) 'iets in zijn paard te rijden'.
Zie ook een topic van Nimber laatst, die haar paard liet kraken en ook voor haar eigen lichaam oefeningen mee kreeg van de kraker.
Ze is er heel positief over! Lachen

Fitz, sterkte en beterschap voor je lieverd, en voor de rest zie ook mijn pb. Knipoog

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 19:55

Citaat:
ook voor haar eigen lichaam oefeningen mee kreeg van de kraker.

Dus toch aandacht vragen door paarden eigenaars.
zie eerder.

Citaat:
Pipo het paard vraagt geen aandacht maar de eigenaar.
Knipoog

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 20:06

gutegut wat zitten we elkaar weer vliegen af te vangen Huilen . Ik ben blij dat Fitz nu geholpen is en heb er alle hoop op dat het beter gaat. Ik heb zelf ook ervaringen met een kraker/chiropraktiker en het heeft mij echt super geholpen (ik heb het dus over mijn lichaam en niet dat van mijn paard Haha! ).

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 20:09

Jeetje, echt knap wat Fitz dan voor je gedaan heeft!!!
Heel veel sterkte en hopelijk komt het allemaal weer goed!!!

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 20:22

Citaat:
gutegut wat zitten we elkaar weer vliegen af te vangen . Ik ben blij dat Fitz nu geholpen is en heb er alle hoop op dat het beter gaat. Ik heb zelf ook ervaringen met een kraker/chiropraktiker en het heeft mij echt super geholpen (ik heb het dus over mijn lichaam en niet dat van mijn paard ).

Ik ga met je mee.

Maar het blijkt dat het op BOKT lekker vissen is Knipoog

Bijten goed.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 00:47

Troef schreef:
Citaat:
domme pech en niet op te lossen met rijden.

Is geen domme pech.
Zorg dat een paard minimaal een box van 12 a 15 vierkante meter binnenwerks heeft.

Troef of een paard zich vastrolt ligt niet aan de maat van de box, maar aan het paard zelf.

Fabienne heeft een stal van 2,75 x 3,75 m en zal zichzelf nooit vastrollen, ze gaat liggen, rolt even op de ene kant, staat op en gaat vervolgens op de andere kant liggen en rolt die kant; haar dochter had de stal van 4 x 3,75 en die rolde zich wel regelmatig vast. En ik weet van bijvoorbeeld de hengst Welcome, die op de Havikerwaard een stal tot zijn beschikking heeft van ongeveer 4m x 7 a 8m en die rolt zich ook iedere keer vast!!!!!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 08:02

fabienne schreef:
ligt [...] aan het paard zelf.

Pas maar op wat je zegt, dit kan namelijk echt niet.... Knipoog