is rijden een mishandeling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Re: is rijden een mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:56

ik vind het geen mishandeling. Teminste als je er goed mee omgaat.

als ik mijn paard 3 dagen stil laat staan in de weide. Dan staat die onderhand te springen als ik weer op hem gaat rijden. Ik neem aan als het mishandeling is dat hij dan niet staat te springen.

tja en als het echt zo mishandeling is vind ik het gek dat hij zijn bit vanzelf in doet. ik hoef het maar voor hem te hangen en hij doet zijn bit in. DAt was toen hij manege pony was een ander verhaal. Toen vond hij het rijden niet leuk. Steds een ander steeds maar dat zelfde rondje.

Nu heeft hij er gewoon veel meer zin in. Ik zie hem duidelijk genieten.

En ik denk dat dit voor veel paarden ook gelden.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 18:22

Die paarden van ons zijn inmiddels in veel gevallen zo doorgefokt dat ze geen andere natuur meer hebben dan rijden... die weten echt niet beter. Een paard 24/7 opsluiten in een stalletje van 3x3, kan me voorstellen dat je dat mishandeling vindt. Maar rijden? Nee, das geen mishandeling.

anouska_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 18:38

als een paard het niks aan vind zal hy ook niet naar je toe komen.
En als het pijn doet kan zo'n pony/paard je er zo af gooien
steigeren noem maar op.En als wy aan het ryden zijn dan staan meestal de oorstjes naar voren.
dus ik dnk dat ze daar geen last van hebben.

Het bit is een ander verhaal.

Groetjes

xx_kendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 19:24

als een paard het heel erg zou vinden zou die er wel alles aan doen om je eraf te gooien denk ik..toch?

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:17

Als ze het niet leuk hadden gevonden, hadden paarden je er allang afgebokt denk ik. Mijn paard vindt het leuk om aan het werk gezet te worden.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 10:11

Is het mishandeling als jij naar school/werk moet?

Misschien heb je er niet altijd even veel zin in, maar het gebeurd toch, en je ziet het zelf ook niet als mishandeling. De paarden van tegenwoordig hebben vaak een luizenleventje vergeleken met de paarden van vroeger. Lekker de hele dag op het land, het beste uitgekiende voer, lekker op tijd zijn natje & droogje, meteen een DA als er iets mankeerd en af en toe een uurtje hobbelen. De ene keer wat zwaarder dan de andere keer, maar dat is op school ook.

Als jij correct omgaat met je paard vind ik rijden geen mishandeling. Het begint bij mensen die allemaal hulpstukken inschakelen om hun paard "omlaag" te laten lopen of "vooruit" te prikken op een onverantwoorde manier. Dát vind ik niet eerlijk. Maar om nu meteen van mishandeling te praten vind ik wel weer wat ver gaan.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:35

Zolang je paard er ook plezier in heeft is het echt geen mishandeling Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:38

feitenlijk is het wel een misbruik, wij maken misbruik van de dienstbaarheid van het wezen paard..........

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:51

Euh....we staan iedere dag op om voor een baas te gaan werken die altijd wel wat te mopperen heeft, collega's die zeuren over andere collega's en zeiken over het werk. 100 keer trekken aan die ongemakkelijk zittende kleding en die knellende schoenen weg proberen te denken en dan kom je na een lange vervelende dag thuis en bijna dagelijks liggen er dan rekeningen op de mat. Even snel gehaast wat boodschapjes doen, eten koken en dat snel naar binnen werken en dan gaan we vrolijk naar stal naar onze paardenvriend. We laden de zware voerzakken uit, mesten het stalletje netjes uit, slepen met balen hooi en stro en klagen dan heel even over onze rugpijn.
Dan sjokken we na een stevige poetsbeurt even rond op ons peerdje om daarna weer snel naar huis te haasten, snel nog even dat leuke groene dekje in de machine te stoppen die sokken komen morgen wel, boterhammetjes smeren en koffie klaar zetten voor de volgende dag en dan storten we op ons bed.
Onze paarden hebben het zwaar en worden mishandeld? Right!!! Knipoog

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:53

nee vind ik niet, ik ga ong. 3 keer per dag op de fiets naar m'n paard om buiten te zetten en voeren en noem maar op.... iedereen moet werken, hun vaak maar hoogstends een uurtje en de rest rusten ze.... ik vind dat paardrijden geen mishandeling is.. dat is werken voor ons ook niet.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 21:14

paardrijden is zielig als er niet aan de welzijn van de paarden gedacht worden

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 21:22

KiWiKo schreef:
feitenlijk is het wel een misbruik, wij maken misbruik van de dienstbaarheid van het wezen paard..........

Mooi geschreven Kiwiko Knipoog
En misbruik is dan nog geen mishandeling, maar misbruik mag het denk ik wel genoemd worden, feitelijk Clown

Groetjes Pharlap.

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 21:25

typisch een penny-topic.
Maar ik reageer toch maar even.
Ik vind het van niet want je onderhoud je paard.
Het paard heeft verder geen pijn of wat dan ook.
ze zijn vaker blij dan boos.

knapperd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 21:30

Achilles schreef:
Euh....we staan iedere dag op om voor een baas te gaan werken die altijd wel wat te mopperen heeft, collega's die zeuren over andere collega's en zeiken over het werk. 100 keer trekken aan die ongemakkelijk zittende kleding en die knellende schoenen weg proberen te denken en dan kom je na een lange vervelende dag thuis en bijna dagelijks liggen er dan rekeningen op de mat. Even snel gehaast wat boodschapjes doen, eten koken en dat snel naar binnen werken en dan gaan we vrolijk naar stal naar onze paardenvriend. We laden de zware voerzakken uit, mesten het stalletje netjes uit, slepen met balen hooi en stro en klagen dan heel even over onze rugpijn.
Dan sjokken we na een stevige poetsbeurt even rond op ons peerdje om daarna weer snel naar huis te haasten, snel nog even dat leuke groene dekje in de machine te stoppen die sokken komen morgen wel, boterhammetjes smeren en koffie klaar zetten voor de volgende dag en dan storten we op ons bed.

AMEN Bloos
vind het dus niet zielig (uitzonderingen daar gelaten)
paardjes die je in de flimpjes van brook hospital zie die zijn echt zielig.
wat dacht je van cavia's en konijnen in die kleine k. hokjes,
honden die de hele dag binnen zitten etc etc
ik moet hard werken voor mijn paard wat niet erg is want dat wil ik zelf
meneerje komt elke dag buiten samen met zijn paarden vrienden
lekkere schone stal met voer,in ruil daarvoor moet hij elke dag +/- 1 uurtje werken
als je het werken kan noemen want van een buiten rit geniet hij net zo als ik. Knipoog

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:41

Achilles schreef:

Je haalt de woorden uit mijn mond! Bloos

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:46

waarom hebben ze zo vaak hun oortjes na voren als ze een hindernis zien ?

en heeft jou pony dat dan tegen jou gezegd ofzo : "ik moet een zadel dragen en jou, ik word zo mishandeld" 0wjaa..

maartje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:49

Als jij gewoon rijdt en het paardvriendelijk houdt is er niks aan de hand. Maar als je idoot gaat doen met je paard of heeel erg lang intensief te gaat rijden of als je juist alleen maar met een zweep gaat lopen slaan vind ik het niet echt paardvriendelijk.
Maar als het gewoon normaal gebeurt is er niks aan de hand. Knipoog

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:34

KiWiKo schreef:

hoeft niet, je kan ook zeggen dat hun misbruik van ons maken (niet echt omdat ze het zelf niet kiezen, maar ik bedoel dat ze wel van ons profiteren)
mijn paard word heel vaak gepoetst, elke dag buiten gezet, gevoerd, netjes op z'n hoeven gehouden, met wondjes verzorgd, ze heeft elke avond een droge/schone stal en ga zo maar door. ik vind dat ze dan best even mogen rijden (ik zie rijden niet als "betaling" voor al het werk dat ik doe). ik spring heel graag en mijn paard vind het ook super leuk, dus wat wil je nog meer he? Tong uitsteken

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:37

Ergens wel. Je mag al heel blij zijn dat een paard/pony je op zijn/haar rug verdraagd. Normaal horen ze toch in het wild te leven. Maar een paard/pony kan natuurlijk ook veel plezier in het rijden hebben. Heel veel vinden springen juist leuk en als je veel afwisseling in je rijden brengt, vinden ze het denk ik niet eens zo erg om te doen. Onze paarden hebben het goed naar hun zin en hebben plezier in het rijden Lachen

Hissa_co

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 12:31

ja zoals zommige mensen rijden is het wel mishandeling, maar mijn paard vind het heerlijk om te rijden! Dus waar maakt je vriendin zich druk om Verward

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 15:21

KiWiKo schreef:

Sorry maar daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Je zorgt toch goed voor je paard?
Hij krijgt alles wat hem toekomt; eten, drinken, indien nodig een DA, hoefverzorging, weidegang, een droge schone stal, aandacht, liefde, enz, enz.
En dat allemaal voor zijn diensten; dagelijks (of niet dagelijks) een ritje op zijn rug en heel veel liefde terug.

Mensen werken ook voor een beloning en ook bij mensen komt het wel eens voor dat je een minder leuke dag hebt, net als dat paarden dat kunnen hebben.

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 17:28

_Saida_ schreef:
KiWiKo schreef:

Sorry maar daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Je zorgt toch goed voor je paard?
Hij krijgt alles wat hem toekomt; eten, drinken, indien nodig een DA, hoefverzorging, weidegang, een droge schone stal, aandacht, liefde, enz, enz.
En dat allemaal voor zijn diensten; dagelijks (of niet dagelijks) een ritje op zijn rug en heel veel liefde terug.

Mensen werken ook voor een beloning en ook bij mensen komt het wel eens voor dat je een minder leuke dag hebt, net als dat paarden dat kunnen hebben.

Idd, ik ga voor geen mishandeling (mits je het paard goed en eerlijk behandeld)
Sommige paarden hebben echt plezier in het 'werken' voor ons hoor!
Ik vraag me alleen af hoe je dat moet bekijken met een eigenwijs paard? Die zegmaar niet mee wil werken?

NaSi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 19:58

jaaa als conclusie ga ik ook voor geen mishandeling;)
nja licht er wel aan hoe je rijd en denkt..

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 20:28

geen mishandeling.

Het paard dat ik rijd heeft plezier in het rijden, ze hoeft niet eens elke dag te rijden en staat verder op de wei.
Ze is altijd vrolijk en de oortjes naar voren met rijden, en ja ze kijkt wel eens niet happy met rijden maar dat is alleen als zij haar zin niet krijgt.
als zij links wil en ik rechts, en we gaan dan toch links, dan kan ze heel boos kijken Tong uitsteken

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 20:28

ochjee, bokt is weer eens een discussie begonnen..